۱۳۹۱ اسفند ۲۳, چهارشنبه

ایران، گزارش چهارم احمد شهید را ناامید کننده خواند









احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، چهارمین گزارش خود را در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرد و نماینده ایران هم در پاسخ به او این گزارش را غیرواقعی و سیاسی خواند.
بنا به گزارش بی‌بی سی، در گزارش ۷۷ صفحه‌ای آقای شهید که خلاصه‌ای از آن را روز دوشنبه ۲۱ اسفند (یازدهم مارس) در شورای حقوق بشر سازمان در ژنو قرائت کرد، مقام‌های ایران به "نقض سازمان یافته و منظم حقوق بشر" متهم شده‌اند.
آقای شهید گزارشش را با بیان پیشرفت‌های ایران در زمینه زنان از جمله بهداشت و تحصیل آنان شروع کرد و گفت مجلس ایران به تازگی مرخصی زایمان را افزایش داده و تلاش‌ها برای برابری دیه زنان و مردان بیشتر شده است. با وجود این، به گفته آقای شهید حقوق زنان در ایران همچنان به طور گسترده نقض می‌شود.
محروم کردن زنان از تحصیل در بعضی رشته‌های دانشگاهی و ایجاد محدودیت برای جنبش حمایت از حقوق زنان از مواردی است که در این گزارش به عنوان نقض حقوق زنان ایران از آن یاد شده است.
احمد شهید می‌گوید برای تهیه این گزارش با ۱۶۹ شاهد از ایران گفت‌و‌گو شده است.
آقای شهید بیش از ۵۰ صفحه از گزارشش را به فهرستی از نام زندانیان سیاسی مذهبی و قومی و اتهامات وارد شده به آنان اختصاص داده است. در این فهرست نام بیش از ۱۵۰ زندانی درج شده است.
او گفت با وجود اینکه در اسلام شکنجه قابل قبول نیست اما در ایران، مته‌مان هنگام بازجویی شکنجه می‌شوند.
به گفته احمد شهید حکومت ایران کسانی را که در تهیه گزارش با او همکاری داشته‌اند تحت فشار قرار می‌دهد به طوری که در یک مورد، "پنج فعال کرد در ارومیه دستگیر و شکنجه شده‌اند تا به ارتباط با گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اعتراف کنند."
آقای شهید ادامه بازداشت مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از رهبران مخالف دولت در ایران را از نشانه‌های نقض حقوق بشر در این کشور اعلام کرد.
بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و نقض حقوق آنان از موارد دیگری است که در این گزارش خوانده شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران با اشاره به تاثیر منفی تحریم‌ها بر مردم ایران، از مقام‌های ایران خواست برای تحقیق بیشتر در این زمینه به او اجازه سفر به کشورشان را بدهند.
آقای شهید نزدیک به دو سال است که به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران انتخاب شده و طی این مدت بار‌ها از مقام‌های ایران خواسته تا به او اجازه سفر به این کشور را بدهند اما حکومت ایران این درخواست‌ها را تاکنون رد کرده است.
"گزارش مغرضانه و ناسالم"
محمدجواد اردشیر لاریجانی، معاون امور بین ا لملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی و نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، بعد از ارائه گزارش، بلافاصله به صحبت‌های آقای شهید پاسخ داد. او گفت ایران به صراحت، گزارش احمد شهید را رد می‌کند.
آقای لاریجانی گفت با وجود مخالفت با آقای شهید، ایران مایل به همکاری در زمینه حقوق بشر است و در دیدار با‌‌بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که حاضر است در زمینه حقوق بشر با سازمان ملل ارتباط سازنده‌ای داشته باشد.
معاون امور بین‌المللی و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گزارش احمد شهید را "بی‌اساس و خلاف واقعیت" و شیوه تهیه آن را "ناسالم" خواند و گفت "این گزارش غیرمنصفانه تحت تاثیر نفوذ آمریکا و متحدان آن‌ تنظیم شده است."
"احمد شهید برای تهیه این گزارش با یک گروه بدنام تروریستی همکاری داشته که دستشان به خون ملت ایران آلوده است."
آقای لاریجانی رفتار احمد شهید را هم "مغرضانه" توصیف و تأکید کرد "تحت نفوذ کشورهای مغرض، ایران انتظار انتشار گزارش منصفانه نداشته است."
به گفته دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، عملکرد و گزارش آقای شهید "از حداقل ضوابط بی‌طرفانه سازمان ملل فاصله زیادی دارد."
نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت "احمد شهید خود را به حد یک فعال سیاسی مخالف حکومت ایران تقلیل داده" و "برای تهیه این گزارش با یک گروه بدنام تروریستی همکاری داشته که دستشان به خون ملت ایران آلوده است."
او گزارش چهارم آقای شهید را ناامید کننده خواند و گفت در این گزارش طولانی "اقدام‌های غیرقانونی" آمریکا و متحدانش در تحریم ایران و تاثیر منفی آن بر زندگی مردم محکوم نشده است.
رئیس جلسه در پایان صحبت‎های آقای لاریجانی، از شرکت کنندگان خواست شخص گزارشگر ویژه سازمان ملل را هدف اتهام قرار ندهند.
در پایان، نمایندگان کشورهای سوئد، آمریکا، اتحادیه اروپا، جمهوری چک و بعضی از کشورهای دیگر به موارد دیگری که نقض حقوق بشر در ایران می‌خواندند، اشاره کردند.
محرومیت زنان ایران از تحصیل در بیش از ۷۰ رشته دانشگاهی، شکنجه سیستماتیک مته‌مان، بازداشت روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان و شرایط وکلای بازداشت شده از مواردی بود که نمایندگان کشور‌ها به طور خاص به آن‌ها اشاره کردند.
نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد فردا، سه شنبه ۲۲ اسفند هم ادامه خواهد شد.
اعضای شورای حقوق بشر در حال تهیه پیش‌‎نویس قطعنامه‌ای هستند که در آن "نقض حقوق بشر در ایران" به شدت محکوم شده است.
قرار است مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران در روزهای آینده دوباره در شورای حقوق بشر بررسی و درباره تمدید ماموریت یا جایگزین کردن آقای شهید تصمیم گیری شود.
گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل معمولا از میان کار‌شناسان برجسته بین المللی انتخاب می‌شود.

محاکمه پنج مسیحی نوکیش در ایران









به گفته یک نهاد مدافع حقوق مسیحیان پنج مسیحی نوکیش که اواخر سال گذشته بازداشت شده‌اند طی این هفته توسط دادگاه‌های انقلاب محاکمه خواهند شد.
این پنج نفر از جمله هفت مسیحی نوکیشی هستند که در اکتبر گذشته در حین برگزاری مراسم نیایش در یک کلیسای خانگی در شهر شیراز دستگیر شدند.
به گزارش فاکس‌نیوز و به نقل رادیو فردا، آن‌ها قرار است توسط دادگاه انقلاب استان فارس و به اتهام برهم زدن نظم عمومی، ترویج مسیحیت، تهدید امنیت ملی و مشارکت در فعالیت‌های اینترنتی که حکومت را به خطر می‌اندازد محاکمه شوند.
سخنگوی "همبستگی جهانی مسیحیان" یک نهاد مدافع نوکیشان مسیحی می‌گوید که با توجه به تجربه پرونده‌های مشابه احتمالا این افراد به حبس‌های طولانی محکوم خواهند شد.
وبسیایت شبکه خبری فاکس نیوز می‌نویسد که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران سرکوب تشدید شده و علاوه بر فعالان سیاسی و کارکنان رسانه‌ها و نهادهای مدنی نوکیشان مسیحی را نیز شامل می‌شود.
این پنج نفر به نام‌های محمد روغنگیر، سروش سراجی، اسکندر رضایی، شاهین لاهوتی و مسعود رضایی هستند.
سخنگوی "همبستگی جهانی مسیحیان" می‌افزاید که از آغاز سال ۲۰۱۲ اذیت و آزار مسیحیان نوکیش در ایران به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. به گفته وی هر مسلک، آیین و یا اعتقاد دیگری که با مذهب رسمی ایران یعنی شیعه اثنی عشری تفاوت داشته باشد به عنوان مخالفت و تهدیدی علیه حکومت تلقی می‌شود.
شبکه خبری فاکس نیوز می‌افزاید که شبکه کلیساهای خانگی که مسیحیان نوکیش ایجاد کرده‌اند در حال گسترش است. در ایران نوکیشان، مسلمانانی که به دین دیگری گراییده باشند، حق ندارند محلی برای آیین مذهبی خود برپا کنند.
در سال‌های اخیر همزمان با افزایش تعداد نوکیشان مسیحی و گسترش شبکه کلیساهای خانگی تعدادی از پیشروان دینی آن‌ها بازداشت شده و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.
از آن جمله می‌توان به کشیش یوسف ندرخانی اشاره کرد که بیش از سه سال به جرم ارتداد زندانی بود یا سعید عابدینی کشیش آمریکایی ایرانی تبار که به جرم تهدید امنیت ملی به هشت سال زندان محکوم شده است.
به گزارش فاکس نیوز سعید عابدینی از حدود ۱۰ سال پیش در زمینه سازماندهی و کمک به نوکیشان مسیحی در ایران فعال بوده است. او در سال ۲۰۰۵ بازداشت شد ولی پس از دادن تعهد که از آن پس در ایران مسیحیت را ترویج نخواهد کرد از زندان آزاد شد.
برپایه این گزارش وی سال گذشته باری دیگر و با هدف تاسیس یک مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدون هیچگونه ارتباطی با مسائل دینی به ایران بازگشت اما به فاصله کوتاهی بازداشت شد. وی اوایل سال جاری میلادی و حتی بدون اعلام جرم مشخص علیه وی به هشت سال زندان محکوم شد.
همسر و دو فرزند وی در آمریکا هستند و با کمک سایر اعضای خانواده و دوستانشان سعی دارند با اعمال فشار به وزارت خارجه آمریکا و سایر نهادهای مدنی و خصوصی زمینه‌های آزادی وی از زندان اوین در تهران را فراهم کنند.