۱۳۹۲ خرداد ۷, سه‌شنبه

احمد ریاضی از زندان تبریز آزاد شد








 احمد ریاضی مبارکی فعال سیاسی آذربایجانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال سیاسی روز ۶ خرداد ماه با استفاده از عفو مشروط و پس از سپری کردن بیش از پنج ماه از محکومیت خود آزاد گردید.
وی در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۳۹۰ در جلسه ای که برای نجات دریاچه ارومیه در محله قوم تپه تبریز تشکیل شده بود به همراه ۲۸ تن دیگر دستگیر و پس از ۳ ماه بازداشت در اداره اطلاعات و زندان تبریز، موقتا با تودیع وثیقه آزاد شده بود.
مهندس احمد ریاضی که در شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، روز ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۱  بازداشت و برای گذراندن ۹ ماه حبس باقی‌مانده از دوران محکومیت یک ساله خود روانه زندان مرکزی تبریز شده بود.

بازداشت مهدی نوری، از فعالین سیاسی در تبریز








مهدی نوری از فعالین سیاسی ساکن تبریز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهر منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حالی که نزدیک به یک هفته از بازداشت مهدی نوری گذشته است و هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نبود، روز شنبه، چهارم خردادماه وی طی تماسی تلفنی با خانواده‌اش، از دستگیری و حضور خود در اداره‌ی اطلاعات تبریز خبر داد.
طی روزهای گذشته مامورین امنیتی در چندین نوبت با مراجعه به منزل پدری آقای نوری قصد دستگیری این فعال سیاسی را داشتند که به علت عدم حضور در منزل، موفق به بازداشت وی نشده بودند.
گفتنی ست که مامورین امنیتی در مراجعات خود منزل پدری نامبرده را تفتیش و برخی وسایل شخصی وی را ضبط تموده و با خود برده بودند.

پیش‌تر نیز مهدی نوری به همراه ۲۸ نفر دیگر در جلسه‌ی هم اندیشی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه‌ی اورمیه در ۲ شهریور ماه ۹۰ بازداشت و از سوی شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به ۲۴ ماه حبس محکوم گردید. این حکم پس از تایید در دادگاه تجدید نظر استان با اعتراض ایشان در شعبه‌ی ۳۲ دیوان عالی کشور نقض و برای بررسی مجدد به شعبه‌ی ۴ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی ارجاع داده شده بود. در نهایت طبق رای صادره از شعبه‌ی ۴ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی محمود فضلی و مهدی نوری تبرئه شده بودند.

هم‌چنین روز یکشنبه ۵ خرداد ماه خانواده‌ی این فعال سیاسی با مراجعه به دفتر بازپرس هاشم‌زاده، حکم برائت مهدی نوری را به وی ارائه نموده و علت دستگیری وی را جویا شده‌اند که جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردند.

احمد زیدآبادی به زندان رجایی شهر کرج بازگشت








 احمد زیدآبادی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر پس از تمدید نشدن مرخصی به زندان بازگشت.
به گزارش کلمه، احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) که دوران ۶ ساله ی محکومیت خود را در زندان رجایی شهر کرج می گذارند و از بهمن ماه سال گذشته در مرخصی به سر می‌برد، در پی عدم تمدید مرخصی به همراهان خود در این زندان پیوست.

احمد زید آبادی، دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در خرداد ۸۸، تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم از سوی ماموران امنیتی بازداشت و ۱۴۱ روز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به سر برد. وی در آذر ماه ۸۹ از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و تبعید در گناباد و ممنوعیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد و اکنون دوران محکومیت خود را در زندان رجایی‌شهر می‌گذراند.
زیدآبادی چندی پیش در پی بروز برخی ناراحتی‌های گوارشی به بیمارستان امام خمینی منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته بود که در حین انجام مراحل درمانی این زندانی سیاسی با تقاضای مرخصی وی موافقت شد.

حق مسکن ده هزار تومانی تحقیر کارگران است‎







 رئیس اتحادیه‌ی کارگران قراردادی و پیمانی ایران با اشاره به برگزاری جلسه‌ی ویژه‌ی شورای عالی کار به منظور افزایش حق مسکن و حق خوار و بار در روز سه شنبه هفتم خرداد ماه، بر لزوم افزایش آبرومند حق مسکن به گونه‌ای که حداقل "۵۰ درصد" از هزینه‌ی مسکن کارگران را پوشش دهد تاکید کرد.
فتح الله بیات، رئیس اتحادیه‌ی کارگران قراردادی و پیمانی کشور در اینباره به ایلنا گفت: "افزایش حق مسکن کارگران تا ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان نیز منطقی است. البته ما توقع نداریم حق مسکن تا این میزان افزایش پیدا کند اما بعد از مدت‌ها پیگیری از سوی جامعه‌ی کارگری، انتظار می‌رود رقم اعلام شده به گونه‌ای باشد که باعث بی آبرویی شورای عالی کار نشود."
وی در ادامه با تحقیر آمیز خواندن حق مسکن ۱۰ هزار تومانی که هم اکنون در فیش حقوقی کارگران درج می‌شود به عدم افزایش ۸ ساله‌ی حق مسکن کارگران اشاره کرد.
جلسه‌ی هفت خرداد شورای عالی کار در حالی تشکیل می شود که اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته‌ی کارگر، وعده‌ی برگزاری این جلسه را تا پایان اردی‌بهشت ماه داده بود.
ظاهرا تشکیل جلسه‌ی ویژه‌ی شورای عالی کار، واکنشی به اعتراضات هماهنگ و گسترده‌ی کارگران و تشکل‌های مستقل و رسمی است که از آن با نام "نهضت شکایت از مزد ناعادلانه" یاد می شود.
گقتنی است پس از اعلام مزد سال ۹۲ از سوی شورای عالی کار، بیش از ۶ تشکل کارگری ضمن دعوت کارگران به شکایت از مزد در دیوان عدالت اداری، از اقدام خود در این راستا خبر دادند.

اشکان ذهابیان، فعال دانشجویی بازداشت شد







 اشکان ذهابیان، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، صبح امروز در منزل شخصی خود بازداشت شد.
به گزارش دانشجونیوز، اشکان ذهابیان فعال دانشجوئی شمال کشور و عضو دفتر تحکیم وحدت در تجمع دانشجویان دانشگاه مازندران در اعتراض به تقلب در انتخابات در ۲۶ خرداد ۸۸ توسط نیروهای انصار بابلسر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و با دخالت مامورین اداره‌ی اطلاعات استان مازندران دستگیر و به زندان اداره‌ی اطلاعات شهید کچوئی ساری منتقل شد.
وی به مدت یک ماه در سلول انفرادی زندان اداره‌ی اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل بازداشت بود.

این فعال دانشجوئی محروم از حق تحصیل در تاریخ ۱۱ آبان ۸۸ برای بار دوم به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به واسطه تشکیل اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی شمال کشور دستگیر و روانه‌ی زندان شد و پس از چندی، با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد.

این عضو سابق شورای مرکزی فراکسیون مدرن انجمن‌های اسلامی دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد پیش از این به دلیل فعالیت‌های سیاسی از دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شده بود.

هم‌چنین وی توسط دادگاه انقلاب شهرستان بابل به صورت غیابی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

بهنام ابراهیم‌زاده به زندان فراخوانده شد







بهنام ابراهیم‌زاده که بدلیل ابتلای فرزندش به سرطان در مرخصی بسر میبرد به زندان اوین فراخوانده شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین که پس از مبتلا شدن فرزند خود به سرطان خون و برای پیگیری روند درمان وی در مرخصی بسر میبرد، طبق احضار مسئولین باید خود را به زندان اوین معرفی می‌کرد.
این در حالی است که پزشکی قانونی و مسئولین بیمارستان محک (بیمارستانی که "نیما" پسر این زندانی سیاسی در آن بستری می‌باشد) تشخیص داده اند حضور وی برای بهبود فرزندش کاملا ضروری می‌باشد.
بهنام ابراهیم‌زاده در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: "روز گذشته از پزشکی قانونی پس از مطالعه پرونده (نیما) برای معاینه وی آمدند و تایید کردند که من باید بیرون از زندان بمانم. همچنین مسئولین بیمارستان محک نیز تشخیصشان بر این است که حضور من در کنار نیما لازم است. ولی در نهایت این دادستان است که با توجه به تشخیص پزشکی قانونی و پزشکان بیمارستان محک باید دستور دهد مرخصی من تمدید شود و یا به زندان بازگردم. نیما از وقتی فهمیده که من باید به زندان بازگردم دچار استرس شده است. نیما در این شرایط به من احتیاج دارد و من باید در کنار او باشم. این در حالی است که من هنوز نتوانسته ام به مشکلات پزشکی خود (آرتروز گردن و گوش سمت چپ) بدلیل هزینه های سرسام آور و کمبود وقت رسیدگی کنم."
بهنام (اسعد) ابراهیم‌زاده فعال کارگری و عضو "کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری" و فعال حقوق کودک و عضو "جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان" در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
گفتنی است که فرزند این فعال کارگری مبتلا به بیماری سرطان خون گشته و در بیمارستان محک بستری است. به همین دلیل هم از تاریخ ۲ بهمن ماه سال گذشته این زندانی سیاسی با تویع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به مرخصی اعزام شد.

نقض حکم اعدام عبدالرضا قنبری در دیوان عالی کشور







 دیوان عالی کشور حکم اعدام عبدالرضا قنبری معلم در بند را نقض کرده و وی در انتظار صدور حکم جدید بسر میبرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهمن ماه سال گذشته حکم اعدام عبدالرضا قنبری معلم محکوم به اعدام در زندان اوین توسط دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی به شعبه هم عرض (شعبه ۱ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ناصر سراج) ارجاع شده است.
این زندانی سیاسی که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر می‌برد، هم‌اکنون در انتظار صدور حکم جدید شعبه هم عرض بسر می‌برد.
یکی از بستگان این معلم زندانی به گزارشگر هرانا گفت: "طی هفته گذشته دادگاه وی در شعبه هم عرض تشکیل شد و پرونده وی مورد بررسی قرار گرفت، اما هنوز حکمی جدیدی به وکیل یا خود عبدالرضا ابلاغ نشده است."
عبدالرضا قنبری آموزگار ادبیات فارسی یکی از مدارس پاکدشت، استاد دانشگاه و از بازداشت شدگان وقایع ۶ دی (عاشورای ۸۸) است که به اتهام محاربه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد.