۱۳۹۲ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

توقف تولید کارخانه دخانیات نیم کوب و توتون چپق سقز







کارخانه "دخانیات نیم کوب و توتون چپق" تعطیل شده است. تولید دراین واحد تولیدی به سبب فرسودگی ماشین آلات و فقدان بازار فروش هم اکنون متوقف شده است.
"سید محمد صالح حسینی" با اعلام این خبر به ایلنا گفت: حدود ۲۲۰ نفر از مجموع ۳۰۰ نفر کارگر این واحد تولیدی با سوابق بیش از ۲۵ سال بازنشسته شده‌اند و هم اکنون ۸۰ کارگر باقی منتظر احیا و فعالیت مجدد کارخانه هستند.
دبیر خانه کارگر سقز با اعلام اینکه قرار است با مشارکت یک سرمایه گذار چینی، تجهیزات این کارخانه به روز شده و مجددا فعالیت خود را از سر گیرد، افزود: شرایط سرمایه گذاری این شرکت چینی در نوسازی و احیای خطوط تولید کالاهای دخانی در مجموعه کارخانه دخانیات شهرستان سقز فراهم شده است.
این فعال کارگری اضافه کرد: در صورت نوسازی و احیای خطوط تولید این کارخانه قدیمی در سقز، شرایط اشتغال مستقیم برای ۳۰۰ نفر و غیر مسقیم برای ۲۰۰ نفر در این مجموعه تولیدی مهیا خواهد شد. صالح حسینی، در خاتمه با اشاره به زمین‌های زیر کشت توتون در کردستان افزود: حدود هزارخانوار کردستانی با همکاری شرکت دخانیات کردستان در تولید توتون فعالیت دارند.
گفتنی است شرکت دخانیات سقز در سال ۱۳۱۶ با خرید و فروش فرآورده‌های موسسه دخانیات شروع به کار کرد که به دلیل مجاورت با مناطق کشت توتون چپق، در سال ۱۳۳۷ کارخانه تولید توتون نیمکوب و توتون چپق در این شهرستان احداث شد.

آرش محمدی فعال دانشجویی بازداشت شده در اعتصاب غذا بسر میبرد

 






آرش محمدی فعال دانشجویی که عصر ۲۵ خرداد در تبریز بازداشت شده بود، در اداره اطلاعات نیروی انتظامی تبریز دست به اعتصاب غذا زده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و سرازیر شدن مردم تبریز به خیابان‌ها، نیروهای لباس شخصی با حمله به بخشی از تجمع‌کنندگان اقدام به ضرب و جرح شدید و بازداشت عده‌ای از جوانان تجمع کننده کردند.
بنا به گزارش‌های دریافتی ماموران لباس شخصی این جوانان را در حین بازداشت به شدت مضروب کرده و روی زمین کشیده‌اند. بازداشت‌شدگان که تعداد آنها نزدیک به بیست تن بوده پس از بازجویی‌های اولیه به بند قرنطینه‌ی زندان تبریز منتقل شده و رسیدگی به پرونده‌شان به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به تصدی هاشم‌زاده ارجاع شده است.
با پیگیری خانواده‌های این جوانان عده‌ای از آن‌ها صبح روز ۲۷ خرداد ماه با قرار وثیقه‌ی ده میلیون تومانی آزاد شدند.
این در حالی است که آرش محمدی فعال دانشجویی که پیش‌تر نیز بازداشت و محکوم شده بود همچنان در بازداشت به سر می‌برد. ماموران نیروی انتظامی پس از بازداشت وی با مراجعه به منزل پدری‌اش اقدام به تخریب و شکستن وسایل منزل کرده و تمامی کتب موجود در خانه را با خود برده‌اند.
گزارش‌ها حاکی از ضرب و جرح شدید آرش محمدی است؛ وی هم‌اکنون در اداره‌ی اطلاعات نیروی انتظامی تبریز در بازداشت به سر می‌برد. همچنین، بنا بر آخرین اخبار رسیده این فعال دانشجویی از ظهر روز گذشته ۲۷ خرداد ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
گفتنی است، آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به همراه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت و در نهایت با آزادی مشروط در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

ملاقات دو زندانی بهایی زندان رجایی شهر با بستگانشان در زندان اوین







کامران رحیمیان و فواد خانجانی دو زندانی بهایی زندان رجایی شهر کرج پس از مدتها اجازه ملاقات با بستگان زندانیشان در زندان اوین را یافتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کامران رحیمیان از اساتید دانشگاه بهاییان که به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده، روز گذشته دوشنبه ۲۷ خرداد ماه از سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به زندان اوین منتقل شد تا پس از ۶ ماه با همسر خود فاران حسامی دیدار کند.
فاران حسامی نیز از اساتید دانشگاه آنلاین بهاییان می‌باشد و به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده و هم اکنون در بند زنان زندان اوین محبوس میباشد.
گفتنی است، این زوج بهایی کودکی ۲ ساله بنام "آرتین" دارند که با زندانی شدن پدر و مادر در وضعیت روحی نامناسبی بسر میبرد.
فواد خانجانی دانشجوی محروم از تحصیل بهایی و زندانی زندان رجایی شهر کرج دیگر زندانی این زندان بود که جهت دیدار با خواهر خود لواء خانجانی به زندان اوین منتقل گردید.
فواد خانجانی در ۲۷ دی ماه سال ۹۰ برای اجرای محکومیت ۴ ساله، خود را به شعبه اجرای احکام زندان اوین معرفی کرد.
وی در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تایید شده است.
این دانشجوی محروم از تحصیل، پیش‌تر به علت اعتقاد به دیانت بهایی از سازمان مدیریت صنعتی در اصفهان اخراج گردیده بود.
لواء خانجانی شهروند محروم از تحصیل بهایی است که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸ بازداشت شده و پس از ۲ ماه به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی در دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر به تایید رسید.
گفتنی است، فرزاد مددزاده زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج مدتهاست از ملاقات با خواهر خود شبنم مددزاده زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین محروم است.
همچنین محمد بنازاده امیرخیزی دیگر زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج نیز، زمان درازی است که از ملاقات با خواهر خود کبری بنازاده امیرخیزی زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین محروم است.

محکومیت ۱۱ سال حبس در تبعید به زندان گناوه برای یکی از کاربران فیسبوک








 محمد (کوروش) نصیری به جرم فعالیت در یک صفحه فیسبوکی بنام "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" به ۱۱ سال حبس در تبعید به زندان بندر گناوه محکوم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود، به اتهام "توهین به مقدسات، افساد فی الارض، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه برانداز" به این حکم سنگین محکوم شده است.
محمد نصیری در نیمه شب چهارشنبه ۳ خرداد ماه ۱۳۹۱ با هجوم ماموران امنیتی به منزل مسکونیش بازداشت شده است.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "مامورین امنیتی بدون نشان دادن کارت شناسایی و حکم قضایی بداخل منزل ریخته و همه ساکنان منزل از جمله برادر کوروش و همسر برادرش را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. مامورین هنگام ورود به منزل، کوروش را با چوب و دیلم کتک زدند. سپس کیسه برسرش کشیدند و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل نمودند. با وجودی که کوروش از ناحیه‌ی پاها و بیضه‌ها بشدت آسیب دیده بود، پزشک ۲۰۹ حاضر به مستند کردن آثار ضرب و شتم نمی‌شود. وی یکبار هم در هواخوری بند ۲۰۹ توسط یکی از مامورین این بند به نام (مظفر تهرانی) مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. کوروش که پس از ۲ روز تفهیم اتهام شده بود، در بازجویی ها برای کسب اقرار مورد ضرب و شتم قرار گرفت و حتی وی را تهدید کردند که خواهرش را مورد تجاوز قرار می‌دهند. مامورین کوروش را ۳۱ روز در سلول انفرادی نگهداشته  و وی را فریب دادند که در صورتی که مصاحبه تلویزیونی انجام دهد آزاد خواهد شد."

تایید حکم اعدام سه زندانی در زندان بندرعباس







حکم اعدام سه زندانی محبوس در زندان مرکزی بندرعباس که به اتهام حمل و نگهداری موادمخدر به اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور به تایید رسید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیوان عالی کشور بتازگی حکم اعدام سه زندانی محبوس در زندان مرکزی بندرعباس به نام‌های "نجات طهماسبی"، "سعید وکیلی" و "پیمان جعفرپور" را به تایید رسانده و ایشان در آستانه اجرای حکم قرار گرفته اند.
نجات طهماسبی ۲۸ ساله، ۴ سال پیش بازداشت و به اتهام حمل و نگهداری ۱۶۰ گرم ماده محرک شیشه به اعدام محکوم شد.
هم چنین سعید وکیلی ۴۴ ساله دارای زن و فرزند که از ۱۶ ماه پیش تاکنون در زندان به سر می برد، به اتهام حمل و نگهداری ۱۰۰ گرم شیشه به اعدام محکوم شده است.
پیمان جعفرپور ۳۱ ساله نیز که ۱۴ ماه قبل دستگیر شد، به اتهام حمل و نگهداری ۱۸۵ گرم هروئین از سوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده است.
یکی از نزدیکان این افراد به گزارشگر هرانا گفته است که حکم این سه تن در حالی در دیوان عالی کشور به تایید رسیده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد که، مواد مخدر مکشوفه از هر سه نفر تنها برای مصرف شخصی بوده و هیچ کدام حتی با اتهام خرید و فروش و یا قاچاق مواد مخدر روبرو نشده اند.
وی همچنین ادامه داد: " حکم اعدام علیرضا قریشی‌زاده ۳۸ ساله که به اتهام حمل و نگهداری ۶۰ گرم هروئین (جهت مصرف شخصی) به اعدام محکوم شده بود، پس از ۱۴ سال زندان به حبس ابد تقلیل یافت."
گفتنی است، زندان مرکزی بندر عباس در حال حاضر بیش از ۳۸۰۰ نفر زندانی دارد که ۵۰۰ نفر از ایشان در زیر حکم اعدام بسر می‌برند.

دو روزنامه نگار سایت "بازتاب" از زندان آزاد شدند








 علی غزالی و فواد صادقی دو روزنامه نگار سایت "بازتاب" ساعاتی پیش از زندان آزاد شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی غزالی پس از ۵۰ روز و فواد صادقی پس از ۳۱ روز بازداشت از بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین آزاد شدند.
این دو روزنامه نگار هردو از خبرنگاران سایت "بازتاب" به شمار می‌روند که در آستانه برگزاری انتخابات و در پی نشر چند خبر جنجالی مانند خبر نوار "۸ میلیونی تقلب" و "رانت‌خواری و فساد مالی بابک زنجانی" مورد پیگیرد و بازداشت قرار گرفتند.

محکومیت سعید مدنی به ۶ سال زندان و ۱۰ سال تبعید







دکتر سعید مدنی زندانی سیاسی و فعال ملی- مذهبی به ۶ سال زندان در تبعید بندرعباس و ۱۰ سال تبعید به شهر بندرعباس محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی که فعلا در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر میبرد و مشغول سپری کردن محکومیت ۳ ساله خود در ارتباط با بازداشت گروهی ملی- مذهبی‌ها در اسفند سال ۱۳۷۹ توسط اداره اطلاعات سپاه است، به اتهام اجتماع و تبانی به ۶ سال زندان در تبعید زندان بندرعباس و ۱۰ سال تبعید به شهر بندرعباس محکوم شده است.
وی در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۰ به اتفاق همسرش در خیابان بازداشت شده بود و ماموران امنیتی وی را به منزلش برده و ضمن تفتیش منزل مقداری از وسایل وی را ضبط کرده بودند.
این دانش‌آموختهٔ دکترای علوم اجتماعی عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و صاحب تحقیقات متعدد و ارزشمند در حوزهٔ آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه اعتیاد، فقر، و روسپی‌گری است.
سعید مدنی مدرس دانشگاه علوم اجتماعی و بهزیستی و سردبیر فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی بود که با تهدید دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از انتخابات ۱۳۸۸ از کار برکنار شد.
گفتنی است، وی در بازداشت اخیر خود حدود یک سال را در بند امنیتی ۲۰۹ اوین تحت آزار و اذیت بازجویان این بند قرار داشته است.

عفو بین الملل: رییس جمهور جدید باید به وعده هایش در باره حقوق بشر عمل کند







سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای از حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ایران خواست به مسئله حقوق بشر در ایران توجه نموده و مورد رسیدگی قرار دهد.
بنا به گزارش تارنمای سازمان عفو بین الملل، این سازمان غیردولتی در بیانیه روز دوشنبه خود خاطرنشان کرده است که مردم وعده های خالی نمی خواهند، بلکه اقداماتی بنیادین می طلبند. همچنین آنها خواهان آزادی زندانیان سیاسی هستند و مطالبات مردم با آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی آغاز می شود.
سازمان عفو بین الملل همچنین خواستار همکاری دولت حسن روحانی با مکانیزمهای حقوق بشری سازمان ملل شد و تاکید کرد که به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، اجازه ورود و بازدید و تحقیق دهد.
این سازمان ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی با عمل کردن به وعده‌های خود، بتواند اصلاحاتی واقعی را برای ایران به ارمغان آورد.

مصدومیت کارگر ساختمانی در پی ریزش دیوار








 کارگری که در حال تخریب یک منزل مسکونی بود در پی سقوط دیوارهای منزل دچار مصدومیت شدید شد.
بنا به گزارش روزنامه خراسان، مدیر حوزه یک آتش نشانی مشهد با بیان این خبر افزود: ساعت ۱۱ روز گذشته خبر سقوط آوار بر روی کارگری به آتش نشانی اعلام شد که بلافاصله ماموران ایستگاه ۷ به محل حادثه در قاسم آباد اعزام شدند.
مهدی رضایی افزود: در این حادثه که به علت رعایت نکردن مسائل ایمنی در تخریب روی داد، ۲ دیوار پس از سقوط به شکل هرم قرار گرفتند و مانع از ریزش دیوارهای چند تنی روی کارگر شدند و کارگر با تحمل صدمات شدید در زیر آوار محبوس شد.
وی افزود: آتش نشانان موفق شدند این کارگر را که از چند ناحیه دچار شکستگی شده با کمک تجهیزات فنی پس از مهار قطعات معلق به طور زنده از زیر آوار خارج کنند و در اختیار ماموران اورژانس حاضر در محل قرار دهند.

ممانعت از درمان پزشکی اشکان ذهابیان








با گذشت حدود یک ماه از بازداشت اشکان ذهابیان، خانواده این فعال دانشجویی زندانی تاکنون نتوانسته اند داروهای او را بدستش برسانند و شرایط جسمانی وی روزبروز رو به وخامت می گذارد.
اشکان ذهابیان دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه فردوسیِ مشهد و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت صبح روزِ دوشنبه ۶ خرداد ماه ۱۳۹۲ با حمله نیروهای امنیتی به منزلش برای بار چهارم بازداشت، وبه زندانِ متی کلای بابل منتقل شد.
بنا به گزارش تارنمای جرس، این فعال سیاسی که در اثر تحمل انفرادی های طولانی در سه بازداشت اخیر و اعتصاب غذا و عدم رسیدگی پزشکی و فراهم نبودن امکانات مناسب در زندان از ناحیه معده، کمر و گردن دچار آسیب شده بود که در این دوره بازداشت، بیماریش رو به وخامت گذاشته است و امکانات درمانی مناسب در زندان برای او وجود ندارد. پزشکان زندان اعلام کرده اند که به علت عدم امکانات پزشکی امکان درمانش در بهداری زندان وجود ندارد.
همچنین، با توجه به غیر بهداشتی بودن محیط زندان، وی به بیماری پوستی و گوش مبتلا شده که داروهای موجود در زندان کمکی به بهبودی آنها نمی کند و مامورین زندان از دریافت دارو از خانواده این زندانی سیاسی ممانعت می کنند.
گفتنی است، این فعال انتخاباتی ستاد جوانان هاشمی رفسنجانی پس از رد صلاحیت شدن آقای هاشمی بازداشت شد.
ماموران امنیتی بدون فرستادن احضاریه او را با ضرب و شتم در منزل پدری اش بازداشت کرده و برای اجرای حکم هشت ماهه اش به زندان متی کلا انتقال دادند.