۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

ضرب و شتم حمید مرادی در بند امنیتی ۲۰۹ اوین








حمیدرضا مرادی از دراویش گنابادی که در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت است مورد ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی قرار گرفته است.
بنا به گزارش تارنمای مجذوبان نور، حمیدرضا مرادی از فعالین حقوق دراویش و مدیر سایت مجذوبان نور که از ۲۶ دی‌ماه و پس از امتناع از شرکت در جلسه دادگاه، همراه با ۶ تن دیگر از وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور به سلول‌های انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ منتقل شده‌اند، مورد ضرب و شتم بازجو‌ها قرار گرفته است.
مامورین بند این درویش زندانی را به اتاق بازجویی منتقل و در برابر چشمان آقای مصطفی دانشجو یکی دیگر از دراویش و هم مسلکان این زندانی، شدیدا مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند تا جایی که آقای مرادی از شدت ضربات، خون استفراغ کرده و سپس تمامی لباس‌های وی را درآورده و این زندانی عقیدتی را با‌‌ همان حالت با وجود برودت هوا در هواخوری بند ۲۰۹‌‌ رها کرده‌اند.
بنا به گزارشات رسیده، طی ۲ روز گذشته دیگر اطلاعی از وضعیت سلامتی آقای مرادی و سایر دراویش زندانی در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین در دست نمی‌باشد و خانواده‌های این دراویش زندانی در مورد وضعیت جسمی و سلامتی این زندانیان عقیدتی ابراز نگرانی کرده‌اند.
این درحالیست که دو درویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز؛ آقایان صالح‌الدین مرادی و کسری نوری نیز از روز ۲۷ دی‌ماه در اعتراض به انتقال ۷ تن از دراویش زندانی زندان اوین به سلول ‌انفرادی دست به اعتصاب غذا زده‌اند که وضعیت این دو درویش گنابادی نیز پس از بیش از ۱۰ روز اعتصاب غذا مساعد نمی‌باشد.

شیوع آنفولانزا و نبود امکانات پزشکی کافی در زندان رجایی شهر








با شیوع بیماری آنفولانزا در زندان رجایی شهر کرج، اکثر زندانیان سیاسی این زندان نیز به این بیماری مبتلا شده و بهداری زندان امکانات پزشکی کافی در اختیار ایشان قرار نمی‌دهد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌های اخیر بیماری آنفولانزا در زندان رجایی شهر کرج بصورت اپیدمی در آمده و این بیماری که با صرفه و بدن درد و... همراه است در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج نیز به شدت شیوع یافته است.
زندانیان سیاسی که برای درمان به بهداری زندان مراجعه کرده‌اند تنها موفق به اخذ داروهای دم‌دستی سرما خوردگی از بهداری شده‌اند و بهداری زندان به بهانه نبود دارو از درمانهای مناسب برای ایشان سرباز زده است.
این وضع در حالی پیش آمده که در سالهای گذشته با شروع فصل سرما زندانیان مسن و بیماران را در زندان بر علیه آنفولانزا مایه کوبی می‌کردند، که این اقدام نیز در سال جاری صورت نگرفته است.
گفتنی است، تاکنون بیش از نیمی از زندانیان سیاسی سالن ۱۲ به بیماری آنفولانزا مبتلا شده‌اند.

محکومیت یک شهروند سلماسی به ۵ سال زندان








 طی یک ماه گذشته یک شهروند کرد اهل شهرستان سلماس به ۵ سال حبس محکوم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرهاد پنیرک فرزند چرگز، شهروند کرد اهل روستای بروشخواران از توابع شهرستان سلماس توسط دادگاه انقلاب این شهرستان به اتهام امنیتی به ۵ سال حبس محکوم شده است.
بنابراین گزارش، حکم صادره علیه این شهروند ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی در دادگاه استان خواهد بود.
در ضمن لازم به ذکر است، فرهاد پنیرک که پیشتر به دفعات توسط نیروهای امنیتی ایران احضار و بازداشت شده بود، طی ماه گذشته دوباره طبق پرونده متشکله به اتهام امنیتی به این حکم محکوم شده است.
موج گسترده برخورد با شهروندان کرد دراین شهرستان ازجمله بازداشت، احضار، تهدید وصدور احکام حبس برای شهروندان از دیگر مسایلی است که باید به آن توجه شایسته روا داشت.
بازداشت شهروندان کرد وعدم اجازه برای ملاقات با وکلا و خانواده آن‌ها ضد حقوق شهروندی و خلاف مصّرحات قانون است. به ویژه آنکه در برخی از موارد حتی از ارائه اطلاعات صحیح به نزدیکان آنان خودداری شده است.

گزارشی از پرونده رزیتا واثقی زندانی عقیدتی زندان مشهد








گزارشی از پرونده رزیتا واثقی شهروند بهایی و زندانی عقیدتی زندان وکیل آباد مشهد که به ۵ سال زندان محکوم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رزیتا واثقی که به جرم تبلیغ آیین بهائیت به ۵ سال زندان محکوم شده است و اکنون در حال سپری کردن محکومیت خود در زندان وکیل آباد مشهد می‌باشد از حقوق یک زندانی عادی نیز محروم می‌باشد.
وی در اسفند ماه سال ۸۸ توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد و به مدت ۱۹۲ روز به صورت انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات محبوس بود و بلافاصله با تشکیل پرونده مجدد به زندان مرکزی مشهد منتقل گردید.
رزیتا واثقی که در پرونده پیشین خود مربوط به سال ۸۴ محکوم به ۵ سال زندان شده بود در پرونده دوّم هم در دادگاه بدوی مجدداً به ۵ سال زندان محکوم گردید که با تقاضای تجمیع دو حکم، حکم دوم در حکم اول ادغام گردید.
وی که اکنون حدود سه سال از محکومیت خود را پشت سر گذاشته است مادری مسن و بیمار دارد که بالای ۷۰ سال سن دارد و با وجود مراجعات مکرر مادر و خواهرانش تا کنون با مرخصی او از زندان به صورت مرخصی یا اعزام تحت الحفض، موافقت نشده است.
همچنین مسئولین زندان با اعزام رزیتا واثقی به بیرون از زندان، جهت درمان مشکلات دهان و دندان وی مخالفت کردند و به دلیل کمبود امکانات بهداری زندان، او مجبور شد دو ماه و نیم دندان درد را تحمل کند تا در ‌‌نهایت با مراجعه پزشک متخصص بداخل زندان مراحل درمان انجام گردید.
گفتنی است، به گفته دادستان جرم او از جرائم خاص است که باید بتواند بعد از تحمل نیمی از محکومیت در صورت موافقت دادستان به مرخصی برود ولی با وجود گذشت شش ماه از نیمی از محکومیت و چندین بار اقدام جهت گرفتن مرخصی با مخالفت دادستان مواجهه شده است و علت، مخالفت اداره اطلاعات عنوان گردید.
رزیتا واثقی در مدت بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات از حق قانونی سکوت خود در مدت ۱۹۲ روز استفاده کرده و با استناد به اینکه تبلیغ آئین بهایی خلاف قوانین مدنی کشور نیست، سکوت نمود.

عضو کمیسیون امنیت ملی: وضعیت غذای زندان اوین مطلوب نیست








 عضو کمیسیون امنیت ملی از قرائت گزارش بازدید از زندان‌ها در کمیسیون امنیت ملی و جمع بندی این گزارش خبر داد.
کریمی قدوسی در همین راستا به ایلنا گفت: گزارش اعضای کمیته امنیت ملی در کمیسیون امنیت ملی به صورت مفصل قرائت و جمعبندی شد.
وی ادامه داد: اعضای کمیسیون هم از بازدید کمیته امنیت از زندان اوین تشکر کردند و گزارش خوب و جامعی هم از کیفیت زندان اوین قرائت شد.
نماینده مشهد در مجلس نهم شورای اسلامی اذعان داشت: این گزارش بیشتر در خصوص استانداردهای زندان و زحمات و تلاش‌های مسئولین زندان بود. البته با زندانیان اعم از سیاسی و غیر سیاسی صحبت شده بود و برخی هم تقاضاهایی داشتند. بیشتر درخواست‌های زندانیان در خصوص عفو و تخفیف مجازات‌هایشان بود.
وی تاکید کرد: برخی مشکلاتی که در زندان اوین وجود داشت بیشتر مربوط به بعضی نارسایی‌ها در تغذیه بود که البته ما دلیل آن را کمبود اعتبارات زندان می‌دانیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در خصوص اعتبارات قرار است که فکری به حال آن کنیم. مثلا اعتبارات آن را افزایش دهیم. قرار است جلسه مشترکی با مسئولین قوه قضائیه، دادستان کل تهران و مسئول زندان بگذاریم و کمیسیون امنیت مشکلات دیده شده را منتقل و اطلاع رسانی کند.