۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه

اعتراض به خشونت و شکنجه جسمی و روانی در زندان ها/ بیانیه هفت زندانی سیاسی بند زنان اوین




 
هفت زندانی سیاسی زن در بیانیه ای که درباره مرگ ستار بهشتی و نیز ابراز نگرانی نسبت به سلامت نسرین ستوده نوشتند خاطرنشان کرده اند: بدیهی است در کشوری که عاملان و آمران جنایت کهریزک بی‌آنکه مورد محاکمه قرار گیرند به مقام و منصبی جدید می‌رسند تکرار چنین فجایعی چندان دور از ذهن نیست.
به گزارش کلمه، این بانوان محبوس در بند زنان زندان اوین در بخشی از بیانیه خود تصریح کرده اند: برخورد‌ها با زندانیان بند ۳۵۰ نشان دهنده فقدان تفکر، عزم و برنامه نظاممند و ریشه‌ای برای مقابله با عوامل وقوع این جنایت است و ما را درباره وضعیت سایر زندانیان و از جمله هم بندیمان نسرین ستوده نگران می‌کند. نسرین ستوده بیش از دوهفته است که به بند ۲۰۹ منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
متن کامل این بیانیه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که اوایل آبان ماه بازداشت شده بود پس از چهار روز بازداشت در اثر شکنجه در بازداشتگاه نیروی انتظامی درگذشت، این خبر چند روزی است که در صدر اخبار قرار گرفته و بار دیگر افکار عمومی را متوجه شرایط سخت و غیر انسانی حاکم بر برخی از بازداشتگاه‌های کشور کرده است. گویی هر بار باید فاجعه‌ای رخ دهد تا نگاه مسوولان کشور چند صباحی به نقض قانون و حقوق اولیه انسان‌ها در بازداشتگاه‌ها جلب شود.
ستار بهشتی اولین مورد مرگ اینچنینی نبوده و صد افسوس که احتمالا آخرین آن نیز نخواهد بود. زهرا کاظمی، زهرا بنی یعقوب، محسن روح الامینی، امیر جوادی فر، محمد کامرانی، اکبر محمدی، هدی صابر و… نمونه‌هایی از افرادی هستند که بر اثر عوامل متعددی چون سومدیریت و اعمال فراقانونی مسوولان جان خود را ازدست داده‌اند.
بدیهی است در کشوری که عاملان و آمران جنایت کهریزک بی‌آنکه مورد محاکمه قرار گیرند به مقام و منصبی جدید می‌رسند تکرار چنین فجایعی چندان دور از ذهن نیست.
درباره مرگ اخیر یعنی، در گذشت ستار بهشتی نیز مسوولان به جای تحقیق درباره علل وقوع این فاجعه دست به اعمال تهدید و فشار در بند ۳۵۰ زندان اوین زده‌اند و در این میان ابوالفضل عابدینی را چند روزی به زندان اهواز تبعید کردند و سایر زندانیان را تنها به دلیل شهادت به مرگ فجیع ستار تحت فشار قرار داده‌اند.
این برخورد‌ها با زندانیان بند ۳۵۰ نشان دهنده فقدان تفکر، عزم و برنامه نظاممند و ریشه‌ای برای مقابله با عوامل وقوع این جنایت است و ما را درباره وضعیت سایر زندانیان و از جمله هم بندیمان نسرین ستوده نگران می‌کند. نسرین ستوده بیش از دوهفته است که به بند ۲۰۹ منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن عرض تسلیت به خانوادهٔ ستار بهشتی پیش از هر چیز مصرانه خواهان تصویب قوانینی سخت گیرانه و اجرای بدون تنازل قوانینی هستیم که اعمال هر گونه خشونت و شکنجهٔ جسمانی و روانی را منع کند.
ما همچنین خواهان رسیدگی جدی و قانونی به موضوع مرگ ستار بهشتی و مجازات و معرفی عوامل اصلی این حادثه تلخ هستیم. بدون شک اطلاع رسانی صادقانه جهت آگاهی افکار عمومی از روند این پرونده و نتایج آن می‌تواند ضمانت اجرایی کوچکی برای عدم تکرار چنین جنایاتی باشد.
امضا کنندگان:
فائزه هاشمی، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی یعقوب، حکیمه شکری، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، شیوا نظر آهاری و بهاره هدایت

اعمال وزارت اطلاعات در برگزاری مراسم فروهرها


 






وزارت اطلاعات ایران با احضار پرستو فروهر در آستانه بیستمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر از برگزاری مراسم عمومی برای ایشان ممانعت به عمل آورده است.
پرستو فروهر روز یک‌شنبه ۲۸ آبان به اداره اطلاعات احضار شده است. مقامات امنیتی ایران به وی گفته‌اند حضور کلیه چهره‌های سیاسی در سالگرد قتل پدر و مادرش ممنوع است و اگر کسی در این مراسم شرکت کند با مشکل روبرو خواهد شد.
برگزاری مراسم سالگرد داریوش و پروانه فروهر، که در اول آذر ۱۳۷۷ در منزل خود به قتل رسیدند، در هشت سال گذشته با ممنوعیت از سوی نهادهای امنیتی روبرو بوده و اجازه برگزاری رسمی این مراسم به خانواده فروهر داده نشده است.
خانم فروهر در گفت و گو با دویچه‌‌وله گفت: «به من گفتند حضور کلیه افراد سیاسی در بزرگداشت پدر و مادرم ممنوع است. همچنین گفتند ما خودمان در سطحی وسیع با همه تماس می‌گیریم و می‌گوییم اگر در روز اول آذر حوالی منزل مسکونی فروهرها حاضر شوند، برایشان عواقب خواهد داشت.»
داریوش و پروانه فروهر از اعضای حزب ملت دو تن از قربانیان سلسله قتلهای است که بعدها از آن به عنوان قتلهای زنجیره ای یاد کردند.

انتقال یک زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام در زندان رجایی شهر








یک زندانی محکوم به مرگ در زندان رجایی شهر کرج که به اتهام قتل عمد به مرگ محکوم شده است، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز حمزه دولتی (دولت‌شناس) زندانی زندان رجایی شهر کرج که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده است، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی بند ۵ این زندان منتثل گردید.
این زندانی ۳۰ ساله ۸ سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به مرگ محکوم شده بود.

مخالفت دادستانی با عفو مشروط یک زندانی سیاسی کرد در زندان زاهدان








 با وجود تایید مسئولین زندان زاهدان، برای چندمین بار دادستانی ارومیه با آزادی مشروط امیر طالب مرهم مخالفت کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر طالب مرهم فرزند باپیر در ۴ مردادماه ۱۳۸۸ توسط اطلاعات سپاه به اتهام ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ای بازداشت شده و بعد از ۳ روز به وزارت اطلاعات تحویل داده می‌شود.
وی پس از ۲ ماه که در بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات تحت فشار قرار گرفته بود به اتهام هواداری از احزاب کردی و خرید و فروش اسلحه غیرمجاز به ۶ سال حبس در تبعید زندان مرکزی زاهدان محکوم می‌شود.
وی پس صدور حکم به زندان ارومیه منتقل شده و پس از ۷ ماه، زمانی که حکمش مورد تایید دادگاه تجدید نظر قرار می‌گیرد به زندان مرکزی زاهدان تبعید می‌شود.
پس از انتقال این زندانی ۳۰ ساله کرد به زندان زاهدان خانواده وی دیگر امکان ملاقات با وی را بدست نمی‌آورند و پدر وی نیز در طی این مدت فوت می‌کند.
اکنون که بیش از نیمی از حبس امیر طالب مرهم سپری شده و وی قانونا می‌تواند از آزادی مشروط استفاده کند، علی رغم موافقت شورای انضباطی زندان مرکزی زاهدان، دادستانی ارومیه برای چندمین بار پیاپی با آزادی وی مخالفت می‌کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی: مرگ ستار بهشتی طبیعی است










پس از اظهار نظرهای متناقض مسئولان و نمایندگان در مورد مرگ ستار بهشتی، رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه هنوز در مورد پرونده فوت ستار بهشتی به جمع بندی نهایی نرسیدیم، گفت: در مورد بیماران قلبی ممکن است در اثر استرس قبل از بازجویی هورمون هایی در بدن ترشح شود که باعث آریتمی قلب می شود.
این در حالی است که خانواده ستار بهشتی اعلام کرده بودند وی دارای هیچگونه بیماری جسمی و عارضه قلبی نیست.
به رغم تشکیل کمیته و قول های متعدد مبنی بر پیگیری این پرونده، با توجه به چنین اظهار نظری از سوی یک مقام مسئول و متخصص بنظر می رسد اراده جدی برای رسیدگی به علت اصلی این پرونده وجود ندارد و چنین اظهار نظرهایی نشان از مختومه اعلام کردن این پرونده دارد.
دکتر احمد شجاعی در گفتگو بامهر، اظهار داشت: بر اساس آزمایشات انجام شده روی جسد ستار بهشتی هیچگونه آثار خفگی و سم در بدن وی پیدا نشد و از نظر ما این فرد بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده است.
وی ادامه داد: البته ممکن است این فرد بر اثر استرس های وارد شده جان خود را از دست داده باشد چرا که قبل از مرگ نیز قرص قلب مصرف کرده است.این دسته از متهمان وقتی قرار است مورد بازجویی قرار بگیرند دچار استرس می شوند که این استرس هورمون هایی را در بدن ترشح می کند که باعث آریتمی قلب می شود.
این مقام قانونی توضیح نداد که نحوه بازجویی ها به چه صورت است که جوانی چون ستار بهشتی دجار استرس منجر به فوت می شود.
بر اساس شهادت ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین آثار ضرب و شتم و شکنجه بر بدن ستار بهشتی دیده شده است.
رئیس پزشکی قانونی با تایید گفته های دادستان کل در مورد کبودی های روی بدن این فرد گفت: ممکن است کبودی هایی روی بدن او بر اثر ضرب و شتم باشد اما این کبودی ها نمی توانند عامل مرگ باشند.
اما او توضیح نداد که این کبودی ها در اثر شکنجه در حین بازجویی بوده است.
وی در پایان گفت: نتیجه قطعی آزمایشات در مورد علت اصلی مرگ طی روزهای آینده اعلام می شود اما از نظر ما این فرد به مرگ طبیعی مرده است. در آزمایش های سم شناسی نیز مورد مشکوکی پیدا نشده است. البته منتظر جواب چند آزمایش دیگر هستیم تا به جمع بندی نهایی برسیم.

انتقال نسرین ستوده به بند عمومی زندان اوین








همسر نسرین ستوده از انتقال این وکیل و فعال حقوق بشریِ زندانی، به بخش عمومی زندان اوین خبر داد.
خانم ستوده از ۱۹ روز پیش در سلول انفرادی نگهداری می شد و از چند هفته پیش با هدف استیفای حقوق خود به عنوان یک زندانی سیاسی و قطع فشارهای امنیتی بر خانواده اش اعتصاب غذا کرده بود.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، روز دوشنبه در صفحه فیس بوک خود نوشت:"الان خبردارشدم که نسرین را بعد از ۱۹ روز انفرادی به بند عمومی (محل قبلی) و پیش بقیه‌ی خانم‌ها آورده‌اند. همین … و بیش از این متاسفانه از وضعیت‌ او و سلامتی‌اش هیچ خبری ندارم. باید منتظر بمانیم تا خبرهای دقیق‌تری از وضعیت او به ما برسد."
به گفتۀ همسر نسرین ستوده، وی و فرزندانش مجددا از ملاقات با این زندانی سیاسی محروم شده اند.

انتقال احمد زیدآبادی به بیمارستان








 احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار زندانی در زندان رجایی شهرکرج و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، در پی وخامت وضع جسمی به بیمارستان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه احمد زید آبادی برای درمان مشکلات ریوی خود از سالن ۱۲ زندان رجایی شهرکرج به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.
احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب ایرانی است که در پی حوادث انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی، محکوم شده‌است و هم اکنون دوران زندان خود را به سر می‌برد.
وی دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز است.

محمد نوری زاد به دادسرا فراخوانده شد

 






محمد نوری زاد، کارگردان و نویسنده که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به انتقاد از نظام جمهوری اسلامی روی آورده است در وب سایت رسمی خود از احضارش به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد. 

این نویسنده منتقد علت احضارش را واکنش دستگاه قضایی به نوشته‌هایش دانسته و می‌گوید: "دلیل اینکه بصورت ضربتی مرا احضارکرده‌اند، شاید بخاطر شکایت آقا مجتبی خامنه‌ای باشد. که گفته‌ام هشتصد میلیون تومان از شهرام جزایری پول گرفته. و همو کودتای انتخاباتی سال ۸۸ را مهندسی کرده. کسی که با دستگاههای شنود آقای طائب، در همهٔ جلسات و گفتگوهای مسئولین و غیرمسئولین حضور دارد." 

محمد نوری‌زاد در ۲۹ آذر ۱۳۸۸ پس از مراجعه به دادسرا در پی احضار تلفنی، به اتهام توهین به مسئولان و تبلیغ علیه نظام بازداشت شد و از سوی قاضی پیرعباس، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و تخریب چهره سی ساله نظام» به یک سال حبس تعزیری، به اتهام توهین به آیت الله خامنه‌ای به دو سال حبس تعزیری، به اتهام توهین به آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به ۹۱ روز حبس تعزیری، به اتهام توهین به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، به ۹۱ روز حبس تعزیری و به اتهام توهین به سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد به تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

بازداشت حسین فلاح دبیر سابق خانه تشکل های غیر دولتی قزوین








 حسین فلاح، فعال مدنی پس از احضار به ستاد خبری وزارت اطلاعات شهر قزوین بازداشت شد.

تارنمای موسوم به "ندای سبز آزادی" در گزارشی اعلام داشت که این فعال مدنی و دبیر سابق خانه تشکلهای غیر دولتی استان قزوین در پی مراجعه به ستاد خبری وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

این منبع خبری اعلام داشت و از سال ۸۱ - ۸۵ به مدت دو دوره دبیر "خانه تشکلهای غیر دولتی قزوین" بوده است که با روزی کار آمدن دولت دهم در سال ۸۵ دفتر آن در قزوین پلمپ شده است.
این وب سایت نزدیک به اصلاح طلبان علت احضار نامبرده را اعلام نکرده است و تنها به سوابق فعالیت های وی اشاره کرده است.

یک شهروند بهایی دیگر در گرگان بازداشت شد








در ادامه بازداشت‌های گسترده شهروندان بهایی در گرگان یک شهروند بهایی دیگر بنام فرهاد اقبالی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه یک شهروند بهایی دیگر بنام فرهاد اقبالی در گرگان بازداشت شد.
یادآوری می‌شود، در تاریخ ۲۶ مهر ماه در یک هجوم گسترده و سازمان یافته ۱۷ شهروند بهایی در گرگان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که همراه ایشان ۴ نفر مسلمان نیز به جرم داشتن ارتباط با ایشان بازداشت گردیدند.
در ادامه این بازداشت‌ها روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه سه شهروند بهایی دیگر ساکن گرگان به نامهای سیامک صدری، پیام مرکزی و فواد فهندژ در منازلشان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند.

بازداشت دو شهروند بهایی در کرج / تصویر


 






دو شهروند کرجی بنامهای سامان بدیعی ارانی و اشکان بدیعی ارانی حدود دو هفته پیش در کرج بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو شهروند بهایی بنامهای اشکان و سامان بدیعی ارانی حدود دو هفته گذشته در کرج بازداشت شدند.
قرار است این دو شهروند بهایی که نسبت برادری با یکدیگر دارند روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه در دادگاه محاکمه شوند.
گفتنی است، طی این مدت اشکان پس از ۷ روز بی‌خبری موفق به تماس با خانواده خود شده است، ولی سامان تاکنون موفق به تماس با خانواده خود نگردیده است.
از محل بازداشت و علت دستگیری این دوبرادر اطلاع دقیقی در دست نیست.
شایان ذکر است، سامان بدیعی ارانی ۴ سال پیش نیز برای مدت ۱۰ روز بازداشت شده و با قید وثیقه آزاد گردیده بود.

احضار یکی از پیروان مکتب قرآن به اداره اطلاعات سنندج








محمدژیان مفتی‌زاده از پیروان مکتب قرآن به اداره اطلاعات سنندج احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز (یکشنبه ۹۱/۸/۲۸، ساعت ۱۰ صبح) ادارهٔ اطلاعات سنندج با ارسال احضاریه، محمدژیان مفتی‌زاده (تنها فرزند احمد مفتی‌زاده) را برای بازجویی به آن اداره احضار کرد.
پیروان مکتب قران می‌گویند چندین سال است که به فعالیت تبلیغی خود در کردستان ایران ادامه می‌دهند، اما در سالهای اخیر وزارت اطلاعات با بازداشت و احضار پیروان این گروه سنی فعالیت‌های دینی ایشان را غیرقانونی اعلام کرده است و خواهان اخذ مجوز برای این فعالیت‌ها شده است.
مکتب قرآن، مدارسی دینی بود که در مناطق اهل سنت ایران توسط علامه احمد مفتی‌زاده بنیان گذاری شد. این مدارس دینی که ابتدا درسال ۱۳۵۶ در سنندج و مریوان به صورت مدرسه قرآن تاسیس گردید، بعد‌ها به مکتب قرآن تغییر نام و به صورت یک حرکت دینی در منطقه اهل سنت غرب کشور در آمد.

بازداشت سه شهروند بهایی در گرگان








سه شهروند بهایی دیگر روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه در گرگان بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تداوم بازداشتهای گسترده شهروندان بهایی در گرگان ظهر روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه سه شهروند بهایی دیگر ساکن گرگان به نامهای سیامک صدری، پیام مرکزی و فواد فهندژ در منازلشان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند.
قابل ذکر است، منازل فواد فهندژ و سیامک صدری در ۲۷ مهر ماه نیز مورد تفتیش ماموران قرار گرفته بود.
یادآوری می‌شود، در تاریخ ۲۶ مهر ماه در یک هجوم گسترده و سازمان یافته ۱۷ شهروند بهایی در گرگان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که همراه ایشان ۴ نفر مسلمان نیز به جرم داشتن ارتباط با این ایشان بازداشت گردیدند.