۱۳۹۲ تیر ۷, جمعه

بازجویی و تهدید یک نویسنده آذری توسط وزارت اطلاعات







مامورین وزارت اطلاعات، حمید رستمی (آرغیش) را به خاطر چاپ یکی از کتاب‌هایش، مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه‌‌ هفته جاری مامورین اداره‌ی اطلاعات شهرستان خوی با حضور در محل کار حمید رستمی (آرغیش)، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار آذربایجانی وی را به خاطر چاپ یکی از کتابهایش مورد بازجویی قرار داده‌اند.
مامورین امنیتی ضمن تهدید این نویسنده با غیر مجاز دانستن چاپ این کتاب، خواستار تحویل تمام نسخه‌های موجود  آن شده‌اند.
حمید آرغیش داستان‌نویس خویی سال گذشته اقدام به انتشار کتاب “۸۰ ایل‌لیک حیکایه‌میز” (۸۰ سال داستان کوتاه ما) توسط انجمن غیر دولتی "قیزیل اؤزن" نموده بود.
محتوای این کتاب تماما ادبی و شامل بر داستان‌های کوتاه نگاشته شده توسط نویسندگان مختلف ترک در هشتاد سال گذشته است.
حمید آرغیش قبلا در اعتراضات روز جهانی زبان مادری (۲ اسفند) در سال ۱۳۸۵ نیز بازداشت و توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خوی به یک سال حبس تعزیری، دو سال تبعید و سه سال ممنوعیت نشر آثار محکوم شده بود. آثار داستانی٬ شعر و همچنین مقالات این نویسنده در نشریات توقیف شده‌ی امید زنجان٬ پیک آذر٬ نوید آذربایجان٬ شمس تبریز٬ یاشیل یول٬ یارپاق و... منتشر شده است، او همچنین مدیر یک وبسایت اینترنتی در حوزه داستان‌نویسی ترکی است.
گفتنی است، انتشار کتابهای ترکی در ایران با محدودیت‌های زیادی روبرو است. فشار، تهدید و لغو مجوز انتشارات‌های ترکی، ممانعت از حضور ناشران کتابهای ترکی در نمایشگاه کتاب تهران، سخت‌گیری در صدور مجوز برای کتابهای ترکیِ تحلیلی، ممانعت از انتشار کتابهای نثر ترکی، اجبار در استفاده از شیوه‌ی نوشتار فارسی برای متون ترکی و ممانعت از عرضه و چاپ مجدد کتابهای موفق ترکی از جمله‌ی این محدودیت‌هاست.

وکیل ستار بهشتی یک "مامور اطلاعات" را مسئول مرگ او دانست







 گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان باخت، می‌گوید که یکی از ماموران اطلاعاتی ایران که از موکل او بازجویی می‌کرده، مقصر اصلی مرگ آقای بهشتی بوده است.
در گفت‌وگویی با گروه موسوم به "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" که روز چهارشنبه، پنجم تیر، منتشر شد، خانم پورفاضل از عدم ارسال پرونده قضایی مربوط به مرگ ستار بهشتی به دادگاه انتقاد کرد و اظهار داشت که بازپرس با این کار "می‌خواهد زمان بخرد" تا با گذشت زمان حساسیت ماجرا کمتر شود.
ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد جمهوری اسلامی، بود که پلیس سایبری ایران او را آبان‌ماه سال گذشته بازداشت کرد و پس از گذشت چند روز در زندان درگذشت.
مقامات ایران درباره علت مرگ او اظهار نظرهای متفاوتی کرده‌اند و در حالی که جمعی از زندانیان هم‌بند با ستار بهشتی شهادت داده‌اند که او شکنجه شده بود، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که مسئولیت تحقیق درباره این پرونده را بر عهده داشت، می‌گوید "ترس و نگرانی از شرایط زندان" و "فشارهای روانی" عامل این اتفاق بوده است، نه ضرب و شتم.
نظیر این سخنان را به تازگی رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران نیز بیان کرده است، اما گیتی پورفاضل می‌پرسد که چه کسی مسئول این فشارهای روانی بوده است.
او در این‌ باره گفت: "از همان ابتدا که دنبال پرونده در دادسرا بودم به من گفتند او تحت فشار و استرس فوت کرده است. من هم گفتم بله، اما چه زمانی و کجا تحت فشار بوده است. او زیر دست بازجو بوده و در اثر اعمال فیزیکی و روانی که روی او انجام شده ایست قلبی کرده است. اما چه کسانی باعث ایجاد این شرایط شدند؟"
به گفته این وکیل دادگستری، ستار بهشتی چهار بازجو داشته که یکی از آنها "مقصر اصلی" مرگ او بوده است، اما چون این بازجو "مامور اطلاعات" است، پرونده او را به دادگاه نمی‌فرستند، "مبادا که محکوم شود".
وی سپس در انتقاد از روند رسیدگی به پرونده مرگ آقای بهشتی اظهار داشت: "اگرچه در قانون اساسی ما آمده است کسانی که تابعیت ایران را دارند همگی در برابر قانون مساوی هستند، ولی ما در عمل می‌بینیم که افراد مساوی نیستند... برای چه هشت ماه پرونده جوانی که جانش را زیر شکنجه‌های بازجو از دست داده نباید به دادگاه فرستاده شود؟"
خانم پورفاضل به‌ تازگی نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، تلاش کرده بود گزارشی از روند قضایی پرونده به دست بدهد و شرح دهد که چگونه پس از گذشت هشت ماه از مرگ آقای بهشتی هنوز این پرونده به دادگاه فرستاده نشده است.
در بخشی از این نامه نوشته شده است: "به استحضارتان می‌رسانم که چگونه برخی از ارگان‌های دولتی با بی‌اعتنایی آشکار به حقوق شهروندان باور بی‌داد را در جامعه می‌گسترانند و ستمگری را با همه ابعاد ناخوشایندش به تماشای مردم می‌گذارند. امید است در زمان ریاست جمهوری شما دیگر شاهد این گونه کردارهای ناپسند از سوی هیچ ارگانی نباشیم که چنین بی‌رحمانه بذر یاس را در کشور بکارند."

آزادی ۳۰ نفر از فعالین مدنی ارومیه پس از بازجویی سرپایی








 گزارش‌ها حاکی از آن است که به جز ۶ تن از بازداشت شدگان اخیر در اورمیه، باقیِ این افراد پس از چند ساعت بازجویی سرپایی، از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات اورمیه آزاد شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ششم تیر ماه، ۳۶ تن از فعالین آذربایجانی ساکن اورمیه هنگام عزیمت به دامنه‌های سهند در پل میانگذر شهید کلانتری اورمیه بازداشت و به اداره‌ی اطلاعات اورمیه منتقل شدند؛ ماموران امنیتی پس از چندین ساعت بازجویی از فعالین آذربایجانی، به جز ۶ نفر، بقیه  را آزاد کردند.
بر همین اساس،  "سمیه علی دوستی" استاد دانشگاه اورمیه در رشته‌ی فیزیک اتمی و ملکولی، کاپیتان و عضو تیم فوتبال بانوان اورمیه، "وحید فائزپور(کیاکسار)" وبلاگ نویس، "غلام قلی‌زاده" فعال مدنی، "میثم آزادی" فعال مدنی، "وحید نصیبی" فعال مدنی و "مرتضی زرین" همچنان در بازداشت اداره اطلاعات بسر می‌برند.

گفتنی است این فعالین جهت حضور در مراسمی که عصر روز پنجشنبه به‌مناسبت گرامیداشت ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با شکنجه و نیز گرامیداشت سال پروفسور زهتابی در دامنه‌ی کوه سهند برگزار شد، اورمیه را به مقصد دامنه های کوه سهند ترک کرده بودند.

لازم به ذکر است ماموران امنیتی پس از بازداشت این فعالین آذربایجانی با انتقال ایشان به پاسگاه شهید کلانتری پل میانگذر شهید کلانتری اقدام به ضرب و شتم ایشان نمودند. در این ضرب و شتم چندین تن از این فعالین زخمی و حال سمیه علی دوست وخیم گزارش شده است.

یادآور می شود ماموران امنیتی پریا خلیل زاده عضو تیم ملی فوتبال بانوان ایران، سئودا خلیل زاده، معصومه پریوژ، زهرا زاد قاسم، حسین زاد قاسم، توحید حسنی، سعید لطفی، سعید عبدی، نیما حسنی ، سینا حسنی ، عرفان مقدم ، سیما ساکنی، میلاد کولانی (سابوتای) بابک قانع (بایک آرازلی) خواننده رپ ترکی آذربایجانی را به‌همراه ۱۶ تن دیگر به اداره‌ی اطلاعات اورمیه انتقال داده و پس چند ساعت بازجویی ایشان را آزاد نموده‌اند.

انتقال آرش محمدی از قرنطینه به بند مالی زندان تبریز








 آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ که  عصر روز بیست و پنچم خرداد ماه سال جاری توسط نیروهای سپاه پاسداران تبریز بازداشت و سوم تیرماه به بند قرنطینه‌ی زندان تبریز متقل شده بود، از روز چهار تیر ماه، در بند مالی این زندان به سر می‌برد.
نقی محمودی وکیل دادگستری، ضمن اعلام این خبر به هرانا گفت: "آرش محمدی پس از انتقال به بند مالی به اعتصاب غذای خود که از روز ۲۷ خرداد ماه و در اعتراض به رفتار خشن و شکنجه‌های شدید اعمالی از طرف بازجوهای اطلاعات سپاه عاشورای تبریز آغاز کرده بود، پایان داد."
این فعال دانشجویی، عصر روز ۲۵ خرداد ماه و در پی تجمعات و جشن‌های مردمی پس از برگزاری یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری به همراه چند تن دیگر از دانشجویان بازداشت و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی" تحت بازجویی قرار گرفته بود.
آقای محمودی در ادامه تاکید کرده است که نامبرده در طول مدت بازجویی تحت اعمال شکنجه‌های جسمی شدید قرار گرفته و به همین علت وضعیت جسمی وخیمی دارد.
گفتنی است، آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به همراه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت و در نهایت با آزادی مشروط در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

آزادی کاندیداهای معترض شورای شهر بوکان







 کاندیداهای بازداشتی معترض به نتایج انتخابات شوراها در شهرستان بوکان، ظهر روز گذشته به قید ضمانت و تعهد آزاد شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یازده کاندیدای معترض به نتایج انتخابات شوراها در شهرستان بوکان که از سوی اداره‌ی اطلاعات این شهرستان احضار و سپس بازداشت شده بودند، ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته، ششم تیرماه، پس از دو روز به قید ضمانت و تعهد کتبی آزاد شدند.
این افراد مجبور به پذیرش تعهدی مبنی بر "عدم ایجاد اغتشاش و نارضایتی و اعتراض در بین بین صفوف مردم در شهر" شده‌اند.
مهدی خدایی، سید عبدالله علایی برزنجی، مسعود محمودی، شورش دهبان، سید احمد حسینی، ژیان رسولی، لقمان سعیدی، اسعد جمیانی، سید سلیمان امام زنبیلی، محمد رسولزاده و خسرو صالحی اسامی یازده کاندیدایی ست که بازداشت و آزاد شده‌اند.
آزادی این افراد در حالی صورت گرفته است که  صبج روز گذشته به دستور کتبی فرماندار و نماینده‌ی شهر، آقایان عباسی و عثمانی، سه تن دیگر به نام‌های "رسول چوپانی(کاک شوانه)"، "ناصر رضائی فرد" و "فرهاد کاملائی" به اداره‌ی اطلاعات احضار شدند.

تشدید مجازات محمد داوری به دلیل اعتراض به حکم







مسئولان زندان اوین دور تازه ای از فشار بر زندانیان را آغاز کرده اند و برای نخستین بار نیز زندانیان را به اتهام غیبت مورد محاکمه قرار داده اند.

به گزارش جرس، در همین رابطه محمد داوری زندانی بند۳۵۰ روز دوشنبه ۲۷ خرداد، پس از اعتراض به رای شعبه ۱۱۷۴ مجتمع قضایی قدوسی تهران با تشدید مجازات مواجه شد و حسن اسدی زیدآبادی، عماد بهاور، حسین نعیمی پور، سید محمد باقری و محسن صادقی نور به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
بر اساس این گزارش، داوری به همراه پنج نفر دیگر از زندانیان بند روز دوشنبه به دادگاه ۱۱۷۴ مجتمع قضایی قدوسی تهران احضار شدند و در حالی که منتظر تفهیم اتهام بودند، منشی دادگاه در غیاب قاضی از آنان خواست که حکم صادر شده را امضاء کنند. پس از این که این شش زندانی از پذیرش حکم خودداری کردند، معاونت مجتمع قضایی قدوسی به آنان گفته است: به دلیل این که قاضی در مرخصی به سر می برد و خواسته است که این پرونده سریع مورد بررسی قرار بگیرد حداقل مجازات برای آنان در نظر گرفته شده است و چنانچه از پذیرش آن خودداری کنند، پرونده به شعبه دیگری ارجاع داده خواهد شد و ممکن است مجازات آن ها تشدید شود.

حسن اسدی زیدآبادی، سید محمد باقری، حسین نعیمی پور، عماد بهاور و محسن صادقی نور که به همراه داوری به دادگاه احضار شده بودند حکم صادره را پذیرفته اند اما محمد داوری از پذیرش آن خودداری می کند. به همین دلیل پرونده او با توصیه مدیر مجتمع قضایی قدوسی به شعبه دیگری انتقال و به سه میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.

محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در سال ۱۳۸۸ پس از افشای آزار جنسی بازداشت شدگان بازداشت شد و به پنج سال زندان محکوم شد و در دوران گذراندان محکومیت به دلیل شرکت در تجمع صنفی معلمان یک سال دیگر به حکم او افزوده شد. او از شهریور ماه ۱۳۸۸ تا اسفند ماه سال گذشته که برادرش را از دست داد از مرخصی محروم بود.

آقای داوری درمورد دلیل اعتراض خود به دادگاه گفته است: من براساس روال تمدید مرخصی توسط دادستانی که تلفنی وشفاهی نتایج موافقت یا مخالفت با درخواست تمدید را اعلام می نماید مرتکب غیبت شدم وتمام مدتی را که بیرون از زندان بودم با اطلاع دادستانی مشغول مراسم ترحیم برادرم یا پیگیر مسائل پزشکی بودم. همچنین صدور حکم بدون تشکیل دادگاه وفراهم نبودن امکان دفاع درمرحله نخست وصدور حکم دوم بدون حضور نماینده دادستانی و با توصیه معاون مجتمع برای تشدید مجازات نسبت به حکم اولیه را خلاف روال قضایی ومغایر با وجدان وعرف معمول میدانم وحق خود دانستم تا به هر دو حکم اعتراض کنم.

لازم به ذکراست علاوه بر این شش زندانی که به اتهام غیبت به جریمه نقدی محکوم شدند وتعداد دیگری از زندانیان سیاسی نیز درهفته های گذشته به بازپرسی احضار وتفهیم اتهام شدند که به احتمال زیاد درروزهای آینده به دادگاه فراخوانده می شوند.

علی ناظری از فعالان سیاسی بازداشت شد







 دکتر علی ناظری از فعالان سیاسی بازداشت و روانه بند ۳۵۰ زندان اوین شد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، عصر روز چهارشنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۲ ماموران اجرای احکام دادستانی تهران به مطب دندانپزشکی دکتر علی ناظری رفته و وی را جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل کردند.
علی ناظری دندانپزشک و از پایه گذاران جامعه سبز مدنی ایران دارای گرایشات ملی و از فعالان جنبش سبز است که در زمینه مسایل محیط زیست و حمایت از فعالین حقوق بشر فعالیت می کرد.
این فعال ۶۲ ساله درتاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ توسط اداره اطلاعات سپاه بازداشت و مدت ۴۰ روز در سلول های انفرادی بند ۲الف بازداشت بود که با سپردن وثیقه آزاد شد.
این زندانی سیاسی درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی پیرعباسی محاکمه و به اتهام شرکت در راهپیمایی ها و تجمعات اعتراضی مردم در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به ۱۰ سال تبعید در شهرستان زابل و یکسال حبس تعزیری محکوم شد.