۱۳۹۱ آبان ۱۶, سه‌شنبه

گزارشی از روند پر نقص محاکمه "داور حسینی وجدان" دانشجوی دانشگاه اصفهان









 داور حسینی وجدان، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین و دانشجوی دانشگاه اصفهان بدون حضور وکیل و اطلاع نامبرده از زمان جلسه دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "قاضی صلواتی که مسئول رسیدگی به پرونده این زندانی بوده است پس از صدور حکم و ارجاع آن به دادگاه تجدید نظر در پیگیری های خانواده وی برای معرفی وکیل با اعلام اینکه پرونده وی هنوز به دادگاه تجدید نظر نرفته است موجب فریب خانواده وی شده است و بر همین اساس محاکمه وی در دادگاه تجدید نظر نیز بدون حضور وکیل و بدون ارائه لایحه دفاعیه انجام گرفته است."
این منبع مطلع هم چنین اعلام کرد: "قاضی صلوانی علی رغم صدور وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای این زندانی از تودیع وثیقه به وسیله خانواده وی جلوگیری کرد و این امر موجب شد که نامبرده به مدت هشت ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بماند."
داور حسینی وجدان در ۱۴ آذر ماه سال ۹۰ با مراجعه ماموران وزارت اطلاعات و تخریب کامل اموال منزل پدر ایشان (پاره کردن مبل ها و پرده ها) و ضرب و شتم ایشان و برادرش بازداشت شد همزمان با این بازداشت هم دانشگاهی وی نیز به نام "رهام برکچی زاده" دانشجوی فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بازداشت شد.
پرونده این دو دانشجو پس از اتهام بازجویی ها، یک و نیم ماه پس از بازداشت به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد و» داور حسینی وجدان «به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به پنج سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. هم چنین رهام برکچی زاده نیز علاوه بر اتهامات و محکومیت فوق به اتهام توهین به رهبری به یک سال حبس به اتهام توهین به رئیس جمهور به یک میلیون ریال جریمه نقدی و به اتهام نگهداری شوکر به شش ماه حبس و در مجموع به هفت سال شش ماه حبس تعزیری و یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.
طبق اظهارات مادر اقای حسینی وجدان بعد از هر بار مراجعت به دادگاه از سوی قاضی پرونده به شدت مورد تمسخر و تهدید قرار می گرفتند و در نهایت با فریب خانواده وی از زمان تشکیل دادگاه تجدید نظر نیز مطلع نشده و وی بدون حضور وکیل محاکمه شد.

یاشار دارالشفا جهت اجرای حکم روانه زندان شد








یاشار دارالشفا جهت تحمل پنج سال و شش ماه حبس تعزیری پس از معرفی خود به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاشار دارالشفا روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ خودش را برای گذراندن ۵ سال و نیم حبسش به زندان اوین معرفی کرده است.
نامبرده ابتدا در ۱۳ آبان ۱۳۸۸ بازداشت و بعد از ۲۰ روز آزاد شد و مجددا روز ۲۱ بهمن ۸۸ به همراه مادر، برادر، زن‌عمو، عمو و دو دخترعمویش بازداشت شد و پس از تحمل ۴۰ روز بازداشت با تودیع وثیقه آزاد شد.
وی در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به جرم اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، و توهین به رئیس‌جمهور به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم نامبرده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان به پنج سال و شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

احضار مریم قدس، همسر فیض الله عرب سرخی به دادسرای اوین








خانم مریم شربتدار قدس همسر فیض الله عرب سرخی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به دادسرای اوین احضار شد.
بنا به گزارش تارنمای نوروز، این احضار در پی فشارهایی است که بر زندانیان سیاسی و به ویژه شاکیان از کودتاگران و خانواده‌های آنان اعمال می‌شود. پیش از این نیز دختر این زندانی سیاسی بازداشت و در سلول انفرادی سپاه تحت بازجویی قرار گرفته بود که در دادگاه به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
این احضاریه در حالی برای مریم شربتدار قدس صادر شده که آقای عرب سرخی برای درمان مشکلات حادّ ستون فقرات در بیمارستان بستری است و شرایط مناسبی ندارد.
تهدید و ارعاب خانواده‌های زندانیان سیاسی ازاولین روزهای پس از کودتا و بازداشت فله‌ای با حکم‌های غیرقانونی گروهی آغاز شد و هنوز ادامه دارد. این ارعاب صرفا برای آن است که اخبار و اطلاعات مربوط به زندانیان سیاسی به مردم نرسد و مأمورین امنیتی و قضائی بتوانند بدون دغدغه به اعمال غیرقانونی خود ادامه دهند.

هفته نامه ندای گروس سنندج توقیف شد








 هفته نامه ندای گروس در سنندج به علت درج مقاله‌ای از احسان هوشمند، فعال ملی – مذهبی، توسط وزارت ارشاد توقیف شد.
بنا به گزارش تارنمای ملی – مذهبی، به دستور رئیس اداره ارشاد اسلامی کردستان هفته نامه ندای گروس در سنندج توقیف شد. بعد از انتشار مقاله‌ای در ندای گروس مدیر ارشاد کردستان این روزنامه را متهم کرد که با انتشار مطالبی از فردی ضدانقلاب، ابن نشریه در راستای سیاست‌های ضد انقلاب حرکت کرده و دیگر صلاحیت ادامه انتشار را ندارد.
هر چند بنا بر قانون مطبوعات تنها نهادهای قضایی و هیات‌های نظارت بر مطبوعات می‌توانند حکم تعطیلی نشریه‌ای را صادر کنند اما در استان کردستان مدیر ارشاد این حق را برای خود قائل است که خود راسا مطبوعات را تعطیل کند. گفته می‌شود انتشار مقاله زخم‌هایی بر پیکر مناطق کردنشین غرب از احسان هوشمند دلیل این تصمیم اداره ارشاد کردستان بوده است.
شایان ذکر است احسان هوشمند پژوهشگر مطالعات قومی با گرایش ملی – مذهبی است که پس از حوادث انتخابات دوبار بازداشت شده و اخیرا پس از مدتی از آزادی‌اش از زندان در جلسه دادگاه حاضر و محاکمه شد.
احسان هوشمند به اتهام تبلیغ علیه نظام و نیز داشتن ارتباط با گروه‌های دمکرات، کومله و پژاک و تلاش برای متصل کردن این احزاب به جنبش سبز و تلاش برای فراری دادن گروهی از محکومان دادگاه‌ها به خارج از کشور محاکمه شده است.
گفته می‌شود احسان هوشمند در دوران بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته به نحوی که شنوایی‌اش دچار آسیب شده است. وی همچنان تحت فشار مستمر نیروهای امنیتی قرار دارد.

هادی عرب قبادی مجددا بازداشت شد








 هادی عرب قبادی، معاون حمزه کرمی در سازمان بهینه سازی و از زندانیان سیاسی پس از انتخابات، از دو هفته قبل برای بار دوم دستگیر شده و در انفرادی اطلاعات به سر می‌برد.
بنا به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، دستگیری دوباره او در ارتباط با پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی صورت گرفته اما از زمان بازداشت تا کنون خبری از سرنوشت او در دست نیست.
هادی عرب قبادی معاون حمزه کرمی در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بود. او در جریان دستگیری فعالان سیاسی پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری بازداشت و به هفت سال حبس محکوم شد اما در ‌‌نهایت با کاهش محکومیتش به پنج سال و تحمل سه سال حبس، به صورت مشروط آزاد شد.
آقای عرب قبادی به همراه حمزه کرمی جزو کسانی بودند که در زندان برای اعتراف علیه مهدی هاشمی تحت فشار شدید قرار گرفتند.
عرب قبادی پس از بازگشت مهدی هاشمی به ایران و دستگیری او، چند بار احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.
این گزارش می‌افزاید که وی دو هفته پیش در منزلش بازداشت شده و بار دیگر به زندان منتقل شده است.
نمایندگان دادستانی در پاسخ به پیگیری‌های اطرافیان می‌گویند، او در انفرادی و ممنوع الملاقات است.
خانواده عرب قبادی در این مدت از او بی‌خبر بوده‌اند و مراجعات مکرر آنان به دادستانی و زندان اوین نیز بی‌نتیجه مانده است.

اعلام فوت ستار بهشتی، وبلاگ نویس در بازداشتگاه پلیس فتا


پلیس فتای تهران در پاسخ به پیگیری های صورت گرفته از سوی خانواده ستار بهشتی برای روشن شدن وضعیت وی، فوت وی در بازداشتگاه را به خانواده اعلام کرده است.
یکی از اقوام نزدیک به خانواده ستار بهشتی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت در پیگیری های که امروز شوهر خواهر (داماد) ستار بهشتی انجام داده است ماموران نیروی انتظامی به وی اعلام داشتند که فردا برای تحویل پیکر این وبلاگ نویس به سردخانه کهریزک مراجعه نمایند.
ستار بهشتی وبلاگ نویس و فعال در فضای مجازی ظهر سه شنبه نهم آبان ماه در پی مراجعه مامورین پلیس فتا به منزل پدری اش در رباط کریم بازداشت و با توقیف کامیپوتر به مکان نامعلومی منتقل شده بود.
عمده فعالیتهای ستار بهشتی در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و وبلاگ نویسی بوده است.
این منبع مطلع در گفتگو با هرانا اعلام داشت: «پس از اعلام این موضوع به داماد خانواده مجددا با خانواده ایشان تماس گرفته شده است و ایشان را به پلیس امنیت تهران واقع در خیابان شریعتی احضار کردند و در پاسخ به سوال ما که چه اتفاقی افتاده است گفتند شما حق سوال کردن ندارید و خفه شوید.»
وی در پایان خاطر نشان کرد: «ستار بهشتی پیش از بازداشت هیچگونه بیماری نداشته و در زمان بازداشت نیز سالم بوده است.»

ممانعت از عودت اعاده دادرسی نصور نقی پور روزنامه نگار دربند








مسئولین زندان اوین از عودت برگه اعاده دادرسی به نصور نقی پور، روزنامه نگار و فعال سایبری ممانعت به عمل می آورند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان اوین با گذشت بیش از چهارماه از درخواست وی برای دریافت برگه اعاده دادرسی از تحویل برگه به وی جلوگیری می کنند.
پیگیری های وی و خانواده اش علی رغم گذشت چهارماه به نتیجه ای نرسیده است.
هم چنین بر اساس گزارش دیگری درخواست مرخصی این روزنامه نگار نیز با مخالفت دادستانی روبرو شده است، این روزنامه نگار پس از تائید محکومیتش از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران از ۲۰ تیر ماه سالجاری برای اجرای حکم به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و در آنجا بازداشت و روانه بند ۳۵۰ زندان اوین شد.
نصور نقی‌پور که هیچگونه عضویتی در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نداشته است صرفا به دلیل طراحی وب سایت هرانا در یازدهم اسفند ماه سال ۸۸ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و روانه بند ۲ – الف شد.
نامبرده از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیر عباسی به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و تبلیغ علیه نظام به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد، و این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر استان نیز تائید شده است.
نصور نقی‌پور ۲۹ ساله و دانشجوی رشته‌ی فناوری اطلاعات و پژوهشگر آزاد فلسفه و اندیشه سیاسی است که مدیریت یک سایت آرشیو مقاله فارسی در زمینه‌های علوم انسانی را بر عهده داشته است.
او از چهره‌های قدیمی وب فارسی است و تا کنون کمک شایانی در جهت گسترش محتوای مفید در حوزه سایبر و بسط وبلاگنویسی انجام داده است وی هم چنین سال گذشته بدلیل فعالیت‌هایش از محل کار خود اخراج شده بود.

حسین رونقی ملکی جهت مرخصی درمانی از زندان اوین آزاد شد









حسین رونقی ملکی در دومین روز اعتصاب غذا با وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی استعلاجی اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس که درجریان انتخابات ٨٨ بازداشت شده بود، در دومین روز اعتصاب غذا با قید سند یک میلیارد تومانی که پیش‌تر تامین نموده بود از زندان اوین به مرخصی استعلاجی آمد.
وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر در تاریخ ۱۲ تیرماه به مرخصی استعلاجی اعزام شد و در تاریخ ۱ شهریور ماه زمانی که برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی رفته بود به همراه ۳۴ تن دیگر بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تا امروز را در زندان اوین سپری کرد.

ممانعت اداره اطلاعات مشهد از مرخصی رزیتا واثقی








اداره اطلاعات مشهد با گذشت بیش از نیمی از حبس رزیتا واثقی از مرخصی این زندانی ممانعت به عمل آورد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رزیتا واثقی شهروند بهایی ساکن مشهد در حالیکه بیش از دو سال ونیم (۳۲ ماه) از دوران محکومیت ۵ ساله‌اش را در زندان وکیل آباد مشهد گذرانده ولی تاکنون نتوانسته از حق مرخصی استفاده کند این درحالیست که مسئولین زندان با مرخصی نامبرده موافقت کرده‌اند.
اداره اطلاعات مشهد با کارشکنی در روند قانونی از اعطای مرخصی به وی ممانعت بعمل آورده است.
باید خاطر نشان ساخت رزیتا واثقی در اسفند ماه ۸۸ توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت و از‌‌ همان ابتدا برای اخذ تعهد مبنی بر "عدم تبلیغ بهاییت" تحت فشار قرار گرفت که عدم پذیرش وی موجب شد نامبرده شش ماه در حبس انفرادی تحت بازجویی شدید قرار گیرد که پس از شش ماه حبس انفرادی در حالیکه بشدت از ضعف جسمانی رنج می‌برد برای گذراندن محکومیت ۵ سال حبس تعزیری به زندان وکیل آباد مشهد منتقل گردید.
قابل ذکر است نامبرده با مادری مسن و بیمار در مشهد زندگی می‌کند.

نسرین ستوده به بند امنیتی ۲۰۹ منتقل شد









 در حالی که نسرین ستوده در اعتصاب غذا بسر می‌برد، ماموران او را به بند امنیتی ۲۰۹ منتقل کرده‌اند.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، این در حالی است که هفته گذشته، نسرین ستوده وکیل زندانی از سوی شورای انضباطی زندان اوین به مدت سه هفته ممنوع الملاقات شده است.
پیش‌تر نیز گزارش شده بود که این فعال حقوق بشر در بند که از دو هفتهٔ پیش دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است، در پی وخامت حالش به بهداری این زندان منتقل شده است.
تشدید برخورد‌ها با این وکیل در بند در حالی است که از جمله دلایل اعتصاب غذای او ناشی از تبعیض‌های غیرقانونی با وی در ملاقات با فرزندانش است.
نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم "اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر" به تحمل ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی‌حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.
رضا خندان همسر وی در صفحه شخصی خود نوشته است: به دنبال حمله به بند زنان سیاسی که منجر به اعتصاب غذای گروهی از خانم‌ها شده است، در‌‌ همان روز چهارشنبه گروهی نسرین را به طور غیر قانونی از زندان اوین گرفته و بنا به گفتهٔ مسول سالن ملاقات به سلول‌های فوق امنیتی بند ۲۰۹ اطلاعات برده‌اند.
اینکه چرا شخصی را که در حال سپری کردن حکم حبس‌اش است بدون دلیل و روال قانونی از اختیار مسولین زندان خارج کرده‌اند سوالی است که نه تنها ما، بلکه مسولین سالن ملاقات هم در حیرت مانده‌اند. به او اجازه نداده‌اند وسیله و لباس و حتی عینک خودش را هم بردارد.
ما دیگر هیچگونه دسترسی به او نداریم و در واقع اصلا مطمئن نیستیم الان او کجاست و در چه حالی است. با وجود سپری شدن ۱۹ روز از اعتصاب غذا.
دسترسی به او برای تشویق کردن‌اش به پایان دادن به اعتصاب غذا هم غیر ممکن شده است و تا هفته‌ها ممکن است بچه‌ها او را از پشت شیشه هم نتوانند ببینند.
از سوی دیگر دکتر محمد ملکی در نامه‌ای از نسرین ستوده درخواست کرده است که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
در این نامه آمده است: ضمن ستایش از شجاعت و مقاومتتان به خاطر ایستادگی در برابر ستمی که بر شما و خانواده محترمتان رفته، از شما پدرانه درخواست می‌کنم که به اعتصاب غذای خود پایان دهید. ما هنوز زخم از دست دادن عزیزمان هدی صابر در زندان را بر بدن داریم. برای ما روشن شده که استبدادیان وجود مبارزان راه آزادی را برنمی تابند. استدعای بنده را بپذیرید.