۱۳۹۱ بهمن ۲۷, جمعه

توقیف وثیقه سعید عابدینی و تهدید وثیقه گذار









 دادسرای غیرقانونی مقدسی اوین اقدام به توقیف وثیقه سعید عابدینی، شهروند مسیحی ایرانی – آمریکایی کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بازجویان اطلاعات سپاه نیز با تهدید وثیقه گذار برای جلوگیری از آزادی این زندانی تلاش می‌کنند.
سعید عابدینی شهروند مسیحی دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است که به دلیل تاسیس کلیسای خانگی در سال ۲۰۰۹ پرونده‌ای برای وی مفتوح شد و پس از ورود به کشور در سال ۲۰۱۲ از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و روانه بند ۲ الف شد.
بیش از هشتاد سناتور ایالات متحده از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، روز پنج‌شنبه ٢۶ بهمن (چهاردهم فوریه) در نامه‌ای خطاب به "جان کری" وزیر خارجه آمریکا، از وی خواستند تا برای آزادی "سعید عابدینی" کشیش آمریکایی ایرانی‌تبار که در زندان‌های ایران به سر می‌برد، از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

اخراج دو دانشجوی بهایی از دانشگاه پیام نور










 دو دانشجوی بهایی به نامهای سپیده وزیری پورحقیقی و سمیر گلشن از دانشگاه اخراج شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده وزیری پورحقیقی و سمیر گلشن به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شدند.
این دو شهروند بهایی دانشجوی ترم ۴ مهندسی ماشین آلات کشاورزی دانشگاه پیام نور خرامه بوده‌اند.

تجمع کارگران شرکت نیما سازه در سنندج









۲۰ نفر از کارگران شاغل در شرکت نیما سازه به دلیل پرداخت ۲ ماه حقوق معوقه خود تجمع کردند.
به گزارش تارنمای کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز سه شنبه ۲۴ بهمن حدود ۲۰ نفر از کارگران شاغل در شرکت نیما سازه به دلیل عدم پرداخت ۲ ماه حقوق معوقه خود از ساعت ۱۳: ۳۰ تاساعت ۱۵ در مقابل دفتر این شرکت تجمع کردند.
این شرکت در پروژه ۱۷۲۸ واحدی شهر سنندج در زمینه ساخت مسکن مشغول به فعالیت می‌باشد.
لازم به ذکر است که این کارگران روزانه حدود ۹ ساعت کار سخت و زیان‌آور انجام می‌دهند که در قبال آن ماهانه مبلغی حدود ۴۲۰ هزار تومان دستمزد را دریافت می‌کنند که این مبلغ نیز از سوی مدیر پروژه آقای فرزاد سنجری تمام و کمال پرداخت نمی‌شود.

عدم پرداخت حقوق کارگران سد ژاوه









 بر اساس گزارش دریافتی کارفرمایان شرکت معتبر (آقایان فرشید و حمید ابوالفتاحی) یکی از شرکتهای فعال در پروژه سد ژاوه که در قسمت راه سازی و تونل این سد مشغول به فعالیت می‌باشد از پرداخت ۴ماه حقوق ٣٠٠ نفر از کارگران خود سرباز می‌زند.
بنا به گزارش تارنمای کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، شرکت ژیان دیگر شرکت فعال در سد ژاوه که از طرف مهندس آذری اداره می‌شود و در قسمت دیوارهٔ سد کار می‌کند در اقدامی مشابه ۴ ماه حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است.
این عدم پرداخت حقوق در حالی صورت می‌گیرد که کارگران در صورت اعتراض به این شرایط تهدید به اخراج می‌شوند و در مواردی هم اخراج کارگران صورت گرفته است.
لازم به ذکر است که این کارگران در شرایط سخت و زیان‌آوری کار می‌کنند به گونه‌ای که درقبال ۱۲-۱۰ ساعت کار روزانه، ماهیانه مبلغی حدود ۶٠٠ هزار تومان دریافت می‌کنند؛ همچنین این کارگران دارای قرارداد ٣ ماهه می‌باشند.

تاسیس بند جدید در زندان مرکزی زاهدان و امنیتی شدن فضای زندان









 سازمان زندانهای استان زاهدان با تاسیس یک بند جدید در زندان زاهدان اقدامات خود را برای امنیتی کردن این زندان گسترش داد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این بند جدید که به عنوان قرنطینه از آن استفاده خواهد شد ظرفیت ۱۰۰ نفر را دارد که حدود ۳۰۰ نفر به آنجا منتقل خواهند شد.
قرنطینه جدید امکان ارتباط با خارج از زندان از طریق تلفن را نیز نخواهد داشت و زندانیان به صورت تنبیهی به آنجا منتقل خواهند شد، این بند با حضور دادستان زاهدان در هفته گذشته افتتاح شده است.
مسئولین زندان مرکزی زاهدان همچنین در راستای امنیتی کردند فضای زندان از کارکنان حفاظت زندان برای سایر امور چون بهداری و مددکاری، فروشگاه و... استفاده می‌کنند و با ممنوع التردد کردن زندانیانِ رابط بین فروشگاه‌ها و بهداری و مددکاری اقدامات جدیدی را برای کنترل بیشتر زندانیان انجام دادند.

یک زندانی در کارون اهواز اعدام شد









 یک زندانی که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بازداشت شده بود سحرگاه روز گذشته در محوطه زندان کارون اهواز اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران حقوق بشر در ایران، اگران خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صباح لویمی، ۳۸ ساله از اقلییت قومی عرب هویت این اعدامی می‌باشد که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شده است.
بر اساس آمار ارائه شده توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکومت ایران در سال گذشته میلادی به صورت متوسط ماهانه ۵۰ نفر را در ایران اعدام کرده است.

یک متهم تجاوز به عنف در شیراز و در ملاء عام اعدام شد









روز گذشته یک متهم به تجاوز به عنف در میدان گاز شیراز در مقابل چشم مردم اعدام شد.
بنا به گزارش فارس، معاون دادستان شیراز در حاشیه مراسم اعدام متهم به تجاوز به عنف در شیراز در جمع خبرنگاران مدعی شد: "«ایمان – ب» ۲۹ ساله در پوشش مسافرکش شخصی، زنان و دختران را سوار بر خودروی خود می‌کرد و در مسیر حرکت با انحراف و تغییر مسیر ناگهانی و با سرعت بسیار از شهر خارج می‌شد تا به نیت شیطانی خود دست یابد."
کوروش زارعی اضافه کرد: حکم اعدام این فرد در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان فارس صادر شده و در شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور به تایید رسیده است و پس از استیذان و سپری کردن مراحل قانونی امروز پنجشنبه در میدان گاز شیراز در ملا عام اجرا شد.
به گزارش فارس، جمعیت انبوه شاهد این مراسم بودند.