۱۳۹۱ آذر ۷, سه‌شنبه

مرگ ۲ کارگر بر اثر گازگرفتگی








دو کارگر جوان فریمانی امروز بر اثرگاز گرفتگی جان باختند.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، فرمانده انتظامی فریمان گفت: این دو کارگر ۲۰ و ۳۲ ساله هنگام استراحت در اتاقک کارگری در شهر سفید سنگ از زغال نیم سوخته برای گرم کردن خود استفاده کرده بودند که بر اثر استنشاق مونوکسید کربن جان باختند.
سرهنگ ابوالقاسم باقری افزود: پرونده این حادثه برای تحقیقات بیشتر در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته است.

اخراج ۳۲ کارگر پروژه راه آهن همدان – سنندج‎









کارگران پروژه راه آهن همدان – سنندج در شرایط ناگورای به کار مشغول هستند و کارگران بومی نیز به تازگی از کار اخراج شده اند.
به گزارش تارنمای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، قطعهٔ ۲ پروژه راه آهن همدان – سنندج به نام قرارگاه خاتم سیدالشهدا دارای ۱۰۰ نفر کارگر است که این کارگران روزانه بیش از ۱۲ ساعت کار (۷صبح الی ۶ بعدازظهر) را متحمل می‌شوند و مجبور به انجام اضافه کاری اجباری هستند؛ در صورتی که از ۱۲۰ ساعت اضافه کاری ماهانه تنها حقوق ۳۰ ساعت از آن را دریافت می‌کنند.
کارفرمای این پروژه از روز دوشنبه ۲۲ آبان، کارگران بومی که ۱۱ نفر اهل سنندج، ۱۵ نفر اهل دهگلان و ۷ نفر اهل قروه می‌باشند را اخراج کرده است. گفتنی است که کارفرما چندی پیش کارگران بومی را به ۲ ماه مرخصی بدون حقوق اجباری فرستاده بود که اعتراض کارگران را در بر داشت. آنان به ادارهٔ کار شهرستان دهگلان مراجعه کردند؛ اما این اداره به آنان اعلام کرد که چون پیمانکار پروژه یکی از ارگان‌های مهم دولتی است، کاری از ادارهٔ کار ساخته نیست.

احضار مجدد همسر علی نجاتی، فعال کارگری، به دادگاه








شهناز سگوند همسر علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به دادگاه احضار شد.
به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، ۱۰ روز پیش احضاریه ایی از طرف دادگاه شهرستان دزفول برای وی صادر شده و از او خواسته‌اند در روز ۲۵ آذر ماه خود را به دادگاه انقلاب شهرستان دزفول شعبه ی۲ معرفی نماید شاکی این پرونده پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان شوش است.
شهناز سگوند همسر علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در روز سوم آبانماه ۱۳۹۱ با مراجعه به دادگستری شوش با اتهامات واهی و شناخته شده ایی که مامورین امنیتی بر علیه کارگران معترض و خانواده‌هایشان بکار می‌گیرند (تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و…) مورد محاکمه قرار گرفت و تبرئه شد. ولی اینبار با پرونده سازی دیگری مواجه شده است.

سازمان تامین اجتماعی سه ماه است حق بیمه داروخانه‌ها را پرداخت نکرده








نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: هر ماه ۲٫۵ میلیارد تومان بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها بدهکار هستند.
ایسنا به نقل از علیرضا شهریاری گزارش داد: با توجه به این که قانونی مبنی بر پرداخت به موقع بیمه‌ها تصویب شده است ولی باز هم بیمه‌ها در حق مراکز درمانی کم لطفی می‌کنند.
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی سه ماه است که حق بیمه داروخانه‌ها را پرداخت نکرده است، تصریح کرد: از بیمه می‌خواهیم تا نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه خود اقدام کنند چرا که اگر حق بیمه خود را به موقع ندهند شرکت‌های داروسازی به داروخانه‌ها فشار می‌آورند، علاوه بر آن داروخانه‌ها نمی‌توانند داروی مورد نیاز خود را تهیه و ذخیره کنند در نتیجه بیماران متحمل خسارت خواهند شد.
شهریاری با بیان اینکه اگر بیمه‌ها حق بیمه خودشان را پرداخت کنند مشکلات داروخانه‌ها بلافاصله حل خواهد شد، ادامه داد: شرکت‌های داروسازی در لحظه تحویل بار پول خود را تحویل می‌گیرند لذا ما به مردم نمی‌توانیم بگوییم به دلیل دیرکرد بیمه نسخه شما را نمی‌توانیم بپیچیم.

حکم اعدام برای یک نوجوان دانش آموز در تهران








حکم اعدام یک نوجوان به نام فرزاد به اتهام قتل در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران صادر شد.
به گزارش روزنامه تهران امروز، درگیری پیامکی دو پسر دانش‌آموز با قتل یکی از آن‌ها پایان یافت. این حادثه ۱۷ مهر سال گذشته به ماموران پلیس شهرری اطلاع داده شد که پس از حضور در محل دریافتند، پسر ۱۷ ساله به نام امیر بر اثر اصابت ضربه کارد به قتل رسیده است.
متهمان در بازجویی به قتل اعتراف کرده و پرونده آن‌ها برای محاکمه به شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.
در جلسه دادگاه فرهاد با اعتراف به قتل گفت: مقتول با مهرزاد دچار اختلاف شد و ساعت هشت شب باهم در میدان شهرری قرار گذاشتند. من هم همراه مهرزاد به محل قرار رفتم. آنجا آن‌ها با هم درگیر شدند من هم وارد درگیری شده و با ضربه کارد ضربه‌ای به مقتول زدم که باعث مرگش شد.
در ادامه نیز مهرزاد در جایگاه قرار گرفت و گفت: من و امیر در یک مدرسه درس می‌خواندیم و با هم دوست بودیم. اختلاف ما بر سر یک پیامک اشتباهی که من به مقتول دادم شروع شد. روز حادثه چند بار برای هم پیامک تهدیدآمیز فرستادیم. به خاطر ترس از مقتول دوستم را همراه خود به محل قرار بردم که در آنجا این جنایت رخ داد.
قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شده و فرهاد را به اعدام محکوم کردند. مهرزاد هم به اتهام معاونت در قتل به زندان محکوم شد.

موریانه به جان بناهای تاریخی خراسان شمالی افتاد








 حدود ۲۰ درصد بناهای تاریخی موجود در مناطق کویری استان خراسان شمالی در معرض خطر موریانه‌ زدگی قرار دارند.
علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ شمالی با بیان اینکه ۶۰ درصد از بناهای تاریخی به ثبت رسیده این استان در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و اسفراین قرار دارد، اظهارکرد: موریانه‌های زیرزمینی و چوب‌زی از جمله موریانه‌هایی هستند که در این محل زندگی می‌کنند و بیشترین آسیب‌های وارد شده به این بناها نیز از طریق این نوع از موجودات بوده است.
به گزارش ایسنا، وحدتی وی با ذکر اینکه عمده حملات در بناهای تاریخی این استان به دیوارهای کاهگلی بوده است، توضیح داد: موریانه‌ها در بسیاری از موارد در داخل دیوارها خلل و فرج ایجاد کرده و با کوچک‌ترین تنش محیطی، این دیوارها فرو می‌ریزند.
به گفته این مقام مسوول موریانه‌های چوب زی به چوب و تیرهای سقف حمله کرده و موجب پوک شدن آنها می‌شود.
وی بیان کرد: استفاده از مواد شیمیایی مخصوص از قبیل اسیدبوریک، هگزافلومارون و پیری پرو تی سین و ایجاد سد سمی، یکی از راه‌های مقابله با این نوع از موجودات است که در این استان هنوز از آن استفاده نمی‌شود.
او با اشاره به اینکه از روش دفع برای مقابله با موریانه‌ها استفاده می‌شود، گفت: در این روش خاک اندود آن مناطق تراشیده و چوب‌ها و تیرهای آسیب دیده برداشته شده است و سپس تیرهای اشباع شده با روغن‌هایی که موریانه‌ها به سمت آنها نمی‌روند، جایگزین می‌شود.
وی تصریح کرد: آرامگاه خواجه مهزیار از جمله بناهایی بوده است که به شدت به وسیله موریانه ها آسیب دیده بود و با استفاده از روش مذکور مرمت شد.

ممانعت از اعزام درمانی دراویش گنابادی در زندان اوین








عدم اعزام به موقع امید بهروزی وکیل زندانی و از دراویش سلسله نعمت الهی گنابادی به بیمارستان منجر به بروز ضایعه ناشنوایی در گوش چپ وی شده است.
به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی که اینک ۱۵ ماه بدون محاکمه در بند ۳۵۰ اوین محبوس است، بعلت ضربه‌ای که در جریان دستگیری به سر و گردنش وارد آمد به آرتروز مهر‌های ۴ و ۵ گردن و درد گوش مبتلا شد که این آسیب در شرایط نامناسب سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین و سرمای بیش از حد آنجا، رو به وخامت گذاشت.
بهروزی مدت ۶۰ روز در سلول انفرادی ۲۴۰ محبوس بود اما مسوولان بند به تذکرهای پیاپی این درویش زندانی در مورد آسیب جسمی‌اش توجهی نکرده و حتی از تحویل پتو به وی خودداری می‌کردند که این بی‌توجهی بعد از ۱۵ ماه به از بین رفتن عصب شنوایی گوش چپ او انجامید.
یادآور می‌شود در معاینه‌ای که به دنبال پیگیری های پیاپی از این حقوق‌دان بعمل آمد، پزشکان بیمارستان طالقانی اظهار کردند که مشکل وی در صورت رسیدگی به موقع بامصرف داروهای ابتدایی مانند کورتون، به طور کامل قابل درمان بود.
همچنین افشین کرم‌پور، فرشید یدالهی و امیر اصلانی از دیگر وکلای دراویش گنابادی محبوس در بند ۳۵۰ نیز مشمول بی‌توجهی‌های مسوولان زندان نسبت به درمان آسیب‌های جسمیشان هستند.
فرشید یدالهی ۱۳ ماه در انتظار اعزام به دندانپزشکی و ۵ ماه منتظر اعزام به بیمارستان برای انجام عمل جراحی داخلی است.
امیر اسلانی که شهریور ماه برای ادامه درمان بیماری قلبی به بیمارستان مسیح دانشوری اعزام شده بود، به دلیل خودداری زندان در پرداخت هزینه درمان، ۳ ماه است از بیماری قلبی رنج می‌برد. افشین کرم‌پور نیز یکسال است به دلیل پارگی تاندون پا، دچار نفص حرکتی شده و حبس بی‌محاکمه خود را در بند ۳۵۰ اوین در شرایط نامناسبی می‌گذراند.

بی خبری از وضعیت حسین فلاح پس از یک هفته بازداشت








با گذشت بیش از یک هفته  از بازداشت حسین فلاح از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی از فعالان سابق سازمان های غیر دولتی  قزوین پس از احضار به ستاد خبری قزوین بازداشت شده و با گذشت یک هفته تماسی با خانواده خود نداشته است.
حسین فلاح از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و در میان خانواده و آشنایانش نگرانی در این رابطه به خاطر احتمال عدم دسترسی به دارو‌هایش وجود دارد. وی همچنین دچار میگرن شدید می باشد.
نامبرده از سال ۸۱ - ۸۵ به مدت دو دوره دبیر "خانه تشکلهای غیر دولتی قزوین" بوده است که با روزی کار آمدن دولت دهم در سال ۸۵ دفتر آن در قزوین پلمپ شده است.

وخامت حال جسمی دکتر اسدالله اسدی در دهمین روز اعتصاب غذا








وضعیت جسمانی دکتر اسداله اسدی در پی تداوم اعتصاب غذای خود رو به وخامت گرائیده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال سیاسی از روز ۲۶ آبان در اعتصاب غذا به سر می‌برد. وی پس از آنکه مسئولین زندان اوین با مرخصی استعلاجی ایشان مخالفت نمودند دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. اسدالله اسدی از ناراحتی شدید در معده و اثنی عشر خبر داده و بنا به گفتهٔ کادر درمانی زندان اوین، باید هر چه سریع‌تر به بیرون از زندان منتقل و معالجه گردد.
دکتر اسدالله اسدی پزشک جوان ساکن تبریز اکنون نزدیک به ۲۹ ماه است که در بازداشت به سر می‌برد. وی، یکی از فعالین سیاسی است که در تاریخ ۲۱/۴/۸۹ در تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از انتقال به تهران و تحمل ماه انفرادی در بند ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر می‌برد.
وضعیت جسمی و روحی این زندانی به دلیل شکنجه‌های جسمی طلاقت فرسا و نگهداری طولانی مدت در انفرادی وخیم گزارش شده است که عدم توجه مسئولین تا کنون موجب دوبار خودکشی نافرجام وی شده است.
این زندانی به جرم همکاری با دول متخاصم و همچنین عضویت در حزب خلق مسلمان از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم مذکور در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافته است.
دکتر اسدالله اسدی در سال ۱۳۵۹ به استخدام اداره آموزش و پرورش درآمد و در سال ۱۳۷۲ توانست در رشته پزشکی فارغ التحصیل گردد ولی علی رغم این مسئله وی نتوانست ارتقای شغلی پیدا کند و از طرف هسته گزینش آموزش و پرورش رد صلاحیت گردید و اعلام نمودند که گزینش وی به علت وابستگی به حزب خلق مسلمان نیاز به بررسی مجدد دارد.

تخلف پلیس فتا در پرونده ستار بهشتی محرز است









 نماینده ویژه مجلس در پرونده مرگ ستار بهشتی گفت: اقدام دستگاه قضا در پرونده ستار بهشتی قانونی بوده اما تخلف پلیس فتا در این پرونده کاملاً محرز است.
مهدی دواتگری، نماینده ویژه مجلس در پرونده مرگ ستار بهشتی در گفت‌وگو با فارس، درخصوص بازدید از محل بازداشتگاه ستار بهشتی اظهار کرد: زندان اوین و بازداشتگاه پلیس آگاهی جزء بازداشتگاه‌های قانونی هستند که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کنند و از استانداردهای قانونی برخوردارند و دوایر انتظامی تنها می‌توانند متهم را برای ساعاتی کوتاه و با حضور افسر نگهبان در محلی که به عنوان "تحت نظرگاه" و نه بازداشتگاه وجود دارد، تحت نظر قرار دهد.
وی افزود: متأسفانه مأمورین فتا متهم را پس از دستگیری بدون دستور قضایی در تحت نظرگاه پلیس فتا آن هم به مدت یک شب نگه می‌دارند که این نگهداری کاملا غیرقانونی بوده است.
دواتگری به روزهای سوم و چهارم بازداشت متهم اشاره کرد و اظهار داشت: علیرغم دستور قاضی مبنی بر انتقال متهم به بازداشتگاه آگاهی، پلیس فتا پس از بازگیری متهم از زندان اوین باز هم وی را به تحت نظرگاه پلیس فتا منتقل کرد.
وی پیگیری‌ها و بازجویی دستگاه قضایی از متهم را قانونی و بدون اشکال دانست و تأکید کرد: خوشبختانه روند فعالیت دستگاه قضایی در پرونده ستار بهشتی، چه قبل و چه بعد از فوت وی بسیار قابل توجه بوده و اطلاعیه اخیر دادستان تهران درخصوص این پرونده منطبق بر واقعیات و کاملا مورد تأیید است.
نماینده ویژه مجلس در پرونده ستار بهشتی خواستار برکناری و یا استعفای فرماندهی پلیس فتا شد و اظهار داشت: ابراز برائت پلیس فتا از اشتباه صورت گرفته که منجر به هزینه برای نظام شده، با برکناری و یا استعفای فرماندهی پلیس فتا امکان پذیر است.
دواتگری تصریح کرد: ما نباید اتفاقات این چنینی را به حساب نظام بگذاریم؛ چرا که ما یک نظام قاطع و قانونمند داریم که در برخورد با اشتباهات با کسی تعارف ندارد؛ بنابراین نباید با حاشیه‌سازی‌های گوناگون زمینه را برای شیطنت عوامل ضد انقلاب فراهم کنیم.
وی خاطر نشان کرد:با توجه به نظریه پزشکی قانونی قطعا صدمات بدنی منجر به فوت و یا قتل ستار بهشتی نشده و به همین جهت هنوز هم به تحقیقات جامع قضایی نیاز داریم؛ ضمن اینکه هفته آینده نیز گزارش کامل بازدید از محل بازداشتگاه ستار بهشتی را تقدیم مجلس خواهیم کرد.
دواتگری در عین حال تصریح کرد: ما هر روزه شاهد جنایات پلیس آمریکا هستیم که به صورت فجیع در انظار عمومی شهروندان را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد اما برخورد قاطعی با آنها صورت نمی‌گیرد.

احمد لاجورد، فعال حقوق بشر به دادسرای شهرستان سلماس احضار شد








 احمد لاجورد، فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه مورخ یکم آذرماه سال جاری طی احضاریه‌ای به دادسرای شهرستان سلماس احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق احضاریهٔ کتبی که ماموران امنیتی به خانواده لاجورد ابلاغ کرده‌اند، وی ملزم شده است که خود را نهایتا ظرف سه روز به دادسرای این شهرستان معرفی کند.
بر اساس این احضاریه که از سوی دادسرای این شهرستان صادر شده است، در صورت عدم حضور این فعال حقوق بشر به صورت غیابی توسط دادگاه انقلاب محاکمه و حکم وی غیابا صادرخواهد شد‪. ‬
پیش‌تر دردی ماه ۸۹، نیروهای اداره اطلاعات این شهرستان برای نخستین بار به منظور بازداشت ایشان به منزل وی مراجعه کرده بودند که به علت عدم حضور احمد لاجورد در منزل موفق به بازداشت وی نشدند و با اقدام به تفتیش و ضبط وسایل شخصی منزل را ترک کردند.

توقیف روز نامه مغرب بعلت انتشار کاریکاتور احمدی نژاد








بدنبال شکایت مدیرکل ارشاد از روزنامه مغرب بعلت انتشار کاریکاتور احمدی نژاد این روزنامه هم از ادامه نشر باز ماند.
روزنامه مغرب در یک توضیح کوتاه در باره کاریکاتور احمدی نژاد که در شماره روز ۵ شنبه این روزنامه منتشر شد، آورده است: درباره طرح روز پنجشنبه کژتابی پدید آمده و از آن اعلام برائت کرده است.احمدی نژاد پیش از این مدعی شده بود که تاکنون از کسی بخاطر اهانت به وی شکایت نشده است.
مدیرمسئول روزنامه مغرب بیش از ۴۵ روز پیش از سوی دادستانی تهران بازداشت شد که اخیرا با قید وثیقه آزاد شده است. همچنین دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران اتهام "محمدمهدی امامی ناصری" را غیرمطبوعاتی عنوان کرد.
روزنامه مغرب با انتشار مطلب کوتاهی در شماره دوشنبه شش آذر اعلام کرده که تا اولین جلسه هیات نظارت، انتشار این روزنامه متوقف می شود.
در این مطلب که در صفحه اول این نشریم منتشر شده، آمده است: انشاءالله اگر توفیق حیات داشتیم سعی می کنیم با رویکرد جدید به جمع خانواده مطبوعات باز گردیم.
در کاریکاتور روزنامه مغرب که در باره سوال مجلس از رئیس دولت منتشر شده، احمدی نژاد را پشت تریبون نشان می دهد که با خنده، کاغذهایی را که در دست دارد پاره می کند.