۱۳۹۲ مرداد ۱, سه‌شنبه

انتقال ۵ زندانی سیاسی زندان تبریز به اوین







محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلی‌زاده و شهرام رادمهر که از ۲۲ تیر ماه در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند به زندان اوین منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان که از ۲۲ تیر ماه در اعتصاب غذا بسر می‌برند، بنا به دستور دادستان کل کشور در هشتمین روز از اعتصاب به زندان اوین تبعید شدند.
یکی از نزدیکان این زندانیان سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: "این فعالین سیاسی یه زندان اوین منتقل شده‌اند و امروز با وکلای خود جعفر افشار نیا و ائلدار قلی‌زاده ملاقات کرده‌اند. و در حال حاضر هم در اعتصاب غذا هستند."
وی همچنین تصریح کرد: "بنا به گزارشات ارسالی از وکلا به خانواده‌های این زندانیان سیاسی وضعیت جسمی آنان مناسب توصیف شده است و در حال حاضر هم در اعتصاب غذا هستند."
محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلی‌زاده و شهرام رادمهر در اعتراض به حکم ۹ سال حبس از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز و تأیید آن در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.

ابلاغ مجدد حکم اعدام احمد نصیری در زندان رجایی شهر کرج







 حکم اعدام احمد نصیری، زندانی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج، مجددا به وی ابلاغ شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته دوشنبه ۳۱ تیر ماه حکم اعدام احمد نصیری در زندان رجایی شهر کرج به وی ابلاغ شد.
این زندانی سیاسی سالن ۱۰ زندان رجایی شهر به حکم اعتراض کرده و قانونن باید پرونده وی جهت بررسی مجدد به دیوان عالی کشور ارسال گردد.
این حکم حدود ۶ ماه پیش نیز به وی ابلاغ شده بود و این زندانی اهل سنت به حکم وارده اعتراض کرده بود.
اتهاماتی که وی بخاطر آن به مرگ محکوم شده است، "اقدام علیه امنیت ملی، محاربه و عضویت در گروهک سلفی" عنوان شده است.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "این اتهامات در حالی به احمد نصیری ابلاغ شده که وی شافعی مذهب بوده و هنگام بازداشت نیز هیچ‌گونه سلاحی از وی کشف نشده است و هیچ گونه اعتراف صریحی مبنی بر عضویت وی در گروه‌های سلفی وجود ندارد."

ممانعت از اعزام سیداحمد هاشمی از زندان اوین به بیمارستان







 از اعزام سیداحمد هاشمی مدیرکل بازرسی دربند وزارت کشور دولت سیدمحمد خاتمی به بیمارستان جلوگیری می‌شود زیرا وی شرط اعلام برائت از رهبران جنبش سبز را نمی‌پذیرد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، سیداحمد هاشمی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، پس از گذشت ۳ ماه همچنان در انتظار مجوز اعزام به دندانپزشکی برای درمان شکستگی دندان‌هایش است.
در آستانۀ نوروز، بازجوی هاشمی به وی مراجعه و پیشنهاد اعزام به مرخصی به شرط اعلام عدم حمایت از رهبران جنبش سبز کرده است که او با قاطعیت این پیشنهاد را رد کرده و گفته که حبس را ترجیح می‌دهد.
این زندانی سیاسی از سال‌ها قبل مبتلا به مشکلات کلیوی، ناراحتی قلبی و گرفتگی عروق کرونر و نیز آرتروز زانو بوده و سابقهٔ دو بار سکتۀ قلبی خانواده و همبندیان وی را نگران کرده است.
سیداحمد هاشمی، حدود ۲۵ سال در ارگان‌های مختلف بعد از انقلاب مسئولیت داشته است، از مدیران کل دورۀ اصلاحات بعنوان مشاور وزیر و مدیرکل بازرسی وزارت کشور خدمت کرده است.
این زندانی سیاسی ۵۸ ساله در بهمن ۸۹ و همزمان با حصر رهبران جنبش سبز بازداشت و مدتی را در سلول‌های انفرادی زندان اوین سپری کرد.
وی توسط قاضی صلواتی محکوم به ۵ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروه‌ها شده است و بدون توجه به دفاعیاتش پس از تأیید در مرحلۀ تجدید نظر، بیش از یک سال است که به مرخصی نرفته و علیرغم بیماری‌هایش در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است.
اکنون زندانیان سیاسی دیگری در زندان‌های اوین، رجائی شهر و نیز سایر زندان‌ها به سر می‌برند که رنج بیماری را تحمل می‌کنند و علیرغم وعده‌ها و اظهارات مسئولان قضایی و نیز در فضای ایجاد شده ناشی از انتخاب رئیس جمهور جدید، هنوز هیچ اقدامی در جهت آزادی آنان انجام نشده است و حتی اخبار سخت گیری‌ها از جمله حملۀ غیر عادی تحت عنوان بازرسی بند ۳۵۰ در روز پنجشنبه گزارش شده است.

تأخیر ۵ ماهه در پرداخت حقوق ۲۵۰ کارگر ایران برک‎







یک فعال کارگری در کارخانه ایران برک رشت با انتقاد از پرداخت نشدن حقوق و مطالبات کارگران گفت: کارگران این واحد از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حقوق دریافت نکرده‌‏اند.
این کارگر که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به ۵ ماه بلاتکلیفی کارگران، به ایلنا گفت: کارفرمای کارخانه پشم بافی ایران برک رشت از اسفند ماه سال ۹۱، حقوق ۲۵۰ کارگر شاغل در این کارخانه را نپرداخته است.
او در تشریح جزئیات مشکلات کارخانه ایران برک رشت افزود: این کارخانه که ۱۸ سال پیش از بخش دولتی (سازمان صنایع ملی) به بخش خصوصی واگذار شده بود، به سبب افزایش مشکلات مالی علاوه بر کاهش تولید نتوانست اشتغال ۱۵۰۰ کارگر خود را حفظ کند و به تدریج با تعدیل و بازنشستگی، تعداد کارگران را به ۲۵۰ نفر رساند.
او اضافه کرد: خصوصی‌سازی بی‌ضابطه و بدون برنامه در «ایران برک» بیشترین ضربه را به تولید و کارگران این کارخانه وارد کرد به طوری که هم اکنون این کارخانه با کمترین ظرفیت تولید و حداقل نیروی کار به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نیمه تعطیل‌‌‌‌ رها شده است.
این نماینده کارگران افزود: در تمام این مدت اکثر کارگران ایران برک به مرور بازنشسته شده‌اندو هم اکنون کارگران باقی مانده با سوابق ۳ تا ۲۰ سال نگران امنیت شغلی خود هستند.
وی در پایان گفت: تا کنون وعده‌های زیادی از طرف مسئولان برای پی گیری مشکلات ما و سایر کارگران واحدهایی که هم اکنون دچار مشکلات شده‌اند داده شده که متاسفانه هیچ کدام از این وعده‌ها به مرحله عمل نرسیده است.

سعید مدنی به زندان بازگشت







سعید مدنی فعال ملی – مذهبی پس از عمل جراحی به زندان اوین بازگشت.
بنا به گزارش تارنمای ملی مذهبی، مدنی پس از عمل جراحی وبرداشتن کسیه صفرای خود و استراحت کوتاهی پس از این عمل جراحی به زندان بازگشت.
گفته می‌شود این مشکل و بیماری سعید مدنی بیش از یک سال بوده که وی را آزار می‌داده است اما علیرغم توصیه پزشکان تا هفته گذشته اجازه خروج از زندان و بستری شدن در بیمارستان برای این عمل جراحی به وی داده نمی‌شد.
هم زمان با بستری شدن آقای مدنی جمع زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و دوستان و آشنایان وی با ایشان ملاقات کردند.
محمد خاتمی نیز یکی از دیدار کنندگان با این فعال ملی- مذهبی و پژوهشگر اجتماعی بود.

صدور ۴۳ سال زندان برای چهار شهروند اهل سنت







 دادگاه انقلاب تهران برای فیروز حمیدی، عبدالجبار حسنی، جمال قادری و برهان اصغریان در مجموع ۴۳ سال زندان صادر کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی جلسه دادگاهی که روز گذشته دوشنبه ۳۱ تیر ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی "مقیسه" برگزار شد، حکم چهارتن از شهروندان اهل سنت صادر گردید.
طی احکام صادره فیروز حمیدی به ۲۰ سال زندان، عبدالجبار حسنی به ۱۰ سال زندان، جمال قادری به ۸ سال زندان و برهان اصغریان به ۵ سال زندان محکوم شدند.
یکی از نزدیکان این چهار زندانی به گزارشگر هرانا گفت: "اتهام همگی (اقدام علیه امنیت ملی و محاربه از طریق عضویت در گروهک تروریستی سلفی) عنوان شده است. در حالی که همگی این افراد شافعی مذهب بوده و هیچ نوع عضویتی در گروه‌های سلفی نداشته‌اند. از هیچ کدام این افراد هیچ سلاحی نیز کشف نشده است و معلوم نیست اتهام محاربه به چه دلیل به ایشان نسبت داده شده است."
وی همچنین تصریح کرد: "پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد. حتی با وجودی که برهان اصغریان تسلیم به رای دادگاه را در جلسه اعلام نمود، پرونده وی را نیز به دادگاه تجدید نظر فرستادند. از آنرو که طبق قوانین کیفری ایران، اگر کسی تسلیم به رای را هنگام ابلاغ حکم اعلام کند، مشمول تخفیف مجازات تا یک سوم حبس می‌گردد و اگر چنین می‌شد برهان اصغریان به پایان محکومیت خود می‌رسید، قاضی تسلیم به رای وی را قبول نکرد و پرونده را به دادگاه تجدید نظر ارسال کرد."
وی در ادامه گفت: "قاضی مقیسه و رئیس دفتر وی فردی بنام مجتبی، به فیروز حمیدی گفته‌اند: (شما کافر و مرتد هستید و این لطفی بوده که اعدام نشدید.)"
همچنین در همین روز جلسه دادگاه برزان نصرالله‌زاده که در هنگام دستگیری زیر ۱۸ سال سن داشته برگزار شد.
برزان نصرالله‌زاده متولد ۱۰ آبان ماه ۱۳۷۱ بوده و در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی که هنگام بازداشت مورد اصابت ۵ گلوله قرار گرفت، بیش از ۱۹ ماه را در سلول انفرادی اداره اطلاعات سپری کرده است.
دیگر زندانی اهل سنت که روز گذشته جلسه دادگاهی وی برگزار شد، حکمت احمد شریفی نام داشت. وی پس از سه سال و نیم زندان به دادگاه اعزام شد. حکمت احمد شریفی دوسال از ابتدای حبس خود را در سلول انفرادی اداره اطلاعات گذرانده است.

بیش از یک ماه بی‌خبری از یک روزنامه نگار بازداشت شده







با وجود گذشت بیش از یک ماه از بازداشت احمد عسگری، هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد عسگری روزنامه نگار، فعال دانشجویی و از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز، شب پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در پارک فدک تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
مامورین امنیتی پس از بازداشت این فعال دانشجویی را به منزلش برده و ضمن تفتیش منزل، لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود می‌برند.
اکنون با وجود گذشت ۳۲ روز از بازداشت، احمد عسگری اجازه تماس تلفنی و یا ملاقات با بستگانش را نیافته و هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
یکی از نزدیکان این روزنامه نگار پیش‌تر به گزارشگر هرانا گفته بود: "وی را به همراه وسایلش به زندان اوین منتقل کرده‌اند."
گفتنی است، احمد عسگری که در روزنامه‌های کارون و مردم سالاری فعالیت کرده، سابقه بازداشت در سال ۱۳۸۸ را نیز داشته است.

بازداشت یک شهروند کرد در بوکان







یوسف صالح‌زاده شهروند کرد ساکن بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۲ تیر ماه مامورین امنیتی یک شهروند بوکانی به نام "یوسف صالح‌زاده" را در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.
مامورین ضمن تفتیش منزل این شهروند کرد، کامپیو‌تر شخصی، کتب و مدارک شخصی وی را همراه خود بردەاند.
تا لحظهٔ انتشار این خبر، هیچ اطلاعی از علل بازداشت و مکان نگه‌داری این شهروند کرد بوکانی در دست نیست و بە دنبال پیگیری خانوادە نامبردە مقامات قضائی و امنیتی شهر بوکان بی‌خبری خود را از وضعیت ایشان اعلام کردە و حاضر بە هیچ گونە توضیحی در این زمینە نشدە‌اند.

شهرام پورمنصوری در اعتصاب غذا بسر می‌برد







 شهرام‌پور منصوری زندانی امنیتی زندان رجایی شهر کرج، در ۱۲ دهمین روز اعتصاب غذا بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام پورمنصوری زندانی امنیتی بند ۴ زندان رجایی شهر کرج از چهارشنبه ۱۹ تیر ماه سال جاری در اعتراض به شرایط غیر انسانی و رفتار وحشیانه مسئولین زندان رجایی شهر کرج در اعتصاب غذا بسر می‌برد.
مسئولین زندان بجای رسیدگی به وضعیت وی برای تحت فشار قرار دادن این زندانی امنیتی و با توجه به گرمای طاقت فرسای زندان رجایی شهر در داخل اتاق‌ها، اقدام به ضبط کولر وی کرده‌اند.
مسئولین به وی گفته‌اند: "تا زمانی که به اعتصاب خود پایان ندهی، کولرت را پس نخواهیم داد."
شهرام پورمنصوری که حدود ۱۳ سال است در زندان بسر می‌برد، متهم به هواپیماربایی در مسیر اهواز به بندرعباس است.
این هواپیماربایی که بعد‌ها به موضوع فیلم مشهوری از کارگردان صاحب نام ایرانی (ابراهیم حاتمی‌کیا)، تبدیل شد؛ بنا به اعتراف بازداشت‌شدگان، به دلیل فقر مالی و شرایط نامناسب زندگی صورت گرفته بود.
دادگاه، شهرام پورمنصوری برادر وی فرهنگ پورمنصوری را به همراه داماد خانواده خالد حردانی به اعدام محکوم کرد که این حکم با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.
رسول حردانی، برادر خالد حردانی و دیگر متهم پرونده در‌‌ همان دادگاه به حبس ابد محکوم شد.
گفتنی است، شهرام پورمنصوری، فرهنگ پورمنصوری و رسول حردانی هر سه هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند.