۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

تایید حکم ۵ سال زندان جمال قادرنژاد، فعال دانشجویی کرد









طی روزهای اخیر دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، حکم ۵ سال حبس را برای جمال قادرنژاد که توسط دادگاه انقلاب مهاباد صادر شده بود، قطعی اعلام کرد.
«عباس جمالی» وکیل جمال قادرنژاد، دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور می‌اندوآب، در گفتگو با آژانس خبری موکریان، درباره حکم صادره گفت: حکم نهایی پنج سال زندان برای جمال قادرنژاد چند روز پیش از طرف شعبه دهم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی تأئید شد.
وی با بیان اینکه اتهام اصلی ایشان «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» بود، اضافه کرد: علاوه بر این اتهام، که اصلیترین اتهام آقای قادرنژاد بود، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز اتهام‌های دیگری بود که در پرونده ایشان آمده بود.
جمالی افزود: موکل بنده را اداره اطلاعات با همین اتهامات بازداشت کرده بود. نکته قابل تأمل و تعجب برانگیز برای بنده این بود که خود اداره اطلاعات صراحتا تقاضای اشد مجازات به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات کرده بود، که قانونا این موضوع ربطی به اداره اطلاعات ندارد و اصولا این ارگان نمی‌تواند برای کسی تقاضای مجازات کند چون اطلاعات حتی ضابط قضایی هم نیست. اگرهم ضابط قضایی باشد نمی‌تواند چنین کاری بکند، این امر مربوط به دادسرا و بازپرس است.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه متاسفانه بازپرس پرونده هم بر اساس گزارش اداره اطلاعات کیفرخواست به دادگاه بدوی داده بود، ادامه داد: در حالی که آقای قادرنژاد اعلام کرده بود که هیچ عضویتی در احزاب مخالف نظام ندارد، ولی با این وجود قاضی دادگاه بدوی حکم به محکومیت ایشان صادر کردند.
جمالی اضافه کرد: قاضی پرونده عنوان کرده بودند که دیگر اتهامات نامبرده یعنی اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، جرم‌های مستقلی نیستند و براین اساس آن‌ها را رد کردند ولی برای اتهام عضویت، حکم ۵ سال زندان برای ایشان صادر کردند.
وی همچنین افزود: در مرحله رسیدگی به پرونده در دادگاه بدوی، اداره اطلاعات ادعا کرده بود که مدارکی و شواهدی پانصد صفحه‌ای در اختیار قاضی پرونده قرار داده است که اتهام آقای قادرنژاد را اثبات می‌کند. بنده تقاضا کردم که این مدارک را مشاهده کنم ولی قاضی پرونده گفتند: «مدارک را من دیده‌ام، کافی است. شما لازم نیست ببینید» و هیچ مدرکی به ما ارائه نکرد.
عباس جمالی خاطرنشان کرد: بنده به همه این موارد در مرحله تجدیدنظر اشاره کردم که متأسفانه دادگاه تجدیدنظر بدون دقت به این مسائل و موارد خلاف واقعیت، رأی دادگاه بدوی را عینا تأیید کرد.
وکیل مدافع جمال قادرنژاد، با توجه به بیماری حاد موکلش، در این باره نیر اظهار داشت: در طول ایام بازداشت موکلم، بنده بار‌ها به دلیل بیماری دیسک کمر، به قرار بازداشت طولانی مدت ایشان اعتراض کردم و درخواست کردم که قرارشان به وثیقه تبدیل شود تا آقای قادرنژاد در بیرون از زندان به معالجه خودشان بپردازند ولی رئیس دادگاه به این مسأله هم توجهی نکردند.
وی افزود: موکل بنده الآن با دیسک کمر خیلی شدید در زندان مواجه هستند که در صورت ادامه این وضعیت احتمال وخیم شدن حال جسمی ایشان زیاد است.
عباس جمالی در پایان این گفتگو، نسبت به حکم صادره اینگونه اظهارنظر کرد: بنده همچنان معتقدم که حکم صادره برای جمال قادرنژاد کاملا ناعادلانه است چون در پرونده ایشان هیچگونه مدرک یا شاهدی مبنی بر اثبات اتهام ایشان وجود نداشت و حکم نامبرده صرفا به جهت گزارش اداره اطلاعات صادر گردیده است و به زعم بنده نه تنها روند رسیدگی به پرونده اصولی و قانونی نبود بلکه حکم صادره نیز قانونی نیست.

اخراج امیرمحمد صومعه مقدم، فعال دانشجویی، از دانشگاه فردوسی مشهد









 امیر محمد صومعه مقدم، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد، از دانشگاه اخراج شد.
بنا به گزارش دانشجونیوز، حکم اخراج امیر محمد صومعه مقدم از دانشگاه در پی اعمال نظر و فشار نیروهای امنیتی صادر شده است.
صومعه مقدم از فعالین نشریات دانشجویی و از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ است که پیش از این در چندین نشریه دانشجویی فعالیت کرده است.
وی که در تحریریه نشریات متعددی از جمله ژاژ، تاک، ریشه، روز و رادیکال به فعالیت پرداخته است به دلیل انتشار مقاله‌ای، که از سوی کمیته انضباطی دانشجویان مصداق نشر اکاذیب و توهین به رهبری شناخته شد، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.
این فعال دانشجویی در دی ماه ٨٨ به مدت یک هفته در بازداشت نیروهای امنیتی بوده و از سوی شعبه ٩٠٣ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به اتهام اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

پلمب سه تالار و سالن پذیرایی در اصفهان و دو باغ سنتی در ملارد









در راستای طرح موسوم به "ارتقاء امنیت اجتماعی و اخلاقی" سه واحد صنفی تالار و مرکز پذیرائی در شهر اصفهان و دو باغ سنتی در ملارد پلمب شدند.
نیروی انتظامی علت پلمب این سه تالار را پخش "موسیقی زنده غیر مجاز" اعلام کرده است.
هم چنین سرهنگ محسن صفری "فرمانده انتظامی شهرستان ملارد" در گفتگو با تارنمای پلیس در اجرای این طرح در این شهرستان گفت: "ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی با کنترل واحدهای صنفی، ۲ واحد باغ سنتی که اقدام به پخش موسیقی زنده غیر مجاز کرده بود پلمب شد."

طاهر اسکندریان، شهروند بهایی جهت اجرای حکم بازداشت شد









طاهر اسکندریان شهروند بهایی ساکن سمنان جهت اجرای حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب این شهر احضار و روانه زندان شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام "طاهر اسکندریان" که پیش از این به حکم دادگاه انقلاب به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود صبح روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه سال جاری پس از احضار و معرفی خویش به زندان سمنان، بازداشت و روانه زندان شد.
قابل ذکر است طاهر اسکندریان پیش از این هم طی سالهای ۸۸-۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام یک دوره محکومیت ۶ ماهه را در زندان سمنان سپری کرده است.
یاداوری می‌شود بجز فرد مذکور، هفت شهروند بهایی دیگرهم در بند مردان زندان سمنان در حال گذراندن محکومیتهای از یک تا شش سال و نیم حبس می‌باشند که اسامی ایشان عبارتست از: پویا تبیانیان – گودرز بیدقی – عادل فناییان – سیامک ایقانی – افشین ایقانی – بهفرخانجانی و عرفان احسانی.

بیست و هشت واحد صنفی در مازندران و کرمانشاه پلمپ شدند









پلیس اداره امکان در راستای طرح موسوم به "نظارت بر اماکن عمومی" اقدام به پلمپ ۲۸ واحد صنفی در استانهای مازندران و کرمانشاه کرد.
سرهنگ "حسن تقوی" رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی مازندران در گفتگو با پایگاه خبری پلیس با اعلام این مطلب گفت: "در همین ارتباط ۱۳ واحد صنفی متخلف پلمپ و از این واحد‌ها مقادیر زیادی محصولات ضد فرهنگی کشف و ضبط شد."
هم چنین رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهر کرمانشاه نیز از پلمپ ۱۵ واحد صنفی از جمله ۲ قهوه خانه خبر داده است.
یکی از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: سرکشی پلیس اماکن به صنوف پیش‌تر در راستای تخلفاتی چون گران فروشی و نداشتن اتیکت قیمت و یا کم فروشی صورت می‌گرفت اما در طی سالهای اخیر قوانین سختگیرانه تری برای کنترل آنچه "امنیت اخلاقی جامعه" از سوی مسئولین نامیده می‌شود؛ صورت می‌گیرد.

شش شهروند بهایی ساکن کرج مجموعا به شش سال حبس تعلیقی محکوم شدند









شش شهروند بهایی ساکن کرج که در تیرماه سالجاری در پی مراجعه ماموران امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته بودند از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به شش سال حبس تعلیقی محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهرداد مهدوی، اورنگ مهدوی، کامران ثابت، افسانه مجیدی، نغمه رضوانی و بهارک ساحلی به اتهام تبلیغ علیه نظام هر کدام به یکسال حبس تعلیقی محکوم شدند.
افراد مذکور در طی شش ماه گذشته بار‌ها به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.

قطع و به آتش کشیدن قسمتی از جنگل گلستان توسط اداره کل منابع طبیعی









 اداره کل منابع طبیعی استان گلستان چندین اصله درخت کهنسال موجود در محوطه این اداره کل را با قدمتی حدود شصت سال قطع و بقایای درختان قطع شده را نیز به آتش کشیدند.
بنا به گزارش سودوبند، در چند روز گذشته اداره کل منابع طبیعی استان گلستان در اقدامی عجیب و غیر قانونی چندین اصله درخت (پالم) کهنسال موجود در محوطه این اداره کل را با قدمتی حدود شصت سال قطع نموده و بقایای درختان قطع شده را نیز به آتش کشیدند.

گفتنی است بر اساس ماده ۱ قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور (مصوب ۵/۷/۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی)؛ گونه‌های درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سرو خمره‌ای، سفید پلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون طبیعی، بنه (پسته وحشی)، گون، ششم، گردو (جنگلی) و بادام وحشی (بادامک) در سراسر کشور جزء ذخایر جنگلی محسوب و قطع آن‌ها ممنوع می‌باشد.
همچنین در تبصره ۱ همین مصوبه وزارت جهاد سازندگی موظف است مناطق استقرار گونه‌های یاد شده را مشخص و حفاظت نموده و متخلفین را به مراجع قضایی معرفی نماید.
ضمن اینکه در تبصره ۳ همین مصوبه اشاره شده است که، متخلفین از این قانون برای بار اول علاوه بر پرداخت خساراتی که حسب مورد توسط کار‌شناسان مربوطه وزارت جهاد سازندگی ارزیابی خواهد گردید به حبس از یک ماه تا شش ماه و پرداخت جزای نقدی برای هر اصله درخت معادل یک برابر و نیم قیمت روز آن و در صورت تکرار به اشد مجازات محکوم می‌شوند.
علیرغم تمام مصوبه‌ها و قوانین پیش بینی شده در این خصوص؛ وبسایت «گرگان نامه» با انتشار خبر قطع این درختان کهنسال؛ متذکر می‌شود: مستندات گواهی می‌دهد که ادارات، سازمان‌ها، نهاد‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی استان حجم بسیار زیادی از اقدامات غیر قانونی و تخلفات ساختمانی و ساخت و ساز‌های بدون پروانه در مرکز استان را مرتکب می‌شوند.

دستگیری جوانان تحت عنوان اراذل و اوباش در تهران / تصویر










نیروی انتظامی تهران صبح روز چهارشنبه ۸۰ تن از جوانان تهرانی را تحت عنوان اراذل و اوباش بازداشت کرد.
در این طرح که تحت نام «دستگیری اراذل و اوباش و زورگیران پایتخت» می‌روی انتظامی اقدام به چرخاندن بازداشت شدگان در سطح شهر نمود.
عکسهای زیر مربوط به این بازداشتهای جمعی می‌باشد:

یک استودیو موسیقی در تهران پلمب شد









عصر دیروز یک استودیوی ضبط صدا و موسیقی فاقد جواز دولتی در شرق تهران شناسایی، پلمب و با عوامل مربوطه برخورد قانونی صورت گرفت.
بنا به گزارش مهر، جابری انصاری دبیر صیانت از آثار فرهنگی هنری درباره جزئیات این خبر مدعی شد: "این استودیو در قالب یک موسسسه فرهنگی چند منظوره در شرق تهران در یک مجتمع مسکونی بدون مجوز فعالیت می‌کرد."
وی افزود: با همکاری فرماندهان انتظامی استان‌های تهران و البرز و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا طی روز گذشته تعداد ۳۰هزار لوح فشرده غیرمجاز در شهرهای تهران و کرج که شامل کپی فیلم‌های ایرانی و دو بازی غیر اخلاقی GTA و SIMS بود جمع آوری و به متخلفین تذکر و واحدهای صنفی مرتبط پلمب شدند.
انصاری همچنین عنوان کرد: امروز در حوزه کتاب رصد‌ها در میدان انقلاب آغاز و با دستفروشان این حوزه نیز برخوردهای قانونی انجام خواهد پذیرفت.

"احضار" دوباره فرزندان موسوی و رهنورد به دادسرای اوین









کوکب و نرگس موسوی، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با تماس تلفنی به دادسرای اوین احضار شده‌اند.
بنا گزارش تارنمای کلمه، به کوکب موسوی که باید پنجشنبه به اوین برود، گفته شده احتمال بازداشتش وجود دارد. نرگس موسوی هم باید روز شنبه به دادسرای اوین برود.
نرگس موسوی روز دوشنبه به همراه زهرا موسوی، خواهر دیگرش روز دوشنبه ساعاتی بازداشت شده و درباره ارتباطشان با وبسایت کلمه و اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت پدر و مادرشان از آنان بازجویی شده بود.
در همین روز محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی برای ساعاتی بازداشت شده بود.
در ادامه این گزارش آمده است که داماد میرحسین موسوی نیز به صورت تلفنی تهدید شده است.
نرگس موسوی روز دوشنبه و پس از آزادی گفت که برخورد با او تهدیدآمیز و تند بوده است. او گفت که یکی از ماموران او را تهدید به مرگ کرده است.
برخورد با فرزندان رهبران مخالفان در حالی صورت می‌گیرد که دو سال از آغاز بازداشت خانگی این رهبران می‌گذرد.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو سال پیش در روز ٢۵ بهمن ٨٩ و هم‌زمان با تحولات تونس و مصر، که به "بهار عربی" مشهور شد، برای برگزاری یک تجمع فراخوان دادند که با حضور معترضان در خیابان‌ها و سر دادن شعارهایی تند علیه حکومت و رهبر ایران همراه بود.
پس از این تجمع رهبر ایران دستور داد آن‌ها به همراه همسرانشان بازداشت خانگی شوند. البته فاطمه کروبی پس از مدتی برای درمان از بازداشت خانگی در آمد.

یک متهم به قتل در ملاء عام، در شرق تهران اعدام شد / تصویر










یک متهم به قتل بنام علی محمدزاده سحرگاه امروز در شرق تهران و در ملاء عام اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز فردی به نام "علی" که از او به عنوان "شکارچی دختران" نام برده شده، در شرق تهران و در جلوی دیدگان مردم اعدام شد.
این جوان ۲۴ ساله متهم بود که دو دختر را به قتل رسانده و پنج دختر دیگر را مورد ضرب و جرح قرار داده است.
مهر نوشته است: "علی سعی می‌کرد خونسرد باشد و فقط می‌گفت پشیمانم. او در آخرین لحظات هم از اولیای دم تقاضای بخشش داشت... با اجرای حکم اعدام، صدای شیون و زاری از دو گوشه محل اجرای حکم بلند شد، از یک سو اولیای دم بودند که با فریاد و گریه خواستار مرگ قاتل بودند و از سوی دیگر مادر قاتل در مرگ پسرش زاری می‌کرد."
خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است: "یکی از اعضای خانواده مقتول ضربه‌ای به صندلی آبی رنگ زیر پای متهم زده و به این ترتیب حکم اجرا شد."
بر پایه گزارش خبرگزاری‌های ایران بیش از هزار نفر برای تماشای این اعدام تجمع کرده بودند.
روز گذشته خبرگزاری هرانا طی گزارشی خبر از اعزام علی محمدزاده به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام در ملاء عام داده بود.
تصاویر اعدام سحرگاه امروز:

بازداشت دو شهروند بهایی در سمنان








اردشیر فناییان و شیدرخ فیروزیان دو تن از شهروندان بهایی سمنان صبح روز سه‌شنبه بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۱ ماموران اداره اطلاعات سمنان به منازل دو شهروند بهایی به نام‌های "اردشیر فناییان" و "شیدرخ فیروزیان" مراجعه کرده و پس از تفتیش کامل منازل، کامپیو‌تر، کتب مذهبی و بعضی عکس‌ها و وسایل شخصی را ضبط و دو شهروند بهایی مذکور را هم بازداشت و به نقطه نامعلومی انتقال می‌دهند.
تا این زمان هیچ اطلاعی از محل نگهداری این دو شهروند بهایی بدست نیامده است.