۱۳۹۱ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

اعتراض مادران پارک لاله به فشار و بازداشت عشرت بستیجانی








 عشرت بستیجانی از سال ۸۸ دوبار به صورت دسته جمعی با مادران پارک لاله بازداشت و در بازداشت دوم به زندان اوین منتقل و چند روز را در آنجا در حبس بسر می‌برد و سپس آزاد شد و یک بار نیز به صورت دسته جمعی احضار و بازجویی می‌شود. از آن زمان ایشان مدام مورد تهدید و تلفن‌های آزار دهنده وزارت اطلاعات قرار دارد.
بنا به به گزارش مادران پارک لاله ایران، از حدود شش ماه پیش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی علاوه بر خود ایشان برای دخترش مهسا رضایی نیز مزاحمت‌هایی ایجاد کرده‌اند و چندین بار او را احضار و مورد بازجویی و تهدید و حتی مورد اهانت قرار داده‌اند و هنوز مشخص نیست که قصدشان از این اذیت و آزار‌ها چیست. خانواده از نیروهای امنیتی شکایت می‌کنند که برای پیگیری این شکایت نیز بار‌ها مورد بازخواست و تلفن‌های مشکوک و تهدیدآمیز قرار می‌گیرند و حتی از خانواده می‌خواهند که از شکایت خود صرف نظر کنند.
بر اساس خبرهای دریافتی یک شنبه ۱۳ اسفند نیروهای امنیتی به منزل ایشان یورش می‌برند و بسیاری از وسایلشان از جمله چند لب تاپ، چند موبایل، چند کتاب، دفتر یادداشت و برخی وسایل دیگر را ضبط و هنگام تفتیش از تمامی خانه فیلم برداری می‌کنند. آن‌ها حکم تفتیش منزل همراه داشتند ولی ظاهرا حکم جلب نداشتند و از عشرت بستیجانی و دخترش می‌خواهند که روز بعد به دادسرای اوین مراجعه کنند.
دوشنبه ۱۴ اسفند این مادر و دختر به اتفاق همسرش به دادسرای اوین مراجعه می‌کنند و پس از چند ساعت عشرت بستیجانی و دخترش را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل می‌کنند و همسرش را به بیرون می‌فرستند. همسر وی به بازداشت آن‌ها معترض و حتی حاضر می‌شود برای آزادی آن‌ها وثیقه بگذارد که مسوولان دادسرای اوین می‌گویند: «تا چهارشنبه آن‌ها را جهت پاره‌ای سوال‌ها نگاه می‌داریم و سپس آزاد می‌کنیم». چهارشنبه خانواده با وثیقه به دادسری اوین مراجعه می‌کنند و برای پیگیری پرونده به دادگاه انقلاب می‌روند ولی آن‌ها را آزاد نمی‌کنند و پس از اعتراض و پیگیری‌های خانواده اجازه می‌دهند که در بازپرسی اوین با آن‌ها ملاقات کوتاهی داشته باشند.
شنبه ۱۹ اسفند مهسا رضایی با وثیقه آزاد می‌شود ولی به شدت نگران مادرش و فشارهای وارده بر اوست و به نظر می‌رسد که خانواده را تحت فشار شدید قرار داده‌اند که از رسانه‌ای کردن این خبر خوددادری کنند.
مادران پارک لاله اعلام کرده‌اند، ضمن تاکید بر سه خواسته همیشگی خود، لغو مجازات اعدام؛ آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی؛ محاکمه عادلانه و علنی تمامی جنایت‌های صورت گرفته در جمهوری اسلامی، یورش به منزل این خانواده و ضبط اموال آن‌ها و بازداشت عشرت بستیجانی و دخترش مهسا رضایی و اذیت و آزار آن‌ها را به شدت محکوم می‌کنیم. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط عشرت بستیجانی هستیم و مصرانه می‌خواهیم که وسایل این خانواده محترم و دلسوز جامعه را هر چه زود‌تر بازگردانند و به اذیت و آزار آن‌ها پایان دهند.

بنیاد جهانی "الکساندر لانگر" خواستار آزادی رهبران جنبش سبز شد









بنیاد الکساندر لانگر خواستار پایان یافتن حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد شد.
به گزارش کمپین جهانی برای آزادی رهبران جنبش سبز، بنیاد الکساندر لانگر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به دیگر تقاضا‌ها جهت پایان دادن به بازداشت خانگی دو نامزد انتخابات پیشین ریاست جمهوری در ایران، کروبی و موسوی و زهرا رهنورد می‌پیوندد.
بنیاد لانگر سازمانی است غیر دولتی که محور فعالیت‌های خود را حمایت از فعالان مدنی و گسترش صلح در جهان قرار داده و پیش از این نیز در سال ۲۰۰۹ جایزه سالانه خود را به نرگس محمدی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران اهدا کرده بود.
متن کامل بیانیه حمایتی این بنیاد از رهبران جنبش سبز به شرح زیر است:
بنیاد الکساندر لانگر به دیگر تقاضا‌ها جهت پایان دادن به بازداشت خانگی ۲ نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری، کروبی و موسوی، و زهرا رهنورد، می‌پیوندد.
از دو سال پیش دولت ایران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، آقایان مهدی کروبی و میر حسین موسوی، همراه با همسر ایشان زهرا رهنورد، هنرمند و فعال حقوق زنان را، بدون هیچ فرایند قضایی، در بازداشت خانگی اجباری نگاه داشته است. این تصمیم در تضاد آشکار با قوانین و تعهدات بین المللی ایران و قوانین خود جمهوری اسلامی است.
بنیاد "الکساندر لانگر استیف تونگ" مدتهاست با همراهی صادقانه، وضعیت حقوق بشر در ایران را دنبال می‌کند و به دیگر تقاضا‌ها، جهت بازگرداندن حق آزادی تحرک به این افراد می‌پیوندد، و این اقدام را نشانی‌ از اراده دولت ایران در راستای تضمین انتخابات آزاد و عادلانه برای ریاست جمهوری می‌داند.

ممانعت از اعزام محمد صائمی به بیمارستان









مسئولین از اعزام محمد صائمی زندانی سیاسی ۶۴ ساله به بیمارستان با وجود شرایط حاد جسمی ممانعت به عمل آوردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۲ اسفند ماه مسئولین زندان از اعزام به بیمارستان محمد صائمی زندانی سیاسی این زندان که از مشکلات حاد قلبی رنج می‌برد؛ ممانعت کردند.
طبق قرار قبلی قرار بود در این تاریخ محمد صائمی برای اکو قلبی به بیمارستان اعزام شود که با کارشکنی مسئولین اعزام وی تاکنون صورت نگرفته است.
بهانه مسئولین برای این کار خودداری وی از پوشیدن لباس فرم زندان که بصورت گزینشی به زندانیان تحمیل می‌شود؛ عنوان شده است.
صائمی از زندانی سیاسی دهه ۶۰ می‌باشد که پنج سال را در آن دوران در زندان گذرانده است، وی در ۱۹ بهمن ۸۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
محمد صائمی ۶۴ سال سن دارد و از بیماریهای حاد قلبی، سیاتیک، ستون فقرات و کلیه رنج می‌برد.

تجمع خانواده‌های فعالین کارگری بازداشت شده در شهر سنندج


 







صبح روز دوشنبه ۲۱ اسفند جمع کثیری از خانواده‌های ۵ عضو بازداشتی کمیتهٔ هماهنگی در مقابل اداره اطلاعات دست به تجمع زده وخواستار آزادی عزیزانشان شدند.
بنا به گزارش تارنمای کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، این در حالی بود که روز قبل ده‌ها نفر از نیروهای امنیتی برای متفرق کردن خانواده‌ها در محل حاضر بودند تا با اعمال فشار بر خانواده‌ها آن‌ها را وادار به پایان دادن تجمع نمایند.
لازم به ذکر است که صبح روز دوشنبه چند تن از نیروهای انتظامی برای کنترل اوضاع در محل تجمع حاضر شدند، هر چه زمان می‌گذشت به جمع خانواده‌ها افزوده می‌شد به طوری که فشار خانواده‌ها اداره اطلاعات را ناچار کرد که به یکی از بازداشت شدگان اجازه دهد با بستگان خود تماس کوتاهی بگیرد؛ اما آنان به این هم راضی نشدند و همچنین بر آزادی عزیزانشان پافشاری کردند.
این بار وقتی اداره اطلاعات با مقاومت جمعیت روبرو شد با گسیل ده‌ها ماشین از نیروهای انتظامی و لباس شخصی محل را محاصره وهر دو باند خیابان شبلی را مسدود کرد واز جمعیت خواست آنجا را ترک کنند.
تجمع کنندگان ضمن تاکید بر آزادی هر چه سریع‌تر ۵ فعال کارگری به نیروهای امنیتی و لباس شخصی اعلام کردند تا شما اینجا را ترک نکنید ما نیز در این محل خواهیم بود، که این مقاومت باعث شد نیروهای امنیتی ولباس شخصی عقب نشستند و خانواده‌ها در ساعات یک بعد از ظهر دسته جمعی محل را ترک کردند.
بنا بر این گزارش علی آزادی تماس دیشب تلفنی کوتاهی با همسرش داشته است؛ نامبرده در سلول انفرادی نگه داری می‌شود و به نظر می‌آید که در شرایط نامناسبی به سر می‌برد.
همچنین خالد حسینی نیز طی تماس کوتاهی که با خانواده‌اش داشته است اعلام کرده که قاضی برای وی قرار یک ماه بازداشت صادر کرده است و وی در سلول انفرادی نگه داری می‌شود.

اعمال فشار رئیس زندان اوین به عبدالرضا قنبری برای عزل وکیل مدافع










ریاست زندان اوین به خواست وزارت اطلاعات، عبدالرضا قنبری زندانی سیاسی و معلم محکوم به اعدام این زندان را برای عزل وکیل خود تحت فشار گذاشته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالرضا قنبری معلم محکوم به اعدام در زندان اوین بتازگی به خواست سربازجوی وزارت اطلاعات "علوی" از سوی ریاست این زندان برای عزل وکیل مدافع خود "علیزاده طباطبایی" تحت فشار قرار گرفته است.
پیش‌تر نیز دادستانی تهران با وکالت آقای "علیزاده طباطبایی" در پرونده این معلم در بند مخالفت کرده بود، دادستانی تهران علت مخالفت با این امر را هیچ‌گاه اعلام نکرد.
همچنین خانواده این معلم محکوم به مرگ می‌گویند عبدالرضا قنبری در مراحل دادرسی از حق اختیار وکیل محروم بوده است.
یکی از بستگان عبدالرضا قنبری که خواست نامش فاش نشود به گزارشگر هرانا گفت: "این اقدام که ظاهرا بدلیل پنهان ماندن زوایای مختلف پرونده وی انجام شده با مخالفت این زندانی محکوم به مرگ روبرو شده است."
عبدالرضا قنبری آموزگار ادبیات فارسی یکی از مدارس پاکدشت، استاد دانشگاه و از بازداشت شدگان وقایع ۶ دی (عاشورای ۸۸) است که به اتهام محاربه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد و این حکم عینا از سوی دیوان عالی کشور تائید شد.
گفتنی است، اسفند ماه سال گذشته تقاضای عفو و بخشودگی این معلم از سوی دستگاه قضایی رد شده است، حکم این معلم هم اکنون در دایره اجرای احکام زندان اوین قرار دارد.

کمبود داروی بیهوشی و تعطیلی اتاق عمل در ایران









 رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با هشدار جدی نسبت به کمبود انواع داروهای بیهوشی درکشور گفت: متاسفانه به خاطر کمبود داروهای بیهوشی اتاقهای عمل چند بیمارستان خصوصی و دولتی در تهران در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.
بنا به گزارش مهر، دکتر محمدمهدی قیامت گفت: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور با کمبود جدی داروهای بیهوشی روبرو هستند.
منتخب هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ افزود: به رغم اینکه بار‌ها در این باره هشدار داده بودیم اما متاسفانه مسوولان مربوطه فقط کم توجهی کردند. این درحالی است که شواهد نشان می‌دهد در آستانه تعطیلات نوروزی فقط بیماران اورژانسی امکان انتقال به اتاق عمل را خواهند داشت و تکلیف سایر بیماران معلوم نیست.
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با عنوان این مطلب که نمی‌توان اتاق عمل را به دلیل نبود داروهای اصلی تعطیل کرد، گفت: متاسفانه داروهای قدیمی که تا پیش از این استفاده نمی‌شده، دوباره وارد چرخه داروهای بیهوشی شده است که این می‌تواند زنگ خطری برای سلامت بیماران باشد‏‎.
منتخب هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ تصریح کرد: تاکنون بار‌ها به مسئولان مربوطه نسبت به کمبود و محدودیت داروهای با کیفیت بیهوشی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هشدار داده‌ایم. اما متاسفانه به رغم تذکرات فراوان و اعلام خطرات جدی، هنوز مسئولان مربوطه در خواب هستند و به طور قطع تاوان مشکلات را مردم و بیماران می‌پردازند.

۱۳ بازيگر زن سينمای ايران از فرج‌الله سلحشور، فيلمساز حامی حکومت ايران شکايت کردند.









حجت‌الاسلام منصوری، قاضی شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ به خبرگزاری مهر گفت: "۱۳ نفر از بازيگران زن سينمای ايران در رابطه با گفته‌های فرج‌الله سلحشور از وی در دادسرای فرهنگ و رسانه شکايت کرده‌اند."

نام شاکيان و اتهام سلحشور اعلام نشده است.

فرج‌الله سلحشور سال گذشته در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری کانون دانش‌آموزی ايران (پانا) در واکنش به حضور احتمالی آنجلينا جولی، بازيگر سينمای هاليوود در يک فيلم ايرانی گفته بود: "هنرپيشه‌های زن ايران خودشان يک پا آنجلينا جولی هستند و سينمای ايران بايد هم برای ادامه فعاليت خود فاحشه بين‌المللی بياورد."

به گفته سلحشور "سينمای ايران فاحشه‌خانه است، مگر صبح تا شب عکس‌های هنرمندان چاپ نمی‌شود، وقتی زن‌های ما افتخارشان اين است که عکس‌های خود را به صورت نيمه‌عريان در اينترنت بگذارند، يعنی خودشان يک پا آنجلينا جولی هستند."


فرج‌الله سلحشور سال گذشته در   واکنش به حضور احتمالی آنجلينا جولی، بازيگر سينمای هاليوود در يک فيلم ايرانی گفته بود: هنرپيشه‌های زن ايران خودشان يک پا آنجلينا جولی هستند و سينمای ايران بايد هم برای ادامه فعاليت خود فاحشه بين‌المللی بياورد




همان زمان در واکنش به اين سخنان، ترانه عليدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهريان، هانيه توسلی و باران کوثری، پنج بازيگر زن سينمای ايران با انتشار بيانيه‌ای به فرج‌الله سلحشور پاسخ دادند.

اين بازيگران ضمن اظهار تأسف از سخنان سلحشور نوشتند: "ای کاش لطف کنيد سينمايی را که خجالت می‌کشيم بگوييم شما را ياد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنيد، شايد که رستگار شويد و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگران‌تان بازگردد."

در پی اين مخالفت‌ها، فرج‌الله سلحشور در آخرين اظهارنظر با پس گرفتن سخنان خود گفت: "در ميان بازيگران ايران، انسان‌های پاک، هنرمند و فرهيخته وجود دارد. من در آن گفت‌وگو گفتم چرا با وجود اين همه بازيگر خوب ايرانی، بايد يک بازيگر هرزه بين‌المللی بياوريد."

با اين حال سلحشور، دوباره در تيرماه سال جاری خورشيدی بار ديگر طی نامه‌ای به انتقاد از سينماگران ايران پرداخت و نوشت: "٣٣ سال، ناديده گرفتن فحشا و منکرات پشت و روی پرده سينما و تلويزيون، نصيحت و خواهش، سرمايه‌گذاری و ارفاق و ناديده گرفتن خطاها، حاصلی جز تجری و دريدگی نداشت."

سلحشور بار ديگر در آبان سال جاری ضمن انتقاد از سازندگان فيلم "يک خانواده محترم" گفت: "اگر چهار نفر از اين خائنان اعدام شوند و برخوردهای شديدی با آنان شود ديگر حساب کار دستشان می‌آيد."
به گفته وی اين فيلم قصد "خيانت و ضربه زدن به جمهوری اسلامی ايران" را دارد.

وی افزوده بود: "در شرع و قانون داريم هر فردی که در جهت خيانت به نظام اسلامی حرکت کند و قدم بردارد محارب است و حکمش اعدام. حالا اين‌ها که آبروی نظام، شهدا و امام را به بازی گرفته‌اند محارب نظام نيستند؟"

فرج‌الله سلحشور از جمله فيلمسازان نزديک به حکومت ايران است که فعاليت هنری خود را با بازی در فيلم "توبه نصوح" (۱۳۶۱) به کارگردانی محسن مخملباف آغاز کرد.

سلحشور در سال‌های اخير کارگردانی مجموعه‌های تلوزيونی تاريخی- مذهبی مانند ايوب پيامبر، اصحاب کهف و يوسف پيامبر را برای صداوسيمای جمهوری اسلامی بر عهده داشته است.