۱۳۹۲ تیر ۱۹, چهارشنبه

احضار علی خدابخش برای اجرای حکم یک سال زندان







 علی خدابخش، فعال مطبوعاتی برای اجرای حکم یک سال به زندان اوین منتقل شد.
بنا به گزارش تارنمای جرس،علی خدابخش، سرمایه گذار روزنامه‌های اصلاح طلب برای اجرای حکم یک سال به زندان اوین منتقل شد.
خدابخش از سرمایه گذاران روزنامه‌های منتقد دولت، به یکسال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار تومان جریمهٔ نقدی محکوم شد.
دادگاه، اتهام این روزنامه نگار را فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان کرده است.
وی در سال ۱۳۸۹ در یورش نیروهای امنیتی به روزنامه شرق بازداشت و در تاریخ ۸ دی، ۱۳۸۹ پس از نزدیک به بیست روز بازداشت و با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

اصغر فرهادی برای پاره‌ای از توضیحات احضار شد







 اصغر فرهادی (کارگردان فیلم گذشته) در سکوت خبری شب گذشته به ایران بازگشت.
بنا به گزارش ایلنا، فرهادی که با پرواز ایران ایر به ایران بازگشته است؛ در بدو ورود دچار مشکل شد و پاسپورت وی توسط ماموران فرودگاه توقیف شد اما بعد به وی تحویل داده شد.
از قرار معلوم امروز یا روزهای آینده فرهادی باید برای پاره‌ای از توضیحات به محلی که ماموران فرودگاه اعلام کرده‌اند، مراجعه کند.
فرهادی در هنگام ورود از سوی تعدادی از دوستان و خانواده خود مورد استقبال قرار گرفت.
فرهادی قرار است چند ماه آینده در ایران باشد.

سمیرا رزاقی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از زندان آزاد شد







سمیرا رزاقی پزشک نمونه و دانشجوی رشته تخصصی رادیوتراپی و شیمی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با قرار وثیقه از زندان اطلاعات شیراز (پلاک۱۰۰) آزاد شد.
بنا به گزارش ندای سبز آزادی، این فعال دانشجویی پنجم تیرماه در شیراز بازداشت شده بود. وی در سال ۱۳۸۹ پس از قبولی وی در امتحان تخصص، دکتر محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدون ارائه هیچگونه دلیلی به مدت ۴ ماه از ثبت نام وی در دانشگاه خودداری کرده بود اما نهایتا با حکم دیوان عدالت اداری مجبور به پذیرش وی در دانشگاه شد.
سمیرا رزاقی در دوران تحصیل پزشکی عمومی و تخصص خود بار‌ها به عنوان دانشجوی نمونه تحصیلی انتخاب شده بود. وی همچنین سردبیری نشریات دانشجویی و عضویت انجمن اسلامی دانشکده پزشکی (قبل از انحلال و مصادره توسط دانشگاه) را داشته است.

تهدید خانواده دو پیرو یارسان که دست به خودسوزی زدند







خانواده دو تن از پیروان یارسان (اهل حق) که حدود ۴۰ روز پیش دست به خودسوزی زدند تهدید و از برگزاری مراسم ایشان در سالن‌های سطح شهر منع شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آستانه برگزاری مراسم چهلم مرگ دو نفر از پیروان یارسان (اهل حق) در روز جمعه  ۲۱ تیر۹۲ نیروهای امنیتی خانواده های آنان را تهدید نموده اند.
مامورین امنیتی به ایشان تاکید کرده اند که با آرامش و  و عدم دعوت از مردم و در مزار آنان مراسم را برگزار نمایند و همچنین خانواده‌ی آنان از برگزاری مراسم در سالن های سطح شهر منع شده اند.
هفته پیش نیز با فشار نیروهای امنیتی حدود ۱۲۰ نفر از فعالان و متنفذین یارسان را از سراسر کشور در شهر صحنه کرمانشاه گرد هم آورده و تهدید کرده بودند که خشم  و اعتراضات مردم یارسان  را کنترل و از حضور در تجمع اعتراضی  که قرار است در برابر مجلس شورای اسلامی که چند روز بعد از چهلم درگذشتگان برگزار میشود منع نمایند.
این مراسم با اعتراض جوانان شهر صحنه بدون نتیجه پایان یافت.
هزاران نفر از مردم یارسان با تجمع در جلوی استانداری کرمانشاه تهدید نمودند که در صورت ادامه ظلم حکومت به آنان، اعتراضات خود را پس از چهلم آن دو نفر از سر خواهند گرفت و چند نفر نیز تهدید کردند که اگر تا چهلم احقاق حق نشود در برابر مجلس شورای اسلامی خود را آتش خواهند زد.
در این رابطه نوشاد طاهری ،سید مهرداد مشعشعی، سیاوش حیاتی ،سید شکرالله شاه ابراهیمی و طیب طاهری به اطلاعات کرمانشاه احضار و تهدید شده اند که پیگیر اعتراضات نشوند.
لازم به یادآوریست، دو نفر بنام های حسن رضوی از یارسانیهای  همدان و نیکمرد طاهری از شهر صحنه کرمانشاه، در تاریخ ۱۱ و ۱۵ خرداد ماه در اعتراض به ظلم حکومت به پیروان این دین خود را در برابر فرمانداری همدان به آتش کشیده بودند.

بازداشت یک شهروند کرد در ارومیه







 قادر زارعی شهروند کرد سردشتی در منزل یکی از بستگان خود در ارومیه بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قادر زارعی متولد ۱۳۶۴ روز شنبه ۱۵ تیر ماه در منزل یکی از بستگان خود بازداشت شد.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "قادر که عضو یکی از احزاب کردی بوده است پس از بازگشت از عراق بازداشت شد. مامورین امنیتی وی را در خانه پدر زنش بازداشت و به اداره اطلاعات زندان ارومیه منتقل نمودند. ما نگرانیم که وی در هنگام بازجوییها تحت شکنجه قرار گیرد."
وی همچنین در مورد علت سفر قادر زارعی به عراق گفت: "قادر مدتی بود که در عراق زندگی میکرد. وی دو فرزند خردسال نیز دارد که با بازداشت پدر از شرایط روحی نگران کننده ای برخوردارند."

دستگیری سه مستند ساز در استان گلستان







 یک گروه سینمایی که مشغول ساخت مستندی به سفارش رسانه‌های خارجی بودند، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شدند.
بنا به گزارش تارنمای گلستان پرس، گروهی سه نفره از فیلمسازان زیرزمینی که به سفارش رسانه‌های خارجی قصد داشتند گزارش از تاثیر تحریم‌ها در بین اقوام ترکمن تهیه نمایند، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شدند.
این مستند گزارشی به سفارش رسانه‌های خارجی و بر اساس طرحی از "محمود رضا. ک" مستند ساز مقیم سوئد، بوده است.
بر اساس این گزارش، هنگامی که از آنان خواسته شد مجوز تهیه گزارش رویت شود با این بهانه که مجوز نزد یکی از همکاران است و او اساعه در محل حاضر خواهد شد، با جا گزاردن تجهیزات فیلمبرداری در محل گزارش از محل متواری شدند. اما در ‌‌نهایت با شناسایی یک تن از آنان به نام "فرزاد. ب" در محل اختفایش واقع در روستایی در حوالی شهرستان کلاله در استان گلستان، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

دستگیری دو کاربر فیسبوک توسط پلیس فتا







 رئیس پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) استان سمنان از دستگیری دو نفر که در صفحه فیس بوک خود به مسئولان نظام توهین می‌کردند خبر داد.
بنا به گزارش مهر، سرگرد سید علی میراحمدی سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل نیروی انتظامی استان سمنان با اشاره به دستگیری دو نفر که در صفحه فیس بوک خود به مسئولان نظام توهین می‌کردند مدعی شد: "ارتقای امنیت فضای مجازی از طریق رصد و پایش مستمر این فضا مهم‌ترین هدف پلیس فتا است."
وی گفت: "ماموران پلیس در شبکه اجتماعی فیس بوک به صفحه‌ای برخوردند که طراحان آن، تصاویری با محتوای توهین به مسئولان نظام منتشر می‌کردند."
رئیس پلیس فتای استان سمنان اظهار داشت: "شناسایی عاملان این اقدام مجرمانه در دستور کار قرار گرفت و کار‌شناسان پلیس با عملیات فرا نرم و به کارگیری توان علمی و فنی خود این پرونده را نیز به سرانجام رساندند."
اشراف کامل پلیس بر فضای سایبری
میراحمدی گفت: "مشخصات و آدرس گردانندگان این صفحه که یک مرد ۴۵ ساله و یک زن ۳۵ ساله بودند در استان به دست آمد و در ادامه نیز هماهنگی‌های لازم قضایی برای دستگیری متهمان انجام شد."
وی افزود: "با اجرای عملیات دستگیری در شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر هر دو متهم بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند که با شواهد و اسناد غیر قابل انکار پلیس، متهمان به اقدام مجرمانه خود اعتراف کردند و تحویل مراجع قضایی شدند."

تخریب شبانه سقاخانه قاجاری اصفهان







سقاخانه تاریخی مربوط به دوره قاجاری که در دالان ورودی مقبره علامه مجلسی اصفهان قرار دارد، دو شب پیش توسط مدیریت مجموعه علامه مجلسی تخریب شده است.
به گزارش ایلنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: یکی از سقاخانه‌های ورودی مقبره علامه مجلسی توسط مدیریت مجموعه علامه مجلسی برای ایجاد درب چوبی تخریب شد.
محسن مصلحی تخریب این بنای تاریخی را غیرقانونی دانست و افزود: مراتب توسط معاونت میراث فرهنگی و امور حقوقی میراث فرهنگی اصفهان در حال پیگیری است.
به گفته وی شواهد نشان می‌دهد در چوبی که با تخریب سقاخانه و دیوار پشت سقاخانه نمایان شده در طی روزهای گذشته تعبیه شده که با تخریب دیوار سقاخانه این در نمایان شد.
منصور زیرک کار‌شناس و ناظر مرمت سقاخانه علامه مجلسی نیز درباره واکنش میراث فرهنگی به تخریب سقاخانه دوره قاجاری گفت: پس از این اقدام، تصمیم به بازسازی و مرمت اثر تاریخی تخریب شده گرفته شد و در حال حاضر تیغه دیوار تخریب شده سقاخانه توسط مرمتگران میراث فرهنگی کشیده شده و کار بازسازی سقاخانه در دست اقدام است.

قرنطینه زندان رجایی شهر به ساس و شپش آلوده است / تصویر







شپش و ساس در بند قرنطینه زندان رجایی شهر زندانیان را عاصی کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق دستور جدید رئیس زندان رجایی شهر، هر زندانی جدید الورود و یا کسانی که از مرخصی بازمیگردند و یا به هر علتی یک شب را خارج از زندان سپری کرده‌اند، باید در قرنطینه زندان حداقل یک شب را سپری نمایند.
این قانون که در مورد زندانیان سیاسی نیز صدق می‌کند، باعث بروز مشکلات بسیاری شده است. زیرا بند قرنطینه زندان رجایی شهر بشدت آلوده بوده و جانوران موزی همچون ساس و شپش زندانیان را آزار می‌دهند.
همچنین یکی از زندانیان بند سیاسی زندان رجایی شهرکرج به گزارشگر هرانا گفت: "هم اکنون سه تن از پاسدار بندها بنامهای (اسماعیلی، مرندی و دفتری) در بند قرنطینه حضور دارند که هرسه رفتاری تحقیر آمیز با زندانیان دارند. در اکثر مواقع زندانیان در بدو ورود کاملا برهنه می‌شوند و حتی بازرسی داخل بدن (بازرسی مقعدی) برخی از زندانیان با انگشت هم در قرنطینه متداول است."
از آن رو که زندانیان پس از قرنطینه به بندهای دیگر این زندان منتقل می‌شوند این آلودگی را در تمام بند‌های زندان پخش می‌کنند.
در عکسهایی که در زیر می‌بینید، زندانی "ایرج حاتمی" پس از بازگشت از مرخصی و یک شب اقامت در قرنطینه زندان بر اثر نیش شپش و ساس اینگونه شده است.

پزشکی قانونی ایران: ستار بهشتی بر اثر ضربه و فشار روحی کشته شده







 پزشکی قانونی ایران رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویس را خاتمه داده و گزارش نهایی خود را تکمیل کرده است.
خبرگزاری مهر به نقل از احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران، گزارش کرد که رسیدگی به پرونده ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویس ایرانی، در این سازمان خاتمه یافته و گزارش نهایی کمیسیون پزشکی سازمان تکمیل و برای مراجع قضایی ارسال شده است.
آقای شجاعی به خبرگزاری مهر گفته است که "در جریان معاینات تخصصی پزشکی قانونی، دو نظریه مطرح شد، نظریه اولیه احتمال مرگ براثر فشار روحی و یا ضربه‌های وارد شده مطرح شد."
رئیس پزشکی قانونی گفته است که به عقیده پزشکان رسیدگی کننده به پرونده، "ضربات وارد شده به ستار بهشتی نوعا کشنده نبوده و نمی‌توانسته منجر به مرگ شده باشد." وی توضیح داده است که به تشخیص این سازمان، ضربات به نقاط حساس بدن وارد نشده بود.
وی افزوده است که آزمایش‌های سم‌شناسی نیز صورت گرفت اما نشانه‌ای از اینکه "مرگ او را غیر طبیعی نشان دهد" مشاهده نشد.
آقای شجاعی افزوده است که "در نظریه دوم، مرگ بر اثر ضربه و فشار روحی به صورت توامان مطرح شد که پس از بحث در باره این احتمال، به عنوان گزارش نهایی پزشکی قانونی ارسال شد."
رئیس سازمان پزشکی با اعلام اینکه با ارسال گزارش نهایی، رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی در این سازمان خاتمه یافته، افزوده است "البته پزشکی قانونی نتیجه معاینات خود را اعلام کرده و تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده قضات است."
ستار بهشتی، ٣٢ ساله، در آبانماه سال گذشته توسط پلیس فتا، مسئول کشف و پیگیری جرایم سایبری، بازداشت و به دلیل فعالیت در شبکه اجتماعی، به "اقدام علیه امنیت ملی" متهم شد.
ظاهرا این وبلاگ نویس ایرانی در نوشته‌های خود، از مشکلات اقتصادی مردم سخن گفته بود.
مرگ مشکوک در بازداشت
گفته می‌شود که ستار بهشتی پس از بازداشت، بین چند محل جابجا شد و چند روز بعد، در محلی نامعلوم درگذشت و در گورستان رباط کریم به خاک سپرده شد.
پس از انتشار خبر درگذشت این وبلاگ نویس ایرانی، تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، در نامه‌ای که سایت کلمه، از سایت‌های مخالف دولت، منتشر کرد، گفتند که ستار بهشتی چند روز قبل از تاریخ اعلام شده مرگ او در زندان اوین بوده و آثار شکنجه بر بدن او دیده می‌شده است.
مرگ این وبلاگ‌نویس ایران با اعتراضاتی در داخل و خارج کشور و فشار بر مقامات دولتی و قضایی برای پیگیری علت مرگ همراه شد و حتی مجلس نیز به بررسی این مساله پرداخت.
خانواده ستار بهشتی نیز تلاش برای کشف علت مرگ را آغاز کردند هر چند به گفته برخی از اعضای خانواده، این اقدام باعث فشار ماموران بر آنان نیز شد.
در ماه‌های بعد، گزارش‌هایی از اظهارات مقامات قضایی انتشار یافت با این مضمون که اگر ثابت شود مرگ ستار بهشتی در اثر قصور یا شکنجه در زمان بازداشت بوده است، با ماموران متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
منابع خبری و گروه‌ها و فعالان سیاسی مختلف هم به اظهارنظرهای متفاوتی از نحوه مرگ ستار بهشتی پرداختند و در آن‌ها، نحوه برخورد مراجع رسمی، از جمله پزشکی قانونی، با این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
برخی اظهارنظر‌ها از گزارش‌های محرمانه پزشکی قانونی حاکی از مرگ بهشتی در اثر شکنجه در زندان خبر می‌داد اما مقامات رسمی چنین اظهاراتی را تایید نکرده‌اند.
چند روز پیش، وبسایت کلمه به نقل از گیتی فاضل‌پور، وکیل خانواده بهشتی، گزارش کرد که ماموران پلیس فتا در روز ٩ آبان ستار بهشتی را بازداشت کردند و پس از بازجویی مقدماتی، به زندان اوین بردند و به شهادت سایر زندانیان همبند، در این زندان، آثار شکنجه شدید بر بدن او دیده می‌شد. براساس این گزارش، پلیس فتا سپس ستار بهشتی را به محل نامعلومی منتقل کرد و او در این محل، جان خود را از دست داد.
حادثه درگذشت ستار بهشتی نخستین مورد از مرگ مشکوک افراد هنگام بازداشت در ایران نبوده و برخی از این موارد، انعکاس وسیع داخلی و بین‌المللی هم داشته است.
از جمله می‌توان به مرگ زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی اشاره کرد که هنگام بازدید از ایران، بازداشت شد و در بازداشت درگذشت. منابع رسمی، مرگ او را در اثر «برخورد جسم سخت با ناحیه سر» اعلام کردند اما جزئیات بیشتری انتشار ندادند.
برخی از فعالان سیاسی، دادستان وقت تهران را در قتل خانم کاظمی مسئول دانسته‌اند.
منبع: بی‌بی سی

"آیدا بندی" شهروند بهایی از ادامه تحصیل محروم شد







 "آیدا بندی" شهروند بهایی و دانشجوی ترم دو رشته زبان و ادبیات انگلیسی شیراز از ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور شیرزا محروم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولین دانشگاه به این شهروند بهایی اعلام کرده اند که یا مسلمان شود و به درسش ادامه دهد و یا مانند سایر بهاییان به خارج از کشور برود.
وی طی متنی که برای خبرگزاری هرانا ارسال کرده است، ماجرا را چنین شرح می‌دهد:
متن زیر شرحی است از زمان ورود به ترم دوّم رشته ی  زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه پیام نور شیراز
پس از ثبت نام غیر حضوری و ورود به دانشگاه و انتخاب واحد سر کلاس‌ها طبق برنامه حضور یافتم تا اینکه زمان ثبت نام حضوری فرا رسید.  تمام  مدارک را طبق درخواست دانشگاه فراهم کردم. اما در موقع تحویل مدارک، فرمی را که شامل گزینه مذهب می شد خالی گذاشتم. بلافاصله مسئول اخذ مدارک از من خواست تا این گزینه را پر کنم. و من قید کردم "بهایی". در این مرحله از ثبت نام باید همان برگه که توسط مسئول این بخش امضا و مهر شده را به مسئول بعدی میدادم برای ادامه عملیات ثبت نام، اما آن برگه را از من گرفتند و گفتند "اشکال ندارد برو بقیه کارهایت را انجام بده این برگه استثناً پیش من میماند. به مسئولین بعدی بگو این برگه پیش خانم ... است."
من هم مثل بقیه ثبت نام کردم و کارت دانشجوییم را دریافت کردم.
دو روز بعد صبح حدود ساعت ۸:۳۰ به من زنگ زدند. "از دانشگاه پیام نور تماس میگیرم. پرونده شما دچار مشکل است. برای حل مشکل به تهران بروید!"
من پرسیدم چه مشکلی اما جوابی ندادند. همان روز کلاس داشتم و زودتر رفتم تا ببینم اصلا چه کسی به من زنگ زده. به دفتر رئیس دانشگاه "دکتر رمضانی" رفتم. اجازه ملاقات ندادند. منشی ایشان گفتند نامه بنویس. نوشتم. دو ساعت تمام پشت در اتاق ایشان نشستم. تا بالاخره زیر نامه من نوشتند " آقای مهبدی لطفا پیگیری کنید" ( من در نامه غید کرده بودم دلیل مشکل پرونده ام را نمی دانم)
رفتم حضور آقای مهبدی (مسئول ثبت نام) ایشان نوشتند "من خبر ندارم مشکل چیست اما این را میدانم تا زمانی که با آقای زارع هماهنگ نشود ادامه تحصیل برای ایشان غیر ممکن است" نامه را مجددا حضور ریاست بردم اما باز هم جوابی از اتاقشان بیرون نیامد. تا اینکه وقت ناهار شد و ایشان قصد خروج از اتاقشان را کردند. و چاره ای نداشتند جز اینکه به حرف های من در راه گوش کنند و من قضیه را گفتم. شماره من را گرفتند که با من تماس بگیرند.
ظهر همان روز از دانشگاه زنگ زدند و گفتند ما در حال پیگیری هستیم و اصلا نمی دانیم چه کسی با شما تماس گرفته و حتما فردا تماس خواهیم گرفت. اما تماس نگرفتند تا یک هفته بعد خودم تماس گرفتم. چون تاریخ امتحانات نزدیک بود و من نگران بودم که کارت ورود به جلسه به من ندهند.
در تماس بالاخره کسی را که با من تلفنی صحبت کرده بود را پیدا کردم. (مدیر آموزشی دانشگاه) و گفتند تلفنی توضیح نمی دهم. بیا اینجا.
رفتم. به من گفتند برو عقب بایست. کیفت را بگذار آخر اتاق! موبایلت را بگذار در کیفت! شاید نگران ضبط کردن صدایشان و شاید نگران عملیات بمب گذاری بودند.
خلاصه به من گفتند تو خودت میدانی مشکلت چیست. گفتم مسئله ام را می دانم اما مشکلم را نه. (خیلی خیلی آرام حرف میزدند. طوری که مجبور می شدم مدام بپرسم چی؟ انگار کسی قرار است صدایشان را بشنود که نباید.)
گفتند تو یا مسلمان شو و به درست ادامه بده یا مثل بقیه بهایی ها برو خارج درست را بخوان. من هم متاسفم که نمیتوانید اینجا درس بخوانید اما از دست من کاری بر نمی آید. گفتم اینجا کشور من است. چرا نباید همین جا باشم. اعتقاد من چه ربطی به تحصیلم دارد. گفتند قانون است.حتی اگر به تهران هم بروی فایده ای ندارد. هیچ جا مشکل تو را حل نمی کند. برگشتم. و سایت دانشگاه را چک کردم و دیدم نمی توانم وارد شوم و ....

تیرخلاص به ارگ تاریخی انار







ساخت و ساز در حریم ارگ تاریخی انار بر خلاف نامه صریح سازمان میراث فرهنگی کشور یکشنبه ۱۶ تیر بار دیگر آغاز شد. در این نامه آمده است که ساخت و ساز در حریم این بنای تاریخی ساسانی باید متوقف شود.
خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی - سازمان میراث فرهنگی کشور خرداد ۹۲ اعلام کرده بود: «فرایند ساخت و ساز مقبره شهید گمنام در حریم ارگ تاریخی انار باید متوقف بماند تا در جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.»
بیش از دو سال است که ساخت مقبره شهید گمنام در حریم ارگ تاریخی انار با انتقاد دوستداران میراث فرهنگی مواجه شده است. ساخت این مقبره از دو سال پیش متوقف مانده بود اما روز یکشنبه عملیات ساخت و ساز با نصب اسکلت فلزی آغاز شد.
ارگ تاریخی انار بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر انار قرار گرفته و به دوره ساسانی تعلق دارد. این ارگ در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در همین باره شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان و دوستداران میراث فرهنگی طی نامه‌ای خطاب به خانم مومنی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور خواهان دخالت فوری وی برای جلوگیری از تعرض به حریم ارگ تاریخی انار شدند.
امضاکنندگان این نامه گفته‌اند: «ساخت مقبره آن هم با زیربنای ۳۶۰ متر مربع و ۱۲ متر ارتفاع در ۸۰ متری ارگ انار که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، اقدامی غیرقانونی و خطرساز است که باید برای آن چاره‌ای فوری اندیشید.»
این نامه در حالی به معاون سازمان میراث فرهنگی ارسال شده که مشاهدات خبرنگار خبرگزاری CHN نشان می‌دهد متولیان ساخت این مقبره، ستون‌های فلزی را برای برپا کردن اسکلت بنای مقبره، به حریم ارگ ساسانی انار انتقال داده‌اند.
سازمان میراث فرهنگی به تازگی اعلام کرده است که ساخت مقبره شهید گمنام در حریم ارگ انار باید متوقف بماند.
متن کامل نامه روزنامه‌نگاران و فعالان و دوستداران میراث فرهنگی به شرح زیر است:
سرکار خانم مومنی
معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور
با سلام؛
مدتی است که خطر تعرض و آسیب، ارگ تاریخی انار در شمال استان کرمان را تهدید می‌کند. این ارگ یادگار دوران ساسانیان است که هویت مهم تاریخی شهر انار است. این شهر تاریخی منسوب به آناهیتا، ایزدبانوی ایران باستان است که هنوز آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و حتی ارگ تاریخی آن نیز کاوش نشده است.
متاسفانه در سال‌های اول پس از انقلاب برخی افراد از روی نادانی، تعدادی از بناهای داخلی ارگ انار را تخریب کردند و امروز هم اگر سازمان میراث فرهنگی اقدامی نکند، حریم این ارگ تاریخی برای همیشه آسیب خواهد دید و چه بسا تعرض به حریم ارگ، راه را برای به خطر انداختن این بنای تاریخی در آینده هموار کند.
ساخت مقبره آن هم با زیربنای ۳۶۰ متر مربع و ۱۲ متر ارتفاع در ۸۰ متری ارگ انار که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، اقدامی غیرقانونی و خطرساز است که باید برای آن چاره‌ای فوری اندیشید. امیدواریم سرکار عالی که به تازگی بر مسند معاونت میراث فرهنگی تکیه زده‌اید، گامی موثر برای حفظ این اثر تاریخی بردارید.
اسامی امضاکنندگان:
محمد آقازاده، مریم آموسا، فرشاد اعظمی، نجمه امیدپرور، زهرا اطیابی، نزهت امیرآبادیان، لیدا ایاز، کاظم برآبادی، نجمه پورشریفی، احسان پورصالحی، امیر ترقی‌نژاد، مریم جلیلوند، مژگان جمشیدی، روژین حسینی، حسین حقیقت، الهه حمیدی، محمدجواد حمیدی‌پور، علی خادمی، مهدی خادمی، طاهره رحیمی، حمید رضایی، علی رضایی، طاهره ریاحی، افسانه ریحانی، مهسا زارع، مهدی زمان‌زاده، شاهین سپنتا، صبا شعردوست، علی شفیعی، بهنام صابرنعمتی، مصطفی طالبی، مصطفی عرب‌پور، فاطمه علی‌اصغر، مینا کامران، اکبر کریمی، زهرا کشوری، لاله فرج‌زاده، محمدرضا نسب عبداللهی، رضا یزدی

تجمع اعتراضی بازنشستگان اتوبوسرانی تهران در مقابل شورای شهر







 صبح امروز جمعی از بازنشستگان شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر به آنچه "محاسبه نشدن ده سال از سابقه بیمه‌شان" ذکر می‌کردند، اعتراض کردند.
بنا به گزارش ایلنا، این گروه با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر و با در دست داشتن پلاکاردهایی خطاب به شهردار و رئیس شورای شهر خواهان اجرای قانون شدند.
حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران درباره این تجمع گفت: این حرکت‌ها کاملا هدایت شده و در راستای دیر اعلام کردن نرخ جدید کرایه‌های اتوبوسرانی است.
رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز درباره این تجمع گفت: اعتراض این افراد کاملا به حق است چراکه حق و حقوق خود را می‌خواهند و بیژنی (مدیرعامل سابق اتوبوسرانی شهر تهران) حقوق این افراد را به صورت کامل پرداخت نکرده است.
وی ادامه داد: این افراد که تعدادشان به ۶۰۰ نفر می‌رسد هرکدام از اتوبوسرانی تهزان ۱۵ میلیون تومان مطالبه دارند. از این رو باید بودجه‌ای به این منظور اختصاص دهیم. همچنین سازمان بازنشستگی تهران باید نسبت به بیمه تکمیلی این بازنشستگان اقداماتی انجام دهد و با تخصیص اعتبار این مشکل رفع شود.
تقوی، معاون پارلمانی شهرداری تهران نیز صبح امروز با حضور در میان تعدادی از تجمع کنندگان مطالبات آن‌ها را «کاملا قانونی» دانست و خطاب به آنان گفت: این اشکال مدیریتی است و ما به دنبال این هستیم تا شما نیز مشمول قانون شوید.

ضبط گذرنامه فاضل میبدی هنگام سفر به لبنان در فرودگاه







گذرنامه استاد محمد تقی فاضل میبدی پژوهشگر حوزه علمیه قم و از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در فرودگاه بین المللی تهران ضبط و وی ممنوع الخروج شد.
بنا به گزارش ندای سبز آزادی، این روحانی اصلاح طلب، روز جمعه عازم یک سفر علمی به لبنان بود که هنگام خروج در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران ممنوع الخروج و گذرنامه ایشان ضبط شد.
این درحالیست که فاضل میبدی فاقد هرگونه پرونده قضایی مفتوح بوده و مرجع صادر کننده حکم ممنوع الخروجی وی نیز نامشخص است.
پیش از این بار‌ها گذرنامه وی بدون ارائه هرگونه دلیل و توجیه قانونی و اداری ضبط شده بود که بعد از مراجعات مکرر بازگردانده شد.

دادستان از صدور کیفرخواست پرونده ستار بهشتی خبر داد







 دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز در جمع خبرنگاران درباره پرونده مهدی و فائزه هاشمی، پرونده فساد ۳هزار میلیاردی، بمب‌گذاری در مهدیه تهران، دستگیری ۲۰ نفر مرتبط با ترورهای هسته‌ای و صدور کیفرخواست برای متهم پرونده ستار بهشتی توضیح داد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، در حالی که امروز پزشکی قانونی گزارش نهایی خود را در مورد ستار بهشتی منتشر کرد و مدعی شد که قتل بر اثر ضربات وارده نبوده، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی انقلاب تهران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست ناحیه ۳۱ (جرایم رایانه‌ای) درباره پرونده فوت ستار بهشتی وبلاگ‌نویس گفت: بازپرس پرونده تحقیقات خود را انجام داده و به زودی برای مته‌مان پرونده پس از اخذ آخرین دفاع کیفرخواست صادر خواهد شد.
او همچنین درباره پرونده مهدی هاشمی گفت: در این پرونده تحقیقات خوبی آغاز شده است و تلاش شده است تا تمام نقایصی که قاضی پرونده به آن‌ها اشاره کرده را مرتفع کند.
دادستان تهران درباره پرونده فائزه هاشمی که درباره اخلال در نظم زندان بود گفت: این پرونده در مرداد ماه امسال نوبت رسیدگی دارد.
او در مورد شکایت سازمان بازرسی کل کشور در مورد تالارهای کیش هم گفت: این پرونده در دادسرای کارکان دولت مطرح است و کارهای خوبی انجام شده که در حال بررسی است.
جعفری دولت آبادی همچنین گفت: در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی ۵۰۰ نفر به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفتند که از این تعداد پرونده ۲۵۰ نفر مختومه شد. رسیدگی به پرونده بقیه این افراد ادامه دارد و باید گفت در ۶۰ پرونده برای مته‌مان کیفرخواست صادر شد و ۲۵ درصد از این مته‌مان در دادگاه محاکمه شدند.
وی به محاکمه مته‌مان بانک آریا اشاره کرد و گفت: این پرونده ۲۹ متهم داشت که ۴ نفر آن‌ها در بازداشت به سر می‌برند که البته رسیدگی به این پرونده به پایان رسیده است. در بحث اجرای احکام مته‌مان پرونده در حال حاضر ۲۰ نفر در بازداشت به سر می‌برند که البته توافقاتی هم با بانک ملی، سپه، سامان و رفاه انجام شده تا مطالباتشان پرداخت شود.

مرگ و میر حدود ۷۰ درصد از گوزنهای زرد کرخه







مدیر روابط عمومی محیط زیست خوزستان در مورد آخرین وضعیت گوزن‌های زرد موجود در سایت پارک ملی کرخه گفت: از ابتدای حمله مگس میاز در منطقه تاکنون حدود ۴۵ گوزن زرد ایرانی تلف شده‌اند.
شهریار عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: ۳ راس گوزن زرد نیز جهت انجام اقدامات درمانی زنده گیری شده‌اند.
وی با تکذیب اخباری مبنی بر مرگ تمامی گوزن‌های موجود در منطقه و زنده ماندن تنها ۳ راس گوزنی که زنده گیری شده‌اند، اظهار داشت: مرگ تمامی گوزن‌های موجود در سایت کرخه به هیچ عنوان صحت ندارد و اکنون بیش از ۲۵ راس گوزن زرد ایرانی در منطقه حضور دارند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: در جریان بازدیدی که روز گذشته با حضور خبرنگاران از سایت پارک ملی کرخه انجام شد، بازیدکنندگان حضور گوزن‌های باقیمانده در سایت بر سر آبشخور‌ها را در حالی که هیچ نشانه‌ای از زخم یا بیماری بر روی بدنشان نبود از نزدیک مشاهده کردند.
به گفته عسگری، تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های مدار بسته تعبیه شده در جنگل نیز حضور و سلامت حدود ۲۵ راس گوزن زرد ایرانی در سایت کرخه را نشان می‌دهند.

اعلام رسمی وزارت نفت مبنی بر استفاده از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت







مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت پتروشیمی مبنی بر اینکه این شرکت همچنان تأمین کننده بنزین پالایشگاههاست گفت: از آنجایی که پتروشیمی ترکیباتی مانند بنزن، تولوئن و زایلن که سرطانزا هستند تولید می‌کند؛ این بدان معنی است که وزارت نفت رسماً اعلام کرده که از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت استفاده می‌کند.
بنا به گزارش مهر، یوسف رشیدی با بیان این مطلب افزود: به هیچ عنوان نمی‌توان از چنین ترکیباتی به عنوان سوخت و یا افزودنی بنزین نام برد زیرا همانطور که بار‌ها متخصصان محیط زیست و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند این ترکیبات سرطانزا هستند و برا ی سلامت مردم خطرات بسیاری دارند.
به گفته وی، شاید افزودن چنین ترکیباتی موجب احتراق بهتر سوخت و بنزین شود اما در تمام دنیا استفاده از آن‌ها به دلیل مشکلاتی که برای سلامت مردم به بار می‌آورد به عنوان افزودنی به سوخت و یا اکتان افزا ممنوع است.
رشیدی اظهار داشت: البته اینکه در سوخت و بنزین این مواد سرطانزا وجود دارد بار‌ها از سوی کار‌شناسان ومتخصصان هشدار داده شده که هرگز وزارت نفت زیر بار آن نمی‌رفت اما بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران این بار رسماً اعلام کرده‌اند که پالایشگاه‌ها در حال حاضر اکتان افزای بنزین را از پتروشیمی می‌گیرند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: البته ممکن است منظور مسئولان وزارت نفت از اکتان افزا و کمک کننده به سوخت ماده‌ای دیگر غیر از این حلال‌های صنعتی و ترکیبات سرطانزا باشد که هیچ نامی از آن برده نشده است.
به اعتقاد وی، مسئولان وزارت نفت باید به افکار عمومی توضیح دهند که از چه محصولی از پتروشیمی‌ها که غالباً در تما م دنیا حلال‌های صنعتی تولید می‌کنند به عنوان افزودنی به بنزین استفاده می‌شود و تا چه اندازه سلامت مردم در نظر گرفته می‌شود.