۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

اکبر‌پور حسینی، شهروند بهایی ساکن سمنان جهت اجرای حکم بازداشت شد










 صبح روزیکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «اکبرپورحسینی» پس از احضار و معرفی خویش به دایره اجرای احکام دادسرای انقلاب سمنان بازداشت و برای گذراندن محکومیت ۱۸ ماهه به زندان سمنان منتقل شد. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکبرپورحسینی به حکم دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در جامعه بهایی به ۲ سال و۲ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۸ ماه حبس تعزیری تبدیل گردید. 

از سوی دیگرمحل کسب (مغازه عینک فروشی) نامبرده در تاریخ ۹ آذر ماه سال جاری توسط ماموران اداره اطلاعات سمنان به همراهی ماموران حراست ادارات اماکن، تعزیرات، صنایع و علوم پزشکی مورد تفتیش قرارگرفت و نزدیک به ۲ میلیارد ریال از وسایل مغازه ضبط گردید و پس از آن در یک دادگاه غیابی از طرف اداره تعزیرات، نامبرده به ۳ میلیارد و ششصد هزار ریال جریمه نقدی محکوم شد.

هشت نفر در شیراز اعدام شدند









هشت نفر از زندانیان متهم به قاچاق مواد مخدر امروز در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس، این محکومان در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و پس از تأیید احکام صادره توسط دادستانی کل کشور و تنفیذ آن و صدور دستور اجرا، از سوی رئیس قوه قضائیه به مرحله اجرا درآمد
معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: این افراد که در سال‌های 87 تا 91 به دست دستگاه‌های مأمور در امر مبارزه با مواد مخدر دستگیر و تحویل دستگاه قضایی این استان شده بودند مبادرت به تهیه، حمل و فروش مقادیر عمده مواد مخدر سنتی و صنعتی از جمله کراک، هروئین، حشیش و تریاک کرده بودند.

برگزاری دادگاه علی معزی بدون حضور وی









دادگاه علی معزی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین بدون حضور وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه علی معزی زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه بدون حضور وی برگزار شد.
در طی این جلسه که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شده بود وکیل مدافع علی معزی حضور داشته و به دفاع از موکل خود پرداخت.
وکیل مدافع در طی دفاعیات خود بیان داشت: "برای همه موارد اتهامی، ایشان دردادگاه کرج یکبار محکوم شده و حکم نیز اجرا شده است. چرا باید برای‌‌ همان موارد، دوباره محاکمه شود. ایشان ۷ ماه پس ازآزادی از زندان زمانی که موضوع درمان بیماری حاد خود را پیگیری می‌نمود، مجددا دستگیرشده است."
علی معزی در خصوص علت عدم شرکت خود در جلسه دادگاه انقلاب طی پیامی که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته گفت:
بسم الله الرحمن الرحیم
ازآنجا که این محاکم، فرمایشی و مجرم بوده و مرتکب قتل‌های ناحق، می‌باشند. اینجانب علی معزی برای رضای وجدان خویش ورضای خدا وخلق، دراین محاکم حاضر نخواهم شد، هر حکمی هم دادند به وکیل ابلاغ کنند.
علی معزی که از مهر ماه سال جاری تا کنون از انجام ملاقات محروم می‌باشد، این هفته نیز در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه با وجود حضور بستگانش در سالن ملاقات، از انجام ملاقات محروم بوده است.
همچنین دادستان از انجام مراحل درمان وی وآزمایش سونوگرافی ایشان که درتاریخ شنبه ۲۸ بهمن ماه نوبت بیمارستان داشتند، جلوگیری به عمل آورده و در روند درمان وی کارشکنی می‌کند.
گفتنی است، علی معزی به سرطان مثانه مبتلا می‌باشد و در هنگام بازداشت در حال انجام دوره درمان پزشکی خود بود که بازداشت وی موجب ناتمام ماندن روند درمانی وی گردید و مسئولین زندان تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای درمان این زندانی سیاسی انجام نداده‌اند.
علی معزی از خردادماه ۹۰ تاکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد و ۷ ماه را در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین سپری کرده است.
پرونده وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام محاربه و هواداری از سازمان مجاهدین در حال رسیدگی می‌باشد.
معزی که حدود سه ماه و نیم را در انفرادی گذرانده به اتهام شرکت در مراسم یادبود محسن دکمه‌چی، علی صارمی و جعفر کاظمی بازداشت شده بود.
جعفر کاظمی و علی صارمی، بیش از یک سال پیش در زندان اوین اعدام شدند و محسن دکمه‌چی نیز پس از ابتلا به بیماری سرطان در زندان رجایی شهر کرج و بدلیل عدم اعطای مرخصی استعلاجی بموقع جهت مداوا، درگذشت.
لازم به یادآوریست، پیش از این نیز دادگاه انقلاب کرج، علی معزی را در پاییز ۸۷ به اتهام دیدار با همسر و ۲ تن از فرزندانش در اشرف به ۲ سال زندان محکوم کرده بود که وی حبس خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری نمود.

مرگ سالانه ۵ هزار نفر بر اثر آلودگی‌ هوا









 قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان ‌اینکه رأی نیاوردن طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا مأیوس‌کننده بود، گفت: سالانه ۵ هزار نفر بر اثر عوارض آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش فارس، علی محمد شاعری اظهار داشت: موضوع بازگشت مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای فرسوده از سوی مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست مورد پیگیری جدی قرار گرفته است و امیدوار هستیم تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت این مهم متوجه کنند.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: رأی نیاوردن طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا مأیوس کننده بود چراکه انتظار می‌رفت نمایندگان خانه ملت نسبت به کاهش آلودگی هوا توجه بیشتری داشته باشند.
وی متذکر شد: لازم است که نمایندگان خانه ملت توجه ویژه‌ای را نسبت به بازگشت مدت اعتبار معاینه فنی به مدت گذشته داشته باشد
شاعری بیان داشت: هم اکنون بحث آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است در این میان مسئولین مربوطه باید با تصویب و اجرای طرح‌های جامع کاهش آلودگی هوا و با مدیریت منابع آلاینده کننده هوا، نسبت به ریشه کن کردن آلودگی هوا به خصوص در ۸ کلان شهر کشور اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: از آنجایی که هم اکنون بحث ‌آلودگی هوا آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است به نظر می‌رسید که نمایندگان خانه ملت نیز به همین دلیل طرح را از حالت دوفوریتی خارج کردند.
این مقام مسئول بیان داشت: انتظار ما از نمایندگان مجلس این بود که طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا را به تصویب برسانند اما متاسفانه این مهم تحقق نیافت.
وی یادآور شد: مجلس با تصویب این طرح می‌توانست سازمان حفاظت محیط زیست را برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا بیش از پیش یاری کند.
شاعری اضافه کرد: به رغم واکنش مثبت نمایندگان خانه ملت در دو ماه آلوده سال (آذرماه و دی ماه) در خصوص جلوگیری از تشدید آلودگی هوا باز هم طرح دوفوریت رأی نیاورد از این رو لازم است که در این زمینه فرهنگسازی‌های موثری صورت پذیرد.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: با توجه به اینکه سالانه بیش از ۵ هزار نفر جان خود را بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا از دست می‌‌دهند باید به این مهم توجه بیشتری شود.
وی با بیان اینکه هیچ موضوعی مانند جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور در اولویت نیست افزود: انتظار ما این بود که نمایندگان خانه ملت بر تصویب طرح دو فوریتی رای دهند.
شاعری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ۸کلان شهر کشور در حال اجراست، می‌توان گفت که تصویب طرح دوفوریتی مجلس می‌توانست موجب شود تا طرح مزبور با قدرت و تضمین بیشتری ادامه یابد.

جواد دلیری سردبیر روزنامه اعتماد به قید وثیقه آزاد شد









جواد دلیری از روزنامه نگاران بازداشت شده اخیر با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
بنا به گزارش رادیو فردا، جواد دلیری، سردبیر روزنامه اعتماد، بعد از ظهر دوشنبه ۳۰ بهمن به قید وثیقه آزاد شد. بنا به گزارش‌های رسیده، وثیقه تعیین شده برای آزادی جواد دلیری، ۱۰۰میلیون تومان است.
روزهای هفتم تا ۱۳ بهمن جاری، ۱۶ تن از روزنامه‌نگاران شاغل در نشریات اصلاح‌طلب بازداشت شدند.
بیشتر دستگیری‌ها روز یکشنبه ۸ بهمن روی داد که نیروهای امنیتی در روزنامه‌های شرق، بهار، اعتماد و آرمان و دفتر نشریه آسمان حضور یافتند.
هم‌اکنون میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، ریحانه طباطبایی، امیلی امرایی، نرگس جودکی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کیوان مهرگان و حسین یاغچی روزنامه‌گارانی هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه مدعی شد که روزنامه‌نگاران بازداشت شده اعضای یک "شبکه رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار" هستند.
این وزارتخانه از احتمال آزادی گروهی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده و احضار و بازداشت گروهی دیگر از روزنامه‌نگاران در روز‌های آینده خبر داده بود.
پس از آن فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سازمان گزارشگران بدون مرز این بازداشت‌ها را محکوم کرد.
چهار تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای در ژنو از جمهوری اسلامی ایران خواستند فورا به «موج بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران» ‌ پایان دهد.
دیدبان حقوق بشر هم با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ایران شد و گفت: "مقامات ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد آینده سعی دارند با ارعاب روزنامه‌نگاران، آن‌ها را به سکوت وادار کنند."

هادی عابدی با خدا به مرخصی استعلاجی اعزام شد









هادی عبادی با خدا زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت جهت عمل جراحی به مرخصی استعلاجی اعزام و در بیمارستان بستری شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هادی عابدی باخدا که از تاریخ ۱۳۸۸/۸/۱۸ در زندان به سر می‌برد به علت وضعیت حاد جسمی‌ برای مداوا به مرخصی استعلاجی اعزام شد.
گفتنی است، وی برای انجام ۲ عمل جراحی ضروری در بیمارستان بستری گردید.
آقای باخدا از بیماری سنگ کلیه، عفونت مثانه، تنگی تنفس خفگی و عفونت لثه و دندان رنج می‌برد.
لازم به یاد آوریست که وی از زندانیان دهه ۶۰ است که هنگام اولین دست گیری مورد اصابت گلوله واقع شده و همینک برای جابجایی از ویلچر استفاده می‌نمایند.