۱۳۹۲ خرداد ۱۸, شنبه

شعری از معلم دربند، رسول بداقی/ ویدئو







 رسول بداقی، معلم محبوس در زندان اوین، شعری سروده است. متن این شعر به همراه ویدئویی که شاملِ صدایِ این زندانی ست و در اختیار ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر قرار گرفته است را در زیر مشاهده می‌کنید:

برخیز!
هموطن برخیز!
به یاد نداهایِ مانده در انتهایِ کوچه
به امیدِ بازگشتِ پدران و مادران و خواهران و برادرانِ زندانی
به یادِ آنان که در سیاهچال‌هایِ رژیم با دستبندهای آهنین به سقفِ زندان‌ها آویزانند
آنجا که تو ندیده‌ای و نشنیده‌ای
هموطن برخیز!
به یادِ ناله‌های جوانانِ هم‌وطنت در زیرِ شکنجه‌های مامورانِ بی عاطفه؛
آنگاه که پوستِ تن به شلاق می‌چسبد
سوگند به آهِ بی‌گناهانِ محکوم در میانِ دیوارهایِ تنگ و بلندِ زندان‌های فریب کاران
سوگند به نگاه‌های حسرت آمیزِ بی‌نوایانِ وطنت برخیز
سوگند به رنگِ زردِ کودکانِ بی‌سرپرست
به چشم‌هایِ اشک آلودِ مادران سوگند، برخیز
به بغض‌های فروخورده‌ی پدران
به نگاه‌هایِ دردمندِ نیازمندانِ وطنت برخیز
سوگند به دل‌های اندوه بار و دست‌هایِ تاول زده‌ی کارگران در پشتِ کوهستانِ رنج‌های بی حاصل
به دست‌هایِ کوتاه و چهره‌های شرمگینِ نیازمندانِ از یاد رفته در حسرتِ یک زندگیِ بی دغدغه
به ناله‌های فراموش شده در میان هیاهویِ قدرت و ثروت و آقاییِ سیاستمدارانِ رند و زبان‌باز و ناپرهیزکار
و چشمان هیزِ سردمدارانِ خودکامه برخیز
این فریب به اعتماد است
این نیرنگ به برادران است
این دروغ به راستگویان است
این زنجیر به دست و پایِ بی گناهان است
این جنایت بر درستکاران است
این دزد خانگی است
این تشنگی کنارِ چشمه‌ای گوارا است
این گرسنگی کنارِ سفره‌ی نان است
برخیز که این ریا بر پرهیزکاران است
هموطن چشم به راهِ بیگانه نباش
برخیز که اینار فرهنگ و تمدن و شرف و انسانیت و هویت و غیرتِ تاریخی‌ات زیرِ چکمه‌های نرمِ دروغ و ریا و نیرنگ و خودنمایی و خودکامگی و دزدی و غارت لگدمال است
مبادا ملتی که جامه‌ی ستم کشی بر پیکرِ اندیشه‌ی خویش بپوشاند و زیرِ بارِ ستمگران شانه خم کند
هم‌وطن برخیز که سیلابِ فقر و تنگدستی و ترس و تابوی برخاسته از مترسک‌هایِ منطق و قدرت و سیاست و دین از دیوارِ خانه‌ات، از پنجره‌ی همسایه‌ات به سویِ بسترِ آرامِ فرهنگ و تمدن و هویت و ارزش‌های انسانی‌ات یورش آورده است
و می‌رود تا هستی‌ات، اندیشه‌ات، باورت، آروزهایت و هیثیتِ نیاکانت را هم‌چون زندگی‌ات با افسانه‌های فراموش شده در لابه‌لای سنگواره‌هایِ گمشده‌ی تاریخ پیوند زند
هم‌وطن برخیز که اهریمنان بر دلِ پاکِ کودکانت نقشِ ناپاکی زدند
هم‌وطن برخیز که اینجا سرزمینِ بی عاران نیست
دیارِ ستم‌کاران نیست
اینجا نه سرزمینِ بیداد است
هم‌وطن برخیز که هنگامِ فریاد است

آرش صادقی در ششمین روز اعتصاب غذا بسر میبرد








 آرش صادقی زندانی سیاسی محبوس بند ۲۰۹ زندان اوین بدلیل ضرب و شتم از سوی مامورین زندان از ۶ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی فعال دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه علامه که از ۲۵ دی ماه سال ۹۰ تا کنون در بند امنیتی ۲۰۹ اوین بسر میبرد روز ۱۱ خرداد ماه جاری توسط مامورین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از همان روز دست به اعتصاب غذا زده است.
این فعال دانشجویی و عضو ستاد میرحسین موسوی در سال ۱۳۸۸ اولین بار در ١٨ تیر ١٣٨٨ بازداشت شد، وی پس از ۵۳ روز بازداشت در بند ۲ الف سپاه با قرار کفالت آزاد شد و مدتی بعد در ۶ دی ماه ١٣٨٨ همزمان با حوادث عاشورا در تهران دستگیر و در فروردین ماه ١٣٨٩ با قید وثیقه از زندان آزاد شد.
آزادی وی دوام زیادی نیاورد و  در ۲۵ دی ماه سال ۹۰ مجددا بازداشت می‌شود و تا امروز که نزدیک ۱۷ ماه از آن تاریخ می‌گذرد در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگهداری می‌شود.
گفتنی است، در بازداشت اول وی در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۸ هنگام یورش مامورین امنیتی مادر آرش صادقی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهد.

بازداشت یک شهروند گیلانی به اتهام توهین به "مقدسات" اسلامی در فضای مجازی








رئیس پلیس فتای گیلان با بیان اینکه انتشار مطالب موهن علیه مقدسات اسلامی و ائمه معصومین در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود، عنوان کرد: قانونگذار برای مرتکبان اینگونه جرایم مجازات سنگینی در نظر گرفته است.
رئیس پلیس فتای گیلان گفت: عامل توهین به مقدسات اسلامی و ائمه اطهار در فیس‌بوک، در شهر رشت شناسایی و دستگیر شد.
بنا به گزارش تارنمای محبت نیوز، به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، ایرج محمدخانی در نشست انتظامی استان گیلان با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا در رصد فضای مجازی صفحاتی را در فیس بوک شناسایی کردند،
مدعی شد: "گرداننده این صفحه اقدام به انتشار مطالب موهن علیه مقدسات اسلامی و ائمه اطهار در فضای مجازی می‌کرد."
وی افزود: با شناسایی این صفحات، تلاش برای احراز هویت واقعی عامل اصلی صفحات موهن ایجاد شده فیس‌بوکی به صورت ویژه در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی گیلان اذعان داشت: "کارشناسان پلیس فتا با بهره گرفتن از توان فنی و مهندسی، عامل اصلی چندین صفحه انتشار مطالب موهن علیه مقدسات اسلامی و ائمه اطهار را در فیس‌بوک شناسایی کرده و این متهم را با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه در شهرستان رشت دستگیر کردند."
به گفته وی، متهم با مشاهده قرائن و شواهد موجود و همچنین اموال کشف شده در بازرسی از منزل وی، به بزه انتسابی خود اعتراف کرد.
محمدخانی با بیان اینکه انتشار مطالب موهن علیه مقدسات اسلامی و ائمه معصومین در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود، عنوان کرد: "قانونگذار برای مرتکبان اینگونه جرایم مجازات سنگینی در نظر گرفته است."
وی در پایان یادآور شد: "متهم مذکور با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی و با صدور قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون ریالی روانه زندان شد."

از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله طاهری در قم جلوگیری شد


 مقامات امنیتی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله طاهری، امام جمعه پیشین شهر اصفهان در شهر قم، جلوگیری کردند.





بنا به گزارش تارنمای کلمه، آقای موسوی اردبیلی، در پی آن بود که برای امام جمعه پیشین اصفهان در شهر قم مراسم بزرگداشت برگزار کند.
با مسجد اعظم شهر قم که معمولا مراسم ختم و بزرگداشت روحانیون بلندپایه در آن‌جا برگزار می‌شود نیز هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت صورت گرفته بود.
تشییع جنازه امام جمعه پیشین اصفهان با شعارهای در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی برگزار شد. در فیلم‌هایی که از این مراسم در یوتیوب منتشر شده جمعیت انبوهی شعار "مرگ بر دیکتاتور" می‌دهند.
این وب‌سایت حامی جنبش سبز در ایران گزارش داد که ماموران امنیتی و اطلاعاتی شهر قم به بیت آیت‌الله موسوی اردبیلی و همچنین اداره‌کنندگان مسجد اعظم فشار آوردند تا از برگزاری مراسم خودداری کنند.
آیت‌الله موسوی اردبیلی این فشار ماموران امنیتی را نمی‌پذیرد و در نتیجه ماموران خود وارد عمل شده و از برگزاری مراسم بزرگداشت امام‌جمعه پیشین اصفهان که چندسال آخر عمر مغضوب حاکمیت بود، جلوگیری کردند.
امام جمعه پیشین اصفهان وصیت کرده بود او را کنار مزار استادش آیت‌الله منتظری در قم دفن کنند اما گفته می‌شود آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با این کار مخالفت کرده است. پیکر طاهری در گورستان اصفهان کنار پسرش که در جنگ ایران و عراق جان خود را از دست داده دفن شد.
پیش از این مراسم خاکسپاری آیت‌الله طاهری در روز سه‌شنبه(۱۴ خرداد) به تجمعی اعتراضی علیه حاکمیت ایران تبدیل شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، یا حسین، میرحسین" و "موسوی و کروبی آزاد باید گردند" علیه حاکمیت اعتراض کردند.
آیت‌الله طاهری از روحانیون حامی جریان اصلاح‌طلبان محسوب می‌شد و نزدیک به ۳ دهه امام جمعه‌ی شهر اصفهان بود. او در سال ۱۳۸۱ با انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ای که در آن از خامنه‌ای و سیاست‌ها و شیوه‌ی رهبری او به تندی انتقاد کرده بود، از سمت خود استعفا داد.
آقای طاهری در این نامه تاکید کرده بود: «اصل جمهوری یعنی جابجایی مرتب و مکرر مدیران کشور و جامعه مدنی یعنی نقد و انتقاد مداوم برنامه‌های حکومت ‌‌و انقلاب یعنی تأمین و تضمین خواسته‌های ملت که مع‌الاسف امروز واقعیت غیر از اینها است. مصلحت کشور بعید است و آزادی که این سالها هر دو را به مسلخ و مقتل می‌بینیم.»
در بخش دیگری از نامه آیت‌الله طاهری آمده بود "هنگامی که از وعده‌ها و قول و قرارهای اول انقلاب یاد می‌آورم، همچون بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم" و به خاطر کسانی که "کشور را ملک مطلق و ثروت موروثی خویش می‌پندارند، عرق شرم می‌ریزم."