۱۳۹۱ دی ۸, جمعه

بیانیه ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ در محکومیت رفتارهای غیرقانونی علیه زندانیان









 ۴۱ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در بیانیه‌ای با محکوم کردن رفتارهای غیرقانونی مسئولان اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد دخالت‌های غیر قانونی و روز افزون عوامل وزارت اطلاعات در امور بند ۳۵۰ باعث التهاب و تشنج هر چه بیشتر در این بند خواهد شد.
به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی در بیانیهٔ خود آورده‌اند: ما ضمن محکوم کردن این اقدامات مصرانه از مسوولان دستگاه قضایی و بخصوص رییس آن قوه می‌خواهیم از ادامه این اقدامات خلاف قانون که باعث نقض حقوق زندانیان شده ممانعت بعمل آورده، زندانیان فوق الذکر را به بند ۳۵۰ برگردانند.
اعتراض زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین به تبعید غیرقانونی مصطفی نیلی به زندان رجایی شهر، با آﻣﺎﺩﻩ ﺑﺎش گارد زندان ﭘﺸﺖ ﺩﺭﺏ ﺑﻨﺪ، به ایجاد تنش انجامید. نیلی در لحظه خداحافظی با هم‌بندی‌های خود گفت که به محض تبعید، دست به اعتصاب غذای نامحدود می‌زند. همزمان خبر می‌رسد که محمد سیف‌زاده هم به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی یا ارائه هرگونه دلیلی، از زندان اوین تبعید شده است.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
بسمه الله الرحمن الرحیم
در هفته‌های اخیر پس از افشاگری‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در زندان اوین در مورد شکنجه‌هایی که منجر به مرگ مظلومانه مرحوم ستار بهشتی شد، مسوولان زندان و عوامل اطلاعاتی به جای برخورد جدی با مجرمان، برخورد و اعمال فشار و محدودیت هر چه بیشتر زندانیان بند ۳۵۰ را در دستور کار خود قرار داده‌اند و هر روز به نحوی آن را اعمال می‌کنند.
در آخرین این اقدامات روز سه شنبه ۹۱/۱۰/۵ بدون هیچ توجیه قانونی آقای مصطفی نیلی را به زندان رجایی شهر منتقل کردند که مورد اعتراض شدید زندانیان بند ۳۵۰ قرار گرفت. پس آن در اقدامی ضد اخلاقی، مزورانه و به ویژه غیر قانونی، آقای سیدمحمد سیف‌زاده را که از حقوقدانان و وکلای شناخته شده و از مسن‌ترین زندانیان سیاسی دربند ۳۵۰ بوده و مدت هاست از بیماری جدی رنج می‌برد به بهانه انتقال به بهداری برای ادامه درمان معالجات دعوت کردند. اما بجای بهداری وی را ربودند و به زندان رجایی شهر منتقل کردند.
به نظر می‌رسد این موارد از دخالت‌های غیر قانونی و روز افزون عوامل وزارت اطلاعات در امور بند ۳۵۰ ناشی می‌شود و باعث التهاب و تشنج هر چه بیشتر در این بند خواهد شد.
ما ضمن محکوم کردن این اقدامات مصرانه از مسوولان دستگاه قضایی و بخصوص رییس آن قوه می‌خواهیم از ادامه این اقدامات خلاف قانون که باعث نقض حقوق زندانیان شده ممانعت بعمل آورده، زندانیان فوق الذکر را به بند ۳۵۰ برگردانند و به آن‌ها این کلام الهی را یاد آور می‌شویم که:
ولا یجرمنکم شنآن قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى واتقوا الله إن الله خبیر بما تعملون
سوره مائده آیه ۸
و دشمنی با گروهی از (مردم) به بی‌عدالتی وادارتان نکند، عدالت ورزید که به تقوا نزدیک‌تر است و از خدا پروا کنید، که اورا به آنچه می‌کنید آگاه است.
اسامی ۴۱ امضا کنندهٔ این بیانیه:
پوریا ابراهیمی
سیدمحمد ابراهیمی
اسدالله اسدی
حسن اسدی زیدآبادی
امیر اسلامی
رضا انتصاری
محمدصادق املشی
ابراهیم بابایی
سیدمصطفی بادکوبه‌ای
عماد بهاور
سیدعلیرضا بهشتی
امید بهروزی
امین چالاکی
سیاوش حاتم
مهدی خدایی
غلامرضا خانیان
امیرخسرو دلیرثانی
محمدعلی دادخواه
محمد داوری
علیرضا رجایی
محمد رضایی
علیرضا روشن
حسین زرینی
آرش سقر
علیرضا سیدیان
مسعود صادقی
محمدفرید طاهری قزوینی
سیامک قادری
ابوالفضل قدیانی
افشین کرم‌پور
حمید کرواسی
امید گرشاسبی
جعفر گنجی
فرشید لاهوتی
حمیدرضا مرادی
محسن میردامادی
عبدالله مومنی
سیداحمد هاشمی
محمدامین هاودی
فرشید یدالهی
محمدحسن یوسف پورسیفی

بهروز آلخانی زندانی سیاسی کرد در آستانه حکم اعدام / تصویر









 با تایید حکم بهروز آلخانی در دادگاه تجدید نظر این زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام، در آستانه اجرای حکم قرار گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهروز آلخانی به همراه ۱۵ تن دیگر در ۷ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در شهر سلماس به اتهام رابطه با پژاک بازداشت شد.
وی پس از چند ماه با اتهام جدید مشارکت در قتل دادستان خوی روبرو شد و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک به اتهام همکاری موثر با پژاک و قتل دادستان شهرستان خوی به اعدام محکوم شد.
پرونده بهروز آلخانی سپس با اعتراض وی به دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان حکم صادره از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه را نقض کرده و پرونده را به شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان ارجاع داد و حکم اعدام وی مجددا در این دادگاه به تایید رسید.
وی بیش از ۱ سال و نیم را در بازداشت وزارت اطلاعات ارومیه سپری کرد و تقریبا تمام این مدت را در سلول انفرادی بوده است.
برادر بهروز آلخانی به گزارشگر هرانا گفت: "بهروز در طی مدت بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته بود. با دریل مچ پای وی را سوراخ کرده بودند و انگشتان دستش را شکسته بودند."
پیمان آلخانی ادامه داد: "به سر وی شک الکتریکی وصل نمودند و به وسیله کابل هم بسیار مورد تعزیر قرار گرفته بود و بر اثر ضرباتی که به سر بهروز وارد کرده بودند وی تعادل روحی خود را از دست داده بود تا جایی که یکبار در جلسه دادگاه به درخواست وکیل تسخیری وی (آقای یدالله حصاری) مبنی بر وخامت وضع روحی بهروز جلسه دادگاه به تعویق افتاد."
وی همچنین ادامه داد: "برادر من به اتهام قتل دادستان خوی بنام (ولی حاجی قلی‌زاده) به اعدام محکوم شده است. در حالی که بهروز به هیچ وجه به قتل دادستان اعتراف نکرده است و تنها مدرکی که علیه وی موجود است اظهارات یکی از دوستان بهروز است که گفته در شب قتل دادستان خوی بهروز آلخانی را پریشان و نگران دیده است."
برادر وی همچنین گفت: "بهروز بی‌گناه است و در ترور دادستان هیچ‌گونه نقشی نداشته است، حتی خانواده دادستان نیز حاضر به شکاین از وی نشده‌اند و اکنون شاکی او مدعی العموم است."
گفتنی است، وضعیت جسمی و روحی بهروز آلخانی در زندان وخیم گزارش شده است و به تشخیص پزشکان وی باید در بیمارستانی خارج از زندان بستری شود ولی مسئولین زندان به بهانه نوع محکومیت وی از اعزام او به بیمارستان طفره می‌روند.
بهروز آلخانی همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام حمل و نگهداری سلاح گرم به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. برادر وی در این زمینه می‌گوید: "در هنگام بازداشت هیچ سلاحی از وی کشف نشده و تنها برای اینکه ادله کافی برای اثبات قتل دادستان در اختیار نداشتند این اتهام را به بهروز وارد نمودند."
از کسانی که به همراه بهروز آلخانی بازداشت شدند، اکبر اکبرلو نیز به ۱۳ سال زندان محکوم شده بود که هم اکنون آزاد شده است.

انتقال ۴ زندانی دیگر به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام








 در پی اعدام ۵ زندانی متهم به تجاوز به عنف، بعد از ظهر امروز ۴ زندانی دیگر به همین اتهام به سلول انفرادی بند قرنطینه زندان یاسوج منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از ۵ اعدام در ملاء عام، که صبح پنج‌شنبه در پارک ساحلی شهر یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد به وقوع پیوست، بعد از ظهر روز گذشته چهار زندانی دیگر به سلول انفرادی بند قرنطینه زندان مرکزی یاسوج منتقل شدند.
این ۴ زندانی که متهم به "تجاوز به عنف" می‌باشند بعد از ظهر پنج‌شنبه ‌۷ دی ماه به سلول انفرادی منتقل شدند و احتمال می‌رود که حکم ایشان شنبه صبح به مورد اجرا در آید.

تخریب کامل قبرستان بهاییان سنگسر









 قبرستان قدیمی بهاییان سنگسر بطور کامل توسط بولدوزر و کامیون زیر خاک و آوار مدفون شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود ۱۴ روز پیش در اواسط آذر ماه ۱۳۹۱ قبرستان قدیمی (اولی) بهاییان سنگسر بطور کامل توسط بولدوزر و کامیون زیر خاک و آوار رفته و بر روی تمام قبر‌ها خاک و سنگ ریخته شد تا دیگر هیچ قبری مشاهده نشود.
قبرستان بهاییان سنگسر از توابع سمنان در سال ۱۳۸۸ مورد هجوم افراد نا‌شناس ولی تحت حمایت نیروی انتظامی قرار گرفت؛ در آن سال غسالخانه را آتش زدند و بر تانکرهای آب دشنام نوشتند.
بعد از این واقعه دیگر اجازه دفن اموات به شهروندان بهایی داده نشد و پس از مدتی زمین جدیدی برای دفن اموات بهاییان به ایشان داده شد که چندی پیش ساختمان غسالخانه و دیوارهای کوتاه سنگی اطراف آن بطور کامل توسط عوامل نا‌شناس تحت حمایت نیروی انتظامی و قضایی محل، تخریب و کلیه نهال‌های درختان و گیاهان کاشته شده در آن هم کنده شد.
عکسهای زیر از آرشیو هرانا می‌باشد:

صدورحکم حبس برای ۲ شهروند کرد اهل سلماس








طی چند روز گذشته ۲ شهروند کرد اهل روستای دریک ازتوابع شهرستان سلماس به چهارسال و شش ماه حبس محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دلاور بادکان فرزند محمد اهل روستای دریک ازتوابع شهرستان سلماس و کیوان احمدی فرزند رشید، ۲ شهروند کرد توسط دادگاه انقلاب شهرستان خوی به اتهام همکاری با احزاب کردی مخالف دولت به ترتیب به شش ماه و چهارسال حبس محکوم شدند.
بنابراین گزارش، حکم صادره علیه این شهروندان ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدیدنظر خواهی در دادگاه استان خواهد بود.
لازم به ذکر است دلاور بادکان که قبلا به دفعات توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت وزندانی شده بود، چند ماه پیش دوباره طی پرونده متشکله به اتهام همکاری با یکی ازاحزاب کرد مخالف دولت بازداشت و بعد از یک هفته به زندان شهرستان سلماس منتقل و بعد از شش ماه به قید وثیقه موقت آزاد شده بود.

حمایت پانزده تن از زندانیان سیاسی از اعتصاب غذای افشین بایمانی









افشین بایمانی از روز ۲ دی ماه در اعتراض به عدم درمان و شرایط غیر انسانی که از سوی مسئولین در موردش به اجرا در آمده دست به اعتصاب غذا زده است.
۱۵ تن از زندانیان سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج در حمایت از وی و خواسته‌های مشروعش می‌گویند: محرومیت چندین چند سالِ دوست وهمبندی عزیزمان آقای افشین بایمانی که در تبعید بسر می‌برد درشرایطی است که فرزندان خرد سالش در شهر دور دستِ ماهشهر سالهاچشم انتظار وی می‌باشند.
افشین بایمانی مدت ۱۳ سال می‌باشد که درزندان بسر می‌برد ودارای مشکلات خانوادگی وشخصی فراوانی است ونیاز مبرم به مرخصی دارد. اما همواره مسئولین قضائی از اعطای این حق طفره رفته و وی را در محرومیت وفشارقرارداده‌اند.
متن کامل این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است را در زیر می‌خوانید:
اعتصاب غذا عالیترین جلوه اعتراض زندانی سیاسی است. درواقع زندانی سیاسی زمانی دست به اعتصاب غذا می‌زند که دیگر راهی برای او باقی نمانده باشد. و در حقیقت چنان از ظلم وبی عدالتی به تنگ آمده که ناچارا راهی خطرناک را انتخاب می‌کند که بیشترین صدمات و آسیبهارا بر جسم وجانش وارد می‌سازد.
محرومیت چندین چند سالِ دوست وهمبندی عزیزمان آقای افشین بایمانی که در تبعید بسر می‌برد درشرایطی است که فرزندان خرد سالش در شهر دور دستِ ماهشهر سالهاچشم انتظار وی می‌باشند. افشین به حکم حبس ابد محکوم شده و به حکم قانون ومنطق زندانیانی که حبس‌های طویل المدت دارند می‌بایست بیش از زندانیانی که حبس‌های کوتاه مدت دارند مشمول مرخصی و یا شاید امتیازات قانونی دیگر باشند.
اما متاسفانه علی رغم قولهای مساعدی که مسئولین قضائی به وی داده‌اند دراجرای آن خلف وعده کرده‌اند.
افشین بایمانی مدت ۱۳ سال می‌باشد که درزندان بسر می‌برد ودارای مشکلات خانوادگی وشخصی فراوانی است ونیاز مبرم به مرخصی دارد. اما همواره مسئولین قضائی از اعطای این حق طفره رفته و وی را در محرومیت وفشارقرارداده‌اند. ما تعدادی از زندانیان سیاسی سالن ۱۲ زندان گوهردشت کرج ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روحی آقای افشین بایمانی با حمایت از خواسته‌های ایشان مبنی بر اعطای مرخصی و آزادی مشروط خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر مسئولین قضائی به خواسته‌های به حق ایشان می‌باشیم.
اسامی به ترتیب حروف الفبا:
۱-    جعفراقدامی (شاهین)
۲-    افشین اسانلو
۳-    رحیم الیاسی
۴-    محمد بنازاده امیر خیزی
۵-    افشین حیدریان
۶-    نویدخانجانی
۷-    شاهرخ زمانی
۸-    رمضان سعیدی
۹-    جمشیدصادق الحسینی
۱۰-    صالح کهندل
۱۱-    سعید ماسولی
۱۲-    فرزاد مددزاده
۱۳-    زانیال مرادی
۱۴-    لقمان مرادی
۱۵-    میثاق یزدان‌نژاد