۱۳۹۱ دی ۱۰, یکشنبه

ممانعت از آزادی یک زندانی سیاسی پس از تحمل ۲۰ سال حبس









مسئولین زندان مرکزی ارومیه با وجود اتمام دوران محکومیت علی صادقی، زندانی سیاسی کرد از آزادی وی ممانعت به عمل می‌آورند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان با توجیح این موضوع که مدت زمان دوره بازداشت اولیه علی صادقی در اداره اطلاعات به ایشان ابلاغ نشده است از آزادی وی جلوگیری کرده اند.
علی صادقی بیش از ۲۰ سال پیش به اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان بازداشت شده است، وی می‌بایست در مهرماه سال ۹۱ آزاد شود.
این زندانی سیاسی هم اکنون در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه بسر می‌برد.

خودداری محمد سیف‌زاده از انتقال به دادگاه









سید محمد سیف‌زاده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی در پی احضار به دادگاه انقلاب و مخالفت وی با اعزام با لباس زندان از رفتن به دادگاه خودداری کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی صبح روز گذشته در ارتباط با پرونده جدیدی به دادگاه انقلاب احضار شد که به دلیل مخالفت از پوشیدن لباس زندان به دادگاه اعزام نشد.
سید محمد سیف‌زاده از وکلای سر‌شناس و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر است که آخرین بار در اردببهشت ماه ۱۳۹۰ در ارومیه دستگیر و به زندان اوین منتقل شد، وی اخیرا بدون اعلام قبلی و به صورت غیرقانونی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
سیف‌زاده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، با اتهامات "تاسیس کانون مدفعان حقوق بشر" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به ۹ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد و در تیرماه ۱۳۹۰ طبق حکم شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، رای صادره به ۲ سال حبس تقلیل یافت.

ماشاالله حائری به بیمارستان منتقل شد









 ماشاء الله حائری زندانی سیاسی سالخورده بند ۳۵۰ زندان اوین در پی مسمومیت دارویی ناشی از تجویز داروی اشتباه به بیمارستان لقمان و سپس در پی مشکلات تنفسی و قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماشاء الله حائری زندانی سیاسی سالخورده بند ۳۵۰ اوین که حدود دوماه پیش از سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به این زندان منتقل شده بود، سه روز پیش چهارشنبه ۶ دی ماه در پی مسمومیت دارویی ناشی از تجویز اشتباه دارو به بیمارستان لقمان منتقل شد.
وی همچنین شب جمعه ۸ دی ماه به دلیل مشکل تنفسی و قلبی به بیمارستان طالقانی اعزام و بستری گردید. پزشکان همچنین برای این زندانی سیاسی سالخورده مشاوره اعصاب و روان تجویز کرده‌اند، زیرا که وی تعادل روحی و روانی خود را بر اثر شکنجه‌ها و فشارهایی که در طی دوره بازداشت و زندان به ایشان وارد شده از دست داده و به شدت دچار افسردگی گشته است.
یکی از نزدیکان ماشاء الله حائری که خواست نامش فاش نشود به گزارشگر هرانا گفت: "وی با لباس زندان و دستبند و پابند به بیمارستان منتقل شده است و تا این لحظه اجازه ملاقات با بستگان درجه اول را نیز به وی نداده‌اند."
لازم به یادآوریست، وی در بدو ورود خود به بند ۳۵۰ زندان اوین نیز یکبار دچار حمله قلبی گردیده بود و به همین علت به مدت یک هفته در بیمارستان طالقانی بستری شده بود.
گفتنی است، وی در بند ۳۵۰ به دلیل نبود تخت خالی در طبقه اول مجبور به استفاده از تخت‌های چند طبقه شده بود که همین امر نیز موجب چندین بار سقوط ایشان از تخت طبقه دوم و مصدومیتشان گردیده بود.
ماشاءالله حائری از زندانیان سیاسی دههٔ ۶۰ که در وقایع بعد از انتخابات به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین بازداشت و به ۱۵ سال حبس محکوم شده است؛ در شرایطی که به علت اوضاع نامساعد جسمی‌اش در مرخصی استعلاجی شش ماهه بسر می‌برد، به همراه همسرش بازداشت و به زندان بازگردانده شد.

تفتیش منزل ۲ شهروند کرد در سلماس








نیروهای امنیتی منزل ۲ شهروند کرد سلماسی را تفتیش کرده و خانواده ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه پنجشنبه هشتم دی ماه سال ۱۳۹۱ نیروهای امنیتی به فرماندهی سرگرد حسن احمدی درسلماس به منزل صمد علیزاده فرزند عین الدین اهل "کوزه رش" وابراهیم خدری فرزند درویش اهل "قزل کند" شهروندان کرد ساکن شهرسلماس مراجعه و ضمن تفتیش منزل، به افراد خانواده این ۲ شهروند نیزتعرض نمودند.
این اقدام نیروهای امنیتی و لباس شخصی به شکلی زننده و بدون ارائه حکم قانونی و قضایی صورت گرفته است.
درضمن اتهامات مطرح شده از سوی نیروهای امنیتی نسبت به این ۲ شهروند کرد هنوز از سوی مقامات امنیتی ایران مطرح نشده است.

احضار فرزندان مهدی خزعلی به دادسرای اوین








زهرا خزعلی دختر مهدی خزعلی زندانی سیاسی برای بازجویی و ارائه پاره‌ای توضیحات به دادسرای مقدسی زندان اوین احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی پیش از این در حمله مامورین به جلسه هفتگی سرای اهل قلم به همراه پدر و برادر خود و تعدادی از حاضران در جلسه بازداشت شده و چند ساعت را تحت بازجویی گذرانده بود.
محمد صالح خزعلی پسر دکتر خزعلی نیز همزمان به صورت تلفنی به دادسرای مقدسی احضار شده است.
احتمال می‌رود این احضار‌ها برای تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر مهدی خزعلی و خانواده وی باشد.

اخراج ۳۰۰ کارگر کارخانه همگام خودرو آسیا









به دنبال بحران در خودرو سازی‌ها و کارخانه‌های قطعه سازی، از ۶۵۰ کارگر کارخانه همگام خودرو آسیا ۳۰۰ نفر از آنان از اول سال جاری بصورت تدریجی از کار خود اخراج شده‌اند و بر شدت کار در این کارخانه افزوده شده است. 

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این کارخانه تولید کننده بدنه پژو ۲۰۶، قطعات خودرو رانا و خودوری ال۹۰ و طرف قرارداد مستقیم با شرکتهای ایساکو، ساپکو و ایران خودرو است. گذشته از اخراج ۳۰۰ کارگر این کارخانه، ۳۵۰ کارگر شاغل این کارخانه نیز در شرایط مشقت باری مشغول بکار هستند. 

این کارگران از شهریور تا سوم دی ماه جاری دستمزدهای خود را دریافت نکرده بودند و از سوی دیگر کارفرما بطور غیر قانونی مرخصی سالیانه کارگران را کاهش داده و بمدت ۱۵ دقیقه ساعت کار روزانه را افزایش داده است به همین دلیل کارگران این کارخانه در اعتراض به شدت کار و عدم پرداخت دستمزد‌هایشان روز سوم دی ماه بمدت یک روز بطور یکپارچه‌ای دست به اعتصاب زدند و در مقابل درب اداری کارخانه دست به تجمع زدند. 

در این اعتصاب صیادی مدیر عامل کارخانه به کارگران اظهار داشت: شرکتهای اصلی یعنی ایران خودرو و ایساکو و ساپکو بابت تولیدات کارخانه به درستی پول به ما نمی‌دهند وما هم پول نداریم که به شما بدهیم هرکاری می‌خواهید بکنید. 

با اینحال کارفرمای کارخانه ناچار شد روز پس از اعتصاب، دستمزد شهریور و دو روز بعد دستمزد مهر ماه کارگران را پرداخت کند اما هیچ اقدامی در رابطه با بر قراری مرخصی قانونی سالیانه و افزایش ۱۵ دقیقه کار روزانه انجام نداد. کارگران کارخانه همگام خودرو آسیا در اعتراض به شرایط خود تیر ماه سالجاری نیز دست به اعتصاب زده بودند. این کارخانه درمنطقه شهرک صنعتی علویجه اصفهان قرار دارد.

وضعیت نگران کننده یکی از بهاییان بازداشت شده در گنبد کاووس









کورش زیاری از شهروندان بهایی بازداشت شده ساکن گنبد کاووس از وضعیت جسمی نگران کننده‌ای برخوردار است و مسئولین کماکان از آزادی وی به قید وثیقه امتناع می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کوروش زیاری فرزند محمد، از شهروندان بهائی ساکن گنبد کاووس، روز ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۱ بین ساعات ۱۲ الی ۱۳ ظهر مفقود شد.
بعد از ظهر‌‌ همان روز، از طرف اداره اطلاعات گنبد، به خانواده ایشان اطلاع دادند که آقای زیاری در اداره اطلاعات در بازداشت بسر می‌برد.
ایشان مقارن روز ۲ آذر ماه، از زندان مرکزی گرگان "زندان امیر آباد" که در فاصله این ۲ روز به آنجا منتقل شده بودند، به همراه ۶ نفر از دستگیر شدگان بهائی در گرگان که از مدتی قبل در زندان مرکزی گرگان بودند، به زندان اوین در تهران منتقل شدند.
باوجود مراجعات مکرر خانواده‌های این افراد به مراجع ذی ربط، هنوز قرار آزادی یا وثیقه صادر نشده و در ۲ دی ماه ۱۳۹۱ این ۷ نفر را به زندان رجایی شهر کرج منتقل نمودند.
گفتنی است، آقای زیاری حدود دو ماه قبل از بازداشت، تصادف کرده و تاندون پای وی پاره شده و مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و پیش از بازداشت تحت فیزیوتراپی قرارگرفته بودند که درمان وی عملا بدلیل بازداشت متوقف مانده است و این همه در حالی است که ایشان هنوز نیاز به مداوا و فیزیوتراپی دارند زیرا برگشت خون به پایشان امکان پذیر نیست و روز به روز شرایطشان سخت‌تر می‌شود.
لازم به یادآوریست، ایشان دارای ۲ فرزند پسر (فارس، ۲۵ ساله و فاران ۲۳ ساله) هستند و فاران از ناحیه پا فلج بوده و برای ملاقات با پدر معمولا با مشکل مواجه می‌شود.

یک کشیش ارمنی تبار در تهران بازداشت شد










 ورویر آوانسیان کشیش یک کلیسای خانگی با مراجعه ماموران امنیتی به مراسم کریسمس بازداشت شد.
به گزارش محبت نیوز، ورویر آوانسیان در روز پنجشنبه مورخ ۷ دی ماه ۱۳۹۱ به همراه ۵۰ تن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان ساکن تهران، که به مناسبت زاد روز تولد عیسای مسیح در خانه ای واقع در منطقه شمالی تهران گردهم آمده بودند، با دخالت ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
ماموران لباس شخصی در همان شب به منزل ایشان مراجعه و اقدام به ضبط وسایل شخصی ایشان از جمله کامپیوتر، کتابهای مسیحی، دی وی دی و سی دی و بهمراه بسیاری از موعظات و آهنگها و سرودهای پرستشی کردند.
بازداشت کشیش «ورویر آوانسیان» در حالی صورت می گیرد که او در حال حاضر بدلیل مشکلات و ناراحتی کلیه های خود نیازمند مراقبت های ویژه می باشد و همچنین مجبور است که هر هفته در چند نوبت دیالیز شود.
کشیش «ورویر آوانسیان» ۶۰ ساله از مسیحیان ایرانی ارمنی است. وی در ایام جوانی و درسالهای پیش از انقلاب اسلامی از خوانندگان محبوب و شناحته شده در بین ارامنه ایران بود و پس از انقلاب اسلامی وارد خدمت کلیسایی و در انتشارات مسیحی «حیات ابدی» مشغول به خدمت شد.
کشیش «ورویر» سپس فعالیت های هنری خود را به عنوان رهبر گروه پرستش کلیسای فارسی زبان جماعت ربانی مرکز در تهران گسترش داد.
گفتنی است، پنجاه نوکیش مسیحی حاضر در این مراسم نیز با فرمهای چاپی از پیش آماده شده در همان محل مورد بازجویی قرار گرفتند.

شش تن از زندانیان سلفی اعدام شدند








شش زندانی سنی موسوم به "سلفی" که گفته می شود در ترور یک روحانی اهل سنت نقش داشتند، روز پنج شنبه اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شش تن از زندانیان سلفی محکوم به اعدام که در آبان ماه سال جاری به زندان قزل حصار انتقال یافته بودند سحرگاه روز پنج شنبه هفتم دی ماه ۹۱ اعدام شدند.
یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده اعدام شدگان گفت: "قرار است تشییع این افراد توسط مقامات امنیتی برگزار شود و تنها به یک نفر از اعضای خانواده اجازه حضور در مراسم تشییع جنازه داده شده است."
بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی، هوشیار محمدی از سوی مقامات قضایی متهم به عضویت در گروه سلفی بودند روز پنج شنبه اعدام شدند.
گفتنی است، چهار تن دیگر از متهمان این پرونده نیز به نامهای حامد احمدی، کمال مولایی، جهانگیر دهقانی و جمشید دهقانی به سلول انفرادی منتقل شده و در اعتصاب غذا بسر می برند.

لازم به توضیح است تمامی این افراد در تیرماه سال ۹۰ از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب شهر تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام عضویت در گروهای سلفی و مشارکت در ترور به اعدام محکوم شده‌اند. این افراد فاقد وکیل تعیینی بوده و حکم آن‌ها در دیوان عالی کشور نیز تائید شده و در ماه‌های گذشته پرونده ایشان جهت اجرای حکم به دایره اجرای احکام زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده بود.