۱۳۹۲ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

زن کارگر در اثر سقوط از ساختمان کشته شد








یک کارگر نظافت چی زن در حین کار، از ساختمان سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
در محدوده "اشرفی اصفهانی" یک زن نظافت چی از بلندای یک ساختمان سقوط کرده و جان خود را از دست داد.
سرهنگ فرهاد نائبی، رییس کلانتری ۱۴۰ باغ فیض، صبح امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پلیس، ضمن اشاره به خبر مذکور، گفت: "در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر اینکه یک زن نظافت چی، هنگام تمیز کردن شیشه‌های یک منزل، از طبقه چهارم یک ساختمان به پایین سقوط کرده است، تیمی از ماموران گشت انتظامی برای بررسی موضوع وارد عمل شدند."
وی بیان داشت: "در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که متوفی «اعظم» نام دارد و هنگام تمیز کردن شیشه‌های یک ساختمان در این محدوده دچار سانحه شده و پس از اینکه پایش از روی چهارپایه که روی آن ایستاده بود، دچار لغزش شده و به پایین سقوط کرده و جان باخته است."

سرهنگ نائبی افزود: "ماموران انتظامی این کلانتری موضوع را به اورژانس اطلاع داده و با حضور پزشک امداد مشخص شد که این زن، ثانیه‌هایی پس از سقوط دچار ضربه مغزی شده و در دم جان سپرده است."

کلان‌تر ۱۴۰ عنوان داشت: "جسد متوفی برای بررسی‌های بیشتر با هماهنگی‌های انجام شده به پزشکی قانونی منتقل شده و پس از صورتجلسه اظهارات بستگان متوفی پرونده‌ای در این زمینه تکمیل و به حضور مقام قضایی ارجاع شد."

وجود ۵۰ هزار کلاس درس خشتی و گلی در کشور








رییس سازمان نوسازی مدارس گفت: ۵۰ هزار کلاس درس در کشور خشتی و گلی و فاقد هرگونه استاندارد و ایمنی هستند.
بنا به گزارش دانشجونیوز، مرتضی رییسی کاهش اعتبارات عمرانی آموزش و پروش را ۱۶ درصد اعلام کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به وجود چهار میلیون متر مربع معادل ۵۰ هزار کلاس خشتی و گلی در کشور به نظر می‌رسد کاهش بودجه عمرانی مشکلاتی را برای بخش عمرانی آموزش و پرورش ایجاد کند.
مرتضی رییسی در ادامه با اعلام اینکه ۱۵۰ هزار کلاس درس فاقد سامانه استاندارد گرمایشی هستند، گفت: سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز بخش دیگری از دغدغه سازمان نوسازی مدارس است، چرا که در حال حاضر ۱۵۰ هزار کلاس درس و فضای آموزشی در کشور وجود دارد که سیستم‌های گرمایشی آن‌ها فاصله زیادی با استانداردهای تعریف شده دارد و این موضوع نیز یک هشدار محسوب می‌شود.

مرگ سه کودک سوسنگردی بر اثر انفجار خمپاره به جای مانده از جنگ








انفجار خمپاره در روستای مرعی توابع شهرستان سوسنگرد باعث کشته شدن ۳ کودک شد. زمستان سال گذشته نیز در جزیره لارَک دو کودک در اثر مین دریایی کشته شدند.
یکی از نمایندگان مجلس چندی پیش گفته بود که طی سالهای بعد از جنگ، سالانه دویست نفر در اثر مین کشته شده‌اند. در طول هشت سال جنگ، بیش از ۲۰ میلیون انواع مین و مواد منفجره در مساحتی حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع در اراضی پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان پراکنده شد.
انفجار خمپاره در روستای مرعی از توابع این شهرستان باعث کشته شدن ۳کودک شد.
به نوشته سایت رهیاب نیوز، مهدی و مرتضی دو برادری هستند که همراه پسرعموی خود جواد مثل همه کودکان هم سن و سال خود به زمین خاکی فوتبال روستا می‌روند که در آنجا شی عجیبی را مشاهده می‌کنند غافل از اینکه این مه‌مان ناخوانده زمین خاکی روستا یک خمپاره به جای مانده از جنگ تحمیلی است.
کودکان سرگرم بازی با شئ عجیب درون زمین فوتبال می‌شوند که ناگهان انفجاری در زمین فوتبال رخ می‌دهد به گزارش شاهدان عینی شدت انفجار به حدی بوده است که از فواصل دور صدای انفجار به گوش می‌رسد و ترکش‌های آن به برخی خانه‌های روستا اصابت می‌کند.
مهدی و مرتضی سیاحی کودکان ۷و۹ساله دو برادری بودند که در دم جان می‌دهند و جواد پسر عموی آن‌ها پس از انتقال به بیمارستان بیش از ۲۰ ساعت دوام نمی‌آورد.

بازگشت مهدی خدایی و محمد داوری به زندان در پی عدم تمدید مرخصی








مهدی خدایی و محمد داوری دو زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین در پی عدم تمدید مرخصی به زندان بازگشتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعتی پیش مهدی خدایی و محمد داوری دو زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در پی عدم تمدید مرخصی خود از سوی مسئولین به زندان اوین بازگشتند.
مهدی خدایی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری و از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران است که در تاریخ ۳۰ اسفند ماه سال گذشته پس از گذشت بیش از سه سال به مرخصی اعزام شد.
محمد داوری که سردبیر سایت سحام نیوز می‌باشد نیز، از شهریور ماه سال ۸۸ بدون مرخصی در زندان بوده است. وی پس از اطلاع از فوت بردارش در بهمن ماه ۹۱ دچار ناراحتی قلبی گشته و در بیمارستان بستری شد. وی در حالی از تاریخ ۲ اسفند ماه در مرخصی بسر می‌برد که پس از فوت برادرش اجازه شرکت در مراسم ترحیم وی را بدست نیاورد.

اعتصاب در بازار آهن تهران همچنان ادامه دارد








بازار آهن فروشان تهران از روز شنبه ۳۱ فروردین ماه در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده و نوسانات نرخ ارز در اعتصاب بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز شنبه ۳۱ فروردین ماه مغازه داران بازار آهن در خیابان شادآباد و ۱۵ خرداد با پایین کشیدن کرکره مغازه‌های خود، در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده و همچنین نوسانات نرخ ارز دست به اعتصاب زدند.
بازاریان آهن فروش تهران که خود در مساجد دست به تحصن زده‌اند اعلام کرده‌اند که اعتصاب خود را تا زمان رسیدگی مسئولان به وضع کنونی برای مالیات بر ارزش افزوده ادامه خواهند داد.
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این زمینه به گزارشگر هرانا گفت: "اعتراض آهن فروشان نه به اجرای قانون، بلکه به فرمول محاسباتی اداره مالیات و غیر منطقی و غیر عملی بودن آن است."
وی همچنین ادامه داد: "این اعتصاب از روز شنبه آغاز شد و از امروز جدی‌تر شد و تمامی مغازه داران به آن پیوستند."
همچنین برای چندمین بار طی یک سال گذشته صنف پارچه فروشان در بازار تهران از ۵ روز پیش دست به اعتصاب زده و مغازه‌های خود را بحالت نیمه تعطیل درآورده‌اند.

تحصن ۴۰ تن از کارگران کارخانه "فارسیت" در فرمانداری دورود








۴۰ تن از کارگران کارخانه فارسیت دورود با تحصن در فرمانداری خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.
بنا به گزارش ایلنا، کارگران معترض با انتقاد از سوء مدیریت مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت فارسیت، عدم حضور آنان در محیط کار جهت پاسخگویی لازم به کارگران و عدم پرداخت مطالبات آن‌ها را عامل تحصن خود عنوان کرده‌اند.
متحصنین نسبت به تصمیم مدیران ارشد این کارخانه در اخراج کارگران پیمانکار بالای ده سال سابقه کار معترض‌اند.
در همین رابطه عبداله قائد رحمتی کار‌شناس سیاسی ـ امنیتی فرمانداری دورود در گفتگو با خبرنگار ایلنا، وقوع این تحصن را تایید کرده است.
بنابر این گزارش، بعد از مذاکرات امروز کارگران با مسئولان فرمانداری، مدیران کارخانه فارسیت وعده داده‌اند که طلب کارگران را که گفته می‌شود پنج ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند به آن‌ها پرداخت کنند.

بازداشت پیمان عارف و تهدید و احضار همسر وی








 شب گذشته ماموران وزارت اطلاعات پیمان عارف را در منزلش بازداشت کرده و ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی، همسر وی را تهدید کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه دوشنبه ۲ اردیبهشت ماه، ماموران وزارت اطلاعات به منزل پیمان عارف روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی هجوم برده و ضمن تفتیش منزل، وی را به همراه برخی وسایل شخصی از قبیل لب‌تاپ با خود بردند.
مامورین که پیش از مراجعه به محل اینترنت منزل را قطع کرده بودند، پس از انتقال پیمان عارف طی تماسی تلفنی همسر ایشان "سمیرا جمشیدی" را تهدید و برای بازجویی احضار نمودند.
در همین رابطه روز گذشته خبرگزاری هرانا گزارش داده بود که پیمان عارف، برای ساعت ۹ صبح روز ۲۱ اردیبهشت ماه، بدلیل شکایت بهرام رشته احمدی معاون امنیت سابق دادستان تهران دایر بر نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به شعبه ۱۱۷۲ دادگاه جزایی تهران احضار شده است.

دادگاه کاوه طاهری، وبلاگ نویس بازداشتی به تعویق افتاد








جلسه محاکمه کاوه طاهری، وبلاگ نویس، که قرار بود در روز دوم اردی بهشت برگزار شود به تعویق افتاد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز ۲ اردیبهشت ۹۲ قرار بود جلسه دادگاه کاوه طاهری بعد از ۷ ماه بلاتکلیفی تشکیل شود اما با وجودی که در روز ۲۶ فروردین تاریخ دادگاه به زندان ابلاغ شده بود، نامبرده از زندان برای انجام محاکمه‌ به دادگاه نیاوردند و این جلسه دادگاه منتفی شد.
امروز برای اولین بار بعد از ۷ ماه وکیل وی توانست پرونده را ملاحظه کند، بر اساس اعلام وکیل اتهامات وی در پرونده «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف» و «توهین به رهبری» بیان کرد.
گفتنی است، جلسه دادگاه این وبلاگ نویس در تاریخ ۹ اردیبهشت تعیین شده است.

وزارت کشور به درخواست برگزاری تجمع روز جهانی کارگر پاسخ نداده است








 دبیر کل خانه کارگر در خصوص مراسم روز ۱۱ اردیبهشت ماه (روز جهانی کارگر) گفت: حدود ۱۰ روز پیش از طرف ستاد بزرگداشت هفته کارگر درخواست برگزاری تجمع روز اول ماه مه برای وزارت کشور فرستاده شد که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.
وی بابیان اینکه ستاد بزرگداشت هفته کارگر خواهان برگزاری مراسم تجمع و راهپیمایی در روز ۱۱ اردیبهشت ماه است گفت: با توجه به تجربیات سالهای گذشته امسال حتی در مورد تعیین و انتخاب محل مراسم پیشنهادی نکردیم و تصمیم گیری را به وزارت کشور محول کردیم.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تبدیل ارز مرجع به ارز مبادلاتی قدرت خرید کارگران و سایر مزد بگیران را به نصف تقلیل داد.
به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب با اعلام این مطلب در نشست خبری مربوط به اعلام جزئیات برنامه‌های هفته کارگر سال ۹۲ گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تبدیل ارز مرجع به ارز مبادلاتی قدرت خرید کارگران و سایر مزد بگیران را به نصف تقلیل داد که با این اقدام من درآوردی ارز تامین دارو و غذا تا دو برابر گران‌تر خواهد شد.
وی از جایگزین شدن ارز مرجع با ارز مبادلاتی به عنوان تلخ‌ترین اقدام کمسیون تلفیق مجلس یاد کرد و گفت: با این اقدام سفره آحاد مردم از فقیر و غنی گرفته تا شهری، روستایی، کارمند، کارگر و بازنشسته چند برابر کوچک‌تر خواهد شد.
دبیرکل خانه کارگر بابیان اینکه قیمت‌ها از قانون ظروف مرتبطه تبعیت کرده و افزایش می‌یابند در نتیجه این اقدام کارگران و مزد بگیران ۵۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست خواهند داد.
وی گفت: هرچند از نظر ریالی بر مبلغ مزد افزوده شده است اما قدرت خرید کارگران سیر نزولی داشته است، بطوری که گزارش ۱۴ فروردین ماه مرکز آمار ایران از تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که کارگران در یک سال گذشته حداقل ۴۰ درصد قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.
به گفته محجوب با افزایش نرخ تورم از ۲۱ درصد به ۳۱ درصد رتبه جدید ایران در میان کشورهای تورم‌زا از مقام ششمی تغییر یافته و بعد از کشور بلاروس در مقام دوم قرار می‌گیرد.
دبیر کل خانه کارگر با یادآوری اینکه در حال حاضر در اقتصاد جهانی میانگین تورم کشور‌ها از ۴ درصد به ۲ درصد رسیده است، گفت: در چنین شرایطی داشتن تورم ۲ رقمی رو بهرشد ایران نشان می‌دهد که اقتصاد کشور بیمار است.
وی با یادآوری اینکه ۲۵ سال پیش نرخ تورم در کشور مانند پرو ۱۳ هزار درصد می‌شد و حتی نرخ تورم در برخی کشورهای همسایه ایران تا ۱۲۵ درصد نیز می‌رسید گفت: اکنون دوای مهار تورم اقتصادی سال‌ها قبل پیدا شد بطوری که اکنون این معضل مانند بیماری مالاریا ریشه‌کن شده است.
محجوب در خصوص ادعای دولت مبنی بر درآمد ۴۸ میلیارد دلاری از محل صادرات غیر نفتی گفت: این اظهارات جنبه اغواگرانه دارد زیرا در عمل اثری از این پول در بازار عرضه و تقاضا مشاهد نمی‌شود و در عمل بانک‌ها به متقاضیان خرید دلار پیشنهاد استفاده از ارزهای خارجی جایگزین مانند ین و یوان را می‌دهند.

اولین اعتصاب بزرگ کارگری در سال جدید، تولید در کارخانه نورد لوله صفا را متوقف کرد‎








 از اولین ساعات صبح روز اول اردیبهشت صد کارگر اخراجی کارخانه نورد لوله صفا در اعتراض به اخراج و عدم پرداخت حقوقشان بطور اعتراض آمیزی وارد این کارخانه شدند و با پیوستن همه کارگران به آنان، تولید در این کارخانه متوقف شد.
بنا به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، صبح دیروز کارفرمای این کارخانه با عدم تمدید قرارداد صد نفر از کارگران دست به اخراج آنان زد و برای تسهیل اخراجهای بیشتر، قرارداد شش ماهه و یکساله ۱۱۰۰ کارگر دیگر را فقط بمدت یکماه تمدید نمود.
همه این‌ها در حالی است که قرار بود بیستم فروردین ماه قسمتی از مطالبات معوقه این کارگران پرداخت شود اما کارفرمای این کارخانه نه تنها در روز بیستم فروردین به وعده خود عمل نکرد بلکه در اقدامی برای به تمکین واداشتن کارگران صد نفر از آنان را اخراج و قرارداد مابقی کارگران را بمدت یکماه تمدید کرد.
بدنبال ورود اعتراض آمیز صد کارگر اخراجی به داخل کارخانه نورد لوله صفا و پیوستن دیگر کارگران به آنان که ازساعات صبح منجر به آغاز اعتصابی متحدانه در این کارخانه شد مدیران کارخانه تلاش کردند با تهدید کارگران، آنان را وادار به شکستن اعتصاب کنند اما با واکنش شدید کارگران مواجه شدند که در مواردی به درگیریهای شدید لفظی ما بین کارگران و مدیران کارخانه کشیده شد.
اعتصاب کارگران کارخانه نورد لوله صفا با پیوستن کارگران شیفت شب به اعتصاب تا لحظه ۷ بعد از ظهر همچنان ادامه داشته است.

مرگ کارگر ساختمانی تبعه افغانستان در زیر آوار








سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ یک کارگر ساختمانی تبعه افغانستان بر اثر ریزش آوار خبر داد.
سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این خبر گفت: ‌ درساعت ۲۷: ۱۹ یکشنبه شب گذشته وقوع یک مورد حادثه ریزش آوار به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و به دنبال آن ستاد فرماندهی، آتش نشانان ایستگاه ۳۱ و گروه نجات ۱۲ را به محل حادثه واقع در خیابان دماوند، خیابان نبیعیان اعزام کرد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: آتش نشانان پس از حضور در محل که یک زمین گودبرداری شده به عمق تقریبی پنج متر و مساحت ۲۰۰ متر مربع بود، متوجه شدند که بخشی از دیواره‌های این زمین ریزش کرده و کارگری نیز در زیر آن محبوس است.
ملکی با اشاره به آغاز عملیات آتش نشانان همزمان با ایمن سازی محل اظهارکرد: عوامل آتش نشانی پس از مدتی یک کارگر ۲۶ ساله افغان را از زیر آوار خارج و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که آنان پس از بررسی علائم حیاتی مرگ وی را تایید کردند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به اصول ایمنی حین کار را علت وقوع این حادثه اعلام کرد و گفت: آتش نشانان پس از ایمن سازی محل در ساعت ۰۷: ۲۱ به عملیات خود خاتمه دادند.