۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

بازداشت‌های گسترده در آستانه برگزاری انتخابات







در آستانه برگزاری اتخابات ریاست جمهوری در تهران، مشهد، تبریز و خوی تعداد زیادی از فعالین سیاسی بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی چند روز گذشته ده‌ها تن از فعالین سیاسی در تهران، مشهد، تبریز و خوی بازداشت شدند و تعداد زیادی از فعالین سیاسی نیز به دفاتر وزارت اطلاعات شهرهای مربوطه احضار شدند.
گفتنی است، اکثر احضار شدگان و تعدادی از بازداشت شدگان از زندانیان سیاسی سابق بخصوص زندانیان دهه شصت می‌باشند.
یک منبع مطلع در ایران که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: "بیش از صد تن از فعالین سیاسی و زندانیان سیاسی سابق در شهرهای تهران، مشهد، تبریز و خوی احضار و بازداشت شده اند. وزارت اطلاعات گمان می‌کند این افراد در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بوده اند."
خبرگزاری فارس ارگان خبری سپاه پاسداران نیز صبح امروز به نقل از یک مقام امنیتی مدعی شد: "به‌دنبال شناسایی اعضای فعال چند تشکل مرتبط با گروهک منافقین و با انجام چند عملیات برق‌آسا و همزمان در تهران و چند شهر دیگر این تشکل‌ها مورد ضربه قرار گرفتند."
این مقام امنیتی افزود: "تشکل‌های شناسایی‌ شده با استفاده از اسامی و عناوین متعدد و فریب‌کارانه فعالیت می‌کردند اما تعداد قابل توجهی از آنها، سابقه ارتباط یا عضویت در گروهک تروریستی منافقین و تعدادی نیز به جرم همکاری با آن گروهک، سابقه محکومیت و زندان دارند."
این مقام امنیتی همچنین مدعی شد: "دو نفر از عناصر بازداشت‌شده، اخیراً به منظور انتقال دستورالعمل‌های حلقه خارج به داخل و هماهنگ‌سازی عناصر و تشکل‌های داخلی جهت اخلال در روند برگزاری انتخابات، وارد کشور شده بودند که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) پس از ورود و چند روز تعقیب، بازداشت شدند."
وی در پایان خاطر نشان کرد: "تعداد زیادی از دیگر عناصر این تشکل‌ها نیز شناسایی و احضار و پس از اقدامات مقتضی و اخذ تضمین‌های لازم از آنان مرخص شدند که در روزهای آینده و پس از برخورد با سایر مرتبطین این تشکل‌ها، اطلاعات بیشتری به صورت رسمی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت."

توقف پذیرش دختران در ۷ رشته گرایش ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان







 بر اساس دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۲، پذیرش دانشجویان دختر در هفت رشته گرایش دانشگاه صنعتی اصفهان متوقف شده است.
بنا به گزارش ایسنا، دانشگاه صنعتی اصفهان امسال در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی در سه گرایش آبیاری، علوم دامی و ماشین آلات، رشته مهندسی منابع طبیعی در سه گرایش آبخیزداری، مرتع داری و بیابان زدایی و رشته منابع آب گرایش سازه‌های آبی تنها اقدام به پذیرش مرد در دوره‌های روزانه و نوبت دوم کرده است.
جمعی از دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان در نامه‌ای با انتقاد ازاین امر، اعلام داشتند: “این تصمیم بدون در نظر گرفتن میزان دانشجویان دختر محصل در مقطع کارشناسی این رشته اخذ شده است. ضمن آنکه با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های وزارت علوم مبنی بر بومی گزینی دانشجویان بوده است،‌ حذف دختران از ادامه تحصیل در این رشته‌ها یا انتخاب دانشگاه‌های شهرهای دیگر با توجه به شرایط خاص دختران و محدودیت‌های جامعه برای این دانشجویان بی انصافی است. درخواست برای رفع محدودیت پذیرش دختران در رشته های مذکور، به اطلاع هیات رییسه دانشگاه رسیده است؛ اما آنها مشکلات بازار کار و مرتبط نبودن رشته با دختران را مطرح می‌کنند. توضیح اینکه این رشته‌ها به هیچ وجه مختص پسران نیست؛ بلکه دختران آینده بسیار خوبی از نظر علمی پژوهشی در این زمینه‌ها داشته و همچنین از شرایط مناسب کار در شرکت‌های فنی و مهندسی و دانشگاه‌ها برخوردار هستند. همچنین دانشگاه‌های کشور در آینده به اساتید خانم این رشته بیش از گذشته نیاز پیدا خواهند کرد.”

اعدام یک زندانی زن پس از اجرای حکم شلاق







طبق اخبار تایید شده، دست‌کم یک زن پس از اجرای حکم شلاق در محوطه زندان قرچک ورامین بدار آویخته شد.
بنا به گزارش تارنمای فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، بامداد روز چهارشنبه ۱ خرداد ماه  یک زندانی زن بنام گیتی مرامی ۳۴ ساله متاهل و دارای یک دختر در محوطه زندان قرچک ورامین به دار آویخته شد.
قبل از اجرای حکم اعدام حکم  ۱۰۰ ضربه شلاق (حد) در مورد این زندانی به مورد اجرا در آمد.
گفتنی است، خانواده این زندانی هنگامی که پیکر فرزندشان را از پزشکی قانونی تحویل گرفتند پیکر او در اثر ضربات شلاق غرق به خون بود.
این منبع می‌افزاید، همسر فرد اعدام شده نیز به نام عیسی امان پور ۱۳ سال است که در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برد.
باوجود گذشت ۲ روز هنوز رسانه های رسمی ایران خبر این اعدام را منتشر نکرده است.

بازداشت فعالان سیاسی در لاهیجان برای جلوگیری از فعالیت در انتخابات







نیروهای امنیتی تعدادی از فعالان سیاسی در شهر لاهیجان را بازداشت کردند.
بنا به گزارش تارنمای میزان خبر، با نزدیک شدن موعد تبلیغات انتخاباتی، نیروهای امنیتی با احضار، تلفن و بازرسی منازل فعالان سیاسی در شهر لاهیجان به ایجاد جو رعب و وحشت در شهر پرداختند و چند تن از فعالان سیاسی را که قصد داشتند ستاد تبلیغاتی برای هاشمی رفسنجانی تاسیس کنند، بازداشت کردند.
حمید حدیثی، ابراهیم خوش سیرت، موریس باقری، فعالان ملی مذهبی و مهندس جعفری، رییس ستاد مشارکت از بازداشت شدگان هستند.
تا کنون و بعد از گذشت شش روز از این بازداشتها، همگی یک بار تماس تلفنی کوتاهی با منزل خود داشته اند.
همگی این فعالان سیاسی پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در شهر رشت منتقل شدند و همچنین یکشنبه گذشته در دادسرای لاهیجان تفهیم اتهام شده و دوباره به زندان رشت بازگردانده شدند.