۱۳۹۱ آبان ۲۲, دوشنبه

اعتراض صنفی ۳۰۰ کارگر کارخانه پتروشیمی فجر








 یکی از فعالان کارگری منطقه ماهشهر از اعتراض صنفی ۳۰۰ کارگر کارخانه پتروشیمی فجر خبر داد.
بنا به گزارش ایلنا، عباس رضایی گفت: ۳۰۰ کارگرکارخانه پتروشیمی فجر در اعتراض به عدم دریافت پاداش روز کارگر، عدم افزایش حقوق خود با توجه به قول‌های قبلی شرکت پیمانکاری رامپکو و مسائل ایمنی از روز گذشته تا کنون دست از کار کشیده‌اند.
این فعال کارگری در توضیح مشکلات ایمنی در واحد، افزود: متاسفانه وسایل ایمنی کار به اندازه کافی در اختیار کارگران قرار نمی‌گیرد و در برخی نقاط کارخانه نیز مشکلات فنی‌ای وجود دارد که برای کارگران ایجاد خطر می‌کند.
وی ادامه داد: پاداش روز کارگر برای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان است. در حالی که تمام کارخانه‌های پتروشیمی ماهشهر این مبلغ را به کارگران خود پرداخت کرده‌اند، شرکت پیمانکاری کارخانه پتروشیمی فجر می‌گوید چون در این رابطه مصوبه‌ای نداریم پس پولی نیز پرداخت نمی‌کنیم.
این فعال کارگری در پایان اظهار داشت: کارگران کارخانه پتروشیمی فجر ۴ ماه است که در انتظار وصول طلب خود هستند و با عملی نشدن وعده‌های مسئولان برای رفع مشکل، دست به اعتراض صنفی زده‌اند.

یک متهم به قاچاق مواد مخدر در نی‌ریز در ملاء عام اعدام شد








 یک متهم به قاچاق مواد مخدر در شهرستان نی ریز در ملاء عام اعدام شد.
بنا به گزارش روابط عمومی دادگستری فارس، در پی اجرای احکام اعدام متهمین به قاچاق موادمخدر در هفته گذشته که ۱۱ زندانی در شیراز اعدام شدند، امروز نیز در شهرستان نی‌ریز حکم متهم دیگر پرونده حمل مواد مخدر به‌نام "ف – ب" در ملاء عام اجرا شد.
این فرد در سال ۱۳۹۰ به اتهام حمل پنج کیلوگرم تریاک و همچنین چهار کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین که به صورت جاسازی در خودروی پراید وی کشف شد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان نی ریز به ۱۵ سال حبس و اعدام محکوم شده بود.
اجرای حکم وی پس از تأیید دادستان کل کشور و استیذان رئیس قوه قضائیه و طی مراحل قانونی و رد شدن تقاضای عفو و بخشودگی وی با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در شهرستان نی ریز اجرا شد.
نی ریز در ۲۳۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

صدور حکم اعدام برای ۲ متهم به قاچاق موادمخدر در راور








دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور خبر از صدور حکم اعدام برای زن و شوهر متهم به قاچاق موادمخدر داد.
بنا به گزارش مهر، سید مهدی قویدل با بیان این مطلب مدعی شد: "زوجی که با همکاری هم اقدام به توزیع مواد مخدر در شهرستان راور می‌کردند به اعدام محکوم شدند."
وی افزود: در راستای برخورد با عوامل اصلی توزیع مواد مخدر در شهرستان راور پس از انجام یکسری اقدامات اطلاعاتی زوج مذکور شناسائی و از منزل مسکونی آن‌ها و در عمق ۱. ۵ متری خاک مقدار دو کیلو و ۲۴۰ گرم مواد مخدر از نوع هروئین کشف و ضبط شد.
دادستان راور اظهار داشت: این زن و شوهر از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم و حکم صادره نیز تایید شده است.

اعدام یک متهم به قاچاق موادمخدر در اردبیل








 صبح دوشنبه یک متهم به قاچاق موادمخدر در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.
بنا به گزارش مهر، حکم اعدام این متهم پس از تائید در دادگستری کل استان اردبیل و قوه قضائیه و پیرو اعدامهای گذشته متهمین قاچاق موادمخدر در اردبیل، صبح امروز در اردبیل به اجرا گذاشته شد.
این زندانی به اتهام خرید و حمل موادمخدر از نوع هروئین به میزان ۳۲۲ گرم و پنج سانتی گرم دستگیر شده بود.
پیش از این رئیس کل دادگستری استان اردبیل از صدور حکم اعدام حدود ۴۰ نفر از متهمین قاچاق موادمخدر در این استان خبر داده بود.
غلامعلی رضایی یادآور شده بود هم اکنون تعدادی از احکام صادره مراحل قانونی لازم را طی کرده‌اند و به زودی به مرحله اجرا در خواهند آمد.

انتقال ۷ تن از زندان قزل‌حصار به رجایی شهر جهت اجرای حکم اعدام








 هفت تن از زندانیان زندان قزل حصار که به اتهام قاچاق مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌اند، جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز یکشنبه ۲۱ آبان ماه، هفت تن از متهمین قاچاق مواد مخدر که به اعدام محکوم شده‌اند، به انفرادیهای بند ۱ زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
انتظار می‌رود این زندانیان که از واحدهای ۲ و ۳ زندان قزل‌حصار و از متهمین دادگاههای انقلاب کرج و شهریار می‌‌باشند سحرگاه سه‌شنبه اعدام شوند.
گفتنی است، دوتن از این زندانیان حسن کریمی و سرتیپ مریدی نام دارند.

توضیح هرانا در خصوص تاریخ مرگ ستار بهشتی









 رادیو فردا به قلم رویا کریمی مجد، گزارشی در ارتباط با مرگ آقای ستار بهشتی در تاریخ ۱۸ آبان منتشر نموده است که در آن آمده است خبرگزاری هرانا تاریخ دفن آقای بهشتی را به اشتباه تاریخ ۱۶ آبان در گزارشات خود عنوان کرده است.
این در حالی است که این خبرگزاری با استفاده منابع موثق خود هرگز چنین گزارشی منتشر ننمونده است، بلکه در گزارش هرانا تاریخ بازداشت آقای بهشتی ۹ آبان، تاریخ فوت ایشان ۱۳ آبان، تاریخ گزارش فوت به خانواده ۱۶ آبان و تاریخ دفن وی نیز ۱۷ آبان ماه گزارش شده است که مدعیات این گزارش جزئیات مورد اشاره نیز نظر به بیات محسنی اژه‌ای در تاریخ ۲۲ آبان مورد تائید قرار گرفته است.
خبرگزاری هرانا برای تنویر افکار عمومی با توجه به اصول کارخبری انتساب ناصحیح این خطا را به آن رسانه محترم جهت اصلاح گزارش مورد اشاره اطلاع دهد و مخاطبان خود را نیز بدین وسیله از این موضوع مطلع گرداند.
مدیریت خبرگزاری هرانا
۲۲ آبان سال ۱۳۹۱
لینک به گزارش رادیو فردا: [http://www.radiofarda.com/content/f3_blogger_in_danger/24765509.html]
لینک به گزارش هرانا:[ https://hra-news.org/263/best/14078-1.html]
لینک به گزارش محسنی اژه ای:[ https://hra-news.org/1389-01-27-05-27-21/14118-1.html]

فرافکنی دادستان کل کشور در خصوص پرونده ستار بهشتی








 غلامحسین محسنی اژه‌ای، ‌ دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز دوشنبه وجود آثار کبودی در پنج قسمت از بدن ستار بهشتی، ‌ وبلاگ‌نویسی که گفته می‌شود در زندان به قتل رسیده، را تایید کرد.
بنا به گزارش مهر، سخنگوی قوه قضاییه، عصر دوشنبه، ۲۲ آبان ماه، ‌ درباره پرونده ستار بهشتی گفت: "پزشکی قانونی نظریه‌ای مفصلی داده است که در آن اعلام شده است پنج جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران‌هایش دارای علامت کبودی است و آثار خاص دیگری و شکستگی ندارد."
به گفته دادستان کل ایران، در کالبد شکافی پزشکی قانونی، مشخص شده که "در سر و صورت او [ستار بهشتی] هیچ گونه خون مردگی مشاهده نشده است."
اژه‌ای در عین حال خبر داد که در تماس تلفنی مسوولان پزشکی قانونی به او اطلاع داده‌اند، در آزمایش سم‌شناسی مورد خاصی مشاهده نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه در حالی وجود آثار کبودی بر بدن این وبلاگ‌نویس را که گفته می‌شود در زندان اوین به قتل رسیده، تایید کرده است، ‌که صبح روز دوشنبه، ‌علاء الدین بروجردی، ‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که مسوول پیگیری پرونده این وبلاگ‌نویس و نحوه مرگ او شده تاکید کرده بود: "براساس اطلاعات اولیه، آثار ضرب و شتم بر بدن ستار بهشتی وجود نداشته است."
غلامحسن محسنی اژه‌ای، ‌ در نشست خبری روز دوشنبه خود، ‌تاکید کرد که برای ستار بهشتی، ‌ "در دادسرای جرایم فرهنگ و رایانه پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه خانه او در رباط کریم بود نیابت قضایی به دادسرای رباط کریم برای جلب او داده شد."
به گفته دادستان کل کشور، ‌ ستار بهشتی در ظهر روز نهم آبان در منزلش دستگیر شده، عصر دهم آبان به بند ۳۵۰ زندان اوین انتقال یافته و فردای آن روز در یازدهم آبان، ‌ پلیس او را از زندان تحویل می‌گیرد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، ‌ زمان فوت ستار بهشتی را روز سیزدهم آبان ماه اعلام کرده و به نقل از پلیس اعلام کرد که "صبح به او صبحانه دادیم، اما ظهر هنگامی که قصد دادن ناهار این متهم را داشتیم متوجه فوتش شدیم. بلافاصله موضوع به سیستم قضایی اعلام و پرونده جدیدی برای فوتش در دادسرای امور جنایی تشکیل می‌شود."
اژه‌ای در عین حال تاکید کرده است: "در مدتی که این فرد [ستار بهشتی] در زندان اوین حضور داشته است اظهار می‌کرد که خسته و کوفته بوده و قلبش نیز سنگین است که بلافاصله دکتر او را معاینه کرده و مشکل خاصی از ناحیه قلب نمی‌بیند اما به وی برای اطمینان قرص قلب نیز داده می‌شود این در حالی است که نظر پزشک این است که بهتر است این فرد توسط یک روانپزشک نیز معاینه شود."
دادستان کل ایران، ‌ در ادامه اظهارات خود پیرامون پرونده ستار بهشتی، ‌ به متن شکایت نامه او از بازجویش اشاره کرد و آن را "مبهم" خواند.
بنا به گزارش رادیو اروپای آزاد؛ پیش از این سایت کلمه، ‌ نزدیک به میرحسین موسوی، متن شکواییه‌ای از این وبلاگ نویس خطاب به مسوول بند ۳۵۰ زندان اوین را منتشر کرده بود که در آن از رفتار خشن، توام با ضرب و شتم واهانت بازجویانش شکایت کرده بود.
غلامحسین محسنی اژه‌ای گفته است که مسئول بند ۳۵۰ زندان اوین، اصلا از موضوع چنین نامه‌ای خبر نداشته است.
پس از انتشار اخبار مربوط به کشته‌ شدن این وبلاگ‌نویس در جریان بازجویی در زندان، ‌ ۴۱ زندانی سیاسی عقیدتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین با انتشار نامه‌ای تاکید کرده‌بودند، "زمانی که ستار بهشتی به بند ۳۵۰ زندان اوین آورده شد، ‌آثار شکنجه در تمام قسمت‌های مختلف بدنش مشهود بوده و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت."
دادستان کل ایران در عین حال ادامه داده است: "پس از پرس و جو دو نسخه از این نامه که به صورت کاربنی بود در اتاق ستار بهشتی پیدا شد در حالی که نسخه اصلی وجود ندارد."
به گفته آقای اژه‌ای، "یکی از مهم‌ترین ابهامات این است که خودش [ستار بهشتی] هیچ‌گاه دسترسی برای انتقال نسخه اصلی نداشته است. اینکه نسخه اصلی دست چه کسی وجود دارد و چگونه منتشر شده است ابهام وجود دارد."
سخنگوی قوه قضاییه، ‌ با اشاره به دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای رسیدگی به این پرونده و تحقیق می‌دانی از دادسرای رباط کریم، دادسری تهران، زندان پلیس، تاکید کرده است: "آنچه مهم است جان هر مسلمان و شهروندی است و احتمال اینکه به مرگ غیر طبیعی مرده باشد وظیفه جدی ماست که این موضوع را پیگیری کنیم."
وب سایت شبکه ایران، وابسته به روزنامه دولتی ایران نیز، ‌روز دوشنبه، ‌از بازداشت سه تن از بازجویان ستار بهشتی خبر داده است که به نوشته این سایت پس از دستور قاطع رییس قوه قضاییه برای پیگیری پرونده این وبلاگ‌نویس، سه تن از بازجویانش بازداشت و تحویل دادسرای نیروهای مسلح شده‌اند.

مخالفت دادستانی با اعزام علی اشرف پروانه به مرخصی








 علی اشرف پروانه که بیش از ۱۳ سال را در زندان سپری کرده است، باوجود سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی با مخالفت دادستان برای اعزام به مرخصی روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی اشرف پروانه زندانی عادی زندان رجایی شهرکرج، باوجود اخذ تمام مدارک لازم، و سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، با ممانعت دادستان برای اعزام به مرخصی روبرو شد.
وی با پیگیریهای مکرر خانواده موفق به اخذ تایید شورای طبقه بندی زندان و دادستانی گردیده بود و حتی سند مورد نظر را نیز بازداشت نموده بود.
علی اشرف پروانه که در سال ۱۳۷۸ بازداشت شده، به اتهام سرقت مسلحانه ابتدا به اعدام و سپس به ۲۹ سال و نیم زندان محکوم شده بود.
وی در مورد اتهامش به گزارشگر هرانا گفت: "سرقتهای من به هیچ وجه مسلحانه نبوده است. تنها به این دلیل که ما در منطقه کرد نشین زندگی می‌کنیم، و همه مردم در منازلشان اسلحه نگهداری می‌کنند، پس از بازداشت از منزل ما سلاح گرم کشف شد و مامورین، پرونده ما را از سرقت عادی به سرقت مسلحانه تغییر دادند. در صورتی که هیچ دلیلی دال بر اینکه من سرقت مسلحانه انجام داده باشم وجود ندارد."
وی سپس در سال ۸۴ به همراه ۲ نفر از همسلولی‌هایش بنامهای اردشیرکشاورزفر و محمدصدیق کریمی نقشه فرار بزرگی را طراحی کرد، آن‌ها به سبک فیلم‌های سینمایی پس از به دست آوردن نقشه زندان رجایی شهرکرج از فضاهای خالی که مختص تمهیدات آب و فاضلاب زندان بود، استفاده کردند و به حفاری تونلی ۱۸ متری در دیواره بتنی دست زدند تا خود را به تونل سالن ملاقات برسانند و از آن طریق فرار کنند.
پس از حدود یکسال علی اشرف پروانه و اردشیر کشاورزفر بازداشت می‌شوند و اردشیر کشاورزفر طبق حکم دادگاه در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ اعدام می‌شود.
علی اشرف پروانه هنگامی که بعد از فرار بازداشت می‌شود، مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و در پرونده قتل قاضی مقدس مظنون شناخته می‌شود.
وی به همین اتهام بیش از دوسال را در سلول انفرادی سپری کرد و مورد شکنجه‌های جسمی فراوان قرار گرفت. این اتهام، زمانی که عاملین اصلی ترور قاضی مقدس بازداشت شدند از روی وی برداشته شد و علی اشرف تنها به اتهام فرار از زندان به یک سال حبس دیگر محکوم گردید.
گفتنی است، محمدصدیق کریمی سومین زندانی فراری همچنان متواری می‌باشد.

تشکیل کمیته ویژه پیگیری مرگ ستار بهشتی در مجلس ایران








نایب رئیس مجلس از تشکیل کمیته ویژه بررسی مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس زندانی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و خواستار ارائه گزارش هر چه سریع‌تر این کمیسیون شد.
بنا به گزارش مهر، در جلسه امروز یکشنبه مجلس ایران در پی تذکر احمد توکلی نماینده مردم تهران نسبت به سکوت دستگاه قضایی و وزارت خارجه در پی جنجال رسانه‌های خارجی پیرامون مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس زندانی، محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس از پیگیری مجلس در این زمینه خبر داد.
ابوترابی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را بررسی کرده و در آن خصوص کمیته‌ای تشکیل داده است.
وی از علاءالدین بروجردی رئیس این کمیسیون خواست گزارش تحقیقات درباره این ادعا هرچه سریع‌تر تهیه و به مجلس ارائه شود.

سامیه قلی‌نژاد شهروند بهایی از ادامه تحصیل محروم شد








 سامیه قلی‌نژاد شهروند بهایی ساکن ساری که در رشته ریاضیات کاربردی تحصیل می‌کرد، به علت اعتقاد به دیانت بهایی از ادامه تحصیل محروم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامیه قلی‌نژاد که از ابتدای سال تحصیلی جاری در دانشگاه روزانه بهشهر و در رشته ریاضیات کاربردی مشغول به تحصیل گردید، به علت اعتقاد به دیانت بهایی از دانشگاه اخراج شد.
این حکم روز شنبه ۲۰ آبان ماه طی یک تماس تلفنی از سوی مسئولین حراست دانشگاه با پدر این شهروند بهایی اعلام شده است، و به گفته ایشان تنها راه بازگشت وی به دانشگاه این است که اعلام کند که مسلمان شده است.
همچنین روز یک‌شنبه ۲۱ آبان ماه نیز وقتی خانواده سامیه به حراست دانشگاه مراجعه می‌کنند با پیشنهاد مسئولین مبنی بر کتمان عقیده و مسلمان شدن اجباری وی و همچنین مخفی نگهداشتن علت اخراجش از دیگر دانشجویان روبرو گردیدند.
گفتنی است، خواهر سونا قلی‌نژاد نیز در سال ۸۸ پس از اتمام یک ترم در رشته گیاه پزشکی از دانشگاه ساری به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی اخراج شد.