۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

بهنام ابراهیم‌زاده دقایقی پیش خود را به زندان اوین معرفی کرد








 با وجود ابتلای پسر بهنام ابراهیم‌زاده به سرطان خون و نظر پزشکی قانونی و بیمارستان "محک" بهنام ابراهیم‌زاده دقایقی پیش خود را به زندان اوین معرفی نمود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری و فعال حقوق کودک دربند، که پس از ابتلای فرزندش به بیماری سرطان خون در مرخصی بسر میبرد، در پی مخالفت دادستان تهران "محمود دولت آبادی" با تمدید مرخصی‌اش، دقایقی پیش به زندان اوین مراجعت نمود.
عدم موافقت دادستان با مرخصی این زندانی سیاسی در حالی صورت میگیرد که پزشکی قانونی پیشتر طی نامه ای رسمی به مراجع قضایی اعلام کرده بود: "نیما" فرزند این زندانی سیاسی به سرطان خون مبتلا می‌باشد و تحت شیمی درمانی و "آی تی" قرار دارد و در این شرایط حضور پدر برای بهبود فرزندش کاملا ضروری می‌باشد.
بیمارستان "محک" نیز که "نیما" در آن یک دور شیمی درمانی را پشت سر گذاشته است، طی نامه به مراجع قضایی بر بیماری سرطان خون "نیما" و ضرورت حضور پدر برای تسریع در روند بهبودی وی تاکید کرده بود.
بهنام (اسعد) ابراهیم‌زاده فعال کارگری و عضو "کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری" و فعال حقوق کودک و عضو "جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان" بوده است. وی در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

"خانه کدخدا" میوه ممنوعه برای زنان/ مهسا مهدیلی

 






در این نوشته سعی می شود به مطالعه کوتاه قابلیتهای قوانین جمهوری اسلامی ایران برای حضور زنان در لایه های سیاسی پرداخته و نقش زنان دارای مقام دولتی در احقاق حقوق زنان در جامعه بررسی شود. لذا نوشته حاضر بر اساس پاسخ به دو سؤال زیر نگاشته می شود.
الف- زنان تا چه میزان می توانند در عرصه‌های سیاسی ایران مشارکت داشته باشند؟
ب- نگاه مقامات جمهوری اسلامی ایران به مسئولین زن و یا کسب مسئولیت زنان چگونه است و حضور زنان در مسؤولیتهای حکومتی تا کنون تا چه میزن بر احقاق حقوق زنان تاثیر گذر بوده است؟
دین محور بودن قوانین و مقررات  جمهوری اسلامی ایران و هم چنین تفکر دینی و مرد سالار حاکم بر مسئولین مملکتی و فرهنگ حاکم بر جامعه ایران که توسط قوانین دین محور روز به روز  شاهد باز تولید تبعیض بیشتری در آن هستیم موجب محدویت بسیار برای مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی حاکمیت جمهوری اسلامی شده است.
با توجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی‌که بر طبق آن (رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی‌وسیاسی انتخاب گردد )و دقت در مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(1) و رفتارها و اظهار نظرهای مقامات حکومتی ایران از جمله رد صلاحیت کاندیدهای زن ریاست جمهوری تا کنون و برخی اظهار نظرهای اعضای شورای نگهبان مبنی بر  لزوم مرد بودن برای رییس جمهور شدن (2) می توان گفت قانون اساسی ایران مهمترین مانع برای حضور زنان در عرصه مدیریتی ایران است.
اصل 115 اصلی است‌که نیمی از جمعیت را ندیده گرفته و  عنوان می‌کند که زنان حق ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران را ندارند.تبعیض روشنی که به وضوح  اعلام می‌کند از زنان فقط رأی‌شان خواسته میشود و جنسیت بر قابلیتهای فردی ترجیح داده میشود و عملا امکان حضور و امتحان شانس رقابت را با رجال سیاستمدار از زنان می‌گیرد. این شبیه بازنده اعلام کردن یک طرف‌از رقابتی است که شانس رقابت را نیز از وی گرفته اند.( در سال  ۸۳ سخنگوی وقت شورای نگهبان در تفسیر این اصل رسما  اعلام کرد که تفسیر شورای نگهبان از عبارت رجال مذهبی‌ سیاسی فقط سیاستمداران مرد است)
محروم کردن زنان از حق انتخاب شدن به نوعی محروم کردن جامعه از استفاده از قابلیت‌ها و استعدادهای آنان است.
کاندیداهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری اسلامی ایران که بعد از جنگ و جدال اقلیت  مردان صاحب قدرت میان همدیگر بر سر تقسیم  قدرت و ثروت به میدان رقابت آمده‌اند، در نشست‌های تبلیغاتی خود وعده حضور زنان را در کابینه شان میدهند؛ برخی‌نیز از حضور همسران خود در نشستها استفاده میکنند؛ این در حالیست که هیچکدام نمیتوانند حتا حداقل حقوق زنان و مسائل آنها را مطرح کنند. هیچکدام قادر به ارائه برنامه  مشخصی‌برای کمتر کردن تبعیضها علیه زنان و حمایت از حقوق انسانی‌آنان ندارند و فقط از این مساله با توجه به بالا رفتن سطح آگاهی زنان از تبعیض اعمال شده بر حقوقشان و مبارزه برای برابری جنسیتی در جامعه استفاده ابزاری میکنند. بی برنامگی کاندیداها و سطح نگرششان به مسائل زنان بدون درک عمق تبعیضها نشان میدهد که اعتقادی بر برابری بی‌قید و شرط جنسیتی ندارند و در الفبای این مسائل در جا میزنند. در این راستا مشخص است تفاوت بین سطح آگاهی زنان از حقوقشان در جامعه ودرک کاندیداها از این واقعیتها بسیار عمیق است.
حتی در بین کاندیداهایی  که مساله حقوق زنان را مطرح میکنند هیچکدام برنامه روشن و موضع مناسبی برای از بین بردن قوانین و مقررات زن ستیز، بهبود وضعیت زنان و رفع تبعیض علیه آنان را به طور اساسی‌را به میان نمی‌آورند آنچه که پیداست برای کشاندن زنان به پای صندوقهای رأی برنامه تبلیغاتی داشته لکن ‌برای تلاش در راه برچیدن تبعیضها برنامه و موضعی مشخص ندارند.
تا کنون در سیستم حاکمیت جمهوری اسلامی صندوقهای رأی نتوانسته کاری برای از بین بردن تبعیض جنسی و‌کاهش تفاوت‌های اجتماعی میان زنان و مردان و بهبود وضعیت زنان داشته باشد.حتی صرف حضور زنان در سیستم اداره حاکمیت نیز به معنای تلاش برای احقاق حقوق زنان کافی‌نبوده کما اینکه حضور برخی‌زنان در تصویب قوانین زن ستیز  نقش کمتری از مردان نداشته است. حضور برخی‌از زنان در دولت احمدی‌نژاد و مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی  موجب تصویب قوانینی که حقوق زنان را بیش از پیش محدودتر کرد و در سایه حمایت  زنان حاضر در مجلس به تصویب رسید .
به عنوان نمونه مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن بعد از انقلاب اسلامی است که خود از ارائه دهندگان طرح جداسازی جنسیتی بوده و بعد از رسیدن به مقام وزارت برای به نتیجه رساندن این موضوع تلاشهای زیادی کرده است. این امر بر خلاف یکی از هدفهای  حضور زنان در سیستم‌های دموکراتیک  در پارلمانها و دولت‌ها که تلاش برای  پیشرفت حقوق زنان در جوامع است میباشد.
برخی‌زنان نماینده در مجلس  و یا مسؤل در دولت به نوعی از وضع قوانین و مقرراتی که در افزایش تبعیض جنسیتی بسیار موثر بود حمایت کرده اند.(3) از جمله این قوانین میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:  قانون حمایت از خانواده و تشویق چند همسری مردان، سهمیه بندی ای که  موجب محرومیت زنان از انتخاب برخی‌از رشته‌های دانشگاهی شد، حذف بودجه کنترل جمعیت با هدف افزایش جمعیت ایران به ۲۰۰ میلیون بدون برنامه‌ریزی امکانات رفاهی و معیشتی و تشویق زنان به خانه نشینی بیشتر، طرح قانون جدید گذرنامه که طبق آن خانمهای مجرد و یا بی شوهر زیر ۴۰ سال حق خروج از  کشور بدون اذن ولی قهری‌یا حاکم شرع را ندارند و ...(طرح قانون پیشنهادی  برای عدم صلاحیت  خروج اختیاری از کشور  از زنانی که وقتی‌ به سنّ بلوغ می‌رسند مشمول سختترین مجازاتها میشوند  یا وقتی  ۱۸ ساله میشوند  دارای صلاحیت برای رای دادن در انتخابات بالاترین مسول اجرایی کشور می‌داند..)
تصویب یا مطرح شدن چنین مقرراتی که اساسیترین حقوق یک فرد را سلب  و آزادیهای فردی را تحت نام قانون از بین می برد و حمایت یا سکوت زنان دارای پست حکومتی مشروعیت بخشیدن به تبعیض علیه زنان است.
جامعه امروز ایران با توجه به شرایط حاکم بر آن  بیشتر از آن که احتیاج به حضور کمی‌زنان داشته باشد  برای بهبود وضع زنان نیازمند حضور زنان و مردانی است که به برابری حقوق زن و مرد معتقد بوده و حاضر به مبارزه جدی با هر گونه تبعیض جنسی‌باشند. حضور زنانی که قسمتی از برنامه اقلیت مردانی هستند که برای عوام فریبی و تصویب و وضع قوانین ضد زن  و ضد انسانی‌از حضور زنان استفاده میکنند هیچ کمکی نمی تواند به رفع تبعیضها باشد.
این در حالیست که حضور زنان آگاه به تبعیض در تلاش برای انعکاس وضعیت زنان، انعکایهایی هر چند گذرا هم در مجلس داشته است که در نتیجه آن حداقل فرصت کوتاه مطرح کردن خواسته‌ها  ایجاد شده است. از مهمترین آنها تلاش زنان مجلس ششم در تصویب کنوانسیون بین‌المللی لغو تبعیض علیه زنان در دولت ششم بود که علیرغم تصویب در مجلس ششم، شورای نگهبان  به بهانه ضد قانون اساسی‌و ضد اسلام بودن این مصوبه را رد کرد.
سیاستهای کلی‌جمهوری اسلامی ایران تاکنون نشان داده است که در زمینه مسائل زنان هدف حفظ تفکر‌مرد سالاری و مشروعیت دادن به زن ستیزی از طریق وضع قوانین و مقررات و محدود کردن زنان از حضور در دولت و آموزش عالی‌و فعالیتهای سیاسی و اجرایی است.  قانون اساسی‌ایران توسط مردان مذهبی‌معتقد به ولایت فقیه نوشته شده است که ‌‌به زن فقط به عنوان مادر و همسران  دارای قابلیت باروری نگاه می‌کند همانگونه که خمینی در اولین دستاوردهای بعد از انقلاب خود، قانون خانواده را لغو کرد، پوشش اجباری برای زنان اجرا شد، ممنوعیت کار زنان به عنوان قاضی تصویب شد و بسیاری از زنان فعال سیاسی به شکل فجیعی مجازات شدند به طوری که سرکوب و قتل عام فجیع دهه ۶۰ تجربه تلخ فعالیت سیاسی زنان را  در حافظه تاریخی‌جامعه رقم زد....
از بین بردن تبیعیضهای  جنسیتی  برای استفاده از قابلیتهای افراد و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است امروز جامعه انسانی‌ به این نتیجه رسیده است که نیاز به قوانینی بر مبنای برابری دارد اما حاکمیت اتوریتر جمهوری اسلامی خود عامل باز تولید قوانین تبعیض آمیز  و محدودیتهای بیشتر در زمینه مسائل زنان است و به جای هموار کردن راه  احقاق حقوق زنان به مانع سازیهای بیشتر می‌پردازد
حضور کمی زنان زن ستیز و یا معتقد به سیستم مرد سالار  عدم ارائهٔ برنامه و موضع مشخص در حوزه زنان وخانواده و استفاده ابزاری از زنان برای از دست ندادن غنیمت رای نصف جمعیت رای دهنده‌ای که صلاحیت انتخاب شدن هم ندارند در انتخابات این دوره هم دیده میشود
حمایت از فرهنگ مرد سالار و مشروعیت بخشیدن به قوانین ضد زن و زن ستیز
وعده وعیدهایی که جنس دوم را عامل تغییر می‌داند و از هراس تغییر راه کنترل عامل تغییر را اختیار کرده و صندوق‌هایی‌ که میدان جنگ و آشتی‌ اقلیت در قدرتی‌ است که سر تقسیم نا برابریها چانه میزنند
برای بهبود امور و مسائل زنان نمیتوانند امیدساز با شند.
..............................................................................................................................................
پی نوشت
1-درمجلس برر سی قانون اساسی مذاکراتی راجع به شرط مرد بودن برای ریاست جمهوری انجام میشود. این شرط مخالفان و موافقانی داشته است که پس از چندین بار اصلاح اصل 115 به صورت فعلی به تصویب میرسد. با دقت در این مذاکرات به نظر می رسد علی رغم میل بسیاری از تنظیم کنندگان قانون اساسی مبنی بر عدم صلاحیت زنان برای ریاست جمهوری در نهایت قانونگذاران نخواسته اند به طور مستقیم بدان اشاره کنند. در اینجا به برخی از اظهار نظرهای اعضای مجلس تدوین قانون اساسی در این مورد اشاره می شود:
منتظری- …اما راجع به مسألة خودمان جسارتي شده باشد يا حقي از آنها سلب كنيم در مسألة حكومت و ولايت اين اشتباه است كه ما خيال ميكنيم حق است، اين مسأله وظيفه و مسئوليت است و مسئوليت باري سنگين است، چنانچه خداي تعالي به دوش عده خاصي بگذارد و زنها را نخواهند اين مسئوليت سنگين به دوششان بگذارند.
اين هتك حرمت به زنها نشده و حقوقي از آنها تضييع نشده است و من عرض كردم، در فقه اسلام، مسأله ولايت و مسأله قضاوت را گفتهاند كه مخصوص مردها است و چون مسئوليت خيلي سنگيني است كه عواقب زيادي دارد فقط عرض كردم در قضاوت راجع به اموال، ابوحنيفه كه يكي از مراجع اهل سنت است در قضاوت اموال تقوايش اين است كه زن ميتواند قاضي بشود آن هم قياس كرده است با باب شهادت، چون اهل تسنن قياس را حجت ميدانند ولي غير از ابوحنيفه بقيه ائمه چهارگانه اهل سنت ولايت را ميگويند منحصر به مرد است و قضاوت را هم آن سه نفر غير از ابوحنيفه حجت ميدانند.
در فقه شيعه اتفاِ علماي شيعه است در جمع اعصار و ما اين را مطمئن هستيم كه خواهران ما چون معتقد به اسلام هستند و انقلاب هم انقلاب اسلامي است مسلماً خواهران ما ناراحت نميشوند از اينكه آن چيزي كه مطابق موازين اسلامي است بنويسيم....
خانم گرجي ـ من به دنبال فرمايشات برادرمان آقاي ميرمرادزهي عرض كنم كه وقتي كه اكثريت مردم بايد رأي بدهند، اگر خلاف شرع باشد رأي نخواهند داد و همچنين مورد تأييد رهبر هم بايد باشد.
با توجه به اينكه در اينجا ولايت هم نيست و ولايت با رهبري و فقط تنفيذ امر است و يك قدرت اجرائي و يك وكالت است.
اگر چنين چيزي در كشور اسلام نيست چه دليلي دارد هم قيد اول را كه مذهب رسمي كشور است و هم قيد كلمه «مرد» بودن را دارا باشد.
و به نظر من اصلا اين قيد لازم نيست، زيرا با توجه به اينكه اگر احياناً زنها به اين مرحله از تكامل و پويائي برسند باز در مرتبه رهبريت و امامت نيستند بلكه يك قدرت اجرائي است كه از طريق رهبر اگر لياقتش را داشته باشند يعني داراي امانت و تقوا و حسن سابقه و مؤمن به مباني اسلام باشند ميتوانند احراز كنند زيرا زن هم ميتواند مؤمن و داراي امانت و تقوا باشد و قدرت سياسي زن را اسلام امضاء ميكند كه اين قدرت سياسي زن براي مردان يك زمينهاي است كه مردان عظيم به آن تكيهاي كه به غير، سخن ميگويند اشاره ميكنند و حالا اگر در اسلام نبوده ما خلاف اسلام نميخواهيم باشد، رهبر امضاء نميكند، ميگوئيم بحثي نيست كه ما اين را بگذاريم و باعث ناراحتي شود و سد سبيل اللّه هم شود، چون بالاخره اين راه بايد باز شود و همه اگر امكان دارند در اين راه كار كنند، اگر نتوانند، نميرسند بنابراين گذاشتن اين مورد چه نيازي دارد؟...
فاتحی: ...و اما مطلبي كه خواهرمان خانم گرجي راجع به زن فرمودند.
همانطور كه استاد محترم آقاي منتظري فرمودند بحث از مسئوليت است و اين يك بار سنگين است كه اسلام همواره رعايت كرده است چون عاطفه و احساسات در زن قوي و عقل كم است (اعتراض نمايندگان) روي اين اصل خواسته است حكومت و قضاوت در اسلام به زن نرسد و اين از مسلمات فقه اسلام است و اصل قيام ما از چهارده قرن قبل روي همين برنامه استوار بوده است.
مگر مردم، تاريخ انقلاب را فراموش كردهاند، اصل انقلاب پايهاش روي اين بوده است كه در اسلام حكومت به زن نميرسد.
بنابراين، اينكه فرمودند «وكاله» چنين مطلبي نيست و رئيس جمهور عين حكومت و قضاوت است و در اسلام همانطوري كه خواهران تذكر دادند تمام خواهران ما همه مسلمانند آنچه را كه اسلام به آنها داده است ميخواهند و اضافه نميخواهند چون ميدانند بر خلاف حقيقت است و آنچه را كه اسلام دارد قبول ميكنند و ميدانند وقتي كه اسلام اين معنا را به آنها نداده است اگر ما هم بدهيم چون مسلمان و معتقد به اسلام هستند نميپذيرند.
دكتر بهشتي ـ وقت جنابعالي تمام است .
بنابراين اسلام حكومت و قضاوت را از باب اينكه مسئوليت بار است به آنها نداده است.
...
اصل براي گرفتن رأي خوانده ميشود.
اصل 1/88 (اصل يكصد و پانزدهم) ـ رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي كه واجد شرايط زير باشند انتخاب گردد: ايراني الاصل، تابع ايران، مدير و مدبر، داراي حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور.
لطفاً گلدانها را براي رأيگيري نزد دوستان ببريد.
(اخذ رأي به عمل آمد و نتيجة آن به شرح زير اعلام گرديد)
رئيس (منتظري) - عدة حاضر در جلسه هنگام اخذ رأي شصت نفر، تعداد كل آراء شصت رأي، موافق پنجاه و دو نفر، مخالف چهار نفر، ممتنع چهار نفر، تصويب شد، تكبير حضار سه مرتبه تكبير گفتند
پرورش ـ قاعدتاً بايد يك مخالف و يك موافق راجع به اين اصل صحبت ميكردند.
رئيس (منتظري) - قبلا به اندازة كافي صحبت شده بود.
پرورش ـ روي اين اصل اصلا بحث نشده بود.
هاشمي نژاد ـ صبح راجع به آن خيلي بحث شد.
برای مطالعه بیشتر نگاه کنید به: صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، جلد سوم، انتشارات اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، سال 1364، صفحات1767و1768و1770و1771و1772و1797
2-به عنوان مثال محمد یزدی عضو فقیه شورای نگهبان در 26 اردیبهشت ماه امسال در جمع طلاب، اساتید و فضلاء، در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ثبت نام بانوان،گفت: در بین افرادی که ثبت نام کرده اند، ده، دوازده خانم‌حضور دارند؛ یکی از آنها گفته که "اگر من رئیس جمهور شوم، نیمی از کابینه‌ام خانم‌ها و نیم دیگر آقایان خواهند بود"؛ مثل معروفی هست که کسی می‌خواست وارد روستایی شود، اصلا راهش نمی‌دادند وارد روستا شود، اما می‌گفت "خانه کدخدا کجاست"؟!؛ قانون اجازه رئیس جمهور شدن را به خانم‌ها نمی‌دهد، حالا چطور این فرد ترکیب کابینه را هم مشخص کرده است!
3- به عنوان مثال خانم زهرا ساجدی معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، در رابطه با لایحه جنجالی  اصلاح قانون گذرنامه گفت: همانگونه که زن حتی در سن 40 – 50 سالگی باید با اجازه همسر خود گذرنامه دریافت کند، دختر نیز باید با اذن پدراین کار را انجام دهد.درحال حاضر دختران 18 ساله می‌توانند بدون اذن پدر گذرنامه بگیرند، این در حالی است که در اسلام پدر بر دختر ولایت دارد و در موارد متعدد مانند ازدواج دختر با اذن ولی می‌تواند این کار را انجام دهد، اما قانونی تصویب می‌شود که همین دختر بدون اذن ولی می‌تواند از کشور خارج شود و چنین قانونی اجازه شرع ندارد.
وی در عین حال اظهارکرد: اگر دختری به سن 40 سالگی برسد، چون سن عقلی او کامل شده است، می‌تواند خودش برای خروج از کشور برای مواردی مانند فرصت‌های مطالعاتی و اخذ تخصص تحصیلی تصمیم بگیرد، اما دختران زیر 40 سال از نظر شرعی نیز مجاز نیستند که بدون اذن ولی گذرنامه دریافت و از کشور خارج شوند.
نگاه کنید به http://vista.ir/news/6183643
و یا حمایت خانم مرضیه وحیدی دستجردی از حذف بودجه کنترل زاد و ولد

نویسنده: مهسا مهدیلی

حکم معدوم کردن کتابهای یک شهروند توسط دادسرای نمین / تصویر







 دادسرای شهرستان نمین طی حکمی دستور معدوم نمودن کتابهای ضبط شده از بابک روغنی را صادر کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این حکم که توسط شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب نمین صادر شده است، درحالی دستور معدوم کردن کتب مکشوفه از این شهروند معترض نمینی را صادر کرده که ۲۰ روز به وی فرصت برای تجدید نظر خواهی داده است.
در این حکم که روز جاری یک‌شنبه ۱۹ خرداد ماه به بابک روغنی ابلاغ شده آمده است: "نظر به اینکه کلیه کتب مکشوفه از شما حسب تصمیم دادیار محترم شعبه اول این دادسرا معدوم می‌شوند، این تصمیم ایشان ظرف مدت ده روز بعد از ابلاغ این برگ به شما قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه صالحه می‌باشد."
بابک روغنی در بیستم بهمن ماه سال ۹۰ در شهرستان نمین از توابع اردبیل به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با گروه‌های ضد انقلاب و همکاری با دول متخاصم، بازداشت شده و پس از تحمل بیش از ۱ ماه بازداشت در سلول انفرادی بازداشت‌گاه اداره اطلاعات اردبیل و زندان مرکزی اردبیل با تودیع وثیقه آزاد گردید.
این شهروند معترض در طی دفاعیه ای رسمی که متن کامل آن در زیر می‌آید به این مرجع قضایی می‌نویسد:
با سلام
احتراماً اینجانب بابک روغنی نسبت به ابلاغیه شماره ۹۲۱۰۱۰۴۵۲۹۶۰۰۴۷۸ موضوع معدوم نمودن کتابهای مکشوفه از اینجانب  به شماره پرونده ۹۰۰۹۹۸۴۵۲۹۶۰۱۷۳۷ که در تاریخ ۷/۳/۹۲ ابلاغ گردیده است اعتراض نموده و اعتراض خود را به همراه مطالبی  در پیوست اعلام می دارم.
این درد سیه فام که از بام وطن خاست از ماست که بر ماست
آزادی را هیچ گاه گدایی نخواهم کرد
توهین دستگاه قضا به دستم رسید! آنچه را که دیدم را باور نکردم!
به چند نفر از دوستان نشان دادم آنها هم تائید کردند! معدوم شدن کتابهای مکشوفه!
سوال: آیا مواد مخدر و مشروبات الکلی را معدوم نمی کنند؟
سوال: آیا کتاب و فرهنگ و دانش را معدوم می کنند؟
سوال: منِ ایرانی این خجالت را به کجای جهان ببرم؟
سالیان سال است به این وضعیت عادت داریم! تعجب نکنید عالیجنابان!!
زندان و فشار و تهدید سالهاست رفیق و دوست نزدیک نسلی است که فریاد سوخته اش را با بغض بر سر عالیجنابان فرود می آورد!
در سرزمین گل و بلبل و سنبل و شاهنامه و گلستان و دیوان حافظ معدوم نمودن کتاب؟!
تاریخ این سرزمین چند وقت یکبار تکرار می شود. چه در پهنه ی وسیع چه در پهنه یک تصمیم نادرست کوچک.
تاریخ سرزمینم کتاب سوزی ها در گذشته اش دارد. چرا من نداشته باشم؟
چرا کتاب های جوانی که جز کتاب سرمایه دیگری ندارد معدوم نشوند؟
نزدیک به ۷ میلیون معتاد و ۳ میلیون مواد فروش و چند میلیون زن خیابانی و بی سرپناه مانده است و رای معدوم نمودن کتاب های من را صادر می کنند! بخندید که خندیدن از گریه غم انگیزتر است!
کتاب، مطالعه، فرهنگ، حقوق بشر و آزادی بیان حق هر کس است ، اگر نداریم باید مبارزه کنیم.
کتاب از نگاه چند انسان ( البته شاید سوادشان به اندازه شما عالیجنابان نباشد!!! )
•    ولتر: برگ های یک کتاب به منزله بال هایی هستند که روح ما را به عالم روشنایی پرواز می دهند.
•    تولستوی: در دنیا لذتی نیست که با لذت مطالعه برابری کند.
•    سیسرون: اتاق بدون کتاب، مانند جسم بی‌روح است.
•    هوگو: کتاب، جام جهان نماست.
•    ماکسیم¬ گورگی: کتاب‌ها بودند که به من کمک کردند تا از باتلاق نادانی بیرون ایم وگرنه نابود می¬شدم.
•    پلو تارک: پرورش روحی بشر بر عهده کتاب است.
•    بیهقی: هیچ کتابی نیست که ارزش یکبار خواندن را نداشته باشد.
و تاریخ به قضاوت خواهد نشست. شما را عالیجنابان که گذشته و حال و آینده ما را تحت تاثیر تصمیمات بی پایه و اساس خود ویران کردید و می کنید و نخواهید کرد! چون نخواهید بود!
این نسل بغض کرد آهسته! همین

ضرب و شتم و بازداشت یک فعال دانشجویی در مراسم انتخاباتی روحانی







امین وطانی٬ فعال دانشجویی دیروز در مراسم انتخاباتی حسن روحانی در ورزشگاه شیرودی تهران مورد ضرب و شتم ماموران امنیتی قرار گرفت و بازداشت شد.

به گزارش وبسایت ندای سبز آزادی، امین وطانی در سال ۸۸ نیز عضو ستاد میرحسین موسوی بود که بازداشت شد و ۲۰ روز را در زندان به سر برد.
این فعال دانشجویی دیروز بعد از مراسم انتخاباتی که در ورزشگاه شیرودی برگزار شد، درحالی که به همراه همسرش در حال خروج از ورزشگاه بود به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده است.

بیش از ۱۳ ماه بلاتکلیفی سهیل بابادی در زندان اوین








 سهیل بابادی، زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، بیش از ۱۳ ماه است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهیل بابادی یکم خرداد ماه سال ۹۱ توسط اطلاعات سپاه به دلیل نوشتن قطعه‌ی طنزی در صفحه‌ی فیس بوک "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" بازداشت شد.
آقای بابادی مدت ۲۲۷ روز در انفرادی بند ۲الف تحت فشارهای شدیدی از قبیل فحاشی، توهین، ضرب و شتم و تهدید خانواده قرار داشت. وی هم‌چنین از بدیهی ترین حقوق یک زندانی منجمله دسترسی به وکیل، حق استفاده از تلفن و هواخوری محروم مانده بود.
اتهام های این زندانی محبوس در زندان اوین "توهین به مقدسات"، "اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور"، "توهین به امام و رهبری" و "تبلیغ علیه نظام" ذکر شده است.
گفتنی است که نامبرده پس از ۲۲۷ روز به بند ۳۵۰ منتقل و در حال حاضر پس از ۱۳ ماه بلاتکلیف است.

شایان ذکر است که همسر سهیل بابادی در زمان بازداشت وی باردار بوده که بر اثر فشارها و تهدیدهای تلفنی بازجوها از جمله تهدید به اعدام شوهرش، سقط جنین کرده است.

بازداشت جمعی از شرکت کنندگان در برنامه انتخاباتی حسن روحانی








در برنامه انتخاباتی حسن روحانی در تالار افراسیابی تنی چند از شرکت کنندگان بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این برنامه روز شنبه ۱۸ خرداد ماه در تالار افراسیابی واقع در مجموعه ورزشی شیرودی که ۴ هزار نفر ظرفیت دارد برگزار شد و تعداد زیادی در آن شرکت کرده بودند.
یکی از حاضرین در این مراسم که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "شرکت کنندگان در مراسم ابتدا شعار (زندانی سیاسی آزاد باید گردد) سر دادند. یعد از مراسم جمعیت در خیابان مفتح به سمت کریم خان  به حرکت در آمد تا خود را به ستاد انتخاباتی حسن روحانی در این خیابان برساند. در خیابان (جعفر عارف ادیب) نیروهای امنیتی لباس شخصی با مردم درگیر شدند و چند تن را بازداشت کردند، سپس پلیس ضد شورش وارد صحنه شد و تعدادی از شرکت کنندگان را بازداشت کرد. مردم شعار (ولش کن، ولش کن) سرمیدادند، ولی نیروهای پلیس تمام بازداشت شدگان را با خود بردند."
گفتنی است، از تعداد و سرنوشت بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

فاطمه ضیایی آزاد، فعال سیاسی بازداشت شد







 فاطمه ضیایی آزاد فعال سیاسی و از زندانیان دهه ۶۰ با هجوم ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز شنبه ۱۸ خرداد ماه مامورین امنیتی با هجوم به خانه فاطمه (حوری) ضیایی آزاد ضمن تفتیش منزل، وی را بازداشت و وسایل شخصی وی را با خود بردند.
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: "تا کنون هیچ خبری از محلی که وی را به آنجا انتقال داده اند نداریم و حوری ضیایی تا این لحظه با خانه تماسی نداشته است. ما احتمال میدهیم وی را به بند امنیتی ۲۰۹ اوین انتقال داده اند."
وی همچنین ادامه داد: "حوری ضیایی بدلیل سن بالا و بیماری ام. اس از شرایط جسمی بسیار بدی برخوردار است و ما نگران سلامتی وی هستیم."
فاطمه ضیایی آزاد، ۵۴ ساله و از زندانیان سیاسی سابق در ایران است که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ به مدت پنج سال در زندان به سر برده است.
وی در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۸۷ نیز یکبار دیگر به خاطر تردد به عراق به منظور دیدار با دو دخترش بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
وی که از بیماری ام.اس رنج می‌برد مدت ۱۰۰ روز را در سلول‌های انفرادی سپری کرد. فاطمه ضیایی مدت هفت ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد تا سرانجام به بند عمومی زنان زندان اوین منتقل شد.
وی پس از اینکه در دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس تعزیری محکوم گردید در دی ماه سال ۱۳۸۸ از زندان آزاد شد.
گفتنی است، همسر وی "محمود عظیمی" از فعالان سیاسی سرشناس است که تا کنون سابقه چندین مورد بازداشت را در پرونده خود داشته است.

نعیم صلواتی از بازداشت‌شدگان مراسم تشییع آیت الله طاهری اصفهانی آزاد شد








نعیم صلواتی که در مراسم تشییع آیت الله طاهری اصفهانی بازداشت شده بود، آزاد شد.
بنا به گزارش ندای سبز آزادی، در پی سردادن شعارهای اعتراضی در مراسم تشییع آیت الله طاهری اصفهانی نعیم صلواتی فرزند فضل الله صلواتی از فعالان سیاسی اصفهان، به همراه چند تن دیگر بازداشت شد.
به دنبال پیگیری های صورت گرفته نعیم صلواتی، نوه علامه جعفری آزاد شد.

طی ۸ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ دانشجو محروم از تحصیل و یا ستاره‌دار شدند








 گزارش‌ها حاکی از آن است که طی ۸ سال گذشته بیش از  ۱۰۰۰ تن از دانشجویان در کشور از تحصیل محروم شده و یا ستاره دار شده‌اند.
کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با همکاری سایت دانشجونیوز و کمپین دفاع از حق تحصیل گزارشی منتشر کرده و به ارائه برخی از مستندات و همچنین اطلاعات طبقه بندی شده بیش از ۱۰۰۰ مورد محرومین از تحصیل از فروردین ماه ۱۳۸۴ تا اسفند ۱۳۹۱ پرداخته است.
این گزارش در حالی منتشر می شود که در روزهای اخیر روابط عمومی وزارت علوم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود که "ستاره‌دار کردن دانشجویان توسط وزارت علوم در سال‌های اخیر کذب محض است".
پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، بخشی از سیاست های وزارت علوم ایران و سازمان سنجش آموزش کشور به طور پررنگ تری در راستای تصمیمات نهادهای سرکوبگر برون دانشگاهی مانند وزارت اطلاعات و بخش هایی از قوه قضائیه قرار گرفت. علاوه بر این، با تصمیم وزیر علوم و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، افراد جدیدی به عنوان روسای دانشگاه های کشور منصوب شدند که در طول این سال ها سهم عمده ای در محرومیت از تحصیل دانشجویان داشته اند.
تکذیب وجود دانشجویان ستاره دار در این سال ها در حالی صورت می گیرد که هم اکنون شماری از این دانشجویان به دلیل فعالیت های مرتبط با حق تحصیل در زندان هستند.
این گزارش در سه بخش کلی، اطلاعات اولیه در مورد نقض سیستماتیک حق تحصیل و آموزش شهروندان ایرانی را ارائه کرده است. بخش اول این گزارش به نقش نهادهای موثر در نقض حق تحصیل شماری از شهروندان در ایران می پردازد. بخش دوم این گزارش به نحوه نقض حق تحصیل پنج گروه مشخص؛ دانشجویان ستاره دار، محروم از تحصیل، اخراجی، اقلیت های مذهبی و زنان؛ در ایران با ارائه جزئیات و نمونه هایی در مورد هر گروه می پردازد. بخش سوم و نهایی این گزارش حاوی پیوست هایی مانند فهرست اطلاعات طبقه بندی شده بیش از ۱۰۰۰ مورد نقض حق تحصیل شهروندان ایرانی (۲۵۰ مورد اخراج اساتید و دانشجویان و ۷۶۸ مورد محرومیت از تحصیل) پس از سال ۱۳۸۴ و مدارک اخراج و محرومیت از تحصیل دانشجویان است.

مهدی رحمانی از پیروان اهل حق بازداشت شد








 مهدی رحمانی از پیروان آئین یاری ( اهل حق) به جرم فیلم برداری از خودسوزی یکی از هم کیشان خود در برابر فرمانداری همدان، بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی رحمانی  از پیروان دین یاری(اهل حق) که در زمان خودسوزی نیکمرد طاهری  در برابر فرمانداری همدان، در اعتراض به اهانت مسئولین زندان همدان از خودسوزی فیلمبرداری کرده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و  خبری از سرنوشت وی در دسترس نیست.
در تاریخ ۱۴خرداد و ۱۵ خرداد دو تن از پیروان دین یاری (اهل حق) بنام "حسن رضوی" ساکن همدان و "نیکمرد طاهری" ساکن صحنه کرمانشاه در اعتراض به تراشیدن سبیل یکی از هم کیشانشان بنام "کیومرث تمناک" توسط مسولین زندان همدان در برابر فرمانداری همدان خود را به آتش کشیدند.
نیکمرد طاهری به دلیل شدت جراحات جانباخت و حسن رضوی در بیمارستان بسر می برد.

اکبر امینی، فعال سیاسی بازداشت شد









 اکبر امینی ارمکی، فعال سیاسی با مراجعه ماموران امنیتی به منزل پدری وی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۱۲ شب گذشته ماموران امنیتی با مراجعه به منزل پدری اکبر امینی ارمکی که مسئولیت ریاست ستاد انتخابات دکتر قاسم شعله سعدی را بر عهده داشت، مراجعه و نامبرده را بازداشت کردند. 

لازم به یادآوریست، اکبر امینی در ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ با در دست داشتن نمادهای اعتراضی از جرثقیلی واقع در چهارراه قصر تهران بالا رفته که پس از چند ساعت بازداشت و به یک سال حبس تعزیری محکوم و پس از تحمل یک سال حکم خود از زندان آزاد شده بود.

وبسایت ائتلاف عارف-روحانی فیلتر شد








گزارش‌ها حاکی از آن است که وبسایت ائتلاف عارف-روحانی فیلتر شده است.
به گزارش آفتاب، در آستانه‌ی اعلام احتمالی ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، سایت کمپین "ائتلاف عارف- روحانی برای فردای ایران" فیلتر شد.
گفتنی ست که شخصیت های متعدد سیاسی از گروه های مختلف و جمعی دیگر از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی در مصاحبه با سایت این کمپین خواهان ائتلاف دکتر روحانی و دکتر عارف شدند.
طی هفته‌های اخیر ده‌ها وبسایت اینترنتی مرتبط با یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فیلتر شده است.

کارخانه‌ی تاریخی گونی‌بافی رشت در معرض تخریب است









 یکی از ابنیه تاریخی گیلان، کارخانه گونی بافی (منبع آب) می‌باشد که در رشت، میدان فرهنگ، خیابان پرستار، داخل محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان، جنب پارکینگ در حال احداث خودروی این نهاد واقع شده است.

به گزارش ایلنا، کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، به جهت حفظ و حراست و به ارث رسیدن برای آیندگان ما، در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ به شماره ۲۹۳۱۷ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

کارخانه گونی بافی (منبع آب)رشت، یکی از اولین مراکز سرمایه گذاری صنعتی این شهر محسوب می‌شود که از نظر تاریخی و معماری به عنوان پیشیینه معماری استان گیلان از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

متاسفانه، کارخانه گونی بافی (منبع آب)، هم اکنون به دلیل بی توجهی، عدم سر کشی و ارائه ندادن گزارش کارشناسی به جهت مرمت در معرض تخریب قرار دارد و بخشی از سازه کنار آن نیز برای ساخت پارکینگ خودروهای کارکنان و مراجعین به سازمان جهاد کشاورزی گیلان تخریب شده است.

تخریب بخشی از سازه کناری کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، نمونه دیگری از بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی گیلان برای حفظ و حراست درست از آثار تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی ایران را نمایان می‌سازد.

هم اکنون در چهار ضلع این بنا به خصوص در قسمت تحتانی کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، آثار تخریب به خوبی مشاهده می‌شود.

لازم به ذکر است کارخانه گونی بافی (منبع آب) رشت، تنها نمونه ثبت شده معماری استان گیلان در زمینه صنعت این استان می‌باشد و برای عدم تخریب آن باید هر چه سریع‌تر آن اقدام عاجلی کرد.

گفتنی است در طی حدود سه سال اخیر برخی از آثار ثبت شده استان گیلان مورد دخل و تصرف و یا تخریب توسط افراد متجاوز به این قبیل ابنیه و محوطه‌ها قرار گرفته و مورد اعتراض دوست داران آثار میراث فرهنگی نیز قرار گرفته است.

از جمله این آثار می‌توان به تخریب ابنیه تاریخی؛ هتل ساروی (رشت)، پاک سرشت صوفی (املش)، بازرگانی (رشت)، دکتر کاشانی (رشت)، دیوار جنوبی مسجد حاج سمیع (رشت)، دریا بیگی (لنگرود)، ریزش بخشی از بقعه نصیر علی کیا (رودسر)، آتش سوزی در سه مغازه ماسوله، عبور جاده از تپه باستانی پنجه پیران (لاهیجان)، سرقت کاشی‌های واقع در دیوار بیرونی حمام حاجی (رشت) و عدم توجه به حالت وخیم سقف درب ورودی حمام گلزار (رشت)، اشاره داشت.

دستور به بازگشت بهنام ابراهیم‌زاده به زندان








علی رغم بیماری سرطان‌خون فرزند بهنام ابراهیم‌زاده و نیاز به بستری شدن مجدد وی در بیمارستان محک، این فعال کارگری به زندان اوین فراخوانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری و فعال حقوق کودک دربند، که پس از ابتلای فرزندش به بیماری سرطان خون در مرخصی بسر میبرد باید ظهر فردا، یکشنبه ۱۹ خرداد ماه خود را به زندان اوین معرفی نماید.
این در حالی است که پزشکی قانونی طی نامه ای به دادستانی تایید کرده بود فرزند وی "نیما" به سرطان خون مبتلا می‌باشد و تحت شیمی درمانی و "آی تی" قرار دارد و در این شرایط حضور پدر برای بهبود فرزندش کاملا ضروری می‌باشد.
همچنین بیمارستان "محک" که "نیما" در آن یک دور شیمی درمانی را پشت سر گذاشته است نیز، طی نامه به مراجع قضایی بر بیماری سرطان خون "نیما" و ضرورت حضور پدر برای تسریع در روند بهبودی وی تاکید کرده بود.
دادستان تهران در حالی با بی توجهی به دستور پزشکی قانونی و نظر بیمارستان "محک" دستور مراجعت بهنام ابراهیم زاده به زندان را داده است که با بازگشت وی به زندان فرزندش باید مجددا برای ادامه مراحل درمان در بیمارستان محک بستری شود.
گفتنی است، بهنام ابراهیم‌زاده که از آرتروز گردن و مشکلات شنوایی در گوش سمت چپ رنج میبرد، در مدت مرخصی، بدلیل مشکلات بیماری فرزندش فرصت درمان خود را پیدا نکرده است.
بهنام (اسعد) ابراهیم‌زاده فعال کارگری و عضو "کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری" و فعال حقوق کودک و عضو "جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان" بوده است. وی در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

ستاره و شکیب ، کوچک اما ....








تلفن خانهء پدربزرگ زنگ زد . شکیب که تازه بعد از جشن تولد سه سالگی اش ، مادرش را برای رفتن به زندان بدرقه کرده بود ، گوشی را برداشت مامان انیسا بود از زندان زنگ میزد مامان گفت :  " الو شکیب جون  خوبی مامان ؟ چیکار میکنی ؟ " و او کودکانه و بی ریا گفت : " دارم صبر میکنم " .
شکیب از وقتی که یکساله بود با صبر آشنا شد همان موقع که پدرش راهی زندان شد و حالا پدر و مادرش - مانند مامان بزرگ صهبا که سه سال را در اوین سپری کرد - هردو در زندان بودند .  فقط به خاطر داشتن فکر و عقیده ای متفاوت .
یک روز بعد از آنکه مامان انیسا به زندان رفت  ستاره که حالا هشت ساله شده بود  در کابین ملاقات زندان به پدرش گفت : " بابا وقتی شما به زندان رفتی من سعی کردم تحمل کنم و در مدت این دو سال احساس کردم ذره ذره یک برج بلند استقامت ساختم ولی دیروز که مامان هم به زندان آمد یکهو احساس کردم تمام این برج پایین ریخت "  بابا سیامک به او گفت :  " دخترم من فکر میکنم اون برج اونقدر قوی و محکم هست که هیچوقت فرو نمی ریزه . به نظر من اون برج اونقدر زیبا و قوی بوده که سرنوشت از تو خواسته یکی دیگه هم بسازی " .
دنیای آینده آنچیزی است که کودکان ما از هم اکنون با خشت و گل صبر و استقامت آنرا میسازند . اما نقش من و شما برای ساختن دنیایی با برجهای محکم ، بلند ، زیبا و دنیایی بدون تعصب چیست  ؟ ما چگونه سهم خود را در کمک به این کوچکان بزرگ ادا خواهیم کرد ؟
توضیحات :
سیامک ایقانی ، پدر ستاره و شکیب  به علت بهایی بودن به 3 سال زندان محکوم است. او از سال 1389 تا کنون در زندان سمنان دوران محکومیت خود را سپری میکند .
انیسا فناییان  مادر ستاره و شکیب  به علت بهایی بودن به 22 ماه حبس محکوم شد . او از سال 1391 تا کنون در زندان زنان سمنان زندانی است .

اعتراض جمعی از فعالان رسانه‌ای ایران به فیلترینگ سایت‌های خبری







 در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیش از یکصد روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای این کشور با انتشار بیانیه‌ای نسبت به گسترش فیلترینگ در محدودسازی فعالیت خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری اعتراض کردند.
به گزارش مهر، در این بیانیه با بیان اینکه وجود مراکز تصمیم‌گیری متعدد در حوزه فضای مجازی از اساسی‌ترین مشکلات فعالیت در این زمینه برای رسانه‌ها به‌شمار رفته و می‌رود، آمده است:" این‌که از یک مرجع نامرتبط با رسانه‌های «رسمی»، تماس گرفته‌شده و به‌شیوه‌ای جدید از آنها خواسته ‌شود که یا متن مشخصی را از روی خروجی خود حذف کنند و یا با فیلترینگ سایت‌شان مواجه می‌شوند، رویه‌ای است که در طول یک‌ سال گذاشته به کرات به‌وقوع پیوسته است."
در میان اسامی امضاکنندگان این بیانیه، نام خبرنگاران خبرگزاری های غیررسمی مثل خبرگزاری فارس به چشم می خورد.
انتشار بیانیه روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در حالی است که هفته گذشته در پی انتشار مصاحبه‌ای با مدیرمسئول سایت " صراط نیوز" که از فیلتر کردن رسانه‌های دارای مجوز توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتقاد شده بود ، این کارگروه دستور فیلترشدن خبرگزاری مهر را به فراهم کننده سرور این خبرگزاری صادر کرد.
اما ساعتی پس از اعلام خبر فیلترشدن خبرگزاری مهر، پدرام پاک آئین، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که با پیگیری موضوع از طریق محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور مشکل پیش آمده برای خبرگزاری مهر برطرف شد.
این درحالی است که علی مطهری، عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، با اشاره به فیلترشدن سایت " صراط" و درخواست فیلترینگ خبرگزاری مهر گفت:" فیلترشدن سایت‌های خبری و خبرگزاری‌‌ها از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، عملی غیرقانونی است.
همچنین در روزهای اخیر فیلترشدن برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از محدودیت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور انتقاد کردند.
محمدرضا عارف، نامزد اصلاح طلب این انتخابات، روز چهارشنبه گذشته گفت: " آمده ام تا اینترنت مجددا قطع و وصل نشود".
همچنین حسن روحانی، دیگر نامزد انتخابات، از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان راهی برای مبارزه با فساد دفاع کرده است.
سال گذشته نیز در پی فیلترشدن سایت خبری. تحلیلی " الف" ، 24 پایگاه خبری از جمله پایگاه‌های خبری رجانیوز، فردانیوز، مشرق نیوز و جهان نیوز با صدور بیانیه مشترکی، خواستار رفع توقیف بی درنگ پایگاه خبری " الف" شدند.