۱۳۹۲ مرداد ۱۷, پنجشنبه

محاکمه‌ی ده‌ها شهروند اهوازی در شعب مختلف دادگاه انقلاب







 ده‌ها شهروند اهوازی، روز سه شنبه، پانزدهم مردادماه، در شعب مختلف دادگاه‌های انقلاب این شهرستان محاکمه شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ده‌ها شهروند اهوازی به عنوان بخشی از ۵۰۰ بازداشتی عرب در شهرهای مختلف که اوایل سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، مورد محاکمه قرار گرفتند.
صالح تامولی(طرفی) ٣٠ ساله، مهدی زرگانی ٣٠ ساله و عادل سعدونی ٢٤ ساله، همگی ساکن کوی علوی(حی الثورة) اهواز، سه تن از افرادی هستند که روز سه شنبه در دادگاه حضور یافتند. این سه تن، ٢٢ فروردین ماه ١٣٩٢ توسط اداره‌ی اطلاعات اهواز بازداشت شده بودند.
نیروهای امنیتی در هنگام ورود شبانه به منازل و بازداشت این افراد هیچ گونه مجوز یا حکمی مبنی بر بازداشت آن‌ها، ارائه نداده‌اند و علاوه بر بازداشت، کامپیوتر و کتب و دیگر لوازم شخصی این افراد را مصادره کردند.
این سه تن در حدود ٢ ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز و تحت شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی قرار داشتند. ایشان پیش‌تر در شعبه‌ی ١٢ بازپرسی دادگاه انقلاب حضور یافته و توسط قاضی احمدی به "تبلیغ ضد نظام از طریق گرداندن چند صفحه‌ی فیس بوک" و "فعالیت بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران در شبکه های اجتماعی"، متهم شده و پس از انتقال به زندان کارون اهواز با سپردن وثیقه‌ی یک و نیم میلیاردی (برای هر کدام) به طور موقت آزاد شدند.
صالح تامولی، عادل سعدونی و مهدی زرگانی در نهایت، روز سه شنبه، در شعبه‌ی ١٠٦ دادگاه انقلاب اهواز و بدون داشتن هرگونه وکیل محاکمه شدند. قاضی شعبه بدون اشاره به هیچ مدرک و یا سندی دال بر فعالیت آن‌ها بر ضد نظام، به وجود چند عکس از درگیری‌های سوریه در کامپیوترهای آن‌ها اکتفا کرده و همان اتهامات را برای آنان قرأئت نمود. این اتهامات از سوی هر سه متهم رد شدند.
از دیگر سو، ده‌ها فعال عرب اهوازی در شهرهای مختلف در دادگاه‌ها حاضر شدند و به اتهاماتی نظیر برهم زدن امنیت و آرامش عمومی و تبلیغ و فعالیت علیه نظام و ارتباط با دشمنان متهم شده اند.
گفتنی ست که در ماه‌های اخیر دستگاه قضائی امنیتی جمهوری اسلامی، صدور احکام سنگین علیه فعالان فرهنگی و سیاسی عرب اهوازی را افزایش داده است. از جمله این احکام می توان حکم اعدام برای پنج فعال فرهنگی شهر رامشیر(خلفیه)،  حکم اعدام برای چهار جوان شهر شادگان(فلاحیه)،  حکم محاربه برای پنج جوان اهل حمیدیه و پخش اعترافات اجباری سه جوان اهل شوش و احتمالا دریافت حکم اعدام را، ذکر کرد.

مسعود پدرام به یک سال حبس دیگر محکوم شد







 مسعود پدرام از سوی قاضی پیر عباسی، رئیس شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به یک سال حبس دیگر محکوم شده است.
به گزارش جرس، مسعود پدرام، عضو شورای فعالان ملی-مذهبی که در حال گذراندن حکم قبلی خود در زندان اوین است، مجددا با حکم حبس مواجه شده است. با صدور حکم جدید یک سال حبس تعزیری برای مسعود پدرام، وی مجموعا به چهار سال حبس محکوم شده و باید دو سال دیگر  در زندان اوین بماند.
وی در دادگاه تاکید کرده که همه‌ی کارهایش در قالب کتاب و مقاله و در چارچوب قانونی نشریات کشور به چاپ رسیده است. اما گویا قاضی این گفته‌ی او را نپذیرفته و کارهای پژوهشی او را پوششی برای فعالیت های این پژوهشگر دانسته است.
شایان ذکر است، پس از آنکه دو سال پیش این زندانی سیاسی خواسته‌ی بازجویان اطلاعات سپاه مبنی بر کناره گرفتن از شورای فعالان ملی – مذهبی را نپذیرفت، پرونده‌ی سال ۸۰ وی بار دیگر به جریان افتاد و او بازداشت و به بند ۳۵۰ منتقل شد.

وضعیت وخیم جسمی سعید رضائی، یکی از مدیران اسبق جامعه‌ی بهایی







 سعید رضائی، یکی از هفت مدیر سابق جامعه بهائی ایران، که در زندان رجایی شهر کرج محبوس است، علی‌رغم وضعیت وخیم جسمی، به زندان بازگردانده شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی اعلام وضعیت جسمانی نامناسب سعید رضائی در زندان رجائی شهر، که حدود ۵ سال است بدون مرخصی در حبس به سر می‌برد و انتقال وی به بیمارستان جهت معالجه به علت بیماری گوارشی، پزشکان پس از انجام آزمایش‌های گوناگون از نارسایی قلبی وی مطلع می‌شوند؛ به طوریکه ۷۰ % از دو عروق قلبی ایشان مسدود شده است.
آقای رضائی حدود دو هفته پیش برای معالجه به بیمارستان منتقل شد و پس از عمل قلب علی‌رغم دستور پزشکان، مبنی بر مراقبت‌های پزشکی ویژه در محیط آرام و بدون تنش به مدت یک ماه، روز گذشته ۱۵ مردادماه مجددا به زندان رجائی شهر منتقل شد و این در حالی است که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت نامطلوب جسمی ایشان در زندان رجائی شهر افزایش یافته است.
سعید رضائی یکی از هفت مدیر سابق جامعه بهائی ایران است که ۲۵ اردی‌بهشت ماه سال ۱۳۸۷ به همراه ۵ تن از دیگر اعضای این هیأت ۷ نفره به نام‌های فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم در پی حمله‌ی مأمورین امنیتی به منازل‌شان دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. این اتفاق در ادامه‌ی دستگیری مهوش ثابت یکی دیگر از این مدیران در اسفند ماه ۱۳۸۶ صورت گرفت.
لازم به یادآوری ست که دادسرای امنیت تهران، در بهمن ماه سال ۱۳۸۷، از صدور قرار مجرمیت برای ۷ تن از شهروندان بهائی به اتهام "جاسوسی برای اسرائیل"، "توهین به مقدسات" و "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" خبر داد. هر کدام از این افراد در مرداد ماه سال ۱۳۸۹، از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به قضاوت قاضی مقیسه، به ۲۰ سال زندان و مجموعاً به ۱۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
گفتنی ست، عده ی زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی، مدت‌ها پیش از زندان اوین و دیگر زندان‌های کشور به زندان رجائی شهر کرج منتقل شده‌اند و در بند ۴ سالن ۱۲ این زندان به سر می‌برند.

ارسال پرونده‌ی دو خواهر بهایی به دادگاه تجدید نظر







 پرونده‌ی دو خواهر بهایی ساکن مشهد به نام‌های "نیکا و نوا خلوصی"، به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، پرونده‌ی نیکا و نوا خلوصی، دو خواهر بهایی ساکن مشهد، سیزدهم مردادماه سال جاری از شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب مشهد، جهت تجدید نظر به شعبه‌ی ۲۰ دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی ارسال شد.
جلسه‌ی دادگاه این دو شهروند بهایی در ۲۳ اردیبهشت ماه تشکیل شد که طبق حکم دادگاه بدوی، نیکا خلوصی به شش سال حبس تعزیری و نوا خلوصی به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شدند.

یادآور می‌شود که چندی پیش محمد سلطانی، ریاست شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب مشهد، این دو خواهر بهایی را که ۱۸۵ روز (از ۵ مهر ماه ۱۳۹۱ تا ۱۰ فروردین ۱۳۹۲) در بازداشت به سر بردند؛ با قرار وثیقه‌ی سنگین شش میلیارد و بیست میلیون ریال بطور موقت آزاد کرد.

کارگران بازداشتی کیان تایر آزاد شدند







 پنج کارگر کارخانه‌ی کیان تایر که صبح روز دوشنبه، چهاردهم مردماه، پس از احضار به پلیس امنیت اسلامشهر بازداشت شده بودند آخر وقت سه شنبه، ۱۵ مرداد ماه آزاد شدند.
به گزارش تارنمای اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران، این کارگران که از فعالین کارگری کارخانه کیان تایر هستند به بهانه‌ی آنچه که ضرب و شتم یک مامور امنیتی حین فیلمبرداری‌اش در اعتراض روز ۱۲ مردادماه این کارگران خوانده شده است، صبح روز دوشنبه احضار و بازداشت شده بودند.
به دنبال این بازداشتها، ظهر روز سه شنبه تعدادی از کارگران کیان تایر در مقابل بخشداری چهاردانگه، دست به تجمع زدند و خواهان آزادی همکاران خود شدند.
کارگران کیان تایر اعلام کرده بودند که چنانچه همکارانشان آزاد نشوند دست به اعتراضات گسترده‌تری خواهند زد.

تعطیلی کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب تهران







کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب از خیابان منیری جاوید (اردیبهشت) تا خیابان دانشگاه تعطیل‌اند.

به گزارش ایسنا، کتاب‌فروشی‌های این محدوده از خیابان انقلاب در آستانه‌ی عید فطر از بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۶ مردادماه) تعطیل‌اند و روی برخی از آن‌ها نوشته شده است: "این مکان توسط دایره‌ی نظارت بر اماکن عمومی پایگاه سوم پلیس امنیت تعطیل و پلمپ شده است. بر اساس قانون ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی، هرگونه فک پلمپ تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد."
به گفته‌ی نیروهای حاضر در محل، این اقدام به دلیل احتمال این‌که فردا (پنج‌شنبه، ۱۷ مرداد) عید فطر باشد و نماز عید در دانشگاه تهران خوانده شود، انجام شده است.

۱۶ ماه تاخیر در پرداخت حقوق کارگران خدماتی علوم پزشکی زابل‎







دبیر خانه‌ی کارگر شهرستان زابل اعلام کرده است که ۲۰ نفر از کارگران خدماتی روزمزد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زابل ۱۶ ماه است، حقوقی دریافت نکرده‌اند.
به گزارش ایلنا، محمد گل‌بامری، دبیر خانه‌ی کارگر شهرستان زابل، با اعلام این خبر گفت: "۲۰ نفر از نیروهای خدماتی مرد و زن بیمارستان امام خمینی زابل که با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان به صورت موقت استخدام شده‌اند و در کار خدمات و نظافت در بخش‌های مختلف اشتغال دارند، در ۱۶ ماه گذشته با بی‌توجه‌ای مسئولان علوم پزشکی زابل حقوقی دریافت نکرده‌اند."
او سوابق کار این کارگران را حدود ۵ سال ذکر کرد و افزود: "در طول این سال‌ها، بیمه‌ی کارگران نیز واریز نشده است."
این فعال کارگری درباره‌ی میزان حقوق نیروهای خدماتی بیمارستان امام خمینی زابل اضافه کرد: "حقوق این کارگران به صورت ساعتی هزار تومان محاسبه شده به طوری که پیش از این هر ماهه با ۲۱۰ ساعت کار، ۱۸۰ ساعت پرداخت می‌شده است."
او هم‌چنین در زمینه‌ی نحوه‌ی پرداخت حقوق آنان گفت: "این مبلغ ناچیز (۱۸۰ هزار تومان) نیز در گذشته به اضافه کاری پرستاران شاغل در این بیمارستان افزوده می‌شد و سپس آنان این مبلغ را به حساب نیروهای خدماتی بیمارستان انتقال می‌دادند."
گل‌بامری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر این تعداد کارگر به دلیل نیاز مالی و نگرانی از پرداخت نشدن مطالبات خود، به کار در بیمارستان امام خمینی زابل ادامه می‌دهند، اظهار داشت: "فقط دو نفر از این کارگران در چند روز گذشته به سبب افزایش مشکلات مالی ناچار به ترک محل کار خود شده‌اند."
او در خاتمه با بیان اینکه پی‌گیری مشکلات این کارگران از دانشگاه علوم پزشکی به نتیجه نرسیده است گفت: "رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در پاسخ به مشکلات این کارگران گفته است هر کسی شما را استخدام کرده، حقوق شما را پرداخت کند و به دانشگاه علوم پزشکی ربطی ندارد."

علی‌اکبر محمدزاده و مهدی محمودیان، به مرخصی اعزام شدند







علی‌اکبر محمدزاده و مهدی محمودیان، دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان‌های اوین و رجایی شهر، به مرخصی اعزام شدند.
به گزارش کلمه، علی اکبر محمدزاده زندانی سیاسی و فعال دانشجویی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به مرخصی آمد.
علی اکبر محمد زاده، دانشجوی زندانی و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که بیست و سه سال سن دارد روز دوشنبه ٢۶ بهمن ٨٩ به هنگام خروج از درب آزادی دانشگاه صنعتی شریف، توسط ماموران امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته و پس از ضرب و شتم در میدان آزادی بازداشت و توسط قاضی صلواتی به اتهام "تجمع و تبانی" و "تبلغ علیه نظام" به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.
هم‌چنین مهدی محمودیان، روزنامه نگار و عضو جبهه‌ی مشارکت که روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری به زندان بازگردانده شده بود، ساعتی پیش و در آستانه‌ی عید فطر به مرخصی آمد.
شایان ذکر است، محمودیان که در خصوص برخی مسائل پس از انتخابات سال ۸۸، از جمله وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع رسانی کرد، ۲۵ شهریور ماه همان سال در منزل شخصی‌اش بازداشت و به اتهام "اجتماع و تبانی علیه نظام" به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.