۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

اجرای حکم شلاق دو متهم به سرقت در ملاء عام در برازجان / تصویر







 حکم شلاق در ملاء عام دو متهم به سرقت در برازجان به مورد اجرا در امد.
بنا به گزارش تارنمای جنوب نیوز، با حکم دادگستری دشتستان ساعتی قبل دو متهم به  سرقت مسلحانه در دشتستان که به تحمل هرکدام ۷۰ ضربه شلاق و۲۳ سال زندان در شهرهای شرقی کشور محکوم شده بودند حکم صادره در مورد آنها در میدان مرکزی برازجان اجرا شد.
این منبع مدعی شده است، متهمین  که (ا.م) و (ی.م) نام داشتند اقدام به سرقت مسلحانه و آزار و اذیت زنان کرده بودند.

مدفون شدن گروهی از آتش نشانان و مامورین فضای سبز در سایت دفن زباله‌ی شیراز







 به دلیل رانش زباله ها گروهی از آتش نشانان و مامورین فضای سبز شهرداری که مشغول خاموش کردن آتش بودند، به حفره ای به عمق سی متر سقوط کرده و کوهی از زباله به روی آنها ریزش کرده است.
رمضان امینی٬ معاون شهردار شیراز اعلام کرد از ۱۱ نفری که زیر آوار زباله در سایت دفع زباله‌ی برمشور مدفون شده بودند، چهار نفر نجات یافته و تلاش‌ها برای خارج کردن هفت نفر دیگر ادامه دارد.

هم‌چنین به گزارش مهر، رامین طالبی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز گفت: "به دلیل حجم بسیار بالای زباله تاکنون تعدد دستگاه های امدادرسان نیز نتوانسته باعث پیدا شدن مفقودین شود."
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شیراز یادآور شد: "دو نفر مامور آتش نشانی، دو نفر مهندس فضای سبز و دو نفر از افراد خدمات شهری همچنان زیر کوه زباله ها هستند."
طالبی تاکید کرد: "مهمترین مشکل حجم بسیار زیاد زباله است و وجود شیرابه در زیر این زباله مشکلات را بیشتر کرده است."
بر اساس گفته‌ی کارشناسی که در محل حادثه حضور دارند پیش بینی می شود افراد گرفتار شده، زیر چهل هزار تن زباله دفن شده باشند.

شورای دفاع از حق تحصیل: ۵۴ دانشجو از ادامه تحصیل محروم شدند







 شورای دفاع از حق تحصیل اعلام کرده که در میانه‌ی سال تحصیلی جاری تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف کشور به شیوه‌ای جدید و به شکلی غیرقانونی ستاره‌دار و از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.
در بخشی از این بیانیه که در اختیار ادوارنیوز قرار گرفته آمده است: چنین رفتار سیاسی و کاملا غیرقانونی در حالی صورت می‌گیرد که طبق آیین‌نامه کمیته انضباطی دانشجویان، اخراج دانشجو از دانشگاه مجازاتی است که به علت سنگین بودن، صدور آن تنها در صلاحیت کمیته مرکزی انضباطی مستقر در وزارت علوم است. هرچند که خود این آئین نامه نیز بر خلاف نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی و تعهدات بین المللی دولت ایران و ناقض حق اولیه تحصیل است.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
شورای دفاع از حق تحصیل مطلع شده است که در میانه‌ی سال تحصیلی جاری تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف کشور به شیوه‌ای جدید و به شکلی غیرقانونی ستاره‌دار و از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.
این دانشجویان که سال گذشته پس از قبولی در آزمون ورودی و در برخی موارد با گذراندن مراحل متعدد مصاحبه‌های عقیدتی و تعهدهای غیرقانونی موفق به ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد شده بودند، بعد از یک یا دو ترم تحصیل به اداره‌ی آموزش دانشگاه‌هایشان احضار و با نامه‌هایی مواجه شده‌اند که در آن عنوان شده "طبق دستور سازمان سنجش ثبت نام شما در دانشگاه ملغی و کان لم یکن تلقی می‌گردد."
بر اساس اطلاع شورا در سال جاری دست کم ۵۴ دانشجو در دانشگاه های دولتی و آزاد سراسر کشور و عمدتا در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار و با این شیوه جدید، ستاره‌دار و از دانشگاه اخراج شده‌اند. همچنین در طول این سال تحصیلی جمعی از شهروندان بهایی مشغول به تحصیل نیز تنها به دلیل اعتقادات مذهبی به همین روش از دانشگاه اخراج شده اند.
این عده افزون بر دانشجویانی است که مشابه روند هر ساله ستاره‌دار کردن دانشجویان، به رغم شایستگی علمی در تابستان گذشته از دریافت کارنامه آزمون کارشناسی ارشد محروم شدند و هرگز نتوانستند در دانشگاه ثبت نام کنند که در اطلاعیه های قبلی شورا به آن اشاره شده است. شورای دفاع از حق تحصیل دست کم ۲۰ داوطلب کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۱ را نیز شناسایی کرده است که حائز رتبه‌های ممتاز شده بودند اما نتوانستهاند در دانشگاه ثبت نام کنند. علاوه بر این موارد، بر مبنای تجربه سال‌های پیشین تعداد محرومان از تحصیل بیش از این تخمین زده میشود زیرا که معمولاً عده‌ی زیادی از محرومان از تحصیل به امید حل شدن مشکل و بازگشت به دانشگاه از اعلام عمومی آن خودداری می‌کنند.
این در حالی است که اکثر ۵۴ دانشجویی که در میانه‌ی سال تحصیلی به صورت غیرقانونی از دانشگاه اخراج شده‌اند، از زمان ورود به مقطع کارشناسی ارشد هیچ فعالیت دانشجویی و سیاسی نداشته‌اند و بنا به اظهارات مسئولان در پاسخ به برخی از این دانشجویان، ایشان «تنها به ظن این که ممکن است در آینده و به ویژه در انتخابات فعال شوند» از دانشگاه اخراج شده‌اند. قابل ذکر است که به رغم ارسال نامه اخراج و لغو ثبت نام، به تعدادی از این دانشجویان بعد از پیگیری‌های متعدد قول داده شده که مهر سال ۹۲ و بعد از انتخابات اجازه تحصیل خواهند داشت. امری که هرچند به نظر می‌رسد مانند وعده‌های مشابه مسئولان در سال‌های قبل به دانشجویان ستاره‌دار داد، انجام نخواهد شد، حتی در صورت اجرا نیز به معنی دو ترم محرومیت از تحصیل بدون هیچ‌گونه دلیل محکمهپسندی است.
چنین رفتار سیاسی و کاملا غیرقانونی در حالی صورت می‌گیرد که طبق آیین‌نامه کمیته انضباطی دانشجویان، اخراج دانشجو از دانشگاه مجازاتی است که به علت سنگین بودن، صدور آن تنها در صلاحیت کمیته مرکزی انضباطی مستقر در وزارت علوم است. هرچند که خود این آئین نامه نیز بر خلاف نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی و تعهدات بین المللی دولت ایران و ناقض حق اولیه تحصیل است.
شورا اعلام میکند روندی که به ویژه از سال ۸۵ برای ستاره دار کردن و اخراج دانشجویان منتقد از دانشگاه‌ها و محروم کردن ایشان از حق تحصیل آغاز شده، آشکارا خلاف قوانین کشور به ویژه قانون اساسی و همچنین معاهده‌های بین‌المللی ای که ایران به آنها پیوسته شامل اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون یونسکو علیه تبعیض در آموزش است.
شورای دفاع از حق تحصیل از تصمیم گیران نهادهای مسئول می‌خواهد روند غیر قانونی ستاره دار کردن دانشجویان را هرچه سریع‌تر متوقف و راه بازگشت محرومان از تحصیل به دانشگاه‌ها را باز کنند. شورا همچنان بر آزادی دانشجویان محروم از تحصیل زندانی تاکید میکند و به ویژه خواستار آزادی دو عضو در بند خود ضیا نبوی و مجید دری پس از ۴ سال حبس و تبعید ناعادلانه می‌باشد.
شورای دفاع از حق تحصیل
یکم خرداد ۱۳۹۲

مخالفت مسئولین زندان با مرخصی استعلاجی بهنام ایرانی







 مسئولین با مرخصی درمانی بهنام ایرانی شهروند نوکیش مسیحی در زندان ندامتگاه کرج که از مشکلات جسمی متعددی رنج میبرد مخالفت کرده اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ایرانی شهروند نوکیش مسیحی که در بند ۲ سالن ۷ زندان ندامتگاه کرج بسر می‌برد و از مشکلات جسمی همچون ضعف بینایی، مشکلات زانو، خونریزی روده و کمردرد رنج میبرد چند وقتی است که به التهاب پوستی شدید همراه با خارش روبرو شده که بدلیل نبود پزشک متخصص امکان درمان وی در داخل زندان وجود ندارد.
یکی از بستگان این نوکیش مسیحی در بند به گزارشگر هرانا گفت: "هم ما و هم خود بهنام ایرانی بارها تقاضای مرخصی درمانی را به مسئولین ارائه دادیم که با مخالفت مسئولین روبرو شد و متاسفانه هربار جواب منفی شنیدیم."
نامبرده در سال ۱۳۸۵ بخاطر فعالیت‌های کلیسایی‌اش به اتهام برگزاری مراسم دعا و پرستش در خانه و بشارت دادن افراد دستگیر و چندین ماه را در بازداشت به سر برد تا اینکه به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۶، شعبه ۳۰ دادگاه تجدید نظر تهران، وی را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به پنج سال حبس تعلیقی محکوم نمود.
مأمورین امنیتی پس از آن در ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ به منزل ایشان در کرج هجوم برده و با بدرفتاری و ضرب و شتم وی را بازداشت نمودند.
اینبار در دادگاه بهنام ایرانی را به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به ۱ سال حبس تعزیری محکوم نمودند و به همین دلیل ۵ سال حبس تعلیقی قبلی وی نیز به مورد اجرا در آمد.

اعتصاب اعتراضی ۲۱۰۰ زندانی در زندان قزل‌حصار کرج







 در پی اعتصاب غذای حدود ۲۱۰۰ تن از زندانیان زندان قزل‌حصار کرج، ۳۰ تن از ایشان به سلول انفرادی منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سالن های ۱، ۲ و ۳ واحد ۲ زندان قزل حصار در اعتراض به انتساب یکی از زندانبان های سابق به ریاست واحد دو زندان و همچنین کمبود امکانات رفاهی و عدم رسیدگی قضایی دست به اعتصاب غذا زدند.
یکی از زندانیان قزل حصار که نخواست نامش فاش شود در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: "ما یک رئیس اندرزگاه داشته ایم بنام (مرادی). وی در زمان شورشی که در شب چهارشنبه سوری سال ۸۹ اتفاق افتاد که منجرب قتل ۸۰ زندانی شد افسر نگهبان زندان بود، وی در تیراندازی بسوی زندانیان باعث مرگ چندین نفر گشته بود. زندانیان در اعتراض به انتساب وی به سمت ریاست اندرزگاه دست به اعتصاب غذا زده اند. در ضمن زندانیان تقاضای دیدار ریاست زندان را دارند و خواهان افزایش امکانات رفاهی و قضایی (رسیدگی به درخواست تخفیف مجازاتها) زندانیان می‌باشند. ریاست زندان تا این لحظه از ملاقات با زندانیان معترض سرباز زده و بجای این کار حدود ۳۰ تن از زندانیان سرشناس را به دربسته (سلول انفرادی) منتقل کرده اند."
وی ادامه داد: "سالن های ۱، ۲ و ۳ واحد ۲ دست به اعتصاب زده اند که هرکدام از این سالنها حدود ۷۰۰ نفر جمعیت دارد."
گفتنی است، زندان قزل‌حصار مختص به زندانیان مواد مخدر است و یکی از بزرگترین زندانهای خاورمیانه محسوب می‌شود. تا کنون گزارشهای فراوانی از وضعیت بد بهداشتی و برخوردهای مسئولین با زندانیان منتشر شده است.
لازم به‌ یادآوریست، چهارشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ زندانیان واحد ۲ زندان قزل‌حصار کرج، در اعتراض به شرایط بد حاکم بر زندان برای ساعاتی کنترل این واحد را به دست گرفتند. طی درگیری میان نیروهای یگان ویژه با زندانیان شورشی، گروهی از آنان کشته و برخی از آنان زخمی شده‌اند.