۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

بازداشت و بی‌خبری از یک فعال سیاسی








 باوجود گذشت بیش از ۱۵ روز از بازداشت حنیف رحمانی هیچ‌گونه اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حنیف رحمانی روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ماه سال جاری در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در منزل مسکونی خود در کرج بازداشت شد.
مامورین ضمن تفتیش منزل، وسایل شخصی از جمله کتب و کامپیوتر وی را ضبط کرده و با خود بردند.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "ما نمیدانیم وی را به کجا منتقل کرده اند و هیچ خبری از سرنوشت وی در دست نیست."
گفتنی است، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از فعالین سیاسی بازداشت شدند که از بین ایشان حسن صارمی (غلام حسین صارمی) برادر علی صارمی (که در زمستان ۸۹ در زندان اوین اعدام شد) به همراه ۲ فرزندش حامد و شهلا صارمی که سابقه‌ی هیچ گونه فعالیت سیاسی ندارند، همچنان در بازداشت و بی خبری بسر می‌برند.

بازداشت و ضرب و شتم ۳۶ تن از فعالین در ارومیه








 ۳۶ تن از فعالین مدنی که ۸ نفر از ایشان را زنان تشکیل می‌دادند و قصد برگزاری مراسمی در دامنه‌های کوه سهند را داشتند، در حال عبور از پل میان‌گذر دریاچه ارومیه، بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی با انتقال فعالین بازداشت شده به پاسگاه شهید کلانتری اقدام به توهین و ضرب و شتم آنها کرده‌اند. چند نفر از فعالین بر اثر ضرب وشتم زخمی شده‌اند و حال یکی از بانوان بازداشت شده نامساعد گزارش شده است.
اسامی برخی از این ۳۶ تن عبارت است از: پریا خلیل زاده (عضو تیم ملی فوتبال بانوان ایران)، سئودا خلیل زاده، معصومه پریوژ، زهرا زاد قاسم، حسین زاد قاسم، توحید حسنی، سعید لطفی، سعید عبدی، سمیه علی دوست (استاد دانشگاه اورمیه)، وحید فائزپور( وبلاگ نویس)، میثم آزادی (فعال مدنی)، غلام قلیزاده (فعال مدنی)، وحید نصیبی، مرتضی زرین، نیما حسنی، سینا حسنی، عرفان ...، سیما ساکنی، میلاد (سابوتای) کولانی.
گفتنی است، مامورین امنیتی  تعدادی از این بازداشت شدگان را به اداره اطلاعات اورمیه انتقال داده‌اند. تعدادی از آنها نیز همچنان در پاسگاه شهید کلانتری در بازداشت بسر می برند.

وخامت وضعیت جسمی مهدی کوخیان در زندان مراغه







مهدی کوخیان در وضعیت بد جسمی بسر میبرد و مسئولین با اعزام وی به مراکز درمانی موافقت نمی‌کنند.
نقی محمودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در این زمینه به گزارشگر هرانا گفت: "وضعیت جسمانی مهدی کوخیان که روز چهارم اردیبهشت ماه، در شهر ملکان دستگیر و همزمان مورد شکنجه ی جسمی مامورین اطلاعات سپاه قرار گرفته، وخیم گزارش شده است."
وی همچنین ادامه داد: "چند روز قبل دادستان ملکان، در زندان مراغه با مهدی کوخیان ملاقات و در خصوص اتهامات وارده به  کوخیان، با او صحبت کرده است. دو اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و عضویت در گروههای پان ترک، در پرونده ی جدید، به کوخیان تفهیم شده است."
نقی محمودی در ادامه افزود: "اتهام دوم وارده به کوخیان، فاقد وجهه‌ی قانونی است چراکه پان ترکیسم، شاید به عنوان یک نحله‌ی فکری، مبنای اعتقاد و باور کسی باشد ولی طبعا به عنوان یک گروه یا تشکیلات سیاسی، محلی از اعراب ندارد. در این ملاقات، کوخیان از دادستان تقاضای اعزام به پزشک متخصص جهت درمان بیماری کلیوی اش کرده ولی با عدم موافقت دادستان مواجه شده است. این در حالی است که در اثر شکنجه ی مامورین اطلاعات، بیماری کلیوی کوخیان عود کرده و بازویش شکسته شده است و با وجود ترمیم نسبی این شکستگی، هنوز آثار کبودی، به طور کامل زایل نشده است. پرونده‌ی کوخیان، با صدور کیفرخواست، از دادسرای عمومی و انقلاب ملکان، به دادگاه انقلاب مراغه ارسال و طی روزهای آینده، جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات این فعال مدنی آذربایجان، تشکیل خواهد شد و جعفر افشار نیا، وکالت کوخیان را بر عهده دارد."

هوشنگ فنائیان شهروند بهایی از زندان آمل آزاد شد







هوشنگ فنائیان شهروند بهایی ساکن آمل با استفاده از آزادی مشروط از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هوشنگ فناییان شهروند بهایی ساکن آمل که در حال گذراندن محکومیت خود بود و بیش از نیمی از آن را پشت سرگذاشته، روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه سال جاری از زندان آمل آزاد شد.
این شهروند بهایی که با استفاده از آزادی مشروط با گذشت بیش از ۲ سال از زندان آزاد گردید مجموعا به ۴ سال حبس محکوم شده بود.
هوشنگ فناییان در تاریخ ۲۳ اسفند ماه سال ۸۹ بازداشت شد و به اتهام "عضویت در جامعه بهایی" و "تبلیغ علیه نظام" مجموعا به ۴ سال زندان محکوم شده بود.

اخراج ۱۰۰ کارگر از شرکت علوی کرمان








۱۰۰ کارگر شرکت عمران علوی کرمان از کار اخراج شدند.
به گزارش تارنمای محلی بوتیانیوز، این کارگران پس از اخراج، مقابل دفتر این شرکت تجمع کردند.
بر پایه این گزارش شماری از این کارگران دارای هفت سال سابقه کار و زن و فرزند هستند.
یکی از کارگران گفته است: “ما باید در روزهای تعطیل کار کنیم و هیچ حق بیمه‌ای نداریم و حقوق هم به ما داده نمی‌شود و مرخصی نیز نداریم.”
همچنین در جریان تجمع کارگران، “مهندس ناظر این شرکت هم اخراج شد.”

سه خانه تاریخی در یزد تخریب شد








 با وجود اعتراض دوستداران میراث فرهنگی، سه خانه تاریخی در شهر یزد تخریب شد.
بنا به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، امیر ترقی‌نژاد، دوستدار میراث فرهنگی درباره این تخریب‌ها گفت: “اهالی ساکن بافت تاریخی باز هم به همراه جمعی از دانشجویان هنر و معماری در برابر این تخریب‌ها ایستادند و خواستار متوقف شدن این طرح شدند.”
این اعتراض در حالی دوباره تکرار می‌شود که  ۲۹ خرداد سال جاری خورشیدی، تعدادی از ساکنان بافت تاریخی یزد و دانشجویان معماری و مرمت و فعالان میراث فرهنگی در اعتراض به طرح توسعه امام‌زاده جعفر، جلوی سازمان میراث فرهنگی و فرمانداری تجمع کردند.
معترضان دلیل اصلی این تجمع را اقدام مجریان طرح به تخریب ناگهانی خانه‌های تاریخی بدون رضایت مالکان پیش از تصویب این طرح عنوان کردند.
یزد نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی بزرگ جهان بعد از شهر ونیز ایتالیاست.