۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

بازداشت ۸ نفر از شهروندان کرد اهل سنت در شهرستان موچش









 ۸ نفر از شهروندان کرد اهل سنت (پیروان مکتب قرآن) در شهرستان موچش پس از احضار به پاسگاه نیروی انتظامی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات کامیاران منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۹۱/۷/۳۰ پاسگاه انتظامی موچش (از توابع شهرستان کامیاران) با احضاریه کتبی برای ۸ نفر از اعضای مکتب قرآن محل مذکور، آن‌ها را به پاسگاه فرا می‌خواند و به محض ورود به پاسگاه، با خودروهای شخصی متعلق به وزارت اطلاعات و امنیت کشور شعبه کامیاران ایشان را به اداره اطلاعات کامیاران منتقل نمودند.
اسامی این ۸ نفر عبارت است از عطاء الله محمدیان، اسدالله ساعدموچشی، عابدین ساعدموچشی، مهدی ساعدموچشی، علی‌محمد ساعدپناه، فردین ساعدموچشی، صابر ایوبی و حامد اوسطی.
گفته می‌شود یکی از اتهامات این افراد پخش اطلاعیه شورای مدیریت مکتب قرآن در مورد ممنوع التدریس شدن دبیران و معلمان کرد اهل سنت می‌باشد.
مکتب قرآن، مدارسی دینی بود که در مناطق اهل سنت ایران توسط علامه احمد مفتی‌زاده بنیان گذاری شد. این مدارس دینی که ابتدا درسال ۱۳۵۶ در سنندج و مریوان به صورت مدرسه قرآن تاسیس گردید، بعد‌ها به مکتب قرآن تغییر نام و به صورت یک حرکت دینی در منطقه اهل سنت غرب کشور در آمد.

مرگ ۴۵ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار








 سقوط کارگر ۴۳ ساله از طبقه پنجم یک ساختمان در حال ساخت، موجب مرگ وی شد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران روز گذشته در گفت‌و‌گو با خراسان با اعلام این خبر افزود: سقوط کارگر در یک ساختمان در حال ساخت به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که متعاقب آن گروه نجات به محل حادثه در خیابان مجیدیه شمالی اعزام شد.
سیدجلال ملکی ادامه داد: یک کارگر ۴۳ ساله هنگامی که مشغول سیمان کاری دیواره داخلی چاهک آسانسور در طبقه پنجم این ساختمان بوده به دلیل نامعلومی به طبقه منهای یک سقوط کرده است. وی اظهار داشت: آتش نشانان این کارگر را از درون چاهک آسانسور خارج کردند و تحویل عوامل اورژانس دادند که متاسفانه جان خود را از دست داده بود.
در خبره دیگری نیز آمده است ، مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۶ ماه گذشته ۴۴ نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.
بهرام صمدی‌راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: این رقم در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی افزود: در همین مدت ۱۳ نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مرگ شده‌اند که این رقم نیز در مقایسه با سال قبل ۳۵ درصد کاهش داشته چراکه رقم ثبتی سال قبل ۲۰ نفر بوده است.
صمدی‌راد مرگ با برق‌گرفتگی را یکی دیگر از موارد ثبتی در اداره کل متبوعش عنوان کرد و گفت: مرگ ۱۱ نفر در نیمه نخست امسال بر اثر این حادثه رقم خورد که ۳۱ درصد کاهش داشته است.
وی مرگ ناشی از حوادث رانندگی در استان را نیز ۴۷۶ نفر اعلام کرد و گفت: این رقم نیز با ثبت عدد ۵۰۴ در سال گذشته حکایت از کاهش ۵ .۵ درصدی دارد.
مدیرکل پزشک قانونی آذربایجان‌شرقی کل فوتی‌هایی که توسط این اداره جواز دفن برای آن‌ها صادر شده را یک‌هزار و ۶۷۳ مورد دانست و گفت: این رقم نیز از رشدی نزدیک به ۵. ۷ درصد در مقایسه با سال قبل برخوردار بوده است.
صمدی‌راد گفت: از تعداد فوتی‌هایی که برای آنان جواز دفن صادر شده یک‌هزار و ۲۴۵ نفر یعنی بیش از ۷۴ درصد آقایان و ۴۲۸ نفر معادل ۵ .۲۵ درصد بانوان بوده‌اند.

اخراج ۳۰ کارگر شرکت پالور به علت اعتراض به تعویق ۵ ماه دستمزدشان








 شرکت پالور واقع ۳۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است ، اخراج این کارگران پس از آن صورت گرفته که به تعویق ۵ ماه دستمزد خود اعتراض نموده بودند.
بنا به گزارش کلمه، طی روزهای اخیر شرکت پالور واقع در شهر صنعتی کاوه ۳۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است. اخراج این کارگران پس از آن صورت گرفته که به تعویق ۵ ماه دستمزد خود اعتراض نموده بودند. این کارخانه در زمینه تولید فوم و پلاسفوم فعالیت می‌کند و قبل از این اخراج سازی حدود ۲۰۰ کارگر در آن مشغول به کار بودند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران در خبری دیگر از تعطیلی بخش‌های از کارخانه رانی نیز خبر داده است. کارخانه رانی که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید کننده آبمیوه در ایران است و در شهر صنعتی کاوه قرار دارد، از دو هفته قبل تولید و بهره برداری از دو کارخانه خود را متوقف نموده است. این کارخانه دارای دو خط تولید قوطی و تولید آبمیوه می‌باشد که اکنون تنها بخش تعمیرات و نگهداری این کارخانه‌ها فعال است.
در خبری دیگر تارنمای "کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری" از اخراج ۲۰ کارگر کارخانه خورشید زریوار سندج خبر داده است. این کارخانه از زیر مجموعه کارخانجات تولید نوشابه ایستک است که به علت کمبود مواد اولیه برای تولید بخشی از کارگران خود را اخراج کرده است.