۱۳۹۱ اسفند ۳, پنجشنبه

اذعان رئیس سازمان سنجش به ستاره دار شدن دانشجویان








 رییس سازمان سنجش با رد طرح این مباحث که دانشجوی ستاره‌دار (محروم از ادامه تحصیل) زیاد شده، اظهارکرد: با توجه به آمار سازمان سنجش تعداد دانشجویان ستاره‌دار تغییر نکرده است.
ابراهیم خدایی در گفت و گو با ایسنا، با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار گفت: از بعد از انقلاب اسلامی در کلیه دوران استعلام برای پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود داشته است.
وی با بیان اینکه استعلام از وضعیت پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نهادهای اطلاعاتی،‌ کمیته انضباطی دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شود، اظهارکرد: بر اساس نتایج این استعلام‌ها پذیرفته‌شدگان می‌توانند با تعهد یا بدون آن ادامه تحصیل دهند.
خدایی با رد برخی گزارش ها مبنی بر اینکه در برخی دولت‌ها دانشجوی ستاره‌دار وجود نداشته، این اظهارنظرها را غیرمنصفانه خواند و گفت: استعلام از وضعیت دانشجویان قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد.
رییس سازمان سنجش ادامه‌داد: به عنوان مثال از تعداد ۱۱ هزار پذیرفته شده دوره دکتری ۹۱ حدود ۳۲ تن به عنوان دانشجوی ستاره‌دار معرفی شدند که آنان نیز درخواست تجدیدنظر کرده‌اند بنابراین روند تعداد دانشجویان ستاره‌دار افزایشی نداشته است.

حسين ياغچی، خبرنگار آسمان آزاد شد








 حسين ياغچی، روزنامه نگار هفته ی نامه آسمان که نهم بهمن ماه بازداشت شده بود ساعتی پيش آزاد شد.
به گزارش کلمه، حسين ياغچی که يک روز پس از بازداشت ۱۴ روزنامه نگار کشورمان و به همراه کيوان مهرگان بازداشت و در اين مدت در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری شده بود ساعاتی پيش از زندان آزاد شد.
از مجموع ۱۷ روزنامه نگار بازداشت شده تا به حال، مطهره شفيعی، جواد دليری، علی دهقان، فاطمه ساغرچی و حسين ياغچی آزاده شده و در حال حاضر ۱۲ روزنامه نگار در بند امنيتی زندان اوين بدون ملاقات به سر می برند.
در حال حاضر ريحانه طباطبايی، نسرين تخيری، اميلی امرايی، نرگس جودکی، ميلاد فدايی اصل، صبا آذرپيک، پوريا عالمی، سليمان محمدی، ساسان آقايی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی و کيوان مهرگان روزنامه‌نگارانی دربند هستند.

عماد قویدل راننده تاکسی


زبان مادری ما را به میان روزنامه‌ های خود بیاورید









 در سالروز و به بهانه روز جهانی زبان مادری، ۶۰۰ دانشجو و دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری در نامه‌ها سرگشاده به رسانه‌های بخش خصوصی داخلی، با گلایه از نبود اراده‌ای مسوولانه از سوی حاکمیت برای توجه به این امر، خواستار انتشار بخشی از مطالب این رسانه‌ها به زبان ترکی آذربایجانی شدند. 

به گزارش جرس، در این نامه، دانشجویان آذربایجانی، ‌ ضمن تبیین اهمیت زبان مادری و محرومیت آذربایجانی‌ها از آموزش زبان خود، برای تامین مطالب صفحات ترکی روزنامه‌ها و مجلات، اعلام آمادگی کرده‌اند. 

متن نامه به شرح ذیل است: 

نامه جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان آذربایجان به مدیران مسوول و سردبیران روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار و آرمان و مجله‌های نسیم‌بیداری، ‌ آسمان، ‌ مهرنامه و اندیشه پویا

فرهیختگان ارجمند، مدیران مسوول و سردبیران روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار و آرمان و مجلات نسیم‌بیداری، ‌ آسمان، ‌ مهرنامه و اندیشه‌پویا
با سلام و احترام؛ 
۱۴سال پیش، سازمان یونسکو ۲۱ فوریه برابر با ۲ اسفند را روز جهانی زبان مادری اعلام کرد و روز خاصی را برای پاسداشت یکی از مهم‌ترین نعمت‌های خداوندی که همانا زبان مادری انسان‌ها و ملت‌ها است، اختصاص داد. همانطور که شما روزنامه‌نگاران می‌دانید کشور ما نیز، سهم قابل توجهی از کهکشان زبان‌ها دارد و هزاران انسان به زبان‌های متنوعی در این پهنه از خاک می‌اندیشند و سخن می‌گویند. شما نیک می‌دانید که هر یک از این زبان‌ها دریایی انباشته از سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی در نهاد خود دارند. 
نیازی نیست که شما را در جریان محرومیتِ سخنورانِ این زبان‌ها و صاحبان این گنجینه بشری قرار دهیم. در حالیکه آموختن و تدریس و به‌کارگیری هریک از این زبان‌ها می‌توانست پنجره‌ای فراخ به غنای فرهنگیمان بگشاید؛ ما همچنان خود را به آموختن و نوشتن به تنها یک زبان قانع کرده‌ایم و آموختن و پاسداشت بقیه این میراث ارزشمند زبانی و فرهنگی را نادیده انگاشته و چه بسا بدان بی‌مهری کرده‌ایم. 
شما اصحاب رسانه بهتر می‌دانید رسانه‌ها و مطبوعات، صدای مردم و خوانندگانشان هستند و سخن گفتن با زبان خودِ مردم، از ملزومات مردم‌مداری و دموکراسی است. شایسته است، کسانی که عمر خود را برای آگاهی مردم و نگاشتن رنج و درد آنان وقف کرده‌اند؛ به این مهم، بیاندیشند که محرومیت از زبان مادری، رنجی فزاینده و سیال در تمام برگه‌های حیات انسانی است و چه بسا بسیاری از مصائب دیگر روانی و آموزشی و اجتماعی و اقتصادی، ریشه در این محرومیت داشته باشد. 
یکی از این زبان‌های محروم داخل کشور، زبان ترکی آذربایجانی است که میلیون‌ها انسان (مخاطبان شما) بدان می‌اندیشند و سخن می‌گویند و هزاران نفر به‌رغم همه محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، بدان می‌نویسند و شعر می‌سرایند. بر آن هستیم، عطف به بی‌اعتنایی مسوولان امر و در نبود اراده‌ای فرهنگی و سیاسی برای رفع این محرومیت، از شما که از فعال‌ترین و کارا‌ترین بخش‌های جامعه مدنی هستید، تقاضا کنیم؛ زبان مادری ما هموطنان ترک‌زبان خود را که دومین زبان جهان اسلام نیزاست، به میان صفحات روزنامه‌های خود بیاورید و حداقل یک صفحه از روزنامه و بخشی از رسانه خود را به زبان میلیون‌ها هموطن خود اختصاص دهید. 
برای شما که اسوه‌های فرهنگ و اندیشه هستید؛ سخن از اهمیت زبان و فرهنگ انسان‌ها و رعایت حقوق فرهنگی و زبانی همه گروه‌های هویتی بدون هرگونه تبعیض، تکرار مکررات است. شما از پیشینه درخشان تاریخی و جایگاه ویژه فرهنگ و ادبیات آذربایجانی در این کشور آگاهید و واقفید که این سرمایه بزرگ، بیرون از مرزهای این کشور، در دانشگاه‌ها و مراکز معتبر علمی دنیا چه‌سان ارزشمند‌تر و گرانمایه‌تر پاس داشته می‌شود. 
این طومار می‌تواند نمادی برای آغاز یک بازگشت باشد؛ بازگشت به عدالت و ارزش‌های اصیل انسانی. شما قطعا می‌توانید با انتشار این طومار ازبی‌مهری‌ها و جفاهای دهه‌های گذشته، اعلام برائت کنید. همچنین این نامه رابه منزله آمادگی صد‌ها نویسنده ترک‌زبان آذربایجان برای تامین مطالبِ صفحات ترکی روزنامه‌های شما مطابق با استانداردهای ژورنالیستی تلقی بفرمایید. به گواه بسیاری از کار‌شناسان زبده علوم سیاسی و جامعه‌شناسی، پرداختن به این مهم (آموزش و نگارش زبان مادری) موجب قوام و دوام امنیت ملی و منافع همه ملت خواهد شد. 
در پایان، سخن حکیمانه دکتر کاظم معتمدنژاد استاد برجسته روزنامه‌نگاری، متفکر فرهیخته حقوق مطبوعات و پدر روزنامه‌نگاری نوین کشور را درباره ضرورت انتشار نشریات به‌ زبان‌های غیرفارسی را حسن ختام نامه خود قرار می‌دهیم؛ باشد که توصیه‌های ارزشمند بزرگانی از این دست، راهگشا باشد. دکتر معتمدن‍ژاد۱۲ آبان ۹۰ در گفتگو با روزنامه شرق گفت: من با انتشار نشریات غیرفارسی زبان موافقم و به نظرم ضرورت دارد. باید در این باره به تاریخ پاسخ داد. انتشار نشریات به زبان‌های غیرفارسی، یک حق شناخته شده در حقوق مطبوعات و اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است.

وضعیت نگران کننده یک زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج








 نامق محمودی زندانی سیاسی که به اتهام محاربه بازداشت شده است در شرایط وخیم جسمی بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامق محمودی زندانی ۶۲ ساله که از کهولت سن و آب مروارید رنج می‌برد، هم اکنون در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج در وضعیت نگران کننده‌ای بسر می‌برد.
باوجودی که این زندانی سیاسی بدلیل آب مروارید از ناحیه یک چشم کاملا نابینا گشته و چشم دیگر وی نیز دید بسیار محدودی دارد، بهداری زندان هیچ گونه اقدامی برای درمان و یا بهبود وضع جسمی وی انجام نمی‌دهد.
این زندانی سیاسی ۹ ماه پیش در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ به همراه سه فرزند خود، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و در بند اطلاعات سنندج و سپس ۲۰۹ اوین مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج منتقل گردید.
گفتنی است، هر سه فرزند وی در آبان ماه سال جاری آزاد شده‌اند ولی نامق محمودی کماکان بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد.
اتهامی که قرار است نامق محمودی بخاطر آن محاکمه گردد محاربه عنوان شده است.

توقیف و ضبط وسایل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد








 نیروهای حراست دانشگاه آزاد شهرکرد به‌دستور علی‌رضا گلشنی، ریاست این دانشگاه با هجوم به دفتر انجمن اسلامی دانشجویان کلیه وسایل را ضبط و دفتر این تشکل دانشجویی را تصرف کردند.
تارنمای رادیو زمانه به نقل از منابع دانشجویی گزارش داده است که مأموران حراست پس از شکستن در دفتر این تشکل منتقد دانشجویی تمامی وسایل این تشکل را که همگی برچسب انجمن اسلامی دانشجویان بر روی آن‌ها نصب شده بود را به مکان نا‌معلومی منتقل کردند.
گفتنی است که کتاب‌های کتابخانه این تشکل دانشجویی عمدتاً با هزینه شخصی اعضای انجمن تهیه شده بود.
تصرف دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان دانشگاه بر خلاف حکم شورای نظارت برتشکل‌های دانشجویی مبنی بر اینکه این تشکل دانشجویی به‌طور قانونی از ابتدای امسال مجوز بازگشایی مجدد داشت، با رد صلاحیت گسترده اغلب کاندیدا‌های انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی از آغاز به‌کار دوباره این تشکل منتقد جلوگیری کرده‌اند.
فعالان دانشجویی دانشگاه همچنین با ابراز تأسف نسبت به این اقدام مسئولان دانشگاه، عنوان کردند که ماموران حراست با جمع‌آوری وسایل و جایگزین کردن آن با فرش و پارچه‌نویسی‌های مذهبی در تدارک برگزاری مراسم قرآن‌خوانی بوده‌اند.
همچنین چندی پیش کمیته انضباطی دانشگاه دولتی شهرکرد نیز دو دانشجوی این دانشگاه را به اتهام «عضویت در فیس بوک» و «توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی» توبیخ کرده بود.
گزارش‌ها حاکی از آن است که انتخابات شورای صنفی دانشجویان دانشگاه دولتی شهرکرد نیز در آذر ماه سال جاری برگزار شد و پیش از آن معاونت دانشجویی با پرونده سازی برای دانشجویان منتقد که کاندیداتوری خود را در این انتخابات اعلام کرده بودند، آن‌ها را رد صلاحیت کرده بود.

بازداشت تعدادی از دراویش گنابادی مقابل زندان اوین








تعدادی از دراویش گنابادی که در حمایت از وکلای دراویش و سایر دراویش زندانی در روز سوم اسفند، در مقابل زندان اوین حضور یافته بودند، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند.
به گزارش تارنمای مجذوبان نور، بیش از ۳۰۰ تن از دراویش گنابادی صبح امروز در مقابل زندان اوین، توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند.
تعدادی از دراویش بازداشت شده، پس از انتقال به بازداشتگاه مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفتند و مامورین امنیتی خواستار امضا تعهدنامه توسط دراویش بودند که با مقاومت آن‌ها در برابر امضا تعهدنامه، پس از چند ساعت آزاد شدند.
این دراویش گنابادی در روزهای قبل اعلام کرده بودند که برای حمایت از وکلای دراویش و سایر دراویش زندانی که بیش از ۳۵ روز است در سلول‌های انفرادی و اعتصاب غذا به سر می‌برند، با ساک و وسایل خود در ساعت ۱۰ روز سوم اسفند، در جلوی زندان اوین حضور خواهند یافت و آماده هستند که مانند وکلا و سایر دراویش زندانی، دستگیر و راهی زندان شوند.
اسامی تعدادی از دراویش بازداشت شده در مقابل زندان اوین:
بهزاد نوری کوچی
عطاءالله پورمند
کیوان کولی وند
حمید رحمانی
حسن مقدم
امین کرمی
علی اسدی
رضا فردوس مقدم
مسعود رضایی
محمد هاشمی
نجم الدین نوری
علی اشرف شادکام
پیمان امرایی
امیر حاجی آبادی
لازم به ذکر است که پس از چند ساعت که از بازداشت و آزادی دراویش گنابادی می‌گذرد، اما همچنان از سرنوشت تعدادی از بازداشت شدگان اطلاعی در دست نمی‌باشد.

دست کم دو نفر در زندان یزد اعدام شدند








 دو زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر سحرگاه امروز در زندان مرکزی یزد اعدام شدند
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جوکار جاوید و غلام علیزاده دو شهروند اهل دهدشت که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بازداشت شده بودند سحرگاه امروز در زندان مرکزی یزد اعدام شدند.
از آنجایی که گزارش اعدام این افراد تا کنون از سوی دستگاه قضایی اعلام نشده است از تعداد اعدام شدگان امروز در زندان مرکزی یزد اطلاعی در دست نیست.
گفتنی است چهار عضو دیگر خانواده جوکار جاوید نیز با حکم اعدام مواجه شده و حکم صادره بزودی در مورد ایشان اجرا خواهد شد.
امید جاوید و جمشید جاوید به همراه دو برادر دیگرشان در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند.

ممانعت اداره اطلاعات مشهد از مرخصی زندانیان بهایی








 زندانیان بهایی مشهد چندین ماه است که از دریافت مرخصی محروم شده‌اند این درحالیست که رئیس زندان با درخواست ایشان موافقت داشته ولی اداره اطلاعات مشهد از دادن مرخصی ممانعت بعمل آورده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق قوانین زندان هر زندانی که بیش از نیمی از دوران حبس خود را گذرانده باشد می‌تواند از حق مرخصی زندانیان استفاده کند که بر طبق قانون مذکور رزیتا واثقی (محکومیت ۵ سال)، داورنبیل‌زاده (محکومیت ۵ سال)، جلایر وحدت (محکومیت ۵سال)، سیما اشراقی (محکومیت ۵ سال) وساناز تفضلی (محکومیت ۶ ماه) شامل قانون مزبور شده ولی تاکنون با گذشت بیش از نیمی از دوران محکومیت به دلیل مخالفت اداره اطلاعات نتوانسته‌اند ازحق مرخصی استفاده کنند.
یاداوری می‌شود به رزیتا واثقی شهروند بهایی ساکن مشهد که از اسفند ماه ۱۳۸۸ تاکنون در حبس بوده با گذشت سه سال از دوران محکومیت هیچگاه اجازه مرخصی داده نشده است.