۱۳۹۲ تیر ۱۴, جمعه

گزارشی از وضعیت محمد عبدالهی زندانی سیاسی کرد زندان مهاباد







 محمد عبدالهی زندانی سیاسی کرد زندان مهاباد در شرایط جسمی وخیمی بسر میبرد و تا کنون اجازه اختیار وکیل را نداشته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد عبدالهی ۳۴ ساله در ۴ فروردین ماه ۱۳۸۹ در منزل شخصی خود در مهاباد بازداشت شد.
یکی از بستگان وی که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: "مامورین امنیتی هنگام یورش به منزل محمد، باوجودی که وی مسلح نبوده است به او تیراندازی کرده و از ناحیه پا با یک گلوله مجروحش نمودند. سپس وی را بصورت زخمی به اداره اطلاعات ارومیه انتقال داده و بدون اینکه درمان مناسب و کاملی بر رویش صورت پذیرد به سلول انفرادی انتقالش دادند. بعد از چند روز که بهبود نسبی حاصل می‌شود محمد مورد شکنجه قرار گرفته و بر اثر شکنجه یک پا و یک دست و چند دندانش را می‌شکنند. بعد از ۳ ماه شکنجه و بازجویی زمانی که وضع جسمی محمد رو به وخامت می‌گراید و زخمهایش عفونت میکنند؛ اداره اطلاعات از ترس اینکه وی در بازداشتگاه آنها فوت کند، او را به زندان مهاباد انتقال می‌دهد. پزشکان بهداری زندان مهاباد در همان بدو ورود تشخیص می‌دهند که وی باید به بیرون از زندان منتقل شود و در مراکز درمانی خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد، ولی مسئولین زندان با اعزامش به مراکز درمانی خارج از زندان مخالفت کرده و باعث می‌شوند که پایش کج جوش بخورد. دست وی نیز با اینکه جوش خورده است هیچ وضع مطلوبی ندارد و کلا با وجود گذشت ۳ سال محمد از شرایط جسمی نامناسبی برخوردار است."
وی همچنین ادامه داد: "محمد عبدالهی از ابتدای تابستان ۱۳۸۹ در زندان مهاباد بسر میبرد و اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب کومله به او تفهیم شده است. وی از تابستان ۱۳۸۹ تا به‌حال ۹ جلسه بدون داشتن وکیل در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد محاکمه شده است. ولی از آن رو که هیچ دلیل و مدرکی دال بر مجرم بودن ایشان وجود ندارد دادگاه انقلاب نتوانسته است محکومش کند. مسئولین دادگاه به وی اجازه معرفی وکیل نداده اند و میگویند پرونده شما محرمانه است و شما نمیتوانید وکیل اختیار کنید. تمام ۹ جلسه دادگاهی محمد بدون وکیل برگزار شده و آخرین جلسه محاکمه‌اش دو ماه پیش برگزار شد."
وی در ادامه گفت: "محمد عبدالهی اکنون شدیدا نیاز به جراحی در بیرون از زندان دارد ولی مسئولین زندان و مسئولین قضایی و مسئولین اطلاعات از انتقال او به بیرون از زندان جهت مداوا جلوگیری میکنند."
گفتنی است، محمد عبدالهی برادر محمد امین عبدالهی، زندانی سیاسی زندان ارومیه است که در پاییز سال ۱۳۸۴ در منزل مسکونی خود بازداشت شده و به اتهام ارتباط با حزب کومله و محاربه در مجموع به ۱۸ سال حبس در تبعید به زندان طبس محکوم شده است.

دیده‌بان حقوق بشر خواستار مراقبت‌های پزشکی برای زندانیان سیاسی ایران شد







سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به مرگ افشین اسانلو، فعال کارگری زندانی و نامساعد بودن وضعیت جسمی محمدرضا پورشجری، آرش صادقی و میرحسین موسوی واکنش نشان داد.
بنا به گزارش رادیو فردا، این سازمان از مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی خواسته که "به زندانیان سیاسی اجازه ملاقات مرتب و نیز دسترسی به مراقبت‌های پزشکی کافی دهد."
جو استورک، معاون بخش خاورمیانه این سازمان تاکید کرده است که "مرگ نابه‌هنگام افشین اسانلو و انتقال موسوی به بیمارستان، نورافکنی بر وضعیت نامساعد زندانیان بیمار در ایران، و به خصوص آنهایی که بدون ارتباط با دنیای بیرون نگهداری می‌شوند، می‌تابد."
به گفته آقای استورک، "علت مرگ اسانلو هر چه باشد، نشانگر ابهام و آزار و اذیت‌هایی‌ است که زندانیان سیاسی در ایران با آن همیشه مواجه هستند و این موضوع ضرورت نیاز به انجام اصلاحات اساسی در زندان‌ها را به حاکمیت ایران گوشزد می‌کند."
او همچنین تاکید کرده که "مقامات ایرانی باید فوراً در باره مرگ افشین اسانلو تحقیق کرده و مشخص کنند که آیا وقوع این حادثه علل طبیعی داشته است یا اینکه به علت شرایط زندان یا هر گونه بدرفتاری دیگر واقع شده است."
افشین اسانلو، از فعالان حقوق کارگری و برادر منصور اسانلو، روز ۳۱ خرداد ماه بر اثر آنچه که سکته قلبی در زندان رجایی شهر کرج عنوان شده است، جان خود را از دست داد.
در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر تاکید شده که "وضعیت درمانی یکی از شاخص‌ترین مخالفان حاکمیت و نیز درگذشت یک فعال کارگری در زندان مشکلات زندانیانی را که در ایران با مسئله محرومیت از دسترسی به خدمات بهداشتی کافی و ملاقات‌های مرتب دست و پنجه نرم می‌کنند پررنگ‌تر کرده است."
میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی صبح روز سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه، همراه با زهرا رهنورد، همسر خود، و تعدادی از ماموران امنیتی برای معاینه پزشکی به بیمارستان قلب تهران رفت، اما در ‌‌‌نهایت ماموران با تشخیص پزشکان برای بستری شدن او در بیمارستان مخالفت کرده‌اند.
در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر به نقل از منبعی که با پرونده پزشکی موسوی آشنایی دارد، آمده است: "به دلیل بیماری قلبی، فشار خون وی به شدت بی‌ثبات بود."
به گفته این منبع، "نیروهای امنیتی، موسوی را از مراقبت پزشکی که طبق توصیه دکتر‌ها هر ۵۰ روز الزامی است محروم کرده‌اند و حتی اجازه نداده‌اند او برای انجام آزمایش‌های ضروری در بیمارستان بستری شود."
در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، نسبت به وخامت وضعیت جسمی محمدرضا‌ پورشجری، وبلاگ نویس و آرش صادقی، فعال دانشجویی زندانی اشاره شده است.
در این بیانیه، درباره وضعیت آقای صادقی، گمانه زنی شده است که او "هفته پنجم اعتصاب غذای خود را در سلول انفرادی‌اش در بند ۲۰۹ زندان اوین که تحت کنترل وزارت اطلاعات ایران قرار دارد سپری می‌کند."
سازمان دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یک منبع آگاه آورده است که "مقامات زندان در هفته‌های اخیر از ابراز هر گونه اطلاعاتی درباره وی امتناع ورزیده‌اند."
میترا‌ پورشجری، دختر محمدرضا پورشجری، وبلاگ نویس نیز، به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته که "از اکتبر ۲۰۱۲ میلادی که پدرش در زندان دچار حمله شدید قلبی شده بود به وی اجازه دسترسی به مراقبت‌های پزشکی لازم داده نشده است و مقامات زندان قزل حصار در کرج، پزشکان را از انجام آنژیوگرافی که مورد درخواست پزشکان زندان نیز بوده است بازداشته‌اند."
در پایان بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، جو استورک، معاون بخش خاورمیانه این سازمان تاکید کرده که "زندانیان کاملاً حق دارند از مراقبت‌های پزشکی و ملاقات با خانواده خود برخوردار شوند اما بلعکس ما می‌شنویم که زندانیان بیمار در موارد مکرر از هر دوی این حقوق، یعنی دریافت درمان مورد نیاز و دیدار با خانواده‌شان، محروم می‌شوند."

دست کم چهار نفر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند


۲۱۱ نفر در طی سه سال مخفیانه اعدام شدند







 اجرای احکام قوه قضائیه در زندان مرکزی ارومیه حکم اعدام چهار زندانی متهم به مواد مخدر را در این زندان اجرا کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۱۲ شب گذشته چهار زندانی متهم به مواد مخدر آقایان جهاندار میرزایی، مهراب میرزایی، اسماعیل بادوئی، محمد صالح قرائتی در محوطه زندان اعدام شدند.
بر اساس تحقیقات مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و بنا بر اظهارات مسئول مرکز آمار این نهاد حقوق بشری از سال ۱۳۸۹ تا کنون ۲۱۱ زندانی در زندان مرکزی ارومیه مخفیانه اعدام شدند و مقامات قضایی اجرای حکم این زندانیان را از مراجع رسمی اعلام نکردند.
۲۰۳ تن از اعدام شدگان  کرد زبان  و هشت نفر از ایشان ترک زبان بوده اند.

بازداشت فروشنده فیلتر شکن در شهریار







بازداشت پسری که با خرید VPN، آن‌ها را در سایتش به فروش گذاشته است.
بنا به گزارش ایسنا، رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی غرب استان تهران از دستگیری پسری خبر داد که با خرید VPN، آن‌ها را در سایتش به دیگران می‌فروخته است.
سرهنگ نوراللهی در تشریح جزئیات این خبر مدعی شد: "کارآگاهان فتا در پی رصد و گشت‌های اینترنتی سایتی را شناسایی کردند که اقدام به فروش فیلترشکن و VPN می‌کرد."
وی با بیان اینکه با انجام اقدامات فنی پلیس، گرداننده این سایت که فردی به نام "نرگس" بود، در شهریار مورد شناسایی قرار گرفت و ماموران در بازرسی از منزل وی نسبت به جمع‌آوری تجهیزات رایانه‌ای وی اقدام و آن‌ها را به پلیس فتا منتقل کردند.
رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی غرب استان تهران با بیان اینکه ماموران در تحقیق از "نرگس" دریافتند که وی هیچ تخصصی در کار با رایانه و اینترنت ندارد، گفت: "بررسی نشان داد که اینترنت منزلش توسط پسری به نام (بهنام) ۳۵ ساله مورد استفاده قرار گرفته است."
نوراللهی با بیان اینکه دستگیری این پسر ۳۵ ساله در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت، گفت: "این فرد در بازجویی‌ها عنوان داشت که ضمن طراحی سایتی، با خریدن VPN از طریق سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر، آن‌ها را در سایت خود به فروش می‌رساندند."
وی با بیان اینکه انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیبری برابر ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه‌ای جرم تلقی شده و مجازات قانونی در پی دارد، گفت: "متهم پرونده پس از تکمیل پرونده، در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت."

عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیمار در بند ۳۵۰ زندان اوین







با وجود وخامت وضع جسمی رضا شهابی، حسین رونقی و اصغر قطان، مسئولین زندان از انجام رسیدگیهای پزشکی طفره می‌روند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی رغم وخامت وضع جسمی رضا شهابی که از ناراحتی در ستون مهره‌ها رنج می‌برد مسئولین هیچ اقدام موثری جهت درمان ایشان انجام نمی‌دهند.
همچنین اصغر قطان که مبتلا به ناراحتی قلبی، پروستات و مشکلات کلیوی گشته، تا کنون از رسیدگی پزشکی و یا مرخصی استعلاجی محروم بوده است.
حسین رونقی ملکی نیز دیگر زندانی بند ۳۵۰ است که از نارسایی شدید کلیوی رنج می‌برد و در شرایط جسمی ناگواری بسر می‌برد.
گفتنی است، این سه زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین باوجود تایید بهداری زندان مبنی بر معالجه فوری و همچنین عدم امکان درمان در بهداری زندان اوین تاکنون از اعزام به مراکز درمانی و یا مرخصی استعلاجی محروم بوده‌اند.

ارجاع پرونده ۸ تن از زندانیان اهل سنتِ محکوم به مرگ، به دیوان عالی کشور







 پرونده ۸ تن از زندانیان اهل سنت محکوم به اعدام که در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برند به دیوان عالی کشور ارجاع شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۱۳۸۸ وزارت اطلاعات اقدام به بازداشت ۱۴۹ تن از شهروندان اهل سنت نمود.
از میان ایشان حکم اعدام ۸ نفر به اتهام محاربه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شد.
پرونده این ۸ زندانی محکوم به اعدام که پوریا محمدی، امید پیوند، مختار رحیمی، بهمن رحیمی، محمدیاور رحیمی، شهرام احمدی، محمد غریبی و فرامرز شاه نظری نام دارند، هفته گذشته به دیوان عالی کشور ارجاع شده است تا در مورد آن تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
یکی از نزدیکان این زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: "این افراد توسط قاضی محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شدند، به زندانیان فوق در مقابل دفاع از عقیده خود اتهام محاربه زده‌اند، اما هر ۸ نفر می‌گویند تمامی اتهامات دروغ است، چون ما مذهب خودمان را تبلیغ می‌کردیم جمهوری اسلامی ما را با اتهامات دروغ دستگیر کرده و برای انتقام گرفتن به حکم‌های بسیار سنگین و اعدام محکوم کرده است. وکیل این ۸ نفر در اعتراض خود به حکم صادره، اتهام محاربه را رد کرده است."
وی همچنین ادامه داد: "۱۴۹ نفر را به زندان‌های مختلف تقسیم کردند اما بیشتر آن‌ها در زندان گوهردشت کرج نگهداری می‌شوند. ضمنا تعدادی از آن‌ها قبلا اعدام شدند."
گفتنی است، شش تن از زندانیان سلفی محکوم به اعدام که در آبان ماه سال گذشته به زندان قزل‌حصار انتقال یافته بودند سحرگاه روز پنج شنبه هفتم دی ماه ۹۱ اعدام شدند.
اسامی این شش تن که از سوی مقامات قضایی متهم به عضویت در گروه سلفی بودند عبارت بود از: بهرام احمدی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، محمد ظاهر بهمنی، کیوان زند کریمی، هوشیار محمدی.

آزادی موقت ۶ فعال مدنی آذربایجانی بازداشت شده در ارومیه







 عصر روز چهارشنبه ۶ فعال مدنی بازداشت شده در ادارهٔ اطلاعات اورمیه آزاد شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمیه علی‌دوستی، وحید فائزپور (کیاکسار)، غلام قلی‌زاده، میثم آزادی، وحید نصیبی و مرتضی زرین با قرار ضمانتی به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال پس از ۶ روز بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه آزاد شدند.
اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام و ضرب و شتم ماموران عنوان شده است.
گفتنی است روز ۶ تیر ۹۲ سمیه علی‌دوستی استاد فیزیک دانشگاه ارومیه و کاپیتان تیم فوتبال بانوان ارومیه، وحید فائزپور (کیاکسار) وبلاگ‌نویس، غلام قلی‌زاده فعال مدنی، میثم آزادی فعال مدنی، وحید نصیبی فعال مدنی و مرتضی زرین به همراه ۳۰ تن دیگر از شهروندان ارومیه‌ای هنگام عزیمت به دامنه‌های سهند جهت شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی منع شکنجه بر روی پل می‌انگذر "کلانتری" توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل گردیده بودند.
همهٔ بازداشت شدگان، به جز این ۶ نفر پس از چند ساعت بازجویی آزاد شده بودند.

ریزش آوار بر سر کارگر ساختمانی تبعه کشور افغانستان







سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از ریزش آوار بر سر یک کارگر تبعه کشور افغانستان در یک زمین گودبرداری شده خبر داد.
سید جلال ملکی در گفتگو با ایسنا، در این باره گفت: "وقوع حادثه ریزش آوار در ساعت ۴۷: ۸ صبح روز پنج شنبه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و به دنبال آن ستاد فرماندهی، آتش نشانان ایستگاه ۶۷ و گروه نجات یک را به محل حادثه واقع در خیابان ولیعصر، پل امیربهادر، خیابان شیخ بهایی اعزام کرد."
وی ادامه داد: "آتش نشانان پس از ورود به محل مشاهده کردند که کارگران در ضلع شمالی یک قطعه زمین ۱۵۰ متری که به عمق پنج متر گودبرداری شده بود، مشغول کار بودند که ناگهان بخشی از این دیوار فرو ریخته و یک کارگر ۵۰ ساله افغان در آن محبوس شده بود."
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه این کارگر تا بالای کمر در زیر خاک و سنگ محبوس بود به ایسنا گفت: آتش نشانان همزمان با ایمن سازی محل اقدامات خود برای خارج کردن این کارگر از زیر آوار را آغاز کرده و پس از مدتی وی را در حالی که زنده بود به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند.