۱۳۹۱ آبان ۲۷, شنبه

تقاضای اعاده دادرسی غلامرضا خسروی به دیوان عالی کشور ارائه شد








وکیل غلامرضا خسروی زندانی سیاسی محکوم به مرگ، تقاضای اعاده دادرسی پرونده وی را به دیوان عالی کشور ارائه داد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه هفته گذشته، خانم شیما قوشه وکیل غلامرضا خسروی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، تقاضای اعاده دادرسی پرونده وی را به دیوان عالی کشور ارائه داد.
روال معمول در اینگونه موارد این است که ظرف مدت یک هفته باید شعبه دادرسی مشخص شده ولی زمان مرحله بعدی مشخص نمی‌باشد.
غلامرضا خسروی سوادجانی که پیش‌تر در سال ۶۰ و در سن ۱۶ سالگی بازداشت و در سال ۶۵ پس از اتمام محکومیتش آزاد شده است به دلیل کمک مالی به یک شبکه ماهواره‌ای متعلق به یک گروه سیاسی و با شکایت وزارت اطلاعات مجددا در سال پنجم اسفند ماه سال ۸۶ بازداشت شده است، نامبرده پس از طی مراحل بازجویی در شرایط سخت بازداشتگاه‌های مختلف تا کنون بیش از ۴۰ ماه تحمل حبس انفرادی نموده است.

بازرسان سازمان ملل از ایران خواستند درمورد مرگ ستار بهشتی توضیح دهد








 بازرسان ویژه سازمان ملل در امر حقوق بشر روز پنجشنبه رسما خواستار توضیح مقام‌های ایران درباره مرگ ستار بهشتی٬ وبلاگ‌نویسی شدند که نزدیک به دو هفته پیش در بازداشتگاه جان خود را از دست داد.
به گزارش رادیو فردا و به نقل از رویترز، بازرسان ویژه سازمان ملل بر لزوم تحقیق درباره آنچه "جنایات مخوف و اجرای عدالت در ایران" می‌نامیدند٬ تاکید کردند.

احمد شهید٬ گزارشگر ویژه ایران در امور حقوق بشر در بیانیه‌ای رسمی در این‌باره گفت: "لازم است افرادی که بالقوه در چنین جنایات مخوفی دست داشته‌اند٬ بازجویی شده و به دست عدالت سپرده شوند."
کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه گزارش مقدماتی خود درباره مرگ این وبلاگ‌نویس منتقد حکومت ایران را ارائه کرد.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای٬ دادستان کل کشور علایم کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرده است. اما علاء‌الدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد آثار ضرب و شتم بر بدن ستار بهشتی وجود ندارد.

ابراز نگرانی مدیرکل یونسکو از مرگ ستار بهشتی








مدیرکل یونسکو و گزارشگران ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی، آزادی بیان و وضعیت حقوق بشر در ایران، در موضع گیری های جداگانه ای نسبت به مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس منتقد حکومت ایران، واکنش نشان دادند.
به گزارش بی بی سی فارسی و به نقل از مرکز خبری سازمان ملل، ایرینا باکوا مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) گفت: "من از بابت مرگ ستار بهشتی در زندان عمیقا نگران هستم."
خانم باکوا از مسئولان ایرانی خواست که در مورد مرگ این وبلاگ نویس ایرانی و "شرایط دقیق مرگ وی" تحقیقات لازم را انجام دهند.
قوه قضاییه ایران تایید کرده که آقای بهشتی، روز نهم آبان توسط پلیس دستگیر شده و چهار روز بعد، در حالی که بر روی بدن او آثار کبودی وجود داشته، درگذشته است.
همزمان با ایرینا باکوا، احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران هم، در اظهار نظری راجع به درگذشت ستار بهشتی، گفت که نباید "هیچ گونه مدارایی" با شکنجه وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد مسئولان حکومت ایران باید این اطمینان را بدهند که خسارت وارده به خانواده های قربانیان چنین جنایاتی جبران خواهد شد.
در واکنشی همزمان، کریستوف هینز، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی، شتابزده و خودسرانه، گفت که وقتی یک زندانی بر اثر جراحات خود در زمان بازداشت می میرد، مسئولیت این مرگ با حکومت است.
احمدشهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران:"ضروری است که عاملان چنین جنایات مخوفی مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرند و انجام نشدن این کار، فرهنگ مصونیت از مجازات را ترویج خواهد کرد".
همچنین، خوان مندز، گزارشگر ویژه شکنجه و رفتارهای بی رحمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز، از دولت ایران خواست اطمینان بدهد که موارد شکنجه در بازداشتگاه های این کشور پی‌گیری شده و عاملان، مورد پیگرد قرار می گیرند.
فرانک لارو، گزارشگر ویژۀ ترویج و حفاظت از حق آزادی عقیده و بیان نیز، صدور احکام سنگین زندان برای روزنامه نگاران و وب‌نگاران ایرانی بدون "محاکمه عادلانه" را نشانه افزایش محدودیت در مقابل آزادی بیان و عقیده در ایران دانست.
به گزارش مرکز خبری سازمان ملل، احمد شهید، کریستوف هینز، خوان مندز و فرانک لارو، یادآوری کرده اند که تاکنون، گزارش های متعددی در خصوص موارد احتمالی مرگ زندانیان در بازداشتگاه های ایران به علت بدرفتاری، شکنجه، بی توجهی یا عدم دسترسی به مراقبت های پزشکی وجود داشته است.
آنان در عین حال از تصمیم مجلس و قوه قضاییه ایران برای تحقیق در مورد مرگ ستار بهشتی استقبال کرده اند.
صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه ایران، از بررسی امکان "شکنجه" ستار بهشتی پیش از مرگ وی سخن گفته و کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز، کمیته ای را برای رسیدگی به پرونده آقای بهشتی تشکیل داده است.
"فشار" بر هم بندان ستار بهشتی
در ادامه واکنش های مقامات ایران به مرگ ستار بهشتی، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، از بازداشت چند نفر در ارتباط با مرگ این وبلاگ‌نویس خبر داده است.
وی افزوده که در همین ارتباط، علاوه بر "مامورانی که متهم را در اختیار داشته اند"، پزشک معاینه‌کننده آقای بهشتی و "هم‌بندی‌های" آقای بهشتی در بند ۳۵۰ زندان اوین مورد سوال و جواب قرار گرفته اند.
در پی درگذشت ستار بهشتی، وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی از رهبران مخالف دولت در ایران، نامه ۴۱ نفر از هم بندی های وی در بند ۳۵۰ را منتشر کرده بود که شهادت می دادند آثار شکنجه را بر بدن وی مشاهده کرده اند.
امضاکنندگان این ‌نامه تاکید داشتند که ستار بهشتی از دهم تا یازدهم آبان ماه را در بند ٣۵٠ اوین، که محل حبس بسیاری از زندانیان سیاسی است، به سر برده و در آنجا به هم‌بندان خود گفته که به شدت مورد بدرفتاری قرار گرفته است.
سایت کلمه، به‌تازگی مدعی "فشار" مسئولان زندان بر امضا کنندگان این نامه شده و از "تبعید" یکی از آنها، ابوالفضل عابدینی، به زندان اهواز خبر داده که شرایط نگهداری زندانیان در آن، سخت تر از بند ۳۵۰ زندان اوین است.
به نوشته کلمه، آقای عابدینی طی روزهای گذشته "به عنوان شاهد مقابل بازپرس ویژه قتل ستار بهشتی حاضر شده و در مورد وضعیت و نامه ستار بهشتی شهادت داده بود".

پاسپورت پرستو فروهر در هنگام بازگشت وی به کشور توقیف شده








ماموران امنیتی پاسپورت پرستو فروهر را در بازگشت به تهران توقیف کردند و وی پس از چند ساعت موفق به ترک فرودگاه بین المللی تهران شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گذرنامه پرستو فروهر که امروز ۲۷ آبان ماه به تهران بازگشت، توسط ماموران امنیتی توقیف شد.
وی سرانجام پس از چند ساعت توانست که از فرودگاه بین المللی تهران خارج شود و باید ۷ آذر ماه به اداره گذرنامه مراجعه کند.
پرستو فروهر که برای بزرگداشت سالگرد کشته شدن پدر و مادرش، داریوش و پروانه فروهر به کشور بازگشته است در پیامی پیش از ورودش به تهران نوشت که بر سر حق یاد آوری خاطره پدر و مادرش ایستادگی خواهد کرد.
گفتنی است، در پاییز ۱۳۷۷ پروانه و داریوش فروهر از رهبران حزب ملت ایران در خانه خود در شهر تهران واقع در خیابان هدایت طی قتل‌های موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای به قتل رسیدند.

قتل کودک ۲ ماهه توسط مادر









 مادری در شوشتر فرزند ۲ ماهه خود را به قتل رساند. 

به گزارش ایسنا، مجید کاویانی در این باره اظهاکرد: با اعلام مفقودی نوزاد دو ماهه‌ای به نام رقیه توسط خانواده وی، تحقیقات برای پیدا کردن وی از سوی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی آغاز شد اما، با بازرسی‌های به عمل آمده، جسد نوزاد در تانکر آب منطقه کشف شد. 

وی ادامه داد: در تحقیقات اولیه و بازجویی از خانواده رقیه، مادر نامبرده به قتل نوزاد خود اقرار کرد و انگیزه خود از این اقدام را اختلاف با خانواده و همسرش عنوان کرد. 

کاویانی گفت: متهم هم اکنون با قرار قانونی مناسب در زندان است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

مرگ ۲ کارگر معدن بر اثر گازگرفتگی در کرمان










کارگر معدن همکار راور بر اثر گازگرفتگی و مامور برق بردسیر بر اثر بی‌احتیاطی جان خود را از دست دادند.
بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس کرمان، روز گذشته بر اثر گازگرفتگی داخل تونل معدن همکار در شهرستان راور‌ یکی از کارگران معدن دچار خفگی شد.
همکاران این جوان ۲۷ ساله پس از مشاهده‌ این موضوع ‌وی را به بیرون از تونل معدن انتقال دادند و بلافاصله واحد اورژانس در محل حاضر شد.

تیم پزشکی پس از انجام معاینات لازم اعلام کرد، این جوان بر اثر خفگی ناشی از گاز معدن جان خود را از دست داد.
پس از این حادثه با حضور ماموران انتظامی در محل اقدامات لازم انجام شد و به دستور دادستان جسد به پزشکی قانونی منتقل و معدن برای انجام بررسی‌های مربوطه پلمب شد.
معدن همکار در ۵۰ کیلومتری شهرستان راور و در روستای فیض‌آباد از توابع شهرستان راور قرار دارد.
همچنین ماموران کلانتری ۱۱ بردسیر‌ شب گذشته پس از تماس یکی از شهروندان با سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و گزارش وی مبنی بر مرگ مشکوک فردی در محور بردسیر - کرمان‌ به محل اعزام شدند.
پلیس پس از حضور در صحنه با جسد فردی در نزدیکی تیرک چراغ برق مواجه شده و برای بررسی بیشتر از ماموران پلیس آگاهی دعوت به عمل آورد.
بررسی‌های انجام شده توسط ماموران پلیس آگاهی نشان داد، جسد کشف شده متعلق به یک مامور اداره برق بردسیر است که در زمان بارندگی و قطع‌ برق برای رفع نقص آن به محل مراجعه و هنگام تعمیر شبکه برق‌رسانی‌ به دلیل بی‌احتیاطی دچار برق گرفتگی شده و فوت کرده است.

دو زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند








 بامداد روز جمعه ۲۶ آبان ماه، دو نفر از زندانیان زندان مرکزی ارومیه، به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شدند.
بنا به گزارش آژانس خبری موکریان، قربانعلی- پ اهل روستای گجین ارومیه و فهیم – م اهل روستای بند ارومیه از سوی مراجع قضایی به اعدام محکوم و روز گذشته حکم آن‌ها اجرا شد.

اتهام افراد اعدام شده که حدود ۳ سال را در زندان سپری کرده بودند از سوی مراجع قضایی، جرائم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است.

با حضور فیلم‌های بدون مجوز در جشنواره‌ها برخورد می‌شود








 محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که بدون مجوز فیلم می‌سازند و در جشنواره‌هایی که «سیاه‌نمایی می‌کنند» حضور می‌یابند، "تاوان" آن را خواهند پرداخت.
بنا به گزارش ایسنا و به نقل از رادیو زمانه، محمد حسینی امروز، جمعه ۲۶ آبان‌ماه به‌شدت از تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌هایی که از سوی وزارت ارشاد اجازه نمایش نگرفته‌اند و در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند انتقاد کرد و گفت حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی باید "ضابطه‌مند" باشد.
وزیر ارشاد جشنواره‌های جهانی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت برخی مانند اسکار فیلمی را که به‌طور رسمی از سوی دولت‌ها معرفی می‌شوند می‌پذیرند و برخی دیگر از جشنواره‌ها فیلم‌های خود را نه از دولت‌ها که از بخش خصوصی دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به این دو نوع جشنواره‌ گفت: "ما در کل نیازمند هستیم که ضوابط و مقررات ویژه‌ای را برای حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی داشته باشیم."
حسینی با بیان اینکه "برخی از فیلم‌ها و جشنواره‌ها با منافع ملی ما سازگاری ندارد و یا آن‌ها به‌دنبال سیاه‌نمایی از کشور ما هستند" افزود سازمان سینمایی در حال پیگیری مقررات ویژه در این باره است.
وزیر ارشاد گفت جمهوری اسلامی ایران هر‌گاه متوجه شده "چه از نظر حضور فیلم و چه از نظر نوع حضور" شرکت در جشنواره‌ای به زیان "منافع ملی" است موضع گرفته است.
وی سپس به حضور فیلم «یک خانواده محترم» نخستین فیلم بلند مسعود بخشی در برخی از جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: "بلافاصله این حرکت را محکوم کرده و اعلام کردیم که این فیلم نه تنها مجوز تولید نداشته بلکه ما آن را تأیید نمی‌کنیم."
"یک خانواده محترم"، به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و دو تهیه‌کننده فرانسوی، به‌عنوان تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره کن ۲۰۱۲ در بخش جنبی دو هفته کارگردانان رقابت کرد و در جشنواره فیلم لندن و ششمین دوره جشنواره فیلم ابوظبی نیز شرکت نمود.
سایت‌ها و محافل نزدیک به حکومت ایران از این فیلم به‌عنوان یک فیلم "ضدارزشی" نام می‌برند که به "سیاه‌نمایی" از ایران می‌پردازد.
"یک خانواده محترم" فیلمی اجتماعی است که تصویری از فساد مالی رایج در حکومت ایران را به نمایش می‌گذارد.
وزیر ارشاد در سخنان امروز خود تأکید کرد: "قطعا تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که فیلم‌های بدون مجوز می‌سازند و در جشنواره‌های خارجی علی‌رغم عدم مجوز مسئولان، شرکت می‌کنند در آینده در نحوه تعاملی که با آن‌ها می‌شود این نکات مد نظر قرار داده خواهد شد."
وی افزود: "این طور نیست که آن‌ها به دلیل این رفتار خودسرانه هیچ تاوانی را ندهند."
وزیر ارشاد پیش از این در ١٢ شهریورماه سال جاری نیز گفته بود فیلم‌هایی که "چهره‌ای غیرواقعی" از ایران را به‌نمایش می‌گذارند به جشنواره‌های جهانی فرستاده نمی‌شوند.
فیلم "خانه پدری" ساخته کیانوش عیاری نیز در تابستان گذشته با وجود مخالفت مسئولان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی به نمایندگی از سینمای ایران در شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز شرکت کرده بود.
"خانه پدری" که هنوز امکان نمایش در ایران را پیدا نکرده است روایتگر داستان زندگی فردی به نام محتشم، شخصیت اصلی فیلم، از ۱۵ سالگی تا ‎٨٠ سالگی است که مسائل و مشکلات زنان در ایران را در ۷۰ سال اخیر به تصویر کشیده است.
فشارهای حکومتی بر سینماگران ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر شدت کم‌سابقه‌ای یافته است. انحلال خانه سینما، ممنوعیت نمایش و سانسور فیلم‌ها، بازداشت و محرومیت سینماگران، از جمله موارد و رویدادهایی است که در چند سال اخیر رخ داده و رواج داشته‌اند.

دو شهروند معترض به انتخابات ۸۸ برای اجرای حکم به زندان اوین رفت








 مجید صداقت و ابوالفضل قاسمی دو شهرنود معترض در انتخابات ۸۸ برای اجرای حکم به زندان اوین رفتند.
بنا به گزارش کلمه، مجید صداقت از بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ که به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم به زندان مراجعه کرد.
صداقت پیش از این در اواخر سال ۸۹ به مدت ۴۵ روز در بازداشت موقت و در سلول انفرادی زندانی بوده است. وی هم اکنون در سن ۵۴ سالگی از بیماری و ناراحتی قلبی نیز رنج می‌برد.
از اتهامات مطروحه وی اخلال درنظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات و تبلیغ علیه نظام است که به حضور وی در راهپیمایی ۲۵ بهمن سال ۸۹ مربوط می‌شود. قاضی پرونده وی ابوالقاسم صلواتی است که قاضی و رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علی‌البدل دادگاه‌های عمومی تهران است.
همچنین ابوالفضل قاسمی  که با رای قاضی مقیسه به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم خود به زندان فراخوانده شد.
وی پیش از این در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به مقامات محاکمه شده و دادگاه تجدید نظر نیز در سال ۸۹ وی را نهایتا به یکسال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد.
قاسمی پیش از این در سال ۸۹ نیز بازداشت شده بود و مدتی را در زندان به صورت موقت به سر برد.
قاضی مقیسه وی را به جرم تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات محکوم کرده است. محمد مقیسه یا ناصریان در دادسرای انقلاب اسلامی از سال ۶۰ به عنوان دادیار شعبه شروع به کار کرد. وی بعد ها در دهه هشتاد ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب را به عهده گرفت و احکام زیادی علیه زندانیان سیاسی صادر کرده است.

مدیرمسوول روزنامه خورشید به دادگاه احضار شد








 مدیرمسوول روزنامه خورشید با شکایت دادستان عمومی و انقلاب تهران به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.
بنا به گزارش ایسنا، براساس احضاریه صادر شده از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه "محمدرضا تقوی‌فرد" به دلیل آنچه که شکایت دادستان عمومی و انقلاب تهران خوانده شده، باید در شعبه ۹ این دادسرا حضور یابد.
دلیل احضار و شکایت از "تقوی‌فرد" در احضاریه ابلاغ شده به دفتر روزنامه خورشید قید نشده، اما در متن آن تاکید شده که نامبرده به عنوان متهم و با اعلام جرم دادستان تهران باید در دادسرا حاضر شود.
محمدرضا تقوی‌فرد اخیرا در مصاحبه‌ای با یک وب سایت خبری با اشاره به مرگ یک ویلاگ‌نویس، انتقاداتی را پیرامون این موضوع مطرح کرده بود.
"تقوی‌فرد" که از ایثارگران دوران ۸ سال دفاع مقدس است، پیش از این و در زمانی که سردبیری روزنامه بامداد را برعهده داشت نیز بار‌ها از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت شاکی خصوصی و یا مدعی‌العموم به این دادسرا احضار شده بود.
گفتنی است، مدیرمسوول روزنامه خورشید متعلق به سازمان تامین اجتماعی - با مدیریت سعید مرتضوی - در مصاحبه با شبکه خبر گفته بود که اگز اجمدی‌نژاد اززندان‌ها بازدید می‌کزد امکان بوقوع پیوستن حوادثی مانند کشته شدن ستار بهشتی بوجود نمی‌امد.

علیرضا روشن برای تحمل یک سال محکومیت خود روانه زندان شد








 علیرضا روشن، خبرنگار روزنامه شرق و فعال حقوق دراویش برای تحمل یک سال محکومیت خود روانه زندان اوین تهران شد.
بنا به گزارش تارنمای مجذوبان نور، صبح امروز آقای علیرضا روشن برای تحمل حکم یک سال حبس خود که به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی (ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی پیرعباسی به آن محکوم و در شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب نیز تائید شد، روانه زندان اوین شد. گفتنی است این اتهام به دلیل همکاری وی با تارنمای خبری مجذوبان نور به وی منتسب شده است.
آقای علیرضا روشن در شهریور ماه سال ۹۰ در جریان حمله به دفتر تارنمای مجذوبان نور "پایگاه خبری دراویش" دستگیر و پس از گذراندن بیش از ۱ ماه حبس انفرادی در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین با قرار کفالت آزاد شد.