۱۳۹۲ تیر ۲۲, شنبه

درخواست مرخصی درمانی فوری از دادستان / احمد رونقی‌ملکی







سیداحمد رونقی‌ملکی، پدرِ حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین طی نامه‌ای به دادستان تهران تقاضای مرخصی استعلاجی فوری فرزند بیمارش را مطرح کرد.
متن کامل این نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را در زیر می‌خوانید:
باسمه تعالی
مورخ ۱۹/۴/۹۲
درخواست فوری و مرخصی استعلاجی
دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران جناب آقای جعفری دولت آبادی
قاضی محترم ناظر بر زندان جناب آقای خدابخش
معاون محترم دادستان
کار‌شناس محترم سید حسین رونقی ملکی در زندان اوین
سلام علیکم
احتراماً به استحضار دادستان محترم می‌رساند از حضرت عالی و کارکنان دادستانی و مسئولین زندان اوین برای درمان فرزندم کمک نمودند، بی‌ریا تشکر و قدردانی را دارم. داستان محترم، مقام محترم قضائی، در مورخۀ ۳۱/۲/۹۲ به استحضار آن مقام محترم قضائی نامه‌ای تنظیم نموده‌ام رونوشت نامه فوق را به کار‌شناس محترم سید حسین رونقی ملکی برای نجات جان فرزندم تمدید مرخصی فاکس نمودم. جناب آقای دادستان در مورخۀ ۱۸/۳/۹۲ نامه‌ای به حضور جنابعالی و رونوشت آن به حراست محترم زندان اولین فاکس نمودم. به طوری که مستحضر هستید فرزندم چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفته و کلیه‌هایش نیاز مدام به مراجعه به متخصصین جهت حفظ نگهداری کلیه‌هایش را دارد. جناب آقای دادستان در مورخۀ ۱۰/۴/۹۲ فرزندم را به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد با دستورات آن مقام محترم قضائی آورده‌اند. تحت درمان و سونوگرافی قرار گرفت. جناب آقای دادستان مقام محترم قضائی، جان فرزندم در زندان اوین در خطر می‌باشد و به استحضار می‌رسانم ۱۰/۴/۹۲ فرزندم از بیمارستان به آن مقام محترم قضائی درخواست مرخصی نموده است. اینجانب سید احمد رونقی ملکی نامۀ فرزندم را به جناب آقای خدابخش معاون محترم دادستان و ناظر بر زندان تقدیم نموده‌ام. جناب آقای دادستان وضعیت جسمانی فرزندم در زندان شرایط آب و هوای زندان به دلیل نبود غذای مناسب برای سلامتی فرزندم مضر بوده و می‌باشد. جانش در خطر می‌باشد. از دادستان محترم و کار‌شناس محترم سید حسین رونقی ملکی و ریاست محترم زندان اوین درخواست مرخصی استعلاجی و درمانی فوری را برای فرزندم خواستارم و ضمناً فرزندم ناراحتی گوارشی پیدا کرده و استفراغ نموده از معده‌اش خون آمده و به دلیل آن داروهای کلیوی و داروهای دیگر به دستور پزشک قطع نموده و نیاز فوری برای درمان گوارشی را دارد.
با تقدیم احترامات: سید احمد رونقی ملکی پدر دانشجو سید حسین رونقی ملکی
امضا -- تاریخ ۱۹/۴/۹۲
رونوشت: ریاست محترم زندان

هفت تن از مدافعین حقوق دراویش به حبس های طولانی محکوم شدند







احکام محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و در مجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش مجذوبان نور، پس از گذشت نزدیک به دو سال از بازداشت بیش از ده‌ها تن از مدیران سایت مجذوبان نور «پایگاه خبری دراویش گنابادی»، وکلای دراویش و فعالان حقوق دراویش، احکام محکومیت هفت تن از این زندانیان عقیدتی که از شهریور ماه سال ۹۰ در زندان اوین محبوسند توسط قاضی پروندهٔ این دراویش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد.
بر اساس این حکم که توسط قاضی صلواتی صادر شده است، حمید رضا مرادی سروستانی (مدیر سایت مجذوبان نور و از فعالان حقوق دراویش) به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری، رضا انتصاری (عکاس خبری و فعال حقوق دراویش و از مدیران سایت) به ۸ سال و شش ماه حبس تعزیری و آقایان مصطفی دانشجو (وکیل دراویش و از مدیران سایت)، فرشید یداللهی فارسی (وکیل دادگستری و از مدیران سایت)، امیر اسلامی (وکیل دادگستری و از مدیران سایت)، امید بهروزی (وکیل دراویش و از مدیران سایت)، افشین کرم‌پور (حقوقدان و از مدیران سایت) هر کدام به ۷ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
همچنین این افراد از بابت تکمیل مجازات به ۵ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها، احزاب، فرق و فعالیت در مطبوعات، رسانه‌ها و فضای مجازی نیز محکوم شده‌اند.
گفتنی است اتهامات این افراد تشکیل گروه غیرقانونی مجذوبان نور به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و معاونت در اخلال در نظم عمومی اعلام شده است.
این احکام در حالی برای این دراویش و زندانیان عقیدتی صادر شد که این افراد از شرکت در تمامی جلسات دادگاه خود به دلیل رعایت نشدن روند آیین دادرسی در مورد پرونده اتهامی آن‌ها امتناع کرده و از ارائه هرگونه لایحه دفاعی خودداری کردند

پنج زندانی سیاسی در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زدند







محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلی‌زاده و شهرام رادمهر در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان در اعتراض به تائید حکم ۹ سال حبس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.
اعتصاب غذای این زندانیان بر اساس نامه‌ای که رسما به مسئولین زندان تحویل داده‌اند از امروز آغاز شده است. طبق این نامه این زندانیان تا رسیدن به حقوق قانونی تا لغو حکم حبس تحمیلی مذکور که گفته شده با دخالت وزارت اطلاعات از سوی دستگاه قضایی صادر شده است؛ ادامه خواهد یافت.

بازداشت سخنران مراسم چهلم نیکمرد طاهری و تحصن پیروان یارسان







در پی شرکت جمعی از پیروان یارسان (اهل حق)  در چهلمین روز مرگ "نیکمرد طاهری"، سخنران این مراسم"محمد قبولی" بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شرکت کنندگان پیرو دین یاری که از شهرهای مختلف ایران شرکت کرده بودند در مراسم چهلمین روز خودسوزی نیکمرد طاهری در شهر صحنه پس از شنیدن خبر دستگیری محمد قبولی از سخنرانان مراسم امروز، در جلوی فرمانداری صحنه تجمع کرده و اظهار نمودند تا آزادی یا اطلاع از سرنوشت وی به تجمع پایان نخواهند داد.
هم اکنون مردم در محاصره کامل نیروهای امنیتی صحنه و اعزامی از کرمانشاه قرار گرفته‌اند. و هیچ خبری از سرنوشت فرد بازداشتی نیست. حاضرین اظهار نمودند که فرد دستگیر شده مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته و با زور او را با خود برده‌اند.
امروز عصر در شهر صحنه مراسم چهلمین روز نیکمرد طاهری  که خود را در اعتراض به هتک حرمت یکی از همکیشانش به آتش کشیده بود با حضور هزاران نفر از هم کیشان اوبرگزار شد.
این مراسم به دلیل ممانعت نیروهای حکومتی  از برگزاری آن در تالار های سطح شهر، تحت تدابیر شدید امنیتی و با کنترل ورودی های شهر صحنه بر سر مزار آن مرحوم و بدون هرگرنه امکانات برگزار شد.
تعدادی از سخنرانان  با اعتراض شدید به  حکومت  از بابت نادیده گرفتن حقوق شهروندی و به رسمیت نشناختن شان، مردم را به ادامه اعتراضات تا رسیدن به حقوقشان دعوت کردند و از مقامات ارشد حکومتی  از جمله  رهبر جمهوری اسلامی خواستند که به خواسته این مردم رسیدگی کنند و دست از تبعیض و تحقیر سیستماتیک  و هدفمند این مردم بکشند.
در پایان مراسم مامورین لباس شخصی حاضر  در مراسم یکی از سخنرانان به نام "محمد قبولی"  را دستگیر کردند که تا کنون خبری از سرنوشت وی در دست نیست.
همچنین در ادامه این اعتراضات جمعه آینده نیز مراسم چهلم حسن رضوی در روستای پل شکسته همدان برگزار خواهد شد.

مرگ ۳ کارگر در آتش سوزی ۱۸ کارگاه تولیدی








 سخنگوی سازمان آتش نشانی از آتش سوزی گسترده در یک کارگاه تولیدی در خیابان جمهوری و مرگ سه کارگر در بررسی‌های اولیه خبر داد.
جلال ملکی در گفتگو با مهر، در تشریح این حادثه گفت: ساعت ۵۵: ۱۰ صبح امروز آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی در خیابان جمهوری نرسیده به بهارستان به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد.
وی افزود: در ادامه آتش نشانان ۹ ایستگاه همراه ۳ دستگاه بالابر سه خودرو تجهیزات تنفسی و ۲ تانکر آب خود را به محل حادثه رساندند.
ملکی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد در یک ساختمان ۶ طبقه ۱۸ کارگاه تریکو، پارچه و سلیکون قرار داشت که طبقه سوم این ساختمان کاملا شعله ور بود و آتش در حال سرایت به طبقات بالایی این ساختمان بود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی خاطر نشان کرد: تعدادی از افرادی که در این ساختمان حضور داشتند خود را به پشت بام رسانده بودند که آتش نشانان با کمک بالابر ۵ نفر را به پایین انتقال دادند در ادامه نیز ۳ نفر که دچار آسیب دیدگی شده بودند از طریق راه پله به بیرون انتقال داده شدند.
وی افزود: یک نفر از کارگران قبل از حضور آتش نشانان در اقدامی نسنجیده خود را از طبقه چهارم به پایین پرت کرده بود که بر اثر شدت جراحات در دم جان سپرد.
ملکی ادامه داد: متاسفانه به دلیل چیدمان نامناسب اجناس و فرسودگی ساختمان شدت آتش هر لحظه افزایش یافته و در این لحظه آتش نشانان موفق شدند شعله‌های آتش را تحت کنترل قرار دهند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه افزود: آتش نشانان در بررسی ساختمان جسد دو کارگر زن و مرد دیگر را نیز کشف کردند که احتمال می‌رود طی دقایق آینده تعداد قربانیان افزایش پیدا کند. سازمان آتش نشانی پیش از این نیز در بازرسی این ساختمان نکات ایمنی را گوشزد کرده بود.
وی در پایان گفت: آتش نشانان در حال حاضر مشغول عملیات لکه گیری بوده و با پایان عملیات در خصوص آمار دقیق مجروحان و کشته شده‌ها و همچنین میزان خسارت اطلاع رسانی خواهد شد.

تجمع کارگران اخراجی فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی







 صبح امروز ۲۳۵ نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس برای دومین روز متوالی، در اعتراض به اخراج و عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل استانداری کردستان واقع در شهر سنندج تجمع کردند.
نماینده کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس که در این تجمع حضور داشت، به ایلنا گفت: امروز دومین روز تجمع کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس برای احقاق حقوق معوقه و اعتراض به اخراج ۲۳۵ کارگر است، که متاسفانه تا این ساعت از تجمع باز هم جواب قانع کننده‌ای از سوی مسئولان استانداری دریافت نکرده‌ایم.
او گفت: این کارگران که دارای سوابق کاری بین ۱۰ تا ۲۳ سال هستند، در این شرایط سنی و مخصوصا در اوضاع اقتصادی فعلی که بسیاری از جوانان بیکارند، امکان یافتن شغل دیگری را ندارد.
نماینده کارگران فولاد زاگرس با اشاره به پیشینه مشکلات نیروهای کار این واحد تولیدی، گفت: از سال ۸۶ با واگذاری بخشی از فعالیت کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به شرکت پیمانکاری خوان گل، مشکلات کارگران افزایش یافت.
او اضافه کرد: بعد ازسپری شدن همه مشکلاتی که به واسطه تاخیر در پرداخت حقوق، تعدیل واخراج کارگران به دلیل وجود این شرکت متحمل شده بودیم، اواخر سال گذشته کارگران تصور کردند مدیر عامل جدید با حذف پیمانکار، امنیت شغلی را به آنان باز گردانده است، غافل از آنکه مدیر عامل سعی دارد در مرحله نخست با حذف پیمانکار و سپس کارگران، کارخانه را به بهانه تعمیرات تعطیل کند.
گفتنی است روز گذشته در پی اولین تجمع کارگران اخراجی در مقابل فرمانداری قروه، "ابراهیم ملا بیگی" مدیر عامل شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس با تایید تعدیل ۲۳۵ کارگر این کارخانه، به ایلنا گفته بود: ناچار شدیم این تعداد کارگر را به سبب زیان ده بودن تولید تعدیل کنیم.
ملابیگی درباره دلیل تعطیلی این کارخانه نیز اظهار کرده بود: در طول ده سال فعالیت کارخانه، به دلیل آنکه صنایع بالا دستی و پایین دستی تولیدات این کارخانه در منطقه ایجاد نشده، فولاد زاگرش هر ساله حدود ۵ تا ۱۵ میلیارد تومان زیان داده است به طوری که تاکنون این شرکت حدود ۹۰ میلیارد تومان زیان داده و ۶۰ میلیارد تومان انباشت سرمایه دارد.

محکومیت فرهاد فتحی به پنج سال حبس تعلیقی







دبیر تشکل دانشجویان اصلاح طلب قزوین به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده است. ​
بنا ​به گزارش ندای سبز آزادی، فرهاد فتحی، دبیر تشکل دانشجویان اصلاح طلب قزوین که در راهپیمایی ۲۵ بهمن ۸۹ بازداشت شده بود، به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.
او که بهمن ماه ۸۹ پس از تحمل ۳۴ روز بازداشت موقت در بند ۲۴۰ زندان اوین با وثیقه آزاد شد، به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلا​می به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
این دانشجوی فلسفه دانشگاه بین المللی قزوین پیش از این با دو ترم تعلیق و در ‌‌نهایت اخراج از دانشگاه روبرو شده بود.

گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فریبا پژوه شد







سازمان گزارشگران بدون مرز بازداشت خودسرانه‌ی فریبا پژوه، روزنامه نگار را محکوم کرد.
به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، این سازمان مدافع آزادی بیان در اطلاعیه‌ی روز جمعه ۲۱ تیرماه خود آورده است: "گزارشگران بدون مرز بازداشت خودسرانه‌ی فریبا پژوه، همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب را محکوم می‌کند. در تاریخ ۱۹ تیرماه، ماموران شخصی پوش وزارت اطلاعات پس از بازرسی منزل، این روزنامه‌نگار را به زندان اوین منتقل کردند.
وی در این مدت دوبار با خانواده تماس تلفنی گرفته است، اما نتوانسته است، در باره علت بازداشت خود خانواده را مطلع کند. مدیر وبلاگ پس از باران، پیش از این در تاریخ ۳۱ مرداد ماه ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده بود، که پس از سپری کردن ۱۲۴ روز در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ در تاریخ اول دی ماه همان سال در انتظار برگزاری دادگاه، با سپردن وثیقه به شکل موقت آزاد شده بود. فریبا پژوه به یک سال حبس، تعلیق شده به مدت پنج سال محکوم شده است."
این سازمان همچنین اعلام کرد که در تاریخ ۱۷ تیر ماه از بازداشت دو شهروند وبنگار در شهر سمنان به اتهام اهانت به مسئولان بر روی صفحه فیس بوک خود مطلع شده است.
علی میر احمدی رئیس پلیس فتا شهر سمنان به خبرگزاری مهر گفته بود "متهمان را زنی ۳۵ ساله و مردی ۴۵ ساله" معرفی کرده است که به "هنگام بازجویی به جنایت خود اعتراف کرده اند."
گزارشگران بدون مرز همچنین بازداشت خودسرانه‌ی احمد عسگری، شهروند روزنامه‌نگار و همکار بسیاری از رسانه‌ها را در تاریخ ٣٠ خرداد ١٣٩٢ محکوم کرد. احمد عسگری به هنگام دیدار با برادر یکی از زندانیان سیاسی برای خبرگیری از وضعیت وی با خشونت از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و سپس به منزلش برای بازرسی برده شد و پس از ضبط وسائل شخصی و کامپیوتر به مکان نامعلومی منتقل شده است. از علت و مکان بازداشت وی تا امروز اطلاعی در دست نیست.
این سازمان می افزاید: "بازداشت خودسرانه و حبس در زندان‌های مخفی اقدامی رایج در ایران است. اینگونه دو روزنامه‌نگار کرد، خسرو و مسعود کردپور، مدیر و همکار سایت اطلاع‌رسانی موکریان در تاریخ ٦ تیرماه از سوی شعبه دو بازپرسی مهاباد با اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق اطلاع رسانی درباره‌ی زندانیان سیاسی و فعالان مدنی پس از سپری کردن ١١١ روز بازداشت در زندان اطلاعات، بدون حضور وکیل، تفهیم اتهام شدند و در همین روز به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدند. برادران کردپور در تاریخ ١٧ و ١٨ اسفند ١٣٩١ بازداشت شده بودند."
در بیانیه سازمان گزارشگران آمده است: "فاطمه خردمند از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال زندان محکوم شده است. روزنامه‌نگار سابق نشریه گزارش صنعت چاپ در تاریخ ١٧ دی در منزلش از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شده بود و در تاریخ ١٢ بهمن با سپردن پنجاه میلیون وثیقه، در انتظار برگزاری دادگاه آزاد شده بود."

گزارش از وضعیت دو زندانی سیاسی کرد







 نگاهی به پرونده و ۸ سال زندان محمدامین عبدالهی و قادر احمدزاده دو زندانی سیاسی کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدامین عبدالهی پاییز سال ۱۳۸۴ توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.
همزمان با بازداشت محمدامین، دوست وی قادر محمدزاده نیز در منزل خویش بازداشت می‌شود و این دو در اصطلاح حقوقی ایران همپرونده می‌شوند.
این دو چندین ماه در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات مهاباد و سپس ارومیه تحت بازجویی قرار می‌گیرند و تفهیم اتهام اولیه ایشان محاربه از طریق همکاری موثر با گروههای معاند کردی عنوان می‌شود.
پس از ۱۵ ماه، محمدامین عبدالهی به اتهام عضویت در کومله و همکاری با پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی جمعا به ۱۸ سال زندان در تبعید به زندان طبس محکوم شد و همجرم وی قادر محمدزاده نیز به همین اتهامات به ۲۱ سال زندان در تبعید به زندان یزد محکوم می‌گردد.
یکی از نزدیکان محمدامین عبدالهی که نخواست نامش فاش شود در رابطه با پرونده وی به گزارشگر هرانا گفت: "محمدامین تابحال چندین بار به حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اعتراض کرده ولی نتیجه‌ای نگرفته است. وی همچنین نسبت به برخورد مامورین زندان و همچنین برخورد ماموران اداره اطلاعات با ایشان نیز در چندین نوبت اعتراض کرده است."
وی ادامه داد: "در سال ۸۹ ایشان در اعتراض به اجرای حکم اعدام حسین خضری اعتصاب غذا کرده و به سلول انفرادی منتقل شد و بعد از یک هفته از سلول انفرادی در ۲۰ بهمن ۸۹ به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. وی در اداره اطلاعات ارومیه تا اواخر اسفند ماه مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفت."
وی در ادامه تصریح کرد: "محمدامین در اردیبهشت ماه ۹۰ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه‌های بیگانه مجددا محاکمه شد و به ۶ ماه زندان دیگر محکوم گردید. در این اواخر هم چون زندان ارومیه از انتقالشان به زندان مهاباد که نزدیک‌ترین شهر به خانواده ایشان است خودداری می‌کرد و همچنین رفتار اداره اطلاعات با ایشان که با ایجاد فشار در زندان ارومیه هم دست بردار نبودند، دست به اعتصاب غذا زد. بعد از ۱۰ روز اعتصاب غذا مسئولین به ایشان قول دادند که یا به نزدیک‌ترین شهر به محل سکونت خانواده‌شان منتقل می‌شود و یا به ایشان مرخصی می‌دهند. ولی خود محمدامین می‌گوید مسئولین می‌خواهند حکم تبعید به زندان طبس را در مورد وی اجرا کنند و احتمالا به زودی به زندان طبس انتقال خواهد شد."
این منبع همچنین در در خصوص اتهامات این دو متهم افزود: "محمدامین و قادر اجازه داشتن وکیل تعینی را نداشته‌اند. با این وجود هردو نفر در بازجویی‌ها به قتل یک مامور نیروی انتظامی متهم شدند که خوشبختانه در سال ۱۳۹۱ از قتل وی تبرئه شدند."
گفتنی است، برادر محمدامین عبدالهی، محمد عبدالهی می‌باشد که در ۴ فروردین ماه ۱۳۸۹ در منزل شخصی خود در مهاباد بازداشت شد. بعضی از گزارشات از احتمال صدور حکم اعدام برای وی به اتهام همکاری با احزاب کردی خبر می‌دهند. وی هم اکنون در زندان مهاباد نگهداری می‌شود.

وثیقه ۵۰ میلیونی بهزاد مهرانی ضبط شده است








 به درخواست مراجع قضایی جمهوری اسلامی مبنی بر تخلیه منزل مسکونی وثیقه‌گذار بهزاد مهرانی فعال سیاسی و عضو گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال جهت فروش و مزایده، در تاریخ ۳۱ مرداد سال گذشته با قسطی شدن وثیقه موافقت شده است.
بهزاد مهرانی در گفتگو با کمیته گزارشگران حقوق بشر ضمن اعلام این خبر افزود، هم اکنون ده ماه است که ماهیانه یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان از سوی خانواده این فعال سیاسی پرداخت می‌شود.
این در حالیست که در ابتدا نیز ده میلیون و پانصدهزار تومان از خانواده این فعال جهت عدم فروش ملک مورد وثیقه به حساب سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، خزانه داری کل، پرداخت شده است.
این فعال سیاسی در مورد دلیل عدم اطلاع رسانی و انتشار این خبر در ده ماه اخیر به کمیته گزارشگران گفت: پیش از این به خانواده‌ام در مورد عدم خبررسانی و ایجاد سر و صدا در مورد وثیقه تذکر داده بودند و من هم به خاطر رعایت خانواده‌ام در ایران تا کنون اطلاع‌رسانی نکردم و از طرفی فکر کردم شاید بدون خبر رسانی بتوان لااقل مبلغ قسط ماهیانه که واقعن پرداختش برای خانواده‌ام سخت و غیر ممکن است را کم کرد.
بهزاد مهرانی در ۱۲ اسفندماه ۱۳۸۸ در کرج بازداشت شد و مدت ۴۵ روز در سلول انفرادی در زندان رجایی شهر سپری کرد و سرانجام به قید وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شد. او در دادگاه انقلاب کرج شعبه یک به اتهام عضویت در گروه‌های معاند و اقدام علیه امنیت کشور به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از آزادی نیز مورد تهدید سپاه پاسداران قرار گرفت که مجبور به ترک کشور شد و هم اکنون در امریکا به سر می‌برد.

اعزام رسول بداقی به بیمارستان و فشار بر خانواده و نزدیکان وی







اعضای خانواده و بستگان رسول بداقی در کوهدشت و اسلامشهر مورد تهدید، ارعاب قرار گرفته‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول بداقی زندانی سیاسی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران به دلیل دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان و اعتراض نسبت به خصوصی سازی مدارس و زیر پا گذاشتن اصل سی قانون اساسی، مدت چهار سال است در زندان به سر می‌برد.
وی در دوران قبل از زندان به همراه سایرمعلمان و اعضای تشکل‌های صنفی سراسر کشور، به شیوه‌های گوناگون اعتراضات خود را به گوش جهانیان رسانده است.
یکی از نزدیکان رسول بداقی به گزارشگر هرانا گفت: "بستگان وی در کوهدشت و اسلامشهر به شیوه‌های گوناگون مورد تهدید، ارعاب، شکنجه و زندان قرار گرفته‌اند. در این راستا یکی از خواهرزاده‌های وی به نام زهره سلیمانی که در سال آخر دبیرستان مشغول تحصیل یوده است به خاطر پاره کردن عکس خامنه‌ای از صفحات اول کتاب‌های درسی‌اش و اعتراض نسبت به شیوه مدیریت دبیرستان شادی مورد خشم مدیر دبیرستان خانم (عزیزپور) قرار گرفته و پرونده تحصیلی وی را تحویل داده و از مدرسه اخراج کرده‌اند. پس از گذشت یک هفته از حراست آموزش پرورش کوهدشت با خانواده وی تماس گرفته شده و او را به همراه کتاب‌هایش به حراست احضار نموده‌اند. مسئولین حراست پس از تهدیدهای فراوان از جمله جلوگیری از ورود او به دانشکاه با ادامه تحصیلش موافقت کرده‌اند."
وی همچنین ادامه داد: "دختر رسول بداقی، شبنم بداقی در مدرسه راهنمایی کشوری اسلامشهر به خاطر اعتراض دانش آموزان مدرسه بوسیله مدیر مدرسه احضار و علت اعتراض دختران دانش آموز را تحریکات وی دانسته و تهدید کرده‌اند که در صورت تکرار وی را از مدرسه اخراج خواهند کرد."
این منبع در ادامه تصریح کرد: "اداره اطلاعات کوهدشت داریوش علیزاده برادرِ همسر رسول بداقی و دوتن از دوستان وی را احضار و پس از یازده روز شکنجه‌های قرون وسطایی با قید وثیقه آن‌ها را آزاد کرده‌اند و پس از مدتی توسط دادگاه کوهدشت احضار و به دوسال زندان تعلیقی محکوم کرده‌اند. همچنین ابراهیم بداقی برادر رسول بداقی بار‌ها به طور تلفنی تهدید و از او خواسته‌اند که از حمایت خانواده رسول بداقی خودداری کند. سایر اقوام و دوستان و نزدیکان و همکاران رسول بداقی به شیوه‌های گوناگون احضار تهدید و ارعاب شده‌اند."
وی در مورد وضعیت رسول بداقی در زندان رجایی شهر کرج گفت: "رسول بداقی معلم زندانی قرار بود امروز شنبه ۲۲ تیر ماه به دلیل سردردهای شدید به بیمارستان سینا منتقل شود. اخیرا شیوع سردرد به دلیل امواج ناشی از دستگاه‌های پارازیت در زندان رجایی شهر شدت پیدا کرده است، این دستگاه‌ها برای مختل کردن تماس‌های تلفنی با موبایل و عدم ارتباط زندانیان با خارج زندان به شکل گسترده در زندان رجایی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشکلات بسیاری برای زندانیان ایجاد کرده است."

۷ شهروند در رشت به دار آویخته شدند







 محمد جواد حشمتی٬ رئیس کل دادگستری گیلان، از اجرای شبانه‌ی حکم اعدام ۷ شهروند در زندان مرکزی رشت خبر داده است.

محمد جواد حشمتی، رئیس کل دادگستری گیلان در گفتگو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد که حکم اعدام ۷ نفر به اتهام "تجاوز به عنف" شامگاه سه‌شنبه ۱۸ تیرماه، در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد.
وی در ادامه افزود: "این افراد در اسفند سال ۸۹ مرتکب این جرم شده بودند که حکم آن ها بعد از تایید نهایی، اجرا شد."

مرخصی مسعود باستانی از زندان رجایی شهر







مسعود باستانی، روزنامه نگار محبوس در زندان رجایی شهر به مرخصی آمده است.
به گزارش کلمه، مسعود باستانی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر در حالی به مرخصی آمد که همسرش مهسا امرآبادی همچنان در زندان اوین دوران حبس دو ساله ی خود را می گذراند.
آقای باستانی که چند ماه پیش از عید پس از سه سال و نیم حبس در زندان رجایی شهر کرج به مرخصی آمده بود، چند روز پیش از انتخابات برای بازگشت به زندان و تحمل باقی دوران حبس ۶ ساله ی خود احضار شده بود.
این زندانی سیاسی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شد. وی تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل شد و هم اکنون نیز در این زندان نگهداری می شود.
مهسا امر آبادی همسر روزنامه نگار این زندانی سیاسی نیز نخستین بار در خرداد سال ۸۸ بازداشت و حدود سه ماه را در بند انفرادی ۲۰۹ سپری کرد.
امرآبادی دومین بار در اسفند ۸۹ به بهانه حضور در تجمعات اعتراضی به حصر مهندس موسوی و مهدی کروبی توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد، در حالیکه در خودروی شخصی اش و دور از محل تجمعات بود. او توسط قاضی پیر عباسی محاکمه و به دو سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده که یک سال از آن سپری شده است.

احمد شهید برای صحبت با ایرانیان به آمریکا و کانادا سفر می‌کند







احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای پی گیری وضعیت حقوق بشر در ایران، به آمریکا و کانادا می‌رود تا درباره‌ی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی اطلاعات گردآوری کند.

به گزارش صدای امریکا، آقای شهید قصد دارد با ایرانیان مقیم این دو کشور در این زمینه گفتگو کند. توجه اقای شهید عمدتاً به قربانیان و شاهدان خواهد بود. نتیجه‌ی این مأموریت حقیقت یابی ِ دو هفته ای که از ۲۳ تیر آغاز می‌شود، چهار ماه دیگر، در قالب گزارش به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ارائه خواهد شد.
از سوی دیگر، برخی دیپلمات‌ها در سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در همان ماه و طی همان تجمع نامزدی خود را برای عضویت در شورای حقوق بشر اعلام کند. از ژانویه سال آینده میلادی ۱۴ کرسی برای دوره ای ۳ ساله در این شورا خالی می شود. خبرها حاکی از آن است که سوریه نیز در پی راهیابی به این شوراست.

در طی ۴ روز، ۹ نفر در استان اردبیل اعدام شده‌اند







سه نفر دیگر در اردبیل اعدام شدند تا تنها در طی ِ ۴ روز، تعداد اعدام شدگان در این استان، به ۹ تن برسد.
بر اساس گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان اردبیل، سحرگاه روز سه‌شنبه، هجدهم تیرماه، سه نفر دیگر که از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب اردبیل، به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر، با حکم مرگ مواجه شده بودند، در زندان مرکزی این استان به دار آویخته شدند.
در این گزارش آمده است که "دو نفر از اهالی و ساکنین تهران و متولدین سال‌های ۱۳۳۵ و  ۱۳۳۲ به جرم مشارکت در خرید و حمل هروئین به میزان نهصد و چهل و سه گرم و چهل و پنج سانتی گرم در اردبیل دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند و خودروی جاسازی شده و حامل موادمخدر متعلق به یکی از محکومین فوق نیز به نفع دولت ضبط شده است. هم‌چنین به دلیل اعتیاد وی، مجازات شلاق و جزای نقدی، قبل از اعدام اجرا گردید."
هم‌چنین در مورد فرد سوم عنوان شده که "وی متولد ۱۳۶۵ و اهل و ساکن ارومیه بود که به جرم حمل و نگهداری هروئین به میزان نهصد و نود و هفت گرم در اردبیل دستگیر و پس از رسیدگی و طی مراحل قانونی پرونده، از سوی شعبه‌ی مذکور، به اعدام محکوم شده بود و خودروی حامل موادمخدر متعلق به وی نیز به نفع دولت ضبط شده است."
گفته می‌شود اعدام این سه شهروند با بررسی و موافقت دادستان کل کشور و پس از مخالفت کمیسیون عفو با درخواست عفو نامبردگان در دو مرحله، صورت پذیرفته است.
بر اساس اعلام روابط عمومی دادگستری کل استان اردبیل در طی دو سال گذشته تاکنون ۱۸ نفر در این استان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند که اجرای حکم ۹ تن از این افراد در هفته‌ی گذشته و در یک بازه‌ی زمانی ۴ روزه، صورت پذیرفته است.

اعتراض کارگران سنندجی به اخراج و عدم دریافت مطالبات







ده‌ها نفر از کارگران قراردادی شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس، روز گذشته برای دومین روز متوالی، در اعتراض به اخراج و عدم دریافت مطالبات مالی خود در مقابل استانداری کردستان واقع در شهر سنندج تجمع کردند.
نماینده کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس که در این تجمع حضور داشت، به ایلنا گفت: "امروز دومین روز تجمع کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس برای احقاق حقوق معوقه و اعتراض به اخراج ۲۳۵ کارگر است، که متاسفانه تا این ساعت از تجمع باز هم جواب قانع کننده‌ای از سوی مسئولان استانداری دریافت نکرده‌ایم."
او گفت: "این کارگران که دارای سوابق کاری بین ۱۰ تا ۲۳ سال هستند، در این شرایط سنی و مخصوصا در اوضاع اقتصادی فعلی که بسیاری از جوانان بیکارند، امکان یافتن شغل دیگری را ندارد."
نماینده کارگران فولاد زاگرس با اشاره به پیشینه مشکلات نیروهای کار این واحد تولیدی، گفت: "از سال ۸۶ با واگذاری بخشی از فعالیت کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به شرکت پیمانکاری خوان گل، مشکلات کارگران افزایش یافت."
او اضافه کرد: "بعد ازسپری شدن همه مشکلاتی که به واسطه تاخیر در پرداخت حقوق، تعدیل واخراج کارگران به دلیل وجود این شرکت متحمل شده بودیم، اواخر سال گذشته کارگران تصور کردند مدیر عامل جدید با حذف پیمانکار، امنیت شغلی را به آنان باز گردانده است، غافل از آنکه مدیر عامل سعی دارد در مرحله نخست با حذف پیمانکار و سپس کارگران، کارخانه را به بهانه تعمیرات تعطیل کند."
روز چهارشنبه در پی اولین تجمع کارگران اخراجی در مقابل فرمانداری قروه، ابراهیم ملا بیگی، مدیر عامل شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس با تایید تعدیل ۲۳۵ کارگر این کارخانه، به ایلنا گفته بود: ناچار شدیم این تعداد کارگر را به سبب زیان ده بودن تولید تعدیل کنیم.
ملابیگی درباره دلیل تعطیلی این کارخانه نیز اظهار کرده بود: "در طول ده سال فعالیت کارخانه، به دلیل آنکه صنایع بالا دستی و پایین دستی تولیدات این کارخانه در منطقه ایجاد نشده، فولاد زاگرش هر ساله حدود ۵ تا ۱۵ میلیارد تومان زیان داده است به طوری که تاکنون این شرکت حدود ۹۰ میلیارد تومان زیان داده و ۶۰ میلیارد تومان انباشت سرمایه دارد."

۲۵ هکتار از مراتع جیرفت در آتش سوخت







مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان می‌گوید که ۲۵ هکتار از مراتع سیف‌آباد سربیژن جیرفت به دلیل سهل‌انگاری طعمه حریق شده است.
به گزارش فارس، عزیز الله افشاری‌زاده، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، گفت: "روز ۱۸ تیر ماه طی گزارشی اعلام شد، مرتع سیف‌آباد سربیژن از توابع بخش ساردوئیه جیرفت طعمه حریق شده که سریعاً به منظور اطفای آن یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با همراهی دو اکیپ با تجهیزات کامل به منطقه اعزام شدند."
وی افزود: "با هماهنگی و همکاری هلال‌احمر و مدیریت بحران استان و اعزام سه خودروی آتش‌نشانی از شهرستان جیرفت و راین حریق در ساعت ۱۸ همان روز با تلاش فراوان اطفا شد."
افشاری‌زاده با بیان اینکه ۲۵هکتار و ۸ هزار و ۶۳۹ متر مربع از مراتع سیف‌آباد سربیژن جیرفت طعمه حریق شد، افزود: "تعداد ۱۵۰ هزار بوته مرتعی از گونه درمنه به میزان ۸۰ درصد طعمه حریق شده ست."
وی خاطرنشان کرد: "پس از بررسی‌های به عمل آمده عامل حریق پسر بچه‌ای ۱۰ ساله بوده که بنا به اظهارات، نامبرده قصد درست کردن چای را داشته است که به دلیل وزش شدید باد حریق ایجاد و برای وی غیرقابل مهار شده است."
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن تشکر از همیاران طبیعت منطقه و همکاری مدیریت بحران استان، هلال‌احمر و آتش‌نشانی با توجه به فصل گرما و احتمال بروز آتش‌سوزی در مراتع خواستار مراقبت و همکاری بیش از پیش مردم شد.