۱۳۹۲ خرداد ۱۵, چهارشنبه

شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به مثابه حمایت از نقض حقوق بشر در ایران








انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم در ایران در ۲۴ خرداد مصادف با تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ در ایران برگزار خواهد شد. مثل همیشه رقابت در این انتخابات هم بین طیف های سیاسی وابسته به حکومت ایران خواهد بود. دو تن از اصلاح طلبان حکومتی و ۶ تن از نامزدهای اصول گرا توسط شورای نگهبان برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده اند.
مهندسی انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان با همفکری و نظر سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در مورد احراز صلاحیت نامزدها جنبه عملی به خود گرفت. بنا به گزارش خبر گزاری های وابسته به دولت ایران حدود ۶۸۶ نفر برای انتخاب شدن به پست ریاست جمهوری نامزد شده بودند که حدود ۸۳/۹۸ % از آنان رد صلاحیت شده و تنها صلاحیت ۱۶۶/۱ % از آنان تایید شد. حتی اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و اسفندیار رحیم مشایی یار نزدیک محمود احمدی نژاد جز نامزدهای ردصلاحیت شده بودند.
بنا به گزارش سایت العربیه فارسی به نقل از سایت جرس دخالت حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران مبنی بر این که نتایج نظرسنجی بسیج نشان داده است هاشمی رفسنجانی با حداکثر آرا برنده انتخابات خواهد شد و همچنین گوشزد کردن نگرانی ها و نکته نظر های علی خامنه ای در این باره به اعضای شورای نگهبان توسط این افراد، باعث شد که نظر اعضای شورای نگهبان نسبت به صلاحیت هاشمی رفسنجانی تغییر کند و این شورا رای به رد صلاحیت یار سابق علی خامنه ای دهد.
رد صلاحیت گسترده نامزد های انتخاباتی نشان داد که حکومت ایران با عدم مسئولیت پذیری در مقابل قوانین و میثاق های حقوق بشری بین المللی حق انتخاب شدن را از مردم ایران بطور کلی سلب کرد و این ۸ نامزد تایید شده، نماینده واقعی مردم نبوده بلکه نماینده واقعی حاکمیت می باشند که توسط بیت رهبری و ارگان های نظامی و امنیتی حکومت بر مردم ایران تحمیل شده اند. نامزدهای زن، نامزد های متعلق به قومیت ها اعم از ترک، عرب، کرد، لر و بلوچ و اقلیت های مذهبی از حق انتخاب شدن برای مقام ریاست جمهوری بطور کلی منع شدند.
با توجه به عملکرد تبعیض آمیز شورای نگهبان در انتخاب نامزد های انتخاباتی و دخالت گسترده نیروهای نظامی، شبه نظامی و امنیتی حکومت ایران برای حصول نتیجه مورد نظر رهبر حکومت ایران از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم می توان گفت انتخابات با مشارکت بالا باعث تثبیت پایه های قدرت حاکمیت شده و بقای آن را برای یک دوره دیگر تضمین خواهد کرد. همچنین شرکت مردم در انتخابات می تواند به مثابه حمایت از تداوم توتالیتریسم باشد که در طول بیش از ۳۴ سال حکومت هر تفکر انتقادی را سرکوب کرده و به نقض گسترده حقوق بشر با اعدام، شکنجه، بازداشت، حبس و ... شهروندان دامن زده است. با توجه به این انتخابات در ایران فرمایشی بوده بلکه به عنوان سرپوشی برای نقض حقوق بشر توسط ارگان ها و مسئولان حکومت جمهوری اسلامی بکار برده می شود.
عدم شرکت در رای گیری و نرفتن پای صندوق های رای حق قانونی و طبیعی هر فرد ایرانی است. با توجه به شرایط حاکم که حکومت جمهوری اسلامی هر گونه مشارکت سیاسی را که از اصول بنیادین حقوق بشری می باشد، از گروه ها و طیف های مختلف سیاسی مخالف حکومت سلب کرده است و اکثر فعالین سیاسی و قومی که در آستانه انتخابات بازداشت شده و در زندان های حکومت تحت بدترین شرایط نگهداری می شوند، تحریم انتخابات و دعوت مردم به عدم شرکت در انتخابات و نرفتن به پای صندوق های رای که اکثر آنان از بی عدالتی ها و تبعیض های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوجود آمده توسط حاکمیت ایران رنج می برند و از وضعیت حاکم بر جامعه ایران ناراضی هستند می تواند مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی را هم در داخل و هم در سطح جامعه بین المللی با بحران شدیدی مواجه سازد. در چنین شرایطی اجماع گروه های سیاسی و قومی مخالف حکومت ایران بر روی تحریم انتخابات می تواند اکثر مردم ناراضی را حول محور اهداف و خواسته های این جنبش های اجتماعی بر علیه حکومت بسیج کند. تداوم چنین نافرمانی های مدنی توسط مردم در طول زمان و با سازماندهی عقلانی آنان توسط جنبش های اجتماعی در داخل ایران، می تواند به تحقق حقوق بشر و خواسته های اکثریت مردم ایران که خواهان تغییر حکومت استبدادی کنونی به یک حکومت دموکراتیک متکی بر انتخابات سالم و مشارکت سیاسی همگانی عاری از تبعیض می باشند، کمک کند.
نویسنده: ائلچین حاتمی

سی‌صد زندانی در زندان بندرعباس در انتظار اجرای حکم اعدام بسر میبرند







زندان مرکزی بندر عباس در حال حاضر بیش از ۳۸۰۰ نفر زندانی دارد که ۵۰۰ نفر از ایشان در زیر حکم اعدام بسر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۵۰۰ نفر محکوم به مرگ در زندان بندرعباس ۲۱۰ نفر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده اند و مابقی به اتهام حمل و نگهداری و یا خرید و فروش مواد مخدر حکم اعدام دریافت کرده اند.
زندان بندرعباس مجموعا حدود ۳۸۰۰ نفر زندانی دارد که از این تعداد اتهام حدود ۲۰۰۰ نفر ایشان مسائل مربوط به مواد مخدر ذکر شده است.
گفتنی است، محکومیت حدود ۳۰۰ تن از محکومین به اعدام در زندان بندرعباس به تایید دیوان عالی کشور رسیده است و خطر اجرای حکم ایشان را تهدید می‌کند.
وضعیت تراکم زندانیان در این بند بسیار زیاد است و اکثر زندانیان از داشتن تخت خواب محروم بوده و حتی در راهروهای بند های زندان نیز مجبور به خوابیدن هستند.
هوای زندان بندرعباس بشدت گرم است و اکثر کولرهای زندان خراب بوده و در اکثر مواقع روز آب نیز برای استحمام وجود ندارد.
لازم به ذکر است، از آنرو که آمارهای فوق از سوی زندانیان این زندان به خبرگزاری هرانا ارائه شده همگی تقریبی می‌باشند.

تعدادی از شرکت‌کنندگان خاکسپاری آیت‌الله طاهری بازداشت شدند








 بر اساس برخی گزارش‌ها، تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آیت‌الله جلال‌الدین طاهری که دیروز در اصفهان برگزار شد، بازداشت شدند.
بنا به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، نعیم صلواتی، فرزند فضل‌الله صلواتی از فعالان سیاسی اصفهان از جمله بازداشت‌شده‌های دیروز است.
در مراسم خاکسپاری آیت‌الله طاهری، که از منتقدان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد، تبدیل به تظاهرات ضدحکومتی شد.
در این مراسم، شرکت‌کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار پایان حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایران شدند.
همچنین برخی ویدئوهای منتشر شده از این مراسم، حاکی است که شعار "مرگ بر دیکتاتور" نیز در این مراسم داده می‌شد.
در میان راهپیمایان، برخی از چهره‌های سیاسی و مذهبی نظیر حسن روحانی، عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی، عباسعلی روحانی، رضا خاتمی، علی اشراقی، مرتضی اشراقی، احمد خرم، حجتی و احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری نیز حضور داشتند.
چهار سال پیش نیز پس از برگزاری مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری، یکی دیگر از روحانیون منتقد آیت‌الله خامنه‌ای، در قم، تعدادی از شرکت‌کنندگان بازداشت شدند.

بازداشت سه تن از نوکیشان مسیحی در اصفهان








 طی هفته گذشته، سه تن از نوکیشان مسیحی در اصفهان بازداشت شده اند.
بنا به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمدرضا فرید، سعید صافی و حمیدرضا قدیری، از اعضای کلیسای خانگی استان اصفهان، روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه ۹۲، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شدند.
این گزارش می افزاید: بعد از ظهر روز چهارشنبه، هنگامی که تعدادی از نوکیشان مسیحی جهت مراسم نیایش در منزل آقای قدیری گردهم آمده بودند، ماموران لباس شخصی مجهز به سلاح و بیسیم، با ورود ناگهانی و خشونت آمیز به آن محل، اقدام به تفتیش محل، ضبط کتب و سی دی های موجود و همچنین برخورد اهانت آمیز با آنان نمودند.
ماموران پس از سوال و جواب از حاضران در محل، اقدام به بازداشت و انتقال محمدرضا فرید، حمیدرضا قدیری و سعید صافی کرده و ضمن ضبط کارتهای شناسایی دیگر حضار در محل، به آنها هشدار داده اند که از اطلاع رسانی پیرامون این دستگیری خودداری کنند.
هنوز از محل بازداشت و وضعیت این نوکیشان مسیحی خبری منتشر نشده و پیگیری خانواده ها و دوستان این بازداشت شدگان، بی نتیجه مانده است.
گفتنی است، محمدرضا فرید و سعید صافی (از نوکیشان مسیحی افغانستان)، گردانندگان وبلاگ «نجات ما» بودند، که چندی پیش توسط نهاد قضایی «کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه»، مسدود شده بود.
آزار و فشار بر نوکیشان مسیحی طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته، و تعدادی از اعضای کلیساهای خانگی، تحت مخاطره، بازداشت، ربایش و شکنجه قرار گرفته اند.
هفته پیشتر روز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت نیز، رسانه های خبری از بازداشت، کشیش روبرت آسریان، از رهبران کلیسای جماعت ربانی در تهران و تعطیلی این کلیسا به دلیل حضور فارسی زبانان خبر داده بودند.
هم اکنون وضعیت جسمانی کشیش زندانی بهنام ایرانی، در زندان گوهردشت وخیم گزارش شده و مقامات زندان از درمان وی خودداری می کنند.
در زندان اوین در تهران نیز، کشیش سعید عابدینی که ماه گذشته به دنبال وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده بود، بدون کمترین رسیدگی درمانی به بند ۳۵۰ اوین برگردانده شد. او سال گذشته خاطر تشکیل کلیسای خانگی دستگیر و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.
در شیراز نیز، مسیحیان زندانی در زندان عادل آباد از بیماریها و شرایط نامساعد زندان رنج می‌برند. وحید حکانی یکی از زندانیان مسیحی به خاطر خونریزی دستگاه گوارشی به عمل جراحی فوری نیاز دارد، اما ماموران زندان از رسیدگی درمانی به وی خودداری می کنند. وحید حکانی و سه مسیحی دیگر، به اتهام شرکت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمانهای مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی روانه زندان شده‌اند.
کشیش محمدرضا مدبر سردبیر شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان (محبت‌نیوز) چندی پیش به خبرگزاری آلمان گفته بود: "در مورد تاخیر در اعلام بازداشت برای نوکیشان مسیحی، دلایل زیادی وجود دارد. همان روز دستگیری به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای خانواده یا خود این افراد به‌وجود بیاید نمی‌توان خبر را منتشر کرد."
به گفته کشیش محمدرضا مدبر، همچنین آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی که در شهرهای مختلف ایران بازداشت هستند وجود ندارد و "برخی نوکیشان مسیحی نیز به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند و هنگام دستگیری خبری از وضعیت این افراد منتشر نمی‌شود ولی می‌توان گفت که تعداد دقیق دستگیرشدگان ۲ یا ۳ برابر آن‌ چیزی است که اخبار آن منتشر می‌شود."

محکومیت صالح مرادی به یکسال حبس تعزیری و یکسال تبعید







 صالح مرادی از فعالین حقوق دراویش که روز گذشته موقتاْ آزاد شده است در دادگاه عمومی کوار به یکسال حبس تعزیزی و یکسال تبعید محکوم شد.
بنا به گزارش تارنمای مجذوبان نور، صالح الدین مرادی سروستانی در دادگاه عمومی کوار با عناوین اتهامی تشویش اذهان و اخلال در نظم عمومی به یکسال حبس تعزیری و یکسال تبعید محکوم شد.
آقای مرادی بیش از این ۲۰ ماه را در زندان عادل آباد شیراز در حبس بسر برده بود و با توجه به اینکه مدت حبس ایشان بیش از حکم صادر شده بوده است، وی روز یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ با دستور دادگاه انقلاب شیراز و موافقت دادگاه عمومی شهرستان کوار با وجه التزام بصورت موقت آزاد شد.
گفتنی است برای این درویش گنابادی در دادگاه انقلاب شیراز نیز پرونده‌ی دیگر با عناوین اتهامی تبلیغ علیه نظام،‬ اقدام علیه امنیت و عضویت در گروه مجذوبان نور مفتوح است که دادگاه پیش از این با توجه به فزونی مدت حبس صالح مرادی از حداقل اتهامات، دادگاه انقلاب قرار آزادی با وجه التزام را برای این درویش صادر کرده بود ولی وی در انتظار حکم دادگاه عمومی شهرستان کوار همچنان در حبس باقی مانده بود.
صالح مرادی در حالی در انتظار رای دادگاه انقلاب شیراز است که خواهان تجدید نظر به حکم صادره دادگاه عمومی کوار نیز می‌باشد.
این درویش روز یکشنبه با استقبال گسترده دراویش گنابادی، آزاد و تا منزل بدرقه شد. وی پیش از این مدت، ۹۰ روز را به همراه آقای کسری نوری، از دیگر دارویش گنابادی در اعتراض به انتقال وکلای دراویش به سلول‌های انفرادی و بند امنیتی ۲۰۹ دست به اعتصاب غذا زدند، به طوری که مدتی را نیز در اعتصاب خشک بسر بردند که در نهایت با رسیدن به خواسته خود آن را پایان دادند.
یادآور می‌شود کسری نوری یکی دیگر از فعالان حقوق دراویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز به ۴ سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده و پرونده وی در حالح اضر با اعتراض وکیل پرونده‌ی این زندانی عقیدتی در مرحله تجدیدنظر خواهی قرار دارد.

امتناع وحید اصغری از حضور در دادگاه








وحید اصغری وبلاگ نویس زندانی در زندان اوین از حضور در جلسه دادگاه خوداری کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این وبلاگ نویس زندانی که پیشتر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بود، بتازگی حکمش از سوی دیوان عالی کشور نقض گرفته شده و به شعبه ۲۸ تجدید نظر استان واقع در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه ارسال شده است.
وحید اصغری وبلاگ نویس و دانشجوی انفورماتیک دانشگاه بنگلور هند قرار بود روز یک‌شنبه ۱۲ خرداد ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حاضر شود که از حضور در جلسه امتناع کرد.
وی طی نامه ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته، در مورد دلایل عدم حضور در دادگاه می‌گوید: "اینجانب به دلایلی چون، اجبار درپوشیدن لباس زندان هنگام اعزام، عدم ملاقات با وکیل حتی برای یکبار تا به امروز، عدم اطلاع از اتهامات قدیم و جدید وعدم ابلاغ  حکم دادگاه بدوی، دیوان عالی کشور و ... و همچنین عدم دسترسی به پرونده ونبود امکانات قانونی دفاع و ده ها دلیل مهم دیگر، از حضور دردادگاه امتناع می کنم و حق خود می دانم که به بندهای انفرادی و ... منتقل نشوم و از آزار مصون بمانم. همچنین نسبت به ۵ سال بازداشت (طولانی) موقت خود، اعتراض دارم. ضمنا به خاطر عدم توجه قاضی و بازپرس به اسناد ارائه شده از سوی بنده و توجه ایشان به اعترافات جعلی و اخذ شده تحت شکنجه و فشار ۲ ساله، اعتماد از بنده صلب گردیده است ."
یکی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: "وحید اصغری هم اکنون تحت فشار شدید برای رفتن به دادگاه قرار گرفته است."

چند تن از همراهان عارف بصورت موقت در بازار تهران بازداشت شدند







 در پی حضور محمدرضا عارف در بازار تهران، سه نفر از همراهان این کاندیدای ریاست جمهوری به دلیل شعار در حمایت از خاتمی و عارف بازداشت شدند.
بنا به گزارش روزنامه بهار، روز گذشته و در پی حضور محمدرضا عارف در جمع مردم و بازاریان در بازار تهران٬ حامیانش با شعار "سلام بر عارف، درود بر خاتمی"، از وی اعلام حمایت کردند. در جریان این شعارها سه نفر از جمله یکی از بازاریان تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
بازداشت حامیان عارف در حالی انجام شد که به نظر می‌رسد براساس برخورد سلیقه‌ای یکی از نهادهای امنیتی انجام شده باشد و بی‌تردید این‌گونه برخوردها با شعار امسال همسویی ندارد که شور انتخاباتی برای خلق حماسه سیاسی است.
گفتنی است، در آخرین ساعات روز گذشته حامیان بازداشت‌شده محمد‌رضا عارف آزاد شدند.
لازم به ذکر است که چند روز پیش نیز تنی چند از فعالین و اعضای ستاد روحانی نیز در پایان همایش انتخاباتی این کاندیدا در جماران بازداشت شدند که هنوز در بازداشت به سر می برند و خبری مبنی بر آزادی آنها در دست نیست.
لازم به ذکر است، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرده فرد بازداشت شده سارق بوده و ربطی به موضوع سخنرانی کاندیدا نداشته است.