۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

نامه وحید اصغری به ریاست زندان اوین









وحید اصغری که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام راه اندازی سایت‌های مستهجن، ضد دینی و سیاسی به اعدام محکوم شده است در سال ۸۷ همزمان با بازداشت جمعی از فعالین سایبری در یک پروژه امنیتی از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برای دیگر متهم این پرونده به نام‌ سعید ملک‌پور نیز که تحت عنوان پروندهٔ مضلین محاکمه شدند، حکم اعدام صادر کرده بود و هم‌چنین دیگر متهم این پرونده، حسن سی‌سختی را به حبس ابد محکوم نموده است. نامبردگان هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برند.
در زیر متن کامل نامه وحید اصغری به ریاست زندان اوین را مطالعه می‌کنید:
نامه وحید اصغری به رییس زندان اوین
اینجانب پوشش اجباری جدید را برای متهمان غیر قانونی و ضد انسانی دانسته و تضییع حقوق متهم می‌دانم و به هیچ وجه من الوجوح حاضر به پوشیدن لباس یکدست به منظری که اجبار به پوشیدن آن شده است نخواهم شد و نسبت به اعمال زور و خشونت علیه خودم که غیر قانونی و ضد انسانی است هشدار می‌دهم.
بنده اگر هم با گونی به خارج از زندان اعزام شوم هرگز حاضر به لب گشودن یا امضای هیچ مدرک و سندی یا صورت جلسه‌ای در اعتراض به اجبار این پوشش نخواهم شد و عملتان در اعزام اجباری من عملا بی‌نتیجه خواهد ماند و خداوند شاهد اعمال ماست.
بدینوسیله بنده از اعزام به هر کجا با پوشش اجباری زندان و دستبند در هر زمان و تحت هر شرایطی اعلام انصراف می‌کنم و درخواست بذل توجه به این موضوع و صدور حکم لغو این مصوبه غیر موجه و غیرقانونی را دارم. اعلام می‌دارم که بینی و گوش من در بند غیرقانونی و شکنجه‌گاه ضد بشری ۲ الف بخاطر مخالفت با همکاری با بازجویان و شکنجه گران و ناقضان حقوق بشر و هر قانون و هر مصوبه ضد بشری دیگر در جامعه که ازادی‌های اساسی مردم را از بین می‌برد شکسته است و آسیب شدید دیده است به خاطر مخالفت با پوشش اجباری آن‌ها از اعزام بنده به بیمارستان امتناع کردند و اکنون و هر زمان دیگری نیز حاضر به انجام هیچ دستور ضد حقوق بشری و اجرای هیچ مصوبه غیرقانونی نیستم و نخواهم بود.
اگر می‌خواهید قانون را اجرا کنید ابتدا تلفن‌ها و ملاقات‌های حضوری و مرخصی‌ها و..... را نسبت به تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی اجرا نمایید و شبه غذای زندان اوین را تبدیل به غذای سالم نمایید. بندهای غیر قانونی و به شهادت قربانیان شکنجه گاههای ۲ الف و بند ۲۰۹ و ۲۴۰ و ۲۴۱ وانفرادی‌های دیگر را ببندید و مصوبات ضد بشری را لغو نمایید.
در زندان امنیت جانی و روانی نداریم و هر آن ممکن است ما را به ارگانهای نظامی و امنیتی شکنجه گر تحویل دهید یا به انفرادی بیندازید.
زندان اینگونه اداره نمی‌شود که اختیارات رییس زندان را (ملاقات حضوری، مرخصی، نقل و انتقال زندانی اعطا و قطع تلفن و حتی غذای زندان که دو جور برای دو نوع متهم «است) را دادستان فراقانونی از رییس زندان بگیرد و و نهادهای نظامی و اطلاعاتی ناقض حقوق بشر در ان جولان دهند و هر یک بندی خودمختار و ضد قانونی برای خود در هر گوشه‌ای از اوین بسازند و مسقلا اداره کنند و ما را شبانه چندین روز متوالی به مخفی گاههای وزارت اطلاعات و سپاه در بیرون از شهر انتقال دهند و هیچ امار ورود و خروجی نیز ثبت نشود.
همه می‌دانیم که حکمرانان واقعی اوین بازجویانی هستند که نماینده سپاه و وزارت اطلاعات هستند و حتی رییس زندان و رییس جمهور را نیز به بندهای مستقل خود راه نمی‌دهند.
بنده از رییس جمهور و اقای احمد شهید و نمایندگان مجلس و کلیه نهادهای حقوق بشری داخلی و بین المللی و.... دعوت می‌نمایم به اوین بیایید تا من شکنجه گاه‌ها و انفرادی‌ها و ابزارهای متنوع شکنجه و شکنجه گران را مستندا و عینا نشانتان بدهم.
همان بندهایی که رییس قوه و رهبر از افشا شدن آن‌ها و حتی از بازدید رییس جمهور نظام خودشان از آن‌ها بیمناک و هراسانند.
اعزام بنده به بیمارستان را نیز به خاطر خوداری از پوشیدن لباس اجباری و دستبند به بیمارستان لغو نمودید به همین خاطر شما رییس زندان و راس نظام مسئول ار بین رفتن و به خطر افتادن سلامتی من و دیگرانی مثل من هستید.
وحید اصغری بند ۳۵۰ زندان اوین

شکایت ۶۰ تن از رانندگان شرکت واحد به اداره کار / تصویر









حدود ۶۰ نفر از رانندگان شرکت واحد جهت شکایت از عملکرد شوراهای اسلامی کار به اداره کار مراجعه کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۷ دی ماه سال جاری، حدود ۶۰ نفر از رانندگان شرکت واحد جهت رسیدگی به شکایت ایشان از عملکرد شوراهای اسلامی کار سامانه یک به اداره کار شمال‌غرب مراجعه نمودند و خواهان انحلال شوراهای اسلامی کار شدند.
گفتنی است، شوراهای اسلامی کار که برای حمایت از حقوق کارگران تاسیس گردیده، با فشارهای دولتی تبدیل به ابزاری برای سرکوب ایشان شده است.
موضوع شکایت ایشان ماده ۲۲ قانون شوراهای اسلامی کار بوده است که از قبل قرار بود در اداره کار شمال‌غرب رسیدگی شود.
غلامرضا غلامحسینی از اعضای سندیکای شرکت واحد در این زمینه به گزارشگر هرانا گفت: "امروز موضوع هیئت رسیدگی به شکایت رانندگان در حالی برگزار شد که ۷نفر از عوامل شورای اسلامی کار سامانه یک حضور داشتند."
وی ادامه داد: "جلسه حدود ۲ ساعت و نیم طول کشید رانندگان شاکی وحید فریدونی و عبداله حسینی که شکایت را ثبت کرده بودند به همراه حسن سعیدی نماینده سندیکایی شرکت واحد عملکرد شورا‌ها را زیر سوال بردند و عنوان کردند که نه تنها وظایف قانونیشان را چون برگزاری مجمع و دفاع از حقوق کارگران و...... انجام نمی‌دهند بلکه تبدیل به ابزار سرکوب و الت دست کارفرما شده و حتی از کارفرما هم برخی از این شورا‌ها جلو‌تر می‌روند و کارگران را با تهدید به اخراج و پرونده سازی می‌خواهند که از حق و حقوقشان دست بردارند."
وی افزود: "با توجه به مدارکی که نمایندگان سندیکایی شرکت واحد نشان دادند چند نفر از شورا‌ها اعتراف کردند که با دروغ و فریب دادن آن‌ها را وادار به امضاء حکم اخراج رانندگان می‌کردند. و یکی از شورایی‌ها بنام محمد رضا جوابی بخاطر آگاهی که پیدا کرده بود از عملکرد نادرست شوراهای اسلامی کار سامانه، آنقدر تحت تاثیر رانندگان قرار گرفت که از سمت شورایی خود استعفاء کرد و با شهامت گفت این استعفاء از افتخارات من است حال باید ببینیم که صدور رای چه می‌شود. رسیدگی در اداره کار غرب به ثبت رسیده."
این فعال کارگری اضافه کرد: "استعفای محمدرضا جوابی از عضویت در شورای اسلامی کار را می‌توان یک نمونه بارز از تاثیر پذیری حقوقی کارگران از سندیکا تلقی نمود."
غلامحسینی همچنین گفت: "شرح وظایف اعضای شورای اسلامی کار طبق قانون دفاع از حقوق کارگران است، ولی با فشارهای دولتی که بر شوراهای اسلامی وجود دارد این بخش به ابزاری برای سرکوب کارگران مبدل شده است. امروز کارگران با شکایت خود خواهان انحلال شوراهای اسلامی کاری شدند که نماینده واقعی کارگران نمی‌باشند."
این عضو سندیکای کارگران شرکت واحد گفت: "باوجود فشارهای حاکمیت بر کارگران زندانی، تلاش کارگران و تشکلات و سندیکاهای کارگری برای احقاق حقوقشان همچنان ادامه دارد."
در ماده ۲۲ قانون شورای اسلامی آمده است: به منظور بررسی و تشخیص انحراف شورا‌ها از وظایف قانونی خود و انحلال آن‌ها (موضوع اصل ۱۰۶ قانون اساسی) در هر منطقه هیاتی تشخیص انحراف و انحلال شورا‌ها مرکب از ۷ نفر به شرح زیر تشکیل می‌گردد:
الف - سه نفر از نمایندگان شوراهای اسلامی کار به انتخاب شوراهای واحدهای منطقه
ب - سه نفر از مدیران واحدهای منطقه انتخاب خود آنان.
ج - یک نفر نماینده از وزارت کار و امور اجتماعی.
تبصره ۱ - حدود منطقه موضوع این قانون را وزارت کار و امور اجتماعی تعیین خواهد کرد.
تبصره ۲ - محل تشکیل هیات مذکور را اداره کار منطقه تعیین می‌نماید.

روزنامه "بامداد" و "اتفاق نو" محاکمه و مجرم شناخته شدند









هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران، مدیران مسوول روزنامه‌های «بامداد» و «اتفاق نو» را مجرم دانست. 

به گزارش ایسنا، ‌جلسهٔ رسیدگی به کیفرخواست‌های مطروحه علیه مدیران مسوول روزنامه‌های «بامداد» و «اتفاق نو» در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه برگزار شد. 

بر این اساس، پس از پایان رسیدگی هیات منصفه مطبوعات استان تهران در مورد اتهامات مدیر مسوول نشریه «بامداد» مبنی بر نشر اکاذیب و توهین، متهم را مجرم دانست و نامبرد را مستحق تخفیف تشخیص نداد. 

هم‌چنین در خصوص اتهامات منتسب به مدیر مسوول نشریه «اتفاق نو» مبنی بر نشر اکاذیب و هجو، هیات منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت آراء متهم را مجرم اعلام کرد ولی نامبرده را مستحق تخفیف دانست.

اعتراض در مجلس شورای اسلامی به گزارش مرگ ستار بهشتی









گزارش دستگیری و مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس ایرانی، در مجلس شورای اسلامی خوانده شد. برخی از نمایندگان به محتوای این گزارش اعتراض کردند. روزنامه بهار نیز از حذف یکی از پاراگراف‌های گزارش اولیه خبر داده است.
به گزارش رادیو فرانسه، گزارش مرگ ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس که در آبان‌ماه سال جاری (۱۳۹۱) در بازداشتگاه پلیس جمهوری اسلامی جان خود را از دست داد، اعتراض عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را برانگیخت. حسین نقوی حسینی، سخنگوی این کمیسیون، گزارش یادشده را پیش از ظهر یکشنبه (۶ ژانویه/ ۱۷ دی) در صحن علنی مجلس برخواند.
محمد حسن آصفری، عضو هیئت رئیسه‌ی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به این گزارش اعلام کرد که قرار بوده گزارش پس از تنظیم نهایی در کمیسیون یادشده مطرح شود؛ امری که اما به وقوع نپیوسته است.
وی خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: «این گزارش را فقط یک نفر نوشته است و مورد تأیید تمام اعضای کمیسیون امنیت ملی نیست و ما از محتوای آن بی‌خبر بودیم.» حسن آصفری افزود: «دو هفته پیش این گزارش را در کمیسیون [امنیت ملی و سیاست خارجی] خواندند اما قرار شد تمام واقعیت‌ها در گزارش بیاید. به همین دلیل گزارش برای اصلاح به دست یکی از نمایندگان داده شد [...] اما آقایان دیگر گزارش را به داخل کمیسیون امنیت ملی نیاوردند و گزارش را یک نفر نوشته و امروز صبح خواندند.»
گزارش یادشده، به گفته‌ی علی لاریجانی، به امضای علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، رسیده است.
گزارش روز یکشنبه مراحل "فنی" دستگیری و همچنین ساعات بازداشت ستار بهشتی را با جزئیات شرح داده، اما در مورد دلایل مرگ این وبلاگ‌نویس ۳۵ ساله به تنظیم یک پاراگراف اکتفا کرده است: «در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به اینکه در معاینه جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضرب یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می‌تواند عامل شوک مذکور باشد.»

دو نفر در زندان پارسیلون خرم آباد اعدام شدند








روز گذشته در شهرستان" خرم آباد" لرستان دو نفر به جرم حمل و نگهداري مواد مخدر به دار مجازات آويخته شدند.
به گزارش پايگاه خبري پليس ، ماموران انتظامي پاسگاه كرگاه غربي شهرستان "خرم آباد" در اجراي دستور مقام قضايي و حكم صادره از دادگستري شهرستان" خرم آباد" روز گذشته حكم اعدام دو نفر به جرم حمل و نگهداري مواد مخدر را با حضور قاضي در داخل زندان پارسيلون "خرم آباد" به اجراء در آوردند.
از ابتدای دی ماه سال جاری ۳۴ نفر در سراسر کشور اعدام شدند

مرگ کارگر جوان در حادثه ساختماني








کارگر جواني عصر روز گذشته در يک حادثه ساختماني جان خود را از دست داد.
محسن اسدي سرپرست ايستگاه ۳ آتش نشاني مشهد با بيان اين خبر به خراسان گفت: عصر روز گذشته در پي سقوط يک بالابر و يک کارگر از ارتفاع حدود ۱۰متري اين حادثه موجب مرگ اين کارگر جوان شد.
وي با بيان اين که اين حادثه در بولوار جانباز مشهد روي داد افزود: بررسي ها براي تعيين علت وقوع حادثه در حال انجام است.

کارگران قند اهواز امروز هم تجمع کردند










یش از ۷۰ کارگر کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز، صبح امروز -۱۷دی ماه- برای چندمین بار طی سال جاری در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا و سایر مطالبات ۲۵ ماهه خود در مقابل درب ورودی ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. 

به گزارش ایلنا، هوشنگ طاهری، عضو شورای اسلامی کار کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز که در این تجمع حضور یافته است، با اعلام این خبر به ایلنا گفت: بیش از ۷۰ کارگر این کارخانه بیش از ۲۵ ماه است که به سبب بلاتکلیفی کارخانه و تعطیلی خط تولید، حقوق نگرفته‌اند. 

او افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های این کارگران، عدم پرداخت حق بیمه‌ و تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی‌ خانواده‌هایشان است. 

به گفته این فعال کارگری، معوقات بیمه‌ای این کارگران در سال گذشته به مدت هشت ماه و در سال اخیر (۹۱) به دو ماه رسیده است. 

طاهری ادامه داد: ۳۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی که در آستانه بازنشسته شدن هستند نیز به جهت اینکه لیست بیمه‌ای معوقه و جاریشان به تامین اجتماعی پرداخت نشده است در این خصوص دچار مشکل شده‌اند. 

او با اشاره به اینکه تا کنون کارگران این کارخانه چندین بار جهت دریافت مطالبات قانونی خود دست به تجمع زده‌اند، اظهار داشت: با اینکه تجمع و اعتراضاتی در خصوص حل مسائل صنفیمان انجام داده‌ایم متاسفانه تاکنون با بی‌توجه‌ای مسئولان مواجه شده‌ایم.

مهندس مسعود حسین‌زاده آزاد شد








 مهندس مسعود حسین‌زاده فعال مدنی آذربایجانی با پایان محکومیت ۶ ماهه‌اش آزاد گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسعود حسین‌زاده در۱۹ تیرماه در مقابل منزل پدری‌اش واقع در خیابان عباسی دستگیر شد و۷۰ روز در اداره اطلاعات تبریز مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت و سپس به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.
شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر وی را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به (۶ماه تعزیری و ۶ ماه تعلیقی) و توهین به رهبری (یک سال تعزیری) محکوم نموده بود که دادگاه تجدیدنظر وی را از اتهام توهین به رهبری تبرئه نمود.
حسین‌زاده روز ۱۷ دی ماه با پایان دوران محکومیت ۱۸۰ روزه‌اش از زندان آزاد شد.