۱۳۹۲ مرداد ۱۶, چهارشنبه

تعویق چهار ماهه در پرداخت حقوق کارگران ذوب آهن آلیاژی ملایر









۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه‌ی ذوب آهن آلیاژی ملایر به مدت چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌ و ۵۰ کارگر موقت این کارخانه نیز اخراج شده‌اند.

احمد معبودی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که کارگران این کارخانه عیدی، پاداش و سنوات سال گذشته را نیز دریافت نکرده‌اند. 

به گفته‌ی این فعال کارگری در حال حاضر بخش ذوب آهن این کارخانه به سبب کمبود مواد اولیه‌ی تولید به صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کند.

کارخانه‌ی ذوب آهن آلیاژی ملایر در مجموع ۳۵۰ کارگر داشت که ۵۰ تن از آنها در خرداد ماه جاری مشکل تعدیل شده و باقی کارگران نیز با مشکل دریافت نکردن حقوق روبرو هستند.

مرگ ۱۶۹ نفر بر اثر قرص برنج









 در سه ماه نخست امسال تعداد قربانیان قرص برنج با افزایشی ۴۷ درصدی به ۱۶۹ نفر رسید.

به گزارش مهر، در سه ماهه‌ی نخست سال جاری تعداد فوتی‌های ناشی از قرص برنج در کشور ۱۶۹ نفر بود، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج ۱۱۵ نفر بود، ۴۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سه ماهه ابتدایی امسال استان های تهران با ۶۸ فوتی(۳۴ مرد و ۳۴ زن)، گیلان با ۳۲ فوتی(۲۴ مرد و هشت زن) و مازندارن با ۱۹ فوتی (۱۴ مرد و پنج زن) بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج را داشته اند. به جز این سه استان، آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سایر استان ها زیر ۱۰ نفر و در ۱۳ استان صفر بوده است.

گفتنی است آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج در استان های تهران، گیلان و مازندران در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷۴، ۸۸.۲ و ۴۶.۲ درصد افزایش یافته است.

مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج سال اخیر (۸۷ تا ۹۱) با سیر صعودی مواجه بود به نحوی که از آمار ۲۱۴ مورد در سال ۱۳۸۷ به ۵۹۸ مورد در سال ۱۳۹۱ رسید. بر اساس آمارهای موجود مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سال ۱۳۹۱ در مقایسه با سال قبل از آن ۲۹.۲ درصد افزایش داشته است.

ازداشت پنج کارگر معترض کارخانه‌ی کیان تایر







پنج تن از کارگران کیان تایر پس از احضار به پلیس امنیت اسلام شهر بازداشت شدند.
به گزارش تارنمای اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران، در پی اعتراض روز شنبه ۱۲ مرداد ماه کارگران کیان تایر که منجر به درگیری مختصری میان آنان و یکی از مامورین امنیتی شد و در نتیجه این درگیری دوربین فیلمبرداری وی طعمه شعله های حریق شد؛ روز دوشنبه پلیس امنیت اسلامشهر ۵ نفر از کارگران این کارخانه را احضار کرد و صبح سه شنبه آنان در معیت نماینده هایشان عازم پلیس امنیت اسلامشهر شدند.
این مامور امنیتی در پی اعتراض ۱۲ مرداد ماه کارگران کیان تایر بدون مجوز قانونی وارد کارخانه شد و اقدام به فیلمبرداری از چهره‌های کارگران کرد که این امر خشم کارگران را بر انگیخت و در نتیجه درگیری مختصری که به همین علت پیش آمد دوربین وی به درون شعله های آتش افتاد و از بین رفت.بنا بر اظهار کارگران کیان تایر این پنج کارگر که از صبح روز سه شنبه در پلیس امنیت اسلامشهر بوده اند بازداشت شده اند.
این پنج کارگر از جمله کارگرانی هستند که اغلب در مذاکرات نماینده های کارگران با مسئولین نهادهای دولتی حضور داشته اند و کارگران کیان تایر بازداشت آنان را توطئه ای از سوی پلیس امنیت و شرفی برای به تمکین واداشتن خود میدانند. شرفی کارفرمای سابق این کارخانه است که در پی اعتراضات کارگران کیان تایر در سال ۸۷ خلع ید شد و از یک ماه پیش کارخانه بار دیگر به وی واگذار گردید که این امر از آنزمان تاکنون با اعترضات گسترده ای از سوی کارگران کیان تایر مواجه شده است.
در اعتراض به بازداشت این پنج کارگر، سایر کارگران کیان تایر حوالی ظهر روز سه شنبه رسما در مقابل بخشداری چهار دانگه دست به تجمع زدند اما بدلیل عدم حضور بخشدار و فرا رسیدن ساعت تعطیلی کارخانه به اعتراض خود پایان دادند. کارگران کیان تایر اعلام کرده اند در صورت عدم آزادی همکارانشان روز چهارشنبه نیز به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

دادگاه غیرعلنی فائزه هاشمی به اتهام اخلال در نظم زندان برگزاری شد







جلسه‌ی غیرعلنی رسیدگی به پرونده‌ی فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، ساعت ۱۰ صبح امروز، ۱۶ مردادماه با حضور متهم در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، برگزار و مدت ۱۰۵ دقیقه به طول انجامید.
پس از خاتمه دادگاه امروز چهارشنبه، وکیل فائزه هاشمی گفت: "طبق قانون یک هفته پس از برگزاری دادگاه قاضی رأی خود را صادر می‌کند و در صورتی که رأی صادره مورد رضایت ما نباشد قطعاً به آن اعتراض می‌کنیم."
به گزارش ایسنا، غلامعلی ریاحی پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: "من در این جلسه توضیحات شفاهی خود را مطرح کردم و همان توضیحات را به صورت کتبی تقدیم دادگاه کردم."
وی افزود: "به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه از بیان جزئیات رسیدگی معذورم."
وی با اشاره به صدور قرار منع تعقیب فائزه هاشمی گفت: "فائزه هاشمی پرونده‌ی دیگری به دلیل توهین به مقامات ارشد و مسئولان کشور داشت که حدود سه ماه قبل دادسرا در مورد این اتهامات قرار منع تعقیب را صادر کرد و تنها اتهام اخلال در نظم زندان باقی مانده است."
ریاحی ادامه داد: "پیش‌بینی رأی دادگاه کار مشکلی است و بستگی دارد که قاضی دفاعیات ما را قبول کند یا نه."
در همین حال، فائزه هاشمی در بدو ورود به دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: " پرونده‌ام روند قانونی درستی نداشت، البته روند غیرقانونی آن اصلاح شده است."
وی یادآور شد: "اطلاع خاصی از محتوای جلسه ندارم و فعلا صحبت نمی‌کنم."
هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اعتراضی که پیش از این داشتید آیا امروز قصد دفاع دارید؟‌ گفت: "بله، قصد دفاع دارم و باید برگردم درباره‌ جلسه دادگاه صحبت کنم."
فائزه هاشمی تاکید کرد: "عنوان اتهامی بنده اخلال در نظم زندان است."
وی در هنگام ورود به دادگاه انقلاب با در واکنش به درخواست مردمی که در محل حضور داشته و خواستار کمک وی در رسیدگی به وضعیتشان شده بودند، گفت: "خودم متهم هستم."

وخامت حال نوید خانجانی و انتقال وی به بیمارستان







 نوید خانجانی، فعال حقوق بشر در اثر مشکل قلبی، تنفسی و ناراحتی کمر، از زندان رجایی شهر به یکی‌ از بیمارستان‌های شهر تهران منتقل شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این شهروند بهائی و از اعضای سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر از سه روز پیش برابر با شنبه ۱۲ مرداد و در پی‌ وخامت وضعیت جسمی‌ و ناراحتی قلبی، با نظر پزشکان زندان به بیمارستان منتقل شده است.
نوید خانجانی، پیش‌تر در اسفندماه ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۲ ماه در زندان به سر برد. وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.
آقای خانجانی که در جریان بازداشت امدادگران داوطلب در تبریز نیز مجددا بازداشت شده بود، روز ۱۵ شهریور ۹۱ جهت اجرای حکم به قرنطینه زندان رجایی‌شهر انتقال یافت.
اتهامات وی «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطهٔ انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه»، «عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و همچنین «تشکیل گروه محرومین از تحصیل» عنوان شده است.

برگزاری دادگاه ۴ درویش گنابادی در شهر کوار








 صبح امروز، ۴ تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز برای رسیدگی به پرونده اتهامی به شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان کوار منتقل شدند.
به گزارش مجذوبان نور، صبح امروز محسن اسماعیلی، سیدابراهیم بهرامی، محمدعلی صادقی و محمدعلی دهقان از دراویش محبوس در زندان عادل آباد شیراز، در شعبه ۱ دادگاه عمومی شهرستان کوار، به ریاست قاضی کشکولی و با حضور وکلای مدافع آقایان هرسینی، نظری و صادقی محاکمه شدند.
به این دراویش اتهاماتی با عناوین: «تشکیل گروه تروریستی علیه نظام»، «شرکت در تجمعات به قصد براندازی»، «محاربه با خدا» و «حمل سلاح غیر مجاز» به این منتسب شده است.
گفتنی دارویش متهم تحت تدابیر شدید امنیتی با دست بند و پا بند به جلسه دادگاه منتقل شدند، در طول زمان برگزاری جلسه دادگاه جمع کثیری از دراویش ساکن این شهر در حمایت از این دراویش در مقابل ساختمان دادگاه حضور یافته بودند. همچنین در این جلسه آخوند شهبازی و قائمی، دو تن از افرادی که نقش موثر و اصلی در ایجاد درگیری کوار داشتند نیز در جلسه دادگاه حضور یافته بودند.
این ۴ درویش که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال جاری در کوار بازداشت شدند، مدت یک ماه را در بازداشتگاه اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ تحت بازجویی های شدید توام با فشار و ضرب و شتم قرار گرفتند. حتی عکس های خانوادگیشان را برای ایجاد ارعاب و وحشت و گرفتن اعتراف هنگام بازجویی به آنها نشان داده و با توهین به اعتقادات این افراد و بزرگان سلسله طریقتی نعمت اللهی گنابادی و تهدید محکومیت به اعدام و به دار آویخته شدن شرایط سخت روحی را به آنها متحمل کردند. این فشار ها و برخوردهای منجر به ایجاد ناراحتی هایی همچون کمر درد و حتی بروز مشکلات عصبی برای یکی از دراویش گنابادی شده است که اعزام به مراکز درمانی را برای آنها ضروری کرده است.
در شهرویور ماه سال ۹۰ نیروهای تندرو در مقابل خانه های دراویش شهرستان کوار تجمع و با شعارهای توهین آمیز علیه دراویش باعث ایجاد درگیری شدند، پس از این درگیری که منجر به شهادت یک درویش با گلوله جنگی و زخمی شدن ده ها درویش شد، سیر بازداشت، محاکمه و فشار بر دراویش این منطقه افزایش یافت به طوری که در شش ماهه‌ی دوم سال ۱۳۹۰ و شش ماهه‌ی اول سال ۱۳۹۱، بیش از ۱۰۰ تن از دراویش شهرستان کوار مورد بازداشت، ضرب و شتم و محاکمه قرار گرفته و هم اکنون پس از گذشت نزدیک به دو سال همچنان بازداشت ها ادامه دارد، در حالی که با مسبین ایجاد درگیری علی رغم شکایت های مکرر دراویش هیچ گونه برخورد قانونی و قضایی صورت نگرفته است.

تداوم اعتصاب غذای محمدعلی طاهری و وخامت وضعیت جسمی وی







 وضعیت جسمی محمد‌ علی‌ طاهری، زندانی محبوس در بند دو الف اطلاعات سپاه، در پی تداوم اعتصاب غذا، وخیم عنوان شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت قریب به سه هفته از اعتصاب غذای محمد علی طاهری، وی در وضعیت بسیار ناگوار جسمی و روحی قرار گرفته است.
این اعتصاب غذا که همزمان با ماه رمضان صورت گرفته، در اعتراض به کارشکنی‌‌های پی‌در‌پی بازجویان و بازپرس پرونده و نیز به موازات تشدید فشارهای روانی از طریق تهدید و ارعاب خانواده‌ی ایشان بوده است.
لازم به یادآوری ست که محمد علی طاهری، بنیانگذار عرفان کیهانی (حلقه) و دو طب مکمل فرادرمانی و سایمنتولوژی است.