۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

احتمال اجرای حکم اعدام پنج زندانی سیاسی عرب در هفته آینده









 زمان اجرای حکم اعدام پنج زندانی سیاسی عرب محبوس در زندان کارون اهواز با تائید مقامات قضایی برای هفته آینده تعیین شد.
یک منبع آگاه در دادگستری استان خوزستان به گزارشگر هرانا گفت با استیضان آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه و دستور قاضی اجرای احکام هفته آینده حکم اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان کارون که پیشتر از سوی دیوان عالی کشور تائید شده بود به اجرا در خواهد آمد.
لازم به اشاره است، پیگیری های گزارشگر هرانا برای تائید این گزارش از سوی وکیل پنج زندانی تا کنون به جایی نرسیده است.
هاشم شعبانی‌نژاد، شاعر، وبلاگنویس، دبیر ادبیات عرب و دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی دانشگاه چمران اهواز، هادی راشدی، دبیر شیمی و فوق لیسانس شیمی کاربردی، محمد علی عموری‌نژاد، فعال دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان و وبلاگنویس، به همراه دو تن دیگر به نامهای جابر و مختار آلبوشوکه، پنج زندانی مورد اشاره هستند که در تاریخ ۱۷ تیرماه سال گذشته به اتهام محاربه با خدا و مفسد فی الارض و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شدند و پس از آن این حکم عینا به تایید رسید.
سال گذشته سازمان عفو بین الملل نسبت به اینکه این افراد در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند و به شکلی عادلانه محاکمه نشوند، ابراز نگرانی کرده بود.
این شش نفر ماه مارس ۲۰۱۱ در خانه‌هایشان در خلف آباد واقع در استان خوزستان در آستانه سالگرد اعتراض‌های مردم عرب اهواز در سال ۲۰۰۵ دستگیر شده‌اند.

چهار نفر در زندان اراک اعدام شدند








 رئیس کل دادگستری استان مرکزی از اعدام چهار زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در اراک خبر داد.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری در جمع خبرنگاران مدعی شد: "در راستای جلوگیری از شیوع مواد مخدر در جامعه و به  منظور عبرت‌ گرفتن قاچاقچیان صبح امروز چهار قاچاقچی مواد مخدر در زندان مرکزی اراک به دار مجازات آویخته شدند."
رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: "اعدام چهار قاچاقچی که امروز به سزای اعمال خود رسیدند در راستای اجرای احکام اسلامی و اجرای حکم قضایی به اتهام خرید و فروش و حمل مواد مخدر و نگهداری حدود هفت کیلو گرم هروئین و کراک و ماده صنعتی شیشه بوده است."
مظفری با اشاره به جرم این متهمین مدعی شد: "متهم ردیف اول به هویت م ـ ی متولد ۱۳۶۷ به جرم خرید و نگهداری چهار کیلوگرم کراک، متهم ردیف دوم به هویت م ـ ح به جرم نگهداری ۷۸۰ گرم هروئین فشرده، متهم ردیف سوم به هویت الف ـ ع به جرم نگهداری و در معرض فروش قرار دادن ۲۴۳ گرم ماده صنعتی شیشه و سه کیلوگرم حشیش و دو کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک و متهم ردیف چهارم به هویت م ـ ج به جرم نگهداری و خرید حدود ۸۰۰ هگرم ماده مخدر شیشه به اعدام محکوم شده بودند."
وی ادامه داد: "حکم این افراد در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اراک صادر و به تایید دادستان کل کشور رسیده بود که سرانجام پس از انجام کلیه تشریفات قانونی به طناب دار آویخته شدند."

بازداشت دو تن از نوکیشان مسیحی در تهران








دو تن از نو کیشان مسیحی به نامهای سمیه بختیاری و روناک سماوات در منزل شخصی خود بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمیه بختیاری و روناک سماوات به ترتیب در تاریخ چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه و پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه سال جاری بازداشت شدند.
این دو نو کیش مسیحی در منازل شخصی خود بصورت دوره‌ای، جلسات دعا و نیایش را برای نوکیشان مسیحی برگذار می‌کردند.
یکی از نوکیشان مسیحی که خواست نامش فاش نشود در مورد برخورد نهادهای امنیتی ایران با موضوع کلیساهای خانگی به گزارشگر هرانا گفت: "بتازگی برخورد‌ها با نوکیشان مسیحی و کلیساهای خانگی در ایران فزونی یافته است، اما این اقلیت مذهبی به دلایلی مایل به گزارش نمودن و خبری کردن ظلم‌ها و موارد نقض حقوق بشری که در موردشان اتفاق می‌افتد نمی‌باشند."
وی همچنین ادامه داد: "مسئله عدم استفاده از ابزار رسانه و سکوت خبری یک مشکل فرهنگی در جامعه نوکیشان مسیحی ایران است که باعث فشارهای بیشتر نهادهای امنیتی بر ایشان گشته و باید برطرف گردد."

ممانعت مسئولین از اعزام حسن ارک جهت معاینات پزشکی









 حسن ارک زندانی سیاسی زندان تبریز برای چندمین بار از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان بازماند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری، حسن ارک (علی حاج‌ابولو) زندانی سیاسی زندان مرکزی تبریز که از ناراحتی دیسک کمر رنج میبرد، برای چندمین بار با ممانعت مسئولین زندان برای اعزام به مراکز پزشکی خارج از زندان جهت انجام معاینات پزشکی رو برو شد.
یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی طی گزارشی به گزارشگر هرانا نوشت: "با توجه به اینکه وضعیت جسمی ایشان وخیم است به نظر می‌رسد که مسئولین به عمد باعث عدم اعزام ایشان به بیمارستان می‌شوند."
حسن ارک، روزنامه نگار و فعال مدنی آذربایجانی درپی دستگیری در جلسه چاره‌اندیشی برای احیای دریاچهٔ اورمیه که با حضور ۲۸ تن دیگر از فعالان مدنی آذربایجانی در محلهٔ قوم تپهٔ شهر تبریز برگزار شده بود بازداشت شده و بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال حبس تعزیری که یک سال آن به مدت پنج سال در تعلیق می‌باشد، محکوم شده است.
وی پیش‌تر نیز در شعبهٔ ۱۰۶ دادگاه جزائی تبریز به اتهام افتراء به رهبر و نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی به تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده‌ بود.

بیش از ۱۰۰۰ کارگر بوشهری دست به اعتصاب زدند








در آستانه اول ماه مه بیش از ۱۰۰۰ تن از کارگر شرکت صدرای بوشهر دست به اعتصاب زدند.
بنا به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، در آستانه روز جهانی کارگر از صبح روز دهم اردیبهشت ماه بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارگران شرکتهای پیمانکاری زیر مجموعه شرکت صدرای بوشهر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد ماههای بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال خود دست به اعتصاب زدند.
بنا بر گزارشهای رسیده در پی این اعتصاب بزرگ نماینده‌های شرکتهای پیمانکاری با حضور در میان کارگران از آنان خواستند تا به اعتصاب خود پایان دهند اما کارگران بطور متحدانه‌ای بر تحقق خواستشان مبنی بر پرداخت دستمزدهای معوقه خود پای فشردند و حاضر به پایان این اعتصاب نشدند.
بدنبال این وضعیت مسئولین شرکتهای پیمانکاری برای شکستن اعتصاب کارگران اقدام به تعطیلی کارگاه‌ها کردند و در این راستا شرکت ساحل سازان جنوب با فراخواندن سرویس ایاب و ذهاب کارگران، آنان را مجبور به ترک محل کارخانه نمود تا بدینوسیله کارگران ناچار به بازگشت بکار شوند.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده علیرغم فشارهایی که شرکتهای پیمانکاری برای شکستن اعتصاب کارگران بعمل آورده‌اند این اعتصاب همچنان ادامه دارد.

چهار تن از فعالین مدنی به همراه دو تبعه آذربایجان بازداشت شدند








 چهار شهروند اهل تبریز به همراه دو تبعه جمهوری آذربایجان از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو تن از دستگیر شدگان شهروند جمهوری آذربایجان می‌باشد که نام یکی از آنان «خالده خالد» نویسنده و عضو هیت علمی آکادمی علوم جمهوری آذربایجان می‌باشد.
وی به همراه دستیار خود که تبعه آذربایجان است درکنار چهار تن از فعالین مدنی به نام‌های آشیق عیسی قره خانی، محمد رشیدی، امیر هادیان و نویسنده‌ای به نام فرهادی در منزل محمد رشیدی در تبریز دستگیر شدند.
بنا به گفته نزدیکان یکی از بازداشت شدگان عصر روز سه شنبه فعالین بازداشتی در یک انجمن ادبی برای تبادل نظر دیدار داشته‌اند.
مامورین امنیتی پس از هجوم به منزل پدری محمد رشیدی با ایجاد رعب و وحشت به تفتیش خانه پرداختند و لوازم شخصی محمد رشیدی از جمله کامپیو‌تر و کتاب‌های وی را با خود بردند.
با گذشت یک روز از سرنوشت دستگیر شدگان اطلاعی در دسترس نیست و به احتمال زیاد در بازداشت‌گاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز در بازداشت بسر می‌برند.

احضار مجدد تعدادی از بازداشت شدگان سرای اهل قلم









 محمد پارسی، اکبر امینی اکبری، پژمان ظفرمند روز شنبه هفته آینده بطور هم زمان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شدند.
بنا به گزارش تارنمای جرس، این سه فعال سیاسی از بازداشت شدگان سرای اهل قلم در آبان ماه سال گذشته هستند.
هنوز از دلایل احضار آن‌ها اطلاعی در دست نیست، اما بنا به اطلاعات موثق اتهام آن‌ها مربوط به فعالیتشان در سرای اهل قلم می‌باشد.
همچنین محمد فرید از دیگر فعالان سرای اهل قلم بطور جداگانه احضار شده است.
احضار مجدد آن‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اکبر امینی روز سه شنبه ۲۷ فروردین ماه و پژمان ظفرمند روز دوشنبه ۲۶ فروردین ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام اجتماع و تبانی مورد محاکمه قرار گرفته بودند. در روز ۲۰ فروردین نیز محمد پارسی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی توسط قاضی پیرعباسی مورد محاکمه قرار گرفته بود.
در تاریخ سه شنبه ۹ آبان٬ نیروهای امنیتی با حضور در جلسه سرای اهل قلم حدود ۷۰ نفر را بازداشت کردند. پس از آزادیِ بسیاری از بازداشت شدگان، از این میان ۱۷ نفر که مهدی خزعلی هم در میان آن‌ها بود بوسیلهٔ یک دستگاه ون به زندان اوین منتقل و دو نفر دیگر نیز به نام‌های پژمان ظفرمند و مهدی کریمی در اقدامی جداگانه توسط پلیس امنیت بازداشت و به اوین منتقل شدند.

بازداشت اعضای شورای صفاشهر به اتهام تحریک مردم به حمله


 






اعضای شورای شهر صفاشهر در استان فارس به علت دخالت و تحریک مردم و حمله ۷۰۰ نفر از مردم منطقه به معدن دهبید بازداشت و روانه زندان شدند.
بنا به گزارش تارنمای آخرین نیوز، در حادثه حمله به معدن سنگ دهبید بیش از ده‌ها میلیارد تومان به تجهیزات و تاسیسات متعلق به بخش خصوصی خسارت وارد شد.
این گزارش مدعی شده است، در این حمله صد‌ها نفر بدون توجه به اخطار‌ها و هشدارهای ماموران نیروی انتظامی و نظارتی وارد محوطه کارگاهی این معدن شدند و بعد از تخریب اماکن و ساختمان‌های محوطه اقدام به تخریب معدن و تجهیزات و ماشین آلات سنگین و با ارزش مستقر در آن کردند و بسیاری از آن را به آتش کشیدند و مدیران و کارگران مستقر در معدن را مورد ضرب و شتم قرار دادند که با کمک نیروی انتظامی چند نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.
در ادامه همچنین این گزارش مدعی شد، در این میان برخی افراد اقدام به غارت اموال و تجهیزات باقی مانده کردند که با ورود نهادهای امنیتی و انتظامی عوامل این ماجرا شناسایی و برخی اموال بازگردانده شد و پیگیری برای شناسایی و برخورد با سایر متخلفان ادامه دارد.
در بررسی نهادهای نظارتی و انتظامی نقش اعضای شورای شهر صفاشهر در تحریک مردم با انتشار بیانیه و اطلاعیه دعوت به تجمع و اعتراض احراز شد و به دستور مراجع قضایی اعضای شورای شهر بازداشت شده و برای بازجویی و رسیدگی و بررسی بیشتر در زندان بسر می‌برند.

تجمع کارگران در روز کارگر مقابل مجلس در اعتراض به مزد ناعادلانه








 همزمان با روز جهانی کارگر جمعی از کارگران صبح امروز با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی در مقابل ساختمان مجلس شواری اسلامی تجمع کردند.
بنا به گزارش ایلنا، تجمع کنندگان که مضمون پارچه نوشته‌های آن‌ها اختلاف فاحش بین دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی و خط فقر یک میلیون و ۵۰۰ هزا تومانی بود، ضمن اعتراض به گسترش شکاف طبقاتی در جامعه خواستار بازبینی دستمزدهای سال جدید شدند.
این کارگران که در سال گذشته نیز در اعتراض به ناعادلانه بودن دستمزدهای تعیین شده، طومار ۳۰ هزار امضایی را خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا کرده بودند امسال و در ادامه پیگیرهای خود در این تجمع حاضر شدند.
تجمع کنندگان بابیان اینکه با وجود حمایت همه جانبه و گسترده کارگران سراسر کشور از در خواست برای افزایش مزد، مسئولان مربوطه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچگاه به این خواسته‌ه توجهی نکردند، افزودند: واکنش منفعلانه مسئولان درحالی است که هم اکنون پنج هزار کارگر دیگر نیز با امضای طومار یاد شده حمایت خود را از درخواست برای افزایش مزد اعلام کرده‌اند.
این کارگران افزودند: از آنجا که که این روز‌ها نمایندگان مجلس بدون توجه به نگرانی کارگران در کمسیون تلفیق بودجه تلاش می‌کنند تا که بطور قانونی مجوز افزایش قیمت کالاهای اساسی را صادر کنند، درآستانه اولین سالگرد امضای طومار اعتراضی کارگران در مقابل مجلس حاضر شده‌ایم تا اعتراض مزد بگیران را به نمایندگان مجلس بگوییم.

انتقال ناگهانی دو زندانی بهایی به اداره اطلاعات مشهد









 نورا نبیل‌زاده و ساناز تفضیلی از زندان وکیل آباد به اداره اطلاعات مشهد منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ ماموران اداره اطلاعات مشهد با مراجعه به بند عقیدتی زنان زندان وکیل آباد دو نفر از زندانیان بهایی به نامهای "نورا نبیل‌زاده" و "ساناز تفضلی" که در حال گذراندن دوره محکومیت بودند را بدون ارائه دلیل مشخص به اداره اطلاعات منتقل کردند.
ماموران اداره اطلاعات اظهار داشته‌اند: "نامبردگان فعلا به مدت ۱۰ روز به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل می‌شوند."
این در حالیست که ساناز تفضلی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه دوره محکومیت شش ماهه‌اش به اتمام خواهد رسید و با قرار ۱۰ روز بازداشت در اداره اطلاعات وضعیت آزادی نامبرده نامشخص است.
همچنین یاداوری می‌شود نورا نبیل‌زاده شهروند بهایی دیگر مشهد است که در حال گذراندن محکومیت ۵ ساله در زندان وکیل آباد مشهد می‌باشد.