۱۳۹۲ تیر ۸, شنبه

اعدام یک متهم به قتل در گچساران







 یک متهم به قتل سحرگاه امروز در زندان مرکزی گچساران اعدام شد.
بنا به گزارش فارس، رئیس اداره زندان گچساران در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری در گچساران مدعی شد: "آقای (ا.س) محکوم به قتل محسن حسینی‌نیک امروز و در محل زندان گچساران اعدام شد."
افشین نارکی ادامه داد: "این قتل در سال ۸۵ و در جاده پازنان گچساران صورت گرفت که طی آن محسن حسینی‌نیک به وسیله کلت به قتل رسید."

اعدام یک متهم مواد مخدر در ملاء عام در اهواز







یک متهم به خرید و فروش مواد مخدر دز ملاء عام در شهر اهواز اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری یک متهم به نام "حسین طوکان" معروف به "حسین توگان"در ملاء عام در چهار راه "سلمان فارسی" شهر اهواز از طریق جرثقیل اعدام شد.
این زندانی که متهم به حمل و خرید و فروش مواد مخدر بود ساعت ۸ صبح امروز و در انظار تعداد زیادی از شهروندان اعدام شد.

سعید لیلاز برای اجرای حکم به زندان اوین رفت








 دکتر سعید لیلاز، تحلیل گر اقتصادی و روزنامه نگار برای اجرای حکم شش سال حبس به زندان اوین منتقل شد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، وی که از بازداشت شدگان بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ است، با قید وثیقه آزاد بود و اینک برای اجرای حکم زندان راهی اوین شده است.
سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی روز ۲۷ خرداد ماه در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد. او پس از گذراندن بیش از ۱۰۰ روز در سلول انفرادی به سلول های چند نفره منتقل شد. لیلاز پس از نه ماه زندان با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.
دادگاه انقلاب، سعید لیلاز را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه بندی شده و ارتباط با بیگانگان به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد. حکم صادره برای این روزنامه نگار، سنگین ترین حکم صادر شده برای زندانیان مطبوعاتی اخیر بوده است. حکم وی در دادگاه تجدیدنظر به شش سال زندان تبدیل شد.
وی طی هفته های گذشته در خصوص انتخابات و پیروزی روحانی در نشریات و رسانه های مختلف اظهار نظر کرده بود.
سعید لیلاز در آخرین نوشته خود در مورد مجاهدان روز شنبه با مقایسه شرایط فعلی و مشروطه نوشته بود: به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر بناست این ماجرا در ایران تکرار شود؛ همان‌گونه که در نهضت مشروطیت، ملی‌شدن صنعت نفت و دوم‌خرداد ۷۶ تکرار شد. مجاهدان روز شنبه در تشکیل کابینه آقای روحانی نیز جلو افتاده‌اند و در صف اول جشن پیروزی جا خوش کرده‌اند. آنها مجاهدان روز جمعه را به حاشیه رانده‌اند. البته مجاهدان روز جمعه هیچ گله و انتظاری ندارند. همین‌که بار سنگین فشار دولت احمدی‌نژاد از مردم برداشته شود برای آنها یک دنیا می‌ارزد اما باید مراقب باشیم این "انا شریک" گفتن بعد از پیروزی توسط مجاهدان روز شنبه، باعث منحرف‌شدن ذهن آقای روحانی از وظایف اصلی و انتخاب‌های درست نشود.

وثیقه سعید کلانکی توسط مراجع قضایی ضبط شد







 پس از درخواست مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تخلیه منزل مسکونی خانواده سعید کلانکی، عضو هیات موسس کمیته گزارشگران حقوق بشر به منظور مزایده و فروش، سرانجام با پرداخت قسطی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه بصورت ۲۱ میلیون تومان نقد و ماهیانه دو ملیون و پانصد هزار تومان به مدت ۳۶ ماه موافقت شد.
این اقدام ادارهٔ اجرای احکام در حالی‌ صورت گرفته که خانواده ایشان توانایی تامین وثیقه حتا بصورت قسطی را ندارد. سعید کلانکی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و دبیر پیشین کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است و پیش‌تر ۵ مرتبه در سال‌های ۸۱، ۸۲، ۸۳ و ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. مقامات قضایی دادسرای شهید مقدس زندان اوین طی‌ ۲ سال گذشته ۴ بار به خانوادهٔ این فعال حقوق بشر بصورت کتبی‌ اخطار داده بودند که در صورت عدم معرفی‌ متهم، وثیقه را مصادره خواهند کرد.
به گزارش کمیته گزارشگران، سعید کلانکی برای پنجمین بار در تاریخ ۹ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش منزل مسکونی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، وی مدت ۱۰۰ روز را در این زندان گذراند که مدت ۲۸ روز آن‌ را در سلول انفرادی و باقی‌ را در یک سلول ۳ نفره ۷ متری گذرانده بود و سرانجام در اسفند ۸۸ به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. این در حالی است که در‌‌ همان سال نه نفر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از سوی دستگاه امنیتی بازداشت شدند و مدتهای طولانی در سلولهای انفرادی ۲۰۹، ۲۴۰ و ۲ الف به سر بردند.
این فعال حقوق بشر در اواخر خردادماه ۱۳۸۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر‌عباسی و به اتهام عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و با وجود اینکه دو اتهام آخر توسط ایشان پذیرفته نشده بود، به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
عضو هیات موسس کمیته گزارشگران حقوق بشر که در طی این سال‌ها بار‌ها مورد احضار و یا تهدید تلفنی مبنی بر توقف فعالیت‌هایش قرار گرفته، پیش از این در طی سالهای ۸۱ تا ۸۳ نیز به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود چهار مرتبه دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و در سلولهای انفرادی ۲۴۰ و ۲۰۹ و همچنین سالن ۳ زندان اوین به سر برده بود، وی به همین دلیل از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی حداد به پرداخت جریمه نقدی و ۳ سال حبس که به مدت ۵ سال به تعلیق در آمده بود محکوم شد.
سعید جلالی فر، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز پیشتر در پی‌ اقدام ادارهٔ اجرای احکام برای ضبط وثیقه، در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۰ خودش را به زندان اوین معرفی‌ کرد که سر‌انجام ۳ روز پیش و پس تحمل حدود ۲ سال حبس به مرخصی موقت فرستاده شد. شیوا نظر‌آهاری دبیر سابق و عضو هیات موسس کمیته گزارشگران همچنان در بند زنان زندان اوین دوران ۴ ساله حبس خود را سپری می کند. وی علاوه بر آن به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم و از ادامه تحصیل محروم شده است. کوهیار گودرزی دبیر سابق و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز به ۵ سال حبس تعزیری با تبعید به زندان شهر زابل محکوم شده که حکم صادره برای این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به تایید دادگاه تجدید نظر رسیده است.وی نیز به دلیل فعالیتهای حقوق بشری از ادامه تحصیل محروم شده است. سعید حائری و نوید خانجانی نیز از اعضای سابق کمیته که دارای محکومیت ۲ و ۱۲ ساله هستند و هم اکنون در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر می برند. همچنین پریسا کاکایی و علی کلایی از اعضای سابق این کمیته دارای محکومیت ۶ و ۷ ساله هستند. سعید حبیبی از فعالین دانشجویی طیف چپ، حسام میثاقی و سپهر عاطفی نیز از دیگر اعضای سابق این کمیته هستند که مورد تعقیب نهادهای امنیتی قرار گرفته اند.

بازگشت ایرج محمدی بعد از ۵ روز سلول انفرادی







ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان پس از ۵ روز انفرادی همراه با ضرب و شتم به بند خود بازگردانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان که به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است و تا کنون ۵ سال از حبس خود را سپری کرده است، روز ۱ تیرماه به سلول انفرادی منتقل می‌شود.
وی پس از ۴ روز انفرادی توام با ضرب و شتم و آزار و اذیت بعد از ظهر روز چهارشنبه ۵ تیر ماه به بند عمومی بازگردانده می‌شود.
ایرج محمدی در تماسی با گزارشگر هرانا گفت: "من در تاریخ ۱۷ بهمن ۹۱ توسط پزشکی قانونی معاینه شدم و قرار بر این شد که پس از سه هفته جهت ویزیت متخصص از زندان اعزام شوم. زمانی که من به مسئولین بهداری عدم پیگیری وضعیت پزشکیم را یاد آور شدم و خواستم به نزد متخصص اعزام شوم، من را دست‌بند و پابند کرده و مورد ضرب و شتم قرار داده و به سلول انفرادی منتقل نمودند."
وی همچنین ادامه داد: "زندان بانها مرا دست‌بند و پاپند می‌کردند و در مقابل آفتاب سوزان زاهدان نگهداشته و با لوله‌های پلاستیکی آب (معروف به لوله سبز) مورد ضرب و شتم قرار میدادند."
وی همچنین گفت: "من در زمانی که در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سپاه ۸ ماه تحت بازجویی قرار داشتم، ضربه شدیدی به سرم وارد می‌شود که باعث وجود لخته خون در سر من شده و پزشکی قانونی نیز این را تایید نموده است. با این وجود مسئولین جلوی درمان من را گرفته اند."

فرح واضحان به مرخصی درمانی اعزام شد







فرح (المیرا) واضحان، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین، به مرخصی درمانی اعزام شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی به علت وخامت شدید وضعیت جسمی‌اش و با نظر مراجع پزشکی، از روز چهارشنبه ۵ تیر ماه با سپردن وثیقه به مرخصی درمانی فرستاده شده است.
وی از بیماری قلبی و تومور بدخیم در داخل شکم رنج میبرد و باید در بیمارستان بستری شود.
فرح واضحان، که بعد از سال‌ها زندگی در خارج از کشور برای دیدار فرزند ۱۸ ساله‌اش که مبتلا به سرطان است به ایران بازگشته بود، دو روز بعد از حوادث عاشورای ۸۸ به همراه همسر و دو فرزندش در محل سکونتش بازداشت و در تاریخ ۱۳ مرداد ماه به اتهام محاربه و شرکت در اعتراضات خیابانی به اعدام محکوم شد و پس از تایید حکم در دادگاه تجدید نظر، دیوان عدالت اداری حکم را به ۱۷ سال حبس تعزیری کاهش داد.

احضار مجدد دوتن از اعضای ستاد روحانی در سنقر به اداره اطلاعات

غلامرضا وکیلی و علی‌حسن شمایلی از اعضای ستاد روحانی در شهرستان سنقر به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۶ تیر ماه غلامرضا وکیلی و علی‌حسن شمایلی از اعضای ستاد حسن روحانی در شهرستان سنقر به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی چند ساعته قرار گرفتند.
این احضار و بازجویی پس از انتشار و توزیع بیانیه تحلیلی اصلاح طلبان در شهرستان سنقر به وقوع پیوست.
اشخاص مذکور که هر دو از فرهنگیان سنقر و در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ عضو ستاد میرحسین موسوی بوده اند.
علی‌حسن شمایلی پیشتر در سال ۸۸ نیز سابقه یک بار بازداشت را داشته است.