۱۳۹۲ فروردین ۵, دوشنبه

لغو مجوز یک کتاب فروشی در شهرستان بناب








اداره اماکن شهرستان بناب مجوز یک فروشگاه کتاب که اقدام به فروش کتاب به زبان ترکی می کرد را لغو کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کتاب فروشی "ایشیق"، (چراغ) واقع در شهرستان بناب بدون ارائه دلیل و حکم قانونی به مدیر و صاحب این فروشگاه از سوی اداره اماکن ( نیروی انتظامی) لغو مجوز شد.
این کتابفروشی عمده‌ترین مرکز توزیع کتابهای تُرکی در سطح شهرستان مذکور بوده است.
در طی سالهای اخیر اداره اماکن وابسته به نیروی انتظامی با مراجعه به محل کسب شهروندان در شهرهای مختلف کشور استفاده از زبان مادری در نام گذاری محل کسب را نیز ممنوع اعلام کرده است و با این بهانه اقدام به پلمب محل کسب شهروندان میکند.

جان دو درویش دربند اعتصابی در خطر است









 کسری نوری از دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز در ششمین روز اعتصاب غذای خشک در اثر ضعف شدید از هوش رفت. 

به گزارش مجذوبان نور، کسری نوری به همراه صالح مرادی از دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز، بعد از ۶۴ روز اعتصاب غذای‌تر، پنج روز است که دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند. کسری نوری ساعاتی پیش در اثر ضعف شدید از هوش رفت. پس از این اتفاق مامورین حفاظت و حراست زندان این دراویش گنابادی را به بهداری زندان انتقال دادند. 

صبح روز یکشنبه نیز در ملاقاتی که خانواده‌های این دراویش با این دو زندانی عقیدتی داشتند، وضع جسمی آن‌ها را «اسفبار و در آستانه مرگ» توصیف و اعلام کردند: «در صورت بروز هر حادثه‌ای مسئولین مخصوصا قاضی صلواتی و وزارت اطلاعات باید پاسخ گو باشند، چرا که پس از ۶۴ روز به خواسته کوچک آن‌ها مبنی بر انتقال وکلای دراویش به بند ۳۵۰ هیچ توجهی نکرده‌اند». 

این دو درویش در اعتراض به انتقال وکلای زندانی دراویش به بند ۲۰۹ اوین با وجود مشکلات جسمی دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواهان بازگرداندن این افراد به بند ۳۵۰ زندان اوین هستند. 

در این ملاقات این دراویش زندانی به خانواد‌هایشان وصیت کرده و گفتند برای عقیده و خواسته‌شان دست از اعتصاب بر نمی‌دارند. گفتنی‌ست هر یک از آن‌ها بیش از ۳۵ کیلو وزن کم کرده‌اند و رییس زندان نیز امروز شاهد عینی وضعیت ناگوار آن‌ها بوده است. 

عوارض این اعتصاب غذا از جمله (ضعف، کاهش وزن شدید، سرگیجه، ‌ کاهش شدید بینایی، درد کلیه، چسپندگی روده ‌، ‌ ناراحتی کبد و معده درد و …) تشدید یافته و با وجود اعتصاب غذای خشک، جان این دو درویش گنابادی در خطر است.

آغاز اعتصاب غذای تمامی دراویش محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین








علیرضا روشن و مصطفی عبدی از دراویش زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین از روز اول فروردین سال جاری وارد اعتصاب غذا شدند.

به گزارش مجذوبان نور، آقایان علیرضا روشن و آقای مصطفی عبدی از فعالین حقوق دراویش و پرسنل سایت مجذوبان نور از اول فروردین سال جاری در اعتراض به نگهداری وکلای زندانی دراویش در شرایط نامناسب بندهای امنیتی زندان اوین و برخوردهای خشن و توهین آمیز با آنها دست به اعتصاب غذا زده و خواستار بازگرداندن فوری آنها به بند ۳۵۰ و پیگیری اقدامات درمانی برای آنان شده‌اند.

این دو درویش در ملاقاتی که صبح امروز با خانواده‌های خود داشتند از اعتصاب غذای خود خبر داده و اعلام کردند : "به علت نگرانی از وضیعت وکلای زندانی دراویش و وخامت حال دو درویشی که در زندان عادل آباد شیراز با همین خواسته در اعتصاب غذا هستند، ضمن اینکه ملتمسانه از آنها می ‌خواهیم که به اعتصاب خود پایان دهند، راه آنها را پیش گرفته و وارد اعتصاب غذا شده‌ایم".

کسری نوری و صالح مرادی از دیگر دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز نیز مدت ۶۹ روز است که در اعتراض به انتقال وکلای دراویش به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹، دست به اعتصاب غذا زده اند، هم اکنون پنج روز است که اعتصاب غذای خود را از اعتصاب غذای تر به خشک تغییر داده‌اند و این در حالی است که خانواده این افراد وضع جسمی آنها را "اسفبار و در آستانه مرگ" توصیف کردند.

هفت نفر از وکلای زندانی دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور مدت ۷۰ روز است که به علت اعتراض به روند غیر قانونی رسیدگی به پرونده و شکایت از تخلفات قاضی صلواتی به سلولهای انفرادی و بند ۲۰۹ منتقل شده‌اند و انتقال و بازجویی‌های آنها با برخورد توهین آمیز و ضرب و شتم همراه بوده است. حال جسمی دو تن از این افراد نیز نگران کننده گزارش شده است.خانواده‌های «وکلای دراویش زندانی و مدیران سایت مجذوبان نور» به همراه جمعی از سایر دراویش گنابادی طی نامه‌ای به آقایان صالح مرادی و کسری نوری، مجددا خواستار پایان دادن به اعتصاب غذای آنها شدند.

خانواده‌های وکلای دراویش زندانی و جمعی از سایر دراویش گنابادی طی نامه‌ای ضمن قدردانی از اقدام جوانمردانه صالح مرادی و کسری نوری که در اعتراض به انتقال وکلای دراویش به سلول های بند ۲۰۹ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند، نسبت به وضعیت سلامتی ایشان ابراز نگرانی کرده و خواستار اتمام فوری اعتصاب غذای آنها شدند.

محمد توکلی، فعال صنفی معلمان به یک سال تبعید محکوم شد








محمد توکلی دبیر کانون صنفی معلمان کرمانشاه طی حکمی از سوی اداره آموزش و پرورش استان کرمانشاه به یک سال تبعید (خارج از استان) محکوم گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دبیر کانون صنفی معلمان کرمانشاه در اواخر دی ماه سال گذشته پس از احضار به اطلاعات سپاه کرمانشاه بازداشت و ۱۲ بهمن ماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.
بر اساس آخرین گزارشات رسیده هیات رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش استان کرمانشاه وی را به اتهام تشویق روحیه کم کاری در معلمان به یک سال تبعید به خارج از استان محکوم کرد.

ممانعت از مرخصی و جلوگیری از تحویل دارو به کیوان صمیمی








 یکروز پیش از سال جدید ماموران زندان حاضر به پذیرفتن دارو برای کیوان صمیمی نشدند، این در حالی است که یک ماه پیش مجوز ورود دارو از سوی مقامات قضایی صادر شده است.
بنا به گزارش تارنمای جرس، این فعال ملی مذهبی ۶۴ ساله در طی مدت زندان بار‌ها به خاطر شرایط نامناسب و برخورد غیرقانونی با زندانیان دست به اعتصاب غذا زد و همین امر باعث مشکلات جسمانی او شد. وی از آرتروز کمر، پا و گردن رنج می‌برد و باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.
همچنین پیگیری‌ها برای مرخصی کیوان صمیمی تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
مهندس کیوان صمیمی، از قدیمی‌ترین تلاشگران جامعه مدنی است که همواره بر تقویت حوزه عمومی، مطبوعات و جنبش‌های مطالبه محور تاکید داشته است. وی پیش از این مسئولیت مجله توقیف شده نامه و نیز سایت مسدود شده خرابات را بر عهده داشته است. وی که سابقه بازداشت در زمان حکومت شاه را نیز دارد، عضو شورای ملی صلح، کمیته پی گیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و نیز کمیته دفاع از حق تحصیل است.
صمیمی از جمله فعالان سیاسی است که پس از اعتراضات مردم به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت و تحت آزار و بازجویی طولانی مدت قرار گرفت.
وی که تنها یک روز پس انتخابات دستگیر شد، به اتهاماتی همچون زیر سوال بردن سلامت انتخابات و شرکت در تظاهرات متهم گردید و به شش سال زندان و محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های سیاسی محکوم گردید این در حالی است که صمیمی در آن زمان در بازداشت به سر می‌برد و نمی‌توانسته در تظاهرات شرکت داشته باشد. اما صدور این حکم ناعادلانه برای این فعال ملی مذهبی کافی نبود و پس از مدتی در پاییز ۱۳۸۹ بدون هیچ حکم قانونی از زندان اوین به زندان رجایی شهر تبعید شد.

ممانعت مسئولین زندان از اعزام نصور نقی‌پور به بیمارستان









 مسئولین زندان اوین در راستای اعمال فشار مضاعف بر زندانیان سیاسی به دلیل مخالفت نصور نقی‌پور از پوشیدن لباس زندان از انتقال وی به بیمارستان جلوگیری کردند. 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی در طی ماههای اخیر به دلیل کمبود ویتامین دچار بیماری لثه و دندان شده است به طوری که قادر به خوردن غذا نیست. 

تقاضای وی برای معالجه در خارج از زندان با وجود موافقت اولیه و به دلیل عدم قبول پوشیدن لباس زندان در هنگام اعزام به بیمارستان با مخالفت مسئولین مواجه شده است. 

در اواخر اسفند ماه سال گذشته نیز مسئولان در اعزام نصور نقی‌پور، فعال حقوق بشر به مرخصی استعلاجی وی با عدم پذیرش سند خانه پدری‌اش کارشکنی کردند. 

گفتنی ست که این روزنامه نگار از بیستم تیرماه سال جاری پس از احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین، جهت اجرای حکم بازداشت و از آن زمان تاکنون در بند ۳۵۰ به سر می‌برد. 

نامبرده از سوی شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباس، به اتهام «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم است که این حکم عیناً در دادگاه تجدید نظر استان نیز تائید شد. 

نصور نقی‌پور دانشجوی رشتهٔ فناوری اطلاعات و پژوهشگر آزاد فلسفه و اندیشهٔ سیاسی است که مدیریت یک وب‌سایت آرشیو مقالهٔ فارسی در زمینه‌های علوم انسانی را نیز بر عهده داشته است. 

شایان ذکر است که وی هم چنین سال گذشته بدلیل فعالیت‌هایش از محل کار خود اخراج شده بود، نصور نقی‌پور یکی از طراحان وب سایت هرانا می‌باشد.