۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

دو شهروند بهایی در گرگان بازداشت شدند









 دو شهروند بهایی، به نام های مونا امری و روفیا پاکزادان از سوی نیروهای امنیتی در گرگان بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز حدود ساعت ١١ صبح، ماموران امنيتي به درب منزل خانم ها مونا امري و روفيا پاكزادان مراجعه و انها را دستگير كرده و در بازداشت موقت به سر مي برند.
از مكان و زمان بازداشت این دو شهروند هيچ اطلاعي در دست نيست.

پرونده سال ۸۸ کوی دانشگاه بدون تهیه هیچ گزارشی بسته شد









 کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد پرونده وقایع سال ۸۸ کوی دانشگاه تهران بدون تهیه حتی گزارشی مکتوب بسته شده است.
به گزارش دانشجونیوز، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌ها و رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، در سرنوشت پرونده سال ۸۸ کوی دانشگاه گفته است: "از آنجا به بعد با وجودی که ما چندین جلسه برگزار کردیم ولی گزارش نهایی از ناحیه کمیته تهیه نشد در واقع باید مسئولان کمیته در این رابطه، مدیریت شده عمل می‌کردند. متاسفانه هیچ گاه گزارش به طور مکتوب برخلاف کهریزک تهیه نشد."
جلالی در توضیح روند پرونده گفت: "بنده به همراه آقای زاکانی، نادران، ابوترابی فرد، آقای عباسپور به عنوان رییس کمیسیون وقت آموزش و تحقیقات و آقای کاتوزیان نماینده سابق مجلس و به عنوان یکی از چهره‌های دانشگاهی طی جلسه با آقای دکتر لاریجانی با تشکیل کمیته ای مسئول بررسی حوادث کوی دانشگاه شدیم. در همان موقع آقای لاریجانی حکمی برای ما شش نفر نوشتند و آقای ابوترافی فرد نیز رییس کمیته شد. این کمیته بلافاصله روز بعد جلسه‌ای با حضور رییس پلیس تهران، وزیر وقت علوم تحقیقات، رییس دانشگاه تهران و رییس نهاد نمایندگی رهبری تشکیل شد و بسیاری از ابعاد ماجرا روشن گردید."
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: "بعد از این جلسه آقای ابوترابی‌فرد در مجلس به صورت شفاهی گزارشی را ارائه کرد. در آن گزارش از عباراتی استفاده شد که برخی از دوستان احساس کردند که احترامی برای یک کاندیدا قائل شده‌اند. به همین دلیل در داخل مجلس بدون توجه به اصل گزارش، برخی‌ها شروع به سروصدا کردند و مجلس را به هم ریختند."
جلالی با وارد دانستن تمام انتقادات به این کمیته و مجلس درخصوص عدم تهیه گزارش کوی دانشگاه اظهار کرد: "بنده در همان زمان در مصاحبه‌ها انتقاد کردم و هنگامی که یکی از دوستان عضو کمیته به من گفت که خود گزارشی بنویسم تنها گفتم تمامی مستندات را برای این کار ندارم".
در جریان حمله به کوی دانشگاه تهران در خرداد ۸۸ نیروهای لباس‌ شخصی و پلیس به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و طی آن شمار زیادی از دانشجویان مجروح شدند. گرچه آن زمان مسئولین جمهوری اسلامی ابتدا درگیری در کوی دانشگاه را انکار کردند، اما پس از چندی فیلمی در اینترنت منتشر شد که نشان می داد نیروهای نظامی، دانشجویان را بر کف زمین خوابانده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و تحقیر می کردند. پس از آن وزارت علوم با صدور بیانیه حوادث کوی را محکوم کرد.
علاوه بر ضرب و شتم دانشجویان در محوطه کوی دانشگاه، نیروهای امنیتی تعدادی زیادی از دانشجویان را به زیرزمین وزارت کشور منتقل کرده و برای ساعتها آنها را در آنجا مورد ضرب و شتم قرار دادند. در آن زمان  تعدادی از دانشجویان آزاد شده کوی دانشگاه تهران به خبرنامه امیرکبیر اعلام کرده بودند که افراد لباس شخصی که به انواع سلاح های سرد و گرم مجهز بودند، پس از تخریب وحشیانه اتاق ها و وسایل دانشجویان، بیش از ۵۰ دانشجو را بازداشت و به زیر زمین ساختمان وزارت کشور منتقل کردند. یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به خبرنامه امیرکبیر گفته بود: " مهاجمان هیچ نیازی به پوشیدن چهره ها و پنهان کردن هویتشان نداشتند. انگار پشتشان خیلی محکم است. با همکاری و همراهی پلیس ضد شورش وارد کوی شدند و هر کاری که خواستند کردند."
علاوه بر شهادت دانشجویان، تعدادی از نمایندگان مجلس هم نیز پس از چندی به ضرب و شتم دانشجویان در محوطه کوی دانشگاه، تخریب وسایل دانشجویان، و انتقال آنان به زیرزمین وزارت کشور و شکنجه آنان در آنجا اذعان کردند. اما طبق روال همیشگی با مهاجمین برخوردی صورت نگرفت.
بنابر اعتقاد بسیاری از فعالین سیاسی، برخلاف اعتراض ها به ضرب و شتم دانشجویان، تهاجم به کوی دانشگاه و دانشجویان با هماهنگی فرماندهی نیروهای پلیس و نظامی کشور بوده است، از این رو انتظار برخورد با مهاجمین را نمی توان داشت.
گفتنی است که در فهرست ۷۲ نفره جانباختگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که توسط کمیته پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی منتشر شد اسامی هفت نفر به نام‌های مصطفی غنیان، مبینا احترامی، ایمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ایمانی، کامبیز شعاعی و کسری شرفی وجود داشت که گفته شد در این حمله کشته شده است.

تجمع کارگران کاشی گیلانا مقابل فرمانداری رودبار در پی عدم دریافت هفت ماه حقوق









 کارگران کارخانه کاشی گیلانا در اعتراض به عدم پرداخت ۷ ماه از دستمزد خود مقابل فرمانداری شهرستان رودبار تجمع کردند.
به گزارش ایلنا، ۲۰۵ کارگر و ۵ راننده کارخانه کاشی گیلانا در اعتراض به عدم دریافت ۷ ماه دستمزد و عیدی سالجاری خود و همچنین تحقق نیافتن وعده مسئولین مقابل فرمانداری رودبار تجمع کردند.
کارگران این کارخانه پیش از این هم در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود در مقابل فرمانداری رودبار تجمع کرده بودند که با وعده رفع مشکل از سوی مسئولان استانی به کار خود بازگشتند.
گفتنی است، کارگران کارخانه کاشی گیلانا برای شرکت در این تجمع فاصله ۶ کیلومتری از محل کارخانه (واقع در شهر منجیل) تا شهر رودبار را با پای پیاده پیموده‌اند.

ابراهیم فیروزی، شهروند مسیحی در تهران بازداشت شد








 ابراهیم فیروزی، شهروند مسیحی ساکن تهران از سوی نیروهای امنیتی در ۱۷ اسفند ماه سالجاری در تهران بازداشت شد. 

به گزارش محبت نیوز، «ابراهیم فیروزی» ۲۸ ساله از نوکیشان مسیحی است که برای چند روز ناپدید شده بود و خانواده و دوستان وی هیچ اطلاعی از وضعیت او نداشتند. نگرانی و بی‌خبری خانواده ابراهیم از وضعیت وی آنجا بیشتر شد که حتی تماس با دوستان و مراجعه به محل کار ایشان برای اطلاع از وضعیتش، راه به جایی نداشت و فقط گفته شده که او در هنگام مراجعه به محل کارش توسط تعدادی از افراد لباس شخصی در خیابان بازداشت شده است. 

خانواده این نوکیش مسیحی پس از مراجعه به برخی از مراکز مثل اورژانس و کلانتری‌ها که احتمال می‌رفت خبری از وضعیت او داشته باشند، مطلع می‌شوند که فرزندشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. جستجو برای یافتن «ابراهیم» نتیجه داد و در ‌‌نهایت پدر او موفق شد تا با فرزندش آنهم در محل دادسرای رباط کریم ملاقاتی کوتاه با وی داشته باشد. ملاقاتی که در آن ابراهیم با لباس زندان و موهای تراشیده حاضر شده بود. 

با پیگیری‌های خانواده، از سوی مقامات و یا مسئولین امنیتی در خصوص دلایل بازداشت مجدد «ابراهیم» هیچ توضیحی داده نشد، اما یک مقام مسئول در دادسرای رباط کریم به صورت غیررسمی به پدر ایشان گفته است که موضوع بازداشت فرزندش مرتبط با بازداشت شدگان کریسمس ۲۰۱۲ در تهران بوده است. در جشن کریسمس گذشته در مورخ هفتم دی ماه ۱۳۹۱ بیش از ۵۰ نفر از نوکیشان مسیحی توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بطور موقت بازداشت می‌شوند. این حادثه همچنین منجر به بازداشت کشیش «ورویر آوانسیان» از ایرانیان ارامنه مسیحی می‌شود، کشیش «ورویر» سرانجام پس از ۱۵ روز بازداشت و بازجویی و به خاطر شرایط و وضعیت بد جسمانی، ایشان بطور مشروط و با سپردن وثیقه سند ملکی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در روز پنجشنبه مورخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از بازداشتگاه زندان اوین بطور موقت آزاد می‌شود. 

نوکیش مسیحی «ابراهیم فیروزی» در حالی در آستانه سال نو خورشیدی در زندان به سرمی‌برد که پیش از این وی در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۸۹ (۱۱ ژانویه ۲۰۱۱) نیز بازداشت و پس از ده ماه حبس بطور مشروط آزاد شده بود. بازداشت وی در آن تاریخ برابر بود با موج دستگیری و بازداشت بیش از ۶۰ تن از نوکیشان مسیحی در تهران و دیگر شهرستانهای ایران، که در آن بین باید از کشیش «فرشید فتحی» نام برد که به حکم دادگاه انقلاب به شش سال حبس محکوم و همچنان در زندان اوین بسر می‌برد. 

در آن زمان پرونده «ابراهیم فیروزی» در شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان رباط کریم، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، اهانت به مقدسات اسلام و اقدام علیه امنیت ملی به جریان افتاد و نامبرده طبق ماده ۵۰۰ قانون مجازات‌های اسلامی، طی رای دادگاه به تحمل (۱۰) ماه حبس محکوم و این حکم به ایشان ابلاغ گردید. وی همچنین زمانی که برای انجام محاکمه در دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم به کلانتری آن شهر منتقل شده بود در آنجا توسط یکی از افسران مورد ضرب و شتم قرار گرفت. «ابراهیم» در دادگاه انقلاب در حالی محاکمه شد که نامبرده بدلیل شرایط مالی قادر نبوده تا در جریان دادگاه برای خود وکیلی بگیرد. 

بر اساس حکم دادگاه و به استناد و اختیارات حاصله از ماده ۲۵ قانون مجازات‌های اسلامی ضمن احتساب ایام بازداشت قبلی تا نصف از محکومیت حبس ایشان را برای مدت ۳ سال بطور مشروط صادر و اعلام نمود.

محکومیت بابک بقایی در دادگاه انقلاب سراب









 دادگاه انقلاب شهرستان سراب به ریاست قاضی خاطری طی دادنامه ای، حکم به محکومیت بابک بقایی فعال مدنی آذربایجان به شش ماه حبس تعزیری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام داد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقو.ق بشر در ایران، بابک بقایی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز در هشتم مردادماه سال ۹۱ توسط مامورین اداره ی اطلاعات سراب از منزل پدری اش و بدون ارائه ی حکم جلب، دستگیر شده و با وجود معلولیت شدید جسمانی چند روز در اداره ی اطلاعات سراب تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفته است.
سپس به دستور دادستان سراب جهت تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره ی اطلاعات تبریز قرارگرفته است که فعلا با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی آزاد شده است .این دستگیری در راستای برخورد با فعالان مدنی آذربایجان در شهر سراب بوده و در این شهرستان ۱۰ نفر از فعالین دستگیرشده و درحال محاکمه می باشند.

اتهام این فعال مدنی فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه "یئنی گاموح" بوده است. ۱۸ دیماه ۹۱ در دادگاه انقلاب سراب به این اتهامات با حضور وکیلش آقای علی عباس زاده رسیدگی شده و نامبرده از اتهام عضویت در گروه "یئنی گاموح" به دلیل فقد دلیل اثباتی در توجه اتهام، تبرئه شده است .
با این وصف، دادگاه به اتهام واهی دیگر ی مبنی بر فعالیت تبلیغی علیه نظام به بهانه ارسال پیامک در مناسبتهای ملی و اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه وشرکت در کلاسهای آموزش زبان ترکی وتاریخ و ادبیات آذربایجان و نوشتن مقالات علمی در سایت سارابلی مستند به گزارش کذب اداره های اطلاعات سراب و تبریز، رای به محکومیت ایشان به شش ماه حبس تعزیری داده است.

وخامت حال دو دوریش گنابادی در شصتمین روز اعتصاب









کسری نوری و صالح مرادی از فعالین حقوق دراویش؛ درحالی در ۶۰امین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برند که وضعیتشان بسیار وخیم است و به گفته‌ی پزشک معالج، اگر این اعتصاب غذا یک هفته دیگر ادامه یابد، صدمات جدی‌تر و عوارض جبران ناپذیری متوجه حال این دو درویش زندانی خواهد شد.
به گزارش مجذوبان نور، حال جسمی کسری نوری و صالح مرادی از دراویش زندانی که از اواخر دی‌ماه دست به اعتصاب غذا زده اند بسیار وخیم گزارش شده است.
روز گذشته نیز در ملاقاتی که خانواده‌های این دو درویش با نوری و مرادی داشته‌اند، از وضعیت جسمی‌شان ابراز نگرانی کرده‌ و در تماسی با سایت مجذوبان نور، وضعیت کسری نوری و صالح مرادی را وخیم اعلام کرده‌اند و گفتند: گودی زیاد چشمانشان قدرت واضح دیدن را از آنها گرفته و عوارض این اعتصاب غذا از جمله (ضعف، کاهش وزن شدید، سرگیجه،‌ کاهش شدید بینایی، درد کلیه، چسپندگی روده ‌،‌ ناراحتی کبد و معده درد و …) تشدید یافته است و جان این دو درویش گنابادی در خطر است.
بر اساس این گزارش ادامه این روند می‌تواند موجب کوری چمشان این دو زندانی یا کاهش بینایی دائمی این دراویش شود.
کسری نوری و صالح مرادی به دلیل اعتراض به انتقال هفت تن از وکلای زندانی دراویش از بند ۳۵۰ به ۲۰۹ زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواهان برگرداندن “وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور” به بند عمومی زندان اوین بوده که هنوز به درخواست این دو درویش پاسخی داده نشده است و همچنان مدیران سایت مجذوبان نور بیش از ۶۰ روز است که در سلول‌های انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند.
صالح مرادی حدود ۱۹ ماه و کسری نوری نزدیک به ۱۵ ماه است که به اتهام‌های تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه مجذوبان و همچنین مصاحبه با رسانه‌های بیگانه و اقدام علیه نظام در زندان عادل آباد شیراز زندانی‌اند و پرونده آنها در دادگاه انقلاب شیراز پس از گذشت ۱۷ ماه همچنان مراحل رسیدگی را طی می‌کند. گرچه با توجه به اینکه مدت حبس آنها از حداقل اتهامات انتسابی فزونی یافته؛ هم اکنون بازداشت آنها غیر قانونی محسوب می‌شود.