۱۳۹۱ آذر ۹, پنجشنبه

وضعیت نگران کننده ارژنگ داودی در زندان بندر عباس








ارژنگ داودی که بتازگی پس از ۱۲۷ روز انفرادی در بند ۲۰۹ به زندان بندر عباس تبعید شده است، در شرایط نگران کننده‌ای نگهداری می‌شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داودی زندانی سیاسی که بیش از ۱۰ سال را در زندان سپری کرده است، اوایل تیر ماه سال جاری از بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به انفرادیهای بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید.
مامورین وزارت اطلاعات که مسئولیت انتقال این زندانی سیاسی را بر عهده داشتند، در طی مسیر وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و باعث شکستگی ۲ عدد از دندان‌ها و پارگی لب وی شده بودند.
ارژنگ داودی به گزارشگر هرانا گفت: "مامورین وزارت اطلاعات سعی می‌کردند دست مرا بشکنند و می‌گفتند دستت را می‌شکنیم تا نتوانی دیگر چیزی بنویسی. آن‌ها مو‌هایم را می‌کشیدند و سرم را بالا می‌گرفتند و با مشت به گلویم می‌زدند و می‌گفتند: کاری می‌کنیم که دیگر نتوانی حرف بزنی."
وی ادامه داد: "شکایتی را از مامورین خاطی مطرح نمودم که متاسفانه به شکایت من رسیدگی نکردند."
گفتنی است، در بند ۲۰۹ زندان اوین اتهام جدید محارب از طریق فعالیت موثر و حمایت از سازمان مجاهدین به آقای داودی تفهیم گردید و بازجویی از ایشان را سربازجو مقداد علوی و حسنی برعهده داشتند.
ارژنگ داودی در مدتی که در بند ۲۰۹ بسر برد، بدلیل اعتصاب غذا سه شب را در بیمارستان قمر بنی هاشم تهران بستری گردید.
این زندانی سیاسی پس از ۱۲۷ روز انفرادی، با هواپیما به زندان بندر عباس تبعید و پس از گذراندن چندروز در قرنطینه زندان، ابتدا به بند ۲ و سپس بند ۳ که مختص زندانیان خطرناک، قاتلین و اشرار می‌باشد منتقل گردید.
باوجودی که بدلیل دوری راه هم اکنون آقای داودی از ملاقات با خانواده خود محروم گردیده، در حکمی که به زندان بندرعباس ابلاغ شده است ذکر شده هرگونه ملاقات، تلفن و... زندانی باید پیش‌تر با معاون امنیت و سرپرست دادسرای شهید مقدس اوین (رشته احمدی) هماهنگ گردد.
در زندان بندر عباس که چندین برابر ظرفیت خود زندانی نگهداری می‌شود و طبقه بندی زندانیان در آن رعایت نمی‌شود زندانیان با قطع مکرر برق و آب روبرو هستند.
همچنین در این زندان تنها از ساعت ۳۰: ۴ تا ۳۰: ۹ شب، چراغ‌ها برای زندانیان روشن می‌شود و بیشتر مواقع نورکافی برای مطالعه وجود ندارد.
ارژنگ داودی که تاکنون به ۲۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است بدون وسایل شخصی خود به زندان بندرعباس منتقل گردیده است.

کارکنان ورزشگاه آزادي اعتراض کردند








منابع خبری ورزشی از اعتراض حدود ۱۵۰ نیروی شرکتی که در ورزشگاه آزادی تهران خدماتی از قبیل آمادگی چمن ورزشگاه، مهیا کردن شرایط ورزشگاه را بر عهده دارند نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق خود خبر داده‌اند. 

به گزارش ادوار نیوز، این نیروهای خدماتی پس از پایان دیدار تیم‌های استقلال و فولاد از هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ بر‌تر فوتبال ایران (جام خلیج فارس) نسبت به عدم پرداخت حقوق دست به اعتراض زدند. 

معترضان می‌گویند که حقوق ۳ ماه آن‌ها پرداخت نشده و ۲ ماه هم نصف و نیمه پرداخت شده است. 

آن‌ها خطاب به خبرنگاران ورزشی که برای پوشش خبری مسابقه فوتبال در استادیوم آزادی تهران حضور داشتند اعلام کردند که «ما خواستاریم که صدایمان به گوش مسئولان برسد تا به این موضوع رسیدگی کند.» 

این در حالی است که چندی پیش توپ جمع کن‌های ورزشگاه آزادی نیز نسبت به عدم پرداخت حقوق خود معترض بودند و این موضوع در برخی برنامه‌های ورزشی صدا و سیما نیز بازتاب یافت.

انتقال احمد رضا احمد پور به زندان خرم آباد بدون اطلاع قبلی و تفتیش منزل وی








سید احمدرضا احمد‌پور با اتمام دوره مرخصی خود قبل از معرفی به زندان با مراجعه مامورین به خانه خود مواجه شد و بعد از تفتیش منزل و ضبط بعضی از دست نوشته‌های وی و همینطور مدارک پزشکی به زندان ساحلی قم و سپس زندان خرم آباد منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در زمان تفتیش منزل به وی گفته شده بود که فردا به دادگاه برای پرونده‌ای دیگر فرستاده خواهد شد ولی بر خلاف گفته آن‌ها صبح روز گذشته به زندان خرم آباد منتقل شد.
احمد رضا احمد‌پور روحانی منتقد، وبلاگ نویس (پژواک خاموش)، عضو حزب جبهه مشارکت اسلامی و شاگرد آیت الله منتظری پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شد و اکنون در حال گذارندن دومین دوره محکومیت خود به دلیل نوشتن نامه به سازمان ملل که سه سال حبس و ده سال تبعید است می‌باشد.
گفتنی است، ویبنا به دستور مسئولین زندان و بدون اطلاع قبلی به زندان خرم آباد انتقال داده شد.
این زندانی سیاسی که از جانبازان جنگ ایران و عراق می‌باشد و از بیماری‌های قلبی و شیمیایی رنج می‌برد بعد از آمدن به مرخصی از زندان اهواز خود را به دادگاه ویژه روحانیت معرفی کرده و درخواست سپری کردن دوره محکومیت خود را در زندان قم کرده بود که در ابتدا با مخالفت دادگاه روبرو شده ولی با دفاعیات وی بر طبق قانون اساسی که مجرم می‌بایست دوره محکومیت خود را در شهری که جرم مرتکب شده است سپری کند با پافشاری به زندان قم منتقل شد که در طول دوره‌ای که در زندان قم بود چندین بار از طرف دادگاه ویژه روحانیت تهدید به انتقال به شهرهایی چون یزد و یکی از زندان‌های شمال کشور شده بود که به خاطر این وضعیت احمد‌پور در زمانی که متوجه انتقال غیر قانونی خود شد دست به اعتصاب غذای نامحدود تا به نتیجه رسیدن درخواست خود زده بود که بعد از این اعتصاب غذا مسئولین با ماندن وی در زندان قم موافقت کرده بودند و احمد‌پور نیز به اعتصاب غذای خود پایان داد.
احمد‌پور به دلیل بیماری‌های قلبی و ریوی و همین طور دیسک کمر با مراجعه به پزشکی قانونی تایید یه‌ای از سوی این سازمان مبنی بر وخیم بودن حال خود گرفته بود که می‌بایست در حال حاضر بیرون از زندان باشد و همین طور بنا به دستور پزشک می‌بایست هر چه سریع‌تر عمل جراحی برای دیسک کمر خود انجام دهد، اما مسئولین بدون اطلاع قبلی به دلیل رخ دادن ادامه اعتصاب غدای احمد‌پور ایشان را صبح روز گذشته ۸ آذرماه به زندان خرم آباد منتقل کردند.
احمد‌پور گفته بود که در صورت انتقال وی به شهر دیگر اعتصاب غذای نا‌محدود خود را شروع خواهد کرد که تا به این لحظه خبری از وضعیت ایشان در دست نیست.
خانواده احمدپور به دلیل طولانی بودن مسیر و همینطور به خاطر مدرسه فرزندان قادر به رفتتن به این شهر جهت ملاقات نیستند و هر روز فشار‌ها بر این خانواده زندانی سیاسی افزوده می‌شود.
احمد رضا احمد‌پور در سال ۸۸ محکوم به گذراندن یک سال حبس به خاطر تبلیغ علیه نظام، هتک حیثیت روحانیت و سرودن شعری درباره خانم ندا آقا سلطان شده بود و همین طور خلع لباس روحانیت که پس از اتمام محکومیت یک ساله خود از کلیه مزایا و همین طور حقوق حوزه به طور دائم محروم شد.
لازم به ذکر است که در زمانی که وی در زندان در حال سپری کردن محکومیت خود بود خانواده وی با فشار مامورین اطلاعات و همین طور حوزه مجبور به تخلیه خانه خود که زیر نظر حوزه بود شدند.
این زندانی سیاسی پیش‌تر گفته بود که مامورین اطلاعات نمی‌خواهند من دوره محکومیت خود را در قم بگذرانم و سعی بر انتقال من به شهرهای دور را داشتند که با انتقال نابهنگام وی بدون اطلاع قبلی به خواسته خود رسیدند.

علی معزی همچنان ممنوع الملاقات است








خانواده علی معزی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، که از شهر قم برای ملاقات با وی به تهران آمده بودند، این هفته نیز موفق به ملاقات با وی نشدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی معزی زندانی سیاسی زندان اوین که بدلیل امتناع از رفتن به دادگاه، ابتدا به سلول انفرادی منتقل و سپس ممنوع الملاقات شد، این هفته نیز موفق به دیدار خانواده خود نشد.
این زندانی سیاسی بدلیل اینکه دادگاه خود را عادلانه، قانوی و مشروع نمی‌‎دانست، سه بار از رفتن به دادگاه امتناع کرد.
وی توسط قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی تهدید به تبعید به شهرستانی دوردست نیز شده است.
گفتنی است، علی معزی به سرطان مثانه مبتلا می‌باشد و در هنگام بازداشت در حال انجام دوره درمان پزشکی خود بود که بازداشت وی موجب ناتمام ماندن روند درمانی وی گردید و مسئولین زندان تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای درمان این زندانی سیاسی انجام نداده‌اند.
علی معزی از خردادماه ۹۰ تاکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد و ۷ ماه را در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین سپری کرده است. پرونده وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام محاربه و هواداری از سازمان مجاهدین در حال رسیدگی می‌باشد.
معزی که حدود سه ماه و نیم را در انفرادی گذرانده به اتهام شرکت در مراسم یادبود محسن دکمه‌چی، علی صارمی و جعفر کاظمی بازداشت شده بود. جعفر کاظمی و علی صارمی، بیش از دو سال پیش در زندان اوین اعدام شدند و محسن دکمه‌چی نیز پس از ابتلا به بیماری سرطان در زندان رجایی شهر کرج و بدلیل عدم اعطای مرخصی استعلاجی بموقع جهت مداوا، درگذشت.
لازم به یادآوریست، پیش از این نیز، دادگاه انقلاب کرج، علی معزی را در پاییز ۸۷ به اتهام دیدار با همسر و ۲ تن از فرزندانش در اشرف به ۲ سال زندان محکوم کرده بود که وی حبس خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری نمود.

کمال شریفی پس از ۴ سال از ملاقات محروم است








باوجود گذشت چهارسال از زندان کمال شریفی، این زندانی سیاسی کماکان از داشتن ملاقات با خانواده خود محروم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کمال شریفی روزنامه نگار ۳۸ ساله و زندانی سیاسی کرد که در زندان میناب در میان زندانیان عادی و جرایم مواد مخدر بسر می‌برد از انجام ملاقات با خانواده خود محروم است.
این زندانی سیاسی که تاکنون تنها یکبار موفق به ملاقات با مادر و برادر خود، آن هم با اجازه مسئولین قوه قضائیه و پس از اعتصاب غذای طولانی شده است در سال ۸۷ در شهر سقز بازداشت و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی شایق به ۳۰ سال زندان محکوم شده است.
یکی از بستگان کمال شریفی به گزارشگر هرانا گفت: "ما بار‌ها تقاضای ملاقات با کمال را از مسئولین مطرح کرده‌ایم، اما معلوم نیست ایشان به چه علت با آزاد شدن ملاقات وی مانند سایر زندانیان مخالفت می‌کنند."

اسدالله هادی کماکان از اعزام به بیمارستان محروم است








 اسدالله هادی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین، با وجود مشکلات قلبی و می‌نیکس زانو کماکان از اعزام به بیمارستان محروم است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسدالله هادی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین که به بیماری حاد قلبی و مشکلات می‌نیکس زانو مبتلا می‌باشد، همچنان از اعزام به بیمارستان خارج از زندان محروم است.
اسدالله هادی در اعتراض به اجباری شدن پوشیدن لباس فرم زندان برای طیف خاصی از زندانیان سیاسی، از پوشیدن لباس فرم امتناع کرده بود و به همین دلیل چندین بار اعزام وی به بیمارستان لغو گردید.
آخرین بار سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه سال جاری بود که علی‌رغم دستور دادستان و طی تمامی تشریفات قانونی، مسئولین اعزام در آخرین لحظه از انتقال وی به بیمارستان قلب تهران ممانعت به عمل آوردند.
گفتنی است، با وجودی که پیش‌تر رئیس بند ۳۵۰ زندان اوین (اعلایی) به این زندانی سیاسی وعده داده بود که بدون لباس به بیمارستان اعزام خواهد شد، ولی تغییر مدیریت بند باعث عملی نشدن این موضوع گردید.
یکی از نزدیکان اسدالله هادی به گزارشگر هرانا گفت: "باردیگر قرار است سه‌شنبه آینده ۱۴ آذرماه اسدالله به بیمارستان قلب تهران اعزام شود و مانعت از اعزام برای وضعیت جسمی وی بسیار خطرناک است."
این زندانی سیاسی که در حوادث پس از انتخابات به اتهام رابطه با سازمان مجاهدین بازداشت شده، سابقه تحمل زندان در دهه ۶۰ را نیز دارد.
لازم به یادآوریست، بتازگی سازمان امور زندان‌ها، پوشیدن لباس مخصوص زندان و دستبند، را به هنگام اعزام به بیمارستان و یا دادگاه، برای طیف خاصی از زندانیان سیاسی، اجباری، اعلام کرده است.

بازداشت و بی‌خبری از وضعیت یک شهروند اهل تازه شهر








 بلال پاک‌قلب اهل تازه شهر (کوهنه شهر) از توابع شهرستان سلماس از شهروندان آذری پس از گذشت دو هفته از بازداشتش توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهرستان هیچگونه تماسی با خانواده‌اش نداشته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بلال پاک‌قلب درمنزل شخصی خود واقع درتازه شهر بازداشت ومورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفت و منزل ایشان نیز مورد بازرسی و تفتیش قرارگرفته است.
با گذشت بیش از دو هفته علیرغم پیگیری‌های مستمر خانواده‌اش نیروهای اداره اطلاعات سلماس بازداشت وی را تائید نکرده‌اند.
همچنین، اتهامات نامبرده از طرف مقامات امنیتی ذکرنگردیده است.

بازداشت یک شهروند تهرانی توسط وزارت اطلاعات








 دینا کریمی شهروند تهرانی در منزل مسکونی خود توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه سال جاری دینا کریمی توسط ماموران وزارت اطلاعات، در منزل مسکونی خود بازداشت شد.
ماموران وزارت اطلاعات همچنین اقدام به تفتیش کامل منزل وی کرده و وسایل شخصی ایشان از قبیل کامپیو‌تر، کتب و... را با خود بردند.

آهنگ "پای دار" را به غلامرضا خسروی تقدیم میکنم / فردین قرنی خواننده رپ


بیکار شدن ۲۶۴ کارگر کارخانه لطیف گستر در استان البرز‎








 مدیرعامل شرکت لطیف گستر دیبا گفت: تعدیل نیرو کارخانه در استان البرز برای مسئولان اهمیت ندارد. کارخانه لطیف گستر دیبا با ۳۳۰ نفر نیرو در گذشته هم اکنون تنها با ۶۶ نفر ادامه کار می‌دهد و در شرف تعطیلی است.
سعید احمدی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه طی دو ماه دیگر کارخانه‌ام تعطیل خواهد شد، اظهار داشت: در گذشته تعداد کارگران این کارخانه ۳۳۰ نفر بوده است که با تعدیل ۲۶۴ نفری هم اکنون به ۶۶ نفر رسیده است عجیب است که تعدیل نیرو داشته‌ام ولی هیچ کس نگفته چرا اینقدر تعدیل نیرو داشته‌اید.
احمدی افزود: در گذشته به کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، عراق و دیگر کشور‌ها صادرات داشته‌ایم ولی هم اکنون صادرات ما به صفر رسیده است و برخی دیگر از همکارانم نیز همین شرایط را دارند .مسئولان می‌توانند یک گروه را بسیج کنند تا علت تعدیل نیرو را جویا شوند.
وی تصریح کرد: ۵ هزار کارخانه ارز گرفته‌اند و مواد اولیه وارد کرده‌اند، این افراد چه کسانی بوده‌اند؟ ما که موفق به این کار نشده‌ایم. باید کار کنیم تا بتوانیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم .کارخانه‌ام در ماه ۱۰ روز فعال است و هم اکنون کارگرانم ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند و مرتب از جیب خرج می‌کنم.
وی با بیان اینکه سرمایه در گردش ما ۳۳ برابر گذشته شده است، افزود: سه میلیارد تومان برای فعال نگه داشتن یک شیف کاری کارخانه نیاز دارم.

اعتصاب ۲۴۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه و نورد لوله صفا









 ۲۴۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه و نورد لوله صفا در اعتراض به شش ماه حقوق معوقه از روز یکشنبه تا کنون در اعتصاب به سر می‌برند. 

۱۲۰۰ کارگر کارخانه نورد لوله صفا از صبح روز یکشنبه ۵ آذر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌هایشان دست از کار کشیدند و در اقدامی مشابه از شب یکشنبه کارگران شیفت شب کارخانه پروفیل ساوه نیز دست به اعتصاب زدند. این دو کارخانه در شهرستان ساوه متعلق به یک کارفرماست و ۲۴۰۰ کارگر این کارخانه‌ها شش ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده‌اند. 

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، حدود ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه تعدادی از مسئولین فرمانداری، نیروی انتظامی و اداره کار شهرستان ساوه به میان کارگران اعتصابی در کارخانه لوله صفا آمدند و به کارگران اظهار داشتند از آنجا که یکماه از دستمزد معوقه شما به حساب‌هایتان واریز شده است می‌باید به اعتصاب پایان دهید و بر سرکار‌هایتان باز گردید. اما کارگران بطور متحدانه‌ای اعلام کردند ما نه یکماه بلکه شش ماه دستمزد معوقه داریم و تا دریافت همه دستمزدهای خود بر سرکار‌هایمان باز نخواهیم گشت. 

همچنین کارگران با شروع صحبت مسئولین اداره کار فریاد زدند رستمی [صاحب کارخانه] سیرتان کرده و ماشینهای آنچنانی زیر پایتان انداخته و… و سپس بطور یکپارچه شعار دادند جیره خوار رستمی حیا کن، حیا کن! بنا بر این گزارش کارگران اعتصابی کارخانه نورد لوله صفا روز سه شنبه ضمن بستن درب انبارهای کارخانه برای جلوگیری از خروج کالا، با روشن کردن لاستیک در مقابل درب کارخانه دست به تجمع زدند و مانع ورود و خروج ماشین‌ها به کارخانه شدند. 

از سوی دیگر با آغاز اعتصاب توسط کارگران شیف شب کارخانه پروفیل ساوه، کارگران شیفت روز نیز بطور متحدانه‌ای به این اعتصاب پیوستند و خواهان پرداخت فوری دستمزدهای معوقه خود شدند. با شروع اعتصاب توسط این کارگران کارفرما دستمزد خرداد ماه این کارگران را به حسابشان واریز کرد و تلاش نمود با پرداخت یکماه از شش ماه دستمزد معوقه، آنان را بر سر کار‌هایشان بازگرداند. اما کارگران بطور یکپارچه‌ای خواهان پرداخت تمامی دستمزد معوقه خود شده و به اعتصاب ادامه دادند. 

بر اساس این گزارش اعتصاب کارگران هر دو کارخانه پروفیل ساوه و نورد لوله صفا همچنان ادامه دارد و کارفرمای این دو کارخانه در اقدامی جدید برای مقابله با اعتصاب کارگران، بعد از ظهر روز سه شنبه به کارگران پروفیل ساوه اعلام کرد کارخانه تعطیل است و از فردا کسی بر سر کارش نیاید کارگران نیز اعلام کرده‌اند چنانچه فردا از ورودشان به کارخانه ممانعت بعمل آید در مقابل فرمانداری شهرستان ساوه دست به تجمع اعتراضی خواهند زد

تجمع کارگران در پیرانشهر با دخالت ماموران امنیتی به پایان رسید








 ۳۰۰ کارگر تحت پوشش بیمه بیکاری در پیرانشهر که بعلت عدم دریافت مطالبات خود از شرکت بیمه تجمع کرده بودند با دخالت نیروهای امنیتی متفرق شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهارشنبه ۸ آذر، حدود ۳۰۰ کارگر که تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند، در اعتراض به عدم دریافت حقوق بیکاری خود، در مقابل اداره بیمه پیرانشهر تجمع نمودند.
این کارگران که ۸۰ روز است حقوق بیکاری خود را دریافت نکرده‌اند، ابتدا از سوی پرسنل بیمه تهدید شدند که اگر محل را ترک نکنند، بازداشت خواهند شد.
پس از اینکه قریب یک ساعت از تجمع این افراد گذشت، مامورین امنیتی محل را محاصره کرده و با ضرب و شتم، کارگران معترض را متفرق نمودند.
گفتنی است، ۳۹۰ کاگر از اداره بیمه تأمین اجتماعی پیرانشهر حقوق بیکاری دریافت می‌کنند که این حقوق بیش از ۸۰ روز است که پرداخت نشده است.

حسین فلاح به قید وثیقه آزاد شد








حسین فلاح، فعال مدنی پس از ۸ روز بازداشت با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۸ آذرماه حسین فلاح از فعالان سابق سازمان‌های غیر دولتی قزوین با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.
وی که پس از احضار به ستاد خبری قزوین بازداشت شده بود از سال ۸۱ - ۸۵ به مدت دو دوره دبیر «خانه تشکلهای غیر دولتی قزوین» بوده که با روی کار آمدن دولت دهم در سال ۸۵ دفتر آن در قزوین پلمب شده است.

انتقال آرش صادقی به شعبه سوم بازپرسی و تفهیم اتهام بخاطر نگارش نامه به دادستان








سه شنبه ۷ آذر آرش صادقی فعال دانشجویی دانشگاه علامه بابت نگارش نامه‌ای خطاب به دادستان در شعبه سوم بازپرسی به اتهام تبلیغ علیه نظام مجددا تفهیم اتهام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شنبه هفتم آذرماه سال جاری این فعال دانشجویی که در دوران بازداشت خود بسر می‌برد از بند ۲۰۹ به شعبه ۳ دادسرای اوین منتقل شد تا شاهد تشکیل پرونده جدیدی برای خود در دوران بازداشت باشد.
بازپرس شعبه ۶ اینبار به وی اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار نامه به دادستان را تفهیم کرده است.
آرش صادقی از فعالین دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه علامه می‌باشد که در اواخر آذر ۹۰ بعد از گذراندن ۱۸ماه حبس و با پایان پرونده نخستش آزاد شد ولی آزادی او دوام چندانی نداشت و این فعال دانشجویی تنها سه هفته بعد مجددا بازداشت شد.
وی در ۲۵ دی ماه سال ۹۰ مجددا بازداشت می‌شود و تا امروز که ۱۱ ماه از آن تاریخ می‌گذرد در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگهداری می‌شود.
لازم به ذکر است آرش صادقی در پرونده دوم خود نیز چهار سال حکمی را دارد که در مرحله تجدید نظر می‌باشد.
او به تازگی پیامی را خطاب به دادستان داده بود و در قسمتی از این پیام عنوان کرده بود: "شما و دوستان و هم قطاران دیروزتان باید بابت حذف فیزیکی بسیاری از منتقدین در این ۳۳ سال از مردم در خواست عفو کنید. آقای دادستان شما و همفکرانتان باید بابت کشتار مردم بعد از کودتای انتخاباتی تقاضای عفو کنید. کاش از تاریخ درس می‌گرفتید. آقای دادستان دیکتاتور‌ها شاگردان تنبل درس تاریخند."

محرومیت یکساله شبنم و فرزاد مدد زاده از ملاقات

















 شبنم و فرزاد مددزاده دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و رجایی شهراز یکسال پیش تاکنون از ملاقات یکدیگر در زندان محروم هستند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو زندانی سیاسی که رابطه خواهر و برادری با هم دارند بر اساس قوانین حاکم بر سازمان زندانها می بایست هر ماه امکان ملاقات با یکدیگر را داشته باشند اما این امر با کارشکنی مسئولین زندان اوین و رجایی شهر و در صدر آنها دادستانی تهران با گذشت بیش از یکسال انجام نپذیرفته است.
شبنم مددزاده نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج است که از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷به همراه برادرش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ایشان از سوی دادگاه انقلاب هریک به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.

کارشکنی مسئولین زندان در ارسال پرونده پزشکی صالح کهندل به دادستانی








مسئولین زندان رجایی شهر کرج در ارسال پرونده پزشکی صالح کهندل زندانی سیاسی مشکوک به سرطان به دادستانی کارشکنی می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صالح کهندل زندانی سیاسی که به تشخیص پزشکان زندان، احتمالا به سرطان خون مبتلا می‌باشد، با کارشکنی مسئولین زندان رجایی شهر برای ارسال پرونده پزشکی‌اش به دادستانی روبرو شده است.
مسئولین زندان همچنین به وی اعلام کرده‌اند، پرونده پزشکی‌اش مفقود گردیده است.
صالح کهندل که با افت و خیز پلاکت خون روبروست، می‌بایست ۱۱ آزمایش مختلف جهت تشخیص بیماری از وی به عمل می‌آمد که با وجود گذشت بیش از ۸ ماه تنها سه آزمایش از وی گرفته شده و از ۲۰ خرداد ماه دیگر دادستان اجازه خروج وی را به خارج از زندان صادر نکرده است.
گفتنی است، برای اعزام زندانیان سیاسی به بیمارستان، نیاز به اجازه دادستانی می‌باشد و با این شیوه عملا انتقال این زندانی سیاسی به بیمارستان جهت انجام آزمایشات ضروری منتفی شده است.
صالح کهندل محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین می‌باشد.
خانواده این زندانی سیاسی نسبت به ادامه این وضع، ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

برخورد توهین آمیز با محمدعلی منصوری هنگام اعزام به دادگاه









محمدعلی (پیروز) منصوری به شیوه‌ای توهین آمیز با دستبند، پابند و لباس فرم زندان به اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدعلی منصوری زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج روز دوشنبه ۶ آذرماه به شیوه‌ای توهین آمیز به اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران اعزام شد.
در طی این اعزام که به بهانه ۱۵۰ هزارتومان جزای نقدی وی صورت گرفت، مسئول اعزام زندان مهرداد سلیمی به محمدعلی منصوری بی‌حرمتی و فحاشی نموده است.
مسئولین اعزام همچنین به زور و فشار لباس فرم زندان را به تن این زندانی سیاسی نمودند و به وی دستبند و پابند زدند و همچنین هنگام بازگشت از دادگاه وی را برهنه نموده و مورد بازرسی بدنی قرار دادند.
مردانی رییس زندان رجایی شهر کرج در جواب شکایت این زندانی سیاسی گفته است: "زندانیان منافق در هنگام خروج از زندان، با لباس فرم زندان و تحت الحفظ شدید باید به دادگاه اعزام شوند."
زندانیان سیاسی زندان رجایی شهرکرج تاکنون بار‌ها نسبت به لباسهای فرم آلوده و همچنین برخورد تحقیرآمیز زندانبانان هنگام اعزام به دادگاه و بازگشت از آن و همچنین بازرسی بدنی توأم با برهنه نمودن اعتراض نموده‌اند.
محمد علی منصوری پس از شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ در شهریور ماه ۱۳۸۶ دستگیر شد و توسط قاضی صلواتی به ۱۷ سال زندان، تبعید به زندان رجایی شهر کرج و ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. او همچنین از زندانیان سیاسی دهۀ ۶۰ می‌باشد.

مهندس وحید راستگو از زندان مرکزی تبریز آزاد شد









عصر روز سه شنبه ۳۰ مهر ماه مهندس "وحید راستگو" با پایان دوران محکومیت شش ماهه خود از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید راستگو در تاریخ ۷ تیر امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
اتهام وحید راستگوفعالیت تبلیغی علیه نظام و مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و توهین به رهبری بوده است که مبنای این اتهامات در نظر مراجع اطلاعاتی و قضایی ظن انتشار نشریه "سوسما" و ایجاد وبلاگ "سوسوز گؤل" اعلام شده بوده و در این خصوص از این فعال آذربایجانی در ایام بازداشت در اداره اطلاعات با اعمال شکنجه‌های جسمی و روحی اعتراف گیری غیر قانونی شده بوده است.
گفتنی است، در بازجویی‌های بعمل آمده در بازپرسی و دادگاه، کلیه اعترافات تحت شکنجه مورد انکار قرارگرفته است و همین امر موجب اعمال تهدید از طرف نیروهای اطلاعاتی و شخص بازپرس هاشم‌زاده شده و علت اصلی مخالفت با درخواست تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و حتی انتقال مجدد وحید راستگو به اداره اطلاعات نیز انکار اعترافات تحت شکنجه و حتی اعلام شکنجه بعمل آمده و شرح ماوقع آن در دادگاه در هنگام رسیدگی می‌باشد و حتی وکلای پرونده نیز به این امر اعتراض نموده ودر دفاعیات خود با استناد به اصول قانون اساسی و مقررات قانونی کشور غیر قانونی بودن شکنجه و عدم اعتبار اقرار حاصل از شکنجه و ضرب و شتم را به اطلاع دادگاه رسانده‌اند.
در ‌‌نهایت آقای وحید راستگو از اتهام واهی توهین به رهبری تبرئه شده است ولی قاضی حملبر برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام برای این فعال مدنی آذربایجانی یکسال حبس صادر کرده که شش ماه از حبس آقایان وحید راستگو برای مدت ۵ سال تعلیق شده است.
لازم به ذکر است یک روز پیش (۲۹ مهر) دیگر فعال آذربایجانی "وحید حبیب چشمه" نیز با پایان دوران محکومیت خود با اتهامات مشابه از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

بی‌خبری مطلق از سرنوشت دو شهروند بلوچ









با گذشت بیش از یک و نیم ماه از بازداشت دو شهروند بلوچ، "خیر محمد نارویی و محمد امین امیری" از سرنوشت این افراد اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیگیری‌های خانواده بازداشت شدگان به دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات زاهدان تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.
علی رغم موافقت دادگاه انقلاب با ملاقات خیر محمد نارویی و محمد امین امیری با خانواده‌های خود اداره اطلاعات زاهدان با کارشکنی در این امر اجازه ملاقات به خانواده‌ها را نداده است.
لازم به یادآوری است محمد امین امیری دانش آموز سال سوم دبیرستان و ۱۶ ساله می‌باشد.

محکومیت ۵ ساله برای یک روزنامه نگار مهابادی








شاهو حسینی روزنامه نگار اهل مهاباد توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به ۵ سال زندان محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شاهوحسینی روزنامە نگار، نویسنده و معلم مهابادی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به پنج سال حبس محکوم گردید.
حسینی که دبیر آموزش و پرورش مهاباد و دانشجوی کار‌شناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه بین المللی خمینی در قزوین بود که آبان ماه سال جاری با حکم هستە گزینش ادارە کل آموزش و پرورش از کار اخراج شد.
یادآور می‌گردد این فعال فرهنگی که سابقه ۹ سال تدریس در دبیرستانهای مهاباد را دارد در تاریخ ۲۴ خرداد ماه ۹۱ توسط اداره اطلاعات شهرستان مهاباد بازداشت و پس از ١١ روز بازداشت در ٧ تیر ماە با قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بود.

پلمب مغازه یک شهروند بهایی در بیرجند








مغازه باهره ملاکی شهروند بهایی ساکن بیرجند پلمب شد و جواز کسب ایشان باطل گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۵ آبان ماه سال جاری مغازه خانم باهره ملاکی (لوازم یدکی ماشین) در بیرجند پلمب گردید.
گفتنی است، با وجودی که ایشان دارای جواز کسب بوده‌اند، جواز کسبشان را باطل کرده‌اند و نامه‌ای به ایشان داده‌اند که به دلیل "عضویت در فرقه ضاله بهائیت" جواز کسب، به شما تعلق نمی‌گیرد.
به این شهروند بهایی ده روز مهلت داده شد که مغازه را خالی کند و در ‌‌نهایت مغازه ایشان پلمب شد.
سال گذشته نیز جواز کسب خانم ملاکی را گرفته بودند وگفته بودند شما به عنوان خانم نمی‌توانید فروشنده لوازم یدکی ماشین باشید.
چند ماه پیش نیز به خانم صغری مهجوره که لوازم یدکی ماشین داشتند به بهانه اینکه شما خانم هستید جواز کسب داده نشد وایشان مجبور شدند مغازه‌شان را تعطیل کنند.

آزادی دو شهروند بهایی از زندان گرگان و انتقال شش بازداشتی دیگر به تهران








دوتن از شهروندان بهایی بنامهای بهنام کیانی و بهنام حسنی که طی بازداشتهای گسترده در شهرهای گرگان و می‌نودشت بازداشت شده بودند، از زندان آزاد شدند و شش تن از زندانیان بهایی نیز به تهران منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه‌شنبه ۷ آذر، بهنام کیانی و بهنام حسنی، با قید وثیقه از زندان گرگان آزاد شدند.
لازم به یادآوریست، بهنام کیانی و بهنام حسنی ۲۶ مهرماه سال جاری در بازداشتهای گسترده شهروندان بهایی در شهرهای گرگان و می‌نودشت بازداشت شده بودند.
همچنین آقایان سیامک صدری، فواد فهندژ، پیام مرکز، فرهمند ثنایی، فرهاد فهندژ و کمال کاشانی امروز از بازداشتگاه گرگان به تهران منتقل شدند.

تشدید نگرانی از وضعیت نسرین ستوده در اعتصاب غذا








نگرانی‌ها نسبت به وضعیت نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر در چهل و یکمین روز اعتصاب غذای این زندانی تشدید یافته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا خندان، همسر نسرین ستوده روز سه‌شنبه ۷ آذرماه در صفحه فیس بوک خود ضمن هشدار نسبت به وضعیت وی اعلام کرد: "نسرین از دیروز که وارد چهل و یکمین روز اعتصاب غذا شده است وضع جسمی‌اش به مرحلهٔ خطرناک رسیده است، دیروز به بهداری منتقل شده است و از این به بعد قرار شده است که هر روز به بهداری برود."
وی در ادامه افزود: "فشارش آنقدر پایین بوده است که شخصی که فشار خونش را اندازه گیری کرده نتوانسته اندازه‌اش را به او بگوید."
همسر نسرین ستوده در پایان ضمن تاکید بر قانونی بودن خواسته همسرش به نقل از وی افزود: "چرا بچهٔ ۱۲ سالهٔ ما را به خاطر مادر مجازات می‌کنید!!؟"
گفتنی است، بعد از چهل روز اعتصاب غذا ذخیره چربی بدن انسان به پایان می‌رسد و فرد اعتصاب کننده وارد مرحله بسیار خطرناکی می‌شود.