۱۳۹۲ اردیبهشت ۸, یکشنبه

دو نفر در ورامین اعدام شدند









 دو زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در محوطه ندامتگاه خورین ورامین به دار آویخته شدند.

به گزارش فارس، صبح امروز دو زندانی که در امر نگهداری و حمل مواد مخدر کراک فعالیت داشت، در محوطه ندامتگاه خورین ورامین به دار آویخته شدند. 

متهمان  «قاسم-ب» ساکن پیشوا و «هادی-خ» ساکن ورامین بودند که در ارتباط با نگهداری و حمل 400 گرم کراک توسط «قاسم-ب» و 547 گرم توسط «هادی-خ» در دادگاه انقلاب شهرستان ورامین به اعدام محکوم شده بودند.

رای صادر شده از سوی این دادگاه مورد تایید دادسرای کل قرار گرفت و تقاضای عفو این دو نفر توسط کمیته عفو، تخفیف و تبدیل مجازات قوه قضاییه مردود شناخته شد و صبح امروز در محل ندامتگاه خورین به دار آویخته شدند.

زندانی شدن چهارمین شهروند بهایی همراه با طفل شیرخواره در سمنان








 الهام روزبهی شهروند بهایی ساکن اصفهان که از سوی دادگاهی در سمنان به دو سال حبس محکوم شده بود به همراه طفل شیرخواره اش روانه زندان سمنان شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "الهام روزبهی" شهروند بهایی ساکن اصفهان که پیش از این طبق رای دادگاه تجدید نظر سمنان به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود صبح روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ همراه با طفل یک ساله اش جهت اجرای حکم خود را به دایره اجرای احکام سمنان معرفی و در همان محل بازداشت و به زندان سمنان منتقل شد.
قابل ذکر است با زندانی شدن الهام روزبهی و طفل یک ساله اش تعداد مادران بهایی زندانی در زندان سمنان که همراه با اطفال شیرخواره شان زندانی هستند به ۴ مادر و فرزند رسید.
یاداوری می شود الهام روزبهی در اسفند ماه ۱۳۸۹ که در سمنان ساکن بود بازداشت که پس از یک ماه به قید وثیقه ملکی آزاد گردید سپس نامبرده در ۵ بهمن ماه ۱۳۹۰ به اتهام " تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه و برهم زدن امنیت " به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم مزبور در تابستان سال گذشته به ۲۴ ماه حبس تعزیری تغییر یافت.
نامبرده بیش از یک سال است که در اصفهان ساکن شده ولی جهت اجرای حکم به زندان سمنان احضار گردید.

گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق در فروردین ۹۲








 گزارش پیش رو بررسی آماری و تفصیلی مجموعه گزارشات منتشر شده در فروردین ماه ۱۳۹۲ است که مقارن با آغاز چهارمین سال فعالیت و دیده بانی این دپارتمان میباشد که در قالب جدیدی منتشر می شود که در هفت بند به شرح ذیل طبقه بندی گردیده و توضیحات تفضیلی با ذکر مصداق های آن بیان می شود.
این گزارش را در قالب PDF از اینجا دانلود کنید
دسته بندی بررسی گزارشات نقض حقوق بشر در فروردین ماه به شرح زیر است:
الف- زندانیان ، فعالین سیاسی و مدنی
ب- کارگری و سایر صنوف
ج - وکلا ، مدافعین حقوق بشر ، روزنامه نگاران
ت - دانشجویان و حقوق آکادمیک
پ - اقلیت های مذهبی و قومی
د - سایر موارد نقض حقوق بشر
در بررسی عملکرد مجموعه گزارشات ارسالی در فروردین سال ۱۳۹۲، خط سیر گزارشات در این ماه، در مجموع شاخص های ۶ بند ذکر شده است که داری ضریب تغییرات نزدیک به یک است که نشان گر پراکندگی در دامنه آن میباشد ولی از نظر ضریب عملکرد افراد فعال در حوزه های مختلف دارای سطح متوسط فعالیت می باشد که از نظر آماری قابل قبول است.
به طور مثال در حوزه کارگری بر اساس بررسی آماری و پیش بینی گزارشات سال گذشته حداکثر گزارشات ارسالی میتوانست ۱۲گزارش و حداقل آن  صفر گزارش باشد اما در واقع ۶ گزارش دریافت شد.
در بخش اقلیت های مذهبی حداکثر ۶ گزارش و حداقل صفر گزارش در این ماه مورد انتظار آماری بود . اما تعداد گزارشات دریافتی ۳ گزارش بوده است.
در حوزه اصناف حداکثر ۴ و حداقل صفر گزارش مورد انتظار آماری بود که در عمل ۲ گزارش ارسال گردید.
در حوزه زندانیان حداکثر گزارش مورد انتظار ۷۳ و حداقل یک بود ولی تعداد گزارشات ارسالی ۳۷ مورد بوده است.
در حوزه اندیشه و بیان حداکثر و حداقل گزارشات مورد انتظار عددهای ۳۳ و یک بود ولی تعداد گزارشات دریافتی ۱۷ مورد بوده است.
هم چنین در مورد گزارشات مربوط به اعدام حداکثر ۶ و حداقل ۲ گزارش مورد انتظار بود اما در واقع ۴ گزارش دریافت و ثبت شده است.
در بخش دانشجویی و سایر موارد حداکثر ۲ و حداقل صفر گزارش مورد انتظار آماری بود که تعداد گزارشات ارسالی یک مورد بود .
باید اذعان نمود که پراکندگی و دامنه بالا در گزارش فروردین ماه میتواند ناشی از تعطیلات طولانی در این ماه باشد.
در بررسی منابع گزارش باید اعلام کرد ۴۲ درصد گزارشات را ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و ۴۷ درصد دیگر آن را منابع مستقل و ۱۱ درصد را نیز منابع دولتی مستند کردند.
پیش از بررسی تفصیلی گزارشات نگاهی به مواضع رسمی دولت ها و سازمان ها و نهادهای حقوق بشری در خصوص مسائل ایران در طی ماه گذشته خواهیم داشت.
دولت آمریکا در گزارش سالانه‌ای که از وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان می‌دهد، کارنامه حقوق بشر ایران را "وخامت‌بار" دانسته است.
در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در بخش مربوط به ایران که روز جمعه ۳۰ فروردین منتشر شده، گفته شده که حقوق جهان‌شمول ایرانیان در عرصه‌های مختلف و بویژه در امر تغییر مسالمت آمیز دولت از طریق انتخابات آزاد و عادلانه بصورت آشکاری نادیده گرفته شده است.
در این گزارش هم چنین با برشمردن نمونه‌هایی مستند، به ناپدید شدن‌ها، مجازات‌های سنگین و محروم‌کردن شهروندان از روند قانونی و حقوقی محاکمات و در عین حال معافیت ماموران خطاکار حکومتی از مجازات تاکید شده است.
سازمان عفو بین الملل در آخرین گزارش سالانه اعدام خود اعلام داشت که ایران همچنان در رتبه دوم از نظر اجرای حکم اعدام در جهان بسر می برد این سازمان هم چنین در یک بیانیه ای از اعتصاب غذای پنج عرب ایرانی محکوم به اعدام خبر داد هم چنین در بیانیه دیگری این سازمان نسبت به وخامت حال دراویش زندانی در زندان‌های عادل آباد شیراز و بند امنیتی ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانیان عقیدتی شد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز با ارائه یک گزارش مبوسط آماری اعلام کرد که اجرای حکم اعدام در ایران در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال قبل از آن ۸ درصد افزایش داشته است. در این گزارش هم چنین اعلام شده که در طی سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۲ قرن زندان برای ۴۰۰ تن از فعالین سیاسی و مدنی صادر شده است. همین طور در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده است که بیش از دو هزار نفر از مخالفین حاکمیت در سال ۱۳۹۱ در ایران بازداشت شدند. نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در این گزارش با پیش بینی آماری اعلام نمود که در سال آینده گزارشات نقض حقوق بشر حداکثر تا ۵۹۲۵ گزارش و حداقل تا ۱۳۴۵ گزارش خواهد رسید.
دولت دانمارک تصمیم گرفته است در اعتراض به مجازات اعدام در ایران، کمکهای خود به مبارزه علیە مواد مخدر در ایران را قطع کند، دانمارک یکی از چند کشور غربی کمک کنندە به ایران در مبازرە علیە مواد مخدر است. پیشتر سازمان دیدبان حقوق بشر طی اطلاعیه از کشورهای غربی درخواست لغو کمک های مالی به دولت ایران در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر شده بود.
بررسی تفصیلی گزارشات منتشره در فروردین ۱۳۹۲ به شرح زیر است:
الف- فعالین سیاسی و مدنی:
1)     بازداشت هوتن دولتی از اعضای جبهه ملی ایران و همچنین بازداشت حسین کیانی فعال سیاسی در آمل و بازداشت جمیله کریمی عضو جبهه مشارکت در شیراز.
2)     اعتصاب غذای علیرضا روشن و مصطفی عبدی و هم چنین تداوم اعتصاب غذای کسری نوری و صالح مرادی در زندان های اوین و عادل آباد شیراز.
3)     نگهداری خسرو و مسعود کردپور در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مهاباد و هم چنین انتقال رویین عطوفت فعال ملی- مذهبی و سید ضیا نبوی به سلول های انفرادی اداره اطلاعات اهواز و انتقال کسری نوری در هفتاد و پنجمین روز اعتصاب غذا به سلول های انفرادی اداره اطلاعات شیراز و هم چنین نگهداری دو ماهه مهدی فراحی شاندیز فعال کارگری و معلم در سلول های انفرادی زندان اوین.
4)     ممانعت از درمان و رسیدگی پزشکی یکی از موارد مهم نقض حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی بوده است بر اساس گزارشات ارسالی زندانی سیاسی حبیب الله ریگی نژاد شورکی به دلیل ابتلا به بیماری کلیه، نامق محمودی به دلیل ابتلا به بیماری آب مروارید، مسعود لدنی به دلیل ابتلا به بیماری درد مفاصل، علی معزی به علت عود سرطان مثانه، عبدالله مومنی به دلیل ناراحتی کلیه، سعید متین پور به دلیل درد در ستون فقرات و سر درد های شدید، کیوان سمیعی به علت ابتلا به آرتروز کمر و گردن و نصور نقی پور به علت بیماری لثه و دندان ، از رسیدگی پزشکی در زندان یا بیمارستان محروم بوده اند.
5)     مرگ علی رضا کرمی خبر آبادی در بیمارستان هزار تخت و خوابی تهران بر اثر عارضه مغزی یکی از مهمترین موارد گزارشات فروردین ماه ۹۲ بوده است. وی که به اتهام هواپیما ربایی در زندان رجایی شهر بسر می برد به دلیل امتناع از پوشیدن لباس فرم زندان به تاخیر به بیمارستان منتقل شد.
ب- کارگری و سایر صنوف:
6)     یک فعال کارگری به نام بهنام خدادادی از اعضای انجمن کارگری برق و ساختمان اصفهان به دلیل شرکت در مراسم و ایراد سخنرانی در سالن اجتماعات کارگری در روز عید در کنگان منطقه پارس جنوبی در ارتباط با حقوق صنفی، از کار اخراج گردید.
7)     اقدام به بازداشت چند ساعته ی همسر غالب حسینی فعال کارگری زندانی همزمان با بازداشت وی در محل کارش، نیروهای امنیتی با یورش به محل شخصی وی اقدام به بازداشت گلباغ بهمنی همسر وی نمودند.
8)     محکومیت دو عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران به نام های شریف ساعدپناه و مظفر صالح نیا به شش ماه حبس از سوی دادگاه انقلاب سنندج.
9)     در طی یک ماه منتهی به فروردین ۱۳۹۲ ، ۳ کارگر تبعه افغانستان در حادثه ریزش ساختمان در تهران کشته شدند و هم چنین انفجار در یک کارخانه  شیرینی پزی موجب قطع دست یک کارگر در شهر تهران گردید
10) تعطیلی بیش از ۵۰۰ واحد کفاشی در استان اصفهان که به دلیل کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی میباشد.
11) محکومیت یک سال تبعید فعال صنفی معلمان آقای محمد توکلی در کرمانشاه از سوی حراست آموزش و پرورش استان.
12) اخطار به ۱۲۰ واحد صنفی به دلیل استفاده از اسامی غیر فارسی در استان همدان  ، امیر کرمی مسئول واحد پلمپ مجمع امور صنفی همدان در گفتگو با خبر گزاری فارس اعلام نمود تعداد ۹۵ مورد تابلو های این واحد ها جمع آوری شده است .
13) علیرضا هاشمی سنجانی فعال صنفی معلمان عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب جهت دفاع از اتهامات مطروحه (تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی ) احضار گردید.
14) بررسی نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار حاکی از آن است که ۱۲.۲درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند، این در حالی است که نرخ بیکاری در سال ۹۰ معادل ۱۲.۳ درصد بود. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
ت- وکلا ، روزنامه نگاران ، مدافعین حقوق بشر :
15) محمد باقر مرادی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در خصوص اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام احضار شد.
16) احضار فاطمه خردمند خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت از سوی پلیس امنیت.
17) بازداشت رضا اکوانیان از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در شهر یاسوج به اتهام نامعلوم.
18) مدیر مسئول روزنامه خورشید در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران بر اساس بند های ۱۱ و ۸ قانون مطبوعات محاکمه شد . وی در گفتگو با رسانه ها گفت جرم وی اظهار نظر در مورد مرگ ستار بهشتی است.
19) محکومیت یک وبلاگ نویس به شش ماه حبس به علت انتقاد از رهبری نامبرده از طلبه های وبلاگ نویس وابسته به اردوگاه اصول گرایان میباشد.
20) اخراج سیامک قادری از خبرگزاری ایرنا پس از محکومیت وی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال تعزیری با اعمال فشار بازجویان وزارت اطلاعات.
ج‌) دانشجویان و حقوق آکادمیک:
21)    بازداشت وبلاگ نویس پوریا فرازمند دانش آموخته ی دانشگاه کرمانشاه، وی پس از خروج از دانشگاه با ضرب و شتم و هتاکی بازداشت شد . نامبرده عضو هیات تحریریه نشریه دانشجویی مشت بود .
22) مهدی بیگ دلی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد فلسفه واحد علوم و تحقیقاتی تهران پس از ۲ ترم تحصیل در این دانشگاه اخراج شد.
د- اقلیت های مذهبی و قومی:
23) محکومیت مجدد قاضی حیدری فعال سیاسی عرب به ۵ سال حبس تعزیری.
24) بازداشت بابک زینعلی شهروند بهایی و عبد الغفور قلندری نژاد، درویش گنابادی از سوی اداره اطلاعات بندر عباس
25) احضار یک فعال مدنی به نام ابراهیم نوری از سوی دادگستری شهرستان اهر.
26) لغو مجوز یک کتاب فروشی در شهرستان بناب که اقدام به فروش کتاب به زبان ترکی نموده بود.
27) ضرب و شتم دراویش گنابادی در مقابل دادگاه انقلاب شیراز و بازداشت ۴ تن از آنها .
28) محکومیت ۲ فعال مدنی آذری به نامهای مهدی کوخیان و عباس ولی زاده در شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه به ۹ ماه حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات.
29) حمزه نوری فعال حقوق بشر مقیم سوئد در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد که از اواسط اسفند ماه سال گذشته تا اواسط فروردین ماه سالجاری بیش از ۱۷۰ تن از شهروندان عرب در استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سایر موارد نقض حقوق بشر:
30) حکم اعدام سه متهم که اقدام به سرقت مسلحانه در باغ‌های اطراف روستاهای تفیهان و محمودآباد کردند، در دیوان عالی کشور تائید شد.
31) جوانی که متهم است به هواخواهی پسر عمه‌اش جوان دیگری را با ضربات کارد از پا درآورده بود با حکم قضات دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد.
32) بامداد روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه، زندانی امید شجاعی ۳۰ ساله متاهل و دارای ۲ فرزند که از روز دوشنبه در سلولهای انفرادی در انتظار مرگ بسر می‌برد در محوطه زندان مرکزی بندر عباس اعدام شد.
33) حکم اعدام ۹ شهروند به اتهام محاربه، صبح روز سه شنبه، بیست و هفتم فروردین ماه، در شیراز به اجرا درآمده است، شش تن از این زندانیان در ملاء عام اعدام شدند.
34) دو زندانی به اتهام تجاوز به عنف سحرگاه روز چهارشنبه در مشهد به دار آویخته شدند.
35) یک زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان زرند کرمان به دار آویخته شد.
36) روز شنبه ۲۶ فروردین ماه، ماموران منطقه‌ی انتظامی مریوان، یک شهروند ساکن این شهر را تحت عنوان "اراذل و اوباش" در ملاءعام گردادند و جهت هتک حیثیت بیشتر به وی لباس زنانه پوشاندند.

آزادی دو شهروند بهایی در بیرجند و سمنان








 محمد حسین نخعی 86 ساله و گلرخ فیروزیان به ترتیب از زندان بیرجند و سمنان آزاد شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "محمدحسین نخعی" شهروند ۸۶ ساله بهایی ساکن روستای خوسف بیرجند که مسن ترین زندانی عقیدتی ایران تلقی می‌شد، پس از اتمام محکومیت یک سال حبس تعزیری در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ از زندان بیرجند آزاد شد.
قابل ذکر است نامبرده پیش از این به رای دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد، که پس از اتمام حکم تعزیری، محکومیت تعلیقی وی آغاز شد.
همچنین "گلرخ فیروزیان" شهروند بهایی اهل سمنان که در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات سمنان بازداشت شده بود پس از ۴۶ روز بازداشت موقت در روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ به قید وثیقه معادل ۱۰۰ میلیون تومان تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

احضار شادیار عمرانی، نویسنده و روزنامه‌نگار








 در پی دستگیری دوتن از آشوریان در اصفهان که در رابطه با کشیشان اسبق کلیسای "عمانوئل" تهران در بهمن ۱۳۹۱ بازداشت شده بودند شادیار عمرانی از سوی نماینده آشوریان در مجلس (یوناتان بت کلیا) برای دادن پاره‌ای توضیحات احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شادیار عمرانی نویسنده، روزنامه نگار آزاد و مترجم که با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور با تخلص "شورش ر‌ها" همکاری داشته به علت همکاری با آشوریانِ دستگیر شده، به صورت تلفنی در تاریخ‌های ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ و در ۶ اسفند ۱۳۹۱ احضار گردیده است.
خانم عمرانی با مسیحیان ایرانی از طریق تهیه خبر، گزارش، مقاله ارتباط و همکاری دارد.
گفتنی ست که یاناتان بت کلیا در تحت فشار قرار دادن این اقلیت مذهبی به اشکال مختلف، مسبوق به سابقه است.

یعقوب خضری، روزنامه نگار به زندان مهاباد رفت









 در پی احضار یعقوب خضری، روزنامه نگار، فعال فرهنگی و دانشجویی جهت اجرای حکم، نامبرده پس از معرفی خود روانه زندان مهاباد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یعقوب خضری دبیر دبیرستانهای مهاباد ، دانشجوی کارشناسی ارشد و از مسئولین انجمن ادبی مهاباد است که برای گذراندن حکم یک سال تعزیری خود بە زندان مرکزی مهاباد رفت.

یعقوب خضری روزنامەنگار ،وبلاگ نویس ، فعال فرهنگی و دانشجویی در تاریخ ٢٤ خرداد ١٣٩١ همراە با تعدادی دیگر از روزنامەنگاران و فعالان دانشجویی توسط ادارە اطلاعات مهاباد دستگیر و پس از گذشت بیش از یک ماە با قرار وثیقە ٨٠ میلیون تومانی بە طور موقت آزاد شدە بود.