۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

سلامت جسمی صالح الدین مرادی در خطر است









وضیعت جسمی صالح الدین مرادی از دراویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز وخیم گزارش شده است. وی ماه‌هاست که از درد کلیه رنج می‌برد و اکنون نیز دچار خونریزی داخلی شده است.
بنا به گزارش مجذوبان نور، آقای صالح الدین مرادی که ماه‌هاست از درد کلیه رنج می‌برد، حال به خونریزی داخلی و سوء تغذیه شدید مبتلا شده است و تاکنون نیز پیگیری خانواده این درویش برای رساندن وی به مراکز درمانی نیز هیچ نتیجه‌ای نداشته، به طوری که در اعزام این درویش به بیمارستان هیچ گونه معالجه‌ای برای این زندانی عقیدتی صورت نگرفته و بدون معاینه توسط پزشک به زندان بازگردانده شد.
این زندانی عقیدتی حتی در جلسه رسیدگی به پرونده خود که در روز دوشنبه ۱۱ دی ماه در شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد نیز از وضیعت جسمی مناسبی برخوردار نبود به طوری که قادر به دفاع از خود نشد.
گفتنی است که قاضی پرونده در جلسه دادگاه با توجه به وضیعت جسمی و ۱۶ ماه تحمل زندان، برای آزادی وی قرار کفالت صادر کرد، اما این درویش گنابادی با رد این پیشنهاد توضیح داده است که: "تا برادران و هم مسلکان من نیز به همین جرم در زندان محبوس هستند، حاضر به آزادی مشروط نیستم. این قرار کفالت بایستی از‌‌ همان اول صادر می‌شد تا من ۱۶ ماه را در زندان سپری نکنم."

یک نهاد حقوق بشر: اعدام در ایران با کمک ۳.۶ میلیون پوندی بریتانیا









یک گروه بریتانیایی مدافع حقوق بشر گفته است که ایران ۳.۶ میلیون پوند کمک از بریتانیا برای مبارزه با قاچاق موادمخدر دریافت کرده اما این مبلغ را صرف اعدام مجرمان کرده است.
سازمان «رپریو»، نهاد مدافع حقوق زندانیان، در گزارشی که روز چهارشنبه دوم ژانویه منتشر کرد، با اعلام این خبر تائید کرده که تشخیص ارتباط میان کمک بریتانیا به دولت ایران برای مبارزه با موادمخدر و هزینه کردن این کمک برای اعدام‌ها در این کشور «کار دشواری نیست».
براساس گزارش این سازمان کمک دولت بریتانیا به برنامه مبارزه با موادمخدر ایران ازطریق مستقیم و ازطریق «اداره مبارزه با جرائم و موادمخدر سازمان ملل» از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۱  بیش از چند میلیون پوند و شامل عینک‌های دید در شب، ج.پی.اس (مکان‌نمای راهنما در جاده‌ها) و آموزش نیروهای اجرایی ایران بوده است.
طبق این گزارش ایران از این کمک چند میلیون پوندی برای اعدام صدها مجرم مرتبط با موادمخدر استفاده کرده و سرانه اعدام در این کشور بالاتر از هر جای دیگری در دنیا است.
این نهاد بریتانیایی به نقل از سازمان عفو بین‌الملل نوشته است: مجرمان موادمخدر بخش بزرگی از اعدامی‌های ایران را تشکیل می‌دهند. از مجموع ۶۰۰ اعدامی در سال ۲۰۱۱ در ایران، ۴۸۸ نفر در ارتباط با جرم موادمخدر اعدام شدند.
رپریو هشدار داده که در اعطای کمک دولت بریتانیا به مبارزه با موادمخدر دولت ایران هیچ شروطی برای جلوگیری از هزینه شدن این کمک در راه اعدام و نقض حقوق بشر پیش‌بینی نشده است.
طبق این گزارش «دولت بریتانیا از سال ۱۹۹۸ بیش از ۳.۶ میلیون پوند برای مبارزه با موادمخدر به ایران کمک کرده است.
مایا فوآ، بازرس رپریو، گفته است: این ظالمانه است که بریتانیا که قرار است به منسوخ شدن مجازات اعدام پایبند باشد، درواقع هزینه اعدام‌های مرتبط با جرایم موادمخدر در ایران را تامین کرده است.
این مدافع حقوق بشر افزوده است: هر سال صدها نفر ازجمله کودک، افراد آسیب‌پذیر و بی‌گناهانی که سپر بلای دیگران شده‌اند، در ایران اعدام می‌شوند و این‌که بریتانیا بخشی از این تراژدی بوده، شرم‌آور است.
طبق کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، هر فرد زیر ۱۸ سال کودک به حساب می‌آید.
ایران تراتزیت عمده قاچاق موادمخدر از افغانستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، روسیه و اروپا است و طبق گزارش‌ها بیشترین حجم موادمخدر دنیا در این کشور کشف و ضبط شده است.
این در شرایطی است که مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ادعا کرده‌اند که بیش از یک میلیارد دلار را برای انسداد مرزها به روی عبور قاچاق موادمخدر هزینه کرده‌اند.
دولت بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱۱ به‌طور مشترک با ایران پروژه‌ای را با هدف ارتقای تحقیقات مربوط به مبارزه با موادمخدر سرمایه‌گذاری کرد و درنتیجه این همکاری مشترک بیش از ۲۸ هزار کیلوگرم تریاک، هروئین، حشیش، مورفین و شیشه در ایران کشف و ضبط شد.
هم‌زمان سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفته است که این کشور از سال ۲۰۰۷ به بعد هیچ کمکی را در اختیار دفتر اداره مبارزه با جرائم و موادمخدر سازمان ملل در تهران قرار نداده است.
این سخنگو تاکید کرده که دولت بریتانیا به‌طور جدی به حقوق بشر توجه دارد و مخالف مجازات اعدام برای هرگونه جرم ازجمله جرایم موادمخدر است و اعدام در ایران را همواره محکوم کرده است.
چند ماه پیش نیز دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که کمک‌های مالی به برنامه مبارزه با موادمخدر ایران بدون در نظر گرفتن تبعات حقوق بشری آن موجب ادامه نقض سیستماتیک حقوق بشر متهمین پرونده‌های مواد مخدر می‌شود.

اعتصاب غذای مجدد مهدی خزعلی









مهدی خزعلی که پیش از این با قول فراهم شدن شرایط قانونی و مساعدت جهت آزادی همراهانش از سوی مسوولان زندان، اعتصاب غذای خود را شکسته بود، مجددا در اعتراض به ادامه رفتارهای غیرقانونی بازجویان و نهادهای قضایی و انتقال مجدد به بند ۲۰۹ وارد اعتصاب غذا شده است.
بنا به گزارش کلمه، مهدی خزعلی دوشنبه گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان و جابجایی‌های متعدد در بندهای زندان اوین، با خانواده خود ملاقات کرده است.
در این دیدار که در بازپرسی اوین انجام شده، وی نسبت به بدقولی‌ها و عدم رعایت موازین قانونی در برخورد با وی شکایت کرده است. ملاقات حضوری خانواده خزعلی با وی پس از حدود ۶۳ روز انجام شده است.
پیش از این گزارش شده بود که فرزندان مهدی خزعلی به دادگاه احضار شده و مورد سوال قرار گرفته‌اند.
دادگاه برای دختر خزعلی که پیش‌تر احضار شده بود قرار منع تعقیب صادر کرده است، ولی هنوز خبری از تصمیم دستگاه قضایی برای همسر و برادر مهدی خزعلی در دست نیست.
مهدی خزعلی، که پیش از این نیز در اعتراض به رفتارهای فراقانونی و محدودیت‌های فراوان دست به اعتصاب غذا زده بود، تصمیم گرفته است مجددا در اعتراض به عدم آزادی همراهانش و همچنین انتقال غیرقانونی خود به بند ۲۰۹، اعتصاب غذای خود را سر گیرد. پیش از این وی با قول مساعد مسوولان زندان و بازجوی خود مبنی بر آزادی همراهانش اعتصاب غذایش را شکسته بود، اما پس از شکستن اعتصاب غذا وی بدون هیچ توضیحی به بند ۳۵۰ منتقل شد.
نزدیک به هفتاد روز از بازداشت این فعال سیاسی منتقد می‌گذرد در حالی که بیشتر روزهای آن را در اعتصاب غذا بوده و به نظر می‌رسد فشار به خانواده و اطرافیان مهدی خزعلی نشان از تلاش‌های مضاعف برای انزوای فعالین سیاسی دارد.
مهدی خزعلی متولد ۱۳۴۴ در قم، پزشک متخصّص چشم پزشکی، فرزند آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، مدیر انتشارات حیّان و بنیان‌گذار مؤسّسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح است. وی پس از آنکه به انتقاد از راهپیمایی دولتی ۱۳ آبان پرداخت و خواهان حضور مردم و منتقدین در این روز در اعتراض به وضع موجود شد بازداشت شد.

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی آذر ۹۱









در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در آذر ماه سالجاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۲ آذر: شش شهروند بهایی بازداشت شده در گرگان به نامهای "پیام مرکزی"، "فرهاد فهندژ"، "سیامک صدری"، "فواد فهندژ"، "فره‌مند ثنایی" و "کمال کاشانی" به همراه "کوروش زیاری" شهروند بهایی بازداشت شده در گنبد کاووس به زندان اوین تهران منتقل شدند این شهروندان بهایی چندی بعد به زندان رجایی شهر منتقل شدند.
۷ آذر: دو شهروند بهایی ساکن گرگان به نامهای «بهنام کیانی» و «بهنام حسنی» که در اواخر مهر ماه بازداشت شده بودند به قید وثیقه آزاد شدند.
۹ آذر: محل کار یک شهروند بهایی ساکن اصفهان به نام «پوریا پورخرسند» توسط ماموران امنیتی بازرسی و پس از ضبط وسایل شخصی، نامبرده به اداره اطلاعات احضار شد.
- ماموران به محل کسب یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «اکبر‌پور حسینی» مراجعه و به بهانه واهی شروع به تفتیش و غارت مغازه نامبرده کرده و در خاتمه نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان از اموال وی را ضبط کردند. قابل ذکر است اکبرپورحسینی مجکوم به ۲ سال و ۴ ماه حبس تعزیری می‌باشد که حکم مزبور در مرحله تجدید نظر قرار دارد.
۱۲ آذر: سه شهروند بهایی ساکن ساری به نام‌های «بهزاد ذبیحی»، «اشکان زمانی» و «انور مسلمی» پس از تفتیش منازلشان بازداشت شدند.
۱۳ آذر: «پوریا‌پور خرسند» و همسرش «المیرا بصیری» پس از احضار و معرفی خود به اداره اطلاعات بازداشت شدند.
- «اشکان بدیعی ارانی» شهروند بهایی ساکن کرج که در اواسط آبان ماه به همراه برادرش بازداشت شده بود پس از برگزاری دادگاه به قید وثیقه معادل ۵۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد شد.
۱۴ آذر: سه شهروند بهایی بازداشت شده در ساری پس از تفهیم اتهام به مشهد منتقل شدند.
-     «نوید معلم» و «شهنام جذبانی» دو شهروند بهایی ساکن می‌نودشت پس از ۴۸ روز بازداشت به قید وثیقه از زندان گرگان آزاد شدند.
۱۵ آذر: چهار نفر از زندانیان بهایی سمنان به نامهای «سیامک ایقانی»، «افشین ایقانی»، «عرفان احسانی» و «بهفر خانجانی» جهت انجام اعترافات تلویزیونی به مدت ۴ ساعت تحت فشار قرار گرفتند که با مقاومت افراد مذکور مواجه شد.
- قبرستان بهاییان یزد توسط ماموران مورد هجوم قرار گرفت و فضای سبز و درختان آن از بین برده شد و قبرستان تخریب گردید.
۲۱ آذر: «بهنام ممتازی» شهروند بهایی ساکن قزوین پس از بازرسی منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب و عکس‌های مذهبی توسط ماموران اداره اطلاعات قزوین بازداشت شد.
-     «ساناز تفضلی» شهروند بهایی ساکن مشهد جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری خود را به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب مشهد معرفی و به زندان وکیل آباد منتقل شد.
۲۲ آذر: ماموران اداره اطلاعات شیراز به منزل یک شهروند بهایی به نام «عدنان رحمت پناه» مراجعه کرده و پس از تفتیش محل و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی، نامبرده را نیز بازداشت می‌کنند.
۲۴ آذر: ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی مهرشهر کرج مراجعه کرده و پس از تفتیش محل و کیف حضار، ۲۰ شهروند بهایی حاضر در منزل مذکور را بازداشت نمودند کلیه بازداشت شدگان بجز پنج نفر تا نیمه شب آزاد شدند.
۲۵ آذر: طی روزهای اخیر، قبرستان قدیمی بهاییان سنگسر بطور کامل تخریب شد و بر روی کلیه قبر‌ها خاک و سنگ ریخته شد تا به هیچ صورت قابل شناسایی نباشد.
۲۷ آذر: طی روزهای اخیر ماموران در کسوت خبرنگاران شبکه پرس تی وی به هواخوری زندانیان بهایی سمنان رفته و سعی کرده‌اند با ایشان مصاحبه و فیلمبرداری کنند که با عدم قبول مصاحبه توسط زندانیان بهایی مواجه می‌شوند سپس به سالن ملاقات می‌روند و با خانواده‌ها، مصاحبه و فیلمبرداری می‌کنند در طی همین روز‌ها گروه فیلمبرداری به بعضی از کارخانه‌ها و محل‌های کسب پلمپ شده بهاییان سمنان هم رفته و ضمن فیلمبرداری با صاحبان آنجا مصاحبه می‌کنند.
- دو نفر از پنج شهروند بهایی بازداشت شده در مهرشهر کرج آزاد شدند ولی از وضعیت سه بازداشت شده دیگر اطلاع چندانی دردست نیست.
۲۸ آذر: ماموران امنیتی به منزل «مونا مجیدی» شهروند بهایی ساکن سنگسر (از توابع سمنان) مراجعه و نامبرده را به همراه کودک ۹ ماهه‌اش جهت گذراندن محکومیت ۶ ماه حبس تعزیری به زندان سمنان منتقل نمودند.
۲۹ آذر: ملاقات حضوری زندانیان زن بهایی زندان وکیل آباد مشهد بدون ارائه دلیل مشخص در هفته مزبور لغو شد قابل ذکر است ۹ شهروند بهایی در بند عقیدتی نسوان زندانی هستند.
۳۰ آذر: سه شهروند بهایی ساکن ساری که در مشهد بازداشت بودند بطور موقت به قرار وثیقه آزاد شدند انور مسلمی و بهزاد ذبیحی با وثیقه ملکی معادل ۵۰ میلیون تومان و اشکان زمانی     با جواز کسب آزاد شد.

انتقال راحله ذکایی به زندان قرچک ورامین










راحله ذکایی از زندانیان محبوس در بند زنان زندن اوین، پس از بازگشت از مرخصی، روز چهارشنبه ششم دیماه به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.
بنا به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این زندانی عادی بعد از بازگشت از مرخصی، در تاریخ چهارشنبه ششم دیماه و چند روز پس از درگیری با ماموران بازرسی زندان اوین به دلایل واهی و به علت گزارش ماموران زندان به مقامات بالا‌تر، به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.
بر اساس اخبار رسیده، راحله ذکایی، زندانی عادی که در اعتصاب غدای اخیر زندانیان سیاسی زن شرکت کرده بود، طی تماس‌های مکرر با اعضای خانواده‌اش از سرمای شدید زندان قرچک ورامین و وضعیت نگران کننده روحی خودش خبر داده است.