۱۳۹۲ تیر ۳, دوشنبه

پیام تسلیت 36 تن از زندانیان سیاسی اوین به خانواده افشین اسانلو









 جمعی از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان اوین با صدور نامه ای ضمن تسلیت به خانواده افشین اسانلو اعلام کردند از نزدیک شاهد رنج ها و مصائب فراوانی که بر  وی در زندان گذشته است؛ بوده اند.

در بخشی از این نامه آمده است: " به رغم تمامی فشارهای وارده در طول مدتی که در کنار ما به سر می بردند از سلامت نسبی جسمی برخوردار بودند. این واقعه در حالی اتفاق می افتد که مرگ زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی در زندانها بر اثر فشارهای وارده و عدم رسیدگی مناسب پزشکی و بی مبالاتی های مسوولین مسبوق به سابقه است." 

متن این بیانیه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:

تو نمی دانی نگاه بی مژه محکوم یک اطمینان

وقتی که در چشم حاکم یک هراس خیره می شود

چه دردی است.

تو نمی دانی مردن

وقتی که انسان مرگ را شکست داده است

چه زندگی است.

در نهایت اندوه باخبر شدیم دوست و هم بندی سابقمان جناب آقای افشین اسانلو که در زندان رجایی شهر کرج در اسارت به سر می بردند زندگی را بدرود گفته اند.

ایشان به رغم تمامی فشارهای وارده در طول مدتی که در کنار ما به سر می بردند از سلامت نسبی جسمی برخوردار بودند. این واقعه در حالی اتفاق می افتد که مرگ زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی در زندانها بر اثر فشارهای وارده و عدم رسیدگی مناسب پزشکی و بی مبالاتی های مسوولین مسبوق به سابقه است ، از جمله در مورد درگذشت زنده یادان اکبر محمدی ، امیر حشمت ساران، زهرا بنی یعقوب، امید میرصیافی، هدی صابر، محسن دکمه چی ، ستار بهشتی و بسیاری دیگر از زندانیان.

ما جمعی از دوستان و همبندیان سابق زنده یاد افشین اسانلو در بند ۳۵۰ زندان اوین که از نزدیک شاهد رنج ها و مصائب فراوانی که بر وی روا داشته شد، بوده ایم، رهایی جانسوز وی را از زنجیر اسارت به خانواده محترم ایشان و به ویژه مادر دردمندشان تسلیت می گوییم و امیدواریم هرگز در آینده شاهد رخدادهای تلخی از این دست نباشیم.

رضاشهابی زکریا،سعید متین پور،عبدالفتاح سلطانی،محمد صدیق کبودوند،امیرخسرو دلیرثانی، رویین عطوفت ،محمدرضایی، مهدی خدایی، نصور نقی پور، بهنام ابراهیم زاده، سعید جلالی فر، فریدون صیدی راد، وحید علیقلی پور، یاشار دارالشفا، سعید حائری ،داور حسینی وجدان ،غلامرضا خسروی، هانی یازرلو ، اصغر قطان ،مجید اسدی ، هوتن دولتی، محمد صائمی، محمد ولی غلام نژاد ،عبدالرضا قنبری ، سید محمد حیدری، اسداله اسدی، اسداله هادی، علی معزی، رسول حیدرزاده ، کامران ایازی ، شاهین دادخواه ، فرزاد روحی ، محمدرضا نوری ، بهادر علیزاده ، وحید اصغری ، علیرضا سیدیان.

آزادی اعضای ستاد جوانان روحانی در تبریز








 اعضای ستاد جوانان حسن روحانی در تبریز که هفته گذشته بازداشت شده بودند آزاد شدند.
بنا به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، بهنام نیکزاد،امین فرید یحیایی و علی اروج زاده که از سه شنبه شب توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در بازداشت بودند امروز یکشنبه دوم تیر ماه آزاد شدند.
بازداشت این سه نفر بدون حکم قضایی و در یکی از خیابان های شهر تبریز صورت گرفته بود و آنان پس از تفهیم اتهام اخلال در نظم عمومی توسط قاضی هاشم زاده معاون دادستان انقلاب تبریز، با صدور قرار بازداشت به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بودند.
تبریز در هفته گذشته دوبار شاهد تجمع مردمی و جشن خیابانی بود. بار اول پس از اعلام پیروزی دکتر روحانی در انتخابات و بار دوم پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی برزیل، مردم در شهرهای مختلف از جمله تبریز برای جشن و پایکوبی به خیابان ها آمدند.
بر اساس گزارش‌ها در هر دو جشن خیابانی، شعارهای سیاسی برای آزادی زندانیان سیاسی و رهبران محصور جنبش سبز سر داده شده است.

روند درمانی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد متوقف شده است







 روند درمان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد متوقف شده است و طی ۲ هفته گذشته ایشان هیچ تماسی با بستگان خود نداشته اند.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، در ۸ ماه گذشته از سه دختر میرحسین و رهنورد، یکی از آن‌ها یک ملاقات و دیگری دو ملاقات داشته. دیدار اول مربوط به عید نوروز می‌شود و دیدار بعدی که به صورت محدود و امنیتی تنها با یکی از دختران برگزار شد مربوط به دیدار دو هفته پیش “کوکب”، فرزند ارشد خانواده است.
از آن پس دیگر هیچ خبری مطلقا نرسیده است. تماس‌های محدود تلفنی که گاه ماه‌ها قطع می‌شود در حال حاضر وجود ندرد.
آن‌ها حتی نتوانسته اند تماس تلفنی با پدر و مادر خود داشته باشند. زهرا و نرگس آخرین بار صدای پدر و مادر خود را ۱۰ اردیبهشت ماه از پشت تلفن شنیده‌اند و همه این‌ها در حالی است که ملاقات و تماس با بستگان و دوستان از حقوق ابتدایی برای زندانیان بشمار می‌رود.
در حال حاضر دو هفته کامل است که هیچ خبری از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دختران وی داده نشده است و آن‌ها حتی از شنیدن صدای پدر و مادر خود نیز محروم شده‌اند.
روند درمان آن‌ها نیز بدون توضیح خاصی به خانواده، متوقف شده و از تماس‌های تلفنی که هر از چندی با خانواده و به خصوص مادر خانم رهنورد برقرار می‌شد، خبری نیست.
این منبع همچنین اضافه کرد، دختران خانواده خبر داده‌اند که مدت‌هاست پرونده پزشکی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را پزشکشان ندیده و روند درمان متوقف شده است.
آن‌ها از بیماری آرتروز مادرشان خبر داده‌اند که از شدت درد نیاز به تزریق آمپول کورتون دارد. اما هیچ خبری از رسیدگی به این بیماری وی در دست نیست.
آقای موسوی هم که دچار مشکل قلبی است. در پی اتفاقاتی که در یکی از مراجعات وی به درمانگاه امنیتی صورت گرفت، نسبت به برنامه احتمالی نیروهای امنیتی برای سوء قصد به جانش مشکوک شده و حاضر به انتقال به درمانگاه تحت نظر نیروهای امنیتی نیست.
وی با توجه به پیچیدگی رفتاری نیروهای امنیتی، درمان خود را منوط به تحت نظر پزشک معتمد خود و خانواده‌اش کرده و به همین بهانه روند درمان بیماری قلبی وی به حال تعلیق در آمده است.
این در حالی است که تاکنون در پی چند نوبت گرفتن آزمایش خون از میرحسین موسوی، هیچ نتیجه ای را به وی و یا خانواده‌اش منتقل نکرده اند.
گفتنی است، دختران رهنورد بارها در نوشته و مصاحبه های خود خواستار آزادی بی‌قید شرط پدر مادرشان و جبران ظلم‌هایی که بر آنان رفته ‌است شده‌اند.

پزشکی قانونی علت مرگ ستار بهشتی را شرایط خاص و فشارهای روحی اعلام کرد







 با گذشت ماه ها از کشته شدن ستار بهشتی وبلاگنویس در زندان، شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی بر این احتمال تاکید دارد که ستار بهشتی در اثر شرایط خاص و فشارهای روحی فوت کرده است.
ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس اهل رباط‌کریم بود که به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه دولت ایران توسط پلیس فتا دستگیر شد. وی نهم آبان ۱۳۹۱ دستگیر و به زندان اوین تهران منتقل گردید، لیکن چهار روز بعد در حالی که به بازداشتگاه پلیس منتقل شده بود، در آنجا درگذشت.
خانواده بهشتی، هنگام دفن جسد وی آثار کبودی را در بخش هایی از بدن او مشاهده کرده بودند.
اکنون پس از گذشت ماه ها از آن واقعه، هنوز به پرونده قتل این فعال وبلاگ نویس رسیدگی نشده است.
به گزارش کلمه از گفت و گوی تفصیلی رییس سازمان پزشکی قانونی با رسانه‌های دولتی، وی با اشاره به پیچیده بودن پرونده ستار بهشتی گفته است: "پرونده ستار بهشتی یکی از پرونده‌های بسیار پیچیده و مشکل بود که علت فوت در وهله اول آنقدر واضح نبود که قابل تشخیص باشد، در اینگونه پرونده‌ها معمولاً می‌گویند علت فوت نامشخص است اما چون بحث این پرونده خیلی حساس بود مدام آزمایشات و کمیسیون‌های مختلف تخصصی تشکیل شد و آنقدر متخصصان رشته‌های مختلف روی علائم آزمایشات بحث کردند تا توانستند جواب نهایی را ارائه دهند."
وی در ادامه تصریح کرده است که ما هم روز اول همین نظر را دادیم که احتمال قوی وجود دارد که بر اثر شرایط خاص و فشارهای روحی ستار بهشتی فوت‌کرده است اما نباید فراموش کرد که ما اصلاً در کار کارشناسان دخالت نمی‌کنیم و فقط نظریات را بیان می‌کنیم.
محسنی اژه ای در اولین اظهار نظر خود وجود ضربه و کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرد و پس از آن بود که خبر از مرگ ستار بهشتی در اثر ایست قلبی داده شد.
تاکنون نیز از سوی پزشکی قانونی اظهارات چندگانه ای در خصوص مرگ ستار بهشتی در زندان شده است. اما مجموعه گزارش ها حاکی از آن است که این زندانی سیاسی در بازجویی ها توسط بازجویان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، به طوری که این شکنجه‌ها باعث از کار افتادن کلیه و مرگ او در روز شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۱ در بازداشتگاه پلیس فتا شده است.
بعد از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری، گیتی پور فاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور منتخب ملت با ابراز نگرانی از روند طولانی رسیدگی به این پرونده از سوی مسئولان نوشت: "هفت ماه ازمراجعه خانواده او به من وهشت ماه هم از تشکیل پرونده قتل این جوان ۳۲ ساله که در۱۶ آبانماه ۱۳۹۱می گذرد لیکن تاکنون ازبازپرسی به دادگاه برای ارسال نگشته است."
گیتی پور فاضل در خصوص رسیدگی به پرونده این قربانی شکنجه می افزاید: "پرونده پیچیده نیست، پلیس فتا که کارش پرسه زدن درفضای سایبری وچک کردن سایتها و وبلاگهاست با نوشته های این جوان که مربوط به گرانی وتورم روزافزون،ویرانی اقتصادی کشور و تنگدستی مردم که همچنان ادامه دارد، برخوردکرده شناسایی می شود سپس چهارنفر ازماموران پلیس فتا به خانه او یورش برده ودرنهم آبان ماه سال گذشته بنا به گفته خانواده اش بدون نشان دادن حکم جلب دستگیرش می کنند وپس ازبازجویی های نخستین به زندان اوین تحویل می دهند. کسانی که در زندان با وی همبند بوده اند شهادت داده اند که بدن وی پرازکبودی وازنظر روحی دروضع نامناسبی بوده است ، دوباره پلیس فتا ستار را ازمحوطه اوین بیرون برده و در جایی نامعلوم هنگام بازجویی جانش ازدست می رود."

سقوط ۲ کارگر جوان از اسکلت ساختمان در حال احداث








 جوشکار جوان هنگام کار بر روی نمای اسکلت ساختمانی دچار حادثه شدند و توسط نيروهای امدادی به مرکز درمانی منتقل شدند.
به نوشته‌ی روزنامه خراسان، مهدی رضایی، مدير حوزه‌ی يک آتش نشانی مشهد در توضيح اين خبر گفت: "روز گذشته هنگامی که کارگر جوان در حال سقوط از اسکلت ساختمانی بود، کارگر ديگر قصد کمک به او را داشت که او نيز سقوط کرد."
مهدي رضايی افزود: "پس از اعلام اين حادثه ماموران امداد و نجات آتش نشانی بلافاصله به محل حادثه در بلوار وکيل آباد اعزام شدند."
وی ادامه داد: "ماموران کارگران را که از ناحيه کمر، دست و پا دچار شکستگی شده بودند با استفاده از وسايل امدادی از محيط نامناسب کارگاه ساختماني خارج و به ماموران اورژانس حاضر در محل برای اعزام به مراکز درماني تحويل دادند."

افزایش تعداد مبتلایان به ایدز و سکوت مرگبار رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی







حدود ۲۶ هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز در کشور شناسایی شده اند؛ اما براساس برآوردی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت سال های پیش ارائه داده اند، حدود ۸۳ هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. برخی کارشناسان رقم مبتلایان را بیش از این‌ها می دانند.

ابراهیم ترکی، مدیر عامل انجمن پیشگیری از آسیب های اجتماعی، در گفتگو با ایلنا، متهم ردیف اول شیوع ایدز در کشور را دستگاه‌های فرهنگی اعلام کرده و عدم آگاهی نسبت به روابط درست جنسی را رو به رشد دانسته و از جمله گفته است که  در کشور اطلاع رسانی مطلوبی در مورد پیشگیری از ایدز انجام نمی‌شود و به دلیل شرم و حیای کاذبی که در این زمینه وجود دارد، خانواده‌ها به فرزندانشان آموزش‌های لازم را نمی‌دهند.
علاوه بر این در مدارس و دانشگاه‌ها نیز فعالیت مؤثری در زمینه آموزش پیشگیری از ایدز از طریق رابطه جنسی انجام نمی‌شود و رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی هم دچار سکوتی مرگبار شده‌اند.

وی نیز رشد بیماری ایدز در جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرده و به عنوان نمونه گفته است که در گذشته انتقال ویروس بیماری ایدز از مادر به فرزند ۱ درصد بود، اما اکنون به ۸ /۳ درصد افزایش پیدا کرده است و این زنگ خطری برای گسترش ایدز در کشور است.

ابراهیم ترکی در ادامه به انتقاد از عدم حمایت دولت نهم و دهم از سازمان های مردم نهاد و انجمن‌های تخصصی پرداخت و افزود که مدت‌هاست دستگاه‌های دولتی دیگر حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد نمی‌کنند.

وی همچنین گفت که سازمان های بین المللی، دولتی و خیری به ما کمک می کردند، اما این روزها خیرین اوضاع مالی خوبی ندارند و خودشان گرفتار هستند. سازمان های بین المللی هم با توجه به شرایط بین المللی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند. سازمان‌های دولتی نیز سازمان های مردم نهاد را فراموش کرده اند و همین مسائل باعث شده است که فعالیت های تخصصی غیردولتی نسبت به گذشته کمرنگ تر شود.

گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق بشر در خرداد







در بررسی عملکرد مجموعه گزارشات ارسالی در خرداد سال ۱۳۹۲، خط سیر گزارشات در این ماه، در مجموع شاخص های ۱۳ رسته ذکر شده است که داری ضریب تغییرات متوسط نزدیک به هفت دهم است که نشان گر پراکندگی در دامنه آن می باشد.
در حوزه کارگری بر اساس بررسی آماری و پیش بینی گزارشات ماه مشابه سال گذشته حداکثر گزارشات ارسالی میتوانست ۴۶ گزارش و حداقل آن  ۲۴ گزارش باشد اما در واقع ۱۷ گزارش دریافت شد، بر این اساس ۱۶ مورد نقض حقوق برای ۷۲۱۵۸۰ نفر به ثبت رسید.

در حوزه اقلیت های مذهبی حداکثر ۲۹ و حداقل ۱۳ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد ۱۰ گزارش دریافت شد که بر این اساس تعداد ۷ مورد نقض حقوق برای ۲۵ نفر به ثبت رسید.
در حوزه اقلیت های قومی حداکثر ۱۲ و حداقل ۴ گزارش بود که تعداد گزارشات دریافتی ۲ گزارش بوده است که بر این اساس تعداد ۲ مورد نقض حقوق برای  ۲ نفر به ثبت رسید.
در حوزه زندانیان حداکثر ۷۶ و حداقل ۳۶ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد ۴۲ گزارش دریافت شد، بر این اساس تعداد ۵۴ مورد نقض حقوق برای ۲۲۰۱ نفر به ثبت رسید.
در حوزه اصناف حداکثر ۲۱ و حداقل ۵ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد ۵ گزارش دریافت شد که بر این اساس تعداد ۲ مورد نقض حقوق برای ۲ نفر به ثبت رسید.
در حوزه اندیشه و بیان حداکثر ۵۷ و حداقل ۳۳ گزارش بود که تعداد گزارشات دریافتی ۵۳ مورد بوده است که بر این اساس تعداد ۵۸ مورد نقض حقوق برای ۳۰۸۹ نفر به ثبت رسید.
در حوزه فرهنگی حداکثر ۱۱ و حداقل ۵ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد گزارشات دریافتی ۱ مورد بوده است، که بر این اساس تعداد ۱ مورد نقض حقوق برای  ۳ نفر به ثبت رسید.
در حوزه زنان حداکثر ۶ و حداقل ۰ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد گزارشات دریافتی ۲ مورد بوده است که بر این اساس تعداد ۰ مورد نقض حقوق برای ۰  نفر به ثبت رسید.
در حوزه کودکان حداکثر ۱۱ و حداقل ۳ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد گزارشات دریافتی ۲ مورد بوده است که بر این اساس تعداد ۲ مورد نقض حقوق برای ۲ نفر به ثبت رسید.
در حوزه دانشجویان حداکثر ۴۰ و حداقل ۸ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد گزارشات دریافتی ۱ مورد بوده است، که بر این اساس تعداد ۱ مورد نقض حقوق برای ۳ نفر به ثبت رسید.
در حوزه اعدام حداکثر ۴۵ و حداقل ۱۳ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد گزارشات دریافتی ۶ مورد بوده است، که بر این اساس تعداد ۶ مورد نقض حقوق برای ۳۰۹ نفر به ثبت رسید.
در حوزه محیط زیست حداکثر ۴ و حداقل ۰ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد گزارشات دریافتی ۳ مورد بوده است، که بر این اساس تعداد ۴ مورد نقض حقوق برای ۴ نفر به ثبت رسید.
سایر موارد نقض حقوق بشر نیز حداکثر ۱۰ و حداقل ۴ گزارش مورد پیش بینی بود که تعداد گزارشات دریافتی ۲ مورد بوده است. که بر این اساس تعداد ۱ مورد نقض حقوق برای ۲ نفر به ثبت رسید.
در بررسی منابع گزارش باید اعلام کرد ۵۶ درصد گزارشات را ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و ۱۹ درصد دیگر آن را منابع مستقل و ۲۵ درصد را نیز منابع دولتی مستند کردند.
باید اشاره داشت که در طی خرداد ماه ۶ زندانی در ایران اعدام شدند، ۱۷۹ نفر از دگر اندیشان بازداشت شدند و ۲۱ نفر نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۹۸۷ ماه حبس و ۵۰ ماه ضربه شلاق محکوم شدند.
ارزیابی عمومی اخبار نقض حقوق بشر در خردادماه
در خردادماه سال ۱۳۹۲ علی‌رغم اینکه تمامی توجهات به یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، معطوف بود نیز نقض حقوق بشر در ایران در حوزه‌های مختلف تعریف شده، کما فی السابق ادامه یافت.
در ابتدا بایستی اشاره کرد که در ماه گذشته پارلمان کانادا، لایحه‌ای را به تصویب رسانده است که بر اساس آن اعدام‌های گسترده‌ی تابستان ۱۳۶۷ در ایران "جنایت علیه بشریت" خوانده شده است. پارلمان کانادا همچنین در این لایحه روز نخست ماه سپتامبر را روز همبستگی با زندانیان سیاسی ایران اعلام کرد. اقدام پارلمان کانادا نخستین واکنش از سوی یک کشور محسوب می‌شود که در آن کشتار دهه ۱۳۶۰ "جنایت علیه بشریت" شناخته شده است.
محسن صادقی، مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌ی قضاییه نیز، با بیان اینکه "نرخ رشد جهانی جرایم ۵ درصد است، در حالی‌که جرایم در ایران بیشتر از آمار جهانی رشد دارد"، گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به خاطر جرایم مختلف در کشور دستگیر شدند که ۶۰۰ هزار نفر آن‌ها در زندان به‌سر می‌برند. وی تاکید کرده است که ۷۰ درصد از زندانیان فاقد سابقه کیفری و ۳۰ درصد نیز سابقه‌دار هستند.
مضاف بر این، زندان مرکزی بندر عباس در حال حاضر بیش از ۳۸۰۰ نفر زندانی دارد که ۵۰۰ نفر از ایشان در زیر حکم اعدام بسر می‌برند. این در حالیست که محکومیت حدود ۳۰۰ تن از محکومین به اعدام در زندان بندرعباس به تایید دیوان عالی کشور رسیده است و خطر اجرای حکم ایشان را تهدید می‌کند.
هم‌چنین در آستانه‌ی برگزاری یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دستگاه امنیتی اقدام به ایجاد فضای پلیسی و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات که به طور ویژه به واسطه‌ی فیلترینگ گسترده‌ی وبسایت‌های خبری و تبلیغاتی برخی کاندیداها بود؛ نمود. بازداشتبرخی از هواداران و افراد فعال در برخی ستادها و برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها نیز از جمله اقدامات موثر در این زمینه بود چنانچه تنها در یک مورد، مراسم ستاد جوانان حامی روحانی که عصر روز شنبه، یازدهم خردادماه در حسینیه جماران برگزار شده بود با دخالت نیروهای امنیتی به بازداشت جمعی از شهروندان انجامید.
در همین راستا نیروهای امنیتی تعدادی از فعالان سیاسی در شهرهای لاهیجان،  کرج، تهران، مشهد و خوی برای جلوگیری از فعالیت در انتخابات را بازداشت کردند و تعداد زیادی از فعالین سیاسی نیز به دفاتر وزارت اطلاعات شهرهای مربوطه احضار شدند. خبرگزاری فارس ارگان خبری سپاه پاسداران نیز به نقل از یک مقام امنیتی مدعی شد: "به‌دنبال شناسایی اعضای فعال چند تشکل مرتبط با گروهک منافقین و با انجام چند عملیات برق‌آسا و همزمان در تهران و چند شهر دیگر این تشکل‌ها مورد ضربه قرار گرفتند."
علاوه بر این و در پی صعود تیم ملی فوتبال ایران به رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، میلیون ها تن از شهروندان در سراسر ایران به جشن و شادمانی پرداختند که در برخی از شهرها با دخالت نیروی انتظامی این جشن به خشونت کشیده شد. نیروی انتظامی در شهرهای تهران، همدان، کرمانشاه، رشت، ساری و بوشهر با حمله به تجمعات مردمی که بعضا نیز شعارهای سیاسی در آنها سر داده می شد اقدام به ضرب و شتم شهروندان نموده و ده‌ها تن را بازداشت کردند. به عنوان نمونه و چنانکه هرانا گزارش داده است، بیش از ۹۰ تن در نقاط مختلف شهر تبریز بازداشت شدند که چند فعال دانشجویی به نام بهنام نیکزاد، امین فرید یحیایی و علی اروج‌زاده نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.
هم‌چنین بیش از ۵۰ تن از زنان و حدود ۲۰ تن از مردانی که خواهان حضور زنان در استادیوم آزادی و شرکت در جشن پیروزی تیم ملی فوتبال شده بودند با بدرفتاری و برخورد خشن نیروی انتظامی روبرو شدند. این افراد که در مقابل درب غربی استادیوم آزادی تجمع کرده بودند شعار "برابری زن و مرد" و "جای زنان خالیه" سر می‌دادند. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بود که برگزاری جشن در استادیوم آزادی مختص آقایان است و از خانم‌ها خواسته بود که به استادیوم مراجعه نکنند.
در پایان باید اشاره کرد که به دلیل رانش زباله ها گروهی از آتش نشانان و مامورین فضای سبز شهرداری که مشغول خاموش کردن آتش بودند، به حفره ای به عمق سی متر سقوط کرده و کوهی از زباله به روی آنها ریزش کرده است. بر اساس اعلام معاون شهردار شیراز ۱۱ نفر زیر آوار زباله در سایت دفع زباله‌ی برمشور مدفون شده بودند، که چهار تن از ایشان نجات یافتند اما پیش بینی می شود که هفت نفر دیگر زیر چهل هزار تن زباله دفن شده باشند. به گفته‌ی وی مهم‌ترین مشکل حجم بسیار زیاد زباله است و وجود شیرابه در زیر این زباله مشکلات را بیشتر کرده است.

بازتاب متمایز و ویز‌ه‌ی برخی گزارشات
در بخش پیش رو، تلاش شده به آن دسته از گزارشات حقوق بشری‌ای پرداخته شود که با بازتاب و توجه خاص‌تری دنبال شدند. انعکاس متمایز این اخبار، به هیچ روی به معنایِ این نیست که الزاماً درصد زیادی از نقض حقوق بشر را نیز دربرگرفته‌اند.
موضع سعید مرتضوی متهم اصلی پرونده‌ی مرتبط با بازداشتگاه کهریزک که این پرونده را سیاسی دانست و گفت که به رای صادره تمکین نکرده و به آن صد در صد اعتراض خواهد کرد، از جمله اخباری بود که با حساسیت ویژه‌ای دنبال شد.
هم‌چنین تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آیت‌الله جلال‌الدین طاهری در اصفهان، بازداشت شدند. در مراسم خاکسپاری آیت‌الله طاهری، که از منتقدان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد و عملاً تبدیل به تظاهرات ضدحکومتی شده بود، شرکت‌کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار پایان حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایران شدند. هم‌چنین برخی ویدئوهای منتشر شده از این مراسم، حاکی است که شعار "مرگ بر دیکتاتور" نیز در این مراسم داده می‌شد.
چهار سال پیش نیز پس از برگزاری مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری، یکی دیگر از روحانیون منتقد آیت‌الله خامنه‌ای، در قم، تعدادی از شرکت‌کنندگان بازداشت شدند.
از دیگر سو ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار زندانی، در پی اصابت شیء سنگینی در هواخوری بند زنان به سرش و مجروحیت شدید، به بیمارستان شهدا اعزام شد. بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی- عقیدتی منجمله آرش صادقی، محمدرضا پورشجری، رضا شهابی، نامق محمودی، علیرضا احمدی، افشین اسانلو، اصغر قطان، هانی یازرلو، امیر اسلامی و ارژنگ داوودی هم در وضعیت نامناسب جسمی به سر می‌برند که علاوه بر عدم رسیدگی مسئولان به وضعیتشان، گزارشات مربوط به ایشان، با پوشش مناسب از سویِ رسانه‌ها نیز مواجه نمی‌شود.

گزارشات حقوق بشری در سایه‌ی کم توجهی
در شرایطی که تعداد اندکی از گزارشات حقوق بشری با حساسیت بیش‌تری دنبال می‌شوند، بسیاری از گزارش‌های نقض حقوق بشر نیز در سایه‌ی کم‌توجهی قرار می‌گیرند و بعضاً نادیده گرفته می‌شوند. برای این رفتار گزینشی می‌توان علل گوناگونی از جمله ذائقه‌ی مردم و رفتار گزینشی رسانه‌ها را برشمرد.
خودسوزی دو شهروند پیرو دین یاری (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت یک تن از هم کیشانشان و جان باختن این دو تن، از جمله گزارشاتی بود که به رغم اهمیت، با اقبال روبه‌رو نشد.
چهاردهم و پانزدهم خردادماه، "حسن رضوی" و "نیکمرد طاهری" در اعتراض به هتک حرمت مسئولین زندان همدان به یکی از همکیشانش بنام کیومرث تمناک مبنی بر تراشیدن سبیل نامبرده که به اجبار و توسط ۵ نفر از نیروهای امنیتی زندان انجام گرفت، در برابر فرمانداری همدان خود را به آتش کشیدند. نیکمرد طاهری، قبل از رسیدن به بیمارستان به دلیل شدت جراحت جان باخت و حسن رضوی نیز که با ۶۰ درصد سوختگی در یکی از بیمارستانهای تهران تحت تدابیر امنیتی بستری شده بود، نیز در بیمارستان جان خود را از دست داد.
گفتنی است، پیروان دین یاری که در ایران به عنوان اهل حق یا یارسان شناخته می شوند بزرگترین اقلیت دینی  ایران به شمار می‌روند که فاقد رسمیت هستند و از حقوق شهروندی محروم می باشند.
هم‌چنین محمد (کوروش) نصیری به جرم فعالیت در یک صفحه فیسبوکی بنام "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" به ۱۱ سال حبس در تبعید به زندان بندر گناوه محکوم شده است. این زندانی سیاسی که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود، به اتهام "توهین به مقدسات، افساد فی الارض، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه برانداز" به این حکم سنگین محکوم شده است. آقای نصیری در نیمه شب چهارشنبه ۳ خرداد ماه ۱۳۹۱ با هجوم ماموران امنیتی به منزل مسکونیش بازداشت شده است.
در همین زمینه، ماه گذشته گزارشی هم از بلاتکلیفی سیزده ماهه‌ی سهیل بابادی، یکی دیگر از کاربران فیس بوک به دلیل نوشتن قطعه‌ی طنزی در صفحه‌ی فیس بوک "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" منتشر شد.
در موردی دیگر، رئیس کمیته تبلیغات ستاد روحانی در شهرستان فسا از توابع استان فارس، در روز برگزاری انتخابات مورد حمله‌یاسیدپاشی قرار گرفت.یونس مهدی‌پور در مقابل هنرستان کشاورزی این شهرستان مورد ضرب و شتم عده‌ای ناشناس قرار گرفت که یکی از ضاربین با پاشیدن اسید روی صورت نامبرده موجب آسیب دیدگی و سوختگی شدید این فعال ستاد انتخاباتی روحانی گردید.
هم‌چنین حکم ۷۰ ضربه شلاق دو شهروند برازجانی به اتهام سرقت، در ملاء عام در میدان مرکزی این شهر به مورد اجرا درآمد. در همین زمینه حکم  ۱۰۰ ضربه شلاق یک زندانی محکوم به اعدام زن بنام گیتی مرامی ۳۴ ساله، در محوطه‌ی زندان قرچک ورامین اجرا شد و پس از آن مسئولان مربوطه وی را به دار آویختند.
در خردادماه، دختر نوجوان سیزده ساله‌ای به نام "بفرین معروفی" در جاده‌ی" بوکان ـ کوسه" نیز توسط پدرش کشته می‌شود. نامبرده درپی مشاجره و درگیری با پدرش در داخل خودرو، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و این امر سبب شد که بفرین خود را از اتومبیل به بیرون پرت کرده و زخمی گردد اما پس از توقف خودرو و ادامه‌ی ضرب و شتم، توسط پدرش به قتل می‌رسد.
مضاف بر موارد فوق الذکر، در پی وقوع سه آتش‌سوزی در‌ میمند‌ شهربابک ۱۱ هکتار از اراضی این منطقه تاریخی در آتش سوخت. علت این واقعه بی‌احتیاطی گردشگران عنوان شده است. این در حالیست که رئیس موسسه‌ی تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران هم می‌گوید که روزانه ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال مورد تخریب کمی و کیفی قرار می‌گیرد و اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر آثاری از جنگل‌های شمال نخواهد ماند.
از دیگر سو، در ماه گذشته با چندین مورد اعتصاب غذای زندانیان مواجه بودیم که می‌توان به اعتصاب غذای حدود ۲۱۰۰ تن از زندانیان زندان قزل‌حصار کرج در اعتراض به انتساب یکی از زندانبان های سابق به ریاست واحد دو زندان و همچنین کمبود امکانات رفاهی و عدم رسیدگی قضایی و همین‌طور اعتصاب غذای شاهرخ زمانی و خالد حردانی، آرش صادقی، آرش محمدی و محمد حسین رضایی که با دوختن لب‌های خود اقدام به اعتصاب غذا نمود، اشاره کرد.
رویدادهای مثبت
جمال انصاری، رئیس کل دادگستری استان قزوین مدعی شده است که به دلیل سیاست‌های قوه قضائیه و مسائل بین‌المللی و حقوق بشری، از این پس اعدام مجرمان در ملاءعام تجویز نخواهد شد. ولی در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده است: "اگر در گذشته اعدامی در ملاءعام صورت می‌گرفت، به دلیل وجود شرایط استثنایی بود، ولی با توجه به تصویربرداری از این گونه مراسم و پخش آن در رسانه‌های دنیا، دیدگاه قوه قضائیه این است که دیگر اعدام در ملاعام صورت نگیرد." این ادعا، در صورت صحت، موجب عدم بازتولید خشونت در جامعه خواهد شد.
همین‌طور پس از آنکه دیوان عالی کشور حکم اعدام عبدالرضا قنبری معلم در بند را نقض کرد، این حکم توسط شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ناصر سراج، به ۱۵ سال حبس و تبعید در برازجان تقلیل یافت. عبدالرضا قنبری، از بازداشت شدگان وقایع ۶ دی (عاشورای ۸۸)، آموزگار ادبیات فارسی یکی از مدارس پاکدشت و استاد دانشگاه پیش‌تر به اتهام محاربه از سوی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بود. یادآوری این نکته ضروری ست که حکم حبس و تبعید آقای قنبری، نقض فاحش حقوق بشر است و این گزارش صرفاً از جهت نقض حکم اعدام، رویدادی مثبت تلقی می‌شود.

مستندات حقوقی و قانونی برای برخی گزارش‌های خرداد ماه
امروزه خلاء "آموزش" در حوزه‌ی حقوق بشر در کشور به شدت احساس می‌شود و این در حالیست که بحث "اطلاع رسانی" در این حوزه روندی روبه جلو و نسبتاً قابل دفاع دارد. در این بخش و با هدف شناساندن این خلاء، برخی از گزارش‌های نقض حقوق بشر ماه گذشته، از لحاظ حقوقی مختصراً بررسی می‌شوند.
عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیماری که نیاز مبرم به مراقبت های ویژه دارند و در غیر این صورت وضعیت جسمی آنان روز به روز به وخامت می گراید و حتی در برخی موارد فجایعی چون مرگ زندانی را به همراه دارد بایستی اشاره کرد که ماده ی ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان بر لزوم انتقال زندانیان بیمار نیازمند به معالجات ویژه و تخصصی به موسسات تخصصی یا بیمارستان های غیرنظامی در خارج از زندان دلالت می کند. بیمارستان مورد اشاره باید تجهیزات لازم، تخت کافی، لوازم دارویی مناسب و پزشک متخصص و آموزش دیده برای مراقبت های پزشکی و درمانی از زندانی بیمار را داشته باشد. در این زمینه هم چنین ماده ۱۰۳ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی جمهوری اسلامی نیز بیان می دارد که در موارد ضروری خروج محکوم از زندان برای معالجه بایستی با تایید بهداری زندان و اجازه رییس موسسه یا زندان و موافقت قاضی ناظر باشد. بایستی اشاره کرد این ماده که مربوط به قوانین داخلی نظام جمهوری اسلامی و زندان های کشور است، در بسیاری از موارد با مخالفت دادستانی و ماموران اطلاعاتی نقض می شود.
همین‍‌طور بازداشت خودسرانه و تحت الشعاع قرار دادن آزادی و امنیت شخصی افراد طبق بند ۱ ماده‌ی ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی در حالی محکوم است و این مهم در ماه گذشته در موارد متعددی تکرار شده است.
گزارشات متعدد سوانح کار در کشور هم در حالی منتشر می‌شود و که دستکم طبق بخش ب ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ایمنی‌ و بهداشت‌ محیط کار بایستی به رسمیت شناخته شود.
جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات و نقض حق آزادی بیان که دولت ایران از ُطرق مختلف و با جدیت تمام آن را دنبال می‌کند و به و در حال حاضر با اجرایی شدن شدن مرحله‌ی نخست اینترنت ملی، بیش از پیش نمود یافته است نقض ماده‌ی ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. هم‌چنین بخشی از بند ۲۵ اعلامیه هزاره نیز به تضمین آزادی رسانه‌ها برای اجرای نقش اساسی آن‌ها و نیز حق مردم برای دسترسی به اطلاعات، تاکید دارد.