۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

افشاگری هوتن کیان در رابطه با اعدام و سنگسار در زندان تبریز








هوتن کیان، وکیل پایه یک دادگستری که از مهرماه سال ۱۳۸۹ بی‌وقفه و در بد‌ترین شرایط در بازداشت به سر می‌برد؛ طی نامه‌ای به وکیل خود آقای نقی محمودی که به دلیل مسائل امنیتی در خارج از ایران به سر می‌برد؛ ضمن شرح شکنجه‌ها و مصائب خود در زندان؛ به افشاگریهایی در رابطه با ماموران وزارت اطلاعات در پوشش قاضی و احکام اعدام و سنگسار در زندان تبریز پرداخته است.
بنا به گزارش تارنمای کمپین صلح فعالان در تبعید، متن نامه به شرح زیر است:
جناب آقای نقی محمودی
با عرض احترام و دوستی
- از پرونده‌های محکومیت فدوی؛ صرفا ۶ ماه و اندی باقیمانده است و در خصوص سایر پرونده‌ها، فعلا با سند توثیقی آزاد هستم؛ پرونده‌های مفتوح در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی می‌باشد. در صورت لزوم حتما با شما تماس می‌گیرم.
- در مورد جایزه ماخوذه سپاسگزارم؛ بیشتر مستحق شماست. لطفا سلام مرا به آقای مارکوس هلویک و نیس کوخ و.. برسانید.
- مواردی که می‌خواهم تدقیق فرمایید:
الف – نگهداری غیر قانونی حقیر در بند ۱۴ متادون که ویژه نگهداری معتادین تزریقی غیر قابل علاج می‌باشد، پر از ایدز، هپاتیت، سل، جذام و…که مواد مخدر در آن بیداد می‌کند. در حالیکه بنده در عمرم نه سیگار مصرف کرده‌ام و نه حتی قلیان و نه اعتیادی داشته‌ام …
ب – همانگونه که مستحضرید املاک پدر بنده کلا در اوایل انقلاب و پس از تیرباران پدر حقیر مصادره شده بود؛ اکنون و پس از دستگیری متاسفانه بر خلاف کلیه قواعد حقوقی ایران و حتی‌‌ همان اصل ۴۹ قانون اساسی (دادگاه اصل ۴۹ – دادگاه انقلاب) متوجه شده‌ام که مقامات ستاد اجرای فرمان امام خمینی به مدیریت صمد عزیزی بهروز (فرزند: محمد) و با همکاری بعضی از قضات دادسرا و عمومی – که اصولا هیچگونه ارتباط ماهوی و ریشه‌ای با اصل ۴۹ ندارند و مکاتبات آن‌ها را در اختیار دارم – صراحتا خطاب به اداره ثبت اسناد و املاک دستور مصادره اموال اینجانب را خواستار شده‌اند و صراحتا در متن نامه‌شان به ارتباط با بیگانگان و تبلیغ علیه نظام اشاره شده است و … (موقعیت املاک: درست پشت زندان مرکزی تبریز – پلاکهای ۴۰۵۰ و ۴۰۵۱ و ۴۰۹۳/۱ فرعی واقعات در بخش یک تبریز و ….)
ج- مساله طرح اتهامات بی‌اساس مثل جعل، استفاده از سند مجهول، سرقت مهر دادگستری و … که صرف نظر از برداشت در خصوص بعضی از آن‌ها و علیرغم اینکه کاملا مشخص و واضح بود که مراتب فوق متعلق به مرحوم علی اصغر اوشال (معروف به علی اوشان) – قاتل سریالی معروف بود که در پرونده سابق قتل ایشان هم موکدا از مدارک مجعول و … استفاده نموده و در خصوص آن‌ها کیفرخواست نیز صادر شده است و … که به علت اینکه موکل حقیر (علی اوشان) متواری بود، در دفتر حقیر کمدی در اختیار وی قرار داده بودم تا وسایلش را بریزد و …؛ که حتی در این تاریخ نیز علیرغم تمام قضایا و حتی کشته شدن نامبرده (علی اوشان)، اکنون نیز در خصوص پرونده‌های وی به عنوان مطلع بدرقه می‌شوم و …
د – مساله شکنجه شدید حقیر و تجویز پزشکان متخصص زندان بالای ۱۷ بار به معالجه در خارج از زندان (مراکز درمانی خارج از زندان) که از طریق دادستانی و … ممانعت به عمل می‌آید.
ه – مسدود نمودن حسابهای جاری و غیر جاری و پس انداز و … بدون دلیل می‌باشد که بهانه این است که از خارج ایران به حساب بنده مبلغ واریز می‌شد.
ی – اطلاع رسانی در خصوص قضات که مامور به خدمت از طریق وزارت اطلاعات هستند: ۱- کیانوش شکوه تازه ۲- موسی خلیل اللهی ۳- حسین نوبخت ۴- می‌کاییل خوبیارپور ۵- حسن هاشم‌زاده ۶- رحیم حمل بر ۷- نعمتی (فعلا معاون اداری) ۸ – عطالو (حفاظت اطلاعات) ۹ – شیخ لو (شعبه ۱۳ اجرای احکام) و غیره
ن – مساله دیگر برای خود آن عزیز؛ اصل حکم غیابی از طریق شعبه دوم دادگاه انقلاب (۶ ماه) و گویا شعبه ۱۰۴ جزایی می‌باشد؛ که اتهام در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبلیغ علیه نظام و … می‌باشد که در روزنامه حمایت چاپ شده است و در اختیار داری.
- مساله دیگر مساله شکنجه و متعاقب آن مرگ دو زندانی اخیرا در زندان تبریز می‌باشد که این رویه همچنان ادامه داشته و دارد؛ مددجویان محمد علی رنجگر و محمد مستی و …. (که خانواده آن‌ها از طریق شعبه ۴ بازپرسی تهدید به رضایت می‌شوند) و نیز مساله اعدام‌های واقعا واهی مثل اعدام مرحوم محمد صبوری
ف – تیمور و حبیب شیدی و … که به بهانه مواد مخدر و … بوده و سن محمد صبوری ۱۷ سال بوده است. و نیز اصل بی‌رویه دوبار حکم سنگسار که در مورد متهمین مثل علی سناعی و …. همچنان ادامه دارد که حتما شماره تلفن منزل آن‌ها به نحوی اطلاع رسانی خواهد شد و …
لازم به ذکر است آقایان حمل بر و هاشم‌زاده و خلیل اللهی پیش‌تر توسط اتحادیه اروپا در لیست تحریم قرار گرفته‌اند.

روز جهانی کارگر روز ماست / رضا رخشان








در حالیکه تنها چند روز دیگر به اول ماه مه مانده است با اینهمه برای منه کارگر این روز (یعنی روز جهانی کارگر) حکم تحویل سال نو کاریمان است.
روزیست که پایان سالیست که رفته، توام با موفقیت‌ها ویا شکست‌ها و مشکلات ویا کامیابی‌های احتمالی، در سال کاری که گذشته است. همچنین آغاز سالیست که امیدواریم بهبودی وسیع وعمیقی در زندگی ما کارگران همراه باشد.
اگر در سرتاسر جهان واز ملل و کشورهای گوناگون جهت مشخص نمودن گذرایام از سالنامه‌هایی چون، میلادی، شمسی، سال چینی وهندی وغیره استفاده می‌شود اما روز جهانی کارگر یگانه تقویم مشترک تمامی کارگران جهانست. که این خود به تنهایی گواه همبستگی تمامی توده‌های کارگران است.
بعبارت دیگر، شیئیت وماهیت مادی کارگران آنچنان به هم نزدیک است که از تمامی مرزهای سیاسی وتاریخی وفرهنگی گذر می‌نمایند که این خود ناشی ازذات طبقاتی مشترک، درد مشترک و راه حلهای مشترک برای رفع تمامی معضلات این طبقه عظیم است.
همانطور که می‌دانیم، تقویم روز جهانی کارگر با کشته شدن دوازده کارگر ساکن در آمریکا بوجود آمد. یعنی کشته شدن تعدادی کارگر خاص در یک کشور معلوم. اما همین رخ داد، تبدیل به روزی شد که تمامی کارگران دنیا، کارگر بودن خویشتن را جشن می‌گیرند چرا که در همه جا بر اساس این مناسبات، عارضه‌ای ثابت و مشابه در روابط کار وسرمایه است.
یعنی همانا تضاد منافع طبقه سرمایه داری با منافع طبقه کارگر بعنوان فروشنده نیروی کار. این تضاد باتمامی ابعادش در مناسبات حاکم بر جهان ما (سرمایه داری) بر قرار است. در چنین مناسباتی، طبقه سرمایه داری که مالک منابع ثروت سر شاری می‌باشد طبیعست که منابع قدرت را هم با خود همراه می‌سازد. تا از منافع او حمایت کند.
از طرفی دیگر، کارگران با فقدان منابع یاد شده و همچنین در نتیجه تضاد منافع او با سرمایه داری، بر خورد این دو، که هر کدام خواهان سهم بیشتری ازسودیست که از ارزش افزوده ناشی از تاثیر نیروی کار کارگر ویا ابزار تولید ونیروی مولد کارفرما که همگی در خدمت تولید و یا تولید کالا خدماتی هستند بر خورد این دو سوی نامتجانس (از منظر پایگاه طبقاتی)‌گاه صورت بسیار خشن وبیرحمانه‌ای بخود می‌گیرد در چنین مناسباتی خب طبیعیست که کارگران همیشه قربانی می‌شوند.
بعبارت دیگر، هر گونه حرکت وجنبش توده طبقه کارگر برای تغییر وبهبود شرایط زندگی، با جواب محکم ودندان شکن سرمایه داری تا دندان مسلح مواجه می‌شود. همانطور که کشته شدن این دوازده کارگر شیکاگویی بر گرفته ازین روابط بسیار جدی و‌گاه بیرحمانه در سیستم سرمایه داری بشمار می‌رود.
با اینهمه، هر چند متاسفانه این عده کارگر مظلومانه کشته شدند باینحال روزی را برای تمامی کارگران جهان به یادگار گذاشتند که برای منه کارگر، تنها روزیست که احساس بودن وغرور می‌کنم. ازینکه من یک کارگر هستم. اگر تمامی روزهای دیگر سال با تحقیر و استثمار نیروی کار من (کارگر) همراه است با این همه. اول ماه مه، فقط روز ما کارگران است. روزیست که کارگر با افتخار سر خود را بالا می‌گیرد و می‌گوید این روز، فقط روز منست. همانطور که گفتیم تمامی مصائب ومشکلات کارگران مشترک می‌باشد. همانطور که راه مبارزه با این دشواری‌ها و درگیری با سرمایه داری هم مشابه است. که مراد همانا همبستگی طبقاتی کارگران است.
تک تک ما کارگران از حیث منابع ثروت وقدرت، جهت ایجاد موازنه قدرت، در روابط خود با کارفرما، بسیار ضعیف و ناتوان هستیم. راز غلبه بر چنین ضعفی در اتحاد وهمبستگی کارگران نهفته شده است. همچنین نکته امیدوارکننده مبارزه طبقاتی کارگران اینست که، هر دستاوردی که کارگران در گوشه‌ای از گیتی بدست آوردند بر روی زندگی دیگر کارگران تاثیر مستقیم می‌گذارد. با این حال، متاسفانه بسیاری از دستاورد‌های مبارزه طبقاتی کارگران جهان، هنوز به ما نرسیده است.
فی المثل، من وقتی به سندیکاهای قدرتمند فرانسه نگاه می‌کنم حسرت می‌خورم. چراکه ما هیچ سندیکایی نداریم که از زندگانیمان محافظت کند. وقتی که ملا حظه می‌شود که این روز مهم در اکثر کشور‌ها با شدت و حدت فراوان، بعنوان یکی از اعیاد رسمی کشورشان، با برپایی جشنهای گسترده، توام با کارناوالهای بزرگ کارگری برسمیت شناخته شده است اما در کشورما نه تنها این روز تعطیل نمی‌باشد بلکه کارگران حتی نمی‌توانند در بین خودشان این مناسبت را جشن بگیرند. بازهم حسرت می‌خورم. فی المثل در بسیاری از شهرهای مکزیک هر ساله کسانی که توانسته‌اند کار خود را حفظ کنند وهمچنان کارگر باقی مانده‌اند، به جشن وشادی وپاکوبی درین روز می‌پردازند..
با توجه به مسائل گفته شده، یعنی برگذاری جشن وشادی وهمچنین تعطیلی روز جهانی کارگر وایجاد سندیکاهای قدرتمند کارگری، با اینکه تا رسیدن به سقف آرمانهای کارگریمان فاصله بسیار داردبا اینهمه در مناسبات بیرحمانه و خشنی که در عالم سرمایه داری حاکم است تمامی دستاوردهای یاد شده با دادن هزینه‌های گزاف به دست آمده است هزینه‌هایی مانند، اخراج، زندان وحتی جان کارگر. اگر سرمایه دار تنها به تحصیل سود بیشتر می‌اندیشد تا به داشته‌های بیشمار خود، بازهم بیافزاید. اما کارگران برای رسیدن به یک زندگی انسانی وشرافتمندانه مبارزه می‌کند که در بعضی موارد حتی مجبور شده‌اند که جان خود را هم هزینه کنند.
اگر ما همچنان جز تحقیر شدگانیم. اگر در سرتاسرجهان همچنان استثمار می‌شویم. اگر هنوز هم تاوان می‌دهیم. اگر همچنان در حسرت رسیدن به یک زندگی انسانی، مانده‌ایم. با وجود همه این‌ها، اول ما مه روز ما کارگران است. روز یست که ما از مرزهای نیستی، پوچی وحقارت خود گذر کردیم تا به همگان فریاد بر آوریم که روز جهانی کارگر روز ماست..
رضا رخشان
۸/۲/۱۳۹۲

دست کم یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده است








 روز یک‌شنبه هفته جاری دست کم یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه سال جاری یک زندانی به اتهام قتل، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.
یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "این زندانی حمید خوشنام نام داشت. وی ۲۸ ساله بود و ۲ سال و نیم پیش در یک درگیری خانوادگی مرتب قتل شده بود."
گفتنی است، این اعدام از سوی رسانه‌های رسمی دولت اعلان نشده است.

بهزاد عرب‌گل جانباز جنگ ایران و عراق به زندان اوین رفت








 بهزاد عرب‌گل، کارگر ساختمانی، جانباز جنگ ایران و عراق و رئیس ستاد منطقه ۴ میرحسن موسوی، خود را به زندان اوین معرفی کرده و بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته مامورین امنیتی برای بازداشت بهزاد عرب‌گل به منزل شخصی وی مراجعه کردند که به علت عدم حضور وی در منزل، دست خالی مراجعت نمودند.
مامورین امنیتی ضمن تهدید خانواده به ایشان گفتند که وی باید روز بعد جهت اجرای محکومیت قبلی، خود را به زندان اوین معرفی نماید.
بهزاد عرب‌گل نیز امروز خود را به دادستانی زندان اوین معرفی کرده و جهت اجرای حکم بازداشت شد.
وی که به اتهام شرکت در حوادث ۶ دی ماه ۱۳۸۸ (عاشورا) بازداشت شده بود پیش از این بیش از ۶ ماه در بازداشت به سر برده که بیش از ۵۰ روز آن در سلول انفرادی بوده است. وی کارگر ساختمانی، متاهل و دارای دو فرزند خردسال، دختر و پسر است.
عرب‌گل در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۸۹ با سپردن قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
وی سپس از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری در مرحله بدوی محکوم شده که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۴ سال تقلیل پیدا کرد.
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود در مورد به اجرا در آمدن محکومیت وی به گزارشگر هرانا گفت: "بهزاد بتازگی در کمپینی برای دعوت از محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فعالیت کرده بود و به همین دلیل محکومیت وی به مورد اجرا در آمد."

دو معدنچی بر اثر سقوط در معدن کوشک کشته شدند








دو کارگر معدنچی بر اثر سقوط در معدن سرب و روی کوشک در شهرستان بافق، جان خود را از دست دادند.
بنا به گزارش خبرآنلاین، شامگاه شب گذشته، دو کارگر معدنچی در حین فعالیت در تونل زیرزمینی معدن سرب و روی کوشک بافق، در زیر آوار محبوس شده و جان خود را از دست دادند.
این دو کارگر به نام‌های جواد غنی‌پور و حسین زراشکی هر دو اهل شهرستان بهاباد هستند که در شیفت عصر معدن کوشک مشغول کار بودند.
با بروز این حادثه در نخستین ساعات شب گذشته، نیروهای امدادی و پلیس، در محل حادثه حاضر شدند تا اقدامات لازم صورت گیرد.
همچنین مسئولان بافق از جمله فرماندار، بخشدار و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی این حادثه در محل معدن کوشک حاضر شدند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق که به همراه ناظر این اداره به عمق تونل و محل حادثه برای بررسی علت آن رفته بود پس از خروج از تونل گفت: علت این حادثه به زودی از سوی کار‌شناسان اعلام می‌شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد اما علت این حادثه را سقوط از ارتفاع ۴۰ متری به داخل تونل اعلام کرد.
معدن سرب و روی کوشک در فاصله ۴۵ کیلومتری بافق قرار دارد که در حال حاضر به دو صورت روباز و تونل از آن سنگ استخراج می‌شود. این معدن ۲۰۰ متر عمق دارد و در آن ۴۰ کیلومتر تونل حفر شده است.

کارخانه "رنگ کهر" با ۱۰۰ کارگر در آستانه تعطیلی مجدد








 کارخانه "رنگ کهر" بوشهر به دلیل دریافت اخطارهای متعدد زیست محیطی با بیش از ۱۰۰ کارگر در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
"سید موسی میر جهانمردی"، دبیر خانه کارگر بوشهر با اعلام این خبر به ایلنا گفت: سازمان محیط زیست به دلیل آلاینده بودن تولید در کارخانه رنگ کهر اخطارهای جدی را به کارفرمای این واحد تولیدی برای انتقال کارخانه داده است.
او افزود: فعالیت این کارخانه که از ۲۰ سال گذشته در محیطی بدور از سکنه آغاز شده بود، هم اکنون به دلیل توسعه بی‌برنامه شهر و احاطه شدن توسط ساختمانهای مسکونی، "آلاینده" محسوب می‌شود و به همین دلیل از سوی سازمان محیط زیست تهدید به توقیف شده است.
اواضافه کرد: در گذشته نیز فعالیت این کارخانه به دلیل آلایندگی از سوی کار‌شناسان اداره محیط زیست، به مدت دو سال با حکم قضایی متوقف شده بود.
این فعال کارگری ادامه داد: با پی گیری مالکان کارخانه و ارائه تعهدات زیست محیطی، این کارخانه مجددا راه‌اندازی شد اما با واکنش اعتراضی شهروندان، و فشار شهرداری، مسئولان محیط زیست مجددا فشار بر این واحد تولیدی را تشدید کرده‌اند.
او گفت: با وجود اینکه مسئولان بر جابجایی این واحد تولیدی تاکید دارند اما مشکلات مالی و اقتصادی این امکان را برای جابجایی کارخانه به کارفرما نمی‌دهد.
دبیر خانه کارگر بوشهر با تاکید بر لزوم تامین امنیت شغلی کارگران این واحد تولیدی از سوی دولت، ادامه داد: حدود یکصد کارگر این کارخانه به علاوه نگرانی‌هایی که به واسطه دریافت نکردن حقوق در شش ماه گذشته (آبان ۹۱) متحمل شده‌اند هم اکنون با تهدید دولت مبنی بر توقف تولید و تصمیم کارفرما برای تعطیلی کارخانه، نگرانی‌ تامین معیشتشان دوچندان شده است.

بازداشت ۴ شهروند کرد و بی‌خبری از سرنوشت آنان








مأموران امنیتی با یورش به روستای "دگاگاه" از توابع شهرستان سروآباد، ۴ شهروند کُرد را بازداشت کردند.
بنا به گزارش آژانس خبررسانی کردپا، صبح روز پنج‌شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه، ۴ شهروند کرد ساکن روستای دگاگاه از سوی نیروهای اطلاعاتی شهرستان سروآباد بازداشت شدند.
این گزارش هویت این ۴ شهروند را "روح‌الله حیدری، آوات حیدری، کاوان حیدری و احمد حبیبی" اعلام کرد.
گزارش ارسالی حاکی از آن است که مأموران امنیتی در یورش خود به منازل مسکونی این افراد، ضمن بی‌حرمتی و توهین به اعضای خانواده، لوازم خانگی آنان را نیز شکسته‌اند.
تا لحظهٔ انتشار این خبر از علل بازداشت و محل نگهداری شهروندان بازداشت‌شده اطلاع دقیقی در دسترس نیست.
روستای دگاگاه با جمعیت حدود یکهزار نفر در ١۵ کیلومتری شهرستان سروآباد قرار دارد.
طی ۴٠ روز اخیر نهادهای امنیتی و نظامی ایران جمعاً ٢۴ شهروند کرد را در نقاط شهری و روستایی مناطق کردنشین ایران بازداشت کرده‌اند.

تجمع کارگران شهرداری اهوازدر دراعتراض به عدم دریافت مطالبات یک سال گذشته خود








صبح امروز ۸۰ نفر از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات یک سال گذشته خود در مقابل ساختمان دفتر شرکت پیمانکاری دست به تجمع زدند.
یکی از کارگران حاضر در این تجمع به ایلنا گفت: صبح امروز کارگران خدماتی فضای سبز منطقه دو ناحیه ۳ شهرداری اهواز در اعتراض به معوقات حقوقی خود دست از کار کشیده و در پارک کوثر اهواز، مقابل ساختمان دفتر شرکت پیمانکاری ساحل سبز خوزستان تجمع کردند.
او افزود: در این تجمع کارگران خواستار پرداخت مطالبات قانونی خود همانند دو ماه حقوق اسفند (۹۱) و فروردین (۹۲) به همراه سنوات و عیدی سالهای ۹۰ و ۹۱ و پاسخ قاطع مسولان شرکت پیمانکاری «ساحل سبز خوزستان» در این زمینه شده‌اند.
این کارگر اضافه کرد: پیمانکار این کارگران مدعی است قرارداد کارگرانی که دارای سوابق کار سه تا ۱۵ سال هستند ساختگی است و هیچ گونه مطالبه‌ای به کارگران ندارد و ادعاهای کارگران کذب است.
همچنین این کارگر اظهار داشت: عدم پرداخت حق بیمه تعدادی از کارگران، حق لباس، عدم دریافت فیش حقوقی در ۱۵ سال گذشته از دیگر مطالبات کارگران فضای سبز شهرداری منطقه دو اهواز است.
عدم دریافت حقوق محدود به کارگران فضای سبز شهرداری نیست
آقایار حسینی، دبیر خانه کارگر اهواز درباره مطالبات کارگران شهرداری اهواز گفت: حدود ۸۰ نفر از کارگران خدماتی فضای سبز منطقه دو شهرداری اهواز به دلیل عدم دریافت دو ماه حقوق و عیدی و سنوات سالهای ۹۰ و ۹۱ با پیمانکار خود دچار مشکل شده‌اند.
این فعال کارگری با اشاره به مراجعه این کارگران به خانه کارگر برای پی‌گیری مطالباتشان، اضافه کرد: خانه کارگر هم طی جلساتی که با مسئولان شهرداری منطقه دو برگزار کرد به طرح مطالبات کارگران پرداخت اما علی‌رغم قول‌هایی که این مسئولان و کارفرمای شرکت پیمانکاری ساحل سبز خوزستان در خصوص پرداخت مطالبات کارگران دادند، کارگران شاهد اقدام عملی در جهت رفع مشکلاتشان نبودند.
او در خاتمه تصریح کرد: عدم دریافت حقوق مختص کارگران فضای سبز شهرداری اهواز نیست بلکه بسیاری از نیروهای خدماتی فضای سبز در سایر شهرداریهای استان نیز با مشکل عدم دریافت حقوق مواجه بوده و همیشه چندین ماه حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند.

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد به مناسبت روز جهانی کارگر








اول ماه مه، روز جهانی کارگر، که به پاسداشت یاد و خاطره تابناک کارگرانی که در حمله پلیس شیکاگوبه تظاهرات حق طلبانه کارگری حدود یکصدو بیست سال پیش کشته شدند، و از این روی از سوی اتحادیه‌ها و سازمان‌های جهانی کارگری آن دوران به عنوان نماد اتحاد و همبستگی جنبش گسترده و دیر پای دادخواهی کارگران جهان پایه گذاری شده است. بر همهٔ کارگران وزحمتکشان و همکاران شریف گرامی باد.....
زنده باد جنبش اول ماه مه، زنده باد جنبش دادخواهی کارگری
اول ماه مه، روز جهانی کارگر، که به پاسداشت یاد و خاطره تابناک کارگرانی که در حمله پلیس شیکاگوبه تظاهرات حق طلبانه کارگری حدود یکصدو بیست سال پیش کشته شدند، و از این روی از سوی اتحادیه‌ها و سازمان‌های جهانی کارگری آن دوران به عنوان نماد اتحاد و همبستگی جنبش گسترده و دیر پای دادخواهی کارگران جهان پایه گذاری شده است. بر همهٔ کارگران وزحمتکشان و همکاران شریف گرامی باد.
به مناسبت روز جهانی کارگر سندیکا‌ها و اتحادیه‌ها و سازمانهای کارگری در کشورهای مختلف تلاش می‌کنند توجه وسیع افکار عمومی و رسانه‌ها را به دادخواهی کارگری افزایش داده و بر خلاف مراسم تبلیغاتی حکومتی و دولتی، بی‌عدالتی‌های اجتماعی را افشاء و به صورت اعتصاب، راه پیمایی، تجمع اعتراضی، گرد همایی، سرود خوانی، اطلاعیه و دیگر روش‌ها، اعتراضات خود را اعلام و حقوق خود را طلب می‌نما یند. و درهمین این راستا ازعموم کارگران ایران دعوت می‌شود سازمانهای سندیکائی خود را ایجاد و در چنین روزهائی اعتراضات و خواست‌های خود را به مسئولان اعلام نمایند.
با اینکه تاریخ بزرگداشت اول ماه مه در ایران حدود صد سال سابقه دارد، اما متاسفانه به علت سرکوب‌های پلیسی، امنیتی و کارشکنی‌های دولتی و بر خلاف ادعاهای گوش خراش مسئولان در حمایت از کارگر و همچنین همگانی نبودن تعطیلی روز جهانی کارگر، تا کنون بزرگداشتی شایستهٔ مقام میلیون‌ها کارگرو زحمت کش ایرانی در اول ماه مه برگزار نشده است. البته با وجود همهٔ این مشکلات و موانع گوناگون، سندیکای کارگران شرکت واحد همواره با سخت کوشی و همدلی و اتحاد و پذیرش خطرات به سهم خود این روز را گرامی داشته است.
سندیکای کارگران شرکت واحد همانند دیگر سندیکا‌های کارگری جهان که خواسته‌ها و اعتراضات خود را در چنین روزی اعلام می‌کنند، بخشی از مهم‌ترین خواسته‌های خود را بدین شرح اعلام می‌نماید.
۱-آزادی فوری و بی‌قید شرط آقای رضا شهابی راننده زحمت کش شرکت واحد و عضو هیئت مدیره سندیکا از زندان و درمان وی تا سلامتی کامل وبازگشت بکار و پرداخت همهٔ حق و حقوق معوقه ایشان از تاریخ بازداشت.
۲-بازگشت بکار فوری رانندگان زحمت کش شرکت واحد آقایان حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصر محرم‌زاده، که به علت پی گیری حقوق همکاران خود در سال گذشته باپرونده سازی و اعمال روش‌های غیر قانونی از کار معلق شده و هم اکنون در شرایط سخت اقتصادی بسر می‌برند.
۳-رعایت شاَن و منزلت انسانی کارگران و پایان بخشیدن به رفتارهای غیر قانونی پلیسی امنیتی علیه فعالیت سندیکائی کارگران و آزادی همهٔ زندانیان مدافع و فعال حقوق کارگری.
۴-تامین امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج کارگران به ویژه فعالان حقوق کارگری و لغو قرادادهای سفید امضاء و موقت کارگری.
۵-تجدید نظر در حداقل دستمزد سال ۹۲ متناسب با گرانی کمر شکن و تورم روز افزون، و تامین معاش خانواده در حد استانداردهای یک زندگی انسانی متناسب با نیازهای خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت وآموزش وپرورش.
۶-جلوگیری از کار کودکان به ویژه در امور خدمات جمع آوری و باز یافت زباله توسط باندهای خلاف کار و سازمانهای خدماتی شهرداری که روزبروز در حال گسترش است.
۷-پایان بخشیدن به تمامی بی‌عدالتی‌های مخالف حقوق انسانی و اجرای بی‌کم و کاست حقوق مردمی که ازسوی سازمان‌ها و نهادهای بین الملی و جوامع حقوق بشری به رسمیت شناخته شده و رعایت آن‌ها از وظایف حکومتگران می‌باشد.
در پایان یادآورمی شود سندیکای کارگران شرکت واحد حق خود می‌داند که در صورت عدم رسیدگی عادلانه به خواست‌هایش توسط مسئولان داخل کشور، با همکاری سندیکا‌ها و اتحادیه‌های جهانی و به استناد حقوق بین الملی کارگری شکایت‌های خود را در نشست سالانه سازمان جهانی کار مطرح و از طریق ارگان‌های این سازمان پی گیری و احقاق حق نماید.
با آرزوی گسترش عدالت آزادی و صلح جهانی
سندیکای کارگران شرکت واحد
اتوبوسرانی تهران و حومه
اردیبهشت ۹۲

برگزاری چهارمین جلسه محاکمه قضات کهریزک پشت درهای بسته








چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات قضات پرونده‌ بازداشتگاه کهریزک، به طور غیرعلنی و با حضور سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، حسن زارع دهنوی معاون وقت آقای مرتضوی و علی اکبر حیدری‌فر دادیار سابق دادستانی تهران برگزار شد.
خبرگزاری ایسنا دوشنبه ۹ اردیبهشت (۲۹ آوریل) گزارش کرده که رضا نجفی نماینده دادستان، پس از خروج از جلسه دادگاه گفته است که در این جلسه قاضی سیامک مدیرخراسانی رئیس دادگاه به شاکیان، متهمان و وکلای آن‌ها تذکر داده که حق انتشار جزئیات جلسه دادرسی را ندارند.
جلسه امروز، یک ماه و نیم پس از سومین جلسه دادگاه کهریزک برگزار شده و مسئولان قضایی علت وقفه طولانی میان این دو جلسه را احضار شهود و مطلعانی برای حضور در دادرسی اعلام کرده‌اند.
در جلسه امروز، علی اکبر حیدری فر به دفاع از اتهامات خود پرداخته است. آقای حیدری فر پیش از برگزاری سومین جلسه دادگاه به خبرنگاران گفته بود که او دستور انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را صادر کرده و سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، در این زمینه نقشی نداشته است.
آقای مرتضوی، که متهم ردیف اول این پرونده محسوب می‌شود، پیش‌تر دادگاه را برای رسیدگی به اتهامات خود فاقد صلاحیت خوانده و افزوده بود که در زمان انتقال مته‌مان به بازداشتگاه کهریزک در مرخصی بوده است.
دادستان سابق تهران پس از پایان جلسه امروز، بر خلاف روز برگزاری جلسه سوم دادگاه، در جمع خبرنگاران حاضر نشد.
شهود به دادگاه راه نیافتند
خبرگزاری ایلنا گزارش کرده که دو نفر از شهود پرونده، از زمان شروع دادگاه امروز خواستار ورود به جلسه بوده‌اند، اما از ورود آن‌ها جلوگیری شده است.
این شهود گفته‌اند که خود، در کهریزک و در کنار کشته شدگان حضور داشته‌اند.
به گزارش فارس آقای حیدری‌فر قبل از شروع جلسه دادگاه، با اشاره به اینکه عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک، افرادی را به عنوان مطلع به دادگاه معرفی کرده، افزوده است: "شاهدانی که روح‌الامینی معرفی کرده از مته‌مان کهریزک هستند که حق شهادت ندارند."
آقای روح الامینی پس از برگزاری جلسه دادگاه گفت: "امروز نوبت به شهود نرسید و آقای حیدری فر و وکیلش به دفاع در برابر اتهامات پرداختند. روند دادگاه را خوب ارزیابی می‌کنم و توجه داشته باشید هر کسی که درحال غرق شدن است برای نجات خود حتی به یک چوب شکسته نیز چنگ می‌زند."
وی تاکید کرده است: "همچنان آثاری از پشیمانی را در متهمان پرونده نمی‌بینیم."
بر اساس کیفرخواست دادستانی، آقای مرتضوی به "مشارکت در بازداشت غیرقانونی" و "معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود" و آقایان زارع دهنوی و حیدری فر به "مشارکت در بازداشت غیرقانونی" متهم شده‌اند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران و سخنگوی قوه قضائیه پس از انتشار این کیفرخواست گفت که اتهام "معاونت در قتل" هم به آقای مرتضوی تفهیم شده است.
در تیرماه سال ۱۳۸۸ و در اوج اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، تعدادی از معترضان بازداشت شده به دستور دادستانی تهران به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شدند و تعدادی از آن‌ها در اثر بدرفتاری مأموران کشته شدند.
یک دادگاه نظامی تعدادی از مأموران پلیس را به اتهام قتل این معترضان محاکمه و دو تن از آن‌ها را به قصاص نفس (اعدام) محکوم کرد، اما خانواده کشته شدگان از قصاص آن‌ها صرف‌نظر کردند و خواستار محاکمه «آمر اصلی قضایی و آمران سیاسی و امنیتی» پرونده شدند.
جلسه بعدی رسیدگی به پرونده کهریزک، قرار است روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت برگزار شود.

یک شهروند بهایی در یزد بازداشت شد








 شمیم اتحادی، شهروند بهایی ساکن یزد روز ۲۴ اسفند ماه سال ۹۱ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی در مراجعه به منزل این شهروند بهایی ضمن تفتیش منزل اقدام به ضبط کتاب‌ها، لب‌تاپ، فیلم‌های خانوادگی و... کردند.
بر اساس این گزارش در طی سه سال گذشته این سومین بار است که منزل خانوادگی این شهروند مورد تفتیش قرار می‌گرد، شمیم اتحادی پیش‌تر نیز از سوی دستگاه اطلاعاتی کشور و در جریان پیگیری وقایع گورستان بهائیان در یزد بازداشت شده بود.

خسرو کردپور دست به اعتصاب غذا زده‌ است








 قرار بازداشت برادران کردپور تا یکماه دیگر تمدید شد؛ خسرو کردپور دست به اعتصاب غذا زده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خسرو کردپور فعال حقوق بشر از شنبه ۳۱ فروردین ماه در اعتصاب غذا بسر میبرد.
این موضوع با توجه به بی‌خبری از وضعیت و ممنوعیت ایشان برای ملاقات و تماس با بستگان، شرایط وی را نگران کننده کرده است.
همچنین قرار بازداشت خسر و مسعود کردپور در ۹ اردیبهشت ماه برای یک ماه دیگر تمدید شده است.
یکی از نزدیکان این دو فعال حقوق بشر به گزارشگر هرانا گفت: "خانواده کردپور با گذشت حدود ۵۳ روز کماکان در بی‌خبری بسر می‌برند و ایشان اجازه هیچ گونه تماسی با خارج از زندان را ندارند. مسئولین امنیتی فشار شدیدی بر خانواده این فعالین وارد می‌کنند تا مشکلات ایشان را خبری نکنند."
لازم به یادآوری‌ست که خسرو کردپور در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال گذشته و در پی مراجعه‌ی ماموران امنیتی به منزلش دستگیر و برادر وی مسعود کردپور نیز، روز بعد که برای پیگیری پرونده‌ی وی به اداره‌ی اطلاعات مهاباد مراجعه کرده بود؛ بازداشت شد.
گفتنی‌ست، خسرو کردپور، مدیر "آژانس خبری موکریان" می‌باشد که به کار نشر اخبار حقوق بشری در ایران می‌پردازد.

اخراج ۷ کارگر کارگاه قندسازی در سنندج








 ۷ کارگر قندسازی در سنندج با ۴ تا ۱۴ سال سابقه کار، بدلیل گرانی مواد اولیه از کار اخراج شدند.
بنا به گزارش کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، امروز دوشنبه مورخ ۹ اردیبهشت کارگران اخراج شده از کارگاه قند سازی که در شهرک صنعتی شماره یک سنندج مستقر می‌باشد در اعتراض به اخراج خود به اداره کار مراجعه و خواهان بازگشت به کار شدند.
لازم به ذکر است که این کارگاه قند سازی دارای ۹ نفر کارگر بود که با اخراج ۷ نفر از کارگران خود که هر کدام از آن‌ها از ۴ تا ۱۴ سال سابقه کار داشتند، تقریبا نیمه تعطیل می‌باشد. کارفرما دلیل اخراج این کارگران را گرانی مواد اولیه اعلام کرده است.

اعتصاب کارگران کارخانه ذوب مس خاتون آباد / حمله یگان ویژه به کارگران اعتصابی








 اعتراض کارگران کارخانه ذوب مس خاتون آباد که از روز چهارشنبه با بستن دروزاه ورودی این کارخانه آغاز شده بود دیشب با حضور عوامل یگان ویژه به تعطیلی کشید.
به گزارش خبرنگار ماهان نیوز، جمعیت حدود ۳۰۰نفری کارگران مجتمع ذوب مس خاتون آباد در اعتراض به وعده‌های مسئولان مس درباره استخدام این نیرو‌ها از روز چهارشنبه با بستن دروازه ورودی این مجتمع دست به اعتراض زدند.
این نیروهای معترض که در دو مجتمع مس خاتون آباد و می‌دوک تعدادشان بالغ بر۲۴۰۰نفر می‌شود، از حدود ۲سال قبل بدنبال دستور رئیس جمهور مبنی برتعطیلی شرکت‌های واسطه‌ای و کار زیر نظر خود دستگاه‌ها و شرکت‌های اصلی، از شرکت‌های مختلف به مجموعه شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه پیوستند.
شرکت سرمایه گذاری مس نیزطبق قراردادی که با این افراد بسته است وعده استخدام این نیرو‌ها را بعداز گذشت یک سال از مدت قرارداد‌هایشان داده است که با گذشت حدود ۱۸ماه از وعده داده شده هنوز خبری از استخدام نیروهانیست.
از چهارشنبه گذشته و با بستن دروازه ورودی مجتمع مس خاتون آباد عملا جلوی ورود هرگونه مواد اولیه و کنسانتره به این مجتمع تولیدی گرفته شده است وکارخانه تعطیل می‌باشد.
این کارگران شب گذشته با دخالت یگان ویژه پراکنده شده‌اند اما همچنان در داخل مجتمع تحصن کرده و خواستار احقاق حق خود و اجرای مفاد قرارداد‌ها هستند.
یکی از مسئولین داخلی کارخانه گفت: هیچ استخدامی در شرکت خصوصی مس ایران وجود ندارد.
وی که خواست نامش فاش نشود افزود: باید نشست داخلی برگزار شود تا ببینیم مشکل چیست و راه حل آن چیست.
وی ادامه داد: بهترین شرایط‌‌ همان کار زیر نظر شرکت سرمایه گذاری مس است که کارگران مس خاتون آباد نیز این وضعیت را دارند.
تماس خبرنگار ماهان نیوز با محرم احمدیان معاون منابع انسانی شرکت ملی مس ایران به جایی نرسید اما خبرهای محلی حاکی از حضور وی در شهربابک برای برپایی جلسه یا مذاکره برای حل این مسئله است.
متاسفانه کارگران پیمانکاری مجتمع‌های مس در استان کرمان از حقوق واقعی خود بهره‌مند نیستند و همه ساله شاهد اعتراض‌های مختلفی برای احقاق حق چه از سوی بازنشستگان، کارگران و کارکنان مجتمع‌های مس در استان هستیم.
در این شرایط با توجه به خصوصی شدن مس باید نمایندگان مردم در مجلس و استاندار کرمان با ورود خود به این مسئله حق کارگران صنعت استان را محقق کنند.

خسارت ۸ میلیارد دلاری آلودگی هوا به کشور








 به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، آلودگی هوا سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد.
یوسف رشیدی که در نشست معاونین حمل و نقل ترافیک کلانشهرهای کشور سخن می‌گفت، با بیان اینکه ما تلنباری از قوانین اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا در کشور داریم، افزود: آلودگی هوا سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد و سبب مرگ ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران می‌شود.
این در حالیست که وضعیت برخی از انواع آلاینده‌ها در هوای تهران بسیار بغرنج است. به طور مثال آزبست در هوای تهران ۵۰ درصدبالاتراز حد استاندارد است.
فارس به نقل از وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از ۵. ۲ و ۱۰ میکرون نیز در هوای تهران به حدی است که سبب می‌شود بسیاری از روز‌ها هوای شهر در حد ناسالم و حتی خطرناک باشد. چنانچه در سال گذشته ۱۴۶ روز وضعیت هوای پایتخت ناسالم بوده است.
رشیدی ادامه داد: بر اساس قانون مقرر بود از سال ۹۱، خودروهای کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید شود که این بعد این مصوبه به سال ۹۲، موکول شد اما هنوز هم خبری از ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نیست.
وی همچنین با تاکید بر اینکه امسال باید سوخت تولیدی کشور نیز بر اساس استاندارد باید ارتقاء یابد، گفت: میزان گوگرد در سوخت دیزل در کشور ما ۷ هزار پی پی‌ام است در حالیکه در کشورهای پیشرفته این میزان حدود ۱۵ پی پی‌ام است و این یعنی اختلافی غیر قابل باور.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه ما در کشور مجموعه‌ای از قوانین اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا داریم، گفت: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴، قانون دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه در خصوص کاهش آلودگی هوا، هیچ کدام به طور کامل اجرایی نشده و متاسفانه به گونه‌ای عمل شده که گویا قوانین اصلا اهمیتی ندارند.

محرومیت مجدد نشر "کویر" از حضور در نمایشگاه کتاب تهران








 انتشارات غیر دولتی "کویر"، برای سومین سال متوالی توسط وزارت ارشاد از شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال محروم شد.
بنا به گزارش تارنمای جرس، انتشارات کویر با ۲۴ سال سابقه فعالیت از ناشران تاثیر گذار ایران و ناشر آثار برجسته‌ای از نویسندگان و اندیشمندان ایرانی از جمله: محسن کدیور، احمد صدری، حمیدرضا جلایی‌پور، هاشم آقاجری، رضا علیجانی، مرتضی کاظمیان، صالحی نجف آبادی، سروش دباغ و سید حسین مدرسی طباطبایی... است.
همچنین در سالهای گذشته آثاری از انتشارات کویر به مراحل نهایی انتخاب کتاب سال و کتاب فصل رسیده است، نظیر مقدس و عرفی اثر رونالد اینگلهارت، و کتابهای بحران آگاهی و تکوین روشنفکری در ایران، مفاهیم قدیم اندیشه جدید تالیف دکتر حسین آبادیان و... و چندین کتاب ارزشمند منتشر شده که از کتابهای درسی و مرجع در دانشکده‌های علوم انسانی سراسر کشور است که به چاپهای دهم ودوازدهم رسیده است.
محمد جواد مظفر موسس و بنیانگذار انتشارات کویر در وقایع پس از انتخابات دو روز پس از عاشورای ۸۸ دستگیر وبه مدت ۶۲ روز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین تحت بازجویی بود. وی سال ۹۰ با تحمل یک سال محکومیت در بند ۳۵۰ اوین بسر برد.
انتشارات کویر از مردم در خواست نموده در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در روزهاى ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت با حضور در محل انتشارات کویر و خرید حداقل یک جلد کتاب با آن انتشارات همراهی کنند.

ادامه نگهداری غیرقانونی مهدی معتمدی مهر در بند امنیتی









مهدی معتمدی مهر، عضو نهضت آزادی ایران از اسفند ماه سال گذشته به شکل غیرقانونی در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری می‌شود.
بنا به گزارش تارنمای جرس، روز پنجشنبه هفته گذشته، خانواده معتمدی مهر پس از چهل روز موفق به ملاقات او شدند. اما هنوز دلایل نگهداری وی در بند امنیتی مشخص نیست.
به گفته مقامات قضایی وی در حال گذراندن حکم پنج سال حبس تعزیری است. این در حالی است که در صورت اجرای حکم وی باید به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شود.
مهدی معتمدی مهر روز شنبه ۲۶ اسفند ۹۱ بازداشت شد. ماموران پس از بازرسی منزل و ضبط بسیاری از وسایل این عضو نهضت آزادی را به زندان منتقل کردند.
لازم بذکر است که تفتیش منزل با یک حکم جدید از کرج بوده است که‌‌ همان شب پرونده جدید را مختومه اعلام کردند و با نیابت قضایی برای اجرای حکم او را به تهران منتقل کردند. پیگیری‌های خانواده نیز در خصوص این شرایط غیرقانونی تاکنون به نتیجه نرسیده است و تنها پاسخی که از سوی مقامات قضایی داده شده این است که صلاح است که وی در بند ۲۰۹ نگهداری شود.
مهدی معتمدی مهر نخستین بار در فروردین ۸۸ به بهانه‌ نقش داشتن در تنظیم و انتشار بیانیه درخواست نظارت بین‌المللی در انتخابات دهم ریاست جمهوری بازداشت و پس از ۴۵ روز حبس انفرادی به قید کفالت آزاد شد و بار دوم، پس از وقایع عاشورای ۸۸ به اتهام شرکت در این تجمع، بازداشت و پس از حدود دو ماه در دهم اسفند‌‌ همان سال آزاد شد.
وی در ‌‌نهایت در یک دادگاه غیرعلنی بدون حضور هئیت منصفه به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام وی عضویت در "نهضت آزادی ایران"، "شرکت در تجمع روز عاشورای ۸۸" و "فعالیت‌های انتخاباتی" عنوان شده است. این حکم، پس از اعتراض جهت تجدید نظر به شعبه ۵۴ دادگاه یاد شده ارسال و عینا مورد تایید قرار گرفت.
گفتنی است، مهدی معتمدی مهر، عضو دفتر سیاسی و مسئول کمیته‌ آموزش نهضت آزادی در نامه‌‌ای خطاب به وزیر اطلاعات، ضمن اشاره‌ صریح به ضرب و شتم خود در دوران بازداشت، از استمرار رفتار غیرقانونی بازجویان آن وزارتخانه پس از آزادی و اعمال فشارهای روانی در برخورد با خود و سایر اعضای نهضت آزادی ایران انتقاد کرده بود.
ورود به حوزه‌ خصوصی زندگی فردی، توهین، افترا، تهدید به مرگ از جمله موارد فشارهای روانی است که معتمدی مهر در این نامه افشا کرده و از "باز تولید خط سعید امامی و رویکردی در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی" خبر داده بود.

تجمع اهالی منطقه شهران در مقابل شورای شهر تهران








جمعی از اهالی شهران واقع در منطقه ۵ شهرداری تهران در اعتراض به تخریب پارک آسیا و بی‌تفاوتی شهرداری در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تجمع کردند.
بنا به گزارش شبکه ایران، جمعی از اهالی منطقه شهران در اعتراض به اقدام غیر قانونی شهرداری در پی قطع درختان و تخریب پارک آسیا و بی‌توجهی به تذکر شورای شهر در خصوص متوقف کردن ساخت و ساز، برای چندمین بار مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.
معترضین که با یک شاخه گل سرخ و پلاکاردهایی تحت عنوان "شهردار محترم با شورای شهر همسو شو، تخریب فضای سبز و قنات محکوم است، کشاورزی کن و شهران در حال نابودی است، آقای قالیباف پارک را از حصار آزاد کن" در خیابان بهشت تجمع کرده بودند از شورای شهر تهران درخواست کمک داشتند.

اخراج ۱۰۰۰ نفر از کارکنان شرکت "جبل بر" بندرعباس








 بیش از هزار نفر از پرسنل شرکت "جبل بر" بندرعباس، ‌شغل خود را در این شرکت از دست دادند.
بنا به گزارش ایلنا، در نامه‌ای که روابط عمومی این شرکت برای خبرگزاری کار ارسال کرده، آمده است: بیش از هزار نفر از پرسنل شرکت جبل بر در بندرعباس و حومه به علت بی‌توجهی مسئولان استان هرمزگان شغل خود را از دست دادند.
روابط عمومی شرکت جبل بر در ادامه با بیان این مطلب که "پروژه و کار این شرکت باید تا پایان سال ۹۲ ادامه پیدا می‌کرد" عنوان کرده است: به علت بی‌توجهی مسئولان استان هرمزگان به مساله اشتغال، این شرکت از سال ۹۱ فعالیت‌اش پایان یافته و تمامی کارکنان خود را مرخص کرده است.
در بخشی از نامه آورده شده است: ایجاد شغل در هرمزگان بزرگ‌ترین نعمتی است که دولت از استان هرمزگان دریغ کرده است. "چه میزان باید هزینه شود تا صد شغل ایجاد شود. بیش از هزار نفر از جوانان استان هرمزگان به علت بی‌اعتنایی مسئولان دولت بیکار شدند."
روابط عمومی این شرکت در پایان نامه، بیکاری کارگران خود را حاصل کم توجهی مسئولان اعلام کرده است و با اشاره به گزارش این مساله به دفتر ریاست جمهوری از بی‌نتیجه بودن آن خبر داده است.

رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس بازداشت شد








عبدالحمید معافیان رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس بازداشت شد.
بنا به گزارش جرس، مهندس عبدالحمید معافیان رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس و مدیر مجموعهٔ فرهنگی احسان از روز چهارشنبه توسط مامورین امنیتی بازداشت شده است.
از محل بازداشت وی هیچ گونه اطلاعی در دسترس نیست اما حدس و گمان‌ها بر این است که او به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل شده است. خبر‌ها حاکی از این است که ماموران امنیتی فشار فراوانی را بر رسانه‌ای نشدن خبر بازداشت ایشان بر خانواده وی آورده‌اند.
گفتنی است ایشان از حامیان اصلی سید محمد خاتمی در استان فارس هستند و در سال ۸۷ اولین سفر استانی رئیس جمهور پیشین کشورمان از شیراز آغاز شد. وی پیش‌تر سمت‌هایی چون معاونت سازمان برنامه و بودجه و همین‌طور معاون وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشته است.
طی هفته‌های گذشته فشار ماموران اطلاعاتی و امنیتی بر فعالین اصلاح طلب استان فارس افزایش یافته است به طوری که بیش از سه هفته است خانم جمیله کریمی از اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان فارس در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ و در انفرادی به سر می‌ برند. بیش از این دکتر مسعود سپهر از دیگر اعضای شورای همانگی اصلاح طلبان فارس ۴ ماه در انفرادی پلاک ۱۰۰ بازداشت بودند.

مادری دو دختر خردسال خود را به قتل رساند


 






همسر یک زندانی در شهر رشت دو دختر خردسال خود را از طریق خفه کردن به قتل رساند.
بنا به گزارش ایسنا، وقوع قتل دو دختر خردسال در ساعت ۱۱ صبح اواخر فروردین سال‌جاری به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شد و به دنبال آن ماموران به محل حادثه در یکی از محلات شهر رشت اعزام شدند.
ماموران در تحقیقات اولیه متوجه شدند دو کودک "آیلار" ۵. ۲ ساله و "آیدا" ۵ ساله به قتل رسیده‌اند و پدرشان از مدتی قبل به دلیل متواری شدن از صحنه تصادف منجر به فوت و هم چنین سرقت در استان مازندران دستگیر شده و فرزندان خود را به مادرشان سپرده است.
در ادامه ماموران مادر دو کودک به قتل رسیده را در حالی که از ناحیه رگ دست خودزنی کرده بود، دستگیر و تحقیقات از وی را آغاز کردند.
این زن در بازجویی‌ها، مدعی شد، در منزل پدر شوهرش ابتدا زمانی‌ که یکی از فرزندانش در خواب بوده با گذاشتن دستمالی به روی دهانش، وی را خفه کرده و پس از آن نیز فرزند دیگرش را که به خواب رفته بوده است؛ در اقدامی مشابه به قتل رسانده است.
متهم، انگیزه‌اش از ارتکاب این جنایت را ناراحتی روحی و روانی و مشکلات عنوان کرد.

نقدی بر گزارشات آماری ارگانهای حقوق بشری در باب اعدام / سعید شیرزاد








 چند روز پیش بود که عفو بین اللمل آمار سالیانهٔ اعدام در ایران را منتشر کرد، آماری که نشان دهندهٔ بالا رفتن روز افزون اعدام در ایران می‌باشد.
اعدام‌های اعلام شده‌ای که ایران را در رتبهٔ دوم بعد از چین قرار می‌دهد و لازم به ذکر است که این اعدام‌ها تنها شامل مواردیست که در رسانه‌های ایران به طور رسمی اعلام شده‌اند و آمار واقعی بیش از این‌ها می‌باشد به گونه‌ای که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و سازمان حقوق بشر ایران ارقام اعدام را بیش از ۲برابر عفو بین الملل نشان می‌دهد (سازمان حقوق بشر ایران اعدامهای شال ۲۰۱۲ را بیش از ۵۸۰ مورد و مجموعه فعالان حقوق بشر نیز این اعدام‌ها را ۵۸۶ مورد ذکر می‌کند).
سازمان حقوق بشر ایران در گزارش‌های سالیانه که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ را در بر بر می‌گیرد، ارقامی را به نمایش میگذارد که خود نشاندهندهٔ روز افزون اعدام در ایران می‌باشد، در حالیکه تعداد واقعی اعدام‌ها در ایران هیچگاه از سوی منابع رسمی به طور کامل منتشر نمی‌شود و مسلما موارد اعدام بیش از این‌ها می‌باشد.
اگرچه جرمهای مربوطه به این اعدام‌ها بیشتر مربوط به مواد مخدر، قتل و تجاوز می‌باشد.
ایران بدلیل آنکه که در همسایگی افغانستان واقع شده واین کشور یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید مواد مخدر در جهان می‌باشد و بدلیل شرایط اقتصادی و سیاسی درگیر این مسله گشته و سالیانه تعداد زیادی نیز به‌ای بدلیل اعدام می‌گردند.
مسلهٔ تجاوز نیز به دلیل شرایط فرهنگی و مذهبی و همچنین بدلیل محمدودیت‌های موجود در کشور که به عقده‌ها و بیماریهای جنسی منتهی می‌شود از علل دیگری می‌باشد که با اعدام روبرو می‌شود.
قتل هم به دلیل محتوای مذهبی حاکم بر جامعه و تعریف قصاص در برابر قتل در جوامع اسلامی که مذهب را آن حکمفرما می‌باشد از علل دیگر اعدام در ایران می‌باشد.
طبق آمار منتشر شده از سوی عفو بین الملل تعداد اعدام‌ها در ایران از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۲ تعداد ۳۰۳۸ اعدام می‌باشد که این تنها شامل مواردیست که در روزنامه‌ها و یا مجموعه‌های حقوق بشری اتتشار یافته و مسلما تعداد اعدام‌ها در ایران بیش از این‌ها است و این نشان دهندهٔ روند روز افزون اعدام در ایران می‌باشد. این در حالیست که در آمار منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران تنها از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تعداد ۲۶۵۴ نفر اعلام شده است.
سال ۲۰۰۰: تعداد ۱۶۵ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال۲۰۰۱: تعداد ۷۵ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال ۲۰۰۲: تعداد ۳۱۶ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال ۲۰۰۳: تعداد ۱۵۴ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال۲۰۰۴: تعداد ۱۰۸ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال۲۰۰۵: تعداد ۹۴ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال۲۰۰۶: تعداد ۱۷۷ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال۲۰۰۷: تعداد ۳۱۷ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل
سال۲۰۰۸: تعداد ۳۴۶ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل و ۳۵۰ نفر اعلام شده توسط سازمان حقوق بشر ایران
سال۲۰۰۹: تعداد ۳۸۸ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل و ۴۰۲ نفر اعلام شده توسط سازمان حقوق بشر ایران
سال۲۰۱۰: تعداد ۲۶۲ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل و ۵۴۶ نفر اعلام شده توسط سازمان حقوق بشر ایران که در اطلاعات تکمیلی ۶۴۶ نفر را به ثبت می‌رساند
سال۲۰۱۱: ۴۱۶ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل و ۶۷۶ نفر اعلام شده توسط سازمان حقوق بشر ایران
سال۲۰۱۲: ۳۱۴ نفر، اعلام شده توسط عفو بین الملل و ۵۸۰ نفر اعلام شده توسط سازمان حقوق بشر ایران
همانگونه که در آمار بالا مشاهده می‌شود، عفو بین الملل تنها مواردی را ثبت کرده است که در روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی ایران اعلام شده است و در گزارش سازمان حقوق بشر ایران نیز در رابطه با اعدام‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۰پس از تکمیل اطلاعات خود، آمار واقعی اعدام در این سال را که ۵۴۶ نفر اعلام کرده بود را، در گزارش نهایی خود ۶۴۶ نفر ذکر می‌کند.
سازمان حقوق بشر در ایران که از سال ۲۰۰۹ عضوی ائتلاف جهانی بر علیه مجازات اعدام (wcadp) می‌باشد در گزارش سالانهٔ ۲۰۱۲ خود ارقام مربوط به اعدام را اینگونه ذکر می‌کند:
حداقل ۵۸۰ مورد اعدام در سال گذشته.
۲۹۴مورد (۵۱%) توسط منابع رسمی در ایران گزارش شده است.
۲۸۶ مورد مربوط به گزارش‌های محلی و غیر رسمی می‌باشد.
۸۵ مورد از این اعدام‌ها مربوط به اعدام‌های دسته جمعی در زندان وکیل آباد مشهد می‌باشد.
۷۶% این اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر می‌باشد.
از این تعداد۶۰%آن در ملا عام بوده است.
یک سوم اعدامهای صورت گرفته در ملا عام نیز مربوط به جرایم مواد مخدر می‌باشد.
همچنین این گزارش می‌افزاید که:
۲۷ نفر از اعدام شدگان شهروندان افغان و ۱ تن نیز شهروند پاکستان بوده است.
و تعداد زنان اعدامی ۹ نفر می‌باشد.
در جای دیگری از همین گزارش اعلام شده که تعداد اعدامهای صورت گرفته در ملاء عام در سال ۲۰۱۲ شش برابر نسبت به سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است.
همچنین مجموعهٔ فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش سالانهٔ ۲۰۱۲ خود، تعداد اعدام‌ها در این سال را ۵۸۶ مورد ذکر کرده است و در ادامهٔ همین گزارش جمع بندی این اعدام‌ها را اینگونه ذکر می‌کند:
بر اساس این گزارش ۷۶% اعدام شدگان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند، ۱۱% به اتهام تجاوز به عنف، ۵% به اتهام قتل، ۲% به اتهام محاربه، ۲% به اتهام محاربه – سیاسی، ۲ درصد به اتهام محاربه و افساد فی الارض و ۱% به اتهام لواط یا هم جنس گرایی، ۱% به اتهام قتل و تجاوز و درصد ناچیزی نیز به اتهام شرارت و افساد فی الارض در ایران اعدام شدند....
متاسفانه در این آمار مسئله‌ای که کمتر به آن توجه شده اعدام زندانیان سیاسی و صدور این حکم برای این زندانیان می‌باشد.
سال گذشته را می‌توان یکی از بد‌ترین سال‌ها در دههٔ اخیر برای اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران دانست؛ چرا که در سال گذشته ۱۹ تن از معترضین سیاسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران اعدام شدند که ۹ تن از آنان از زندانیان بلوچ و ۶تن نیز از زندانیان کرد و اقلیت سلفی بودند و ۴تن نیز از اهالی اهواز میباشند و ۲۲ تن نیز یا به اعدام محکوم شده‌اند و یا حکم اعدامشان در دیوان عالی کشور تایید شده است:
در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ تعداد ۴ تن از زندانیان عرب و فعالین مدنی اهواز به نامهای: طه حیریان، ناصر حیدریان، عباس حیدریان (هرسه برادر) و علی شریفی در اهواز اعدام شدند.
در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۱ تعداد ۳ تن از زندانیان سیاسی بلوچ به نامهای: عبدالباسط ریگی، عبدالجلیل کهرازهی و یحیی چاری زهی در زندان زاهدان اعدام شدند.
در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۱ زندانی سیاسی داوود توتازهی در زندان زاهدان اعدام شد.
در تاریخ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ تعداد ۵ تن از زندانیان سیاسی بلوچ به نامهای: نظر شه بخش، نعمت الله شه بخش، عبدالله شه بخش، عبدالرحمن شه بخش و صالح نوتی زهی در زندان کرمان اعدام شدند.
در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۱ تعداد ۶ تن از زندانیان اهل سنت به نامهای: بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی و هوشیار محمدی در تیرماه ۱۳۹۰ در شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شده بودند در زندان قزلحصار اعدام شدند.
همچنین در سال گذشته نیز تعداد ۲۲ زندانی سیاسی که همگی از اقلیت سنی مذهب می‌باشند به اعدام محکوم گشته‌اند؛ از این تعداد، ۱۳تن از شهروندان کردستان و ۹ تن از شهروندان اهوازی می‌باشند.
در تاریخ مهر ماه ۱۳۹۱ تعداد ۴ تن از فعالین فرهنگی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اهواز محاکمه و به اتهام محاربه با خدا و فساد فی الأرض طبق کیفر خواست صادره از دادسرا به شماره ١٩٠١٠۴٣۶٣٠٠۴٠٠٧٩ به اعدام محکوم شدند:
_عبد الرضا امیر خنافره فرزند یونس متولد ١٣۶۶ مجرد؛ شاعر معروف شهر شادگان به اتهام محاربه؛ مفسد فی الأرض شناخته و به اعدام با طناب چوبه دار محکوم شد.
_غازی عباسی فرزند احمد متولد ١٣۶١ مجرد و شاعر معروف منطقه می‌باشد که نامبرده نیز از فعالین فرهنگی خوزستان می‌باشد. وی نیز به اتهام محاربه؛ مفسد فی الأرض شناخته و به اعدام محکوم شده است.
_معشور عبد الامیر مجدمی فرزند هوشنگ متولد ١٣۵٩ متأهل، به اتهام محاربه و مفسد فی الأرض محکوم به اعدام شده است.
_شهاب عباسی فرزند احمد متولد ١٣۶۵ مجرد، دیگر متهم این پرونده است که به اتهام محاربه و مفسد فی الأرض به اعدام محکوم شده است.
در اردیبهشت ۱۳۹۱ شعبهٔ ۲ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز حکم اعدام ۵ فعال فرهنگی و مدنی و از موسسان موسسه فرهنگی "الحوار" به معنای "گفتگو" را صادر و این حکم در ۲۰ دی ماه به تایید دیوان عالی کشور رسید؛ نامبردگان عبارتند از:
_محمد علی عموری است. متولد ۱۳۵۶، وبلاگ نویس و فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی - شیلات و آبزیان از دانشگاه صنعتی أصفهان و فعال دانشجویی و یکی از موسسان نشریه دانشجویی «التراث» در دانشگاه صنعتی اصفهان که به عربی و فارسی منتشر می‌شد. دبیر دبیرستان‌های رامشیر
_هادی راشدی (فوق لیسانس شیمی کاربردی و دبیر شیمی)،
_هاشم شعبانی (شاعر و دبیر ادبیات عرب و دانشجوی کار‌شناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اهواز)،
_جابر آلبوشوکه (فوق دیپلم کامپیو‌تر و سرباز وظیفه)،
_مختار آلبوشوکه (شاغل در یک شرکت سنگ شکن (،
در همین سال در کردستان نیز ۱۲ نفر به اتهام همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شدند و نامبردگان عبارتند از:
_منصور آروند شهروند مهابادی که پس از یکسال بازداشت در شهرویور ۹۱ به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکو شد و در حال حاضر در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.
_سامان نسیم از اهالی مریوان در تیرماه سال ۹۰ در سردشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از شکنجه‌های جسمی در بازداشتگاه اداره اطلاعات مهاباد وادار به اعتراف تلویزیونی شد که از تلویزیون داخلی ایران پخش شد و نهایتا در تاریخ ۲۳ فروردین ۹۱ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه همکاری با پژاک به همراه ابراهیم عیسی‌پور و سیروان نژادی به اعدام محکوم شد و در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می‌برد.
_سیروان نژادی: در تاریخ ۱۴ تیرماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر کرج بازداشت و بعدا به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ارومیه منتقل شد و مدت نزدیک به یک ماه و نیم در این بازداشتگاه مورد بازجویی قرار می‌گیرد. نامبرده بعد به زندان مهاباد منتقل و در تاریخ ۲۳ فرودین ماه در شعبهٔ ۱ دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام همکاری با پژاک به اعدام محکوم به همراه سامان نسیم و ابراهیم عیسی‌پور به اعدام محکوم شد ودر زندان این حکم به وی ابلاغ شد و هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.
_ابراهیم عیسی‌پور ساکن بخش نًلاس از توابع شهرستان سردشت در تاریخ ۱۶ تیرماه از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ارومیه منتقل و به مدت نزدیک به یک ماه و نیم نگهداری در سلولهای انفرادی به زندان مهاباد منتقل شد و در تاریخ ۲۳ فرودین ماه ۹۱ در شعبهٔ ۱ دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام همکاری با پژاک به همراه سامان نسیم وسیروان نژادی اعدام محکوم شد. این زندانی در تاریخ ۱۲ اردیبشت ماه از زندان مهاباد به زندان مرکزی شهر ارومیه منتقل شده است. _بهروز آلخانی شروند سلماسی که در ۷ بهمن ۱۳۸۸ در سلماس بازداشت ونزدیک به ۲۰ ماه را در سلول انفرادی گذرانده و مورد شکنجه‌های جسمی قرار گرفته بود در ۲۴ آبان ۱۳۹۰ در شعبهٔ ۱ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد و مشارکت در قتل دادستان خوی به اعدام محکوم شد وپس از اعتراض نامبرده، دیوان عالی کشور جکم را نقض کرده و پروندهٔ وی به شعبهٔ ۱۰ دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده می‌شود که این شعبه نیز در دی ماه سال گذشته مجددا برای وی حکم اعدام صادر می‌کند، پیمان آلخانی برادر این زندانی در گفتگویی با مجموعه فعالان حقوق بشر وضعیت وی را اینگونه شرح می‌دهد: هروز در طی مدت بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته بود. با دریل مچ پای وی را سوراخ کرده بودند و انگشتان دستش را شکسته بودند، به سر وی شک الکتریکی وصل نمودند و به وسیله کابل هم بسیار مورد تعزیر قرار گرفته بود و بر اثر ضرباتی که به سر بهروز وارد کرده بودند وی تعادل روحی خود را از دست داده بود تا جایی که یکبار در جلسه دادگاه به درخواست وکیل تسخیری وی (آقای یدالله حصاری) مبنی بر وخامت وضع روحی بهروز جلسه دادگاه به تعویق افتاد و نامبرده در حال حاضر در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.
_هوشنگ رضایی اهل شهر نهاوند در تاریخ ۲۹ خردادماه سال ۸۹ در شهر تهران توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند مخصوص این وزارتخانه یعنی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این زندانی در اردیبهشت سال ۹۱ بعد از نزدیک به یک سال و نیم نگهداری در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ زندان اوین در شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی ببه اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد.
_بختیار معماری از اهالی مریوان که در مردادماه سال ۸۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات مریوان بازداشت شد، پس از ماه‌ها انفرادی و و پخش اعترافات تلویزیونی از شبکه ب پرس تی وی در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۰ در دادگاه انقلاب محاکمه و به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد و سال گذشته این حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.
_حبیب افشاری این شهروند کُرد ساکن شهر مهاباد در اواخر آذرماه سال ۸۹ در شهر مهاباد بازداشت شده است. نامبرده که به همراه سه برادر دیگر به نامهای علی، سلطان و ولی افشاری بازداشت شده بود به مدت نزدیک به ۴ ماه در بازداشتگاهای امنیتی در شهر مهاباد و ارومیه بدون حق ملاقات و تماس با خانواده مورد بازجویی قرار می‌گیرد. دادگاهی این چهار برادر در مورخه ۱۴ آذرماه سال ۹۰ در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه و از طریق عضویت در حزب کومه‌له برگزار شده است و آخرین جلسه دادگاه با حضور وکلای تسخیری برگزار می‌شود، در تاریخ ۲۶ دی ماه سال ۹۰ در زندان مرکزی ارومیه حکم اعدام وی به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به وی ابلاغ شد و این حکم سال گذشته در دیوان عالی کشوور تایید شد هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.
_علی افشاری در اواخر آذرماه سال ۸۹ در شهر بوکان با یورش به منزل یکی از بستگانش بازداشت شده است. نیروهای وزارت اطلاعات و سپاه برای بازداشت وی اقدام به تیراندازی کرده و به گفته یک منبع نزدیک به خانواده او را زخمی کردند. به گفته منبع یاد شده «بعد از اصابت چندین گلوله به بدن وی، نیروهای امنیتی او را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در شهر مهاباد منتقل کردند. علی افشاری به همراه سه برادر دیگرش که پیش‌تر بازداشت شده بودند به مدت نزدیک به ۴ ماه در بازداشتگاهای امنیتی در شهر مهاباد و ارومیه بدون حق ملاقات و تماس با خانواده مورد بازجویی قرار می‌گیرد. این چهار برادر در تاریخ ۱۴ آذرماه سال ۹۰ در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُرد دادگاهی شدند و آخرین جلسه دادگاه با حضور وکلای تسخیری برگزار شد، در تاریخ ۲۶ دی ماه سال ۹۰ در زندان مرکزی ارومیه حکم اعدام وی به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به وی ابلاغ شد و این حکم سال گذشته در دیوان عالی کشوور تایید شد و هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد و به دلیل اصابت چندین گلوله به بدنش در هنگام دستگیری، وضعیت سلامتی وی وخیم گزارش شده است.
_سمکو خورشیدی هل بانه استان کردستان در تاریخ ۸ فرودین سال ۹۰ در تهران بازداشت شد، شبکه پرس‌تی‌وی روز ۲۱ اردیبشت ماه سال ۹۰ اقدام به پخش اعترافاتی از این زندانی کرد. نهایتا این زندانی در اردیبشت ماه سال گذشته به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد.
_علی احمد سلیمان حدود شش سال پیش به اتهام عضویت در پژاک بازداشت به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود و علی رغم اتمام محکومیتش از آزادی این زندانی جلوگیری می‌شد تا اینکه اواخر بهمن ماه سالجاری به اتهام ارتباط با احمد شهید و رسانه‌های برون مرزی بهعاتهام تبلیغ علیه نظام از درون زندان به یکسال حبس تعزیری نیز محکوم شده بود وپس از آن شعبهٔ ۵ دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه وی را به اتهام قتل دو تن ار اعضای سپاه پاسداران به اعدام محکوم کرد و در حال حاضر در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.
_رضا اسماعیلی (مامدی) فرزند توفیق، ۳۴ ساله و اهل روستای دریک از توابع شهرستان سلماس که در اوایل پاییز سال ۹۰ توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر سلماس بازداشت شد. او بعد از چند ماه نگهداری در بازداشتگاه وزارت اطلاعات شهر سلماس از سوی دادگاه انقلاب شهر خوی به اتهام همکاری با پژاک به اعدام محکوم شد.
_رضا ملازاده فرزند احمد، ۲۵ ساله، اهل روستای «آشناک» از توابع شهرستان سلماس، اواخر تابستان ۱۳۹۰ هنگام ورود به شهر پاوه توسط سپاه پاسداران رژیم بازداشت و به‌ یکی از بازداشت‌گاهای سپاه در شهر کرمانشاه منتقل شد، این زندانی سیاسی پس از یکسال بازداشت در تماسی تلفنی با خانواده‌اش از نگهداری‌اش در زندان اوین و تایید حکم اعدامش در دیوان عالی کشور خبر داده است.