۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

مهدی فراحی شاندیز برای دومین بار پیاپی به انفرادیهای بند ۲۴۰ اوین منتقل شد








مهدی فراحی شاندیز، پسر عموی همسر محمود احمدی‌نژاد، از زندانیان بند ٣۵٠ برای دومین بار پیاپی به انفرادیهای بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی فراحی شاندیز، پسر عموی همسر محمود احمدی‌نژاد، که به اتهام توهین به رهبری و اخلال در نظم به ٣سال حبس تعزیری محکوم شده است برای دومین بار پیاپی به علت سردادن شعار و شعار نویسی در بند ۳۵۰ اوین به انفرادی بند ۲۴۰ منتقل گردید.
گفتنی است، مهدی فراحی بار‌ها به علت تمرد و سرپیچی و شعاردادن به سلولهای انفرادی منتقل شده است.
شاندیز که تاکنون چندبار به اتهامات سیاسی بازداشت شده آخرین بار و پس از مراجعه به دادگاه انقلاب برای تحویل مدارک توقیف شده‌اش با ممانعت آن‌ها از ورود به شعبه مورد نظر مواجه شد و پس از مقاومت دستگیر و در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ٣سال حبس تعزیری محکوم شد.

وضع وخیم جسمی بهنام ایرانی، مسیحی زندانی








وضع جسمی بهنام ایرانی از شهروندان نوکیش مسیحی که در زندان ندامتگاه بسر می‌برد وخیم گزارش شده است و مسئولین زندان از رسیدگی‌های پزشکی به وی امتناع می‌‎کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ایرانی شهروند نوکیش مسیحی که در اندرزگاه ۲ سالن ۷ زندان ندامتگاه کرج بسر می‌برد، از بیماری وخونریزی شدید روده رنج می‌برد و وضعیتش پس از انتقال به زندان ندامتگاه بد‌تر شده است.
پزشکان علت بیماری وی را که طی چند روز گذشته یکبار از هوش رفته و چند ساعت بیهوش بوده، استرس و تغذیه بد و عدم استفاده بموقع از دستشویی می‌دانند.
تن‌ها راه درمان وی بستری شدن و عمل جراحی می‌باشد ولی در زندان هیچ‌گونه رسیدگی نکرده‌اند و بهنام ایرانی با داروهای مسکن درد را تحمل می‌کند.
بهنام ایرانی در زندان ندامتگاه هر یک هفته در میان و آن هم بصورت کابینی اجازه ملاقات با خانواده خود را دارد.
نامبرده در سال ۱۳۸۵ بخاطر فعالیت‌های کلیسایی‌اش به اتهام برگزاری مراسم دعا و پرستش در خانه و بشارت دادن افراد دستگیر و چندین ماه را در بازداشت به سر برد تا اینکه به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۶، شعبه ۳۰ دادگاه تجدید نظر تهران، وی را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به پنج سال حبس تعلیقی محکوم نمود.
مأمورین امنیتی پس از آن در ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ به منزل ایشان در کرج هجوم برده و با بدرفتاری و ضرب و شتم وی را بازداشت نمودند.
اینبار در دادگاه بهنام ایرانی را به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به ۱ سال حبس تعزیری محکوم نمودند و به همین دلیل ۵ سال حبس تعلیقی قبلی نیز به مورد اجرا در آمد.
گفتنی است، مسئولین زندان تاکنون با مرخصی درمانی وی مخالفت کرده و همچنین امکان درمان وی را محیا ننموده‌اند.

تعویق دو ماهه حقوق کارگران فروشگاههای زندان اوین








بیست تن از کارگران فروشگاههای زندان اوین مدت دو ماه است که حقوق ماهانه خود محروم هستند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بیش از ۲ ماه است که کارگرانی که در بیش از بیست فروشگاه مواد غذایی زندان اوین مشغول کاراند و فعالیت هستند هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.
زندان اوین بیش از ۲۰ فروشگاه مواد غذایی را در خود جای داده است که کارمندان و کارگرانی که در این فروشگاه‌ها مشغول کار و فعالیت هستند و به زندانیان سرویس ارائه می‌دهند.
این کارگران به دلیل ترس از اخراج، قادر به اعتراض جهت مطالبه حقوق معوقه خود نیستند.

کاهش کیفیت غذای زندانهای اوین و رجایی شهر








در پی مشکلات مالی دولت قرمه سبزی و قیمه پلو از وعده غذایی نهار و پنیر از وعده صبحانه زندانیان زندانهای اوین و رجایی شهر کرج حذف شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش تورم و گرانی مسئولان زندان‌ها دیگر توان رسیدگی به وضعیت خوراک و بهداشت زندانیان را ندارند.
مسئولان این دو زندان بودجه‌های کافی برای هزینه‌های خورد و خوراک و آشپزی و بهداشت زندانیان در اختیار ندارند و به همین خاطر در حال حاضر در وعده‌های غذایی که به زندانیان می‌دادند "قورمه سبزی"، "قیمه پلو" و در وعده صبحانه "پنیر" از وعدهٔ غذایی این دو زندان حذف شده است.
در کنار آن کیفیت وعده‌های غذایی به پائین‌ترین سطح خود در طی سالهای اخیر رسیده است و این امر موجب دور ریخته شدن غذای زندان شده است هم چنین از توزیع میوه و سبزی نیز کماکان خبری نیست و این امر موجب سوء تغذیه و بروز بیماری در بین زندانیان شده است.
زندانیان به مسئولان زندان بار‌ها نسبت به بی‌کیفیتی غذا هشدار داده‌اند. حتی بار‌ها دیگ غذا را به آشپزخانه برگردانده‌اند. اما مسئولین زندان تاکنون توجهی به این اعتراض‌ها نکرده‌اند.
زندانیان معتقدند مافیای فروشگاه‌های زندان که زندانیان اجناس و مایحتاج خود را از آنجا تهیه می‌کنند نیز در طی سالهای گذشته در این امر دخیل بوده است.
گفتنی است قیمت اجناس این فروشگاه‌ها همواره با دو برابر ارزش واقعی آن‌ها در زندان بفروش می‌رسد که پائین بودن کیفیت غذای زندان نیز موجب بالا رفتن فروش آن‌ها می‌شود.

محبوبه کرمی نیز به اعتصاب غذای بند زنان پیوسته است








بنا به اطلاعات تکمیلی از بند زنان زندان اوین، محبوبه کرمی، زندانی سیاسی محبوس نیز از روز سه شنبه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، محبوبه کرمی از روز سه شنبه به همراه ۹ زندانی سیاسی دیگر در اعتراض به هتک حرمت و بازرسی بندی توهین آمیز در این بند دست به اعتصاب غذای‌تر زده است. به این ترتیب تا به حال تعداد اعتصاب کنندگان، ده نفر بوده است.
اعتصاب کنندگان شامل بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، نسیم سلطان بیگی و راحله زکایی و محبوبه کرمی هستند که به برخورد غیر انسانی صورت گرفته با خود اعتراض دارند و خواستار عذرخواهی مسئولان هستند.
بر اساس این گزارش، روز گذشته محبوبه کرمی که بر اثر اعتصاب غذا دچار مشکل جسمی شده بود، به بهداری اوین منتقل شده است.
پیش از این گزارش شده بود که در پی یورش روز سه شنبهٔ نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آن‌ها همراه بود، تعدادی از زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده‌اند.
حمله کنندگان به بند بانوان که شامل حدود ۲۰زن از نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین بودند با ورود به حریم خصوصی و شخصی زندانیان سیاسی باعث بر هم زدن نظم و سلب آسایش آنان شده و پس از یورش به بند سیاسی بانوان زندانیان را به شکل توهین آمیزی بازرسی بدنی کردند.
پس از اعتصاب غذای ۹ زندانی سیاسی بند زنان اوین در اعتراض به هتک حرمت و تعرض در بند زنان و بازرسی غیر معمول، ۳۳ بانوی محبوس در این بند نامه‌ای را خطاب به رییس زندان اوین نوشتند.
محبوبه کرمی در اسفند سال ۸۸ بازداشت شد و تحت فشار برای مصاحبه قرار گرفت.
وی پس از دوره‌ای بازجویی و انفرادی آزاد شده و دوباره از تاریخ ۲۵ اردیبهشت امسال برای اجرای حکم سه سال زندان، به اوین منتقل شد.
محبوبه کرمی، در شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. او پیش از این در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

عدم پرداخت دستمزد کارگران لبن دوش غرب به بهانه بالا بودن هزینه حامل‌های انرژی








 شرکت لبن دوش غرب (بسرین) یکی از تولید کنندگان لبنیات در استان کردستان که در جاده سنندج – دهگلان قرار دارد، مدتهاست به بهانه نداشتن قدرت پرداخت هزینه حاملهای انرژی، دستمزد کارگرانش را با تعویق پرداخت می‌کند.
به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، شرکت لبن دوش غرب (بسرین) یکی از تولید کنندگان لبنیات در استان کردستان که در جاده سنندج – دهگلان قرار دارد، مدتهاست به بهانه نداشتن قدرت پرداخت هزینه حاملهای انرژی، دستمزد کارگرانش را با تعویق پرداخت می‌کند و هر ماهه کلیه کارگرانش را حدود ۱۰ روز به مرخصی اجباری بدون حقوق می‌فرستد و بیمه آنان را نیز واریز نمی‌کند.
این کارخانه ۶۰ کارگر قراردادی دارد و در حال حاضر دو ماه از حقوق کارگران بعلاوه عیدی و پاداش سال گذشته آنان را پرداخت نکرده است. بنا بر اظهار یکی از کارگران این کارخانه، در طی ماههای گذشته آزار و اذیت کارگران توسط کارفرما چنان بالا گرفته است که در ماه جاری ۵ نفر از کارگران این کارخانه داوطلبانه تسویه حساب نموده و بالاجبار ترک کار کردند.

بازداشت جمال عاملی، فعال سیاسی چپگرا








جمال عاملی از زندانیان سیاسی طیف چپ شامگاه سه شنبه ۹ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تا این لحظه خبری از سرنوشت وی در دست نیست.
بنا به گزارش تارنمای کمیته گزارشگران حقوق بشر، در جریان حمله نیروهای امنیتی به سرای اهل قلم که چهار روز پیش اتفاق افتاد، حدود ۷۰ نفر از فعالین سیاسی و فرهنگی بازداشت شده که بسیاری از آنان آزاد شدند، اما پیگیری‌های مستمر از سوی خانواده این فعال سیاسی چپ و از زندانیان سابق بند ۳۵۰ زندان برای آگاهی از سرنوشت، اتهامات و محل نگهداری وی تا این لحظه بی‌نتیجه مانده است.
جمال عاملی که پیش از این در سال ۸۹ بازداشت شده بود و چندین هفته در بند دو الف متعلق به سپاه پاسداران و در سلول انفرادی نگهداری شده بود. پس از آن بنا به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیر عباسی و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، به یک سال زندان محکوم شد.
وی مدت زندان خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین گذراند و در ‌‌نهایت در زمستان سال ۹۰ به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

محمدحسن طاهری به ۴ سال حبس، ۱۰ سال تبعید و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد








سیدمحمدحسن طاهری فرزند آیت الله طاهری امام جمعه پیشین اصفهان در حکمی از سوی قاضی پیرعباسی به چهار سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و ده سال اقامت اجباری در شهرستان زابل محکوم شد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، سیدمحمدحسن طاهری که چندی پیش بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود طی حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادسرای انقلاب به ریاست قاضی پیر عباسی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و توهین به رهبری، به چهار سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تغزیری و ده سال اقامت اجباری در شهرستان زابل محکوم شد.
در بخشی از رای دادگاه به عنوان مصادیق این اتهامات آمده است: "تهیه و نگهداری بیانیه‌های اعتراضی با امضا آیت الله طاهری به فقهای شورای مبنی بر عدم مشروعیت و عدالت مقام معظم رهبری، انتخابات، متهم نمودن جمهوری اسلامی ایران به کشتن مردم، اطلاعیه مبنی بر عدم مشروعیت انتخابات دهم ریاست جمهوری و غاصبانه خواندن ریاست جمهوری، نامه تحریک آمیز خطاب به آقای سیدحسن خمینی و زیر سوال بردن نظام با امضای آیت الله طاهری، نامه خطاب به مقام معظم رهبری با امضا و مهر آیت الله طاهری، نامه خطاب به آقای کروبی و حمایت از ایشان و متهم نمودن نظام به خیانت در زندان‌های کشور و دعوت علنی به عکس العمل علیه نظام، نامه تحت عنوان استفاده ابزاری از امام خمینی این نامه‌ها گرچه با مهر و امضای آیت الله طاهری اصفهانی مناظر شده لیکن تماما توسط متهم تهیه گردیده و با خط ایشان می‌باشد. ترغیب و تحمیل استعفا به پدرش از سمت امام جمعه اصفهان و انتقال آیت الله طاهری به قم و حضور نمادین در مراسم تشییع آقای منتظری. رایزنی و تهیه و تنظیم اطلاعیه مشترک بین آقایان طاهری، صانعی و موسوی اردبیلی در همین زمینه."
متن کامل رای دادگاه به شرح زیر است:
رای دادگاه شعبه ۲۶ دادسرای انقلاب
تاریخ رسیدگی ۹۱/۲/۱۳
پرونده کلاسه ۹۱/۱۸۷۷۵ ط د
شماره دادنامه ۹۱/۱۹۴
مرجع رسیدگی کننده شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران
شاکی: گزارش ضابطین قضایی
متهم: آقای سیدمحمدحسن طاهری فرزند سیدجلال الدین
وکیل: آقای عبدالصمد خرمشاهی
اتهام:
۱- فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
۲- اخلال در نظم عمومی
۳- توهین به مقام معظم رهبری
پس از تشریفات قانونی، دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح آتی انشا رای می‌شود.
رای دادگاه:
حسب کیفر خواست صادره در پرونده کلاسه ۹۱/۱۸۷۷۵ / ط - د شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران مجتمع شهید مقدس اوین، آقای سیدمحمدحسن طاهری فرزند سیدجلال الدین متولد ۱۳۳۸ شماره شناسنامه ۴۱۸ صادره از قم ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری.
شیعه، تبعه ایران، در این پرونده پس از چهار روز بازداشت به تودیع وثیقه آزاد گردیده و با وکالت عبد الصمد خرمشاهی متهم است به:
۱- فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
۲- توهین به مقام معظم رهبری
۳- اخلال در نظم عمومی حسب محتویات پرونده نامبرده
۱- تهیه و نگهداری بیانیه‌های اعتراضی با امضا آیت الله طاهری به فقهای شورای مبنی بر عدم مشروعیت و عدالت مقام معظم رهبری، انتخابات، متهم نمودن جمهوری اسلامی ایران به کشتن مردم
۲- تهیه و نگهداری اطلاعیه مبنی بر عدم مشروعیت انتخابات دهم ریاست جمهوری و غاصبانه خواندن ریاست جمهوری
۳- تهیه و نگهداری نامه تحریک آمیز خطاب به آقای سیدحسن خمینی و زیر سوال بردم نظام با امضای آیت الله طاهری
۴- تهیه نامه خطاب به مقام معظم رهبری با امضا و مهر آیت الله طاهری
۵- تهیه نامه خطاب به آقای کروبی و حمایت از ایشان و متهم نمودن نظام به خیانت در زندان‌های کشور و دعوت علنی به عکس العمل علیه نظام
۶- تهیه نامه تحت عنوان استفاده ابزاری از امام خمینی این نامه‌ها گرچه با مهر و امضای آیت الله طاهری اصفهانی مناظر شده لیکن تماما توسط متهم تهیه گردیده و با خط ایشان می‌باشد. مضمون این نامه‌ها توهین به مقام معظم رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس شواهد موجود و اظهارات صریح متهم در دوره‌های مختلف با استفاده از وجهه پدرش با هدف بهره برداری سیاسی اقدام به فعالیت‌های تحریک آمیز کرده است.
۷- ترغیب و تحمیل استعفا به پدرش از سمت امام جمعه اصفهان و تنظیم بیانیه در همین زمینه
۸- انتقال آیت الله طاهری به قم و حضور نمادین در مراسم تشییع آقای منتظری و تدارک برگزاری مراسم ترجیم ایشان در اصفهان و رایزنی و تهیه و تنظیم اطلاعیه مشترک بین آقایان طاهری، صانعی و موسوی اردبیلی در همین زمینه و ترغیب آیت الله طاهری به اصرار برگزاری مراسم در مسجد سید اصفهان علیرغم اعلام عدم موافقت شورای عالی امنیت ملی که نهایتا منجر به اغتشاش و برخوردهای خیابانی در اصفهان گردید و متهم مصاحبه‌ای در همین زمینه با یکی از مجلات خارجی داشته است.
۹- اظهارات تحریک آمیز و جو سازی در رابطه با حوادث حسینیه جماران در دی ماه ۸۸ و القای این مطلب که نظام در حال کشیدن نفس‌های آخرش می‌باشد.
۱۰- حضور و فعالیت موثر در تجمعات غیر قانونی منجر به اغتشاش پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری از جمله اغتشاش‌های روز عاشورای سال ۸۸ و تهیه فیلم و عکس از آن اغتشاش‌ها
۱۱- توجیه رفتار غیر قانونی سران فتنه و اغتشاش گران روز عاشورا و حرمت شکنی‌های انجام شده
۱۲- حضور و همراهی و همفکری با عوامل اصلی اجتماعات پس از فوت آقای منتظری در قم به همراهی فرزند ارشد آقای منتظری،
همه این اقدامات در راستای فعالیت تبلیغی علیه نظام صورت گرفته است و لیکن متهم مدعی است که تهیه بیانیه‌های آیت الله طاهری برای تعدیل و کنترل ایشان بوده است. متن سخنان و مصاحبه‌های متهم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از صفحات ۱۸۲ تا ۱۸۶ پرونده موجود می‌باشد و دادگاه دفاعیات متهم را مبنی بر دفاع وی از جمهوری اسلامی و تعدیل و کنترل آیت الله طاهری خلاف محتویات پرونده و مشی عملی ایشان می‌بیند و توحیهات متهم از عملکرد خلاف قانون خود را پاسخی چون «انما نحن مصلحون» می‌داند و با توجه به شرح مذکور و دفاعیات غیر موجه متهم و بر اساس و خارج از موضوع وکیل وی، اتهامات وی را وارد دانسته و با استناد به مواد ۵۰۰، ۵۱۴، ۶۱۸ حکم بر محکومیت به تحمل یکسال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی جهت فعالیت تبلیغی علیه نظم جمهوری اسلامی ایران و دو سال حبس تعزیری جهت توهین به مقام معظم رهبری و یکسال حبس تعزیری جهت اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی منجر به اغتشاش عاشورای ۸۸ و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری به جهت ارتکاب جرم اخیر صادر می‌نماید. ضمنا با توجه به انتساب ایشان به برخی شخصیت‌ها و خانواده‌هایی که سنگ بنای جمهوری اسلامی ایران هستند و سوء استفاده وی از این نسبت‌ها در پیشبرد اهداف سوء خود، دادگاه با استناد به ماده ۱۱۹ قانون مجازات اسلامی تحمل حبس‌های یاد شده را به اضافه ده سال اقامت اجباری در شهرستان زابل اعلام می‌نماید.
این رای ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد.
رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرسی علی البدل محاکم عمومی تهران
یحیی پیر عباسی
تاریخ ابلاغ رای به متهم

۹۱/۴/۲۷