۱۳۹۱ آبان ۱۲, جمعه

روز شمار نقض حقوق شهروندان بهایی مهر ماه ۱۳۹۱








در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در مهرماه ماه سال گذشته است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۱ مهر ماه: دو شهروند بهایی ساکن سمنان به نامهای "ترانه ترابی" و "زهره نیک آیین" که هر کدام به ترتیب به ۳۰ و ۲۳ حبس تعزیری محکوم شده بودند همراه فرزندان شیرخوارشان جهت گذراندن دوران محکومیت راهی زندان سمنان شدند.
۵ مهر ماه: ماموران اداره اطلاعات مشهد سه شهروند بهایی ساکن شهر مزبور را پس از تفتیش منازلشان بازداشت نمودند اسامی این شهروندان بهایی عبارتست از: نیکا خلوصی – نوا خلوصی و مهسا مهدوی.
- "فواد خانجانی" زندانی بهایی محبوس در زندان رجایی شهر به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد ولی مسئولین بیمارستان از بستری نمودن نامبرده اجتناب کردند و پس از آزمایشهای مقدماتی به زندان بازگردانده شد این درحالی است که این فرد بهایی طبق نظر پزشکان احتیاج به جراحی فوری دارد.
- "مهوش شهریاری (ثابت)" ۶۰ ساله و یکی از مدیران جامعه بهایی که در حال گذراندن محکومیت ۲۰ ساله در زندان اوین می‌باشد به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی لگن شده ولی مسئولین از دادن مرخصی درمانی جهت نامبرده اجتناب کردند.
۶ مهر ماه: "نوید خانجانی" زندانی بهایی و فعال حق تحصیل به دلیل بیماری به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شد این درحالی اتفاق افتاد که نماینده زندانیان سیاسی به نام خالد حردانی که مسئول این انتقال بود مورد ضرب و شتم ماموران حفاظت قرار گرفت.
۸ مهر ماه: ماموران اداره اطلاعات یزد دو شهروند بهایی ساکن شهر مزبور را به نامهای "مهران اسلامی" و "فرح باغی (قدرت)" را پس از تفتیش منازلشان و ضبط کامپیو‌تر، اوراق و عکسهای خصوصی و مذهبی بازداشت نمودند.
- "شهناز رنجبر" شهروند بهایی ساکن قائم شهر جهت بازجویی به اداره اطلاعات احضار که پس از بازجویی، آزاد و دنباله بازجویی به روز بعد موکول شد.
۹ مهر ماه: "کیوان رحیمیان" شهروند بهایی و یکی از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان ایران جهت اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی و به بند ۳۵۰ منتقل گردید.
- "شهناز رنجبر" پس از معرفی مجدد خود به اداره اطلاعات، بازداشت شد.
۱۰ مهر ماه: "هوشنگ فناییان" زندانی بهایی زندان بابل چندین ماه است که به دلیل جابجایی مهره‌های گردن و بازو بشدت از درد در ناحیه گردن و دست رنج می‌برد ولی مسئولین از دادن مرخصی درمانی به نامبرده خودداری کردند.
۱۲ مهر ماه: دو زندانی بهایی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به نامهای "عزیزالله سمندری" و "کیوان رحیمیان" به زندان رجایی شهر منتقل شدند نامبردگان هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم می‌باشند.
۱۳ مهر ماه: حکم بدوی ۶ سال ونیم حبس تعزیری یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام "پویا تبیانیان" توسط دادگاه تجدید نظر تائید شد.
- دادگاه انقلاب سمنان یک شهروند بهایی به نام "طاهر اسکندریان" را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد.
- دادگاه انقلاب سمنان "افراسیاب سبحانی" شهروند بهایی ساکن سمنان را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.
۱۵ مهر ماه: ماموران اداره اطلاعات مشهد به منزل یک شهروند بهایی به نام «ادیب شعاعی» مراجعه کرده و پس از تفتیش محل و ضبط کامپیو‌تر، کتب و عکس‌های مذهبی نامبرده را نیز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل نمودند.
۲۳ مهر ماه: دادگاه تجدید نظر استان سمنان حکم بدوی ۴ سال و ۴ ماه حبس تعزیری یک شهروند بهایی ساکن شهر مزبور به نام «انیسا فناییان» را به ۲۲ ماه حبس تعزیری تقلیل داد.
۲۴ مهر ماه: دادگاه انقلاب شهر بیرجند یک شهروند ۸۵ ساله بهایی به نام «محمد حسین نخعی» را پس از ۵ ماه بازداشت موقت به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهایی و عضویت در جامعه بهایی به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد.
۲۶ مهر ماه: در پی یورش همزمان و گسترده به منازل بیش از ۲۰ شهروند بهایی ساکن گرگان و می‌نودشت، ۱۷ شهروند بهایی دستگیر شدند قابل ذکر است چند شهروند مسلمان نیز در این عملیات بازداشت شدند. اسامی بازداشت شدگان بهایی عبارتست از:
فرهاد فهندژ – شیدا قدوسی – پونه ثنایی – هوشمند دهقان – کمال کاشانی – مریم دهقان – فره‌مند ثنایی – فرح ثنایی (همسر فره‌مند) – پریوش فناییان – نازی تحقیقی (خلخی) – بهنام حسنی – سودابه مهدی‌نژاد – حنا عقیقیان – نوید معلمی – کاملیا بیدلیان (همسر نوید) – شهنام جذبانی – شهره صمیمی (همسر شهنام)
۳۰ مهر ماه: در پی احضار و مراجعه دو شهروند بهایی ساکن اسلامشهر به نامهای «فرزین شهریاری» و «رامین شهریاری» به دادسرای انقلاب، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.
- به حکم دادگاه انقلاب شهر سمنان یک شهروند بهایی به نام «اکبر‌پور حسینی» به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات مذهبی بهایی به ۲۸ ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

ابلاغ اخطاریه کمیته اجرای فرامین امام برای مصادره خانه آیت الله شریعتمداری








 کمیته موسوم به "کمیته اجرای فرامین امام" با ارسال اخطاریه‌ای به منزل آیت الله شریعتمداری خواهان تخلیه خانه این روحانی جهت مصادره منزل شده است.
حسن شریعتمداری فرزند آیت الله شریعتمداری در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: "بر اساس این اخطاریه خواهرم باید تا ۱۵ روز دیگر منزل خود را تخلیه و در اختیار کمیته اجرایی فرامین امام قرار دهد."
وی در ادامه افزود: "بنا به حکم دادگاه انقلاب قم که در تاریخ ۶ فروردین ماه سال جاری برگزار شد بنده به جرم مصاحبه با رادیو فرانسه و شرکت در جلسات مختلف مورد محاکمه غیابی قرار گرفتم، دادگاه انقلاب طی حکمی دستور مصادره اموال شخصی من را صادر کرد و حال با گذشت نزدیک به شش ماه و بدون ابلاغ حکم به من، کمیته اجرای فرامین امام اخطاریه‌ای به منزل پدری‌ام ارسال کرده است و قصد مصادره منزل را دارد. "
بر اساس این اخطاریه دختر آیت الله شریعتمداری موظف است تا ۱۵ روز دیگر منزل را تخلیه و در اختیار کمیته اجرایی فرامین امام قرار دهد.
این در حالی است که شرط مصادره اموال، ابلاغ حکم به صاحبین آن است و این کار تاکنون صورت نگرفته است.
مهندس حسن شریعتمداری درخصوص اعتراض به این حکم اعلام داشت: "به آیات عظام نامه نوشته و ماجرا را شرح داده‌ام و خواهرم در ایران نیز در اعتراض به این موضوع به رهبرجمهوری اسلامی نامه‌ای نوشته است ولی هیچ ترتیب اثری داده نشده است."

نسرین ستوده به مدت سه هفته ممنوع‌الملاقات شد








 نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر ایرانی که از دو هفته پیش در زندان دست به اعتصاب غذا زده، برای سه هفته ممنوع‌الملاقات شد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، ممنوعیت سه هفته‌ای ملاقات ستوده با خانواده‌اش از سوی شورای انضباطی زندان اوین گرفته شده است. دلیل این تصمیم اعلام نشده است.
نسرین ستوده در اعتراض به وضعیتش در زندان از روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه دست به اعتصاب غذای‌تر زده است.
این وکیل و فعال حقوق بشر ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به ۱۱ حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور، محکوم شد. زندان او در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده گفته است مسئولان به هیچ کدام از خواسته‌های همسرش که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، توجهی نمی‌کنند.

بازداشت یک شهروند بهایی در ساری








شیرین فروغیان شهروند بهایی ساکن ساری بدون حکم معتبر قضایی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حوالی ساعت یک بعد از ظهر روز سه شنبه ۹ آبان ماه ماموران اداره اطلاعات ساری به منزل یک شهروند بهایی به نام "شیرین فروغیان" مراجعه کرده که پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر، دستگاه پرین‌تر، کتب و عکس‌های مذهبی، نامبرده را نیز ضبط نمودند.
این در حالی بوده است که ماموران فقط حکم تفتیش منزل را داشته‌اند و واژه "دستگیری" در گیومه‌ای با خودکار نوشته شده در ضمن حکم مزبور فاقد سربرگ قوه قضاییه و امضای معتبر مرجع قضایی بوده است.
قابل ذکر است در این عملیات، عباس علیزاده کار‌شناس امور بهاییان و بازجوی اداره اطلاعات مازندران هم حضور داشته که در پی اصرار و مقاومت شیرین فروغیان مبنی بر ارائه حکم معتبر قضایی، وی نامبرده را تهدید به برخورد سخت‌تر می‌کند.
یادآوری می‌شود شیرین فروغیان و همسرش "عادل صمیمی" یک بار هم در زمستان ۱۳۸۷ باز داشت شده‌اند که طبق حکم دادگاه انقلاب هر کدام به پرداخت ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

بیکار شدن ۴۵۰۰ نیروی فعال در شهرک صنعتی اشترجان فلاورجان








رئیس هیئت امنای شهرک صنعتی اشترجان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های فعال در شهرک صنعتی اشترجان به دلیل شرایط اقتصادی موجود از کار بیکار شده‌اند.
بنا به گزارش مهر، امین توکل ظهر پنجشنبه در جمع مسئولان استان و کارکنان و نیرو‌های شهرک صنعتی اشترجان با بیان اینکه این شهرک در شهرستان فلاورجان واقع شده و این شهرک یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود، اظهار داشت: شهرک صنعتی اشترجان به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و مشارکت‌های مردم سبب توسعه و آبادانی این شهرک شده است.
وی با اشاره به اینکه تمام امکانات زیر‌بنایی در شهرک صنعتی اشترجان وجود دارد، ادامه داد: مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی ناشی از بازار ارز و دلار سبب وجود ناهنجاری‌های بسیاری در راستای فعالیت واحد‌های صنعتی شده است.
رئیس هیئت امنای شهرک صنعتی اشترجان با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های فعال در شهرک صنعتی اشترجان به دلیل شرایط اقتصادی موجود از کار بیکار شده‌اند، بیان داشت: وضعیت نا‌مناسب مبلمان شهری شهرک صنعتی اشترجان یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این شهرک به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: عمرانی ملی باید به شهرک صنعتی اشترجان اختصاص داده شود تا درصدی از مشکلات و چالش‌های در مسیر فعالیت واحد‌های صنعتی موجود در این شهرک کاهش یابد و وضعیت مبلمان شهری این شهرک نیز باید ساماندهی شود.

آغاز موج جدیدی از اعتصاب در مجموعه پتروشیمی بندر امام‎








بدنبال کارشکنی مدیریت پتروشیمی بندر امام و مافیای شرکتهای پیمانکاری در صنعت پتروشیمی در حذف شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با کلیه کارگران پیمانکاری، از اوایل هفته جاری موج جدیدی از اعتصاب در شرکتهای مجموعه پتروشیمی بندر امام از سوی کارگرانی که هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، آغاز شده است.
بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اعتصاب از روز شنبه ششم آبانماه از شرکت کیمیا آغاز شده است و از روز سه شنبه کارگران شرکت فراورش و بخشی از کارگران شرکت بسپاران نیز به اعتصاب پیوسته‌اند.
مدیر عامل شرکت فراورش در میان کارگران اعتصابی حاضر شد و تلاش کرد آنان را به پایان دادن به اعتصاب قانع کند اما کارگران اعتصابی بر خواست خود مبنی بر اجرای فوری و کامل حذف شرکتهای پیمانکاری پای فشردند.
هزاران کارگران پتروشیمی بندر امام و دیگر پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر پس از ۱۸ ماه اعتراض بشکل اعتصاب، راهپیمایی و تجمع، در تیر ماه سالجاری به پیروزی قطعی دست یافتند و روند تبدیل وضعیت کارگران شرکتهای پیمانکاری به کارگران با قرارداد مستقیم از آن تاریخ آغاز شد. اما با گذشت بیش از چهار ماه از آنزمان، تاکنون فقط حدود سی درصد از این کارگران تبدیل وضعیت شده‌اند و مدیریت پتروشیمی و مافیای شرکتهای پیمانکاری دست در دست هم مابقی کارگران را در حالت بلاتکلیفی نگه داشته‌اند به همین دلیل از روزشنبه ششم آبانماه جاری، این کارگران از شرکت کیمیا اعتصاب خود را آغاز کردند.
بر اساس این گزارش کارگران اعتصابی اعلام کرده‌اند با توجه به تعطیلات پیش رو، چنانچه پس از پایان تعطیلات به خواست‌هایشان رسیدگی نشود اعتصاب خود را که اینک در محل هر شرکت بطور جداگانه‌ای ادامه دارد به اعتراض یکپارچه‌ای تبدیل خواهند کرد و همچون دوره‌های قبلی اعتراضاتشان، متحدانه به سوی دفتر مرکزی پتروشیمی بندر امام راهپیمایی خواهند کرد و در آنجا به تجمع و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.