۱۳۹۱ آذر ۲۷, دوشنبه

زندانیان بیمار سیاسی، درد بیماری با زجر برخورد توهین آمیز









برخورد متفاوت با زندانیان سیاسی بیمار وارد فاز جدیدی شده است و برخورد ماموران انتقال آنان به بیمارستان های خارج از زندان تندتر و توهین آمیز تر شده است.
این برخورد ها شامل طیف وسیعی از دستورات محدود کننده به اضافه عدم آموزش و آگاهی های حرفه ای را شامل می شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان انتقال زندانیان سیاسی، سید محمد سیف زاده از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر به بیمارستان مدرس برای انجام عمل کلیه و هم چنین رضا شهابی، فعال سندیکایی برای انجام عمل ستون فقرات، برخورد با این زندانیان و اقدامات ایزوله سازی آنان تشدید شده است.
در حال حاضر فرم چاپی دایر بر کلیه ممنوعیت ها در مورد زندانی از جمله زدن دستبند و پابند، پوشیدن لباس فرم زندان، جلوگیری از تلفن و ملاقات با خانواده در این فرم در مورد همه زندانیان سیاسی و خصوصا جلوگیری از تلفن و تماس با خانواده زندانیان مذکور علامت گذاری شده و ماموران موظف به اجرای دقیق آن هستند و در صورت عدم رعایت با تنبیه انضباطی مواجه می شوند.
این دستورات و سخت گیری های جدید به اضافه عدم آگاهی ماموران از حقوق متهم موجب شده تا سختگیری های بیشتری هم توسط مامور مراقب زندان به صورت ویژه اعمال شود.
هم چنین به رغم ممنوعیت توهین و تحقیر زندانی، ماموران این اصل قانونی و اخلاقی را زیرپا می گذارند و در منظر عمومی با زندانیان برخوردهای توهین آمیز و خارج از نزاکت دارند.
از سوی دیگر سربازها، دژبان ها و پاسیاران از هرگونه تماس متهم با خانواده جلوگیری میکنند و این در حالی است که تامین نیازهایی چون قاشق، چنگال، لیوان، مسواک، خمیر دندان، صابون بر عهده زندانی بیمار بوده که حتی حق نگهداری پول برای تهیه این اقلام را هم ندارند.
به گفته این بیماران شدت اقدامات امنیتی به قدری افزایش یافته است که گاه پزشکان و کادر پزشکی این بیمارستان ها نیز با فراموش کردن اصول حرفه ای خود دستورات مبنی بر تشدید اقدامات امنیتی را صادر کرده یا در اجرای دقیق آنها مراقبت میکنند.
با آنکه به لحاظ قانونی، ممنوعیت ملاقات با خانواده یا تماس تلفنی باید به موجب حکم قضایی باشد، این ماموران به موجب حکم اداری سازمان و یا رئیس خود زندانیان را از این حق محروم می سازند.

دور جدید فشارها بر زندانیان سیاسی محبوس در بند کارگاه زندان تبریز








مسئولان زندان مرکزی تبریز از روز پنج‌شنبه ۲۳ آذرماه، دور جدیدی از اعمال فشارها بر زندانیان سیاسی محبوس در بند کارگاه این زندان را، آغاز کرده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه مهندس مسعود حسین‌زاده فعال مدنی اهل آذربایجان در حالی که در حال مطالعه‌ی کتاب در تخت خواب خود بود، توسط وکیل بند احضار شده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.
زندانیان دیگر در اعتراض به این عمل در سالن بند کارگاه زندان تبریز، متحصن شده و اعلام می‌کنند تا حضور مسئولان زندان و رسیدگی به شکایتشان به اتاق‌هایشان باز نخواهند گشت.
در پی این اقدام زندانیان سرانجام ساعت ۲ بامداد جمعه ۲۴ آذرماه، چاووشی افسر نگهبان کشیک با حضور در جمع زندانیان قول به رسیدگی داده و از زندانیان درخواست می‌کند تا به اتاق‌هایشان بازگردند. اما از روز بعد اعمال فشار‌ها هم چنان ادامه داشته و حتی گسترش نیز یافته است.

این در حالی است که بند کارگاه (کار درمانی) زندان مرکزی تبریز از بندهای سه گانه‌ی متادون بوده و علاوه بر اینکه این بند از لحاظ بهداشتی در وضعیت اسف باری به سر می‌برد. بیماری‌های خطرناکی از جمله ایدز و هپاتیت نیز در آن شیوع گسترده‌ای دارد.

محمد جراحی کارگر زندانی و آرش محمدی و بهروز فریدی فعالین دانشجویی نیز در این بند محبوس هستند.

شایان ذکر است مهدی حمیدی شفیق فعال دانشجویی نیز که برای گذراندن ۲۱ ماه حبس تعزیری خود روز شنبه ۱۸ آذر بازداشت شده بود، به این بند منتقل شده است.

پرونده سازی علیه پنج زندانی سیاسی کرد/ تکمیلی










پنج زندانی به نامهای احمد تمویی، یوسف کاکه ممی، علی احمد سلیمان، جهانگیر بادوزاده و مصطفی علی احمد از سوی دادگاه انقلاب مجددا محاکمه خواهند شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۰ مهرماه سال جاری ۵ تن از زندانیان سیاسی کرد زندان ارومیه به اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند و در بازجویی های انجام گرفته علی رغم عدم وجود اقاریر ایشان پرونده ای در خصوص ارتباط با رسانه های بیگانه، ارتباط با احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر و ارتباط با گروه های حقوق بشری بازگشایی شد.
زندانیان مذکور در طول دو ماه گذشته از هرگونه ارتباط با خانواده و وکلای خود محروم بوده و در بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد تهدید، تحقیر و بدرفتاری قرار گرفتند.
بر اساس آخرین گزارشات رسیده، علی احمد سلیمان و مصطفی علی احمد نیز به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و تنها احمد تمویی به دلیل نامعلومی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده  و جلسه اول محاکمه وی نیز برگذار شده است.

بازداشت بهنام ممتازی شهروند بهایی ساکن قزوین








 بهنام ممتازی شهروند بهایی ساکن قزوین توسط ماموران امنیتی بازداشت و کتب مذهبی و کامپیو‌تر شخصی وی ضبط گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "بهنام ممتازی" شهروند بهایی ساکن قزوین شامگاه سه شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۱ پس از بازرسی منزل توسط ماموران امنیتی و ضبط کتب مذهبی و کامپیو‌تر شخصی بازداشت شد.
قابل ذکر است نامبرده روز بعد از دستگیری در دادسرای انقلاب قزوین تفهیم اتهام شد که در‌‌ همان محل هنگامیکه همسرش جهت پیگیری پرونده‌اش مراجعه کرده بود موفق به دیدار وی گردید.

تجمع کامیون داران در اعتراض به مصوبه دولت









 تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین در اعتراض به مصوبه هیأت دولت مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای سنگین با عمر بیش از بیست سال، ‌ در برابر مجلس تجمع کردند. 

سایت خانه ملت گزارش داد: نزدیک به بیست نفر از رانندگان خودروهای سنگین و نیمه سنگین در اعتراض به توقیف خودروهایشان از سوی راهنمایی و رانندگی امروز یک‌شنبه ۲۶ آذر ماه در برابر ساختمان مجلس تجمع کردند. 

تجمع‌کنندگان با بیان اینکه همه آنها برگه معاینه فنی برای خودروهای خود دریافت کرده‌اند، گفتند: هیأت دولت تصویب کرده است که خودروهای با عمر بیش از بیست سال حق تردد در کلان‌شهرها را ندارند و در نتیجه مأموران راهنمایی و رانندگی به استناد این مصوبه، اجازه تردد در تهران و هشت کلان‌شهر دیگر کشور را به آنها نمی‌دهند. 

این افراد همچنین با بیان اینکه بیشتر آنها خودروهای خود را اقساطی خریده‌اند و در نتیجه فروشنده تا پایان اقساط، ‌سند را به نام خریدار نمی‌زند، افزودند: هیچ یک از رانندگان توان خرید اقساطی لوزام یدکی ماشین‌های خود به دلیل نداشتن سند و نیز خرید نقدی به دلیل گرانی کالاها را ندارند. 

یکی از آنها با بیان اینکه در زمان جنگ با همین خودروی فرسوده‌ای که هم‌اکنون پلیس راهنمایی و رانندگی آن را متوقف کرده، تسلیحات و مهمات جابه‌جا می‌کرده و خود نیز سابقه جانبازی دارد، تأکید کرد: دولت با اجرایی نکردن تبصره ۱۳ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت مصوب ۱۳۸۶امکان دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت را از آنها گرفته است. 

یک راننده مینی‌بوس با بیان اینکه تسهیلاتی که هم‌اکنون بانک‌ها برای تعویض خودروهای فرسوده در اختیار دارندگان این دسته از خودروها قرار می‌دهد، بسیار سنگین است، ‌ تصریح کرد: وام‌هایی که به ما پیشنهاد شده است، با سود بالای بیست درصد و اقساط ماهیانه سه میلیون تومان است که هیچ یک از رانندگان توان بازپرداخت آنها را ندارند.

وکیل خانواده ستار بهشتی: متهم اصلی پرونده مشخص است









گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی امروز ۲۶ آذرماه اعلام کرد: "علیرغم مشخص شدن متهم در پرونده فوت ستار بهشتی (وبلاگ نویس ایرانی که در هنگام بازداشت درگذشت) متاسفانه این پرونده تا کنون به دادگاه نرفته است."
بعد از مرگ آقای بهشتی، گزارش‌هایی در مورد شکنجه شدن او در جریان بازداشت منتشر شد و مادرش نیز گفت که فرزندش به قتل رسیده است.
خانم پورفاضل در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به رضایت‌نامه‌ای که به امضای خانواده بهشتی رسیده است، گفت: "متاسفانه علیرغم اصراری که داشتم موفق به مشاهده رضایت نامه نشدم، اما بازپرس پرونده به من گفت که به دلیل وجود این رضایت نامه در پرونده نمی‌توانید آن را دنبال کنید و برای پیگیری پرونده باید رضایت نامه را پس بگیرید."
به گفته خانواه آقای بهشتی، آن‌ها دو روز پس از فوت ستار بهشتی رضایت نامه‌ای را امضا کرده‌اند، اما به گفته وکیل این خانواده، رضایت‌نامه‌ مذکور "به دلیل مشخص نبودن مجرم در آن زمان ارزش قانونی ندارد."
خانم پورفاضل با اشاره به اینکه او و خانواده آقای بهشتی با متهم اصلی پرونده ملاقات داشتند گفت: "با حضور ما در بازپرسی بین ۴ متهم از ۳ نفر خواستند که اتاق را ترک کنند، تنها یک نفر در اتاق باقی ماند و به ما گفته شد که وی متهم اصلی است. وقتی از متهم خواستم تا علت اصلی برخوردهای تند و غیرقانونی خود را بگوید تنها با التماس از خانواده بهشتی درخواست می‌کرد که وی را ببخشند، اما مادر ستار بهشتی خواهان قصاص مجرم اصلی پرونده است."
مرگ این وبلاگ‌نویس واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت، تا آنجا که مجلس ایران نماینده‌ای را مسئول پیگیری این پرونده کرد.
همچنین در آخرین اظهارنظر مقامات قضایی ایران غلامحسین محسنی‌ اژ‌ه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت که تعدادی از مأموران پلیس سایبری ایران در ارتباط با پرونده ستار بهشتی در بازداشت هستند و تأیید کرد که در این پرونده "تاکنون ضرب و شتم و بددهانی مشخص شده است."
مقام‌های قضایی تایید کرده‌اند که ستار بهشتی در روز نهم آبان توسط پلیس سایبری تهران دستگیر و به زندان اوین تهران منتقل شد، اما چهار روز بعد در حالی که در بازداشتگاه پلیس نگهداری می‌شد، درگذشت.
در پی مطرح شدن انتقادهای فراوان علیه پلیس فتا و پیگیری برخی از نمایندگان مجلس ایران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران سرهنگ محمدحسن شکریان، رییس پلیس فتای تهران را از کار برکنار کرد. اما بعد از مدتی اعلام شد که برکناری رئیس پلیس فتا ارتباطی با مرگ این وبلاگ نویس ندارد.

دادستان تهران: “اعدام” در انتظار متهم اصلی پرونده زورگیری اخیر









 در پی انتشار فیلم زورگیری در تهران و بازداشت زورگیران، دادستان تهران گفت: برای متهم اصلی پرونده اخیر زورگیری محاربه و سه متهم دیگر این پرونده سرقت مسلحانه تفهیم اتهام شده است.
عباس جعفری دولت آبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به آخرین جزئیات پرونده ۴ سارق مسلح اشاره کرد و گفت: نکات مهمی که در پرونده این ۴ متهم وجود دارد این است که هر نفر سابقه سرقت‌های قبلی را دارند و این امر نشان می‌دهد که متهمان از افرادی هستند که در این زمینه اقدامات مجرمانه داشته‌اند.
وی افزود: نکته دوم در این خصوص این است که هر ۴ متهم از خانواده متلاشی هستند که مشکلات زیادی نیز در خانواده آن‌ها وجود دارد.
دادستان در ادامه اظهار داشت: ۴۸ ساعت پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی پلیس فعالیت خود را آغاز و تلاش‌های پلیس منجر به دستگیری زورگیران شد.

سه زندانی در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند









 بامداد روز شنبه سه زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عفور میرزایی اهل روستای آغچل ارومیه و علی شیری اهل روستای بالو ارومیه دو تن از اعدام شدگان در محوطه زندان ارومیه هستند.
لازم به ذکر است از هویت فرد سوم تا کنون اطلاعی به دست نیامده است.

دوبلورهای "حریم سلطان" دستگیر شدند









دوبلورهای سریال "حریم سلطان" که در ایران اقدام به دوبله این سریال می‌کردند دستگیر و برای انجام مراحل قضایی راهی بازداشتگاه شده‌اند.
بنا به گزارش سینماپرس، مجموعه "حریم سلطان"، یکی از مجموعه‌های ماهواره‌ای است که طی مدت نمایش توانسته مخاطبان بسیاری را در ایران جذب کند.
این سریال که با دوبله فارسی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نمایش داده می‌شود، داستان حکومت سلطان سلیمان یکی از پادشاهان عثمانی را روایت می‌کند که درگیر مسائل روزمره کاخ و همسران خود است.
شاید یکی از دلایل جذب مخاطب ایرانی به این مجموعه، دوبله نسبتا مناسب آن در مقایسه با دیگر سریال‌هایی است که در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شد.
شنیده‌ها حاکی از آن است، با توجه به اینکه این سریال در ایران دوبله می‌شود، تعدادی از صداپیشگان مجموعه "حریم سلطان" و به خصوص صداپیشه شخصیت سلطان سلیمان مدتی پیش در ایران دستگیر شده و به زندان منتقل شده‌اند.

بیش از دو ماه و نیم بلا تکلیفی دو شهروند بهایی مشهد









دو شهروند بهایی ساکن مشهد با گذشت دو ماه از بازداشت کماکان بلاتکلیف در بازداشت نگهداری می شوند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو خواهر بهایی ساکن مشهد به نامهای نیکا و نوا خلوصی که در تاریخ ۵ مهر ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند پس از گذشت بیش از دو ماه و نیم از بازداشت همچنان بلاتکلیف در بازداشت نگه داشته شده اند.
قابل ذکر است اداره اطلاعات مشهد پس از اتمام دو ماه قرار اولیه بازداشت این دو شهروند بهایی، این دو فرد را به بند زنان زندان وکیل آباد منتقل کرده است.
هم چنین باید خاطر نشان ساخت تاکنون دلیل مشخص و روشنی جهت بازداشت این دو شهروند بهایی از طرف مسئولان قضایی و امنیتی به خانواده ایشان ارائه نشده است.

اجرای حکم عسل اسماعیل‌زاده








 عسل اسماعیل‌زاده فعال سیاسی که در دی ماه سال گذشته به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود، جهت اجرای حکم خود را به زندان اوین معرفی کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عسل اسماعیل‌زاده فعال سیاسی که در ۱۷ دی ماه سال گذشته به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری و ۸ ماه حبس تعلیقی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس ممحکوم شده بود، صبح امروز جهت اجرای محکومیت خود را به زندان اوین معرفی کرد.
گفتنی است، اتهاماتی که عسل اسماعیل‌زاده به خاطر آن‌ها محکوم شده است عبارتند از تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی.
عسل اسماعیل‌زاده هم‌چنین ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در حین بازگشت به منزل توسط نیروهای موسوم به لباس شخصی بازداشت شده بود و مدت ۳۱ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ به سر برد و یازدهم خرداد ماه سال ۹۰ با قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بود.

محاکمه مجدد همسر علی نجاتی، فعال کارگری










 شهناز سوگند، همسر علی نجاتی، فعال کارگری در شعبه دوم دادگاه انقلاب دزفول محاکمه شد. 

به گزارش کمیته هماهنگی، ساعت ۹ صبح روز گذشته شعبه دوم دادگاه انقلاب دزفول نامبرده را به اتهام تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار داده است. 

گفته می شود علت تفهیم این اتهام به دلیل پخش عکسی از علی نجاتی در رسانه ها اعلام شده است، هم چنین نامبرده پیشتر نیز تحت همین اتهام در شعبه ۱۰۲ دادگاه جزایی شوش محاکمه و از اتهام انتسابی تبرئه شده بود.

رضا انصاری‌راد، روزنامه‌نگار زندانی آزاد شد








رضا انصاری‌راد، روزنامه‌نگار زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین امروز آزاد شد.
به گزارش کلمه، رضا انصاری‌راد، زندان سیاسی که اردیبهشت ماه سال جاری برای اجرای یک سال حبس تعزیری به زندان رفته بود امروز در میان بدرقه ی زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ با شعار “یاحسین میرحسین” و سرود “سر اومد زمستون” این بند را ترک کرد.
رضا انصاری فرزند حجت السلام حسین انصاری راد، ریس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس ششم است که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.