۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

درگیری شدید کشاورزان اصفهانی با پلیس بر سر حقابه








 در شرایطی که اخبار رسیده حکایت از بروز درگیری بین کشاورزان شرق اصفهان در ورزنه با نیروهای انتظامی استان داشته و حتی ماجرا در نقل قول های مختلف از ضرب و شتم هم فراتر می رود، مسئولان امر هنوز واکنشی نشان نداده و موضعی اتخاذ نکرده اند.
به گزارش «تابناک»، با گذشت روزها از اعتراض کشاورزان اصفهانی نسبت به اختلاف حقابه تعیین شده با میزان واقعی حقابه اختصاص یافته به ایشان، بالاخره ماجرایی که سالها محل مناقشه بخشی از مردمان اصفهان و مسئولان استان بوده است به شکل درگیری و ضرب و شتم سرباز کرد تا شرق اصفهان بحرانی شده و نگرانی ها به اوج برسد.
درگیری بین کشاورزان و ماموران نیروهای انتظامی استان در حالی به وقوع می پیوندند که کشاورزان شرق اصفهان معتقدند آب زاینده رود که از سال‌های دور به زمینهای آنها اختصاص می یافت، اکنون به استان‌های یزد، قم، کاشان و کارخانه‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فروخته می شود. این کشاورزان در اعتراض به قطع سهمیه آب خود، از هفته قبل با تجمع در مقابل خط لوله انتقال آب اصفهان به یزد اعتراضشان را نشان دادند.
از سوی دیگر برخی از مردم استان یزد در مقابل استانداری به دلیل قطع آب آشامیدنی تجمع کردند، عالی ترین مقام اجرایی استان یزد صبح امروز در شورای برنامه ریزی استان یزد درخصوص تخریب خط انتقال آب به استان یزد و قطعی آب استان تصریح کرد: جلسات متعدد و پی در پی با رییس جمهور محترم، وزرا، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولین برگزار شده و پیگیری ها ادامه دارد، وی خواهان حفظ آرامش مردم استان یزد شد.
بر اساس گزارش بی بی سی فارسی و فیلم های که توسط معترضین در محل تهیه شده است نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن کشاورزان به منطقه گسیل شده و اعتراض کشاوران بی دفاع به خشونت کشیده شده است. در این اعتراضات جمعی از کشاورزان به دلیل استفاده نیروهای ضد شورش از گلوله های جنگی و ساچمه ای مجروح و به بیمارستان منتقل شدند، هم چنین گفته می شود برخی از کشاورزان هم بازداشت شده بودند که با پیشروی معترضین در محل آزاد شدند در بررسی فیلم های منتشر شده در فضای سایبر دو دستگاه اتوبوس که بنظر می رسد نیروهای امنیتی را به محل انتقال داده اند توسط معترضین به آتش کشیده شده است.
از تعداد مجروحین و بازداشت شدگان این واقعه تا کنون اطلاعی به دست نیامده است.

بازيگران فيلم جعفر پناهی ممنوع‌الخروج شده‌اند






 کامبوزيا پرتوی و مريم مقدم بازيگران فيلم "پرده"، ساخته جعفر پناهی، پس از بازگشت از برلين ممنوع‌الخروج شده‌اند.
سايت روزنامه فيگارو، چاپ فرانسه خبر داد که مقامات ايرانی گذرنامه‌های کامبوزيا پرتوی، دستيار و بازيگر جعفر پناهی در فيلم "پرده" و مريم مقدم، بازيگر زن اين فيلم را مصادره کرده‌اند و بدين ترتيب آن‌ها نمی‌توانند برای معرفی اين فيلم در جشنواره‌های مختلف از ايران خارج شوند.
فيلم "پرده"، آخرين ساخته جعفر پناهی، کارگردان سينمای ايران بدون مجوز وزارت ارشاد در شصت‌و سومین جشنواره فیلم برلین نمايش داده شد و جايزه خرس نقره‌ای را برای بهترين فیلمنامه به دست آورد.

چهارمین گزارش احمد شهید منتشر شد








احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران چهارمین گزارش خود را منتشر کرده است.
به گزارش بی بی سی فارسی، آقای شهید در کلیک این گزارش ۷۷ صفحه ای که ۲۱ اسفندماه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه می‌شود مقام های ایران را به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم کرده است.
این مفصل ترین گزارشیست که آقای شهید در طول ۲ سال ماموریتش منتشر کرده و در آن نقض حقوق شهروندان در ده فصل تشریح شده است.
آقای شهید از اعدام دست کم ۴۸۷ نفر در سال میلادی ۲۰۱۲ خبر می دهد. او که در آبان ماه خواستار تعلیق اعدام ها شده بود در گزارشش از ادامه این روند و عدم دسترسی محکومین به وکیل و برگزار نشدن دادگاه منصفانه ابزار نگرانی کرده است.
گزارشگر ویژه سازمان در امور حقوق بشر ایران در فصل بعد از ادامه شکنجه در زندان های ایران خبر می دهد و می نویسد: "در پاسخ به گزارش پیشین که از شکنجه مخالفین در ایران ابراز نگرانی شده بود مقام های جمهوری اسلامی اتهام شکنجه را بی اساس خواندند و استدلال کردند که براساس قوانین ایران شکنجه غیر قانونیست. ولی من تاکید می کنم که قوانین به تنهایی نمی تواند به اتهام استفاده از شکنجه پایان دهد".
او برای نمونه به بازداشت ستار بهشتی در ۹ آبان ماه و مرگ او در زمان حبس اشاره می کند و می نویسد: "صورت و سینه آقای بهشتی پیش از مرگش با باتوم ضربه دیده است".
آقای شهید همچنبن از شکنجه ۷۶% از شاهدانی که با او گفتگو کرده اند خبر داده است.
او در بخش "انتخابات آزاد" با اشاره به ادامه حبس خانگی رهبران مخالفان آقای موسوی و کروبی و خانم رهنورد و سابقه رد صلاحیت کاندیداهای مستقل از حاکمیت به وسیله شورای نگهبان از فقدان فضای آزاد سیاسی و فراهم نبودن شرایط برگزاری انتخاباتی منصفانه ابراز نگرانی کرده است.
او در فصلی دیگر نفض گسترده آزادی بیان، اجتماعات و احزاب را بسیار نگران کننده خوانده و به بازداشت گسترده روزنامه نگاران به عنوان نمونه نقض آزادی ها اشاره کرده است.
در گزارش آقای شهید نسبت به آزار و اذیت خانواده های روزنامه نگاران رسانه های فارسی زبان از جمله بی بی سی فارسی ابراز نگرانی شده و حبس وکلای دادگستری را نشانی از تلاش برای سرکوب مدافعین حقوق بشر دانسته است.
این گزارش در بخش حقوق "اقلیت ها" به نقض حقوق بهاییان، مسیحیان، دراویش و اقوام بلوچ، کرد و اعراب اهواز اشاره کرده است. او در بخش دیگری تحت عنوان حقوق "دگرباشان جنسی" از حکم اعدام برای بعضی از این شهروندان ابراز نگرانی کرده است.
آقای شهید که در گزارش مهر ماه برای نخستین بار به نگرانی ها از نقض حقوق اقتصادی شهروندان ایرانی بر اثر تحریم های بین المللی اشاره کرده بود در این گزارش به طور مفصل از آثار منفی این تحریم ها بر زندگی مردم ابراز نگرانی کرده و نوشته: "با وجود اینکه کشورهای تحریم کننده اقلام اولیه مانند مواد غذایی و دارو را استثنا کرده اند اما کمبود دارو نشان از احتمال غیر موثر بودن این "استثناها" دارد".

آقای شهید بیش از ۵۰ صفحه از گزارشش را به فهرستی از نام و اتهامات وارده به زندانیان سیاسی مذهبی و قومی اختصاص داده است. در این فهرست نام بیش از ۱۵۰ زندانی منتشر شده است.
آقای شهید در پایان این گزارش بار دیگر از مقامات ایران خواست با سفر او به این کشور موافقت کنند. او همچنین به مقام های جمهوری اسلامی توصیه کرده اعدام ها را متوقف، زندانیان سیاسی و عقدیتی را آزاد و به اتهامات شکنجه رسیدگی کنند.
مقام های جمهوری اسلامی در پاسخی ۸ صفحه ای انتفادات احمد شهید را رد کرده و روش تحقیق او را زیر سوال برده اند.

بازداشت کارفرما و تعویق ۱۰ ماه حقوق کارگران‎









 دبیر خانه کارگر سمنان اعلام کرد: حقوق کارگران کارخانه سیم کابل شاهین (سرخه) در ۱۰ ماه گذشته پرداخت نشده است.
حبیب الله محقق با اعلام این خبر به ایلنا گفت: حدود ۱۵۰ کارگر کارخانه سیم کابل شاهین (سرخه) در استان سمنان از اردیبهشت ماه سال ۹۱ تا هم اکنون که روزهای پایانی سال جاری را سپری می‌کنیم حقوقی دریافت نکرده‌اند و تاکنون نتوانسته‌اند بعد از پیگیری‌های قانونی به مراجع ذیصلاح به مطالبات قانونی خود برسند.
این فعال کارگری با بیان اینکه بیش از ۷ ماه است که این کارخانه تولید کننده سیم و کابل تعطیل شده است، تصریح کرد: مشکلات این کارخانه به حدی پیچیده شده است که کارفرما و سایر مسئولان این واحد تولیدی، کارخانه را بدون پرداخت مطالبات کارگران‌‌‌ رها کرده‌اند.
او در این زمینه اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل تعطیلی کارخانه سیم کابل شاهین افزایش مشکلات مالی آن است که گفته می‌شود، مدیر عامل این کارخانه به همین دلایل، با افزایش بدهی‌ها با حکم قضایی طلب کاران، روانه زندان شده است.
این فعال کارگری با اشاره به اینکه رهایی مدیر عامل کارخانه برای کاهش مشکلات کارخانه وکارگران می‌تواند مثمر ثمر باشد، اظهار داشت: راهکار دیگری که برای حل این موضوع به نظر می‌رسد این است که سایر مسئولان این کارخانه با اخذ وکالت قانونی از مدیر عامل پیگیر مشکلات کارخانه و کارگران شوند.

اختلال گسترده در اینترنت کشور








اینترنت کشور که از حدود سه هفته قبل دچار اختلالاتی شده بود، در دو روز گذشته با مشکلات گسترده‌ای رو به رو شده و کاربران با قطعی‌های مکرر، کندی شدید سرعت دسترسی و انسداد دسترسی به برخی پورت‌ها و پروتکل‌های امن مواجه بوده‌اند.
به گزارش کلمه مناطق متعدد تهران و شهرستان‌ها و سرویس‌های مختلفی که به ارائه خدمات اینترنتی می‌پردازند، از نیمه‌های بهمن ماه دسترسی به اینترنت در برخی سرویس‌ها و مناطق با اختلالاتی همچون کاهش ناگهانی سرعت، قطعی‌های نامنظم و محدودیت شبانه یا ساعتی دسترسی به پروتکل‌های امن همراه بوده است.
این وضعیت در چند روز اخیر شدت یافته و به خصوص از روز دوشنبه با بسته شدن دسترسی به برخی سرویس‌های گوگل از جمله جی میل و همچنین یاهو، انسداد مقطعی پروتکل امن SSL به گونه‌ای که حتی دسترسی به سایت بانک‌ها هم غیر ممکن می‌شده، غیر ممکن شدن برقراری ارتباط از طریق VPN و SOCKS نرم افزارهای عبور از فیلترینگ و پروکسی‌های متداول، قطعی طولانی مدت امکان دسترسی به نرم افزار ارتباط صوتی و تصویری از راه دور، کاهش شدید سرعت در حد قطعی ارتباط و در مواردی قطع و وصل چندباره فیلترینگ برخی سایت‌های پرمراجعه یا بارگذاری نشدن برخی سایت‌ها بدون آنکه پیغام فیلترینگ نشان داده شود، تشدید شده است.
برخی کاربران و کار‌شناسان امنیت اینترنت از غیر عادی بودن اختلالات اخیر در ارتباطات اینترنتی و اهداف نهفته در پشت آن ابراز نگرانی کرده‌اند. احتمال در دست اقدام بودن پروژه اینترنت ملی، خطر تکرار حادثه جعل گواهی (سرتیفیکیت)‌های https، امکان در دست اقدام بودن MITM (شنود و سرقت اطلاعات به شیوه Man In the Middle) و تلاش برای سرقت اطلاعات کاربران توسط مخابرات یا شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های امنیتی از طریق رفع فیل‌تر سایت‌های خاص و امکان دسترسی غیر امن به آن‌ها، از جمله این نگران‌ها بوده است.
کار‌شناسان پیشنهاد کرده‌اند که کاربران در استفاده از سایت‌هایی که به طور ناگهانی رفع فیل‌تر می‌شوند، دقت کنند و بدون ارتباطات امن و در صورت لزوم استفاده از فیلترشکن و پروکسی، وارد این سایت‌ها نشوند. همچنین بررسی سرتیفیکیت‌ها، به روز نگه داشتن مرورگر‌ها و استفاده از فایروال‌ها و آنتی ویروس‌های به روز نیز توصیه شده است.
کلیک کردن روی لینک‌هایی که از طریق افراد و ایمیل‌های نا‌شناس ارسال می‌شود، باز کردن فایل‌های ضمیمه ایمیل‌های مشکوک، استفاده از فیلترشکن‌هایی که در سایت‌ها و وبلاگ‌های نا‌شناس معرفی می‌شود، اجرا کردن فایل‌های اجرایی (exe.) ناشناخته و استفاده از مرورگر Internet Explorer و به ویژه نسخه‌های قدیمی آن، از جمله خطاهای نابخشودنی در استفاده از اینترنت در ایران است.
همچنین کار‌شناسان امنیت اینترنت توصیه می‌کنند که اخطارهای امنیتی سیستم عامل، فایروال و مرورگر‌ها را جدی بگیرند و روی هر پیغام و اخطاری دکمه تایید (OK) را بدون توجه به محتوای پیغام کلیک نکنند. هشدارهای فایروال سیستم درباره اتصال برنامه‌های جدید و به خصوص نا‌شناس به اینترنت می‌تواند خطرناک باشد و باید در تایید چنین اتصال‌هایی دقت کرد. برای دسترسی به سایت‌هایی (از جمله فیس بوک) که نیاز به پسورد دارند، استفاده همیشگی از https در ابتدای آدرس آن‌ها ضروری است. برای اتصال به جی میل هم حتی الامکان باید از مرورگر «گوگل کروم» استفاده کرد.
متخصصان امنیت اینترنت همچنین در خصوص استفاده از پروکسی‌های رایگان، نرم افزارهای دور زدن فیلترینگ که منقضی شده‌اند و همچنین وی پی ان‌هایی که اخیرا به طور رسمی در حال فروش هستند، هشدار داده و امنیت اینگونه موارد را زیر سوال برده‌اند. آن‌ها تاکید دارند که کاربران برای دسترسی امن، از فیلترشکن‌های شناخته استفاده کنند

آزادی دو روزنامه نگار دیگر از اوین: میلاد فدایی اصل و پوریا عالمی








میلاد فدایی اصل دبیر سیاسی خبرگزاری ایلنا و پوریا عالمی طنز نویس روزنامه شرق آزاد شدند.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، میلاد فدایی اصل و پوریا عالمی دو خبرنگار بازداشت شدهٔ رسانه‌های رسمی کشورمان که بیش از سه هفتهٔ پیش در یورش ناگهانی نیروهای امنیتی به چند روزنامه بازداشت شده بودند، از زندان اوین آزاد شدند.
از مجموع روزنامه نگارانی که حدود یک ماه قبل بازداشت شدند، تا کنون مطهره شفیعی، علی دهقان، فاطمه ساغرچی، جواد دلیری، حسین یاغچی، کیوان مهرگان، امیلی امرایی، نرگس جودکی، ریحانه طباطبایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی و میلاد فدایی اصل آزاد شده‌اند.
در حال حاضر نسرین تخیری (دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد)، ساسان آقایی (دبیر گروه بین‌الملل روزنامه اعتماد)،، سلیمان محمدی (دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار)، پژمان موسوی (دبیر رسانه روزنامه بهار)، صبا آذرپیک (خبرنگار سابق روزنامه اعتماد) و همچنین احسان مازندرانی (خبرنگار روزنامه اعتماد) که هفته قبل بازداشت شد، هنوز در زندان به سر می‌برند.