۱۳۹۱ بهمن ۳, سه‌شنبه

ایران به اعدام نوجوانان و اعدام در انظار عمومی پایان دهد










 سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اعدام یک مجرم نوجوان و نیز اعدام در انظار عمومی در ایران را محکوم و از تایید حکم اعدام ۵ نفر دیگر ابراز نگرانی کرد. به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه سوم بهمن ماه ۱۳۹۱ برابر با ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ سیسیل پویلی، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز در ژنو گفت: «ما از خبر اعدام یک مجرم نوجوان در ایران در روز چهارشنبه ۱۶ ژانویه ۲۰۱۳ (۲۵ دی ۱۳۹۱) بسیار نگران و متاسف شدیم.» 

بنا به گزارش‌ها، آقای علی نادری، جوان ۲۱ ساله، به خاطر جرمی که گویا در ۱۷ سالگی مرتکب شده بود اعدام شده است. او به خاطر شرکت در قتل یک زن به اعدام محکوم شده بود. 
اشخاص زیر ۱۸ سال را نمی‌توان به مجازات اعدام محکوم کرد. معاهده‌های بین المللی حقوق بشری، به ویژه کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که جمهوری اسلامی ایران عضو متعاهد هر دو آنهاست، مجازات اعدام را برای افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند به طور مطلق منع کرده‌اند. 

از سپتامبر ۲۰۱۱ (شهریور ۱۳۹۰) تاکنون، این اولین نوجوانی است که اعدام شده و به نظر می‌رسد دولتمردان برای جلوگیری از این موارد کوشش‌هایی به عمل آورده‌اند. ما به تاکید از حکومت ایران می‌خواهیم به اعدام مجرمان نوجوان برای همیشه پایان دهد. 

در باره پنج نفر دیگر نیز نگرانی‌هایی وجود دارد یعنی آقایان محمد علی عموری، سید جابر البوشکهع، سید مختار البوشکه، هاشم شعبانی عموری و هادی راشدی که گویا دیوان عالی کشور اخیرا احکام اعدامشان را تایید کرده است و هر آن در خطر اعدام هستند. ما در باره عادلانه بودن محاکمه آن‌ها و ادعای شکنجه آن‌ها به طور جدی نگران هستیم. 

بیش از ۴۰۰ نفر در سال ۲۰۱۲ اعدام شده‌اند که اکثر آن‌ها به جرایم مربوط به مواد مخدر متهم بودند. بر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر این جرایم در چارچوب «مهم‌ترین جرایم» قرار نمی‌گیرند که بتوان مجازات اعدام را برای آن‌ها اجرا کرد. ما از حکومت ایران می‌خواهیم استفاده از مجازات اعدام را محدود کند، تعداد جرایم مستوجب اعدام را کاهش دهد و به موازین بین المللیِ ضامن موازین قانونی و حمایت از حقوق افراد محکوم به اعدام احترام بگذارد. 

در عین حال ما اوج گیری اخیر در اعدام‌های انجام شده در انظار عمومی را محکوم می‌کنیم. در سال ۲۰۱۲، بیش از ۵۵ اعدام در انظار عمومی انجام شده و در سال جاری نیز چند مورد اعدام در انظار عمومی گزارش شده است، از جمله اعدام دو نفر در یک پارک عمومی در روز یکشنبه گذشته. اعدام در انظار عمومی ماهیت ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز مجازات اعدام را تشدید می‌کند و تاثیری ضدانسانی بر قربانی و شاهدان اعدام دارد.

وکیل مدافع سعید عابدینی، کشیش ایرانی ـ آمریکایی، از احتمال آزادی او خبر داد









 وکیل مدافع سعید عابدینی نوکیش مسیحی، از برگزاری دادگاه موکلش و احتمال آزادی قریب‌الوقوع او با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی خبر داد.

ناصر سربازی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا همچنین گفته است که سعید عابدینی برای خروج از کشور مانعی نخواهد داشت، همسر سعید عابدینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که وعده آزادی همسرش «یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین المللی» است.

سعید عابدینی، نوکیش مسیحی که تابعیت آمریکایی دارد، اوایل مهرماه پس از بازگشت به ایران، به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور» بازداشت شد.
دادگاه  اتهام این نوکیش مسیحی را « تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم» عنوان کرد.
بنا به گفته آقای ناصر سربازی ، رسیدگی به این پرونده در این جلسه گویا به اتمام رسیده و قرار است تا در مهلت قانونی رای صادر شود.