۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

اعزام هنرور شجاعی به بیمارستان شهدای تجریش









محمدصادق (آرش) هنرور شجاعی، روحانی منتقد در بند زندان اوین، در پی وخامت وضع جسمی بصورت اورژانس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق هنرور شجاعی، عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در پی وخامت وضع جسمی بصورت اورژانس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و شنبه عصر مجددا به زندان اوین بازگردانده شد.
گفتنی است، این روحانی منتقد طی هفته گذشته به دادستان دادگاه ویژه روحانیت تهران درخواست مرخصی استعلاجی خود را ارائه داده بود که با بی‌توجهی و بی‌اعتنایی آن دادگاه روبرو گشته بود.
با توجه به وخامت وضع جسمی و انتقال اورژانسی به بیمارستان، تا کنون نیز دادگاه ویژه روحانیت هیچ تصمیمی مبنی بر صدور مرخصی نگرفته و پیگیری‌های خانواده وی بی‌نتیجه مانده است.
این روحانی وبلاگ نویس، به اتهاماتی چون جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، هتک حیثیت مقام روحانیت و … توسط دادگاه غیر قانونی ویژه روحانیت به تحمل چهار سال حبس، پنجاه ضربه شلاق، پرداخت هشت میلیون ریال جزای نقدی و خلع مادام العمر از لباس روحانیت محکوم شده است.

یکی از فرزندان مهدی کروبی امروز به مدت چند ساعت بازداشت شد









 منزل مهدی کروبی صبح امروز مورد تفتیش قرار گرفت و محمد حسین کروبی برای مدت چند ساعت بازداشت شد.
به گزارش سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، ساعت هشت صبح دوشنبه ماموران امنیتی منزل محمد حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی را مورد تفتیش قرار دادند و ضمن بازداشت وی، بخشی از وسایل شخصی خانواده وی را با خود بردند و محمد حسین کروبی را به دادسرای اوین منتقل کردند.
براساس این گزارش، جلسه بازجویی، پیرامون نامه مشترک فرزندان مهدی کروبی و میرحسین موسوی بوده است.
به گزارش سحام نیوز، محمد حسین کروبی در ساعت ۵ بعداز ظهر دوشنبه آزاد شد.
گفتنی است، محمد حسین کروبی فرزند ارشد مهدی کروبی پیشتر از سوی دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بازداشت وبی خبری مطلق از وضعیت یک شهروند کرد درخوی


 







از سرنوشت یک شهروند کرد که‌ بیش از دو هفته است توسط نیروهای وزارت اطلاعات این شهرستان احضارو بازداشت شده‌ خبری در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فیصل دودکانلو فرزند حسن اهل روستای اغ داش منطقه زوراباد از توابع شهرستان خوی از شهروندان کرد پس از گذشت دوهفته از بازداشتش توسط نیروهای اطلاعات این شهرستان هیچگونه تماسی با خانواده‌اش نداشته است.
علارغم مراجعه‌ مکرر خانواده فیصل دودکانلو به‌ اطلاعات و نهادهای امنیتی دراین شهرستان، هیچ اطلاعی از وضعیت وی کسب نکرده‌‌اند.
برپای همین گزارش، اتهامات نامبرده از سوی مقامات امنیتی ایران اتهامات امنیتی ذکر شده است.
اتهام وارده‌ بر وی و اعلام بی‌اطلاعی نهادهای امنیتی نگرانیهای خانواده وی را افزایش داده است.
در ضمن لازم به ذکر است که حسن دودکانلو پدراین شهروند نیزچند سال پیش توسط نیروهای به اصطلاح انتظامی جمهوری اسلامی به اتهام همکاری با احزاب کرد مخالف دولت کشته شده است.

دو دختر "میرحسین موسوی" به خانه بازگشتند









یکی از نزدیکان خانواده‌ میرحسین موسوی از بازگشت زهرا و نرگس موسوی به خانه خبر داد.
محمدصالح نقره‌کار که از نزدیکان خانواده "میرحسین موسوی" است در گفت‌وگویی در این باره اظهارکرد: زهرا و نرگس موسوی دقایقی پیش پس از چند ساعت حضور در دادسرای اوین، به خانه بازگشتند.
وی که در زمان ریاست دری‌نجف‌آبادی در دادستان کل کشور، مدیر روابط عمومی دادستانی بود درباره دلیل این بازداشت، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
به گزارش ایسنا، پس از اعلام خبر بازداشت دو دختر میرحسین موسوی، دفتر سخنگوی قوه قضاییه و دادستانی تهران در اخباری جداگانه اعلام کردند که دختران میرحسین موسوی بازداشت نشده‌اند و تنها جهت ارائه پاره‌ای از توضیحات به دادسرای امنیت فراخوانده شده‌ بودند.
دفتر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: خبر مربوط به دستگیری دختران میرحسین موسوی صحیح نبوده و آن‌ها دستگیر نشده‌اند.
دفتر سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد خبر دستگیری دختران میرحسین موسوی ساعت ۸ صبح امروز توضیح داد: دادستان تهران اعلام کرده است که موضوع دستگیری و بازداشت نبوده است.
این دفتر اعلام کرد: دختران میرحسین برای ادای توضیحاتی به دادسرای امنیت حاضر شده بودند که تا یک ساعت دیگر می‌توانند به خانه بازگردند.
گفته‌های دفتر سخنگوی قوه قضائیه در حالی است که یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود که نرگس و زهرا موسوی صبح امروز توسط ماموران دادستانی دستگیر شده‌اند.

دادگاه نمادین حقوق بشر علیه دولت ایران رای داد









یک دادگاه نمادین که در سال گذشته میلادی با تبلیغات گسترده برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران تشکیل شده بود، اینک رای خود را صادر کرده است.
بنا به گزارش بی‌بی سی، دادگاه نمادین موسوم به "دادگاه ایران"، که خود را یک دادگاه بین المللی مردمی توصیف کرده و در شهر لاهه (هلند) تشکیل شده بود، در رای نهایی خود به این نتیجه رسیده است که دولت ایران در فاصله سالهای ۱۹۸۹-۱۹۸۰ مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.
این دادگاه نمادین که رای آن اعتبار قضایی ندارد، همچنین گفته است که مسئولیت کامل نقض گسترده حقوق بشر در ایران به موجب میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بر عهده دولت آن کشور است.
برگزارکنندگان دادگاه که تعدادی از فعالان حقوق بشر در آفریقا، اروپا و آمریکا بوده‌اند دو سال پیش، در فوریه ۲۰۱۱ یک کمیته اجرایی تشکیل دادند که به تشکیل یک "کمیسیون حقیقت یاب" انجامید.
این کمیسیون در ماه ژوئن ۲۰۱۲ در لندن تشکیل جلسه داد تا به نقض حقوق بشر در زندانهای ایران در دهه ۱۹۸۰ رسیدگی کند.
پس از پایان کار کمیسیون حقیقت یاب، دادگاه نمادین از بریتانیا به هلند تغییر مکان داد و جلسات رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران در اکتبر ۲۰۱۲ در ساختمان قصر صلح لاهه تشکیل شد.
رئیس کمیته اجرایی در نامه‌ای به سفیر ایران در هلند از دولت ایران خواست که در جلسات رسیدگی نمادین به نقض حقوق بشر حاضر شود و در خصوص اتهامات وارد شده پاسخ دهد. دولت ایران، پاسخی به این نامه نداد.
دادگاه نمادین در بند ۱۶۷ رای خود مبنی بر محکومیت دولت ایران برای نقض حقوق بشر، نوشته است که حتی اگر دولت ایران در دادگاه حاضر می‌شد «بی‌شک» نمی‌توانست مستندات موجود علیه خود را به چالش بکشد.
دادگاه نمادین در بند ۱۶۸ رای خود دولت ایران را به دلیل قتل، شکنجه، تجاوز به زندانیان و رفتار غیر انسانی با زندانیان، ناقض حقوق بشر دانسته است.
یوهان کریگلر، رئیس دادگاه نمادین، قاضی سابق دادگاه تجدید نظر آفریقای جنوبی بود. در کنار او پنج نفر دیگر به عنوان قاضی در دادگاه حضور داشتند؛ دو فعال حقوق بشر، دو وکیل و یک استاد دانشگاه.
بدین ترتیب تعداد قضات شش نفر بود که معمولا در دادگاههای حقیقی مرسوم نیست. رسم رایج در انتخاب قضات انتخاب عددی فرد است تا در صورت اختلاف آرا، همیشه اکثریتی وجود داشته باشد.
دادگاه نمادین مردمی علیه دولت ایران با الهام از دادگاه نمادینی که به ابتکار برتراند راسل و جان پل سار‌تر به رسیدگی به جنایات جنگی آمریکا در ویتنام پرداخت، تشکیل شد.
دادگاه نمادین رسیدگی به جنگ ویتنام، موسوم به دادگاه راسل، در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط عده‌ای از روشنفکران و فعالان حقوق بشر در دانمارک و سوئد برگزار شده بود.
نتیجه آن دادگاه هم محکومیت دولت آمریکا به جنایت جنگی در ویتنام بود.
برگزار کنندگان دادگاه مردمی علیه دولت ایران می‌گویند که به هیچ گروه سیاسی و یا دولت خارجی وابستگی ندارند.

دختران میرحسین موسوی بازداشت شدند









 زهرا و نرگس دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، بازداشت شدند.
به گزارش تارنمای کلمه، در آستانهٔ ۲۵ بهمن و آغاز سومین سال حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، ماموران امنیتی صبح امروز با حمله به منزل دو دختر میرحسین به تفتیش چند ساعتهٔ منزل پرداخته و دختران وی را بازداشت کردند.
نزدیک به سه ماه است که دختران میرحسین و رهنورد با پدر و مادر خود تماس و ملاقات نداشته‌اند.
آن‌ها پیش از این بار‌ها مورد تهدید ماموران امنیتی قرار گرفته بودند و برای اطلاع رسانی نکردن دربارهٔ پدر و مادر خود تحت فشار بودند.
زهرا موسوی از محل کار خود اخراج شد و نرگس موسوی نیز در تصادف‌ها و دزدی‌های ساختگی از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار قرار داشتند تا از حق طبیعی خود برای اطلاع رسانی از وضعیت پدر و مادر خود دست بردارند.
فرزندان کروبی، موسوی و رهنورد چندی پیش در بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران با بیان مظالمی که بر والدینشان می‌رود از حاکمیت خواسته بودند تا به والدین آن‌ها فرصتی داده شود تا بتوانند از ظلم رفته بر آن‌ها و حجم انبوه اتهام‌ها، دستگیری بی‌مورد و خشونت رفته برخود، خانواده و تمام دوستدارانشان به پیشگاه مردم شریف و دلیر ایران شکایت کنند.
زهرا موسوی، دختر نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس ماه گذشته در گفت‌و‌گویی گفته بود: این وضعیت ناراحت کننده است، نه فقط در مورد پدر و مادر ما، بلکه همهٔ آنهایی که دلسوز این کشور هستند. وقتی ما حصل تجربه یک انقلاب و سه دهه زحمت دلسوزانه و متعهدانه در زندان‌ها باشند، چه کسانی می‌خواهند در بحران‌ها به داد این وضعیتی که وجود دارد برسند؟
نرگس موسوی نیز در گفت‌و‌گویی تاکید کرده بود: ما به این وضعیت معترضیم و به جز آزادی بی‌قید و شرط والدینمان قانع نخواهیم شد. ما هیچ دلیل و برهان عقلی و قانونی برای این زندان که نزدیک به دو سال است پدر و مادر ما و آقای کروبی اسیر آن هستند، نمی‌بینیم.

وضعیت نگران کننده سلیمان محمدی روزنامه نگار دربند









وضعیت جسمی سلیمان محمدی یکی از ۱۶ روزنامه نگار بازداشت شده طی هفته‌های اخیر، نگران کننده گزارش شده است.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت شبانه این روزنامه نگار و با وجود اعلام نگرانی چند بارهٔ خانواده سلیمان محمدی به مسوولان نسبت به سلامتی او، پیگیری‌های آن‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
در حالی که این روزنامه نگار چندی پیش عمل دیسک کمر و فیوژن مهره داشته، از زمان بازداشت تاکنون هیچ اقدام درمانی خاصی برای وی صورت نگرفته و با اینکه روز اول خانوادهٔ او دارو‌هایش را تحویل داده‌اند هنوز هیچ دارویی به وی داده نشده است.
سلیمان محمدی در تماس هفتهٔ پیش با خانواده، از درد کمر و انتقال درد به پای راستش گفته و ابراز کرده که کنترل پا برای وی سخت شده و در آخرین تماس که چند روز پیش انجام شده اطلاع داده که پای چپش نیز کاملا سر شده است.
محمدی دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار ۷ بهمن ماه بعد از خروج از روزنامه شبانه بازداشت شد و اکنون خانواده وی خواستار مرخصی درمانی برای وی هستند.
محمدی از دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل است که با روزنامه‌های روزگار، اعتماد، شرق، فرهیختگان، همشهری و فرهنگ آشتی همکاری داشته است.

۲۷ روز بی‌خبری از وکلای دراویش گنابادی دربند









وکلای دراویش گنابادی و مدیران سایت مجذوبان نور که از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند ۲۰۹ منتقل شده‌اند ظرف ۲۷ روز گذشته ممنوع الملاقات بوده‌اند و خانواده‌های آنان در این مدت از وضعیتشان خبری ندارند.
حمید رضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو، امیر اسلامی، رضا انتصاری، امید بهروزی، افشین کرم‌پور و فرشید یدالهی فارسی، هفت وکیل دراویش گانابادی و یا همکاران سایت مجذوبان نور هستند که بیش از ۱۷ ماه است در بازداشت به سر می‌برند و به تازگی به دلیل خودداری از حضور در دادگاه به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.
پیش از این نیز خبرهایی درباره ضرب و شتم و بدرفتاری با دراویش گنابادی منتقل شده به بند ۲۰۹ زندان اوین منتشر شده بود. این برخورد با زندانیان سیاسی در حالی است که آنان به لحاظ جسمی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند. حمید مرادی، مصطفی دانشجو و امیر اسلامی از جمله وکلای دراویش گنابادی هستند که وضعیت جسمی نامناسبی دارند.
پیگیریهای خانواده‌های این زندانیان عقیدتی برای اطلاع از وضعیت آنان در هفته‌های گذشته به نتیجه‌ای نرسیده است.
اعتصاب غذای صالح مرادی و کسری نوری به روز ۲۷ام رسید
صالح مرادی و کسری نوری در حالی در ۲۷امین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برند که علاوه بر ضعف و کاهش وزن شدید، به درد کلیه و کاهش شدید بینایی مبتلا شدند.
صالح مرادی و کسری نوری به دلیل اعتراض به انتقال هفت تن از وکلای زندانی دراویش از بند ۳۵۰ به ۲۰۹ زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زدند و خواهان برگرداندن "وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور" به بند عمومی زندان اوین بوده و همچنین از وضعیت جسمی نامناسب حمید مرادی و مصطفی دانشجو ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گزارش تارنمای مجذوبان نور، خانواده‌های این دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز پس از ملاقاتی که روز گذشته انجام شده وضع جسمی آن‌ها وخیم اعلام کردند، و علاوه بر ضعف و کاهش وزن مفرط از بروز علایمی همچون کاهش شدید بینایی و درد کلیه خبر دادند، ظهور این علایم در حالی است که این دو درویش پیش از شروع اعتصاب غذا با توجه به اینکه حدود ۱۸ ماه را در وضعیت زندان عادل شیراز گذراندند، مبتلا به سو تغذیه و بیماری‌های مزمن داخلی شده بودند.
لازم به ذکر است که طی روزهای گذشته ماموران امنیتی و مسئولان زندان عادل آباد این دو درویش را با وجود وضیعت جسمی ضعیف، برای امضای نامه‌ای به این مضمون که از سلامتی کامل جسمی برخورداریم و اعتراضی نداریم تحت فشار قرار دادند.
صالح مرادی حدود ۱۸ ماه و کسری نوری نزدیک به ۱ سال است به اتهام‌های تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه مجذوبان و همچنین مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، اقدام علیه نظام، در زندان عادل آباد شیراز زندانی‌اند و پرونده آن‌ها در دادگاه انقلاب شیراز پس از گذشت ۱۶ ماه همچنان مراحل رسیدگی را طی می‌کند، گرچه با توجه به اینکه مدت حبس آن‌ها از حداقل اتهامات انتسابی فزونی یافته، هم اکنون بازداشت آن‌ها غیر قانی محسوب می‌شود.