۱۳۹۱ بهمن ۳۰, دوشنبه

گزارشی از وضعیت یک زندانی سیاسی در زندان مشهد

 
 
 
 
 
 علی عبادی جامخانه، روحانی منتقد و از زندانیان سیاسی در دوران پهلوی و دهه ۶۰ است که آخرین بار در فروردین ۸۸ به دلیل برگزاری یک جشن خصوصی که در آن یادی از قربانیان قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ کرد بازداشت و روانه اداره اطلاعات مشهد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نامبرده پس از تحمل بیش از ۴۰۰ روز بازداشت موقت بدون دسترسی به وکیل و در شرایط ۳۰۰ روز انفرادی تحت فشار برای انجام مصاحبه تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام به زندان مرکزی مشهد منتقل شد.

همزمان با بازداشت وی عبدالجواد عبادی جامخانه، زهره عبادی جامخانه دو فرزند وی به همراه حسن ارگنجی داماد ایشان نیز بازداشت می‌شوند.

وی سر انجام در آبان ماه سال ۸۹ پس از یک و نیم سال بلاتکلیفی از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس تعزیری و ده سال تبعید به خلخال محکوم شد.

وی هم اکنون در چهارمین سال بازداشت خود بدون استفاده از حق مرخصی در کنار زندانیانی با جرائم سنگین و خطرناک نگهداری می‌شود و به دلیل کهولت سن و ابتلا به بیمارهای عدیده جسمی قادر به تحمل حبس نیست.

بازداشت و بازجویی‌ها

علی عبادی جامخانه در ۱۹ فروردین ماه سال ۸۸ پس از پیگیری بازداشت فرزندش عبدالجواد عبادی جامخانه توسط ماموران وزارت اطلاعات به دلیل سخنرانی در یک میهمانی خصوصی در مورد قتل عام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ بازداشت می‌شود، بازجویی‌ها از این زندانی در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات مشهد صورت گرفته است، تحمل ۳۰۰ روز انفرادی خود گویایی پروسه فشار بر این زندانی برای پذیرفتن اتهامات دیکته شده وزارت اطلاعات می‌باشد، وی در طول بازجویی‌ها مورد بدرفتاری، توهین، تهدید و تطمیع قرار داشته است تا با قبول مصاحبه تلویزیونی و اعتراف بر علیه خود، صدور حکم سنگین برای وی رقم بخورد.

بازجویی‌های وی توام با ضرب و شتم و شکنجه از طریق عدم اجازه برای استفاده بموقع از توالت با توجه به ابتلا به بیماری کلیوی و پروستات هم چنین انتقال به بند عمومی و دستور ضرب و شتم فجیع وی توسط یک زندانی دیگر که موجب انتقال وی به بیمارستان خارج از بازداشتگاه نیز شد.

محاکمه و صدور و تائید حکم

محاکمه این زندانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی با حضور کار‌شناسان وزارت اطلاعات به صورت غیر علنی و بدون حضور خانواده انجام گرفت و علی عبادی جامخانه با حکم قاضی شعبه سوم به اتهام اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری و تبعید به خلخال محکوم شد. حکم صادره پس از اعتراض متهم به دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی ارجاع و عینا تائید شد.

شرایط فعلی در زندان

علی عبادی جامخانه ۶۳ ساله هم اکنون در بند ۴ زندان مرکزی مشهد با شرایط وخیم جسمی بسر می‌برد، وی از بیماری پروستات و کلیه پیش از بازداشت رنج می‌برد و در زندان نیز به نوسانات فشار خون، آرتروز گردن، درد مفاصل مبتلا شده است.

وضعیت بند مذکور بسیار وخیم است به دلیل استفاده بیش از حد از ظرفیت بند بطوری که بسیاری از زندانیان کف خواب هستند، عدم تفکیک جرایم محکومین بطوری که وی به عنوان یک زندانی سیاسی در کنار محکومین مواد مخدر و سایر جرائم سنگین نگهداری می‌شود و پاسداران بند، آموزشی در مورد نحوه برخورد با زندانیان سیاسی و عقیدتی ندیده‌اند، عدم رسیدگی مناسب پزشکی در بهداری زندان یکی از معضلات دیگر زندان مشهد است و اکثر بیماری‌های آن با تجویز داروهای مسکن انجام می‌گیرد، کیفیت بد غذای زندان نیز موجب ابتلا به بیماری‌های گوارشی شده است که به مانند سایر زندان‌ها زندانیان مجبور به خرید از فروشگاه می‌شوند.

تهدید دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان ارومیه

 
 
 
 
 
 حفاظت زندان مرکزی ارومیه با احضار دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام اقدام به تهدید ایشان کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حفاظت زندان ارومیه که به دستور وزارت اطلاعات مسئولیت کنترل زندانیان سیاسی در زندان ارومیه را عهده دار است در اقدامی جدید با احضار سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام، اقدام به تهدید ایشان کرده است.

این دو زندانی سیاسی به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان به اعدام محکوم شده و حکم ایشان از سوی دیوان عالی کشور تائید و در انتظار اجرای حکم بسر می‌برند.

گفتنی است، حفاظت زندان ارومیه اخیرا ۷۰ زندانی عادی محبوس در این زندان را نیز به دفتر حفاظت زندان احضار کرده‌اند.

وضعیت بحرانی حسن ارک در زندان مرکزی تبریز

 
 
 
 
 
  وضعیت جسمانی حسن ارک فعال سیاسی که اینک در زندان تبریز به سر می‌برد، به نقطه حاد و بحرانی رسیده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایشان به عوارض جسمانی قلبی، دیسک کمر و آسم مبتلا می‌باشند و وضعیت نامناسب زندان تبریز نیز موجب وخامت وضعیت وی شده است.

خاطر نشان می‌شود آزمایشهای‌ام آر آی حاکی از آسیب سه دیسک کمر ایشان است که ضرورت بستری و عمل فوری در بیمارستان را می‌رساند.

پزشک مستقر در زندان نظر خود را بر آزمایشهای‌ ام آر آی ارجح دانسته و بیان نموده که آقای حسن ارک هیچ گونه عارضه‌ای ندارند و درد کمر ایشان با پماد و ماساژ قابل حل است. ولی این سخن بر خلاف آزمایشات و نیز نظر متخصصین بیرون از زندان است که حتی عمل ماساژ را نیز خطرناک برای حال آقای ارک دانسته‌اند.

به نظر می‌رسد که مسئولین زندان و نیروهای امنیتی با کارشکنی در پرونده پزشکی این زندانی از اعزام ایشان به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری می‌کنند.

بازداشت روئین عطوفت، فعال فرهنگی و ملی - مذهبی

 
 
 
 
 
  روئین عطوفت، از فعالان حوزه نشر و کنشگر فرهنگی نزدیک به طیف ملی – مذهبی ها، طی روزهای اخیر در تهران بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.
به گزارش جرس، ماموران امنیتی روز جمعه ۲۷ بهمن، در حالیکه در منزل آقای روئین طبق سنت همیشگی مراسم قرآن و تحلیل مسائل روز برگزار بود، به این مراسم هجوم برده و ضمن بازجویی و فیلمبرداری و ثبت مشخصات حاضران، اقدام به بازداشت روئین عطوفت کردند.
در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران و از فعالان باسابقه ملی ایران نیز حضور داشت.
هنوز از محل نگهداری و وضعیت روئین عطوفت گزارشی موثق منتشر نشده است.
آقای عطوفت از حامیان اندیشه های دکتر علی شریعتی طی سالهای پس از انقلاب به شمار می رفت و در نشر «چاپخش»، حضور موثر و فعال داشت.

موج دستگیری روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد







 در حالی که سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، از احتمال آزادی برخی از روزنامه‌نگارانی که چندی پیش در این کشور بازداشت شده بودند خبر داده، گزارش‌هایی حاکی از آن است که ۱۲ روزنامه‌نگار دیگر در ایران بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌های تأیید نشده‌ای، ۱۲ نفر از روزنامه‌نگاران محلی در شهر ایلام که در نشریات "وریا"، "کوشک" و "نجوا" مشغول کار بودند، ظهر دیروز از طرف اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند.

به گزارش رادیو فرانسه، کمپین خانواده زندانیان سیاسی نیز با اعلام این خبر اسامی برخی از بازداشت شدگان را به این شرح اعلام کرده است: احسان نیک پی، نسرین باوندپور، کامران محمدرحیمی، محسن چراغی و رحمت چراغی.

هنوز جزییات بیشتری از این بازداشت ها منتشر نشده است.

اما امروز، غلامحسین محسنی اژه‌‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در یک نشست خبری درباره بازداشت‌ عده ای از خبرنگاران که در هفته‌های گذشته صورت گرفت، گفت: اگر بیم فرار و تبانی متهم وجود نداشته باشد و الزامی به تداوم بازداشت نباشد، پس از اتمام تحقیقات تا زمان دادگاه، فرد با قرار قانونی می تواند آزاد شود.

این اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در حالی است که امروز جواد دلیری، یکی از روزنامه نگاران بازداشتی آزاد شد؛ پیش از این فاطمه ساغرچی و مطهره شفیعی، دو روزنامه نگار دیگر نیز آزاد شده بودند.

محسنی اژه‌ای با تکرار اتهام جمهوری اسلامی مبنی بر ارتباط خبرنگاران با دولت‌های غربی، گفت: حیف نیست که یک خبرنگار با بیرون در ارتباط باشد و اخبار مسائل کشور را به بیگانگان بدهد؟!

یک فعال دانشجویی در یاسوج به شلاق و جریمه نقدی محکوم شد

 
 
 
 
 
 یک فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج از سوی دستگاه قضایی به ۲۰ ضربه شلاق و ۳۵۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسام الدین قربانی، فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج که سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود به ۲۰ ضربه شلاق و پرداخت ۳۵۰ هزار توان جریمه نقدی محکوم شد.
حکم صادره پس از چندین جلسه دادگاه و بازپرسی صادر و به نامبرده ابلاغ شده است.
 

ممانعت مسئولین از اعزام زانیار مرادی به بیمارستان

 
 
 
 
 
 زانیار مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام که از ناحیه پا احساس درد می‌کند با ممانعت مسئولین در اعزام به بیمارستان مواجه شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی که پیگیر وضعیت بیماری خود در زندان بوده است از قول مسئولین می‌گوید: "تو که اعدامی هستی، مداوا برای چه می‌خواهی؟"

او در نامه که در زندان نگاشته است می‌گوید: "از ناحیه پای چپ احساس درد شدیدی می‌کنم به طوری که قادر به انجام امور شخصی خود نیز نیستم."

وی در نامه خود علت این درد‌ها را شکنجه‌های دوران بازجویی‌اش می‌داند و خطاب به مردم می‌گوید: "این پاسخ را به گوش آن‌ها برسانید که در ایران در پاسخ به جوانی که می‌گوید در اثر شکنجه‌ها ممکن است فلج شود می‌گویند در هر صورت ترا خواهیم کشت."

بیست باب مغازه شهروندان بهایی همدان کماکان پلمب است

 
 
 
 
 
 آبان ماه سالجاری پلیس اماکن با شناسایی محل کسب بهائیان ساکن همدان در یک برنامه سازمان یافته و گستره، بدون ارائه هیچ دلیلی ۳۲ باب مغازه بهائیان همدان را پلمب کرد و با گذشت سه ماه هیچ توضیحی در مورد آن ارائه نمی‌دهد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، پس از این اقدام پلیس اماکن، صاحبان و مستأجرانِ مغازه‌ها، به اداره اماکن مراجعه کرده و علّت را جویا شدند و اداره مذکور پس از روئیت جواز کسب و مفاصا حساب و دارائی و شهرداری از ایشان می‌خواهد در ۹ روز تعطیلی که مختص آئین بهایی است، محل کسب خود را تعطیل نکنند.

امروز با گذشت بیش از سه ماه، تعداد بیست باب مغازه کماکان تعطیل است و پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

صدور ۱۸ سال حبس برای یک زندانی سیاسی که دچار فراموشی شد

 
 
 
 
 
  یک زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه اخیرا از سوی دادگاه انقلاب به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مصطفی فرجام بر اثر شدت شکنجه‌های جسمی که در اداره اطلاعات ارومیه بر روی وی اعمال شده است، دچار فراموشی شده است.

اما بر اساس اطلاعاتی که در کارت عکس زندان وی وجود دارد چهارم مهرماه سالجاری در ماکو بازداشت شده است و سپس در نهم بهمن ماه سالجاری به زندان ارومیه منتقل شده است.

بر اساس گزارش همبندیان این زندانی سیاسی وی با وضعیت وخیم جسمی که آثار شکنجه‌ها کماکان بر بدن وی وجود دارد به این زندان منتقل شده است و قادر به توصیف شکنجه‌ها و محل بازداشت خود و محل زندگی خود نیست.

جعفر افشاری پس از دوختن لب‌هایش به قرنطینه زندان ارومیه منتقل شد

 
 
 
 
 
 جعفر افشاری زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه برای سومین بار پیاپی با دوختن لب هاش دست به اعتصاب غذا زد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی روز گذشته پس از اعلام اعتصاب غذا و دوختن لباهاش به قرنطینه زندان منتقل شد.

گفتنی است، دو برادر دیگر این زندانی به نامهای علی و حبیب الله افشاری به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند.

قرنطینه زندان ارومیه محل نگهداری زندانیان تنبیهی است و در هفته چندین نفر بر اثر خودکشی و یا ضرب و شتم ماموران فوت می‌کنند.

سیامک مهر دچار حمله قلبی شد

 
 
 
 
 
 محمد رضا پورشجری ملقب به سیامک مهر، وبلاگ نویس زندانی روزگذشته در زندان "ندامتگاه" دچار حمله قلبی شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان با وجود تشخیص پزشکان مبنی بر تحت نظر قرار گرفتن وی در بیمارستان خارج از زندان از اعزام وی جلوگیری کردند.

فرزند این زندانی سیاسی در گزارشی اعلام کرد: "ماه گذشته دکتر های ندامتگاه (امجدی، نژاد بهرام) نامه عدم تحمل کیفری پدرم را امضاء کرده بودند. و خواستار آزادی ایشان از زندان شدند. که البته در نهایت با مخالفت "قاضی ناظر زندان" و "دادستان" مواجه شد."

پنج فعالان فرهنگی بازداشت شده پس از دوماه با قید وثیقه آزاد شدند

 
 
 
 
 
 
پنج فعال فرهنگی که دو ماه پیش بصورت بازداشت شده بودند، با قید وثیقه آزاد شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش کمانچه، پروین زندی، کاوه رحیمی، بابک آسیایی و بهزداد آسیایی بیش از دوماه پیش در حمله نیروهای امنیتی در شهرستان کرج بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

این ۵ تن فعال فرهنگی پس از بازجویی‌های اولیه در وزارت اطلاعات کرج تحویل بند ۲۰۹ زندان اوین تهران شدند و تحت بازجویی‌ قرار گرفتند و در تمام طول مدت بازجویی‌هایشان در سلول انفردای نگهداری شدند.

این فعالان فرهنگی در هفته گذشته با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای هر کدام آزاد شدند.

بنا بر اطلاعات رسیده جرم این فعالان فرهنگی تبلغ علیه نظام عنوان شده است و تا کنون کاوه رحیمی و بابک آسیاسی با احضار تلفنی به شعبه شهید مقدسی زندان اوین برای آخرین دفاع خود فراخوانده شده‌اند.