۱۳۹۲ فروردین ۱۵, پنجشنبه

ممانعت مسئولان از اعزام نصور نقی‌پور به مرخصی نوروزی









 علی‌رغم تمامی وعده‌های مساعد، مسئولان نهایتاً از مرخصی نصور نقی‌پور، فعال حقوق بشرِ محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، ممانعت به عمل آوردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اوایل اسفند ماه سال گذشته مسئولان با قید وثیقه‌ی صد میلیون تومانی برای مرخصی نصور نقی‌پور موافقت کرده بودند و خانواده‌ی این زندانی سیاسی هم پس از فراهم کردن، آن را در اختیار دادستانی قرار دادند.
به علاوه، مسئولان پس از آن هم بارها تایید کرده بودند که نامبرده بیست‌وهشتم اسفندماه، آزاد خواهد شد.
این همه در حالیست که بیست‌وهشتم اسفندماه، با تماس همسر نقی‌پور با دادستانی جهت پیگیری وضعیت وی، مشخص شد که وثیقه‌ی صد میلیون تومانی پذیرفته نشده و بایستی در عرض "یک ساعت" ششصد میلیون وثیقه‌ی دیگر هم فراهم شود و در غیر این صورت با توجه به اینکه مسئول مربوطه، خدابخشی، تا هفده فروردین ماه در دسترس نخواهد بود؛ وی هم‌چنان دربند خواهد ماند.
پیش‌تر نیز گفته شده بود که به ازای هر یک سال حکمی که وی دارد، ملزم هستند، صد میلیون تومان وثیقه بگذارند.
به این ترتیب به نظر می‌رسد وعده‌هایی که پیش‌تر داده شده بود، بی‌پایه بوده و در واقع مسئولان امر هم‌چنان با مرخصی این روزنامه‌نگار دربند مخالفت می‌نمایند.
لازم به یادآوری ست که آقای نقی‌پور با در نظر گرفتن رای قاضی پیرعباس، رئیس شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام "عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" و :تبلیغ علیه نظام" به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم است که این حکم عیناً در دادگاه تجدید نظر استان نیز تائید شده است.
نصور نقی‌پور که از بیستم تیرماه سال جاری در زندان به سر می‌برد، دانشجوی رشته‌ی فناوری اطلاعات و پژوهشگر آزاد فلسفه و اندیشه‌ی سیاسی است که مدیریت یک وب‌سایت آرشیو مقالهٔ فارسی در زمینه‌های علوم انسانی را نیز بر عهده داشته است. وی یکی از طراحان وب سایت هرانا نیز می‌باشد.

دو فعال مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب به نه سال حبس محکوم شدند








مهدی کوخیان و عباس ولی‌زاده در دادگاه انقلاب مراغه، به یک و هشت سال زندان محکوم شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو فعال مدنی آذربایجان به نام‌های مهدی کوخیان و عباس ولی‌زاده که روز بیست و دوم اسفند نود، در شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه، محاکمه شده بودند به ترتیب به یک و هشت سال حبس تعزیری محکوم شدند.
نامبردگان روز دهم دی ماه نود در شهر ملکان دستگیر و قرار بازداشت موقت، در مورد آن‌ها صادر و در ابتدای امر به ادارهٔ اطلاعات و بعد به زندان مراغه اعزام شده بودند.
اتهامات کوخیان و ولی‌زاده، طبق حکم محکومیت صادره، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات اسلامی و مقام رهبری، در فضای مجازی عنوان شده است.
یکی از نزدیکان این دو فعال مدنی طی گزارشی به خبرگزاری هرانا نوشت: "مستنداتی که رییس شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه (داورنیا) با اتکاء به آن‌ها، چنین محکومیت سنگینی صادر کرده است، فاقد وجههٔ حقوقی و قانونی می‌نماید. به عنوان نمونه، توهین به امام جمعهٔ ملکان به خاطر ممانعت امام جمعهٔ ملکان از نام گذاری دو خیابان در ملکان به نام "آتا" و "آنا"، درج مطلبی در ارتباط با مناطق زلزله زدهٔ آذربایجان، به اشتراک گذاشتن کاریکاتوری از خامنه‌ای و احمدی‌نژاد در فیسبوک، درج تصویر یکی از بازداشت شدگان آذربایجان در اینترنت و تقاضای آزادی وی، اهانت به مراسمات مذهبی و عزاداری در ماه محرم و یکی از مداحان ملکان و...."
گفتنی است، وکالت این دو فعال مدنی آذربایجان، بر عهدهٔ خانم فاطمه ستاری بوده است.