۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

بازداشت دو تن از نوکیشان مسیحی در تهران








 مامورین امنیتی لباس شخصی دو تن از نوکیشان مسیحی به نام‌های «شهرزاد - ی» و «سام - ص» را در تهران بازداشت نمودند.
به گزارش محبت نیوز، ماموران امنیتی در ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه مورخ ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۱ برابر با (نهم ژانویه ۲۰۱۳)، بطور هم زمان به خانه‌های این دو نوکیش مسیحی مراجعه و اقدام به بازداشت این افراد کردند.

خانم «شهرزاد» ۲۵ ساله و آقای «سام» ۲۷ ساله از ساکنین غرب تهران می‌باشند که ماموران امنیتی لباس شخصی در اقدامی خودسرانه و بدون نشان دادن مجوز از سوی دستگاه قضایی با ورود به منازل این افراد، اقدام به تفتیش و بازرسی آن مکان نموده و برخی از وسایل شخصی آنان از جمله؛ لپ تاپ، تعدادی کتب و جزوات مسیحی، سی دی سرودهای پرستشی مسیحی، دوربین عکاسی و... را ضبط و با خود بردند.

گفته می‌شود این دو نوکیش مسیحی پس از دستگیری توسط ماموران لباس شخصی به بازداشتگاه اوین منتقل شدند و تا مدتی نیز اجازه هیچگونه تماسی با خانواده‌های خود را نداشته‌اند. بی‌خبری مطلق از وضعیت این افراد باعث ایجاد موجی از نگرانی در میان خانواده‌ها گردید.

مراجعات مکرر والدین این دو نوکیش مسیحی به مراکز امنیتی و قضایی برای پیگیری از وضعیت سلامت فرزندانشان موجب آن شد تا برخی افراد مسئول ضمن تهدید و هشدار به خانواده‌ها خواستار سکوت در این باره شدند.

«سام و شهرزاد» پس از باداشت و هفته‌ها بی‌خبری طی تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌هایشان ضمن آگاهی از وضعیت خود، خبر از تداوم بازداشت خود دادند.

اکنون با گذشت بیش از پنجاه روز از بازداشت این افراد و پس از بازجویی و بررسی پرونده این دو نوکیش مسیحی مسئولان اتهام این افراد را تشکیل و ترویج کلیسای خانگی و تجمع عامدانه به قصد ارتکاب جرم عنوان نموده‌اند.

تجمع کارگران صنایع فلزی و حضور لباس شخصی ها








صد‌ها تن از کارگران صنایع فلزی شماره یک و دو از روز گذشته، یکشنبه ۱۳ اسفند ماه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و بی‌توجهی مدیریت دولتی به وضعیت فلاکتبارشان دست از کار کشیدند و با تجمع در محوطه کارخانه خواهان پرداخت دستمزدهای معوقه خود شدند.

به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال این اعتصاب و تجمع، مدیریت دولتی کارخانه به آنان اعلام کرد: ما شب عید فقط می‌توانیم ۴۰ درصد باقی مانده دستمزد آذر ماه شما را پرداخت کنیم، مشکل جای دیگری است و کاری از دست استانداری تهران بر نمی‌آید.

بدنبال این وضعیت کارگران معترض هر دو کارخانه صنایع فلزی شماره یک و دو در اقدامی اعتراضی تجمع خود را به محوطه بیرونی درب کارخانه مشرف به خیابان صنایع فلزی کشاندند و با روشن کردن لاستیک در وسط خیابان به اعتراض خود ادامه دادند.

در پی این اقدام اعتراضی از سوی کارگران بلافاصله نیروهای امنیتی و انتظامی در محل حاضر شدند و پس از کشمکشی دو ساعته آنان به اعتراض خود در خیابان پایان دادند و سپس اقدام به برگزاری مجمع عمومی کردند. در این مجمع کارگران بطور یکپارچه‌ای تصمیم به ادامه اعتراض خود در مقابل نهادهای دولتی گرفتند. بنا بر آخرین گزارشهای رسیده این کارگران احتمالا از فردا صبح دست به تجمع در مقابل استانداری تهران و یا یک نهاد دولتی دیگر خواهند زد.
ششصد کارگر صنایع فلزی در حال حاضر علاوه بر آنکه ۴۰ درصد دستمزد آذر ماه خود را دریافت نکرده‌اند حقوق ماههای دی، بهمن، اسفند و عیدی و پاداش خود را نیز طلبکارند و مدیریت دولتی کارخانه به استثنای پرداخت ۴۰ درصد باقی مانده دستمزد آذر ماه این کارگران، حاضر به پرداخت ریالی از مابقی دستمزد معوقه آنان نیست.
کارگران بازنشسته این کارخانه نیز وضعیت مشابهی دارند و از ۵ سال پیش که بازنشست شده‌اند موفق به دریافت سنوات خود نشده‌اند بنا بر اذعان مسئولین استانداری تهران حدود صد میلیارد تومان از دارائی نقدی کارفرماهای شناخته و ناشناخته این کارخانه‌ها بلوکه شده است اما قوه قضائیه تاکنون اقدامی موثر برای پرداخت سنوات این کارگران از محل اموال نقدی بلوکه شده کارفرمایان این کارخانه‌ها انجام نداده است.

افغانستان خواستار تعلیق حکم اعدام افغان‌های زندانی در ایران شد








 دولت افغانستان از ایران خواسته است تا اجرای حکم اعدام شهروندان افغان را که در ایران به اعدام محکوم شده اند، به تعلیق در آورد.
وزیر خارجه افغانستان این درخواست را در جریان دیدار با همتای ایرانی‌اش در وین پایتخت اتریش مطرح کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی فارسي، جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، در کنفرانس خبری گفت که زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران، در اتریش از او خواسته تا موضوع اعدام افغان‌ها را بازنگری کنند و در قبال افغان‌هایی که حکم اعدام آنها صادر شده، عدالت را تامین کنند.
وی افزود: "وزیر خارجه ایران موافقت کرده که به نوبه خود از رئیس قوه قضائیه ایران درخواست خواهد کرد که اجرای حکم اعدام تمام شهروندان افغان را به حالت تعلیق در آورد تا زمانی که قوه قضائیه دو کشور با هم ملاقات‌های روبرو انجام دهند و یک راه حل یا یک مکانیسم همکاری موثرتر و نزدیک تر را تعریف کنند."
سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان همچنین گفت که قرار است به زودی یک هیات عالی‌رتبه از افغانستان به ایران سفر کند و موضوع اعدام افغانها را از نزدیک بررسی کند.
دیدار وزیر امور خارجه افغانستان با همتای ایرانی‌اش، در جریان پنجمین مجمع جهانی ائتلاف تمدن‌های ملل متحد صورت گرفته است. این نشست در شهر وین به تاریخ نهم و دهم حوت برگزار شده بود.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، آماری از شمار افغان‌هایی که تاکنون در ایران اعدام شده‌اند و یا در انتظار اعدام هستند، ارائه نکرد اما تایید کرد که اکنون شماری از شهروندان افغان در زندان‌های ایران به سر می‌برند که برای‌ عده ای از آنها حکم اعدام صادر شده است.
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای تعلیق حکم اعدام شهروندان افغان، ده‌ها نفر از فعالان جامعه مدنی در کابل در یک نشست خبری، به اعدام افغان‌ها در ایران اعتراض کردند.
این معترضان، ادامه روند اعدام افغان‌ها در ایران را نگران کننده خوانده و گفته اند که برخورد حکومت ایران در برابر افغان‌ها نقض آشکار حقوق بشر است.
یاسین نگاه یکی از این معترضان می‌گوید که اعدام افغان‌ها در ایران غیر عادلانه است و آنها بدون دسترسی به حق داشتن وکیل مدافع، محاکمه می‌شوند.
او گفت: "هیچ تصویر شفاف و گزارش شفافی از روند بازداشت این افراد و این که چه مدت در زندان می‌مانند و به چه دلیلی به دار آویخته می‌شوند، وجود ندارد."
آمار دقیقی از تعداد زندانیان افغان در ایران در دست نیست.
در تازه‌ترین مورد، حکومت ایران پنج شهروند افغان را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد و اجساد آنها را به خانواده‌های‌شان در ولایت تخار تحویل داد . کلیک اجساد این افراد به تاریخ پنجم حوت/اسفند در منطقه کلفگان ولایت تخار در شمال افغانستان به خاک سپرده شد.
شماری از افغانها هم خواستار تعیین یک گزارشگر ویژه از سوی سازمان ملل متحد شده اند تا موضوع افغانهای زندانی و کسانی را که در ایران به اعدام محکوم شده اند، پیگیری کند.
ملک ستیز از مسئولان شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در افغانستان، در این زمینه نامه ای نوشته و با نشر آن در شبکه های اجتماعی از افغانها خواسته این نامه را امضا کنند.

تجمع كارگران آونگان در اعتراض به پلمپ كارخانه








 صد نفر از کارگران شرکت آونگان اراک صبح امروز با تجمع در مقابل کارخانه اعتراض خود را نسبت به پلمپ این واحد تولیدی اعلام کردند.
به گزارش ایلنا، پس از صدور حکم ورشکستگی كارخانه آونگان در دی ماه سال گذشته صبح دیروز علیرغم توافقات انجام شده با طلبکاران مبنی بر پرداخت بدهی‌های شرکت در سه قسط، درب ورودی کارخانه پلمپ شد.
نماینده کارگران در این باره به ایلنا گفت: علی‌رغم صدور حکم ورشکستگی شرکت در سال گذشته تولید در کارخانه انجام می‌شد و حقوق کارگران نیز پرداخت می‌شد ولی از مهرماه امسال ورود تریلر به کارخانه ممنوع شد و فقط درب ورودی پرسنلی باز بود و از سوی دیگر طبق توافق انجام شده و قرارداد ارفاقی مقرر شده بود که بدهی‌های شرکت طی سه قسط در دیماه و بهمن ماه ۹۱ و اردیبهشت ماه ۹۲ به طلبکاران پرداخت شود و مطالبات و حقوق کارگران نیز طی ۶ سال قسط بندی شود ولی در روز گذشته شاهد بودیم که نیروی انتظامی همراه با یكی از مدیران كارخانه درب ورودی را پلمپ کردند.

در همین حال محمد حسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون کارگری مجلس در گفتگو با ایلنا از پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: در خصوص موضوع شرکت آونگان با رئیس کل دادگستری صحبتهایی انجام شده و پیگیر موضوع هستم و در حال گفتگو با سایر مسئولین مربوطه نیز هستم تا مشکل مرتفع شود.

دبير سياسي مهرنامه بازداشت شد









 محمد جواد روح دبیر سرویس سیاسی ماهنامه مهرنامه با حکم مرجع قضایی بازداشت شد. 

بر اساس خبر منتشر شده در سایت‌های متعلق به اصلاح طلبان از جمله کلمه، محمد جواد روح عصر یکشنبه در منزل خود بازداشت شده است. 

محمد جواد روح سابقه فعالیت در روزنامه‌های شرق، هم میهن، کارگزاران و نشریه شهروند امروز را نیز دارد و عمدتاً حوزه فعالیت و همکاری رسمی خود را با محمد قوچانی تعریف می‌کند. 

از روز ششم بهمن ماه تاکنون تعداد ۱۹ نفر از خبرنگاران که همگی در نشریات متعلق به اطلاح طلبان فعالیت داشتند، بازداشت شدند که از این میان پنج نفر کماکان در بازداشت بسر می‌برند و بقیه با قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه و یا احضار مجدد جهت تکمیل تحقیقات آزاد شده‌اند. 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تا کنون با صدور سه بیانیه توضیحاتی در مورد دلایل بازداشت‌های اخیر ارائه کرده است. در اطلاعیه شماره سه وزارت اطلاعات از شبکه‌ای با محوریت بی‌بی سی فارسی خبر داده شد که وظیفه خط دهی به تعدادی از عوامل رسانه‌ای را برعهده داشت که این شبکه علاوه بر هشت سایت اصلی ضد انقلاب و برخی چهره‌های شناخته شده فراری از کشور، از میان برخی عناصر رسانه‌ای داخلی نیز یارگیری کرده بود.